porrassiivojan työhön kuuluvat asiat

aloittanut

Mitä porrassiivoojan kuuluu tehdä ja mitä taas ei tarvitse/kuulu tehdä? Jos ajattelen millaisessa kunnossa paikat oli kun aloitin, niin nähtävästi ainoat asiat mitä pitää tehdä on putsata lattiat ja pyyhkiä ikkunat. Saunoissa vähän sama juttu (tosin maton alta oli sen verran likaista, että eipä oltu taidettu sinne kurkata ja ne matotkin oli sen verran likaiset, ettei niitä ole ilm pahemmin pesty.. Pesin niitä harjalla yks kerta ja ihan mustaa vettä tuli. Pitääkö niitä saunan muovimattoja pestä?).

Se mihin silmäni ovat osuneet on olleet mm. seinät, patterit, pesutuvan kaikki tasot, kalusteet, porrastasanteiden ikkunat, pesutuvan ikkunat, yleisten tilojen käytävät, vessat, seinät, ovet jne.
Eli kaiken kaikkiaan tuntuu joka paikka törkyiseltä ja aiempi siivooja ei ole siivonnut kuin lattiat ja ikkunat.

Jatkanko samaa linjaa vai puunaanko kiltisti niitä pattereita, seiniä ym.

Entä miten te putsaatte peilit? Tuntuu, että ihan sama millä konstilla yrittää niin aina se on harmaita viiruja täynnä tai isompia harmaita alueita.
Ikkunoiden kanssa vähän sama juttu, miten ikkunat saa pyyhittyä ilman, että ne on täynnä harmaita raitoja, lättejä jne?

Kuinka tarkasti niitä lattioita tarvii jynssätä? Kohteessa on lattiat täynnä mustia-tummia viiruja jotka on nähtävästi tulleet kengistä, pyöristä ym. Tuoreet jäljet lähtee ihan hyvin mutta ne vanhat jäljet ei lähde joko ollenkaan tai sitten saa rapsuttaa kauan. Tuon työajan puitteissa ei pysty jäädä jokaista jälkeä rapsuttamaan.

Yhdessä kohteessa on eteisessä ns. ruohomatot, isot ja raskaat. Niitä ei aiempi siivooja varmaankaan ole nostanut ja ravistellut. Kokeilin nostaa ja ravistella ja sitä moskaa ja kaikkea pashaa tuli niin että meinasin tukehtua.. päättelin, ettei muut ole niitä puristelleet.
Yhdestäkin matosta tuli jotain ihan ihmeellistä likaa.. yök. No yhden rapun eukko kuitenkin vaatii että se matto on puristeltava ja nostaa sen mulle ulos kun en ite nosta. Mä koen taas mahdottomana hommana noin raskaiden ja likaisten mattojen (kun se ei edes ole tavallinen matto vaan sellainen muovinen mikä käsittääkseni menee nimellä ruohomatto) puristelemisen. Kohde on muutenkin tosi likainen kun ne raput käydään vain kerran viikossa. 9 kpl 2-3 kerroksisia rappuja, puutalot, puu raput. Aikaa puoltoista tuntia ja melkein joutuu juosta jos meinaa siinä ajassa ehtiä.. vielä nyt matot siihen päälle niin ylitöiksi menee.

Kyselen nyt tämmöisiä kun olen ns uusi alalla.. Jos täällä on kokeineita rappusiivoojia opastamassa.

15

7928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoitettu;)

Sulla on hyvä selkä kun jaksat tehdä noin raskasta työtä..ja tunnollinenkin tunnut olevan vielä.Hyvä siivooja.

• rappujakin siivonnut

Ensinnäkin - kysy ihmeessä esimieheltäsi, hänen tehtäviinsä kuuluu opastaa tarpeeksi tarkkaan mitä ja miten sinun kuuluu siivota.

On ihan sopimuksesta kiinni, mitä porrassiivoojan tehtäviin kussakin kohteessa kuuluu. Joissakin taloissa ei esim. pyykinpesuhuone tai saunat kuulu sopimukseen. Rapuissa on tärkeintä tosiaan siivota lattiat, tuoreiden tahrojen siivous riittää, jos ei vanhat lähde, niin ne tod. näk. ei lähde kuin perusteellisemmalla siivouksella, joka tehdään erikseen sopimuksesta. Pattereita ja muitakaan ei tarvitse pyyhkiä, paitsi jos ihan joku tuoreennäköinen tahra on ilmestynyt. Ikkunoista poistetaan myös tahrat, ei varsinaisesti pestä. Ikkunoiden pesu suoritetaan yleensä erikseen sopimuksesta tai sovitaan vaikkapa ovilasien pesu kauttaaltaan esim. kerran kuussa.

Saunoista voisit kysyä esimieheltäsi, että tarvitsisivat perusteellista siivousta. Sinun ei tarvitse korjata edellisen siivoojan hutilointia, vaan jos esimies ei anna sinulle ylim. aikaa siivota saunat, siivoat ne vain niin kuin ennenkin. Ei siis tarvitse pestä mattoja jos aika ei siihen riitä (tod. näk. ei riitä).

Peilit ovat ehkä vanhoja ja kuluneita, jos jää isoja harmaita alueita. Ei niihin ihmiset yleensä kovin paljon kiinnitä huomiota, kunhan sormenjäljet ja muut tuoreet tahrat pyyhkäisee.

Tuo mattohomma oli minustakin ongelmallista. Eräässä kohteessa napistiin että pitäisi sellainen pitkä ja painava matto viedä aina ulos tuulettumaan, mutta kun tarkistin asian esimieheltä, hän sanoi että imurointi riittää. Ruohomatot ovat hankalia, niitä ei oikein siistin näköisiksi saa. Olen tehnyt niin että varsinkin jos on isompia mattoja, olen vain silloin tällöin kopauttanut ulkona tai jos on imuri, sillä puhdistanut. Sinäkin voit kysyä asiasta esimieheltäsi, ja jos mattoja ei tarvitse viedä ulos, kyseinen asiakas voi ihan rauhassa viedä sen ulos ja annat hänen tehdä niin. Voit sanoa että valitettavasti se ei kuulu tehtäviisi, tai paremminkin että on sovittu ettei sitä tarvitse tehdä.

Ylitöiksi ei saa missään nimessä mennä. Tee ensin tärkeimmät ja jos jää aikaa, sitten ylimääräisiä/tarpeettomampia hommia.

• Lähimmäinen

Kuvailet arkipäivän toimiasi porrassiivoojana.
      Ole viisas ihminen ja lopeta HETI raataminen
      ja orjallinen ajattelutapa aikataulujen suhteen,
      koska terveytesi ja voimavarasi on uhattu liiasta
      työvaatimuksesta.Miksi alistut rehkimään liikaa?
      Puhtaus on yhteiskunnassa kaiken A O, mutta yri
      tykset polkee omalla asenteella siivousalan arvo
      stuksen alamaihin.Palkka ja työolot ei ole kannu
      stavia työntekijälle.Lippu korkella ja muista.
      TERVEYTESI ON TYÖPAIKKAASI TÄRKEÄMPI.

• aloittanut

Kysynkin pomolta näistä asioista tarkemmin mutta ajattelin ensin kysellä täällä, jotta saan hiukan perspektiiviä. Ettei teetetä ns. liikaa. Ja voin vedota muihin tahoihinkin ;)
      Työsopimuksessani ei ole eriteltynä mitään mitä mihinkin kuuluu. Opastus nyt oli lähinnä sitä, että näytettiin missä mikäkin sijaitsee ja mitä minäkin päivänä pitää tehdä. Ja ne ohjeet koski lähinnä rappuja sekä saunaa yleisellä tasolla. Jotain puhetta oli ulottuvuus korkeudesta kun katselin niitä kaikenlaisia "seittejä" katonrajoissa, ovien yläpuolella jne. ja kysyin, että mitäs noille tarttis tehdä.

Olen tunnollinen, tiedän sen. Suurimpana vaaranani näen loppuunpalamisen siitä syystä, että otan homman liian tosissani ja olen liian tarkka. Minua vaivaa jo sekin kun olen tullut jo alaspäin ja sitten huomaan että tasanteelle onkin jäänyt muutama moska tms.. Yleensä kipuan takaisin ne pesemään/moppaamaan.

• rappujakin siivonnut

Tarkoitinkin sopimuksilla siivousliikkeen ja asiakkaan välistä sopimusta, työsopimuksessa on tietenkin mahdotonta ollakaan joka kohteen työohjeita. Työohjeet olisi muuten hyvä olla kirjallisena joka kohteessa, että voi helposti tarkistaa mitä missäkin ja milloinkin pitää tehdä.

On hyvä että olet tunnollinen, mutta valitettavasti kovin tunnollisesti on monissa kohteissa lähes mahdotonta tehdä työtä. Tiedän itsekin että motivoisi huomattavasti enemmän jos pystyisi tekemään työn kunnolla. Työajat vaan vedetään niin tiukille, ja tosiaan ilmaista työtä ei kannata työnantajalle ja asiakkaalle tehdä.

• Siivooja

Pyydä esimieheltäsi palvelukuvaus kohteeseen. Siinä on tarkoin määritelty, mitä täytyy tehdä. Ja niihin ikkunoihin tepsii "vileda"-ikkunapyyhe. Sitä kun kostuttaa vain hieman, se ei jätä minkäänlaisia jälkiä, mutta tahrat lähtevät.
      Lattian tahroista ei tarvitse huolehtia. Ne eivät lähde muuten kuin lattianhoitokoneella. Sano kuitenkin esimiehellesi peruspesun tarpeesta.
      Onne jatkoon, ja pyydä esimieheltä rohkeasti apua...

• kyselevä

Kysyisin,että onko rappusiivoojan pakko osallistua peruspesuihin kun ne teetetään ylitöinä vai voiko niistä kieltäytyä? Olisitteko niin ystävällisiä ja vastaisitteko asiasta jotain tietävät,esim.työnantajat.

• rappujakin siivonnut
        kyselevä kirjoitti:

Kysyisin,että onko rappusiivoojan pakko osallistua peruspesuihin kun ne teetetään ylitöinä vai voiko niistä kieltäytyä? Olisitteko niin ystävällisiä ja vastaisitteko asiasta jotain tietävät,esim.työnantajat.

Ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.

• aloittanut

Kuinka usein te vaihdatte pesuveden? Käytännössähän se vesi likaantuu jo ekasta rapusta mutta onko se ajan ja aineiden tuhlausta vaihtaa vesi joka rapun jälkeen?
      Vaikuttaako se likainen vesi oleellisesti mihinkään? Raputhan nyt on rappuja.. käytännössä mahdoton pitää ns. puhtaina (ei hissiäkään).

Entäs jos rapuissa on lattialla jotain tahraa (tippunut roskiksesta, kaatunut jotain tms.) silloin kun ei ole pesupäivä, käyttekö pesemässä vai jätättekö tahrat sinne odottamaan tulevaa pesupäivää?

Entä pesettekö ja moppaatteko orjallisesti jokaisen tasanteen ja rapun vai siivoatteko ns. silmillänne (jättäen siinä tapauksessa väliin kohtia, joissa ei ole moskaa, tahroja jne.)?

• vedestä

Itse teen niin,että laitan pesuveteen valmiiksi luutuja sen verran kuin tarvitsen ja en käytä enää rapun pesun jälkeen vedessä uudelleen.Näin on sitten jokaista rappua varten puhdas luutu käytössä.Joskus vedän kaksi rappua samalla luutulla kuitenkin kastamatta välillä pesuveteen.

En ymmärtänyt mitä tarkoitit kysymykselläsi,että jos ei ole pesupäivä niin käytkö pesemässä tahroja...Mitä sinä sitten teet rapuissa jos sinulla ei ole niitten pesua?

• vielä edelliseen
        vedestä kirjoitti:

Itse teen niin,että laitan pesuveteen valmiiksi luutuja sen verran kuin tarvitsen ja en käytä enää rapun pesun jälkeen vedessä uudelleen.Näin on sitten jokaista rappua varten puhdas luutu käytössä.Joskus vedän kaksi rappua samalla luutulla kuitenkin kastamatta välillä pesuveteen.

En ymmärtänyt mitä tarkoitit kysymykselläsi,että jos ei ole pesupäivä niin käytkö pesemässä tahroja...Mitä sinä sitten teet rapuissa jos sinulla ei ole niitten pesua?

Samalla vaivallahan otat raput ja tasanteet ihan kunnolla kuin huiskaat sieltä täältä.Kannattaa ylös mennessä pestä tasanteet ja sitten alaspäin tullessa tulet naama edellä ja pyyhit portaat.

• aloittanut
        vedestä kirjoitti:

Raput pestään ti ja to. Ma ja pe ne mopataan sellaisella "perhosmopilla" joka ei ole märkä eikä sitä kastella..Lankamoppi.. mikä sen virallinen nimi nyt on :)
        Joten tarkoitin sitä, että jos moppi päivänä rapussa on jotain töhnää, pitääkö hakea se pesuvesi ja pyyhe ja käydä puhdistamassa ne töhnät vaikkei ole pesupäivä.

Montako kerrosta kohteissasi on jos pystyt mennä kaks rappua yhdellä pyyhkeellä?
        Mulla on kaks pyyhettä eikä kerroksia ole kuin kolme. Jätän toisen pyyhkeen puoleen väliin ja vaihdan välillä. Se pyyhe on jo siitä puolestatoista kerroksesta ihan musta.

• selvisi
        aloittanut kirjoitti:

Raput pestään ti ja to. Ma ja pe ne mopataan sellaisella "perhosmopilla" joka ei ole märkä eikä sitä kastella..Lankamoppi.. mikä sen virallinen nimi nyt on :)
        Joten tarkoitin sitä, että jos moppi päivänä rapussa on jotain töhnää, pitääkö hakea se pesuvesi ja pyyhe ja käydä puhdistamassa ne töhnät vaikkei ole pesupäivä.

Montako kerrosta kohteissasi on jos pystyt mennä kaks rappua yhdellä pyyhkeellä?
        Mulla on kaks pyyhettä eikä kerroksia ole kuin kolme. Jätän toisen pyyhkeen puoleen väliin ja vaihdan välillä. Se pyyhe on jo siitä puolestatoista kerroksesta ihan musta.

Ok,nyt ymmärräsin mitä tarkoitit =)
        Ei mielestäni tarvitse silloin kun otat kuivalla(swep moppi)niin lähtä erikseen pesuvettä hakemaan vaan jätät seuraavaan pesukertaan.
        Mietin vain,että mitenhän tuo kuivalla ottaminen toimii näin syksyllä ja talvella kun kuraa kuitenkin kertyy aika reippaasti.
        Omassa kohteessani on siivous ma,ke ja pe.Kerran viikossa työohjeen mukaan minulla myös olisi tuo kuiva päivä mutta ei näillä keleillä siitä ole mitään hyötyä niin olen ottanut joka päivä märällä.
        Minulla on myös 9kpl rappuja jotka ovat kolmikerroksisia.Otan mopin vain tarpeeksi märkänä mukaan niin se riittää kahteen rappuun ihan reippaasti.
        Tämä varmaan riippuu kans siitä minkälaista materiaalia raput ovat.Sinullahan oli puuraput ja minulla kivi tai mitä se yleisin nyt onkaan.

Minulla on muuten 2 tuntia työaika ja kerran viikossa pesen vielä 2 saunaa rappujen pesun lisäksi sekä pesutuvan ja kellarikäytävien puhdistus kuuluu ohjelmaan myös kerran viikossa.
        Puistan kerran viikossa matot ja sitten muina päivinä nypin niistä enimmät roskat pois.Onneksi kohteeni on kuitenkin yleensä ottaen siisti.

Kummallista,että silloin kun olet kohteessasi aloittanut niin et ole saanut tehdä siellä aluksi töitä edellisen siivoojan kanssa niin olisitte saaneet yhteis tuumin paikat hyvään kuntoon.Olisi ollut sinullekkin sitten helpompi pitää paikat puhtaana.
        Näin tehtiin minun aloittaessani,mikä oli mielestäni todella hyvä asia.

• kokemusta on

Rappusiivoukset ovat taas sellaisia kaksipiippuisia juttuja,olin joku aika sitten samanlaisessa tilanteessa,eli edellinen rappusiivooja oli tehnyt juuri noin kun kerroit,ja kuulemma oli välttänyt,hän oli ollut oikein pidetty talonväen mielestä.Mutta perkele kun minä aloitin,jynsäsin kaikki ,saunat,kaiteet,nurkat ym.,ajattelin että saanpahan hyvää mainosta heti kun laitan paikat niin kuin ne olisi pitänyt olla jo aloittaessani.Vaan kuukauden kuluttua sainkin kauhean valitus ryöpyn miten ennen oli hyvin siivottu ja nyt saunat niin likaisia ettei sinne oikein voi mennä,jopa roskakorikin oli ollut tyhjentämättä,siis kaikki työ turhaan..Rappusiivouksissa on suuri merkitys sillä millainen taloyhtiö on,ja miten asukkaat suhtautuu uuteen siivoojaan,yleensä asukaskokouksissa käy ihmisiä(vanhuksia) jotka haluaa päteä kaikin tavoin.Joten ota huomioon aloittaessasi tämä seikka kaiken varuilta,jos näyttää tai tunnet ettet ole pidetty talonväen kesken lopeta hommat suosiolla ennen kuin saat vaan mielipahaa.Suosittelen sinua nostamaan kissan pöydälle ja kysymään tarkasti henkilöltä jonka vastuulla taloyhtiössä on rappusiivous mitä työhön kuuluu,ja kertomaan hänelle kaikki havaitsemasi epäkohdat edellisen siivoojan jäljiltä,koska muuten ne vuosien pinttymät kaatuu sinun niskaasi ikäänkuin ne olisi tulleetkin sinun muutaman viikon siivouksien laiminlyönneistä,siis kerro ja kysy.Saunat yleensä kuuluu pestä tosi tarkasti ,jopa lauteiden raot,välit,maton alustat ym.,lasien pyyhkimiseen suosittelen nopeaa ja helppoa keinoa,ota talouspaperia rulla aina mukaan,pyyhi kuivana lasit,jos ei lähde ruiskuta ikkunanpesu ainetta ja pyyhi paperilla,ei jää rantuja.
      Toivottavasti tämä auttoi jotenkin.
      Muuten mielestäni Rappusiivoukset ovat enimmäkseen perseestä jollei löydy hyvää ja ymmärtäväistä taloyhtiötä.

• peikko

elikäs teen ite kanssa rappuja ja mulla menee näin:
      Raput moppaan joka kerta, pesen tahrat jos niitä on/tarvittaessa. erikseen on sitten eritelika, kuten kusi,paska ja veri sekä oksennus, ne pestään heti ja niistä tulee likaisentyönlisä eli 10.43€

Kaiteet ja kellarit otan kerran kuussa.

Matot imuroin 2 kertaa kuussa tai tarpeen mukaan.

Ovilaseista tahrat pois joka kerta, muut rapun ikkunat pestään kun asiakas tilaa pesun ja se laskutetaan erikseen.

Saunat pesen kerran viikossa jokakerta teen seuraavat asiat: pesen matot molemmin puolin harjalla, pesen pukuhuoneen lattiat, wc:n, putsaan peilit ja pöytätasot ja tyhjennän roskikset. Lisäksi pesen lauteet päälipuolelta ja koko saunan lattian ja suihkuhuoneen lattian ja katson että hanat on puhtaat. Suihkuhuoneiden seinät pesen 2 kertaa kuussa. Lisäksi puhdistan viemäri ristikot karvoista ym joka kerta.

Pesulat siivoan myös kerran viikossa ja siihen kuuluu roskiksen tyhjennys, lattian suihkutus(tarvittaessa pesu) ja kuivaus, koneiden päällisen putsaus. Lisäksi otan kuivaushuoneiden lattiat lastalla ja tarvittaessa märän rätin ja lastan kanssa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      192
      1331
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1148
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      864
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      712
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33