Laktoosi-intolerantikolle kaakaojauhetta???

Herkkusuu

Minulla todettiin laktoosi-intoleranssi muutama kuukausi sitten. Olen tässä ajatellut että mitenkähän sitä nyt naisena pärjätään ilman suklaata... :)
Sain Daim-suklaan reseptin, siis sellaisen kotitekoisen, ja ajattelin että kun siihen tulee 2 rkl kaakaojauhetta (pellilliseen)että aiheuttaako niin pieni määrä kaakaojauhetta oireita (käytän hyla-tuotteita,eli ruokavalioni ei ole TÄYSIN laktoositon)? Kun näissä valmiskaakaojauheissa (esim. Oboy jne.) on maitojauhetta yms. jota minä en saa siis syödä, niin saako laktoosi-intolerantikko käyttää ns. oikeaa kaakaojauhetta, siis sellaista tummaa jauhetta(käytetään leivonnaisiin yms.), ei mitään valmisjuttuja?

Olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi vastata.

25

11899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      käy ostamassa apteekista sellaisia pillereitä, että aina kun tulee suklaan himo, niin otat vain yhden pillerin eikä ongelmia synny. Ne eivät edes ole kovin kalliita, jos niitä käyttää vain silloin tällöin.

      • mutta mutta

        Pillereiden teho on aika minimaalinen jos laktoosi-intoleranssi on täydellinen, ts. yhtään pisaraa laktoosia ei voi käyttää. Muutenkin niiden teho pääsee täyteen mittaansa vain jatkuvalla käytöllä useamman päivän kuluttua.


    • Pöpö

      Voisitko kertoa sen reseptin? Rakastan daimia!

    • Åhå

      Kyllähän sinä voit syödä ihan mitä tahansa missä ei ole maitoa. Käsittääkseni (en tosin ole 100 %) varma edes ns. tummassa suklaassa (taloussuklaa) ei ole maitoa. Myös kaakaojauheita joissa ei ole maitoa (eikä sokeriakaan sen puoleen), esim. Van Houten, voit hyvin käyttää.

      Itse olen alkanut nauttia kaakaoni ilman maitoa aika usein, ei pölhömpi juoma kun tottuu makuun. (Minulla on vaihteleva kyky nauttia maitoa.)

    • Kiinnostunut

      Ei aiheuta. Kaakaojauheessa ei ole tietääkseni laktoosia. Ja vaikka olisikin, on tuo niin pieni määrä, että se ei tuöle aiheuttamaan ongelmia, jos kerran Hyla tuotteitakin siedät.

      Kiinnostaisi minuakin se resepti. Tykkään Daimista!

    • tarkka lukija

      Ei Oboyssa ole maitojauhetta. Muista lukea ne tuoteselosteet tarkkaan.

      • tiinu

        No mutta ei hätä ole tämän näköinen, jos suklaan tuska iskee. Esim. Wiener nougat- konvehteja ja Mingon-munia voit syödä ihan huoletta. Niissä ei ole laktoosia (eikä maitoa) ollenkaan, joten ei aiheuta vaivoja.


    • Ternimaitokapseli

      Tänä keväänä suomeen tuotu ternimaitokapseli on auttanut todella laktoosi-intorelannsista kärsiviä samoin on auttanut allergisiin oireisiin ja astmaan. Se korjaa ihmisen immunitteettiä.
      Kerron tarkemmin mm. aineluettelon yms tietoa tuotteesta jos kiinnostaa. Laitan sähköpostilla lisää infoa tai tännekkin jos halutaan. [email protected]

    • A:S

      Minun mielestäni kaakaota voi nauttia,jos siedät hyla tuotteita. Kaakao ja sokeri vähentävät oireita.
      Voit tilata Valio.fi osoitteesta maksuttomasti vähälaktoosittomien oppaan.Siinä on myös reseptejä.Itse tilasin ja olen kokeillut esim. ihanaa Mokkaunelmatorttua.

    • äiti

      Maitoallergia on ihan eri juttu ku laktoosi-intoleranssi. Sun ruokavalio ON LAKTOOSITON jos käytät hyla-tuotteita mutta sillon se ei oo maidoton. Toivottavasti oot käsittäny oikein, että kummalle oot allerginen, maitoproteiinille=maitoallergia vai maitosokerille=laktoosi-intoleranssi. Ja niiden ero on se, että jos oot lehmänmaitoallerginen, et voi käyttää edes hyla-tuotteita.

      Sori ku väännä ratakiskosta mutta mua vaan sapettaa ettei ihmiset tajua niiden eroa. Jos meet kauppaan ja kysyt:onko tuo maidotonta? nii täti vastaa:joo, siinä ei oo laktoosia...se on TÄYSIN eri asia.

      Ja kaakaolla ja maidolla ei periaatteessa oo mitään tekemistä keskenään. nää valmiit jauheet jotka liukenee kylmäänki nesteeseen on ns. jatkettuja eli niihin on tungettu maidon ainesosia vissiin vaan maun vuoksi. tumma kaakaojauhe on melkein pelkkää kaakaopapua, joten sitä voit syödä vaikka olisit mille muulle allerginen.

      Suosittelisin sua ottaa paikalliseen ravitsemusterapeuttiin yhteyttä se kyllä neuvoo mitä saat syödä ja mitä et.

      • tiinu

        Tuohon kommentoisin että laktoositon ei ole sama kuin hyla-tuotteet! Hyla-tuotteissa on aina vähän laktoosia, mutta laktoosittomissa ei ole sitä ollenkaan. Laktoosittomaan ruokavalioon käy vain esim. tavalliset juustot, mutta ei esim. hyla- jogurtit ja hylakerma. Tämä aiheuttaa monesti sekaannusta, kun tilaa laktoositonta ruokaa ja saa esim. hylakermaperunat... joista menee taatusti vatsa sekaisin.


      • mmm
        tiinu kirjoitti:

        Tuohon kommentoisin että laktoositon ei ole sama kuin hyla-tuotteet! Hyla-tuotteissa on aina vähän laktoosia, mutta laktoosittomissa ei ole sitä ollenkaan. Laktoosittomaan ruokavalioon käy vain esim. tavalliset juustot, mutta ei esim. hyla- jogurtit ja hylakerma. Tämä aiheuttaa monesti sekaannusta, kun tilaa laktoositonta ruokaa ja saa esim. hylakermaperunat... joista menee taatusti vatsa sekaisin.

        taloussuklaa on hyla. Mutta on olemassa "mustaa suklaata" jossa ei ole laktoosia. Ja jos sulle käy hyla tuotteet niin voit syödä todella paljon kaikkea. on jäätelöitä ja esim Jim patukat ja jaffakeksit ja julia karkit on hylaa, ja hylana saa kaikkea muutakin hyvää, itse olen täysin laktoositon enkä siis voi syödä oikein mitään, maitoa onneks löytyy laktoosittomana ja jotai paria jugurttia yms. toivoisin valikoiman kasvavan nopeasti, banaanijugurttia kaipailen ja mansikkajäätelöä. Niinja tietenki maitosuklaata mikä on laktoosittomaan maitoon tehtyä. mmm :P laitoin fazerille sähköpostia niin sanoivat olevan kehitteillä.. saas nähdä koska tulee ulos. :D


      • ei Valiolla suklaata valmis...
        mmm kirjoitti:

        taloussuklaa on hyla. Mutta on olemassa "mustaa suklaata" jossa ei ole laktoosia. Ja jos sulle käy hyla tuotteet niin voit syödä todella paljon kaikkea. on jäätelöitä ja esim Jim patukat ja jaffakeksit ja julia karkit on hylaa, ja hylana saa kaikkea muutakin hyvää, itse olen täysin laktoositon enkä siis voi syödä oikein mitään, maitoa onneks löytyy laktoosittomana ja jotai paria jugurttia yms. toivoisin valikoiman kasvavan nopeasti, banaanijugurttia kaipailen ja mansikkajäätelöä. Niinja tietenki maitosuklaata mikä on laktoosittomaan maitoon tehtyä. mmm :P laitoin fazerille sähköpostia niin sanoivat olevan kehitteillä.. saas nähdä koska tulee ulos. :D

        Taloussuklaa, Jim-patukat, Julia-karkit ja Jaffakeksit ei ole Hylaa vaan vähälaktoosisia.


      • juupa
        ei Valiolla suklaata valmis... kirjoitti:

        Taloussuklaa, Jim-patukat, Julia-karkit ja Jaffakeksit ei ole Hylaa vaan vähälaktoosisia.

        Miten voi olla niin vaikeaa ihmisten tajuta nämä :))

        hyla= vähälaktoosinen
        nollatoleranssi laktoosissa = ei voi syödä hylaa eli vähälaktoosisia tuotteita, vaan laktoosittomia. Ei kuitenkaan tarvitse olla maidoton, kunhan on laktoositon.
        maitoallergia = ei hylaa, ei maitoa missään muodossa.

        huokaus.


      • huokailija
        juupa kirjoitti:

        Miten voi olla niin vaikeaa ihmisten tajuta nämä :))

        hyla= vähälaktoosinen
        nollatoleranssi laktoosissa = ei voi syödä hylaa eli vähälaktoosisia tuotteita, vaan laktoosittomia. Ei kuitenkaan tarvitse olla maidoton, kunhan on laktoositon.
        maitoallergia = ei hylaa, ei maitoa missään muodossa.

        huokaus.

        On se vaan niin huvittavaa et täällä väittelevät ihmiset, joilla on itsellä ruokarajoitteita eivätkä itsekään tiedä oikeita termejä. Viimeisi kommentoija kyllä tietää :).


      • mikä on vai onko
        huokailija kirjoitti:

        On se vaan niin huvittavaa et täällä väittelevät ihmiset, joilla on itsellä ruokarajoitteita eivätkä itsekään tiedä oikeita termejä. Viimeisi kommentoija kyllä tietää :).

        Eivät ihmiset aina tiedä itsekään mikä heillä on joten aika turha olettaa että ulkopuolinen tietäisi. Itse ruokarajoitteisena tiedän nuo erot, mutta minulla on kerran yhteen koulutukseen ilmoittautunut henkilö joka ilmoitti ruokavaliokseen "maidoton, vähälaktoosinen käy".
        Eikä tuo juupa-kommentoijakaan tiennyt. Hyla ei tarkoita samaa kuin vähälaktoosinen vaikka Hyla-tuotteet ovat vähälaktoosisia. Hyla on Valion tuotemerkki, aivan kuin Into on Ingmanin vähälaktoosinen tuotemerkki. Ne ovat siis erisnimiä, vaikka niistä on tullut puhekielessä yleisnimiä.


      • Juupsis
        mikä on vai onko kirjoitti:

        Eivät ihmiset aina tiedä itsekään mikä heillä on joten aika turha olettaa että ulkopuolinen tietäisi. Itse ruokarajoitteisena tiedän nuo erot, mutta minulla on kerran yhteen koulutukseen ilmoittautunut henkilö joka ilmoitti ruokavaliokseen "maidoton, vähälaktoosinen käy".
        Eikä tuo juupa-kommentoijakaan tiennyt. Hyla ei tarkoita samaa kuin vähälaktoosinen vaikka Hyla-tuotteet ovat vähälaktoosisia. Hyla on Valion tuotemerkki, aivan kuin Into on Ingmanin vähälaktoosinen tuotemerkki. Ne ovat siis erisnimiä, vaikka niistä on tullut puhekielessä yleisnimiä.

        Hih hih ku luin tätä ketjua.. joo siis INTO ja HYLA ovat molemmat vähälaktoosisia tuotteita :) Toinen on vain Ingmanin ja toinen Valion tuotemerkki VÄHÄLAKTOOSITTOMILLE tuotteille! piste.fi Jokohan ihmiset ymmärtäis nämä. Näihin törmää tämän tästä että ihmiset eivät tiedä mitä ne Hyla ja Into tarkoittaa. Itsellänikin oli aluksi ongelmia tietää kun minulla todettii Laktoosi-intoleranssi 5 vuotta sitten. Onneksi on keksitty Laktaasi-tabletit jos tulee syötyä jotain väärää.


      • kokki2
        juupa kirjoitti:

        Miten voi olla niin vaikeaa ihmisten tajuta nämä :))

        hyla= vähälaktoosinen
        nollatoleranssi laktoosissa = ei voi syödä hylaa eli vähälaktoosisia tuotteita, vaan laktoosittomia. Ei kuitenkaan tarvitse olla maidoton, kunhan on laktoositon.
        maitoallergia = ei hylaa, ei maitoa missään muodossa.

        huokaus.

        todellakin, miksi ihmisten on niin vaikea tajuta näitä juttuja. Hylä todella on vähälaktoositonta, se HYLA on vaan valion oma nimike sille tuotteelle aivan kun ingmanilla on INTO - ne tuotteet ovat VL eli vähälaktoosittomia....

        Iso huokaus.

        (ketju jo vanha, mutta teki mieli niin kommentoida)


    • ihminen.

      eikä VÄHÄLAKTOOSITTOMIA tuotteita ole olemassa. On VÄHÄLAKTOOSISIA tuotteita, joissa laktoosia on alle 1g / 100g.

    • Paranna laktoosi-

      intoleranssisi ja käytä noiden kalliimpien laktoosittomien-, hyla- jne tuotteiden rahat vaikka noihin bakteereihin!

      ..........jatkuu. Vaihe 2. Mutta jos!
      6. Kysymys:
      - Mistä minä noita mhb.ta sitten saan jos en voi käyttää rasvaista maitoa esimerkiksi >>>>laktoosi-intoleranssi n ja/tai >>>>maitoallergia n takia?
      Vastaus:
      - >>>>*)On eräs poikkeus jolla toimenpiteellä saatat kestää maitotuotetta: Tee kotiviiliä suoraan maitotilalta haettuun raakamaitoon, jolloin 24-tunnin hapattamisen jälkeen viilissä oleva Probiootti-bakteeri määrä on 256-kertainen aloitustilanteeseen nähden.
      *) Varoitus: Tätä toimenpidettä et saa tehdä jos sinulla on anafylaksian (=vakava allerginen reaktio) vaara!
      - >>>>Jos et pysty käyttämään rasvaisia maito- ja/tai hapanmaito-tuotteita ollenkaan(katso edellinen kohta), niin ongelman voit ratkaista siten että syöt Probiootti-jauhekapseleita niin kauan (kuukausi–kuukausia!) että kestät maitotuotteita.
      - Saat mhb.t syömällä Probiootti-bakteereita kapselissa, jossa on kolme tärkeintä bakteeria 1.L-a, 2.L-b ja 3.Bif bakteerit joiden saantisuositus on 3×2-miljardia bakteeria/vrk muut Probiootti bakteerit joita Probiootti(mhb)-tuote saa sisältää. Jatkuu...................
      http://maitohappobakteeri.nettisivu.org/mhb-maitohappoprobiootti-bakteerit-pahkinankuoressa-vaiheittain-lyhyesti/

    • Älä osta niitä valmiiksi makeutettuja oboyta tms. Ennemmin kannattaa sitten hankkia puhdasta kaakaojauhetta ja kotona makeuttaa sitä sokerilla. Tällöin maitoa on varmasti 0%

      Esimerkiksi pirkkaa saa jopa ihan kohtuulliseen hintaan, vaikka toki sekin on suht kallista.

    • laktoositon minä

      Viestejä kun lukee huomaa ,että ensimmäinen on kirjoitettu 2002.Kymmenessä vuodessa on jo varmaankin kaikille tuo selvä mikä ero on laktoosittomalla ja vähälaktoosisella ja maidottomalla tuotteella.Tuotteita on nyt niin paljon saatavilla,että varmaan löytyy melkein kaikkea,paitsi suklaata ei ole kun nuo jotka joku mainitsi.

    • plmb

      Keskimääräinen tavallinen laktoosin käyttö on 25 g päivässä esim USA:ssa erään vanhan tilaston mukaan. Sellaisen määrän saa tavallisesta maidosta puolessa litrassa maitoa.
      Jos vähentää ( redusoi) laktoosin määrää ravinnossa esim 10 grammaan, saattaa aikuisen entyymit pilkkoa tuollaisen vähemmän määrän. Toiset vähentävät 5 grammaan ja aivan tarkat laktoosireduktion pitäjät alle 2 grammaan laktoosia päivässä.
      Kyse on siitä, että löytää sen rajan, minkä omat entsyymit pystyvät pilkkomaan.
      Aikuisella on laktaasientyymejä suolinukan kärjessä vähemmän kuin lapsilla.
      Aikuisen vähempi laktoosin sito on normaalia, sillä aikuiskeho pystyy kyllä hyvin syntetisoimaan galaktoosisokeria tavallisesta hiilihydraatista käsin. Vauvalle maidon laktoosi on tärkeä galaktoosin ja energian lähde aivojen kasvuun.
      Varsinainen galaktoosin puute on hahmottamaton seikka. Galaktoosia saa kyllä hedelmissä kuten tomaatissa, viikunassa , papayassa ym sekä kahvissa.
      liika galaktoosin käyttö haittaa silmän väliaineitten kirkkautta.

    • Anonyymi

      VOIT KÄYTTÄÄ KAAKAOTA SE SISÄLLÄ VATSA VÄÄNTEITÄ KUNHAN ET KÄYTÄ ANNOS PUSSEJA. KOKEILE EILA MAITOA ,TAI KOKELE KAIKKIA EILA TUOTEITTA ET SAA MITÄÄN OIRE8TA K9SKA E8LA EI SISÄLLÄ LAKTOOSIA JA KATSO GOOGLESTA JOS EPÄLET TOIVOTTAVASTI TÄSTÄ OLI HYÖTYÄ

    • Anonyymi

      Minullakin huomattiin noin kuukausi sitten laktoosi intoleranssi ja se harmittaa koska en voi syödä suklaata enkä tiedä kaikesta että mitä voin syödä ja mitä en

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1495
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1282
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1227
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1106
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1076
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe