Bravan avaimen koodaus.

Antti

Minulla on tuollainen vuosimallia 1997 oleva fiat brava ja ongelma on seuraava. Ohjekirjan mukaan siinä kuuluisi tulla mukana puna päinen koodaus avain jonka avulla voisi teettää uusia avaimia. Minulla ei kuitenkaan kaupan mukana tällaista punapäistä avainta tullut, vaan sinipäinen, joka on ulkonäöltään aivan samallainen ja kokoinen aina avaimen rungossa olevaa koodaus merkkiä myöten. Pystyykö tällä avaimella teettämään uusia avaimia, vai onko edessä koko ajonesto elektroniikan vaihto??

Ystävällisistä vastauksista etukäteen kiittäen Antti

11

2210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sx

mutta eiköhän ne deltassa pysty tilaamaan auton runkonumeron perusteella oikeat koodit tehtaalta??

• sx

alkujaan avaimia pitäisi olla:
      2kpl sinisiä "käyttöön"
      1kpl punapäinen "koodaukseen"

ja sitten sellainen muovikortti, josta löytyy ne ajonestolaitteeen koodit sähköinen/mekaaninen.

• Antti

Siinä tuli yksi sininen avain, joka käy kaikkiin lukkoihin. Se on juuri sellainen, kuin ohjekirja kuvailee käyttö avaimeksi. Sitten siinä tuli toinen sininen avain, joka on merkinnöiltään ja ulkoasultaan aivan samallainen, kun se punainen koodaus avain. Onko tietoa, tuleeko kalliiksi, jos uutta avainta ei saa ja elektroniikkaa joutuu uusimaan??

Ps. Kiitos vastauksesta

• sx
        Antti kirjoitti:

Siinä tuli yksi sininen avain, joka käy kaikkiin lukkoihin. Se on juuri sellainen, kuin ohjekirja kuvailee käyttö avaimeksi. Sitten siinä tuli toinen sininen avain, joka on merkinnöiltään ja ulkoasultaan aivan samallainen, kun se punainen koodaus avain. Onko tietoa, tuleeko kalliiksi, jos uutta avainta ei saa ja elektroniikkaa joutuu uusimaan??

Ps. Kiitos vastauksesta

sen pysty koodaamaan ainakin deltassa. hinnnoista en tiedä. se koodausavaimen "otekahva" on hieman isompi, kuin niiden käyttöavaimien.

• Antti
        sx kirjoitti:

sen pysty koodaamaan ainakin deltassa. hinnnoista en tiedä. se koodausavaimen "otekahva" on hieman isompi, kuin niiden käyttöavaimien.

Jeps. Siinä mun toisessa sinisessä avaimessa on todellakin jonkun verran suurempi otekahva.
        On mukava huomata, että näiltä foorumeilta voi saada asiantuntevaa apua :-) Meinasi toivo loppua tuon jippiin kanssa.
        Sain tuon mun bravan keskiviikkona, joten jos on jotain sellaista mitä sen kanssa pitäisi huomioida, niin olisi hauska kuulla. Auto on Brava sx 1.4 ajettu 90 000km

t: Antti

• sx
        Antti kirjoitti:

Jeps. Siinä mun toisessa sinisessä avaimessa on todellakin jonkun verran suurempi otekahva.
        On mukava huomata, että näiltä foorumeilta voi saada asiantuntevaa apua :-) Meinasi toivo loppua tuon jippiin kanssa.
        Sain tuon mun bravan keskiviikkona, joten jos on jotain sellaista mitä sen kanssa pitäisi huomioida, niin olisi hauska kuulla. Auto on Brava sx 1.4 ajettu 90 000km

t: Antti

eli sulla on varmaankin se koodausavain, vain yksi käyttöavain puuttuu??
        Jakohihnan vaihtoväli on pienentynyt 120tkm 60tkm, eli kannattaa vaihdattaa heti, jos ei ole vielä vaihdettu, ettei kone kilahda!
        Etupäästä kannattaa kuunnella, kolahteleeko kuopissa, silloin on yleensä mennyt "koiranluut" =kallistuksenvakaimen ja iskarin välissä oleva tanko (kummallakin puolella 1kpl) se on siinä pyörän takana oleva ohut pystytanko
        Katso myös tuulilasipyyhkimien pystyakselit onko siellä hapettumaa, itse olen laittanut pesun jälkeen aina öljyä niihin.
        No nyt kun autosi on juuri ostettu, niin tarkista, että kaikki talvivarusteet toimii: penkinlämmitin, peilinlämmitin/säätö,takalasi,valojen korkeussäätö.
        En ole kyllä kuullut, että niissä vikaa olisi, mutta mukavempi talvella ja jos liikkeestä ostit, niin laittavat varmaan kuntoon!

