Moi,
Syksyn tullen olisi varmasti hyvä aika tehdä venekauppoja. Minua kiinnostaa noin 30-35 jalkainen merikelpoinen purjevene. Olen pohdiskellut myös puuveneen ostamista, koska mielestäni ne ovat lasikuituveitä kauniimpia. Onkohan puuveneen ostamisessa järkeä? Miksi taas lasikuituvene olisi parempi (paremmat sisätilat ehkä) ?
Osaan tehdä peruspintatyöt ja pensselikin pysyy käsissä. Mukana purjehduksilla kulkee vaimo ja kaksi alle kouluikäistä.
Kommentoikaa, asiallisesti, please.
T: Ostaja
Puuta vai lasikuitua?
17
5617
Vastaukset
- Timo
Hanki sellainen vene kun itse haluat.
Puuveneen ostamisessa on ihan yhtä paljon järkeä kuin minkä tahansa veneen. Harrasteeksihan ne yleensä ostetaan. Tilojen paremmuus riippuu mielestäni niiden suunnittelusta eikä rungon materiaalista. Tilojen täytyy kuitenkin vastata käyttöä eli jos on aina liikkeellä neljän hengen porukalla ovat viides ja kuudes punkka melko turhia. Tilojen paremmuus riippuu pitkälti niille asetetuista vaatimuksista. Ne voivat olla erilaiset sinulla ja veneen suunnittelijalla.
Puuveneen ylläpidon työläys riippuu pitkälti sen kunnosta. Jo valmiiksi huonokuntoinen vaatii keväisin paljon työtä. Hyvä kuntoinen vaikka vanhakin on suhteellisen helppohoitoinen. Suosittelen tiedustelemaan puuveneen ylläpidosta sellaisella veneileviltä. Muitten mukaan ne ovat hyvin usein aivan mahdottoman työläitä ylläpitää.
Mutta mikä onkaan sen mukavampaa keväällä kuin veneen kunnostus vesille laskua varten.- mukavaa
Voi olla, että veneen kunnostus keväällä on mukavaa. Vielä mukavampaa on olla vesillä heti jäiden lähdettyä. Puuveneitä ei silloin pahemmin näy.
- Göran
mukavaa kirjoitti:
Voi olla, että veneen kunnostus keväällä on mukavaa. Vielä mukavampaa on olla vesillä heti jäiden lähdettyä. Puuveneitä ei silloin pahemmin näy.
Jälleen perusteeton väite kuttaperkkamieheltä.
Yleisesti ottaen puuvene tulee ottaa aikaisin ylös, jotta se ehtii kuivua ennen pakkasia. Samoin se pitää laittaa aikaisin veteen, jottei ilmojen lämmitessä kuivu liikaa. On oma valinta, jos antaa puuveneensä rapistua auringossa Juhannuksen yli. Kyllä keväällä näkee aikaisin veteen laskettuja, hyvin hoidettuja puuveneitä. - virtuaali
Göran kirjoitti:
Jälleen perusteeton väite kuttaperkkamieheltä.
Yleisesti ottaen puuvene tulee ottaa aikaisin ylös, jotta se ehtii kuivua ennen pakkasia. Samoin se pitää laittaa aikaisin veteen, jottei ilmojen lämmitessä kuivu liikaa. On oma valinta, jos antaa puuveneensä rapistua auringossa Juhannuksen yli. Kyllä keväällä näkee aikaisin veteen laskettuja, hyvin hoidettuja puuveneitä.Se on mukavaa, että on olemassa tällainen virtuaalipurjehduspaikka jossa puuveneet ovat hyväkuntoisia, huolettomia ja niillä purjehditaan koko ajan. Reaalimaailman mustuneet rungot, hilseilevät lakat, kankailla suojatut vuotavat kannet ja telakalla makaavat työmaat ovat vain kuttaperkkamiesten näköharhoja.
