Onko kokemuksia syreenin alasleikkauksesta?
Olen kuullut, että leikattaessa syreeni nuorena taimena melko matalaksi, sen pitäisi kasvaa sittemmin tiheämpänä alhaalta saakka.
Meillä on syreeniaita aluillaan ja olisi kiva jos se olisi alhaalta saakka pensasmainen.
Syreenin alasleikkaus
7
11797
Vastaukset
- Klooni.
Mistä syreenistä on kysymys. Niitä leikataan eri tavoin eri syreenejä. Lisäksi nyt alkaa olla myöhä leikata tänä kesänä mitään niistä. Tulee riskit liian suuriksi.
- Santra05
Taimet ovat unkarinsyreeniä. Syksy on tosiaan jo ennättänyt melko pitkälle, joten leikkaus olisi varmasti parempi suorittaa ensi keväänä.
- Klooni.
Ensimäinen leikkaus maaliskuussa mieluumin loppupuolella kun ilmat on lauhoja yölläkin. Pakkasta ei juuri saisi olla edellisenäkään yönä.
- pakkasta
Klooni. kirjoitti:
Ensimäinen leikkaus maaliskuussa mieluumin loppupuolella kun ilmat on lauhoja yölläkin. Pakkasta ei juuri saisi olla edellisenäkään yönä.
terkuin puutarhuri?
Töissä me ainakin vedämme alas milloin mitäkin ihan pihan ja tarpeen mukaan. Kyllä välillä on pakkastakin keväällä.
Kaikkihan tietää, että nykyään saa myös havuja leikata kesällä. Huom. tämän vuoden kasvua. - koska vaan
pakkasta kirjoitti:
terkuin puutarhuri?
Töissä me ainakin vedämme alas milloin mitäkin ihan pihan ja tarpeen mukaan. Kyllä välillä on pakkastakin keväällä.
Kaikkihan tietää, että nykyään saa myös havuja leikata kesällä. Huom. tämän vuoden kasvua.Unkarinsyreeniä voi leikata koska vaan,se kun kestää mitä vaan.Ei tarvi mennä talvella ulos palelemaan.Meillä on leikattu keväällä,kesällä ja syksyllä,elossa on vielä 10 vuoden jälkeen.
- Klooni.
pakkasta kirjoitti:
terkuin puutarhuri?
Kaikkihan tietää, että nykyään saa myös havuja leikata kesällä. Huom. tämän vuoden kasvua.Pakkasen haitallisuus johtuu seuraavasta. Leikkaantuminen ei tapahdu silloin "soluja murskaamatta". Kun leikkauspinnassa on murskaantuneita soluja niin niihin voi iskeä herkemmin erilaiset taudit, homeet, laho yms. Tämän vuoksi ammattilaispiireissä pidetään -10 ehdottomana rajana, jopa edellisenä yönä olleena.
Unkarinsyreeni ei kuitenkaan ole herkimpiä, mutta on kasveja joilla vahinkoriski kasvaa huomattavasti. Hedelmäpuilla on jo aika suuri riski.
Tuossa eräs mainitsi miten heillä leikataan sitä eri aikoina.
Jos Unkarin- ja Puistosyreeniä hoidetaan oikein hyvin ja oikeaoppisesti niin se pitääkin leikata 3 kertaa kesässä. Ensin tuo aikainen kevät, sitten kesäkuussa ja viimeinen elokuussa.
Hyvää jatkoa ja kysy lisää jos tuntuu olevan tarvis. - Oona
Klooni. kirjoitti:
Pakkasen haitallisuus johtuu seuraavasta. Leikkaantuminen ei tapahdu silloin "soluja murskaamatta". Kun leikkauspinnassa on murskaantuneita soluja niin niihin voi iskeä herkemmin erilaiset taudit, homeet, laho yms. Tämän vuoksi ammattilaispiireissä pidetään -10 ehdottomana rajana, jopa edellisenä yönä olleena.
Unkarinsyreeni ei kuitenkaan ole herkimpiä, mutta on kasveja joilla vahinkoriski kasvaa huomattavasti. Hedelmäpuilla on jo aika suuri riski.
Tuossa eräs mainitsi miten heillä leikataan sitä eri aikoina.
Jos Unkarin- ja Puistosyreeniä hoidetaan oikein hyvin ja oikeaoppisesti niin se pitääkin leikata 3 kertaa kesässä. Ensin tuo aikainen kevät, sitten kesäkuussa ja viimeinen elokuussa.
Hyvää jatkoa ja kysy lisää jos tuntuu olevan tarvis.Eli mua alkoi myös kiinnostaa aihe.Eli olen istuttanu kesällä syrreni aidan ja en ole sitä leikannut.Ajettelin keväällä.Niin kuinka alhaalta se tulisi leikata?Ja millä tavalla siitä saa tuuhean?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997770- 1075587
- 2754851
- 494773
- 743527
- 502818
- 582497
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264