Lasikuituveneen maalaus.

-Starfury-

Mahtaakohan jostain löytyä hyvää artikkelia miten lasikuituveneen maalaus kannattaisi suorittaa? Siis pohjatyöt, hionta, vanhojen maalien poisto, maalin valinta yms.. Tarkoitus olisi maalata uusiksi sisältä ja päältä? Joku on veneen kannet jo joskus ehtinyt maalatakin ilman mitään kunnon pohjatöitä, niin maali lähtee pois melkein painepesurilla :D

28

25366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M.T.

      Katso www.hempel.fi -venemaalit-lasikuidun maalaus. Sieltä löytyy ohjeita. Eiköhän maalaus ja varsinkin pohjatyöt tapahdu kutakuinkin samalla tavalla riippumatta minkä maalin valitset.

    • ruttu 2445

      kaikki tarjoaa helvetin kallista-hempeliä!!!
      miksi?
      on niitä muitakin yhtä hyviä,mutta huomattavasti edullisempia.tikkurila,teknos,biltema.ym.ym.ym.

      • vene fiksuksi

        No eikun menet ja käytät niitä helvetin halpoja miranoleja ynnämuita. Mitä täälä kärtyät.
        Kun ja jos joku maalaa VENETTÄ, niin unohda nuo talo- ja rappumaalarit.
        Mene alan liikkeeseen ja katsele juuri veneeseen sopivaa ja tehtyä maalia. Veneen voi värjätä vaikka tussilla jos haluaa, mutta kun haluat tehdä laadukasta työtä, niin hae veneeseen juuri veneeseen tarkoitetut maalit.
        Kaikella on oma hintansa, mutta hyvä ja laadukas maalaus säilyttää kyllä veneen arvonkin. Ne hilseilevät maalit enempikin laskee veneen arvoa


      • pohjatyö tärkein

        Sanoisin että Hempelin ohjeet on aika hyvät vaikka vetäisit Biltsun maalillakin. Biltsu taas puolestaan on ihan hyvä maali mutta niissä ohjeissa on säästetty. Väärin maalattuna kumpikaan ei pysy kiinni, mutta jos teet pohjatyöt hyvin ja ensimmäinen primerikerros on hvyin kiinni, säästyt paljolta murheelta. Hempel on kyllä mainostetuin ja kallein, mutta myös yksi käytetyimpiä.


      • pohjatyö tärkein
        pohjatyö tärkein kirjoitti:

        Sanoisin että Hempelin ohjeet on aika hyvät vaikka vetäisit Biltsun maalillakin. Biltsu taas puolestaan on ihan hyvä maali mutta niissä ohjeissa on säästetty. Väärin maalattuna kumpikaan ei pysy kiinni, mutta jos teet pohjatyöt hyvin ja ensimmäinen primerikerros on hvyin kiinni, säästyt paljolta murheelta. Hempel on kyllä mainostetuin ja kallein, mutta myös yksi käytetyimpiä.

        Niin ja lisätään tähän vielä että lasikuituun ei mitään miranoleja, vaan epoksipohja - tasoitus - epoksipohja - polyuretaani - polyuretaani - myrkky (Myrkyn voi mieluusti jättää pois jos vene on järvessä tai jos se on niin pieni että voit välillä pyyhkäistä rätillä tai sienellä levät pinnasta pois. Sitä ei tarvitse tehdä kuin lämpimän veden aikana).


      • Anonyymi
        vene fiksuksi kirjoitti:

        No eikun menet ja käytät niitä helvetin halpoja miranoleja ynnämuita. Mitä täälä kärtyät.
        Kun ja jos joku maalaa VENETTÄ, niin unohda nuo talo- ja rappumaalarit.
        Mene alan liikkeeseen ja katsele juuri veneeseen sopivaa ja tehtyä maalia. Veneen voi värjätä vaikka tussilla jos haluaa, mutta kun haluat tehdä laadukasta työtä, niin hae veneeseen juuri veneeseen tarkoitetut maalit.
        Kaikella on oma hintansa, mutta hyvä ja laadukas maalaus säilyttää kyllä veneen arvonkin. Ne hilseilevät maalit enempikin laskee veneen arvoa

        Niin, jos tekee pohjatyöt perusteellisesti ja ajatuksena on tehdä veneestä "kirsikka" , miksi ottaisi riskiä jonkun epävarman maalin suhteen.

        Toki kukin tyylillään.

        Mutta kun tuo veneily on harrastus, niin kun työn tekee hyvin, niin voi sitten sanoa et tällainenkin on tullut tehtyä.

        Kyse on myös siitä, kun hyvät kelit ovat rajallisia, niin on kiva veneillä siistillä, täysin kunnostetulla veneellä, olkoonkin vaikka soutuvene.


      • Anonyymi

        Kannattaa kommentoida 15 vuotta vanhaa avausta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa kommentoida 15 vuotta vanhaa avausta :)

        Miksei kannattaisi? Ovathan nämä ketjut luettavissa myöhemminkin?
        Pässi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei kannattaisi? Ovathan nämä ketjut luettavissa myöhemminkin?
        Pässi!

        Pässiä pökätään. Luen ketjun kommentteja mielenkiinnolla koska aihe tuli eilen ajankohtaiseksi =[}


    • Haluatko maalata vuosittain, vai 10-15 vuoden välein? Siinä se pieni ero..

      Onneksi vene on sen verran arvoton vehje, että sen voi rauhallisin mielin tuhota arvottomaksi....

      • anton s

        tämmöistä suhtautumista ylläpitämiselle voi tuhoa ympäristöäkin korvamattomaksi:)


      • Anonyymi
        anton s kirjoitti:

        tämmöistä suhtautumista ylläpitämiselle voi tuhoa ympäristöäkin korvamattomaksi:)

        Lässyn ympäristön ”tuhoaminen”. Aina löytyy pummilla matkustavia kauhistelijoita myrkkyhampaineen ={}


    • Taas samaa LKV

      Luulet vaan. Teknoksen maalilla maalasin 9 v. sitten ja hyvä on. Osta sä Hempelit moneyman LKV. Miten sä muten tiedät muiden veneiden arvon, oletko meediokin?

    • modoriwene

      Katsele vaikkapa www.moottorivene.info
      ja etsi sieltä, löytyy muuten melko monta (onnistunutta)projektia

    • että sillee

      maalattiin miranolilla 13 - 14 vuotta sitten ja on edelleen hyvä. Pohjatyöt pitää tehdä kunnolla, jos ei tee niin ei pysy hemmpelitkään

    • måålare

      Lkv Sekopääaivovamma voi hilppasta neuvoineen rectumiin.
      Ei lasikuituveneen maalaus senkummallisempaa ole, kuin muun materiaalin.
      Lopputulos on kaikissa maalauskohteissa sama, eli esteettisyys, sekä korroosiota/osmoosia estävän kalvon asentaminen paikoille.
      Pohjatyöt on kaiken a ja o, eli pesu, kittaus, hionta/karhennus, uusi pesu, kuivaus ja loppuhuipennus, eli maalaus.
      Monet pohja, sekä maalauksen esitöiden laiminlyönnit nähneenä, voin sanoa, että se on aina helppoa syyttää maalinvalmistajan litkua paaskaksi litkuksi, kun irtilohkeaminen alkaa tapahtua, vaikka silloin pitäisi esitöiden tekijän katsoa vikaa peilistä.

      2k epoksipohja- sekä pintamaali veneen pohjaan ja kansirakenteisiin joko 2k epoksipohja tai 2k uretaanipohja, mutta pintamaalin täytyy olla 2k uretaania, jotta auringon uv säteilyt ei tuhoa kiiltoa ennenaikojaan.
      Jotkut vanhemmat lasikuituveneet voi taas huoleti maalata kauttaaltaan alkydipohjasella maalilla, mutta silloin on veneen täytynyt olla jo vuosikymmeniä käytössä ja sinä aikana ei ole havaittu minkäänlaista lasikuituruton (osmoosin) oireita pohjassa.

      • Alpha 8

        Joskus oon mokoman projektin tehnyt ja primeriksi laitoin Inertan tai vastaavan kaksikomponenttisen epoksimaalin ja pintaan temadur 90 kaksikomponenttimaalin. Pysy ainakin muutaman vuoden hyvin, kun vene vielä oli mun hallussani. Elikkä kaksikomponentti primeri ja siihen sitten kaksikomponenttinen pintamaali. Semmonen tieto vielä, että kaks komponenttista ei voi laittaa ykskomponenttisen päälle, mutta päin vastoin voi. Ja vielä neuvo: älä laita yksikomponettista maalia veneeseen lainkaan. Jollain voi olla uudempaa tietoa asioista.


      • Aijaha

        No joo jokatapauksessa jos pinta on rikki kuidulle asti, on ruton vaara olemassa. Eli ei yksikompolla tältä suojaudu.. Muutenkaan ei kannata pesuun käyttää Vettä ennen kuin olet saanut veneenseen kolme neljä kerrosta epoksiprimeria. Liuottimilla ja paineilmalla "pesu" ja pyyhintä jos pohjamaalia alle kolme kerrosta pinnassa. Vältyt osmoosin riskiltä ja siltä että vettä olisi maalauksen alkaessa jossain ventissä.


    • Mualarmestar

      Ei ne Hempelit ole sen kalliimpia maaleja kuin muutkaan maalit. Muita maaleja on vain helpompi ostaa firman piikkiin tai vohkia työmaalta. Ja aina löytyy liiterin nurkasta purkki vanhaa maalia kun tuli maalattua, lato, puimakone ym.
      Usko näitä maalais pussihousumiehiä ja kadut.
      Kuis selität kun myyt paatia " jotta vedin siihen ferreksiä oli jääny kattoremontin jäliltä".

    • oety39

      Inerta 50 pohjaan ja Teknodur 190 pintaan niin kiiltää kuin papin kulli jouluaamuna. Ja kestää.

