MIKÄ LISKO ON SOPIVA?

Minzu

mun isoveli on allerginen kaikille karvasille eläimille, joten olen päätynyt liskon ostoon..mutta en tiedä liskoista juurikaan mitään..tarvitsen kipeästi apua tässä asiassa.mikä lisko on paras?ja helppohoitoisin..ja mitä ne syövät?entä kannattaako ottaa tyttö vai poika lisko?Kirjoitelkaa kaikki liskojen omistajat minulle..
Kiitos jo etukäteen!:)

9

707

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarita

      Hei!

      Se, että mikä lisko on "paras", riippuu aivan siitä minkä tyylistä liskoa itse haluat. Minkä kokoista liskoa olet ajatellut? Onko väliä josko lisko on päivä- vai yöaktiivinen?

      Yleensä liskot myydään niin poikasina, että niistä on vaikea selvittää sukupuolta. Luultavimmin et siis pysty valitsemaan liskosi sukupuolta, jos pystyisit sanoisin poikaliskon olevan helpompi hoitoinen koska ne ei muni. Muninnan kanssa voi tulla joitain ongelmia ja hyvinkin sujunut muninta kuluttaa mm. liskon kalsium- ja energiavarastoja.

      Minulla itsellä on parta-agama, joka on aloittalijalle siitä hyvä lemmikki että se on helppohoitoinen ja kesyyntyy nopeasti. Parta-agamat tosin vaativat melko tilavan terraarion (esim. 150x60x50 cm), koska ne kasvaa noin 50 cm pitkiksi ja ovat kohtuullisen aktiivisia sille päälle sattuessaan.

      Useimmat liskot syövät pieniä hyönteisiä, kuten heinäsirkkoja ja jauhomatoja. Ainakin parta-agamat syövät myös monipuolista salaattia. On olemassa myös täysin kasvissyöjäliskoja, kuten iguaani, mutta tätä en todellakaan suosittelisi ensimmäiseksi liskoksi. Kasvissyöjäliskon ruokavalion tasapainossa pitäminen on huomattavasti hankalampaa, koska ne tarvisee niin monia erilaisia kasviksia oikeassa suhteessa. Lisäksi iguaani on valtavan kokoinen, voi kasvaa jopa 1.8 metriä pitkäksi ja vaatii siis hyvin suuren kiipeilutilan. Kaikki iguaanit eivät myöskään kesyynny koskaan.

      Ensimmäiseksi liskoksi hyvin sopii esimerkiksi leopardigekko, parta-agama ja jotkin skinkit.
      Katso lisää tietoa eri liskoista Marikan herppisivuilta osoitteesta:
      http://www.herpetomania.fi/marikan_herppisivut/

      Toivottavasti tästä oli jotain apua!

      Sarita

      ps.Itse olen myös allerginen karvaisille eläimille ja ainakaan mulle ei ole tullut oireita liskosta. :)

      • Jenni

        Ajattelin tuoda tässä allergia-asiassa esiin oman tilanteeni.. Minäkään en ole huomannut, että partiksesta olisi tullut oireita, mutta jauhomatoviljelmä ottaa henkeen melkoisesti.. sirkat myös jonkin verran. Ja liskon uloste myös, ellei terraa siivoa päivittäin. Että jos pelkää hyönteisten aiheuttavan oireita, kannattaa sekin ottaa huomioon lajinvalinnassa..


      • Aino

        Ja noista skinkeistä mielestäni ainoat helppohoitoiset lajit ovat sinikieliskinkki, silmäskinkki ja kultaskinkki. Muut lajit ovat enemmän tai vähemmän (s)kinkkisiä jollain alueella.

        Sinikieli on noista kolmesta em. ainoa käsiteltävä vaihtoehto. Tahtoisin kuitenkin painottaa, ettei lisko tai muukaan matelija tai sammakkoeläin (vesilisko) ole karvaisen halieläimen korvike. Liskot arvostavat omaa tilaansa ja stressaavat liiallisesta/vääränlaisesta käsittelystä eivätkä ne ole sosiaalisia taikka kiinny omistajaansa.

        Lisää sinikieliskinkistä myös mun sivuilla:
        http://p-forum.org/~aino/herp.html

        Muita hyviä vaihtoehtoja ovat mm. leopardigekko tai parta-agama, niinkuin joku jo mainitsikin.

        Aino


    • Pinksu*

      no sinikieliskinkit kuulemma kesyyntyy helposti ja on helppohoitoisia... ja pienet vesiliskot eli tuliliskot on ihan kivoja mutta ne ei pysty olla kuivalla maalla pitkään.. minulla itselläni on tulilisko ja seuraavana kesänä tulossa sinikieliskinkki

      • tomu

        Sinikieliskinkit ovat todellakin helppohoitoisia, mutta vaativat myös melko suuren terraarion verrattuna esimerkiksi tuliliskoihin. Ne kun kasvavat kohtalaisen suuriksi (noin 40-50 cm päästä häntään). Sinikielet eivät välttämättä tarvitse hyönteisravintoa, toisin kuin suurin osa pienemmistä liskoista, ja niiden käsiteltävyys on aivan toista luokkaa kuin monilla muilla liskoilla.

        Lisää tietoja sinikielistä löytyy osoitteesta:

        http://www.tuug.fi/~herpit/sinikieliskinkki/

        ---------------------------
        - Matias
        http://www.tuug.fi/~herpit/


      • ...

        ... ja tulilisko / vesiliskohan harhauttavasta nimestään huolimatta siis ei ole lisko eikä edes matelija lainkaan vaan sammakkoeläin...


      • Pinksu*

        pitää korjata täs yx juttu .. nii tuliliskohan on pyrstösammakko eikä lisko .. mut mä aina pidän niit jotenkii vaa vesiliskoina..no ei täs muuta ollu..:)


    • mistä saaa!??!!?!

      mistä voi ostaa vesiliskon/liskoja ku oon ettiny netistä myiskö joku tai olisko missää eläinkaupas mutku ei vaa löydy ni onks kellää mitä tietoo mist vois ostaa tai onks jotai kasvattajii?? kiitos vastatkaaaaa..

    • 12v herppeilijä

      Mä oon nähny Cynops orientalis- tuliliskoja itäkeskuksen faunattaressa, ja herppi.net keskustelufoorumilla myydään tosi usein tuliliskoja. Sammakkolampi.net:issä on todella paljon tietoa salamantereista kuin muistakin sammakkoeläimistä.

      Itse omistan viherlehtisammakkoja, kiinankellosammakoja ja harkinassa harjasgekko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe