propral reseptin uusiminen?

jännittäjä

Kyselisin sellasta kun sain tuossa kuukaus sitten reseptin propral lääkkeeseen, 30 kpl.
Niin, sitten kun nuo loppuu niin pitääkö varata taas aika lääkärille, reseptin uusintaa varten? Vai voiko sen hoitaa muutenkin?
Kävin yksityisellä lääkärillä.

23

18584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusitaan propral

      Sinne vaan. Ei tarvitse lääkäriä

      • jännittäjä

        Ompas hyvä juttu jos tämä kerran on näin helppoa että apteekissa voi uusia sen reseptin.
        hmm.. Voiko ne antaa siellä vielä isomman purkin niitä että riittäis pidemmäksi aikaa?
        Kiitokset vastauksista :)


      • otahan itse
        jännittäjä kirjoitti:

        Ompas hyvä juttu jos tämä kerran on näin helppoa että apteekissa voi uusia sen reseptin.
        hmm.. Voiko ne antaa siellä vielä isomman purkin niitä että riittäis pidemmäksi aikaa?
        Kiitokset vastauksista :)

        ensin yhteyttä tähän Propral-lääkkeen sinulle määränneeseen lääkäriin ja sovitte sitten uusiiko hän sen vai ei.
        Ei apteekissa toimita kuten edellinen kirjoittaja sinulle kertoi.
        Se on kylläkin LÄÄKÄRI joka soittaa apteekkiin, EI toisinpäin!
        Ja apteekki EI toimitaa mitään reseptilääkettä asiakkaalle kuin sen määrän jonka lääkäri on reseptiin ilmoittanut (on se sitten tavallinen tahi puhelinresepti).
        Eihän apteekissa voida tietää, että milloin tämä lääkäri esim. on tavattavissa puhelimitse!
        Apteekki EI todellakaan ole mikään reseptien uusimispaikka, joten otahan yhteyttä reseptin kirjoittaneeseen lääkäriin.Voi olla, että sinun ei tarvitse mennä vastaanotolle vaan hän soittaa sinulle lääkemääräyksen (ja ottaa siitä sitten palkkion!!) apteekkiin, apteekkiin jonka sovitte ja josta voit noutaa lääkkeesi.
        Eli edellinen viesti ei pidä paikkaansa.


      • haluat nyt esim.
        otahan itse kirjoitti:

        ensin yhteyttä tähän Propral-lääkkeen sinulle määränneeseen lääkäriin ja sovitte sitten uusiiko hän sen vai ei.
        Ei apteekissa toimita kuten edellinen kirjoittaja sinulle kertoi.
        Se on kylläkin LÄÄKÄRI joka soittaa apteekkiin, EI toisinpäin!
        Ja apteekki EI toimitaa mitään reseptilääkettä asiakkaalle kuin sen määrän jonka lääkäri on reseptiin ilmoittanut (on se sitten tavallinen tahi puhelinresepti).
        Eihän apteekissa voida tietää, että milloin tämä lääkäri esim. on tavattavissa puhelimitse!
        Apteekki EI todellakaan ole mikään reseptien uusimispaikka, joten otahan yhteyttä reseptin kirjoittaneeseen lääkäriin.Voi olla, että sinun ei tarvitse mennä vastaanotolle vaan hän soittaa sinulle lääkemääräyksen (ja ottaa siitä sitten palkkion!!) apteekkiin, apteekkiin jonka sovitte ja josta voit noutaa lääkkeesi.
        Eli edellinen viesti ei pidä paikkaansa.

        juuri tällä hetkellä varman tiedon voit soittaa Yliopiston Apteekin valtakunnalliseen puhelinneuvontaan, puh.n:o on 0203 20200,numero on sama soitat sitten mistä päin maata tahansa.
        Numero on avoinna 24h/vrk.


      • syönyt 20vuotta
        haluat nyt esim. kirjoitti:

        juuri tällä hetkellä varman tiedon voit soittaa Yliopiston Apteekin valtakunnalliseen puhelinneuvontaan, puh.n:o on 0203 20200,numero on sama soitat sitten mistä päin maata tahansa.
        Numero on avoinna 24h/vrk.

        Joopa joo. minä olen syönyt sitä lääkettä 20v. Yksi tabletti 20mg tarv. kertaa kolme. Apteekista soitetetaan lääkärille jos tarvitsen uusia. Minulle tämä lääke on kylläkin määrätty rytmihäiriöihin, ei jännitykseen, mutta liekö sillä väliä. Saman vaikutuksen se antaa sulle kun mullekin.


      • jännittäjä
        syönyt 20vuotta kirjoitti:

        Joopa joo. minä olen syönyt sitä lääkettä 20v. Yksi tabletti 20mg tarv. kertaa kolme. Apteekista soitetetaan lääkärille jos tarvitsen uusia. Minulle tämä lääke on kylläkin määrätty rytmihäiriöihin, ei jännitykseen, mutta liekö sillä väliä. Saman vaikutuksen se antaa sulle kun mullekin.

        Kysyisin vielä sulta joka oot syöny 20 v propralia.. että..
        Meetkö siis ensin vaan suoraan apteekkiin ja ilmoitat siellä että tarttis uusia se resepti?
        Ja soittaako ne sitten siellä sille lääkärille?
        Tää on hiukan vaikeeta kun en oo ennen ollu tällasten asioitten kans tekemisis.
        Mut kiitos jos viitsit auttaa.


      • jännittäjä
        syönyt 20vuotta kirjoitti:

        Joopa joo. minä olen syönyt sitä lääkettä 20v. Yksi tabletti 20mg tarv. kertaa kolme. Apteekista soitetetaan lääkärille jos tarvitsen uusia. Minulle tämä lääke on kylläkin määrätty rytmihäiriöihin, ei jännitykseen, mutta liekö sillä väliä. Saman vaikutuksen se antaa sulle kun mullekin.

        Kysyisin vielä sulta, joka oot syöny 20 v. propralia.. että..
        Menetkö siis suoraan vaan apteekkiin ja kerrot siellä että nyt ois tarve uusia tämä resepti?!
        Ja soittaako ne silloin siellä apteekissa lääkärille?
        Mietin vaan että pitääkö mun jo ennen apteekkiin menoo soittaa itse sille lääkärille.
        Kiitos jos viitsit vastata.


      • käyttänyt;
        syönyt 20vuotta kirjoitti:

        Joopa joo. minä olen syönyt sitä lääkettä 20v. Yksi tabletti 20mg tarv. kertaa kolme. Apteekista soitetetaan lääkärille jos tarvitsen uusia. Minulle tämä lääke on kylläkin määrätty rytmihäiriöihin, ei jännitykseen, mutta liekö sillä väliä. Saman vaikutuksen se antaa sulle kun mullekin.

        hoitava tahosi lienee terveyskeskus,eikö totta?
        Silloin tilanne on toinen kuin ap:n tilanne.
        Vai käytkö jatkuvasti ykistyislääkärillä tämän sairautesi takia?

        Ja alkuperäinen, KYLLÄ, sinun tulee itse ensin soittaa lääkärille,kuten tuolla kerrottiin,tilanne olisi toinen jos olisit käyttänyt julkista sektoria, et yksityistä.


      • käynyt
        käyttänyt; kirjoitti:

        hoitava tahosi lienee terveyskeskus,eikö totta?
        Silloin tilanne on toinen kuin ap:n tilanne.
        Vai käytkö jatkuvasti ykistyislääkärillä tämän sairautesi takia?

        Ja alkuperäinen, KYLLÄ, sinun tulee itse ensin soittaa lääkärille,kuten tuolla kerrottiin,tilanne olisi toinen jos olisit käyttänyt julkista sektoria, et yksityistä.

