imusolmukkeista!!

jäbä

mua askarruttaa sellanen asia että mulla on ollu täs ny vasta päivän korvan alhaalla (lehden alhaalla) olevat imusolmukkeet turvonneet niin että se häiritsee ja haittaa syömistä..ne ovat hemmetin arat.. onkos jollakin olleet samaa?? että juuri nuo imusolmukkeet turpoavat?? olisi kiva jos kirjottaisitte tähän että mistä se voi johtua...

15

31428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • duhadedä

Jos on flunssa päällä, niin unohda koko juttu. Muitakin ihan viattomia syitä voi olla, vaikkapa allerginen reaktio tai se, että kroppasi taistelee alkavaa flunssaa vastaan.

Jos eivät häivy viikossa, niin lekuriin. Et sinä varmaankaan syöpään ole kuolemassa, voi olla esim. mononukleoosi, sukupuolitauti tai angiina.

• useinkin

Mulla on nuo useinkin turvoksissa. Välillä on flunssaa, välillä ientulehdusta, mutta usein en löydä edes mitään syytä tuohon, ne vain turpoavat ja aristavat.

• ........

Arat imusolmukkeet ovat yleensä vaarattomia. Imusolmukkeet turpoavat pienestäkin, esim. flunssasta, korvakivusta, hammaskivusta, jopa puristeltu finni saattaa saada ne turpoamaan. Älä huoli. Itselläni on vuosia ollut turvonneita imusolmukkeita.

• jäbä

kiitos hyvistä viesteistä,helpotti paljon... se on vaan niin että syövällä pelotellaan ihmisiä ja moni ihminen pelkää suunnattomasti syöpää...minä myös... ensimmäisenä ajattelee pahinta...

• ........
        jäbä kirjoitti:

kiitos hyvistä viesteistä,helpotti paljon... se on vaan niin että syövällä pelotellaan ihmisiä ja moni ihminen pelkää suunnattomasti syöpää...minä myös... ensimmäisenä ajattelee pahinta...

Tiedän pelkosi, itse olen peläänyt samaa nuorempana. Imusolmukkeet ovat kehon poliiseja jotka turpoavat heti kun pienikin tulehdus on käynnissä. Kaulallani oli kuukausia turvonnut solmuke, se turposi koska minulta leikattiin viisauden hammas tulehduksen takia ja heti perään tuli pitkä flunssa ja korvatulehdus ongelma. Kun kaikki paranivat niin imusolmukekin pieneni. Ne reagoivat herkästi. Älä näpelöi sitä, se ärtyy vain lisää siitä. Anna sen olla rauhassa, voit välillä koskea ja katsoa pieneneekö se vai onko kasvanut. Jos se kovasti kasvaa niin käy näyttämässä lääkärille. Yleensä nuo ovat hyvin harmittomia. Yksi syy turpoamiseen voi toki olla esim. imusolmuke tulehdus, ystävälläni oli ja ne paukamat kipeytyivät kovin, se menee ohi antibioteilla. Älä pelkää turhaan.

• jäbä
        ........ kirjoitti:

Tiedän pelkosi, itse olen peläänyt samaa nuorempana. Imusolmukkeet ovat kehon poliiseja jotka turpoavat heti kun pienikin tulehdus on käynnissä. Kaulallani oli kuukausia turvonnut solmuke, se turposi koska minulta leikattiin viisauden hammas tulehduksen takia ja heti perään tuli pitkä flunssa ja korvatulehdus ongelma. Kun kaikki paranivat niin imusolmukekin pieneni. Ne reagoivat herkästi. Älä näpelöi sitä, se ärtyy vain lisää siitä. Anna sen olla rauhassa, voit välillä koskea ja katsoa pieneneekö se vai onko kasvanut. Jos se kovasti kasvaa niin käy näyttämässä lääkärille. Yleensä nuo ovat hyvin harmittomia. Yksi syy turpoamiseen voi toki olla esim. imusolmuke tulehdus, ystävälläni oli ja ne paukamat kipeytyivät kovin, se menee ohi antibioteilla. Älä pelkää turhaan.

kävitkö silloon kun sulla turpos imusolmukkeet niin lääkärissä, tutkiko ne sen että se ei ollu imusolmukesyöpää?? ja miten sen tutkiminen tapahtuu, verikokeilla?? en oo tutkimassa koska uskon tämän katoavan pois...

• .............
        jäbä kirjoitti:

kävitkö silloon kun sulla turpos imusolmukkeet niin lääkärissä, tutkiko ne sen että se ei ollu imusolmukesyöpää?? ja miten sen tutkiminen tapahtuu, verikokeilla?? en oo tutkimassa koska uskon tämän katoavan pois...

Ekan kerran huomasin imusolmukkeiden turpoamisen yläasteella, luulin kuolevani. Menin lääkäriin ja lääkäri otti verta. Tulehdus arvot oli koholla ja menin uusinta testiin myöhemmin. Arvot olivat taas kunnossa, se oli ollut tulehdus. Sen jälkeen ne ovat aina turvonneet silloin tällöin ja aina olen pelästynyt. Kun olen käynyt lääkärissä niin lääkäri on tunnustellut. Imusolmukkeeni ovat kuulema aina olleet pieniä joten lääkäri on kehottanut seuraamaan kasvaako ne ja tulemaan sitten uudestaan. Aina ne ovat laskeneet normaaleiksi ajan kuluessa. Jos lääkäri oikeasti epäilee syöpää, hän antaa lähetteen ultraan ja mahdollisesti otattaa ohutneula näytteen imusolmukkeesta, käsittääkseni.
        Tällä hetkellä kaulallani on kaksi isohkon tuntuista imusolmuketta. Aion seurailla ja jos ne kasvavat niin menen taas näyttämään. Toinen solmukkeista on ollut jo puoli vuotta samanlainen möllykkä ja lääkäri sitä jo muutama kuukausi sitten tunnusteli ja sanoi sen olevan "pieni". Eli ei hälyttävän kokoinen vaikka itsestäni se isolta tuntuu.
        Tässä sinulle linkkejä joista löytyy tietoa imusolmuke syövistä sekä imusolmukkeista. Kehotan sinua seuraamaan kasvaako ne ja jos sinua asia vaivaa niin voithan käydä näyttämässä lääkärille. Useimmiten ne kuitenkin johtuvat pöpöstä, vaikka tuntisitkin olosi terveeksi voi imusolmuke olla tulehtunut infektiosta.

http://www.kll.helsinki.fi/osastot/personal/siko/korkl/Pro/kauan1.html

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Sy)p*taudit.shtml/339066?Hodgkinin_tauti

http://www.cancer.fi/YN_Body_cid2_3g.asp?Id=85&type_nr=0&cid=2

http://www.kolumbus.fi/anna.miettinen/hodgkinintauti.htm

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2505&article=1934&index=A&page=1

• ..........
        ............. kirjoitti:

Ekan kerran huomasin imusolmukkeiden turpoamisen yläasteella, luulin kuolevani. Menin lääkäriin ja lääkäri otti verta. Tulehdus arvot oli koholla ja menin uusinta testiin myöhemmin. Arvot olivat taas kunnossa, se oli ollut tulehdus. Sen jälkeen ne ovat aina turvonneet silloin tällöin ja aina olen pelästynyt. Kun olen käynyt lääkärissä niin lääkäri on tunnustellut. Imusolmukkeeni ovat kuulema aina olleet pieniä joten lääkäri on kehottanut seuraamaan kasvaako ne ja tulemaan sitten uudestaan. Aina ne ovat laskeneet normaaleiksi ajan kuluessa. Jos lääkäri oikeasti epäilee syöpää, hän antaa lähetteen ultraan ja mahdollisesti otattaa ohutneula näytteen imusolmukkeesta, käsittääkseni.
        Tällä hetkellä kaulallani on kaksi isohkon tuntuista imusolmuketta. Aion seurailla ja jos ne kasvavat niin menen taas näyttämään. Toinen solmukkeista on ollut jo puoli vuotta samanlainen möllykkä ja lääkäri sitä jo muutama kuukausi sitten tunnusteli ja sanoi sen olevan "pieni". Eli ei hälyttävän kokoinen vaikka itsestäni se isolta tuntuu.
        Tässä sinulle linkkejä joista löytyy tietoa imusolmuke syövistä sekä imusolmukkeista. Kehotan sinua seuraamaan kasvaako ne ja jos sinua asia vaivaa niin voithan käydä näyttämässä lääkärille. Useimmiten ne kuitenkin johtuvat pöpöstä, vaikka tuntisitkin olosi terveeksi voi imusolmuke olla tulehtunut infektiosta.

http://www.kll.helsinki.fi/osastot/personal/siko/korkl/Pro/kauan1.html

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Sy)p*taudit.shtml/339066?Hodgkinin_tauti

http://www.cancer.fi/YN_Body_cid2_3g.asp?Id=85&type_nr=0&cid=2

http://www.kolumbus.fi/anna.miettinen/hodgkinintauti.htm

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2505&article=1934&index=A&page=1

Tulipahan mieleeni eräs juttu vielä. Sanoit että pureminen ja syöminen sattuu niihin imusolmukkeisiin. Onko sinulla ollut hammaskipua? Se saa imusolmukkeet turpoamaan. Onko kukaan sanonut sinulle että unissasi narskuttaisit hampaitasi? Onko hammaslääkärisi huomannut hampaissasi kulumia? Bruksaaminen, eli öinen hampaiden narskuttelu aiheuttaa leuan jäykkyyttä ja kipua sekä se voi ärryttää leuan imusolmukkeita. Itse olen ollut narskuttaja, nukkuessani narskutin hampaita ja leuka kipeytyi todella. Onko sinulla ollut päänsärkyä, leuan lukittumista, niska kipua? Nuo kaikki liittyvät hampaiden narskutteluun

• jäbä
        .......... kirjoitti:

Tulipahan mieleeni eräs juttu vielä. Sanoit että pureminen ja syöminen sattuu niihin imusolmukkeisiin. Onko sinulla ollut hammaskipua? Se saa imusolmukkeet turpoamaan. Onko kukaan sanonut sinulle että unissasi narskuttaisit hampaitasi? Onko hammaslääkärisi huomannut hampaissasi kulumia? Bruksaaminen, eli öinen hampaiden narskuttelu aiheuttaa leuan jäykkyyttä ja kipua sekä se voi ärryttää leuan imusolmukkeita. Itse olen ollut narskuttaja, nukkuessani narskutin hampaita ja leuka kipeytyi todella. Onko sinulla ollut päänsärkyä, leuan lukittumista, niska kipua? Nuo kaikki liittyvät hampaiden narskutteluun

kiitti.. susta on ollu paljon apua...mulla on ollu lievää niskakipua..sitten mua on noin viikon kolottanu paikkoja, kipua on vähän välii käsis ja jaloissa ne on sellasii nopeita piikkejä, niin kuin olis kasvukipuja mut niitä ne ei oo kun oon jo 20 vee..ne menee silti ohi, voi tulla sellasen viidenminuutin jakso et ranteessa tuntuu kipua...mä ajattelin et voisin käydä terveyskeskuksessa näyttämäs mun imusolmukkeita et ne sit sanoo miten kantsii toimia.. luulis et kun ne kokeilee et siitä jo vois päätellä et kantsiiko tehä jatkotutkimuksia... mut palaillaan..

• .........
        jäbä kirjoitti:

kiitti.. susta on ollu paljon apua...mulla on ollu lievää niskakipua..sitten mua on noin viikon kolottanu paikkoja, kipua on vähän välii käsis ja jaloissa ne on sellasii nopeita piikkejä, niin kuin olis kasvukipuja mut niitä ne ei oo kun oon jo 20 vee..ne menee silti ohi, voi tulla sellasen viidenminuutin jakso et ranteessa tuntuu kipua...mä ajattelin et voisin käydä terveyskeskuksessa näyttämäs mun imusolmukkeita et ne sit sanoo miten kantsii toimia.. luulis et kun ne kokeilee et siitä jo vois päätellä et kantsiiko tehä jatkotutkimuksia... mut palaillaan..

Itselläni oli vähän aikaa sitten samantyyppisiä ohi meneviä kipuja eri puolella raajoissa. Se asia korjaantui itselläni magnesiumin syömisellä. Sen puute aiheuttaa kipuja lihaksissa, nykimistäkin.
        Käy ihmeessä lääkärissä sillä siten saat ainakin mielenrauhan. Usein mieli tekee tepposia, kun pelkää olevansa sairas niin kaikki oireet kehossa huomioi herkemmin ja ne saattavat jopa pahentua kun pelkää. Olen itse todella sairaus kammoinen ja usein asiat paisuvat ja pahenevat kun pelkään niitä.

p.s miehet voivat muuten kasvaa vielä 20 vuotiaanakin joten mistäs sitä tietää.
        Tsemppiä!

• laulaja 90
        jäbä kirjoitti:

ärsyttääkö laulaminen imusolmukkeita ? minulla nyt on ollut n. 3kk oikean puoleinen imusolmuke turvoksissa (on flunssaa ja yskää myös, kurkkukipuakin sillontällön) ja pitäisi päästä esiintymään, kannattaako vain väkisin laulaa vai antaa sen ensin parantua ? imusolmuke ei ole mitenkään ärtynyt, paitsi jos sitä painelee, mutta ääni kuulostaa hieman tunkkaiselta..

• jäbä

terve taas!! kävin tänään yksityisellä lääkärillä ja ne ottivat verikokeet.. verikokeis ei ainakaan näkyny tulehdusta ja lääkäri myös tunnusteli imusolmukkeita niissä ei ollu mitään hälyttävää.. vähän oli toinen imusolmuke kaulalla koholla... kai mä ihan terve sit oon... särkee vaan vieläkin niveliä ja lihaksia..voiko flunssa jossa on nämä oireet jatkua pitkäänkin??? eihän imusolmuke syöväs oireena oo nivel tai lihaskipua??

• ...........

Luulenpa että olet ihan terve =) Flunssa ja virukset aiheuttavat lihassärkyä, ei imusolmuke syöpä. Lihaskivut voivat johtua myös lihasrasituksesta, magnesiumin puutteesta jne...
        Pelko pois!

• syöpää sairastava

Luin kyselyjäsi ja ajattelin vastata, sillä mulla on omakohtaista kokemusta imusolmukesyövästä. Mulla todettiin kyseinen sairaus kesäkuun puolessa välissä... Ja mitä olen lukenut noita sun juttuja, uskon että sulla ei oo mitään syytä huoleen :)! Ensinnäkin sillä, että sulla olis imusolmukesyöpä, on TODELLA PIENEN prosentin mahdollisuus. Itselläni on ns. Hodginin tauti, jota todetaan Suomessa vain noin sata tapausta vuodessa. Ja toiseksi, imusolmukkeet ärtyvät/reagoivat ERITTÄIN HELPOSTI (niinkuin monet ovat varmasti sulle jo todenneet). Olen myös saanut sellaisen käsityksen, että imusolmukesyövässä imusolmukkeet eivät kipeytyisi. Itselläni ei ollut ainakaan minkäänlaista kipua/ärtymistä. Oli "vain" patti kaulalla.
      Hyvä että kävit lääkärillä, onhan tuollaiset asiat aina hyvä "varmistaa". Mutta jos olisi ollut aihetta huoleen, lääkäri olisi varmasti määrännyt sut lisätutkimuksiin (ultraan ja ohutneulanäytteen ottoon). Mutta pelko pois, en todellakaan usko, että sulla on minkäänlaista syytä huoleen... :)

• poika

kuinka isoja imusolmukkeet on mulla on kaikki noin 1cm tai puoli senttiä hb160 senkka2 voikohan mulla olla syöpä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3118
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2921
    3. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      53
      2634
    4. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2535
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2116
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1870
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1789
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      44
      1645
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1592
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27