Hei!
Olisiko jollakin tutkatolppaan ylinopeutta ajaneella konkreettista tietoa/arvausta tutkatolpan nopeuden mittausmatkasta/kuvan ottamisesta. Itsellä sattui hieman epävarma tilanne => Edellä oleva auto n. tolpan kohdalla menossa, kun salama räpsähti ja itsellä matkaa tolppaan n. 50 m (kummallakin kutakunkin sama nopeus).
Selviäähän tämä ajan kanssa... ;), mutta tieto asiasta helpottaisi tuskaa...
Tutkatolpan mittausetäisyys...?
15
1987
Vastaukset
- varmasti
edelläajavasta...
mutta , voihan se olla just toisinkinperinpäin.
Eli saatoit päästä kuvaan. - kyse
Jos kyse oli normaalista kameratolpasta, niin sehän mittaa nopeuden n. 10-15 metriä ennen tolppaa asvalttiin upotetuilla antureilla. Juuri ennen tolppaa näet itsekkin asvaltissa 2 raitaa, johon anturi on upotettu, eli jos tolppa välähti 50 metriä ennen sinua, niín veikkaan että edellä ajava tulee saamaan lapun kotia.
- antureita
Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.
- esa
antureita kirjoitti:
Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.
varma tieto että on tutka mikä mittaa sen nopeuden eikä mikään anturi??
- exFakiiri
antureita kirjoitti:
Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.
Joka pöntöllä on oma anturi, luepa selostus tuolta
http://www.vtt.fi/rte/projects/fits/julkaisut/hanke7/Fits_5_Liikenteen_automaattinen_kameravalvonta.pdf
Nykysysteemiä selostetaan luvussa 5.3 ja liitteissä i ja 2.
Pakettiautoihin asennetut kamerat mittavat tutkalla. - toisin
exFakiiri kirjoitti:
Joka pöntöllä on oma anturi, luepa selostus tuolta
http://www.vtt.fi/rte/projects/fits/julkaisut/hanke7/Fits_5_Liikenteen_automaattinen_kameravalvonta.pdf
Nykysysteemiä selostetaan luvussa 5.3 ja liitteissä i ja 2.
Pakettiautoihin asennetut kamerat mittavat tutkalla.Miksi sitten tutkanpaljastin piipaa sellaisen kameratolpan kohdalla, jossa on laitteet sisällä? Meinaatko, että paljastin paljastaa jotain pinnoitteen alla olevia antureita. Ei muuten piippaa kelikameratolpan kohdalla. Niissä kameratolpissa on siis ihan ihkaoikeat tutkat...
- anturit
antureita kirjoitti:
Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.
Ainakn VT 6:lla Joensuu-Onkamo -välillä näkyy joka tolpan edessä asvaltissa piellä peitetyt anturien paikat, kaistan levyiset silmukat.
- antureita
anturit kirjoitti:
Ainakn VT 6:lla Joensuu-Onkamo -välillä näkyy joka tolpan edessä asvaltissa piellä peitetyt anturien paikat, kaistan levyiset silmukat.
Uusimmilla pätkillä näyttäisi olevan antureita mutta vanhoissa, lähinnä risteysaluilla olevissa tolpissa on tutkat eli molempia löytyy
- puhetta
antureita kirjoitti:
Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.
Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...
- piippaa...
toisin kirjoitti:
Miksi sitten tutkanpaljastin piipaa sellaisen kameratolpan kohdalla, jossa on laitteet sisällä? Meinaatko, että paljastin paljastaa jotain pinnoitteen alla olevia antureita. Ei muuten piippaa kelikameratolpan kohdalla. Niissä kameratolpissa on siis ihan ihkaoikeat tutkat...
Sulla piippaa päässä, siitä se johtuu. Kiinteissä tolpissa ei ole tutkaa, vain ainoastaan anturit.
- Uhri lammasko...
puhetta kirjoitti:
Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...
Juu, kyllä se näin taitaa olla ainakin täällä Joensuun suunnalla, jossa itsekin säikähdin tuota salamaa tolpassa ;) Kävin vielä tarkistaa tolppien edustat, ja yllättäen niistä löytyi "pikipaikat" läpi kaistan..., anturit lienevät siis siinä!
Kiitoksia mielipiteistänne! - Uhrilammasko...
puhetta kirjoitti:
Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...
Tuli vielä mieleen, et jos sittenkin tolpassa tutka mittaa kauemmas, ja lähellä olevat "anturit" kytkevät kameran nappaamaan kuvan. Muutenhan kuvaa ei ehdittäisi ottaa, jos tiessä olevat anturit mittaisivat ensin nopeuden (matkaa tolppaan n. < 20 m, eli n. < 1 s, tai sitten kamera on aikasta nopea.
Ei pysty sanomaan..., mutta toivoa sopii, että säilyisin tällä kertaa sakoitta ;) - anturit
puhetta kirjoitti:
Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...
Muistelisin, että joku ala-astella oleva poika esitti juuri tuon idean, että anturit kannattaa sijoittaa koko tien leveydelle.
Tuossa kuitenkin on selläinen "bugi" että jos vastaan tulee sopivalla hetkellä auto, niin molemmat autot tunnistuvat ja mitattu nopeuslukema on mitä sattuu. Väittäisin, että ei ole enää käytössä tuollainen järjestely?!?
- Auto- Antero
Kannattaa ajella ilman etukilpeä ja käyttää kuminaamareita.
- näkeehän sen selvästi
ASFALTISSA ON SEKVÄ RAITA
ja tiukemmat skaalat vaan sinitakeille noi eivät vähennä todellisia ylinopeuksia yhtään, hetkelisesti vain
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan603368Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282970- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 111396
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131088- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13812