        Minä olen ollut yksityisellä työterv. asioissa ja muuten kyllä terv. kes. päivystyksissä. Olen uusinut reseptini mol. tai väliaikoina vien vain apteekkiin ja siellä on puh. aika klo 12-13. Apteekista soitetaan edelliselle lääk. ja saan lääkkeen heti iltapäivästä. Kyseinen lääke ei ole rauhottava tai psyyke lääke. Sitä annetaan kyllä jännitykseenkin, mutta minulla syd. rytmi häiriöön ja verenpaineeseen samalla. Minun tapauksessani lääke ei saa koskaan loppua verestä yhtäkkiä, vaan jo slopetan käytön olisi se tapahduttava hitaasti vähentäen annosta. Kyseinen lääke on myös ennaltaehkäisevä sydänkohtauksissa. Jokatapauksessa kannattaa kysyä oman paikkakunnan apteekista. Minun kotikaupungissani uusitaan reseptejä myös vain viemällä sair.hoit. vast. otolle.


      • hölmöä
        käyttänyt; kirjoitti:

        hoitava tahosi lienee terveyskeskus,eikö totta?
        Silloin tilanne on toinen kuin ap:n tilanne.
        Vai käytkö jatkuvasti ykistyislääkärillä tämän sairautesi takia?

        Ja alkuperäinen, KYLLÄ, sinun tulee itse ensin soittaa lääkärille,kuten tuolla kerrottiin,tilanne olisi toinen jos olisit käyttänyt julkista sektoria, et yksityistä.

        Aika hölmöä yrittää mua neuvoa sellaisessa. Olen todellakin uusinut apteekissa reseptini monen vuoden ajan. Raisiossa ja Vehmaalla on tällainen käytäntö. Myös sair. hoit. vast. otolle voi viedä uusittavaksi joka neuvolan yhteydessä. Mielisairaiden psyykelääkkeet ehkä eri juttu. Propral uusitaan näin.


      • paikkakunnasta
        otahan itse kirjoitti:

        ensin yhteyttä tähän Propral-lääkkeen sinulle määränneeseen lääkäriin ja sovitte sitten uusiiko hän sen vai ei.
        Ei apteekissa toimita kuten edellinen kirjoittaja sinulle kertoi.
        Se on kylläkin LÄÄKÄRI joka soittaa apteekkiin, EI toisinpäin!
        Ja apteekki EI toimitaa mitään reseptilääkettä asiakkaalle kuin sen määrän jonka lääkäri on reseptiin ilmoittanut (on se sitten tavallinen tahi puhelinresepti).
        Eihän apteekissa voida tietää, että milloin tämä lääkäri esim. on tavattavissa puhelimitse!
        Apteekki EI todellakaan ole mikään reseptien uusimispaikka, joten otahan yhteyttä reseptin kirjoittaneeseen lääkäriin.Voi olla, että sinun ei tarvitse mennä vastaanotolle vaan hän soittaa sinulle lääkemääräyksen (ja ottaa siitä sitten palkkion!!) apteekkiin, apteekkiin jonka sovitte ja josta voit noutaa lääkkeesi.
        Eli edellinen viesti ei pidä paikkaansa.

        Apteekeista soitetaan lääkärille ja respti uusitaan kyllä puhelimitse noin päin. Ainakin meilläpäin.


      • kohdalllasi
        hölmöä kirjoitti:

        Aika hölmöä yrittää mua neuvoa sellaisessa. Olen todellakin uusinut apteekissa reseptini monen vuoden ajan. Raisiossa ja Vehmaalla on tällainen käytäntö. Myös sair. hoit. vast. otolle voi viedä uusittavaksi joka neuvolan yhteydessä. Mielisairaiden psyykelääkkeet ehkä eri juttu. Propral uusitaan näin.

        lienee kyse JULKISEN sektorin lääk.palvelujen käytöstä,eikö totta?
        Toki sairaanhoitajalle/terveydenhoitajalle/terv.keskukseen yleensäkin voi jättää rseptin lääkärin uusittavaksi.
        Terv.keskuslääkäri ei kylläkään mielellään uusi yksityislääkärin kirjoittamaa reseptiä ellei hänellä itsellään ole minkäänlaista hoitokontaktia kyseiseen potilaaseen.
        Täytyyhän uusivan lääkärinkin olla tietoinen kelle hän on uusimassa lääkettä,lääkettä jota ei edes itse ole määrännyt.
        Oletan,että alkuperäinen EI ole saanut Propralia koskaan terveyskeskuslääkärinsä kautta vaan ainoastaan yksityislääkäriltä.
        Tiedot yksityisiltä lääkäriasemilta EIVÄT tule julkisen puolen tietoon ellei asiakas itse niin halua.
        Nimimerkki Oividus tuolla kirjoittikin täyttä asiaa,eli noin se uusiminen menee.

        Nyt ei ole kyse pelkästään siitä uusiiko apteekki ja miten reseptejä (apteekillahan pitää olla tieto milloin sieltä voidaan soittaa lääkärille ja uusittuttaa reseptejä, ja tuskin apteeikeilla on tiedossa mihin aikaan jollain yksityisellä lääkäriasemalla vastaanottoaan pitävällä lääkärillä on mahdollinen puhelinaika) voidaan apteekin kautta uusia, tässä asiassa on lähinnä kyse siitä ennen kaikkea, että alkuperäinen on saanut reseptinsä yksityisektorin lääkäriltä, EI terv.keskuslääkäriltä.
        Tässä tapauksessa asiakkaan tulee itse ottaa yhteyttä lääkkeen määränneeseen tahoon ja sopia miten uusiminen tapahtuu.
        Toki lääkkeen määrännyt lääkäri voi uusia lääkkeen puhelimitsekin, vastaanotolla käynti ei ole välttämättä tarpeellinen,mutta yksityislääkäri ottaa sitten puhelinmääräyksestä lääkärinpalkkion ja aloite tähän mahdolliseen uusimiseen pitää tulla asiakkaalta!
        Itselläni on ammattini puolesta tästä asiasta tietoa.
        Tässä on nyt menneet vähän puurot ja vellit sekaisin.


      • Anonyymi

        Propral ilman reseptiä - https://tonzes.com/propranololfi.htm Olen käyttänyt Propralia parikymmentä vuotta säännöllisesti rytmihäiriöihin, verenpaineeseen ja jännitykseen. Annostus on 1 - 3 x 40 mg päivässä, joskus voin joutua ottamaan jopa 4 x 40 mg, jos oikein jännittävä päivä on tiedossa kuten esim. lääkärissä käynti.


    • Ovidiu

      ...käynyt terveysasemalla. Sinne olisit voinut jättää reseptin uusittavaksi määräajoin. Tässä tapauksessa, kun olet yksityislääkärin potilas, et varmasti tule saamaan ilmaista uusimispalvelua. Joko lekuri marssittaa sinut uudelleen vastaanotollesi tai sitten hän soittaa apteekkiin puhelinreseptin, josta hän perii palkkion.

      Apteekkin henkilökunta ei itsenäisesti voi uusia mitään. Proviisorit ja farmaseutit toimittavat lääkärin/hammaslääkärin/eläinlääkärin määräämät lääkkeet asiakkaille.

      Apteekeissa voi kuitenkin olla sellainen palvelu, että reseptit lähetetään lääkkeen määränneelle lääkärille uusittavaksi. Tällaisesta palvelusta potilaalle on hyötyä jos terveysasema toimii esim. remontin vuoksi väliaikaisesti joissain muissa tiloissa kauempana alueen asukkaista.

      • kait

        apteekeista. Näin toimitaan ainakin Raisiossa ja Vehmaalla.


      • vierailija

        osaatko yhtään sanoa kuinka paljon tämä puhelinreseptistä perittävä palkkio on? (yksityisellä)


    • Ovidiu

      ...terveysaseman lääkärillä. Sinne olisit voinut jättää reseptin uusittavaksi määräajoin. Tässä tapauksessa, kun olet yksityislääkärin potilas, et varmasti tule saamaan ilmaista uusimispalvelua. Joko lekuri marssittaa sinut uudelleen vastaanotollesi tai sitten hän soittaa apteekkiin puhelinreseptin, josta hän perii palkkion.

      Apteekin henkilökunta ei itsenäisesti voi uusia mitään. Proviisorit ja farmaseutit toimittavat lääkärin/hammaslääkärin/eläinlääkärin määräämät lääkkeet asiakkaille.

      Apteekeissa voi kuitenkin olla sellainen palvelu, että reseptit lähetetään lääkkeen määränneelle lääkärille uusittavaksi. Tällaisesta palvelusta potilaalle on hyötyä jos terveysasema toimii esim. remontin vuoksi väliaikaisesti joissain muissa tiloissa kauempana alueen asukkaista.

    • totta!

      apteekki ei tosiaan uusi reseptejä!
      soitat sinne missä kävit ja sait reseptin!
      ja kuten joku jo kirjoittikin niin terveysasemalla toimii tosiaan niin että jättää vain"respaan reseptin"hakee muutaman päivän päästä.mutta katso lääke tietoja www.yliopistonapteekki.fi näet pakkaus koot/hinnatkin.ja pyytää sen mukasesti isomman lääke määrän!

    • terveyskeskuksessa

      reseptisi kanssa ja kysy, voivatko uusia sen. Jos eivät voi, varaa aika terveyskeskuslääkärille ja saat sieltä uuden reseptin ja tämän jälkeen voit aina viedä ilmaiseksi reseptin uusittavaksi terveyskeskukseen ilman ajan varausta. Yksityiselle ei kannata mennä tuollaisen reseptin takia ja maksaa turhasta. Itse olen vienyt vastaavat aina terveyskeskukseen ja lääkärillä ei ole tarvinnut käydä moneen vuoteen, kun ovat aina uusineet reseptin. Vain se eka lääkäriaika yleensä tarvitaan ja sen jälkeen mahdollisesti silloin tällöin.

      Osassa apteekeista on soittopalvelu, osassa ei, joten siihen et voi automaattisesti luottaa.

    • jännittäjä

      Kiitos kaikille jotka viitsi vastata.
      Saan nyt varmaankin tämän reseptin uusimisen hoidettua.

      • vierailija

        Itse hain reseptini yksityiseltä mutta vein uusittavaksi terveyskeskukseen, missä omalääkärini oli sen uusinut:) Ihmettelin kyllä itse miten hän oli sen uusinut mutta kannatti kokeilla. Joten, aina kannattaa kokeilla terveyskeskusta.


      • o0o0o
        vierailija kirjoitti:

        Itse hain reseptini yksityiseltä mutta vein uusittavaksi terveyskeskukseen, missä omalääkärini oli sen uusinut:) Ihmettelin kyllä itse miten hän oli sen uusinut mutta kannatti kokeilla. Joten, aina kannattaa kokeilla terveyskeskusta.

        Itsekin koetan viedä yksityisen kirjoittaman reseptin terveyskeskukseen, ja toivon uusimista ilman vastaanotolla käyntiä. Olen kuitenkin muuttanut uudelle paikkakunnalle, eikä terv.keskuksessa ole ennen tätä ollut tarvetta käydä. Miten omalääkäri määräytyy, asuinpaikan mukaan? Vai ensimmäisen hoitokerran mukaan? Onko minulla siis vielä omalääkäriä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      687
      5235
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3554
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3327
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2563
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2399
    6. 261
      1990
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1497
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      100
      1398
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1379
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1160
    Aihe