Yanmar 2GM20F syyshuolto?

untuvikko

Hankkimassamme purjeveneessä on makeavesijäähdytteinen Yanmar 2GM20F.

Onko sen syyshuolto maallikolle ylivoimaista? Osaisiko joku neuvoa mitä asioita pitäisi moottorille missäkin vaiheessa tehdä että se voisi hyvin jatkossakin? Ei ole entuudestaan paljoa kokemusta moottoreiden huollosta.

Kiitos paljon asiallisista neuvoista!

17

14367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mik
    • Mik
      • Aloittelija myös

        Tietääkö kukaan vastaavaa Volvo Pentasta, erityisesti MD5C kiinnostaa.


      • Ya-man

      • Aloittelija itsekin

    • SpK

      Ei ole rakettitiedettä. Tässä olennaisimmat:
      1. Makeavesihuuhtelu. Vedenottoletku vesisaaviin, kone käyntiin vaikka puoleksi tunniksi. Huomaa, että kone pitäisi saada oikeasti kuumaksi -> termari aukeaa ja huuhtelu pääsee kunnolla joka paikkaan. Samalla öljyt lämpimiksi seuraavaa kohtaa silmälläpitäen. Lopuksi lyhyt kuivana käyttö, että mahdollisimman suuri osa vesistä tulee ulos. Ei kuitenkaan niin kauaa, että siipipyörä sulaa...
      2. Öljynvaihto. Onnistuu parhaiten kun öljyt lämpimät edellisen vaiheen jäljiltä. Jätä suodattimen vaihto kevääseen. Jos meinaat vaihtaa öljyt myös keväällä, niin käytä syksyllä halvinta laatua. Mun mielestä kevään vaihdon voi jättää väliin ja laittaa siis kunnon öljyt jo syksyllä. Missään nimessä ei toisinpäin eli siten, että vaihtaisi vain keväällä.
      3a. Pakkasnesteet koneeseen. Vedenottoletku glykolikanisteriin ja kone käyntiin. Käyttöä kunnes pakoputkesta roiskuu. Pikkudiiseliin menee sovinnolla yleensä vajaa 4 litraa.
      (Huom 3a ja 3b rinnakkain mikäli haluaa tehdä molemmat
      3b. ei välttämätön, polttoainasuodatin auki ja suodattimeen reilu liraus 2t tai säilytysöljyä.)
      (4. Monet ovat sitä mieltä, että vesipumpun siipipyörä otettaisin talveksi pois, mutta mielestäni on parempi jättää kiinni ja vedenotto letku ylös niin, että letku muodostaa vesi(glykoli)lukon. Siipipyörä tarkistetaan sitten keväthuollon yhteydessä ja vaihdetaan jos siltä tuntuu. Aika tappaa siipipyörän, mutta se aika ei ole yksi vuosi. Mun mielestä turha vaihtaa joka vuosi, mutta varma on aina varma...)
      5. Säilytysöljyä ruiskitaan sopivasti pinnoille.
      6. Ruiskusuuttimet irti ja dieselhuoltoon tarkastettavaksi ja säädettäväksi noin kerran 5 vuodessa.

      • muutosta

        1. Koska kyseessä on F-makeavesijäähdytys, niin koneen lämpötilalla ei ole merkitystä huuhtelun kannalta. Vanha öljy on helpompi pumpata mittatikun reiästä pois lämpimästä koneesta.

        2. Suodatin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyn kanssa syksyllä, jotta vanhaa jäänyt öljy ei sotke uutta öljyä. Kevällä oljyä ei tarvitse vaihtaa (tästä tosin ollaan kahta mieltä). Öljyksi mineraaliöljy 10W-30.

        3b. enpä ole koskaan kuullut??? Tämä jälkeenhän polttoainejärjestelmä pitäisi ilmata, jolloin öljy kulkeutuisi paluuputkea pitkin helposti tankkiin.

        4. Merivesipumpun siipipyörä vahingoittuu helposti irroitettaessa, joten jos toimii, niin älä korjaa. Irroittamalla pumpun kannen näkee onko siipien juuressa murtumia. Glykoli ei ainakaan paranna pyörän kestävyyttä (myydään kuivana), joten turha sinne letkuun/pumppuun sitä on jättää.

        6. Jos kone ei savuta, niin suuttimia on turha irroitella.

        7. Hihnojen kunnon tarkistus.

        8. Polttoaineen vedenerottimesta vedet pois

        9. Riippuen käytetyn polttoaineen puhtaudesta pa-suodattimien vaihto.


      • suodatin
        muutosta kirjoitti:

        1. Koska kyseessä on F-makeavesijäähdytys, niin koneen lämpötilalla ei ole merkitystä huuhtelun kannalta. Vanha öljy on helpompi pumpata mittatikun reiästä pois lämpimästä koneesta.

        2. Suodatin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyn kanssa syksyllä, jotta vanhaa jäänyt öljy ei sotke uutta öljyä. Kevällä oljyä ei tarvitse vaihtaa (tästä tosin ollaan kahta mieltä). Öljyksi mineraaliöljy 10W-30.

        3b. enpä ole koskaan kuullut??? Tämä jälkeenhän polttoainejärjestelmä pitäisi ilmata, jolloin öljy kulkeutuisi paluuputkea pitkin helposti tankkiin.

        4. Merivesipumpun siipipyörä vahingoittuu helposti irroitettaessa, joten jos toimii, niin älä korjaa. Irroittamalla pumpun kannen näkee onko siipien juuressa murtumia. Glykoli ei ainakaan paranna pyörän kestävyyttä (myydään kuivana), joten turha sinne letkuun/pumppuun sitä on jättää.

        6. Jos kone ei savuta, niin suuttimia on turha irroitella.

        7. Hihnojen kunnon tarkistus.

        8. Polttoaineen vedenerottimesta vedet pois

        9. Riippuen käytetyn polttoaineen puhtaudesta pa-suodattimien vaihto.

        Polttoainesuodattimen vaihto on ehdottomasti tehtävä vuosittain, mutta vasta keväällä. Polttoöljyssä elää mikrobikasvusto, jolle pa-suodattimen paperi ja suodattimessa olevat epäpuhtaudet ovat erittäin hyvä kasvualusta. Täysin puhtaan näköinen suodatin voi olla polttoaineenläpäisyominaisyyksiltaan täysin tukossa, vaikka löpöä ei olisi kesän aikana virrannut läpi kuin muutamia litroja. Samoin voi käydä, jos syksyllä vaihdat uuden suodattimen, ilmaat ja koekäytät moottorin, jolloin suodatin luonnollisesti täyttyy, tukkivat kasvavat mikrobit uuden suodattimen talven aikana, vaikka konetta ei käytetä. Ilmiö on voimakkaampaa, jos venettä säilytetään lämpimässä. ELI MUU HUOLTO KONEELLE SYKSYLLÄ, PAITSI PA-SUODATIN KEVÄÄLLÄ.


      • 7391
        suodatin kirjoitti:

        Polttoainesuodattimen vaihto on ehdottomasti tehtävä vuosittain, mutta vasta keväällä. Polttoöljyssä elää mikrobikasvusto, jolle pa-suodattimen paperi ja suodattimessa olevat epäpuhtaudet ovat erittäin hyvä kasvualusta. Täysin puhtaan näköinen suodatin voi olla polttoaineenläpäisyominaisyyksiltaan täysin tukossa, vaikka löpöä ei olisi kesän aikana virrannut läpi kuin muutamia litroja. Samoin voi käydä, jos syksyllä vaihdat uuden suodattimen, ilmaat ja koekäytät moottorin, jolloin suodatin luonnollisesti täyttyy, tukkivat kasvavat mikrobit uuden suodattimen talven aikana, vaikka konetta ei käytetä. Ilmiö on voimakkaampaa, jos venettä säilytetään lämpimässä. ELI MUU HUOLTO KONEELLE SYKSYLLÄ, PAITSI PA-SUODATIN KEVÄÄLLÄ.

        Itsellä oli viime kesänä käyntihäiriöitä veneen moottorissa ja syyksi paljastui vedenerottimelta moottorin siirtopumpulle tuleva letku, joka oli hapertunut ja päästi ilmaa polttoainejärjestelmään. Uusin letkun, ja samassa yhteydessä päätin puhdistaa pa-tankit, joissa onneksi on kunnolliset huoltoluukut. Eipä muuta kuin luukut auki, ja minkälainen kasvusto siellä tankin sisällä kasvoikaan! Jotain ihmeellistä tumman harmaata, lähes mustaa levää!

        Imin siis tankin tyhjäksi porakonepumpulla (tankki oli onneksi lähes tyhjä) ja pyyhin tankkien kaikki pinnat rätillä. Näkemästäni viisastuneena päätin, että tästä eteenpäin tarkistan tankin kerran vuodessa sen ollessa lähes tyhjänä.

        Keväällä vilkaisin muuten vesitankkeihin, ja ne olivat aivan puhtaita eikä siellä kasvanut mitään alkueläimiä. Vesitankkeja en ole kuitenkaan koskaan mitenkään desinfioinut/vast.


      • untuvikko

        Kiitos vastauksista, mutta tyhmiä kysymyksiä...

        Tehdäänkö nuo moottorioperaatiot vasta kun vene on jo nostettu?

        Missä noita oikeanlaisia öljynsuodattimia myydään?

        Onko pakkasnesteissä olennaisia laatueroja?


      • untuvikko
        muutosta kirjoitti:

        1. Koska kyseessä on F-makeavesijäähdytys, niin koneen lämpötilalla ei ole merkitystä huuhtelun kannalta. Vanha öljy on helpompi pumpata mittatikun reiästä pois lämpimästä koneesta.

        2. Suodatin kannattaa ehdottomasti vaihtaa öljyn kanssa syksyllä, jotta vanhaa jäänyt öljy ei sotke uutta öljyä. Kevällä oljyä ei tarvitse vaihtaa (tästä tosin ollaan kahta mieltä). Öljyksi mineraaliöljy 10W-30.

        3b. enpä ole koskaan kuullut??? Tämä jälkeenhän polttoainejärjestelmä pitäisi ilmata, jolloin öljy kulkeutuisi paluuputkea pitkin helposti tankkiin.

        4. Merivesipumpun siipipyörä vahingoittuu helposti irroitettaessa, joten jos toimii, niin älä korjaa. Irroittamalla pumpun kannen näkee onko siipien juuressa murtumia. Glykoli ei ainakaan paranna pyörän kestävyyttä (myydään kuivana), joten turha sinne letkuun/pumppuun sitä on jättää.

        6. Jos kone ei savuta, niin suuttimia on turha irroitella.

        7. Hihnojen kunnon tarkistus.

        8. Polttoaineen vedenerottimesta vedet pois

        9. Riippuen käytetyn polttoaineen puhtaudesta pa-suodattimien vaihto.

        Tässä vielä lisää tyhmiä kysymyksiä:

        Moottorissa on polttoaineen vedenerotin, sellainen lasipullo tms. jossa on jotain öljymäistä nestettä, mutta mistä päin kannattaa etsiä tuota polttoainen suodatinta ja millainen se on?

        Mistä uusia oikeantyyppisiä pa.suodattimia voi ostaa ja tarvitaanko vaihtoon työkaluja?

        Entä onnistuuko öljynsuodattimen vaihto ilman erikoistyövälineitä?


      • infoa
        untuvikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, mutta tyhmiä kysymyksiä...

        Tehdäänkö nuo moottorioperaatiot vasta kun vene on jo nostettu?

        Missä noita oikeanlaisia öljynsuodattimia myydään?

        Onko pakkasnesteissä olennaisia laatueroja?

        Se lasinen purkki on vedeneroitin ja sisällä oleva neste dieselöljyä, jos purkin pohjalla näkyy toista nestettä, niin se on vettä. Päästä vesi pois purkin pohjassa olevasta ruuvista.

        Pa. suodatimia olisi hyvä olla kaksi kappaletta.
        A. tankin ja moottorin välissä, helposti vaihdettavissa
        B. moottorin oma pa. suodatin on pa-pumpun ja jakajapumpun välissä. Suodatin on moottorin etuosassa suht. ylhäällä n. filmipurkin kokoinen läpinäkymätön purkki, jonka sisällä on vaihdettava suodatinpanos. Mikäli 1. suodatin on hyvä, niin tässä ei pitäisi olla likaa. Uusi pitänee hankkia Yanmarin myyjältä.

        Öljynsuodatin on paapuurin puolella alhaalla. Biltemasta löytyy sopivia Mazdan suodattimia (11-2025 tai jotain sinne päin). Samasta paikasta saat suodattimen avaimen - hätätilassa voi iskeä ruuvimeisselin vanhan suodattimen läpi ja kiertää auki, mutta sitten öljyä on pitkin pilssiä.


      • aina mukana
        infoa kirjoitti:

        Se lasinen purkki on vedeneroitin ja sisällä oleva neste dieselöljyä, jos purkin pohjalla näkyy toista nestettä, niin se on vettä. Päästä vesi pois purkin pohjassa olevasta ruuvista.

        Pa. suodatimia olisi hyvä olla kaksi kappaletta.
        A. tankin ja moottorin välissä, helposti vaihdettavissa
        B. moottorin oma pa. suodatin on pa-pumpun ja jakajapumpun välissä. Suodatin on moottorin etuosassa suht. ylhäällä n. filmipurkin kokoinen läpinäkymätön purkki, jonka sisällä on vaihdettava suodatinpanos. Mikäli 1. suodatin on hyvä, niin tässä ei pitäisi olla likaa. Uusi pitänee hankkia Yanmarin myyjältä.

        Öljynsuodatin on paapuurin puolella alhaalla. Biltemasta löytyy sopivia Mazdan suodattimia (11-2025 tai jotain sinne päin). Samasta paikasta saat suodattimen avaimen - hätätilassa voi iskeä ruuvimeisselin vanhan suodattimen läpi ja kiertää auki, mutta sitten öljyä on pitkin pilssiä.

        Veneessä olisi hyvä pitää aina vähintään yksi pa-suodatn mukana, sillä jos saat huoltoasemalta tankatessasi vettä löpön seassa, (jos sitä tulee, sitä tulee yleensä reilusti) pilaa se suodattimet varmasti vaikka olsi millainen vedeneroitin. Itse olen pari kertaa saanut litratolkulla vettä tankatessa ja suodatinsulkeiset ovat valmiit.


      • toisella kotimaisella
        untuvikko kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, mutta tyhmiä kysymyksiä...

        Tehdäänkö nuo moottorioperaatiot vasta kun vene on jo nostettu?

        Missä noita oikeanlaisia öljynsuodattimia myydään?

        Onko pakkasnesteissä olennaisia laatueroja?

        http://www.yanmarhelp.com/s_svc.htm


      • untuvikko
        aina mukana kirjoitti:

        Veneessä olisi hyvä pitää aina vähintään yksi pa-suodatn mukana, sillä jos saat huoltoasemalta tankatessasi vettä löpön seassa, (jos sitä tulee, sitä tulee yleensä reilusti) pilaa se suodattimet varmasti vaikka olsi millainen vedeneroitin. Itse olen pari kertaa saanut litratolkulla vettä tankatessa ja suodatinsulkeiset ovat valmiit.

        Mites ne sellaista löpöä voi myydä? Kai niillä joku kuluttaja vastuu tollaisissa tapauksissa? En ole ikinä kuullutkaan moisesta. Luulin että hanasta tulee vain puhdasta ja ehtaa aienetta.


      • untuvikko
        infoa kirjoitti:

        Se lasinen purkki on vedeneroitin ja sisällä oleva neste dieselöljyä, jos purkin pohjalla näkyy toista nestettä, niin se on vettä. Päästä vesi pois purkin pohjassa olevasta ruuvista.

        Pa. suodatimia olisi hyvä olla kaksi kappaletta.
        A. tankin ja moottorin välissä, helposti vaihdettavissa
        B. moottorin oma pa. suodatin on pa-pumpun ja jakajapumpun välissä. Suodatin on moottorin etuosassa suht. ylhäällä n. filmipurkin kokoinen läpinäkymätön purkki, jonka sisällä on vaihdettava suodatinpanos. Mikäli 1. suodatin on hyvä, niin tässä ei pitäisi olla likaa. Uusi pitänee hankkia Yanmarin myyjältä.

        Öljynsuodatin on paapuurin puolella alhaalla. Biltemasta löytyy sopivia Mazdan suodattimia (11-2025 tai jotain sinne päin). Samasta paikasta saat suodattimen avaimen - hätätilassa voi iskeä ruuvimeisselin vanhan suodattimen läpi ja kiertää auki, mutta sitten öljyä on pitkin pilssiä.

        entäs se pääkysymys: venehän nostetaan ensin ylös ja vasta sen jälkeen tuo moottorihuolto eikö totta? Sitä vain kyselin koska sehän piti öljynvaihtoa varten ajaa lämpimäksi, mutta ettei sitten leikkaa kiinni, kun on ylhäällä...


      • vedessä
        untuvikko kirjoitti:

        entäs se pääkysymys: venehän nostetaan ensin ylös ja vasta sen jälkeen tuo moottorihuolto eikö totta? Sitä vain kyselin koska sehän piti öljynvaihtoa varten ajaa lämpimäksi, mutta ettei sitten leikkaa kiinni, kun on ylhäällä...

        Öljy vaihdetaan syksyllä, jotta koneeseen saadaan puhdas öljy suojaamaan sitä kaikkialta.

        Koneen huollon voi hyvin tehdä vedessä, kun sitten puhtaalla öljyllä ajelee nosturille. Tällöin puhdas öljy pääsee kulkeutumaan koneessa joka paikkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      46
      1234
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe