Bussikuskiksi vai taksirengiksi?

työtöntyötön

Vituttaa työttömänä olo, eikä oman alani paikkoja löydy. Nyt mielessä käynyt joko bussikuskin tai taksikuskin työ. Käsittääkseni bussin ajossa pääsee kohtuu palkalle vähemmällä tuntimäärällä? Entä se työturvallisuus: onko todellisuudessa taksilla ajo vaarallisempaa kuin bussilla (ilta- ja yökyydit)? Onko varmuutta työpaikasta jos alalle lähtee? (olen käsittänyt että jatkuva kilpailutus bussifirmoilla joten joutuu hakemaan vuosittain uudelleen työtä).

52

27284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töissätöissä

      Taksirenkinä tienaa bussikuskia paremmin, jos on valmis painamaan hommia. Jos luonne kestää kiivaan työnteon provikkapalkalla, niin ei kun taksin rattiin. Jos taas kiinteä tuntipalkka ilman turhaa kiirettä ja ennakkoon kerrotuilla työvyorolistoilla tuntuu paremmalta, niin sitten bussia ajamaan. Bussikuskit ei joudu vaihtamaan vaihtamaan kuin aniharvoin, useimmat ei koskaan.

      • ammattina bussi

        Hyvä veli/sisko tule bussikuskiksi. ihan kohtuu palkka ja jotakuinkin tasaset työajt, tosin vuorotyö, mutta saa siitä korvauksen. Taksissa ei erillis korvausta, vaan sen minkä ajat sen saat.

        Kyllä jos laitat puntariin kaikki vaihtoehdot ja sitten punnitsee niitä, niin kyllä bussihommat voittaa taksirengin työt.


    • saku..

      Bussikuskilla tutut reitit, säännölliset työajat, tiedät mitä seuraava vuoro on. Miinuksena iso ajoneuvo, huonompi kuljettajan työympäristö ja ajoergonomia. Taksissa siis pitäisi osata kaupunkia enemmän ja muitakin lähialueita, olet koko ajan tekemisissä sen asiakkaan kanssa, bussissahan ei tarvitse olla kuin hetken korkeintaan. Taksissa saa ja joutuukin ajamaan enemmän että se palkka tulee, auto taas on todennäköisesti hyvä bussiin verrattuna joka on sitten hyvä plussa. Taksissa voi olla hyviäkin hommia, jotkut ajaa muutakin kuin pelkästään asiakkaita.

      Hankalaa kai tietysti kokeilla molempia ammatteja. Bussikuskiksi pääseminen vaatii enemmän aikaa mun tietämän mukaan ja enemmän koulutusta.

      Kumpikin noista on kyllä parempi kuin alkaa ajaa jotain jakelukuorma-autoa, tosin yksi tuttu vaihto pitkään taksina olleena kuorma-autoon en kyllä tiedä miksi, ei kertonut :)

      Lämpimästi ei voi kuin suositella sellaista työtä jossa on säännöllinen päivätyö varmoine lomineen ja palkkoineen oli homma sitten mitä hyvänsä.

      Kuinka pitkä se koulutus bussinkuljettajaksi on?
      Meinaan jos on pitkäkin niin alkaa tulla jo muitakin hyvin järkeviä vaihtoehtoja koulutukseksi!

      • Tiiseli

        On olemassa ammatttikunta joka pääsee työssään vielä helpommalla kuin bussi- tai taksikuskit: puhtaanapitolaitoksen autonkuljettajat.


      • kuokkija..
        Tiiseli kirjoitti:

        On olemassa ammatttikunta joka pääsee työssään vielä helpommalla kuin bussi- tai taksikuskit: puhtaanapitolaitoksen autonkuljettajat.

        Talvisin ne kai kerää sitten roskiksi tyhjäksi tai jotakin vastaavaa tai voi olla että heille luuluu sitten lumenajo samoilla pihoilla jne. Pääsevät varmaan helpommalla, niitä paikkoja vaan ei montaa ole isommassakaan kylässä kun ei tarvitse. Kyllä ajohommissa vähätöisiäkin töitä löytyy jos aletaan hakea, moni sairaankuljetus hommakin on varsin leppoisaa hommaa mutta joskus taas ei, sitä vaihtelua on. Siihen vaan tarvitsee pitkän koulun jo perushomminkin vaikka ei muuta tarvitsikaan kuin ajaa periaatteessa.

        Ei kai bussikuskin ammatissa ole mitään vikaa kunhan sitä ammattia ei ole pilattu kaikin mahdollisin tavoin.


      • Tiiseli
        kuokkija.. kirjoitti:

        Talvisin ne kai kerää sitten roskiksi tyhjäksi tai jotakin vastaavaa tai voi olla että heille luuluu sitten lumenajo samoilla pihoilla jne. Pääsevät varmaan helpommalla, niitä paikkoja vaan ei montaa ole isommassakaan kylässä kun ei tarvitse. Kyllä ajohommissa vähätöisiäkin töitä löytyy jos aletaan hakea, moni sairaankuljetus hommakin on varsin leppoisaa hommaa mutta joskus taas ei, sitä vaihtelua on. Siihen vaan tarvitsee pitkän koulun jo perushomminkin vaikka ei muuta tarvitsikaan kuin ajaa periaatteessa.

        Ei kai bussikuskin ammatissa ole mitään vikaa kunhan sitä ammattia ei ole pilattu kaikin mahdollisin tavoin.

        ...toisin kuin bussikuskien ja taksimiesten, niiden ei tarvitse seurustella ajamansa p*sk*n kanssa...


      • sssssssssssssss

        Itse kyllä ymmärrän tätä kaveriasi joka vaihtoi taksin kuorma autoon.

        Esim säännöllinen liksa, normaalit työajat. Ei ole ihmisten hommaa kun isännät vaativat 5.30-20 vuoroja mitä helsinginkin takseilla on. Ajaahan ei saisi mutta.... Ei ole asiakkaita jotka valittavat joka asiasta, kesällä ei paljon mittari juokse....

        No jokainen tykkää mistä tykkää. Itse en ajele kuin joskus harvoja tuurauksia.


    • kullakin

      Taksikuskiksi pääsee nopeammin muutaman viikon kurssilla, bussikuskin koulutus kestää vähän kauemmin. Jos olet sosiaalinen ja puhelias niin taksikuskin homma ei ole hullumpi ja töitä riittää ainakin suuremmissa kaupungissa. Tosin parhaimmat tienestiajat ovat viikonloppuisin ja yöaikaan, joten varsinkin perheeliselle työ on raskasta.

      Valitset sitten kumman tahansa, niin ihailen asennettasi, että olet valmis tekemään elämänmuutoksen, etkä vain tyydy voivottelemaan työttömyytäsi!

      • Ex-Kuski

        Taksissa pääsee paljon helpommalla ja paljon paremmat autot.

        Molemmista löytyy kokemusta, Taksitolpalla vietetään aikaa käydään kahvilla ym, bussinkuljettajlla jokainen minuutti on täyttä työtä ja ajaminen sadan metrin välein pysäkille, ergonomia on perseestä. peilit liian ylhäällä, kaikilla bussikuskeilla on niskat paskana.

        Ajan nyt itse kuorma-autoa ja parempi homma, kuin bussikuskin homma, ainakin paikallisliikenteessä yhtä sontaa, työpäivät pitkiä ja palkattomia taukoja, jotka lisäävät päivää!


      • lössel..
        Ex-Kuski kirjoitti:

        Taksissa pääsee paljon helpommalla ja paljon paremmat autot.

        Molemmista löytyy kokemusta, Taksitolpalla vietetään aikaa käydään kahvilla ym, bussinkuljettajlla jokainen minuutti on täyttä työtä ja ajaminen sadan metrin välein pysäkille, ergonomia on perseestä. peilit liian ylhäällä, kaikilla bussikuskeilla on niskat paskana.

        Ajan nyt itse kuorma-autoa ja parempi homma, kuin bussikuskin homma, ainakin paikallisliikenteessä yhtä sontaa, työpäivät pitkiä ja palkattomia taukoja, jotka lisäävät päivää!

        Niin kumma miten vähän yleensäkin raskaankaluston niin bussien, kuorma-autojen jne. Ajoergonomiaan panostetaan. Täysin paskoja suoraan sanoen on aivan liikaa, vituttaa vaan ajaa sellasella missä on huono istua. Kun on huono istua ja jos on vielä manuaalivaihteet jo alkaa olla paketti valmis jossa ei kauaa mielellään viihtyisi. Vehkeissä on eroja, mikä on kohtuullinen ja mikä taas ei lähellekkään kohtuullinen edes.

        Hyvä ajoergonomia niin penkissä ei tarvitse olla periaatteessa mitään säätöjä, näinkin hyviä on! Kuljettajan paikalla istuu niin 160cm hento nainen kuin 190cm iso mieskin ilman että mitään säätöjä tarvitse muuttaa, toki penkin etäisyyssäätö on yleensä tuolloinen tarpeen mutta ei pakosta.
        Kun on kuorma-autoja merkkejä mainitsematta sellaisia joissa ratti on liian lähellä vaikka miten säätäisit ja ainoa penkin säätö on se että tiputat sen niin alas kuin menee jotta ei tarvitse kurkistella katon alta eteen. Ilmajousituksesta ei ole mitään iloa kun se pompottaa sitten niin korkeelle että ei näe enää eteen ja ratti on jalkojen välissä, kuka näitä suunnittelee :) Ei ole edes Japanilainen kuorma-auto :)

        Olisi mielenkiintoista päästä joskus kokeilemaan sitä mersun matalalattia versiota.


      • Kova homma
        Ex-Kuski kirjoitti:

        Taksissa pääsee paljon helpommalla ja paljon paremmat autot.

        Molemmista löytyy kokemusta, Taksitolpalla vietetään aikaa käydään kahvilla ym, bussinkuljettajlla jokainen minuutti on täyttä työtä ja ajaminen sadan metrin välein pysäkille, ergonomia on perseestä. peilit liian ylhäällä, kaikilla bussikuskeilla on niskat paskana.

        Ajan nyt itse kuorma-autoa ja parempi homma, kuin bussikuskin homma, ainakin paikallisliikenteessä yhtä sontaa, työpäivät pitkiä ja palkattomia taukoja, jotka lisäävät päivää!

        Kokemusta on kummastakin. Jos on sellainen AY-aktivisti ja työtuntien tuijottaja suosittelen ehdottomasti bussia.

        Pirssi on paljon vaativampi, mutta antaa enemmän.
        Esim. pääkaupunkiseudulla paikallistuntemus oltava todella mittava. Asiakaspalvelu oltava hallussa. Oltava ahkera ja yritteliäs luonne. Ennakkoluulottomuus välttämätöntä, joudut olemaan pienessä tilassa asiakkaan kanssa hajuineen ja makuineen sekä asiakkaan ongelmineen. Joudut olemaan terapeutti ja psykologi jne...
        Jos olet ylimielinen kusipää et pärjää hommassa ja joudut vaikeuksiin.

        Molemmissa hommissa on paskat puolensa, mutta parhaimmillaan monipuolista asiakspalvelutyötä.
        Yksikään päivä ei ole samanlainen.


      • kuski 12v ajan
        Kova homma kirjoitti:

        Kokemusta on kummastakin. Jos on sellainen AY-aktivisti ja työtuntien tuijottaja suosittelen ehdottomasti bussia.

        Pirssi on paljon vaativampi, mutta antaa enemmän.
        Esim. pääkaupunkiseudulla paikallistuntemus oltava todella mittava. Asiakaspalvelu oltava hallussa. Oltava ahkera ja yritteliäs luonne. Ennakkoluulottomuus välttämätöntä, joudut olemaan pienessä tilassa asiakkaan kanssa hajuineen ja makuineen sekä asiakkaan ongelmineen. Joudut olemaan terapeutti ja psykologi jne...
        Jos olet ylimielinen kusipää et pärjää hommassa ja joudut vaikeuksiin.

        Molemmissa hommissa on paskat puolensa, mutta parhaimmillaan monipuolista asiakspalvelutyötä.
        Yksikään päivä ei ole samanlainen.

        Bussikuskilla pitää olla hyvät hermot, että kestää ainakin pääkaupunkiseudun ruuhkat ja joskus siintä aiheutuvat myöhästymiset, pitää olla psykologista käyttäytymistä viikonloppuiltoja nuorison ja humalaisten osalta,niinkuin taksissa.Alalla voi nykyään valita haluaako ajaa päiviä,iltoja/öitä, vai esim.vko aamua ja viikko iltoja.PALKKA on turvallisempi kuin taksissa koska tiedät aina paljon saat jos vakio kierto esim itse ajan vain iltoja ja palkkani on 2viikon välein 900e, tosin minulla ikälisiä mitkä menevät seuraavasti:0-4, 4-8, 8-12, 12-.
        Palkkaan vaikuttaa myös ajatko mahdollisia viikonloppuja joissa muistaakseni lauantai kokopäivä antaa 25% lisää sekä 18 jälkee iltalisiä ja 22-06 yölisiä (näitä summia en muista) sekä sunnuntaina koko päivä 100% sekä jos pomo pyytää ajamaan niin vapaapäivätyö aina 100% esim. sunnuntai vapaapäivätyö 200%.
        Kaverini ajoi taksia 5v ja vaihtoi bussin rattiin ja vaikka oli tuore kuski eli aka ikälisä 0-4 niin silti hänelle jäi 2vkossa n150 enemmän käteen eli 300kk enemmän.Tämän päälle tulevat vielä pekkaset ja helbillä stadin sisänen vuosilippu ja espoolaisille seutuvapaalippu mistä maksetaan vain 15e vero vuodessa.
        Palkkaa ajatellen suosittelen bussikuskin hommia.


    • clc

      Taksin- ja bussinkuljettajista on kova
      pula. Jos olet suomalainen, tunnollinen ja rehellinen taksiliitteen haltija pääset vaikka samana iltana töihin. PKS-alueella vajaus on
      todella tuntuva. Työttömille on siis tarjolla työtä kuljetusalalla.

      Taksityö sopii niille ihmisille, jotka
      haluavat soveltaa suurta ja vaihtelevaa katu- ja reittiverkostoa. Psykologiset taidot asiakkaiden kanssa ovat tärkeämmät, kuin osoitekirjan
      yksityiskohtainen tunteminen. Taksissa sinulla on henkilökohtaisempi suhde asiakkaisiin.

      Taksialan palkattu työ kaivetaan itse oletuspohjalta, sen mukaan missä ihmisten voisi kuvitella kulloinkin taksia tarvitsevan. Kun taksihomman oppii provisiopalkka nousee tuhansiin euroihin, eikä kuukausipalkkaa tee mieli. On kuitenkin yleistä, että taksialalla tehdään 50-60 tuntisia työviikkoja, jolla toivotut ansiot saavutetaan. Minä ja jotkut muut taksialalla toivovatkin taksin taksoitukseen tiettyjä muutoksia, jolloin nykyisen ansion saisi 8-9 tunnin työvuoroissa.

      Alaa tuntematta en viitsi ottaa sen suuremmin kantaa bussinkuljettajien työhön. Samojen reittien jurnuttaminen isolla muovikolhoosilla ei ainakaan itselleni ainakaan sopisi.

      Tervetuloa töihin. Se kannattaa muistaa, ettei taksialalla laiskimukset tienaa. Vain ne,
      jotka ajavat kyytejä.

      • kuski jo 12v

        taksihommissa kuskit tosiaan tienaa prossapaökalla esim kaverini ajoi su päivän ja brutto (mistä rengin osuus ja verot vielä) oli 60% pienempi ku vastaavan työajan bussia ajamalla.Taksikuskit jotka haluavat tienata ovat sitten uudetvuodet,vaput ja kaikki juhlapäivät ajossa, eikä heillä tietääkseni pekkasia ym muita etuja mitä bussikuskilla.Lisäksi väitän, että bussikuskin ala on turvallisempi kuin taksikuskin vaikka kummankin alan turvallisuus riippuu pitkälti kuskista itsestään.
        Palkka on turvallisemmassa suhteessa bussikuskilla,tietää aina että saa normaalin palkan ja lisätkin paremmat.
        Jos leipää haluat niin tervetuloa bussihommiin.....töitä riittää kyllä


      • taksikuski.
        kuski jo 12v kirjoitti:

        taksihommissa kuskit tosiaan tienaa prossapaökalla esim kaverini ajoi su päivän ja brutto (mistä rengin osuus ja verot vielä) oli 60% pienempi ku vastaavan työajan bussia ajamalla.Taksikuskit jotka haluavat tienata ovat sitten uudetvuodet,vaput ja kaikki juhlapäivät ajossa, eikä heillä tietääkseni pekkasia ym muita etuja mitä bussikuskilla.Lisäksi väitän, että bussikuskin ala on turvallisempi kuin taksikuskin vaikka kummankin alan turvallisuus riippuu pitkälti kuskista itsestään.
        Palkka on turvallisemmassa suhteessa bussikuskilla,tietää aina että saa normaalin palkan ja lisätkin paremmat.
        Jos leipää haluat niin tervetuloa bussihommiin.....töitä riittää kyllä

        En kommentoi suosinko bussia taksia vai kuorma-autoa. Itse olen ajanut näitä kaikkia ja nykyään pienten kommellusten jälkeen kahtaa viimeistä lajia löytyy omastakin takaa.

        Pekkaset, arkipyhät yms kyllä lämmittävät kovasti mutta taksialalla provisiopohjaisena näitä ei tunneta. Parhaimmat on silloin kun muut ovat vapaalla joten pidemmän päälle tämä kyllä veroittaa voimia.

        Taksissa riittää monenlaista vuoroa ja näitä pystyy mm opiskelijatkin ajamaan muutamia kuukaudessa. Joskus kuljettajilla vaihtelee 1:stä päivästä 25:n (10-250h) kuussa oman maun mukaan. Kuorma-autopuolella harvemmin, yleensä suht säännöllistä kuten olettaisin bussinkin olevan vaikka epäsäännöllistä tuokin on. Tuo 160 tuntia kuussa aika lähelle. Takseissa kyllä kesäisinä päivinä hieman ahdistus painaa päälle kun kotona on laskut odottamassa ja keikkaa ei vain yksinkertaisesti ole. Kiireisempinä aikoina sitten liikaakin. Asiakkaita kun on hieman vaikea bongailla. Provisio jolle aina ei voi mitään tehdä.

        Taksikuskin turvallisuudesta voi olla montaa mieltä. Itsellä todellisia tilanteita ei koskaan ole ollut mitä nyt muutamia on saanut kipata ulos ja komennella käytöstapoja takapenkille.


        Tuosta 'tuhansien' eurojen kuukausiansioista voisin olla hieman erimieltä jollei nyt aivan kahjopäänä ajele ja työaikalaista ollenkaan välitä. Harvapa taitaa yli 2000euroa kuussa 160:llä tunnilla saavan.




        ps. Jos menet taksiin hommiin niin ainakin taksihelsingin toiminnanjohtajan (vuori) maininta 28-32% palkasta voi heittää romukoppaan. 35 rupeaa kuulostamaan jo järkevämmältä.


      • Hanna Karttunen ins.
        taksikuski. kirjoitti:

        En kommentoi suosinko bussia taksia vai kuorma-autoa. Itse olen ajanut näitä kaikkia ja nykyään pienten kommellusten jälkeen kahtaa viimeistä lajia löytyy omastakin takaa.

        Pekkaset, arkipyhät yms kyllä lämmittävät kovasti mutta taksialalla provisiopohjaisena näitä ei tunneta. Parhaimmat on silloin kun muut ovat vapaalla joten pidemmän päälle tämä kyllä veroittaa voimia.

        Taksissa riittää monenlaista vuoroa ja näitä pystyy mm opiskelijatkin ajamaan muutamia kuukaudessa. Joskus kuljettajilla vaihtelee 1:stä päivästä 25:n (10-250h) kuussa oman maun mukaan. Kuorma-autopuolella harvemmin, yleensä suht säännöllistä kuten olettaisin bussinkin olevan vaikka epäsäännöllistä tuokin on. Tuo 160 tuntia kuussa aika lähelle. Takseissa kyllä kesäisinä päivinä hieman ahdistus painaa päälle kun kotona on laskut odottamassa ja keikkaa ei vain yksinkertaisesti ole. Kiireisempinä aikoina sitten liikaakin. Asiakkaita kun on hieman vaikea bongailla. Provisio jolle aina ei voi mitään tehdä.

        Taksikuskin turvallisuudesta voi olla montaa mieltä. Itsellä todellisia tilanteita ei koskaan ole ollut mitä nyt muutamia on saanut kipata ulos ja komennella käytöstapoja takapenkille.


        Tuosta 'tuhansien' eurojen kuukausiansioista voisin olla hieman erimieltä jollei nyt aivan kahjopäänä ajele ja työaikalaista ollenkaan välitä. Harvapa taitaa yli 2000euroa kuussa 160:llä tunnilla saavan.




        ps. Jos menet taksiin hommiin niin ainakin taksihelsingin toiminnanjohtajan (vuori) maininta 28-32% palkasta voi heittää romukoppaan. 35 rupeaa kuulostamaan jo järkevämmältä.

        Kyllä minä tienaan yli 2000e kuussa käteen 160 tunnilla.


      • clc
        kuski jo 12v kirjoitti:

        taksihommissa kuskit tosiaan tienaa prossapaökalla esim kaverini ajoi su päivän ja brutto (mistä rengin osuus ja verot vielä) oli 60% pienempi ku vastaavan työajan bussia ajamalla.Taksikuskit jotka haluavat tienata ovat sitten uudetvuodet,vaput ja kaikki juhlapäivät ajossa, eikä heillä tietääkseni pekkasia ym muita etuja mitä bussikuskilla.Lisäksi väitän, että bussikuskin ala on turvallisempi kuin taksikuskin vaikka kummankin alan turvallisuus riippuu pitkälti kuskista itsestään.
        Palkka on turvallisemmassa suhteessa bussikuskilla,tietää aina että saa normaalin palkan ja lisätkin paremmat.
        Jos leipää haluat niin tervetuloa bussihommiin.....töitä riittää kyllä

        Kyllä lähes 10 vuoden kokemuksella
        sanoisin, että PKS-taksityöntekijän tulot on turvattu provisiopalkasta huolimatta. Tiettyinä kausina tai ajankohtina kyytiä on vähemmän, mutta
        tämä menetys otetaan takaisin sitten kun alkaa sesonki ja kyytiä on yllin kyllin. Vuosiloma kannattaa sijoittaa juhannuksen ja elokuun puolivälin välille.

        Taksiala ei ole turvaton, mutta
        tappelun kyllä saa helposti aikaan jos on eri mieltä asiakkaiden kanssa. Sain joku yö sitten aika tujakan potkun kylkeeni, mutta syy oli periaatteessa omani, koska kieltäydyin viemästä autoon sammunutta asiakasta kotiin. Potkun olisi siis voinut välttää.


      • clc
        taksikuski. kirjoitti:

        En kommentoi suosinko bussia taksia vai kuorma-autoa. Itse olen ajanut näitä kaikkia ja nykyään pienten kommellusten jälkeen kahtaa viimeistä lajia löytyy omastakin takaa.

        Pekkaset, arkipyhät yms kyllä lämmittävät kovasti mutta taksialalla provisiopohjaisena näitä ei tunneta. Parhaimmat on silloin kun muut ovat vapaalla joten pidemmän päälle tämä kyllä veroittaa voimia.

        Taksissa riittää monenlaista vuoroa ja näitä pystyy mm opiskelijatkin ajamaan muutamia kuukaudessa. Joskus kuljettajilla vaihtelee 1:stä päivästä 25:n (10-250h) kuussa oman maun mukaan. Kuorma-autopuolella harvemmin, yleensä suht säännöllistä kuten olettaisin bussinkin olevan vaikka epäsäännöllistä tuokin on. Tuo 160 tuntia kuussa aika lähelle. Takseissa kyllä kesäisinä päivinä hieman ahdistus painaa päälle kun kotona on laskut odottamassa ja keikkaa ei vain yksinkertaisesti ole. Kiireisempinä aikoina sitten liikaakin. Asiakkaita kun on hieman vaikea bongailla. Provisio jolle aina ei voi mitään tehdä.

        Taksikuskin turvallisuudesta voi olla montaa mieltä. Itsellä todellisia tilanteita ei koskaan ole ollut mitä nyt muutamia on saanut kipata ulos ja komennella käytöstapoja takapenkille.


        Tuosta 'tuhansien' eurojen kuukausiansioista voisin olla hieman erimieltä jollei nyt aivan kahjopäänä ajele ja työaikalaista ollenkaan välitä. Harvapa taitaa yli 2000euroa kuussa 160:llä tunnilla saavan.




        ps. Jos menet taksiin hommiin niin ainakin taksihelsingin toiminnanjohtajan (vuori) maininta 28-32% palkasta voi heittää romukoppaan. 35 rupeaa kuulostamaan jo järkevämmältä.

        Voisi sanoa, että alv:ton 36-38% ls.lr. on
        kohtuullinen palkka ja senhän täällä PKS-alueella jo saakin. Koska liikenneministeriö ei pidä takseja liikeyrityksinä (kts. taksakehitys) on isäntien turha toivoa renkien palkkaamisesta sen kummempaa katetta. Hyvät palkat ja katteet kuuluvat Finnairille.

        Jos ajat (konkarina) 16 yövuoroa 400 euron keskikassalla tienaat osapuilleen 2000 euroa/kk. Onneksi me taksimiehet usein rakastamme työtä ja painamme mukisematta 200-250 tuntia kuukaudessa. Verottaja istuu takapenkillä.;)


      • taksikuski.
        clc kirjoitti:

        Voisi sanoa, että alv:ton 36-38% ls.lr. on
        kohtuullinen palkka ja senhän täällä PKS-alueella jo saakin. Koska liikenneministeriö ei pidä takseja liikeyrityksinä (kts. taksakehitys) on isäntien turha toivoa renkien palkkaamisesta sen kummempaa katetta. Hyvät palkat ja katteet kuuluvat Finnairille.

        Jos ajat (konkarina) 16 yövuoroa 400 euron keskikassalla tienaat osapuilleen 2000 euroa/kk. Onneksi me taksimiehet usein rakastamme työtä ja painamme mukisematta 200-250 tuntia kuukaudessa. Verottaja istuu takapenkillä.;)

        Kyllä 16:sta yövuorolla sinne 2000 euron pintaan pääsee kuussa mutta entäs jos ajeletkin päiviä kuten linjurissa tai kuorma-autossa. Samaan pääsee siis päivätöissäkin, lisistä puhumattakaan.

        Monessa suht helposti opittavassa työssä pääsee samoille ansioille mukavemmilla työajoilla jne. Mutta kuka tykkää mistä tykkää. Itselle riitti taksihommat vakituiseen jo aikapäivää sitten.


        ps muutamia keskusteluja aikaisemmin mainitsit ajavasi yli 500 euron kassoja öistä. Mitenkäs siitä nyt reilu satanen katosi?


      • marcus
        clc kirjoitti:

        Voisi sanoa, että alv:ton 36-38% ls.lr. on
        kohtuullinen palkka ja senhän täällä PKS-alueella jo saakin. Koska liikenneministeriö ei pidä takseja liikeyrityksinä (kts. taksakehitys) on isäntien turha toivoa renkien palkkaamisesta sen kummempaa katetta. Hyvät palkat ja katteet kuuluvat Finnairille.

        Jos ajat (konkarina) 16 yövuoroa 400 euron keskikassalla tienaat osapuilleen 2000 euroa/kk. Onneksi me taksimiehet usein rakastamme työtä ja painamme mukisematta 200-250 tuntia kuukaudessa. Verottaja istuu takapenkillä.;)

        ajanut taksia puolisen vuotta ja voin sanoe että se on ensimmäinen homma jossa olen oikeasti viihtynyt.. tunteja saa kyllä tehdä mutta työ on periaatteessa vapaata.. tauot pidät kun haluat.. etkä muutenkaan kulje aikataulun mukaan..maisemat vaihtuu ja samoin myös ne asiaakkaat
        jokainen kyyti on erilainen ja hankalastakin jos noin voi sanoa niin pääsee aina eroon päätepisteessä..
        ihmissuhde taitoja tarvitaan ja taitoa olla kuuntelemmatta kaikkea löpinää jota sä päivän aikana kuulet..
        palkkaa tosiaan ei parane tuntipalkkana laskea siinä ei pää kestä mutta kuukaudessa sä tienaat ihan mukavasti ja mikä parasta työ on siistiä kädet eivät likaannu, se ei ole fyysisesti raskasta
        perheelliselle se homma ei välttämättä sovi tai ainakin perheeltä kaivataan ymmärrystä pitkiin ajovuoroihin ja epäsäännölliseen työaikaan
        itse tästä juuri lähdössä rattiin sellane 12-13 h ajoputki edessä riippuen miten asiakkaita riittää


      • kuski jo 12v
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

        Kyllä minä tienaan yli 2000e kuussa käteen 160 tunnilla.

        mitä sinä täällä teet,mene pois kun et ymmärrä asiasta mitään.
        Kaikille tiedoksi, menkää katsomaan hannan kyselyitä ja kommentteja bussikuskista otsakkeissa:TURVALAITTEIDEN TOIMINTA KYSELY sekä KARTOITUSKYSELY ja kaiken huipuksi PYSÄKILTÄ LÄHDETÄÄN. Katsokaa ja lukekaa.Nämä löytyvät pääotsakkeista.Sitten menkää lukemaan KARTTUSHANNAN AIVOTOIMINNAN KULKU (tällähetkellä eka otsikko)
        Hanna alkaa tosiaan olla rasite.


      • clc
        marcus kirjoitti:

        ajanut taksia puolisen vuotta ja voin sanoe että se on ensimmäinen homma jossa olen oikeasti viihtynyt.. tunteja saa kyllä tehdä mutta työ on periaatteessa vapaata.. tauot pidät kun haluat.. etkä muutenkaan kulje aikataulun mukaan..maisemat vaihtuu ja samoin myös ne asiaakkaat
        jokainen kyyti on erilainen ja hankalastakin jos noin voi sanoa niin pääsee aina eroon päätepisteessä..
        ihmissuhde taitoja tarvitaan ja taitoa olla kuuntelemmatta kaikkea löpinää jota sä päivän aikana kuulet..
        palkkaa tosiaan ei parane tuntipalkkana laskea siinä ei pää kestä mutta kuukaudessa sä tienaat ihan mukavasti ja mikä parasta työ on siistiä kädet eivät likaannu, se ei ole fyysisesti raskasta
        perheelliselle se homma ei välttämättä sovi tai ainakin perheeltä kaivataan ymmärrystä pitkiin ajovuoroihin ja epäsäännölliseen työaikaan
        itse tästä juuri lähdössä rattiin sellane 12-13 h ajoputki edessä riippuen miten asiakkaita riittää

        Tokihan taksityö on itsenäistä työtä,
        jossa ei tarvitse säikkyä irtisanomisia. Ei kotitöitä, ei kokouksia, ei itsensä kaupittelua.
        Työ on kuitenkin vaikeaa ja vaativaa, eikä siinä suhteessa verrattavissa esim. narikanhoitajan toimeen. Täten on vähintäänkin tyhmää suhtautua alaan niin kuin tuntipalkalla ei olisi väliä. Jokainen ylimääräinen tunti, jonka "viihdyt" taksissa on pois siitä vapaa-ajasta, jonka voisit viettää läheistesi kanssa.

        Rengeillä tuntuu olevan se fiksaatio,
        että kun he ajavat vaikka 300 euron päiväkassan sunnuntaina, että se on hyvä, vaikka todellinen bruttotuntipalkka onkin 5 euroa kerrottuna
        kahdella. Juuri se, ettei näitä tuntipalkkoja lasketa on osaltaan salaisuus siihen, miksi alallemme tulee työntekijöitä.


      • ison auton kuljettaja
        kuski jo 12v kirjoitti:

        mitä sinä täällä teet,mene pois kun et ymmärrä asiasta mitään.
        Kaikille tiedoksi, menkää katsomaan hannan kyselyitä ja kommentteja bussikuskista otsakkeissa:TURVALAITTEIDEN TOIMINTA KYSELY sekä KARTOITUSKYSELY ja kaiken huipuksi PYSÄKILTÄ LÄHDETÄÄN. Katsokaa ja lukekaa.Nämä löytyvät pääotsakkeista.Sitten menkää lukemaan KARTTUSHANNAN AIVOTOIMINNAN KULKU (tällähetkellä eka otsikko)
        Hanna alkaa tosiaan olla rasite.

        Herkästi tunnut hiiltyvän, kun bussikuskeja arvostellaan. Muistelin Lauttasaaressa sattunutta kolaria, jossa väitit ns. etuauton aiheuttaneen kolarin. Anna tietämättömien kysellä ja mieti sen jälkeen omaa aivotoimintaa.


      • kuski 12v ajan
        ison auton kuljettaja kirjoitti:

        Herkästi tunnut hiiltyvän, kun bussikuskeja arvostellaan. Muistelin Lauttasaaressa sattunutta kolaria, jossa väitit ns. etuauton aiheuttaneen kolarin. Anna tietämättömien kysellä ja mieti sen jälkeen omaa aivotoimintaa.

        Itse en ollut lauttasaaressa, pohjustin keskustelun ja mielipiteeni kuullun perusteella,kuljettajilta ketkä olivat osallisina tapahtuneesee,no se siitä se on mennyttä,voi olla, että olin väärässä.
        Tuohon, että hiillostun, on aivan hyvä syy,se syy on hanna karttunen jolla on joku ihme patouma siihen mistä se jankuttaa,samasta asiasta tekee 3 eri keskustelua,ainakin muitten keskustelijoitten mielestä se jos mikä on jo outoa?
        Kritiikkiä otan aina vastaan,oli se positiivista tai negatiivista, niistähän oppii aina uutta,palveluammatissa kun ollaan, vielä vaativassa sellasessa.Hanna nyt vaan sattuu menemää liiallisuuksiin.


      • renki
        Hanna Karttunen ins. kirjoitti:

        Kyllä minä tienaan yli 2000e kuussa käteen 160 tunnilla.

        joku taksirenki tienaa yli 2000£ 160 tuntiin


      • kuski 12v ajan
        renki kirjoitti:

        joku taksirenki tienaa yli 2000£ 160 tuntiin

        niin varmaan joo,vaikeata uskoa tuota ellei se ole sitten auton tienisti ja siintä otetaan se kuskin 35% ja verot vielä päälle.Muuten vaikea uskoa, ellei paljon sopimusajoja.


      • 400 euron keskikassaa
        clc kirjoitti:

        Voisi sanoa, että alv:ton 36-38% ls.lr. on
        kohtuullinen palkka ja senhän täällä PKS-alueella jo saakin. Koska liikenneministeriö ei pidä takseja liikeyrityksinä (kts. taksakehitys) on isäntien turha toivoa renkien palkkaamisesta sen kummempaa katetta. Hyvät palkat ja katteet kuuluvat Finnairille.

        Jos ajat (konkarina) 16 yövuoroa 400 euron keskikassalla tienaat osapuilleen 2000 euroa/kk. Onneksi me taksimiehet usein rakastamme työtä ja painamme mukisematta 200-250 tuntia kuukaudessa. Verottaja istuu takapenkillä.;)

        Ja kuka ajaa sellaista KESKIKASSAA? Jos lehmällä olis siivet lehmä lentää! JOS ja jos. IIIISo jos. Keskikassa EI OLE 400 E vaan alle 300!
        Parin tonnin tulot miinus verot on taksirengin reaalinen kuukausiansio!


      • kuski 12v ajan
        400 euron keskikassaa kirjoitti:

        Ja kuka ajaa sellaista KESKIKASSAA? Jos lehmällä olis siivet lehmä lentää! JOS ja jos. IIIISo jos. Keskikassa EI OLE 400 E vaan alle 300!
        Parin tonnin tulot miinus verot on taksirengin reaalinen kuukausiansio!

        okay,vaikka minulla on ikälisiä, (alkupalkasta voi vähentää n 1e/tunti ) NIIN MINULLA BRUTTO KK PALKKA ON 2300E JA KÄTEEN 2VKO JAKSOSSA 800E,TOSIN PELKKIÄ ILTOJA AJAN ELI 1600 JÄÄ KÄTEEN KUUKAUDESSA.


      • kuski 12v ajan
        kuski 12v ajan kirjoitti:

        okay,vaikka minulla on ikälisiä, (alkupalkasta voi vähentää n 1e/tunti ) NIIN MINULLA BRUTTO KK PALKKA ON 2300E JA KÄTEEN 2VKO JAKSOSSA 800E,TOSIN PELKKIÄ ILTOJA AJAN ELI 1600 JÄÄ KÄTEEN KUUKAUDESSA.

        TÄSSÄ PELKÄSTÄÄN ARKI ILLAT,KAIKKI VIIKONLOPUT VAPAATA,VIIKONLOPPUJA KUN AJOIN niin 950 oli käteenjääväosuus 2vko/jaksossa.EI MITENKÄÄN HUONO JOS KUUKAUDESSA KÄTEEN JÄÄ 1900E, TÄMÄ EI SITTEN OLE PASKAA NIOINKUIN JOKU SAATTAA MIETTIÄ.VEROPROSSA ON 22.


    • Takasilta

      Bussihommat jakautuvat linjalla oloon ja tilauasjoihin.
      -
      Linjalla tiedät jokseenkin minuutilleen, koska pääset töistä pois. Saat ajaa yleensä eteenpäin valaistulla baanalla ja päättärillä odottaa kääntösilmukka. Palkka on Hgin seutuliikenteessä parempi kuin tuntipalkka esim. Hgin alueen tilausliikenteessä (alle 11 e/h !!!)
      Jos tulee tekniikkamurheita, apua saa nopeasti. Ja muutakin apua...
      -
      Tilluuaijjussa tarvitset lähes yhtä hyvän kaupunkituntemuksen kuin vosikassakin. Lisäksi joudut ottamaan auton suuremman koon huomioon. Peruuttelet vaikkapa Kämpin eteen Etelä-Espalta, kun pikkuautokuski työntää Jaritojotaansa etupyöräsi alle. Tilausajoissa et tiedä, koska pääset kotiin. Keikkaa on kaikkialle. Jos Venäjällä menee rengas, niin sinbä vaihdat Venäjällä renkaan. Lisäksi ajoajat, varsinkin kesäisin, voivat olla vaarallisen pitkiä. Nuoret miehet nukkuu rattiin helposti... Asiakkaiden kanssa joutuu vähemmän tekemisiin henkilökohtaisesti kuin vosikassa, mutta entäs, kun firmallinen pikkujouluväkeä työntyy muovimukit kourassa dösään. Laatta lentää lyyssille... Iso auto turvallisempi kuin taksimersu, vai onkohan... tuli Konginkangas mieleen.
      -
      Vosikassa provosiopalkka on on kolmannes kassasta. Siten joku 150 e palkka viikonloppuyöstä on aikalailla tavanomainen liksa. Siitä sitten verot veks. Sunnuntaityöstä sama palkka. Pikkutyönantajalla sairaskorvukset, lomarahat sunmuut vaikeammin väännettävissä. Suurin vaara on liikenne ja sitten asiakkaat. Mutta jos lähdet vosikkaan, niin malttia. Älä ahnehdi, mutta muist, että liksa tulee, kun mittari napsuttaa...
      -
      Itse lähtisin linjalle ajamaan bussia. Helbillä asiat kunnossa. Ja oppiihan siellä vieraita kieliä, kun kavereiden kanssa haastaa kaffeehuoneessa:=)

    • Rami

      Taksi hommasta en tiedä, mutta Bussin rattia
      olen vääntänyt riittävästi.
      Työ on kovaa ajamista ja epäsäännöllistä
      työtä nykyään ainakin Hesan firmoissa.
      Sterssin sieto kyky pitää olla kohtuullinen
      et jaksaa. Aikatauluja on koko ajan kiristetty.
      Haukut saa matkustajilta jos on myöhässä
      vaikka mitää ei asialle voi, tai ainakin
      epämiellyttäviä katseita, niin kuin kuljettaja
      olisi tahallaan kiusaamassa matkustajia.
      Pelätä ei saa aikaisia heräämisiä, myöhäisiä yö
      vuoroja ja joskus hankaliakin ihmisiä.
      Tärinä on jatkuva, niska ja selkä lujilla, ja
      pää väsyy jatkuvasta vilinästä.
      On paljon hyviäkin puolia kuten työkaverit ja
      paljon mukaviakin ihmisiä matkustajina ja
      ajamisetakin olen kyllä tykännyt.
      Jos joutuu vaihtamaan firmaa, niin mitä sitten?
      Eipä ole juuri enää eroja kun HKL,lää ei ole.

    • Rami2

      Taksi hommasta en tiedä, mutta Bussin rattia
      olen vääntänyt riittävästi.
      Työ on kovaa ajamista ja epäsäännöllistä
      työtä nykyään ainakin Hesan firmoissa.
      Sterssin sieto kyky pitää olla kohtuullinen
      et jaksaa. Aikatauluja on koko ajan kiristetty.
      Haukut saa matkustajilta jos on myöhässä
      vaikka mitää ei asialle voi, tai ainakin
      epämiellyttäviä katseita, niin kuin kuljettaja
      olisi tahallaan kiusaamassa matkustajia.
      Pelätä ei saa aikaisia heräämisiä, myöhäisiä yö
      vuoroja ja joskus hankaliakin ihmisiä.
      Tärinä on jatkuva, niska ja selkä lujilla, ja
      pää väsyy jatkuvasta vilinästä.
      On paljon hyviäkin puolia kuten työkaverit ja
      paljon mukaviakin ihmisiä matkustajina ja
      ajamisetakin olen kyllä tykännyt.
      Jos joutuu vaihtamaan firmaa, niin mitä sitten?
      Eipä ole juuri enää eroja kun HKL,lää ei ole.

    • K.J.L

      Ei muuta kun ajaa onnikkaa. Itse olen ollut kuljettajana 5 vuotta ja työ on ollut mukavaa. Itse ajan sekä linjaa että tilausajoja sekaisin. En ymmärrä miksi työ on niin aliarvostettu, harvassa muussa ammatissa pääset ulkomaille tai kiertelee ympäri Suomea ja siitä vielä maksetaan. Niin ja työ on oikeasti vastuullista, ei lääkärilläkään ole kuin yksi asiakas kerralla mutta kuljettajalla vaikka yli 60. Niin tai onhan niitä muitakin ammatteja mutta pitää olla niin korkeasti koulutettu. Jos alalle päädyt niin elä lähde millekkään urakka tai kilometri palkoille koska suurin osa yrityksistä noudattaa suurin piirtein palkkaehtoja.

    • Heppu

      Ota iisisti!!
      Jos olet hesan läheltä rupea ratikka kuskiksi. Jos et niin unohda bussit ja taksit. Liksat ja työajat ihan hanurista. Rupea kondariksi. Se vasta makoisaa duunia.

      • taksi

        Molempia on tullut kokeiltua täällä pääkaupunkiseudulla ja tällä hetkellä ajelen bussia. Syyt valintaan seuraavat:1. palkka, taxissa ei yksinkertaisesti pääse ikinä samoille tuntipalkoille kuin bussissa. Taksinajaminen työnä oli kieltämättä mukavampaa kuin bussin ajaminen, mutta on minulla sentään muutakin tekemistä kuin ratin takama istuminen jatkuvasti. 2. Työsopparit, taksialalla sovitaan yleensä varsin suuripiirteisesti sopimukset isäntien ja renkien välillä. Ja jos sopimus sattuu paperilla olemaankin niin ehdoissa ei päästä lähellekään bussiliikenteen vastaavaa (sairasajan palkka, pekkasvapaat 17-19 pv/vuodessa, palkalliset lomat kesällä ja talvella jne...) Siinäpä sitä olikin ens alkuun, taksissa oli tosiaan ihan kiva istua ja jutella asiakkaiden kanssa, mutta kun rupesi laskemaan tuntiansiota niin ei kiitos, todellakaan, ja mikäli joku epäilee kykyjäni kassan tekemisessä niin tiedän ottaneeni joka vuorosta vähintään keskivertokassan, toisinaan tuli otettua hiljaisena aikana todella hyviäkin kassoja kun oli motivaatiota hakea asiakasta. Summa summarum jos haet työtä ihan työn tekemisen vuoksi niin mene taksiin, jos sen sijaan haet työtä rahan takia niin mene bussiin. Ai niin, bussipuolen koulutus 4-6 kuukautta, yleensä ilmaista, taksikoulutus joitakin viikkoja ja maksullista.


    • rekkareinoksi

      Unohda naurettavat ikkunapakettiautot ja vosikat,ryhdy vetämään irtoperiä.Duunia sopivasti,siinä 120 tuntia viikossa ja näkee Suomea ristiin rastiin.Eihän siinä toki palkassa pääse silti siihen 2000 euroon kuussa mutta rahasta puhuminen on ihan yliarvostettua,rakkaus työntekoon pitää ihmisen ruodussa.Tietty jos tykkää väljemmistä aikatauluista niin bussikuskin homma lienee sopivampi ja vosikkamiehenä ei tuu työuupumusta liian pitkistä ajovuoroista,siis jos vertaa peränvetohommiin.

    • patruuna

      Kukaan ei tunnu ottavan huomioon että keskimäärin viiden vuoden taksinkuljettajana olemisen jälkeen voi hakea omia taksilupia lääninhallitukselta, jotka tulevatkin aika automaattisesti. Sitten voi ottaa kuljettajan ajamaan mitä ei itse jaksa. Bussikuskit taitaa harvemmin omaa bussifirmaa perustaa..

      Ja jos ei oma firma kiinnosta niin voithan tehdä niinkuin eräs kaverini: Ajat 10kk. todella paljon ja sen jälkeen 500 päivää lepoa liiton rahoilla ja taas 10kk. duunia ja 500 pv. lepoa. Tai jos lepo ei kiinnosta voi sitä jotain pientä tehdä..
      Ja jos omaa edes siedettävän ulkonäön niin pääseehän sitä luontoisetuna aisaamaan aina välillä..

      • kuski 12v ajan

        sanoa mitään muuta kuin että pelle olet,lapsellisesta kirjoituksestasi päätellen.Paras kun pysytkin taksissa,vantaalta varmaan olet niinkuin muutkin hmmmmm(sensuroitu)


      • rk62
        kuski 12v ajan kirjoitti:

        sanoa mitään muuta kuin että pelle olet,lapsellisesta kirjoituksestasi päätellen.Paras kun pysytkin taksissa,vantaalta varmaan olet niinkuin muutkin hmmmmm(sensuroitu)

        kommentti.


    • kokeilut

      Varo ainakin kovasen firmaa taksihommissa.
      Puolet autoista on ns. päivystäviä autoja.

      Norkoavat jopa kolmetuntia ilman keikkaa jossain huoltoaseman kulmalla.
      KEIKAT TULEE OMALTA ULALTA.

      Päivät 12 tuntisia ja autoja saa odotella.

      Varmaan alan suurin vaihtuvuus.

      • harmaan kuski

        no harvemmin oon keikkaa odotellu kolme tuntia jossain huoltiksella.


    • Molemmilla aloilla

      Kyllä Molemmilta aloilta töitä löytyy aina ja molemmissa hommissa on hyvät ja huonot puolensa!

      Itse molempia hommia tehneenä voisin hiukan vertailla aloja!

      -Bussikuskin hommassa on ainakin varma palkka, (taksilla prosenttipalkkaus) oli sitten kyydissä 50.henk. tai ei ketään!

      -Taksikuskilla vapaamma työajat, ei ole niin tarkkaa aloitatko 15.min myöhässä vai lopetatko 15.min aikaisemmin vuoron (bussikuskeilla työaika minuutin tarkuudella)!

      -bussikuskina saat viikonloppulisistä enempi kuin taksikuskina (takseilla vaan hiukan korkeampi lähtömaksu vkl.na)

      -taksikuskina ikinä et tiedä minne seuraavaksi joudut ajamaan kun bussikuskina tiedät reitin ennakkoon (kumpi sitten parempi lienee?)!

      -taksikuskina voit pitää kahvitauon silloin kun huvittaa kun bussikuskina pidät silloin kun määrätään!

      -kummassakin alassa oma käyttäytymisesi vaikuttaa siihen onko siellä turvallista vai ei..

      -ja kyllä bussikuskillakin on aina turvattu työpaikka vaikka yritys häviäisikin linjoja, silloin siirryt vaan voittaneeseen firmaan vanhana työntekijänä (tosin onhan siinä aina vaivaa opetella uuden firman tavoille)

      Eli siitä vaan jommalle kummalle alalle ensin ja jos tuntuu tyhmältä niin vaihda alaa ;)

      • stadissa

        ei oo muuta kun katurinajoa,kyl tiluri on eri kuin kirkon kierto pääsee reissaa eikä tarte olla kotona.saa viel päivärahat jotka on verottomia.


    • ,-,-,-,-,-,-,-,-,-,-

      on ainakin se että bussikuskit menee joskus lakkoon mutta taksikuskit ei koskaan, ehkä niillä on paremmat edut vai muistaako kukaan että taksit olisi ollut lakossa?

      • Tuleva kuski

        Miten on, kuka määrää bussialalla mitä vuoroa ajat? Jos esim. menisin pikavuoroa ajamaan, saisinko kuitenkin joskus ajella tiluriakin? Onko joka kuljettajalla oma tietty bussi, jolla lähtevät ajoon? Kohdellaanko uusia kuskia jotenkin huonommin, esim. ei anneta ajaa tilureita, annetaan huonompi auto ym...? Kuka päättää, millä bussilla tallista lähdet???


    • MMJKLMS

      OLISI UPEAA OLLA BUSSIKUSKI < JA PITKÄN MATKAN KUSKI SEKÄ VIELÄ LEGENDAARINEN PITKÄN MATKAN KUSKI < JONKA MATKAKAVERINA OLISI BERNHARDILAINEN < SCANIAN HYTISSÄ..

    • Yritetään vielä

      Hei aina ei voi valita tai valittaa. Itsellä palkka nykyisessä työssä tällä hetkellä 3062e/kk lisät päälle , mutta sairastelun takia vaihdettava kevyempiin töihin... :( . Pakko opiskella uusi ammatti ja se tieten löytyy autoilupuolelta. Taksikurssille olen jo ilmoittautunut ja muutakin opiskelua on mietinnässä..

      • Nyk Taksikuski.

        Bussihommissa pääsetkin sitten hieman yli 2 tonnin /kk/bruttoansioille lisät päälle, jos ajat paljon viikonloppuja ja yötöitä ja jaksat tehdä ylitöitä lisäksi voi saada tuon 3 tonnia/kk/brutto.


    • Yritetään vielä

      Niinpä näin se varmaan menee. Nykyinen työ muuten ok , mutta liikaa työtä vähällä väellä ja yhdet ja samat joutuu sitten repimään itsestään viimeisetkin voimavarat. Käy sitten niinkuin minulle kävi että paikat ei enään kestä ulkoisesti eikä sisäisesti. Sekä työparina narsistinen ja työnarkomaani ihminen.. :( Olen ajatellut että ehkä näin on kuitenkin parempi eli jos vielä jotain työtä voin tehdä otan sen vastaan ilomielin ja yritän tottua huonompaan tienestiin.

    • Anonyymi

      Kolareista päätellen kuka vain pääsee kuskiksi nykyään

    • Anonyymi

      oletko tietoinen että bussikuskit tekevät 12 tunnin päivää 8 tunnin palkalla

      4h töitä , 4h tauko mistä ei saa palkkaa ja vuoro jatkuu 4h

      = 12h.

      aika paska diili jos en paremmin sano

      • Anonyymi

        Ja mikä on syysi valehdella? Tuollainen peruspäivä, 8 tunnin palkka + 3 tunnin odotusajan palkka, eli sama kuin tuntipalkkasi = 11 tunnilta korvaus. Yhden tunnin palkaton tauko siinä on, niin voi käydä haukkaamassa lihapiirakan ja pikkumaidon.
        Ennen kun joku piipittää, niin odotusaikaa ei lasketa työaikaan, eli ei kerrytä esim. ylityötunteja.
        Mutta 10 pv x 11 tuntia x 17 euroa, kyllä kiitos.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe