Menin kolmevuotta sitten Joulukuussa metsäpalstalleni,minua oli siellä odottamassa iso pöllö koivussa istuen,aloitin työni,korjasin rikki mennyttä traktoria,pöllö istui koivussa ja tarkkaili minua koko ajan,kävin hakemassa jonkin matkan päästä työkaluja,pöllö seurasi minua lentämällä puusta toiseen,jatkoin korjaamista,pöllö istui taas puussa ja tarkkaili,sain homman tehtyä,oli jo melko pimeää,hain 150 metrin päästä olevasta ladosta puita,että sain nuotiolla lämmittämällä traktorin akkuun virtaa,pakkasta oli aika paljon,pöllö lähti heti seuraamaan ja seurasi ladolle saakka ja istui kuuseen.Minulla oli ladossa taskulamppu,jonka suuntasin suoraan pölöön,silloin se häipyi,enkä ole sitä sen jälkeen nähnyt.Tarkistin jälkeenpäin netistä,tuntomerkit sopivat Lapinpöllöön,onko tämä normaalia käytöstä tälle lajille,minusta se oli aivan uskomatonta,minulle jäi sen tuijotus mieleen lopuksi ikää,tunne oli uskomaton,tarina on tosi.
Lapinpöllön merkillinen käytös
5
817
Vastaukset
- Jensku007
se oli jostain sellaisesta johon tuodaan loukkaantuneita eläimiä niin vapautettu juuri ja se oli tottunut ihmisiin. Ehkä se tuli vaan ruinaamaan ruokaa.. Mitä mieltä itse olet?
- Metsuri
Näin ilmeisesti saman pöllön samanvuoden syyskuussa,menin melko pimeassä ladolleni ja se yllätti minut syöksymällä kohtisuoraa pääni yläpuolella minua kohti ja noin parin metrin korkeudella muutti äkisti suuntaa.minulle sen käytös on täysi mysteeri.Muistan silloin Joulukuussa hyvin sen lennon täydellisen äänettömyyden ja sen kookkaat kynnet karvaisissa jaloissa se on todella kookas pöllö,lähes Huuhkajan kokoinen,en tiedä niitten käytöstavoista mitään,siksi kyselen mielenkiinnolla,eikö se ole aika harvinainen lintu.Näitä kahta kertaa lukuun ottamatta en ole koskaan niitä nähnyt,tämä tapahtui Pohjois-pohjanmaalla.Olisi mukava kuulla jonkun lintu tieteilijän kommentteja,kiitos
- tinkahusky
Metsuri kirjoitti:
Näin ilmeisesti saman pöllön samanvuoden syyskuussa,menin melko pimeassä ladolleni ja se yllätti minut syöksymällä kohtisuoraa pääni yläpuolella minua kohti ja noin parin metrin korkeudella muutti äkisti suuntaa.minulle sen käytös on täysi mysteeri.Muistan silloin Joulukuussa hyvin sen lennon täydellisen äänettömyyden ja sen kookkaat kynnet karvaisissa jaloissa se on todella kookas pöllö,lähes Huuhkajan kokoinen,en tiedä niitten käytöstavoista mitään,siksi kyselen mielenkiinnolla,eikö se ole aika harvinainen lintu.Näitä kahta kertaa lukuun ottamatta en ole koskaan niitä nähnyt,tämä tapahtui Pohjois-pohjanmaalla.Olisi mukava kuulla jonkun lintu tieteilijän kommentteja,kiitos
Hei
Olit todennäköisesti pöllön reviirillä ja se katseli perääsi sen vuoksi. Jos palaat sinne etenkin keväällä, niin olehan varovainen. Lapinpöllö saattaa olla erittäin agressiivinen pesällä ja saattaa tulla päälle. Rengastajatkin pukeutuvat kuin baseball-pelaajat pesälle mennessään.
Lapinpöllön katse on suorastaan läpitunkeva. Olen pari kertaa katsellut sellaista otusta silmiin ja mieleen se jää. Kerran olin lähellä pesää ja tajusin heti lähteä kävelemään takaisin päin.
Lapinpöllöjä pesii täällä Keski-Suomessa vuosittain hyvin vaihteleva määrä. Pesintä on riippuu täysin alueen myyräkannasta. Vaikka se on todella iso lintu, se syö lähinnä myyriä. Upea eläin.
- pöllömys
Sillä on varmasti reviiri siinä ihan lähellä. Eli pesii. Kesäaikaan sen käytös voisi viestiä poikasten läsnäolosta ja niiden puolustamisesta (voi käydä kiinni ja silloin tulee ikävää jälkeä!), mutta talvisin ja syksyisin se varmaan tulee katsomaan vierailijaa ihan vain mielenkiinnosta.
Kyseessä ei luultavasti ole mitenkään sairas tai muuten vain pöhkö yksilö, tuollainen "seuraaminen" voi olla ihan luonnollista kaikille pöllöille, vaikka tosin harvoin sitä kukaan näkemään pääsee. Pöllöt kun ovat niin tarkkoja ja hiljaisia liikkeissään, että niitä on vaikea huomata, vaikka joku sinua salaa seuraisikin :)
Lapinpöllö on kyllä upea lintu ja varsin harvalukuinen. Tuo paikkakuntasi lienee sen eteläisintä esiintymisaluetta. Mutta ei harvalukuinen se Lapissakin on.
Tässä vielä kuvia hienosta linnusta:
http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/strneb/Pari vuotta sitten törmäsin lapinpöllöön 50 m tästä pihasta nuoressa koivikossa. Se lensi minua vastaan noin 10 m päähän ja tuijotti melkein kuin olisi ollut aikeissa hyökätä. Reviirin puolustamisesta ei varmaan ollut kysymys. Ainakaan kilometrin säteellä ei ole sille tyypillistä pesimämaastoa eli vanhaa kuusikkoa.
Ei se täällä kaakkoisrajallakaan mikään yleinen laji ole, mutta onpa kerran päässyt Saimaan Luonto- vuosijulkaisun kanteenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781