- virtuali
virtuaali kirjoitti:
Se on mukavaa, että on olemassa tällainen virtuaalipurjehduspaikka jossa puuveneet ovat hyväkuntoisia, huolettomia ja niillä purjehditaan koko ajan. Reaalimaailman mustuneet rungot, hilseilevät lakat, kankailla suojatut vuotavat kannet ja telakalla makaavat työmaat ovat vain kuttaperkkamiesten näköharhoja.
Viime kesänähän järjestettiin kamppanja, jossa
saaristosta kerättiin hylätyt kuttaperkaa veneet
yhteiskunnan rahoilla kaatopaikoille.
Kyllä rannoilla ja telakoilla näkee yhtäläillä
hylättyjä lasikuituveneitä kuin puuveneitäkin.
Jotenkin vaan lasikuituveneen rääppeet näyttää
rumemmilta. - reali
virtuali kirjoitti:
Viime kesänähän järjestettiin kamppanja, jossa
saaristosta kerättiin hylätyt kuttaperkaa veneet
yhteiskunnan rahoilla kaatopaikoille.
Kyllä rannoilla ja telakoilla näkee yhtäläillä
hylättyjä lasikuituveneitä kuin puuveneitäkin.
Jotenkin vaan lasikuituveneen rääppeet näyttää
rumemmilta.Juu, tuohan on oikein hyvä peruste sille, että puuveneet ovat oikeasti helppohoitoisia ja hyväkuntoisia. Kuulostaa tuo puuvenehörhöily hieman uskonnollissävytteiseltä ja silloinhan järkiargumenteilla ei niinkään ole merkitystä vaan asiat nähdään niinkuin ne halutaan nähdä.
- jupiset
virtuaali kirjoitti:
Se on mukavaa, että on olemassa tällainen virtuaalipurjehduspaikka jossa puuveneet ovat hyväkuntoisia, huolettomia ja niillä purjehditaan koko ajan. Reaalimaailman mustuneet rungot, hilseilevät lakat, kankailla suojatut vuotavat kannet ja telakalla makaavat työmaat ovat vain kuttaperkkamiesten näköharhoja.
Kaikilla veneilijöillä on oikeus huoltaa ja hoitaa venettänsä niin kuin haluaa.
Minun puuveneeni on loistokunnossa, eikä minulla kulu sen kylkien lakkaamiseen enempää aikaa kuin viereisessä paikassa oleavalla lasikuituveneilijällä joka puhdistaa kyljet ja vahaa ne joka kevät.
Huomauttaisin vielä että suomen puuvenekanta on huomattavasti venhempaa kun lasikuituveneet. Joten on luonnollista että puuveneissä näkyy vuosikymmenien käytön jälki joissakin kohdissa. (paikallisessa rannassa on kuivilla 7 lasikuituvenettä ja 0 puuvenettä. Näiden veneiden kyljet eivät kiillä vaikka ovatkin lasikuitua. Miksi ihmeessä?) - Tomppa
virtuaali kirjoitti:
Se on mukavaa, että on olemassa tällainen virtuaalipurjehduspaikka jossa puuveneet ovat hyväkuntoisia, huolettomia ja niillä purjehditaan koko ajan. Reaalimaailman mustuneet rungot, hilseilevät lakat, kankailla suojatut vuotavat kannet ja telakalla makaavat työmaat ovat vain kuttaperkkamiesten näköharhoja.
Selvastikkään sinulla ei ole hajuakaan puuveneistä ja muuten vaan %"#&%&¤let tällä palstalla.
Noi sun kankailla suojatut kantes voit työntää sinne minne kuuluu. Puuveneissä on rimakansia ja on kangaskansia ja jälkimäiset saattavat vuotaa jos niissä ei ole kangasta, eli siinä mielessä olet oikeassa, että kyseessä saattaa olla kankaalla suojattuja vuotavia kansia, mutta näköjään et tiedä että kangaskansi on ihan tavallinen ratkaisu puuveneissä!
Katsele vähän ympärilles jos/kun liikut saaristossa ja huomaa kuinka paljon lasikuituveneen "raatoja" rannaoilla on!
Niistä ei edes hankkiuduta eroon!
Ja kuinka monessa lasikuituveneessä on ehjä geeli? - Appmot
Tomppa kirjoitti:
Selvastikkään sinulla ei ole hajuakaan puuveneistä ja muuten vaan %"#&%&¤let tällä palstalla.
Noi sun kankailla suojatut kantes voit työntää sinne minne kuuluu. Puuveneissä on rimakansia ja on kangaskansia ja jälkimäiset saattavat vuotaa jos niissä ei ole kangasta, eli siinä mielessä olet oikeassa, että kyseessä saattaa olla kankaalla suojattuja vuotavia kansia, mutta näköjään et tiedä että kangaskansi on ihan tavallinen ratkaisu puuveneissä!
Katsele vähän ympärilles jos/kun liikut saaristossa ja huomaa kuinka paljon lasikuituveneen "raatoja" rannaoilla on!
Niistä ei edes hankkiuduta eroon!
Ja kuinka monessa lasikuituveneessä on ehjä geeli?Onko niin, että vain Sinä ja kanssasi samaa mieltä olevat saavat kirjoittaa tänne? Ota vaikka happea välillä.
- Tomppa
Appmot kirjoitti:
Onko niin, että vain Sinä ja kanssasi samaa mieltä olevat saavat kirjoittaa tänne? Ota vaikka happea välillä.
Kaikilla on lupa kommentoida ja osallistua keskusteluun. Kommentoin sisältöä ja oletus että kangaskansi on kankaalla päällistetty vuotava rimakansi on täysin väärä oletus.
Happea minulla riittää sitä saan riittävästi veneilessäni sekä puu- että lasikuituveineillä.
Vesillämme purjehtii yli 100v puuveneita -saa nähdä purjehtiiko joskus 60 vuoden päästä myös sen ikäisiä lasikuituveineitä ja miltä sellaiset silloin näyttää!
Olen sitä mieltä että puuveneperinne on hieno perinne jota kannattaa vaalia ja mielestäni sellainen asenne että puuveneet ovat lahoja paskoja jotka leviävät on suorastaan typerä. Kaikki veneilijät ovat yhtä lailla veneilijöitä vaikka liikkuisivatkin europaleista ja kankaasta valmistetuilla lotjilla, enkä mene tuomitsemaan ketään joka on eri mieltä veneilystä kuin itse olen.
Ihmettelen miten minulta tätä kysytään, koska mielestäni edellinen viesti ketjussa oli huomattavsti suvaitsemattomampi ja minun pelkka vastaus siihen, eikä mikään mielipide veneilystä yleisesti.
- Peräaalto
***Niin oletko päättänyt minkä verran olet aikonut laittaa rahaa.esim 10000-150000euroa!
- Veneenostaja
Kiitos vastauksista. Budjetti minulla on maksimissaan 30-35 ke. Sillä käsittääkseni saa jo jonkulaisen paatin. Valintaan vaikuttavat tietysti monenlaiset asiat akselilla järki - tunteet (Vaikka kysymys taitaa olla siitä, että tunnetasolla tehtyjä päätöksiä perustellaan järkisyillä).
Kuitenkin asia taitaa minulla olla niin, että vasta kun astun hyvinhoidettuun puuveneeseen tulee fiilis, että nyt ollaan kotona. Nyt tarvitsisin siis niitä järkisyitä...:)
Tuttavani osti Ruotista 60-luvun puolivälissä tehdyn mahonkisen purjeveneen (11m x 3m), joka on edelleen loistavassa kunnossa ja joka tehtiin aikanaan suurella ammattitaidolla korkeisiin laatuvaatimuksiin. Vene oli tehty avomerikäyttöön ja kaikki toimii. Hinta jäi alle 30 000 euroon. Fiilis mikä siitä kaupasta jäi, oli että samalla rahalla sai enemmän kauneutta ja venettä.
Toisaalta jokaisella kolikolla on käätöpuolensa, joten ilmeisesti se on sitten mm. lyhyempi purjehduskausi ja suuremmat kunnostustyöt.
p.s Lopuksi viittaus palstan vakioaiheeseen. Bavariaa en edes katsele - ei vaan ole tarpeeksi rahaa... - ---
Veneenostaja kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Budjetti minulla on maksimissaan 30-35 ke. Sillä käsittääkseni saa jo jonkulaisen paatin. Valintaan vaikuttavat tietysti monenlaiset asiat akselilla järki - tunteet (Vaikka kysymys taitaa olla siitä, että tunnetasolla tehtyjä päätöksiä perustellaan järkisyillä).
Kuitenkin asia taitaa minulla olla niin, että vasta kun astun hyvinhoidettuun puuveneeseen tulee fiilis, että nyt ollaan kotona. Nyt tarvitsisin siis niitä järkisyitä...:)
Tuttavani osti Ruotista 60-luvun puolivälissä tehdyn mahonkisen purjeveneen (11m x 3m), joka on edelleen loistavassa kunnossa ja joka tehtiin aikanaan suurella ammattitaidolla korkeisiin laatuvaatimuksiin. Vene oli tehty avomerikäyttöön ja kaikki toimii. Hinta jäi alle 30 000 euroon. Fiilis mikä siitä kaupasta jäi, oli että samalla rahalla sai enemmän kauneutta ja venettä.
Toisaalta jokaisella kolikolla on käätöpuolensa, joten ilmeisesti se on sitten mm. lyhyempi purjehduskausi ja suuremmat kunnostustyöt.
p.s Lopuksi viittaus palstan vakioaiheeseen. Bavariaa en edes katsele - ei vaan ole tarpeeksi rahaa...Näinhän se on. Sekä puu- että muoviveneet voivat olla kauniita, helppo- tai vaikeahoitoisia.
On totta myös se että puuvene, jos sen aikoo pitää kauniissa kunnossa vaatii joka vuosi jonkin verran ylläpitoa. Muovivene ei tätä välttämättä vaadi, vaan kyllä sekin näyttää kamalalta jos koskaan ei vahata kylkiä tai annetaan muuten vain rispaantua.
Mutta jos hyväkuntoiseen puuveneeseen tekee vuosittain sen vaatimat lakkaukset, niin se pysyy vuosikaudet todella kauniissa ja helposti ylläpidettävässä kunnossa.
Toki joskus tulee sekin aika että vene on huonossa kunnossa. Tähän vaikuttaa selkeästi kaksi asiaa, huoltotöiden laiminlyönti tai aika. Luulen että 30 vuotta vanha puuvene on isomman remontin edessä. Hyvin huollettuna ehkä vasta ensimmäistä kertaa.
Mites 30-40 vuotias kuttaperkavene? Niitäkin on sen ikäisiä. Osa niistä on vallan kamalan näköisiä, kauhtuneita, osmoosivikaisia yms.
Eli kummassakin venetyypissä on pakollisia huoltoja jotka laiminlyömällä saa rumaa jälkeä aikaiseksi. Veikkaanpa muuten että edenneen osmoosivian korjaaminen on haastavampaa kuin puuveneen kokonaan kyllästys ja uudelleen lakkaus.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Jos puuveneneen ylläpitopuuhat eivät ole "pakollinen" rypeäminen satamassa, osta pois. 30-40k puuveneeseen on sopiva hinta, sillä saa yleensä kuuluisan veistäjän laatuveneen 60 -luvulta. Lisäksi ne ovat yksinkertaisesti kauniita. Mukana tulee tuoksu, historia ja mahtava tunnelma.
On muuten kokemusta siitä että kaunis puuvene saa aina kehuja, ihalijoita ympärilleen ja onhan sellaisessa mukava tulla nähdyksi. Vastaavan hintainen muovivene on vain muovivene joka ei päitä käännä. - Lyydia
--- kirjoitti:
Näinhän se on. Sekä puu- että muoviveneet voivat olla kauniita, helppo- tai vaikeahoitoisia.
On totta myös se että puuvene, jos sen aikoo pitää kauniissa kunnossa vaatii joka vuosi jonkin verran ylläpitoa. Muovivene ei tätä välttämättä vaadi, vaan kyllä sekin näyttää kamalalta jos koskaan ei vahata kylkiä tai annetaan muuten vain rispaantua.
Mutta jos hyväkuntoiseen puuveneeseen tekee vuosittain sen vaatimat lakkaukset, niin se pysyy vuosikaudet todella kauniissa ja helposti ylläpidettävässä kunnossa.
Toki joskus tulee sekin aika että vene on huonossa kunnossa. Tähän vaikuttaa selkeästi kaksi asiaa, huoltotöiden laiminlyönti tai aika. Luulen että 30 vuotta vanha puuvene on isomman remontin edessä. Hyvin huollettuna ehkä vasta ensimmäistä kertaa.
Mites 30-40 vuotias kuttaperkavene? Niitäkin on sen ikäisiä. Osa niistä on vallan kamalan näköisiä, kauhtuneita, osmoosivikaisia yms.
Eli kummassakin venetyypissä on pakollisia huoltoja jotka laiminlyömällä saa rumaa jälkeä aikaiseksi. Veikkaanpa muuten että edenneen osmoosivian korjaaminen on haastavampaa kuin puuveneen kokonaan kyllästys ja uudelleen lakkaus.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Jos puuveneneen ylläpitopuuhat eivät ole "pakollinen" rypeäminen satamassa, osta pois. 30-40k puuveneeseen on sopiva hinta, sillä saa yleensä kuuluisan veistäjän laatuveneen 60 -luvulta. Lisäksi ne ovat yksinkertaisesti kauniita. Mukana tulee tuoksu, historia ja mahtava tunnelma.
On muuten kokemusta siitä että kaunis puuvene saa aina kehuja, ihalijoita ympärilleen ja onhan sellaisessa mukava tulla nähdyksi. Vastaavan hintainen muovivene on vain muovivene joka ei päitä käännä.Hassua, miten näillä palstoilla aina saa ryöpyn vihaisia kommentteja niskaansa, jos intoutuu kehumaan puuveneitä. Olen seuraillut näitä keskusteluja sivusta, puuveneistä kiinnostuneena ja sellaisilla purjehtineena (ja joskus kevätvalmisteluihin osallistuneena), toivottavasti joskus tulevaisuudessa puisen kaunottaren omistajana. Minulla ei tosin ole mitään lasikuituveneitäkään vastaan, päinvastoin - ja purjehdushan se on kaikkein tärkeintä tässä lajissa.
Vähän samanlaista vastakkainasettelua on muuten aina meneilllään tuolla rakentaminen&remontointi -palstalla. Siellä tulee kylmää vettä niskaan ja kunnolla, jos erehtyy puolustamaan vanhoja rakennuksia, alkuperäisiä korjaustapoja ja luonnonmukaisia materiaaleja. Omasta lähipiiristäni voisin päätellä, että aika lailla samanhenkisiä ovat puuveneistä kiinnostuneet ja toisaalta vanhoista taloista kiinnostuneet ihmiset. Ehkä molemmat harrastukset vaativat vähän enemmän sellaista tee-se-itse -henkeä, mutta toisaalta vastapainoksi saa käsityönä tehdyn, yksilöllisen ja kauniin veneen - tai talon.
- vindö
puuveneily hienoa hommaa, kunnossa pidossa ei ole paljoa enempää jos vene ON kunnossa, mutta sen minkä taakseen jättää edestään löytää. otappa yht. minulla on mynnissä hyväk. purjavene.
- Anonyymi
Puuveneen kunnossapitämisen innostuksessa ei vaan saa olla minkäänlaista hiipumisvaihetta tai se vene on sitten mennyttä.
- Anonyymi
Eräskin herra teki uuden puuveneen joka täyttää pian 34v Monta lautaa uusinut vuosien saatossa.Vuotaa kun seula.Toinen herra teki lasikuituveneen joka täyttää nyt 45v Ei vuoda ja ajelee sillä toiset 45v.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.971308Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata371305Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2871146- 1071055
- 71992
- 18976
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva14951- 53942
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f163818Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16811