• Antti
        sx kirjoitti:

Jakohihnan vaihtoväli on pienentynyt 120tkm 60tkm, eli kannattaa vaihdattaa heti, jos ei ole vielä vaihdettu, ettei kone kilahda!
        Etupäästä kannattaa kuunnella, kolahteleeko kuopissa, silloin on yleensä mennyt "koiranluut" =kallistuksenvakaimen ja iskarin välissä oleva tanko (kummallakin puolella 1kpl) se on siinä pyörän takana oleva ohut pystytanko
        Katso myös tuulilasipyyhkimien pystyakselit onko siellä hapettumaa, itse olen laittanut pesun jälkeen aina öljyä niihin.
        No nyt kun autosi on juuri ostettu, niin tarkista, että kaikki talvivarusteet toimii: penkinlämmitin, peilinlämmitin/säätö,takalasi,valojen korkeussäätö.
        En ole kyllä kuullut, että niissä vikaa olisi, mutta mukavempi talvella ja jos liikkeestä ostit, niin laittavat varmaan kuntoon!

Kaikki sähkövimpaimet, olen testannut ja ne kyllä tuntuvat ihan hyvin toimivan. Tuota pyyhkijän öljyämistä tuskin olisin itte tajunnut, mutta täytyypä ottaa neuvosta vaari. Etu pää on ihan ok. sieltä ei kuulu kilinöitä eikä kolinoita, mutta taka iskarit ovat melko lopussa, mutta tiistaina tulee uudet alle. Muuten olen kyllä ollut autoon todella tyytyväinen, vaikka fiiatin maine aluksi vähän pelottikin. Autoon on tehty merkkiliikkeesä joka ikinen määräaikais huolto, sekä myöskin etupään hihna on vaihdettu

• puuha31
        sx kirjoitti:

Tarkenna SX hieman, mihin kohtaan sitä rasvaa pitää laittaa tuulilasinpyyhkimien akseleissa. Siihen varren ja akselin kiinnitykseen? Vaiko sen suojamuovin alle poikittaisniveleen? Miten "ongelma" ilmenee? Itse en ole huomannu mitään, vielä...

• sx
        puuha31 kirjoitti:

Tarkenna SX hieman, mihin kohtaan sitä rasvaa pitää laittaa tuulilasinpyyhkimien akseleissa. Siihen varren ja akselin kiinnitykseen? Vaiko sen suojamuovin alle poikittaisniveleen? Miten "ongelma" ilmenee? Itse en ole huomannu mitään, vielä...

pystyakseleihin 2kpl,missä ne pyyhkimen varret on kiinni... jos on alkanut "kanittaa", silloin sen huomaa siitä, että pyyhkimet lievästi "nykyttää", jos suunnittelija olisi laittanut siihen pystyakselin yläpäähän kumitiivisteen, joka estäisi veden pääsyn akseliin, mutta kun eihän ne siellä etelässä ajattele...
        Itse sain vinkin d-a:sta kun 40t huoltoon vein auton ja mainitsin nykyttävistä pyyhkimistä.. kun niitä pidempään käytti, niin se hävisi, öljysivät sen ja mainitsivat siitä, että jos kehtaa välillä niitä voidella, niin kestää hyvin. (ei ole missään tehtaan huolto-ohjelmassa siitä kumminkaan mitään mainintaa,kuulemma, mutta öljyäminen auttoi) ja olen öljynnyt itsekkin sitä aina autonpesun jälkeen...
        Mutta jos ei mitään ongelmaa niin kannattaako sitten sinne mitään laittaakkaan..... ehkä ei..

• miksa

jollet saa avaintasi koodattua merkki liikkeessä niin helsingin avain palvelussa oli ainakin pari vuotta sitten sellanen kone jolla ne pysty kopioimaan fiatin sirut avaimista.. hinta oli joku kolmesataa vanhois markois kun uus ajonesto laitteisto olis tullu maksaa noin 8500mk muistaakseni..

• Osku

Kyllä nykyisin saa ajonestoavaimia teetettyä myös pikasuutareissa. Hintaa msrkoissa n. 260.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2401
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      61
      2327
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2270
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1522
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1480
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1422
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1190
    9. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    10. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1156
    Aihe