Tutkatolpan mittausetäisyys...?

Uhri lammasko...?

Hei!

Olisiko jollakin tutkatolppaan ylinopeutta ajaneella konkreettista tietoa/arvausta tutkatolpan nopeuden mittausmatkasta/kuvan ottamisesta. Itsellä sattui hieman epävarma tilanne => Edellä oleva auto n. tolpan kohdalla menossa, kun salama räpsähti ja itsellä matkaa tolppaan n. 50 m (kummallakin kutakunkin sama nopeus).

Selviäähän tämä ajan kanssa... ;), mutta tieto asiasta helpottaisi tuskaa...

15

1987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmasti

      edelläajavasta...
      mutta , voihan se olla just toisinkinperinpäin.
      Eli saatoit päästä kuvaan.

    • kyse

      Jos kyse oli normaalista kameratolpasta, niin sehän mittaa nopeuden n. 10-15 metriä ennen tolppaa asvalttiin upotetuilla antureilla. Juuri ennen tolppaa näet itsekkin asvaltissa 2 raitaa, johon anturi on upotettu, eli jos tolppa välähti 50 metriä ennen sinua, niín veikkaan että edellä ajava tulee saamaan lapun kotia.

      • antureita

        Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.


      • esa
        antureita kirjoitti:

        Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.

        varma tieto että on tutka mikä mittaa sen nopeuden eikä mikään anturi??


      • exFakiiri
        antureita kirjoitti:

        Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.

        Joka pöntöllä on oma anturi, luepa selostus tuolta

        http://www.vtt.fi/rte/projects/fits/julkaisut/hanke7/Fits_5_Liikenteen_automaattinen_kameravalvonta.pdf

        Nykysysteemiä selostetaan luvussa 5.3 ja liitteissä i ja 2.

        Pakettiautoihin asennetut kamerat mittavat tutkalla.


      • toisin
        exFakiiri kirjoitti:

        Joka pöntöllä on oma anturi, luepa selostus tuolta

        http://www.vtt.fi/rte/projects/fits/julkaisut/hanke7/Fits_5_Liikenteen_automaattinen_kameravalvonta.pdf

        Nykysysteemiä selostetaan luvussa 5.3 ja liitteissä i ja 2.

        Pakettiautoihin asennetut kamerat mittavat tutkalla.

        Miksi sitten tutkanpaljastin piipaa sellaisen kameratolpan kohdalla, jossa on laitteet sisällä? Meinaatko, että paljastin paljastaa jotain pinnoitteen alla olevia antureita. Ei muuten piippaa kelikameratolpan kohdalla. Niissä kameratolpissa on siis ihan ihkaoikeat tutkat...


      • anturit
        antureita kirjoitti:

        Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.

        Ainakn VT 6:lla Joensuu-Onkamo -välillä näkyy joka tolpan edessä asvaltissa piellä peitetyt anturien paikat, kaistan levyiset silmukat.


      • antureita
        anturit kirjoitti:

        Ainakn VT 6:lla Joensuu-Onkamo -välillä näkyy joka tolpan edessä asvaltissa piellä peitetyt anturien paikat, kaistan levyiset silmukat.

        Uusimmilla pätkillä näyttäisi olevan antureita mutta vanhoissa, lähinnä risteysaluilla olevissa tolpissa on tutkat eli molempia löytyy


      • puhetta
        antureita kirjoitti:

        Se on kumma kun Suomalaiseen päähän tarttuu joku luulo niin siitä ei päästä millään yli. Kameratolpissa on normaali tutka, joka mittaa nopeuden, ja kamera, joka nappaa kuvia kun tietty nopeus on ylitetty. Mietippäs järjellä: kun esimerkiksi jollain pätkällä on kymmeniä kameroita, niin onko jokaisen kohdalla tiessä jotain antureita, varsinkin kun koko pätkällä on vain yksi siirreltävä kamera/tutka -yhdistelmä. Kameratolppa ottaa kuvan melko läheltä, ei useiden kymmenien metrien päästä. Näitä tiessä olevia antureita on ainoastaan ns. tieliikennetolpissa (mittaa tuulta, lämpötilaa ja ajonopeuksia ja sisältää usein videokuvaa lähettävän kelikameran) ja niistä ei pikavoittoja lähetetä.

        Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...


      • piippaa...
        toisin kirjoitti:

        Miksi sitten tutkanpaljastin piipaa sellaisen kameratolpan kohdalla, jossa on laitteet sisällä? Meinaatko, että paljastin paljastaa jotain pinnoitteen alla olevia antureita. Ei muuten piippaa kelikameratolpan kohdalla. Niissä kameratolpissa on siis ihan ihkaoikeat tutkat...

        Sulla piippaa päässä, siitä se johtuu. Kiinteissä tolpissa ei ole tutkaa, vain ainoastaan anturit.


      • Uhri lammasko...
        puhetta kirjoitti:

        Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...

        Juu, kyllä se näin taitaa olla ainakin täällä Joensuun suunnalla, jossa itsekin säikähdin tuota salamaa tolpassa ;) Kävin vielä tarkistaa tolppien edustat, ja yllättäen niistä löytyi "pikipaikat" läpi kaistan..., anturit lienevät siis siinä!

        Kiitoksia mielipiteistänne!


      • Uhrilammasko...
        puhetta kirjoitti:

        Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...

        Tuli vielä mieleen, et jos sittenkin tolpassa tutka mittaa kauemmas, ja lähellä olevat "anturit" kytkevät kameran nappaamaan kuvan. Muutenhan kuvaa ei ehdittäisi ottaa, jos tiessä olevat anturit mittaisivat ensin nopeuden (matkaa tolppaan n. < 20 m, eli n. < 1 s, tai sitten kamera on aikasta nopea.

        Ei pysty sanomaan..., mutta toivoa sopii, että säilyisin tällä kertaa sakoitta ;)


      • anturit
        puhetta kirjoitti:

        Paska puhetta, sillä näiden normaalien kameratolppien kohdalla on aina anturit asvaltissa. Kamera voi olla missä tahansa tolpassa ja kun kamera asennetaan tolppaan, kytketään se tolpan lähellä oleviin antureihin. Käy kattomassa noiden tolppien läheltä asvalttia, niin huomaat juuri ennen tolppaa 2 raitaa asvaltissa. Aluksi nuo anturit ylsivät vain puoleen väliin kaistaa, mutta niitä jatkettiin koko kaistan leveydelle, koska autoilijat oppivat väistämään puolen kaistan verran tolpan kohdalla ja anturit eivät pystyneet mittaamaan nopeutta. Joten mieti sinä ihan järjellä...

        Muistelisin, että joku ala-astella oleva poika esitti juuri tuon idean, että anturit kannattaa sijoittaa koko tien leveydelle.

        Tuossa kuitenkin on selläinen "bugi" että jos vastaan tulee sopivalla hetkellä auto, niin molemmat autot tunnistuvat ja mitattu nopeuslukema on mitä sattuu. Väittäisin, että ei ole enää käytössä tuollainen järjestely?!?


    • Auto- Antero

      Kannattaa ajella ilman etukilpeä ja käyttää kuminaamareita.

    • näkeehän sen selvästi

      ASFALTISSA ON SEKVÄ RAITA
      ja tiukemmat skaalat vaan sinitakeille noi eivät vähennä todellisia ylinopeuksia yhtään, hetkelisesti vain

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe