Lappeenrannan lentokenttä

freelancer journalisti

herättäisin keskustelua LPR:n Lentokentän tulevaisuudesta. mikä on tilanne kehityksen ja tulevaisuuden suhteen? Ruotsissa on viimevuosina suljettu joitakin pieniä kenttiä. Onko meidän kenttämme kohtalo sama. Onko kaupungin päättävillä elimillä minkään laista suunnitelmaa tulevaisuudelle? mistä lisää asiakkaita kulkemaan kentän kautta? ja samalla tuomaan rahaa Lappeenrantaan? Asiaa sietäisi pohtia enemmänkin lehdistössä.

22

2508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "lentäjän poika"

      Lappeenrannassa on Suomen vanhin lentokenttä ja vanhin ilmailuyhdistys, joten lentokenttä pitää kyllä säilyttää jo ihan perinteiden vaalimisen vuoksi, vaikka matkustajaliikenne hiipuisikin tulevaisuudessa, mihin en kylläkään usko.

      Lappeenrannassa ei myöskään ole samanlaista ongelmaa kun pääkaupunkiseudulla, eli että vapaa tonttimaa alkaisi olla kortilla, vaan tässä kaupungissa on kyllä rakentamatonta maa-alaa ihan riittämiin. Purkukuntoisesta rakennuskannasta puhumattakaan.

      • tai näin

        Eipä tule maallikkona muuta ongelmaa kentän säilymisen puolesta mieleen kuin sen käyttäjämäärä. Lappeenranta ei ole top 10:ssä mukana, mitä tulee Suomen kaupunkien väkilukuun.

        Eli kait se tulevaisuus on lentomatkustajien määrästä kiinni pitkälti.


      • "lentäjän poika"
        tai näin kirjoitti:

        Eipä tule maallikkona muuta ongelmaa kentän säilymisen puolesta mieleen kuin sen käyttäjämäärä. Lappeenranta ei ole top 10:ssä mukana, mitä tulee Suomen kaupunkien väkilukuun.

        Eli kait se tulevaisuus on lentomatkustajien määrästä kiinni pitkälti.

        Mites Lappeenrannan asukasluku tähän liittyy? Sitä paitsi Lappeenranta on mukana TOP 11:ssa...

        Kentän käyttäjämäärään vaikuttaa enemmänkin kaupungin maantieteellinen sijainti kuin koko.

        Joka tapauksessa on mielestäni melko selvää, että jos katsotaan tulevaisuutta todella pitkällä tähtäimellä, lentoliikenne tuskin vähenee, vaan pikemminkin laajenee.


      • ulkopaikkakuntalainen

        Olet oikeassa. Malmin lentokentän kaltaista korvaavan lentokenttäalueen ongelmaa ei Lappeenrannassa ole. Lentokentälle löytyy hyvin tilaa niin Itä-, Länsi- ja Etelä-Lappeenrannasta. Siirtämällä lentokenttä pois keskustasta, voitaisiin Lappeenrannan keskustaa kehittää kohti oikeata kaupunkia.

        Tämä muutos voisi tuoda kaivattua dynamiikkaa Lappeenrantaan, joka voisi muuttaa koko Etelä-Karjalan väestökehityksen parempaan suuntaan. Lentokentän aluehan on lähellä keskustaa ja myös tärkeitä kulkuyhteyksiä, joten se olisi ihanteellinen niin asuin- kuin liiketiloja ajatellen.


      • tietoinen, kuinka
        ulkopaikkakuntalainen kirjoitti:

        Olet oikeassa. Malmin lentokentän kaltaista korvaavan lentokenttäalueen ongelmaa ei Lappeenrannassa ole. Lentokentälle löytyy hyvin tilaa niin Itä-, Länsi- ja Etelä-Lappeenrannasta. Siirtämällä lentokenttä pois keskustasta, voitaisiin Lappeenrannan keskustaa kehittää kohti oikeata kaupunkia.

        Tämä muutos voisi tuoda kaivattua dynamiikkaa Lappeenrantaan, joka voisi muuttaa koko Etelä-Karjalan väestökehityksen parempaan suuntaan. Lentokentän aluehan on lähellä keskustaa ja myös tärkeitä kulkuyhteyksiä, joten se olisi ihanteellinen niin asuin- kuin liiketiloja ajatellen.

        samperin hemmetisti maksaa rakentaa kokonaan uusi lentokenttä jonkun onnettoman maanviljelijän pakkolunastetuille maille??? Tämä esittämäsi ikuisuuskysymys ponnahtelee aina aika ajoin esille ja unohtuu hyvin nopeasti, kun hinnoista aletaan keskustelemaan. Paikkakunnan dynaamisuus riippuu paljolti elinkeinoelämästä, joka tarvitsee liikenneyhtyksiä mukaanlukien lentokentän. Kun kenttä on jo valmiina ja vasta pidennetyllä kiitotiellä varustettuna ja muutenkin mukavasti kehittyvänä, olisi järjen köyhyyttä sulkea se ja rakentaa uusi sadoilla miljoonilla euroilla kymmenen km:n päähän.


      • "lentäjän poika"
        ulkopaikkakuntalainen kirjoitti:

        Olet oikeassa. Malmin lentokentän kaltaista korvaavan lentokenttäalueen ongelmaa ei Lappeenrannassa ole. Lentokentälle löytyy hyvin tilaa niin Itä-, Länsi- ja Etelä-Lappeenrannasta. Siirtämällä lentokenttä pois keskustasta, voitaisiin Lappeenrannan keskustaa kehittää kohti oikeata kaupunkia.

        Tämä muutos voisi tuoda kaivattua dynamiikkaa Lappeenrantaan, joka voisi muuttaa koko Etelä-Karjalan väestökehityksen parempaan suuntaan. Lentokentän aluehan on lähellä keskustaa ja myös tärkeitä kulkuyhteyksiä, joten se olisi ihanteellinen niin asuin- kuin liiketiloja ajatellen.

        Et varmaan tajunnut ironiaa, joka tekstiisi sisältyi. Sanoit lentokentän sijaitsevan "hyvien kulkuyhteyksien lähellä", joten kenttä pitäisi siirtää siis alueelta pois?

        Lentokenttä ON OSA niitä hyviä kulkuyhteyksiä. Voidaan puhua itse asiassa loistavasta palvelusta, sillä harvassa kaupungissa on mahdollisuus lähteä vaikkapa etelän lomareissulle parin kilometrin päästä kotiovelta.

        Lappeenranta ei kärsi tonttipulasta, eikä keskustan kehitys ole lentokentän alueesta kiinni. Keskustan kehitys on kiinni halusta ja rahasta, tai pikemminkin niiden puutteesta, eikä mistään lentokentästä. Keskusta on täynnä matalia, rumia rotiskoja väljästi rakennettuina. Kaiken lisäksi liiketoiminta siirtyy yhä enemmän keskustan liepeille.

        JOS lentokentän alue vapautuisi, tilalle tulisi mitä todennäköisemmin omakoti- ja rivitaloja, sekä ehkä muutama pienehkö asuinkerrostalo. Ja ehkäpä johonkin nurkkaan muutama harmaa varastomyymälä Myllymäen malliin. Ei siis todellakaan mitään "keskustan laajennusta", joka sinulla oli mielessä.

        Itse olen sitä mieltä, että on huomattavasti järkevämpää ja halvempaa kaavoittaa ne omakotitalot pari kilometriä kauemmaksi kuin alkaa siirtämään 87 vuotta vanhaa lentokenttää toiseen paikkaan...


      • "lentäjän poika"
        "lentäjän poika" kirjoitti:

        Et varmaan tajunnut ironiaa, joka tekstiisi sisältyi. Sanoit lentokentän sijaitsevan "hyvien kulkuyhteyksien lähellä", joten kenttä pitäisi siirtää siis alueelta pois?

        Lentokenttä ON OSA niitä hyviä kulkuyhteyksiä. Voidaan puhua itse asiassa loistavasta palvelusta, sillä harvassa kaupungissa on mahdollisuus lähteä vaikkapa etelän lomareissulle parin kilometrin päästä kotiovelta.

        Lappeenranta ei kärsi tonttipulasta, eikä keskustan kehitys ole lentokentän alueesta kiinni. Keskustan kehitys on kiinni halusta ja rahasta, tai pikemminkin niiden puutteesta, eikä mistään lentokentästä. Keskusta on täynnä matalia, rumia rotiskoja väljästi rakennettuina. Kaiken lisäksi liiketoiminta siirtyy yhä enemmän keskustan liepeille.

        JOS lentokentän alue vapautuisi, tilalle tulisi mitä todennäköisemmin omakoti- ja rivitaloja, sekä ehkä muutama pienehkö asuinkerrostalo. Ja ehkäpä johonkin nurkkaan muutama harmaa varastomyymälä Myllymäen malliin. Ei siis todellakaan mitään "keskustan laajennusta", joka sinulla oli mielessä.

        Itse olen sitä mieltä, että on huomattavasti järkevämpää ja halvempaa kaavoittaa ne omakotitalot pari kilometriä kauemmaksi kuin alkaa siirtämään 87 vuotta vanhaa lentokenttää toiseen paikkaan...

        Ja mitä muuten luulet, kuinka kauan lentokentän alueen rakentaminen kestäisi (edes pieneksi osaksi), kun ydinkeskustan parhaalla paikalla sijaitsevan montun täyttäminenkin kestää vuosikausia? (Vanha linja-autoasema suljettiin vuonna 2000...) Siinä vähän näkökulmaa asiaan..

        Koulukadullakin on parikin tonttia odottamassa rakentamista. Saa nähdä, kuinka monta vuotta niistä tapellaan, ennen kuin paikalle ilmestyy joku kolmikerroksinen vanhusten hoivatalo.


      • ulkopaikkakuntalainen
        "lentäjän poika" kirjoitti:

        Et varmaan tajunnut ironiaa, joka tekstiisi sisältyi. Sanoit lentokentän sijaitsevan "hyvien kulkuyhteyksien lähellä", joten kenttä pitäisi siirtää siis alueelta pois?

        Lentokenttä ON OSA niitä hyviä kulkuyhteyksiä. Voidaan puhua itse asiassa loistavasta palvelusta, sillä harvassa kaupungissa on mahdollisuus lähteä vaikkapa etelän lomareissulle parin kilometrin päästä kotiovelta.

        Lappeenranta ei kärsi tonttipulasta, eikä keskustan kehitys ole lentokentän alueesta kiinni. Keskustan kehitys on kiinni halusta ja rahasta, tai pikemminkin niiden puutteesta, eikä mistään lentokentästä. Keskusta on täynnä matalia, rumia rotiskoja väljästi rakennettuina. Kaiken lisäksi liiketoiminta siirtyy yhä enemmän keskustan liepeille.

        JOS lentokentän alue vapautuisi, tilalle tulisi mitä todennäköisemmin omakoti- ja rivitaloja, sekä ehkä muutama pienehkö asuinkerrostalo. Ja ehkäpä johonkin nurkkaan muutama harmaa varastomyymälä Myllymäen malliin. Ei siis todellakaan mitään "keskustan laajennusta", joka sinulla oli mielessä.

        Itse olen sitä mieltä, että on huomattavasti järkevämpää ja halvempaa kaavoittaa ne omakotitalot pari kilometriä kauemmaksi kuin alkaa siirtämään 87 vuotta vanhaa lentokenttää toiseen paikkaan...

        "Voidaan puhua itse asiassa loistavasta palvelusta, sillä harvassa kaupungissa on mahdollisuus lähteä vaikkapa etelän lomareissulle parin kilometrin päästä kotiovelta."
        Kuulostaa vähänkin kyseenalaiselta argumentilta lentokentän puolesta. Ellei sinulla ole esittää tilastoa, joka tukee lentokentän tarpeellisuutta niin turha esittää lentokentän tueksi tyhjiä väitteitä. Ihmettelen miten nykyisillä lentomäärillä(muutama kone päivässä) lentokenttä voi olla yhteiskuntataloudellisesti kannattava säilyttää etenkin, kun huomioidaan sen sijainti.

        Uskoisin, että lentokentän alueelle tulisi ninenomaan mainitsemaasi omakotitalo- ja rivitaloasumista. Tämä olisi selkeä piristys nykyiseen tarjontaan verrattuna. Uusrakentaminenhan on keskittynyt ainakin vapaiden tonttien perusteella mahdollisimman kauas keskustasta.

        Samaa mieltä olen kyllä tuosta ydinkeskustan kehittämisestä, ilmeisesti päättäjissä on halua museoida ydinkeskusta sen sijaan että sitä kehitettäisiin uusrakentamisella.


      • Lentoasemaa
        ulkopaikkakuntalainen kirjoitti:

        "Voidaan puhua itse asiassa loistavasta palvelusta, sillä harvassa kaupungissa on mahdollisuus lähteä vaikkapa etelän lomareissulle parin kilometrin päästä kotiovelta."
        Kuulostaa vähänkin kyseenalaiselta argumentilta lentokentän puolesta. Ellei sinulla ole esittää tilastoa, joka tukee lentokentän tarpeellisuutta niin turha esittää lentokentän tueksi tyhjiä väitteitä. Ihmettelen miten nykyisillä lentomäärillä(muutama kone päivässä) lentokenttä voi olla yhteiskuntataloudellisesti kannattava säilyttää etenkin, kun huomioidaan sen sijainti.

        Uskoisin, että lentokentän alueelle tulisi ninenomaan mainitsemaasi omakotitalo- ja rivitaloasumista. Tämä olisi selkeä piristys nykyiseen tarjontaan verrattuna. Uusrakentaminenhan on keskittynyt ainakin vapaiden tonttien perusteella mahdollisimman kauas keskustasta.

        Samaa mieltä olen kyllä tuosta ydinkeskustan kehittämisestä, ilmeisesti päättäjissä on halua museoida ydinkeskusta sen sijaan että sitä kehitettäisiin uusrakentamisella.

        tarvitsee ensisijaisesti sen vaikutusalueen elinkeinoelämä. Jo yksistään metsäteollisuuden puolelta lentokentän vaikutusalueella sijaitsee maailman suurin metsäteollisuuden keskittymä (UPM-Kaukas, Botnia Joutseno, M-Real Joutseno, Stora Enso Kaukopää ja Tainionkoski, M-Real Simpele), joiden henkilöstö käyttää jokaista tarjolla olevaa yhteyttä päivittäin lentäessään Eurooppaan ja muualle maailmaan. Muita teollisuudenaloja ja muuta elinkeinoelämää riittää kentän vaikutusalueella myös varsin runsaasti. Rahtilentoja kentällä käy säännöllisesti, joten voidaan todeta kentän olevan tärkeä alueemme elinkeinoelämän henkilö ja tavarakuljetuksille.

        Muuta matkustajaliikennettä on myös huomioitava. Kentältä lähtee ensi talvena viikottain lomalentoja Kanarialle ja muita lomalentoja tulee siinä sivussa satunnaisesti. Myös ns tavalliset ihmiset, minä mukaan lukien, käytän aktiivisesti liittymälentoja Helsinkiin lentäessäni Eurooppaan. Muunlaista toimintaa edustaa mm. ambulanssilennot, joilla hoidetaan esim. kiireellisiä elinsiirtoja Helsingin ja Lappeenrannan välillä. Itäraja vaikuttaa myös kentän käyttöön. Muunmuassa IP:n henkilöstö käyttää kenttää käydessään Svetogorskissa tehtaallaan Amerikasta käsin. Muitakin esimerkkejä piisaisi kentän jokapäiväisestä käytöstä.

        En ymmärrä väitettäsi muutamasta koneesta. Kentällä käy muistaakseni talvikaudella ainakin kuusi vuorokonetta päivässä, voi olla enemmänkin. Kaksi konetta yöpyy täällä ja lähtevät aamutuimaan tunnin välein Helsinkiin. Eli jo ennen aamu yhdeksää kentällä on käynyt "muutama kone".

        Voisit itse selvittää, miksi tuiki tarpeellinen kenttä pitäisi sulkea ja rakentaa uusi parilla sadalla miljoonalla eurolla 5-20 km:n päähän??? Ajatuksessa ei ole järjen hiventäkään, etenkään, jos perusteluna on saada rakentaa pari omakotitalon röttelöä alueelle!!!


      • ulkopaikkakuntalainen
        Lentoasemaa kirjoitti:

        tarvitsee ensisijaisesti sen vaikutusalueen elinkeinoelämä. Jo yksistään metsäteollisuuden puolelta lentokentän vaikutusalueella sijaitsee maailman suurin metsäteollisuuden keskittymä (UPM-Kaukas, Botnia Joutseno, M-Real Joutseno, Stora Enso Kaukopää ja Tainionkoski, M-Real Simpele), joiden henkilöstö käyttää jokaista tarjolla olevaa yhteyttä päivittäin lentäessään Eurooppaan ja muualle maailmaan. Muita teollisuudenaloja ja muuta elinkeinoelämää riittää kentän vaikutusalueella myös varsin runsaasti. Rahtilentoja kentällä käy säännöllisesti, joten voidaan todeta kentän olevan tärkeä alueemme elinkeinoelämän henkilö ja tavarakuljetuksille.

        Muuta matkustajaliikennettä on myös huomioitava. Kentältä lähtee ensi talvena viikottain lomalentoja Kanarialle ja muita lomalentoja tulee siinä sivussa satunnaisesti. Myös ns tavalliset ihmiset, minä mukaan lukien, käytän aktiivisesti liittymälentoja Helsinkiin lentäessäni Eurooppaan. Muunlaista toimintaa edustaa mm. ambulanssilennot, joilla hoidetaan esim. kiireellisiä elinsiirtoja Helsingin ja Lappeenrannan välillä. Itäraja vaikuttaa myös kentän käyttöön. Muunmuassa IP:n henkilöstö käyttää kenttää käydessään Svetogorskissa tehtaallaan Amerikasta käsin. Muitakin esimerkkejä piisaisi kentän jokapäiväisestä käytöstä.

        En ymmärrä väitettäsi muutamasta koneesta. Kentällä käy muistaakseni talvikaudella ainakin kuusi vuorokonetta päivässä, voi olla enemmänkin. Kaksi konetta yöpyy täällä ja lähtevät aamutuimaan tunnin välein Helsinkiin. Eli jo ennen aamu yhdeksää kentällä on käynyt "muutama kone".

        Voisit itse selvittää, miksi tuiki tarpeellinen kenttä pitäisi sulkea ja rakentaa uusi parilla sadalla miljoonalla eurolla 5-20 km:n päähän??? Ajatuksessa ei ole järjen hiventäkään, etenkään, jos perusteluna on saada rakentaa pari omakotitalon röttelöä alueelle!!!

        Se että muutama alueella sijaitseva paperitehdas pitää lentokenttää tarpeellisena, ei tee lentokentästä kannattavaa. Tarkoitan sitä, että onko liikennemäärät ja kentästä saadut verotulot riittävät? Vai saataisiinko isompi hyöty ottamalla alue asuinkäyttöön.


      • kenttä ei
        ulkopaikkakuntalainen kirjoitti:

        Se että muutama alueella sijaitseva paperitehdas pitää lentokenttää tarpeellisena, ei tee lentokentästä kannattavaa. Tarkoitan sitä, että onko liikennemäärät ja kentästä saadut verotulot riittävät? Vai saataisiinko isompi hyöty ottamalla alue asuinkäyttöön.

        ole. Matkustajamäärät ovat kait jossain ylitse 61 000 tänä vuonna ja alkavien uusien lentojen myötä noususuunnassa. Paperitehtaista sen verran, että ne tätä kulmakuntaa pystyssä pitää, eikä omakotitalot. Vientiteollisuus ja muu elinkeinoelämä tuo veroeuroja tänne, ei mikään muu. Kentästä saatavaa rahallista hyötyä on kokonaisuudessaan hankala ruveta ynnäilemään, mutta suoraan ja etenkin välillisesti tulopuoli on mittavaa. Mikään omakotitalokortteli ei sitä ikimaailmassa pystyisi korvaamaan, saati lisäämään.


      • jepujepu
        ulkopaikkakuntalainen kirjoitti:

        Se että muutama alueella sijaitseva paperitehdas pitää lentokenttää tarpeellisena, ei tee lentokentästä kannattavaa. Tarkoitan sitä, että onko liikennemäärät ja kentästä saadut verotulot riittävät? Vai saataisiinko isompi hyöty ottamalla alue asuinkäyttöön.

        Kun nyt vaikutat tietävän asioista, niin kerroppa se vaihtoehtosi, mistä lähtisit lentämään. Eli missä on lähin käytettävissä oleva lentokenttä korvaamaan Lpr:n kentän?


    • Huhua, että Lappeenrannasta alettaisiin järjestää lentoja aurinkolomakohteisiin. Olenkohan kuullut ihan väärin?! Ihan jonnekin yhteen tai kahteen paikkaan käsittääkseni, vaan en muista tarkemmin. Keväällä kuulin juttua.
      Muistaako kukaan muu?!

      • "lentäjän poika"

        Onhan noita charter-lentoja etelän kohteisiin lennetty Lappeenrannasta ennenkin, ja ilmeisesti aina silloin tällöin niitä lennetään, mutta mistään säännöllisestä reittiliikenteestä ei siis ole kysymys. Kyse on enemmänkin yksittäisistä lennoista, joita matkatoimistot järjestävät.


      • syksyllä alkaa
        "lentäjän poika" kirjoitti:

        Onhan noita charter-lentoja etelän kohteisiin lennetty Lappeenrannasta ennenkin, ja ilmeisesti aina silloin tällöin niitä lennetään, mutta mistään säännöllisestä reittiliikenteestä ei siis ole kysymys. Kyse on enemmänkin yksittäisistä lennoista, joita matkatoimistot järjestävät.

        ts ts tsäärepori lentämään säännöllisesti viikottain koko talven ajan jollain Espanjalaisella lentoyhtiöllä Kanarian kohteisiin.


    • lapinpolttaja

      louhitaan koko lentokenttä maan alle...
      siihen päälle voisi sitten tehdä sen musiikkitalon.näin trukkikuskit voisivat harjoittaa laulutaitojaan muualla,kuin karaokessa...

      • Iltalehteen

        Tulevaisuushan on, että kentältä lähtee kone silloin tällöin ja niin kauan, kunnes yksi kaartaan kesämäen koulun 2-kerroksen ikkunasta sisään...silloin se siirtyy muualle ja paikalle jää historiallinen tontti.


      • ?????
        Iltalehteen kirjoitti:

        Tulevaisuushan on, että kentältä lähtee kone silloin tällöin ja niin kauan, kunnes yksi kaartaan kesämäen koulun 2-kerroksen ikkunasta sisään...silloin se siirtyy muualle ja paikalle jää historiallinen tontti.

        Eikös sitä kenttää vasta joku vuosi sitten pidennetty,turhaako?


    • a Myyrä

      Näin asiasta paremmin tietävänä voin kertoa, että lentokentälle kuuluu hyvää. Terminaalia tullaan laajentamaan ja lentoja lisäämään. Lappeenranta voi jatkossa profiloitua valtakunnallisestikin top-3 kentäksi. Tuohon viimeiseen lauseeseen kuitenkin 5-10 vuoden aikajänne.

      Lentokentän sijainnista: alunperinhän kenttä olisi pitänyt rakentaa Joutsenoon 6-tien ja Saimaan lähelle. Sieltä se palvelisi koko maakuntaa (varsinkin teollisuutta) parhaiten ja Lappeenrannan lentokenttäalue olisi voitu kaavoittaa yritysten tai asukkaiden käyttöön. -Jälkiviisaus ei tosin auta asiaa.

      • "lentäjän poika"

        Joutseno on ehkä lähempänä Etelä-Karjalan maantieteellistä keskipistettä, mutta kyllähän väestöllinen keskipiste sijaitsee Lappeenrannassa. Siinä mielessä siis kenttä on ihan oikeassa paikassa.

        En oikein ymmärrä noita "jälkiviisaus" -juttujasi. Lappeenrannan lentokenttä perustettiin vuonna 1918. Tuolloin tuskin oli pahemmin kuutostiet, joutsenot tai maakunnan teollisuus mielessä kenttää rakennettaessa.


      • a Myyrä
        "lentäjän poika" kirjoitti:

        Joutseno on ehkä lähempänä Etelä-Karjalan maantieteellistä keskipistettä, mutta kyllähän väestöllinen keskipiste sijaitsee Lappeenrannassa. Siinä mielessä siis kenttä on ihan oikeassa paikassa.

        En oikein ymmärrä noita "jälkiviisaus" -juttujasi. Lappeenrannan lentokenttä perustettiin vuonna 1918. Tuolloin tuskin oli pahemmin kuutostiet, joutsenot tai maakunnan teollisuus mielessä kenttää rakennettaessa.

        Jälkiviisautta siksi, että lentokentän sijaintia harkittiin uudelleen n. 30 vuotta sitten ja mainitsemaani sijoituskohtaa harkittiin.

        Kuutostie oli silloin kyllä jo rakennettuna ja teollisuuttakin oli. Maakunnan metsäteollisuusyrityksille tämä sijainti olisi ollut nykyistä parempi, mutta rahaa kentän siirtoon ei ilmeisesti ollut.

        Ja teollisuuttahan tuo meidän lentoasemamme palvelee ensisijaisesti, ainakin tällä hetkellä. Kenttä Joutsenossa voisi yhdistää aluetta muutenkin, eikä Saimaankaupunki -ajatus olisi ihan huuhaata.


      • järjen ääni
        a Myyrä kirjoitti:

        Jälkiviisautta siksi, että lentokentän sijaintia harkittiin uudelleen n. 30 vuotta sitten ja mainitsemaani sijoituskohtaa harkittiin.

        Kuutostie oli silloin kyllä jo rakennettuna ja teollisuuttakin oli. Maakunnan metsäteollisuusyrityksille tämä sijainti olisi ollut nykyistä parempi, mutta rahaa kentän siirtoon ei ilmeisesti ollut.

        Ja teollisuuttahan tuo meidän lentoasemamme palvelee ensisijaisesti, ainakin tällä hetkellä. Kenttä Joutsenossa voisi yhdistää aluetta muutenkin, eikä Saimaankaupunki -ajatus olisi ihan huuhaata.

        tarkennuksena. Rahaa kaiketiki osisi saatu kasaan. Poliittinen tahto piti kentän siinä missä se nyt on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      3605
    2. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      80
      1341
    3. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      52
      1303
    4. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1222
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1152
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1087
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      29
      1070
    8. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      54
      931
    9. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      912
    10. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      898
    Aihe