Paras lääke sos.tilanteiden ja ihmispelkoon?Myös masennukseen ;(

Shakira77

Hei! Käytin noihin joskus Seroxatia/Optiparia, enkä osaa sanoa oliko huomattavaa apua :( Tietääkö kukaan lääkkeestä nimeltä Sepram? auttaisikohan? Pelkään jutella jopa tutuille ihmisille, enkä keksi mitään puhuttavaa. Kaupassa käynti pelottaa, kun tuntuu että kaikki tuijottaa! Haluisin olla normaali, enkä tällänen rajoittunut :( Alkoholia käytän liikaa, koska ainut mikä auttaa hetken.

27

20958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sitalopraami

      Lääke on uuden polven masennuslääke.
      Vaikuttava aine sitalopraami. Kauppanimiä
      on useita (Cipramil, Capralex ym)

      • ei kylläkään

        ole suinkaan sama kuin Cipramil/Sepram, vaikuttava aine on eri,Cipralex on ns- puhdistettu versio Cipramilista/Sepramista.
        Lisät. vaikkapa os. www.yliopistonapteekki.fi


    • Luke 64

      moi.
      Bentsot on parhaita, sitten Cipralex.

    • Luke 64

      moi.
      Bentsot on parhaita, sitten Cipralex.
      Myös alkoholi auttaa, muttei suositeltava kankkusten takia.

    • Shakira77

      Jäi kyllä vielä vaivaamaan, että eikö toi Sepram olekaan sitten mistään kotoisin? Siis tälläisiin oireisiin?! Hm, kun siis masennuksestakin vielä kyse? Kaippa tässä on vaan uskaltauduttava lääkärin juttusille, joka on kyllä helpommin sanottu kuin tehty :( Mutta kiitti tosiaan vastauksista, alkoholihan ei tosiaan ole mikään paras ratkaisu, mutta sopivina annoksina rentouttaa kivasti :)

      • käytössäni

        on minulle hyvä lääke sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja samalla masennukseen. Vaikutus ei tule heti näkyviin kaikilla, mutta kuukauden - parin viiveellä kylläkin. Minulla auttoi, kun ensin käytin 4 kuukautta pientä määrää, oli jo selvä helpotus, mutta sitten lääkemäärä vielä nostettiin, niin paniikki on voitettu. Sepramin halusin sen takia, että se ei ole lihottava lääke ja siinä on aika lievät sivuvaikutukset.


    • miina

      Hei!Olen käyttänyt jännittämiseen ja ahdistukseen masennuslääkkeitä Seronil,Cipramil ym ym,mutta tähän asti paras lääke jota nytkin käytän on ollut Stesiron,eli Buspiron joka on auttanut.Mielestäni masennuslääkkeet ei ainakaan mulla auta jännittämiseen ym.Ja joku kirjoitti Bentsoista,eli bentsodiapsepaameista,jotka on siis rauhoittavia.Niitä en kyllä tosiaakaan suosittele,ne auttavat hetkittäin ,mutta pidemmän päälle niistä on vaikea päästä eroon,usko pois.Ja niihin tulee tapa ottaa niitä "varuiksi".Stesiron on hyvä ahdistuneisuuteen jota jännittäminen juuri aiheuttaa, se auttaa kyllä myös masentuneisuuteen jota tulee usein juuri jännittämisen takia.

      • huh7ikuu

        Nostan, vaikka onkin vuosia vanha ketju, josko paikalle osuisi joku jolla kokemusta näistä.

        Olen syönyt toista vuotta Sepramia (40 mg/pvä, nyt nostettu 50 mg:aan) masennukseen, mutta sillä ei ole saatu ahdistuneisuutta kuriin. Ahdistuksen ollessa pahimmillaan olen ottanut Diapamia (4 mg annostuksella) mutta se ei enää kovin hyvin auta eikä sitä muutenkaan voi ottaa pitkäaikaiseen käyttöön. Olen kyllä menossa taas kerran lääkäriin asiasta juttelemaan mutta kun asiasta tietoa etsiessäni törmäsin tähän keskusteluun, päätin tulla kyselemään.

        Kiinnostaisivat käyttäjäkokemukset Busparista tai Stesironista ja erityisesti se, onko kukaan käyttänyt niitä SSRI-lääkityksen kanssa samanaikaisesti, onko se edes mahdollista?


    • timanttimies

      auttaa

    • 321987

      Kuulostaa tutulta. Mäkään en keksi mitään puhuttavaa varsinkaan jos on tuntemattomia ihmisiä, ja just tuo kaupassa käynti: tuntuu että kaikki tuijottaa. Mulle myös puhelimessa asiointi on hankalaa. Tuntuu miltei mahdottomalta soitella esimerkiksi erilaisiin virastoihin.
      Mulla on myös joskus ollut Seroxat, se ei oikein toiminut niin sen jälkeen oli Efexor ja sen jälkeen Cipralex. Tuntuu ettei niistä oikein ollut apua. Bentsoja en mielellään haluaisi, niihin jää koukkuun eikä niitä voi käyttää pitkäaikaisesti.

      Pitäisi uskaltaa soittaa lääkäriin. Mitä mä sanon, apua!?

      • vesper007

        Psykiatrille otat yhteyttä ja kerrot tilanteen, kyllä ne sitten auttaa. Sullahan on sosiaalisten tilanteiden pelko.


      • Anonyymi

        Kyllä masennuslääkkeisiinkin jää koukkuun, siksi pitää varovasti lopettaa käyttö jos lopettaa. Rauhoittavat ovat auttaneet minua elämään normaalia elämää, kuitenkin mielellään käyttäisin jotain jonka vaikutus ei loppuisi sen noin 5h kuluttua. Mutta auttavat silti käymään töissä.


    • juupsistaps

      Mulla käytössä Seroxat sos.tilanteiden pelkoon. Sepramia kokeiltiin muttei se sopinut mulle. Meni mies ihan veltoksi. Vaikka Sepramista sanotaan ettei pitäs olla pahoja sivuvaikutuksia niin ei sekään kaikille sovi. Mä joudun nosteleen itteeni parin kolmen vuoden välein ylös lääkkeillä. Terapioita oon kokeillut mutta eipä niistä ole ollut juuri apua. Mut mieluummin syön vaikka loppuelämän noita lääkkeitä kuin kärsin tuosta sairaudesta. Elämänlaatu huomattavasti parempi kun ei tartte joka tilannetta jännittää. Eikä jaksa sitä tilanteiden välttelyä sekä kaikenlaista valehtelua. Työkin kärsii kun ei pysty käymään palavereissa eikä koulutuksissa...

    • jeesi

      vähä turhanki tutulta kuulostaa kaikki noi oireet, mut eipä saa meikäkään aikaseks soittaa lääkäriin. vähä raffi nuoruus ni tulee sellanen fiilis et lääkäri pitää ihan nistinä eikä ees anna lääkkeitä ja taas yks tuskanen reissu väenpaljoudes... ohjaako noi ihan perus terveyskeskuksesta, työterveyteen en kehtaa mennä valittamaan?

    • jeesi

      unohtu semmonen vielä kysyä, mikä noista on nopeiten vaikuttava, duunissa suht iisi olo (poislukien puhelut yms), mut dösämatka takasin on tunnin painajainen täydessä ruuhkadösässä...

      • tärinätaavi

        Propral 40mg on tosi hyvä lääke niihin tilanteisiin mitä jännittää, se ei ole rauhoittava lääke vaan vaikuttaa fyysisiin oireisiin ja näkyviin ja samalla rauhoittaa mielen. Alentaa sydämentykytystä ja tärinää. Laitan yleensä kielen alle puolikkaan lääkkeen että se vaikuttaa nopeasti ja tehoaa. Ennen joutunut syömään mielialalääkkeitäkin mutta niistä ei ollut mitään tehoa, sen lisäksi otin propralia. Vaihdoin mielialalääkkeet yli suuriin kalaöljykapseli määriin ja tehosi paremmin.


      • kaamea kauhu
        tärinätaavi kirjoitti:

        Propral 40mg on tosi hyvä lääke niihin tilanteisiin mitä jännittää, se ei ole rauhoittava lääke vaan vaikuttaa fyysisiin oireisiin ja näkyviin ja samalla rauhoittaa mielen. Alentaa sydämentykytystä ja tärinää. Laitan yleensä kielen alle puolikkaan lääkkeen että se vaikuttaa nopeasti ja tehoaa. Ennen joutunut syömään mielialalääkkeitäkin mutta niistä ei ollut mitään tehoa, sen lisäksi otin propralia. Vaihdoin mielialalääkkeet yli suuriin kalaöljykapseli määriin ja tehosi paremmin.

        Paljonkohan on tuo "ylisuuri kalaöljykapselimäärä" joka tehoaa näihin kamaliin masennus- ja jännitysoireisiin? Mulla menee jo 2 x E-epa 800mg karnosiinia, vähän on helpottanut, muttei tarpeeksi. eli pitäiskö tuota epaa sitten ottaa vieläkin enemmän?


    • aava

      Voin kehua cymbaltaa.Multa hävisi sen myötä koko elämän kestänyt paniikki ja jännitys joka todellakin vaikutti kaikkeen negatiivisesti.

    • A-p-u-a...

      Perkle sentään auttakaa nyt!!!!!!!!!!!!

      Oon käynyt kaikki mahdolliset mielialalääkkeet ja bentsot läpi. Terapiassa en ole käynyt kertaakaan. Nyt viime marraskuussa lopetin kaikki lääkkeet, ja nyt olo ei vaan parane ja tuntuu että menen vaan sekavemmaks saatna.

      Ja teille jotka suosittelette ensisijaisena vaihtoehtona lääkitystä, sovitaan tapaaminen niin hakkaan henkihieveriin.

      Ensisijaisena vaihtoehtona ehdottomasti ensin terapia, terpia ja lääkitys vain samaan aikaan.
      Muuten voi mennä elämä todella huonoksi..

      Auttakaa oikeasti.. En jaksa enää herätä tätä jokapäivästä heräänistä kohta ihan aikuisten oikeasti.. Alan olla IHAN viimesillä..

    • apuaon

      Sulle Apua kyselevälle vastasin jo tuolla palstalla missä joku epäili että on tulossa hulluksi. Lukisitko sieltä. Älä ikinä anna periksi.

      • A-p-u-a...

        Siis missä? Voitko laittaa linkin.. Koitan elätellä tätä perkleen toivoa että jaksan yrittää ja että kyllä tämä vielä tästä mutta en tiedä onko voimat nyt ihan loppusuoralla.. Periksi antaminen tuntuu kohta jo niin luontevalta vaihtoehtolta.... Kiitos..


    • _X_
      • _X_

        Tuossa edellisessä puhetta oli enemmänkin depression hoidosta, mutta tässä nyt kuitenkin vielä sos tilanteiden pelkoon luokitellut ssri-lääkkeet. Kait se on vaa kokeiltava hinta luokan mukaan..

        "SSRI- ja SNRI- lääkkeiden aloitus- ja hoitoannokset sosiaalisen fobian hoidossa ovat samanlaiset kuin masennustilojen hoidossa"

        Taulukko 2. Sosiaalisen fobian lääkehoito.
        Lääke Annos
        Essitalopraami 10–20 mg /vrk
        Fluoksetiini 20–40 mg /vrk
        Fluvoksamiini 100–300 mg /vrk
        Paroksetiini 10–50 mg /vrk
        Sertraliini 50–200 mg /vrk
        Sitalopraami 20–50 mg /vrk
        Venlafaksiini 75–300 mg /vrk
        Moklobemidi 150–300 mg x 2/vrk
        Duloksetiini 30–120 mg/vrk

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=lam00061#T2


    • _X_

      Itse olen valmis syömään lääkkeitä lopun elämääni jos niiden avulla pystyn elämään ns normaalia elämää ilman ainaisia pelkoja. Joillekin ihmisille vain kehittyy tälläisiä pelkoja, toisille jo alle vuoden ikäisenä ja toisille sitten vanhempana. Vanhempana yleisin aiheuttaja on päihteet.
      Sitten sen vasta itse tajuaa kun näkee ja kokee, näin se menee monessa muussakin asiassa.

    • FuckSSRI

      Vuosia kärsinyt ja elämästä mennyt vuosia "hukkaan", ei siihen auta kuin bentsot ja Lyrica yhdessä, ainakaan miulla. Eipähän tule sivuoireita eikä olo kuin zombiella.

    • 11+1

      Ongelmana on se että lääkärit ei määrää niitä bentsoja ja lyricaa vaan juurikin noit ssri-ryhmän lääkkeitä. Onhan se tietty vähän ongelmallista kun ei noiden bentsojen kanssa oikein voi ottaa alkoholia eikä varmaan lyrican kanssakaan.

    • _X_

      Kannattaakohan sitä lyricaa alkaa syömään kun on niin kallista ja hankalaa päästä siitä eroon. On kuulemma tosi pahasti koukuttavaa ja tulee hirveet lopettamisoireet.
      Miten muuten te jotka ette ole saaneet apua ssri tai muista lääkkeistä niin miten paljon käytätte alkoholia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      67
      2904
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      411
      2798
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      99
      2237
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      87
      1984
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1904
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1830
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      9
      1821
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      151
      1775
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1613
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1592
    Aihe