    • iws1

      maalasin uppoumarunkosen lasikuituveneen pohjan, vesirajan alapuolisen osan, 6 vuotta sitten tikkurilan temacoat rm 40 maalilla kahteen kertaan ja maali on pysyny hyvin, eikä oo tarvinnu kun kolhut ja naarmut paikkailla. Sillon maali makso starkilla 90 euroo/10 litraa. Empäs taija hempelilöitä ostella...

      • -Starfury-

        Joo mäkin aloitin tän viestiketjun 9 vuotta sitten ja maalasin veneeni onnistuneesti hempelin maaleilla :D
        Hyvä että tällainenkin kaivettu esiin.


    • Soutaja_

      Päijän-soutuveneen köli on kokenut kovia ja pelkkä betoni paistaa. Saattaa ehkä päästää vettä läpi välipohjaan, mutta menee sinne sadevesikin sisäpuolelta. Mitä tuolle olisi paras tehdä? Kannattaako vetää jotaina tasoitetta, esim. lasikuitukittiä päälle (vai ihan verkon kanssa) ja Topcoat sitten. Joka tapauksessa köli kuluu rannoille vetäessä. Voisihan siihen yrittää laittaa muovisen kölinauhan, mutta epäilen kiinnittämistaitojani. Sisävesillä ollaan niin myrkkyjä ai tarvitse pintaan.

    • kerran kokeillut

      Todennäköisesti jos kölistä on kulunut maali pois, siinä on paksu kerros hartsia päällä. Jos ei rätit paista läpi, voidaan käsitellä suoraan. Jos hiekka on hionut sileäksi, se on huuhtelua ja maalausta vajaa. Jos se taas on kovin röpelöinen, hio vähän sileämmäksi. Jos edelleen kuitu ei ole näkyvissä, voit noudattaa monia muualla täällä palstalla olleita ohjeita, joilla minäkin olen sutinut veneeni.

      1) hionta mikäli tarpeen, voi toki olla että köli on hiekan jäljiltä sileä. Pyyhi tärpätillä puhtaaksi

      2) ohut kerros epoksiprimerilä eli epoksipohjamaalilla (jos vene on tehtaan jäljiltä, käytä kaksikomponenttista)
      3) mahdollinen kittaus, jos pinta epätasainen tai siinä on koloja
      4) uusi kerros, tai parikin, epoksiprimeriä
      5) 2-komponentti polyuretaanimaali. pari kerrosta. Koeta sävyttää pohjan värikseksi.

      voit käyttää Hempelin ohjeita ja maaleja tai hieman halvempia Bilteman maaleja, tai jotain muuta merkkiä. En suosittele mitään miranoleja, niistä kokemukset aika vaihtelevia. Pari kerrosta on yleensä riittänyt mutta köliin voi tietty laittaa useamman niin kestää. Kuivumisajat löytyy purkin kyljestä, riippuu lämpötilasta.

      Itselle tuli hankittavaksi kunnon venetelat, oli pohja mennyt niin huonoon kuntoon ja maalauksen jälkeen se oli sileä ja siisti.

      Saa korjata jos ylläolevasta eri mieltä.

    • Soutaja_

      Kiitos neuvoista. Kölissä ei ole mitään hartsia jäljellä, ainakaan etuosassa, karkeaa betonia vaan. Enpä olisikaan arvannut laittaa tasoitetta primer-kerrosten väliin, vaan olisin kokemattomana vetänyt sen suoraan betonin päälle.

    • kerran kokeillut

      Betonia? Miten pienen lasikuituveneen pohjassa on betonia?

      Tasoitteen voi tehdä suoraan hiotun lasikuidun päälle mutta itse koin paremmaksi hioa, maalata ohuelti primerillä ja paklata vasta sitten. Primerikerros tekee pinnasta tasavärisen ja peittää sellaisen röpön joka ei tarvitse pakkelia, lisäksi pakkeli pysyy paremmin ja pakkelin alla oleva pinta tulee vesitiiviiksi.

      Vai olenko ymmärtänyt väärin, korjatkaa etten nyt ihan disinformaatiota levitä?

      • Soutaja_

        >Betonia? Miten pienen lasikuituveneen pohjassa on betonia?

        Siis kölissä. Tiiviiltä betonilta se näyttää, siis hiekkaa ja jotain harmaata sidosainetta. Saattaahan tuo sidosaine olla jotain muuta kuin sementtiä. Päijän-veneen kotisivuilla kerrotaan, että "Kaikissa Päijän-veneissä köli on valettu täyteen. Kölin puhkikulumisen vaaraa ei ole."


      • Anonyymi
        Soutaja_ kirjoitti:

        >Betonia? Miten pienen lasikuituveneen pohjassa on betonia?

        Siis kölissä. Tiiviiltä betonilta se näyttää, siis hiekkaa ja jotain harmaata sidosainetta. Saattaahan tuo sidosaine olla jotain muuta kuin sementtiä. Päijän-veneen kotisivuilla kerrotaan, että "Kaikissa Päijän-veneissä köli on valettu täyteen. Kölin puhkikulumisen vaaraa ei ole."

        Muistaakseni Päijän Veneissä ”valuaineena” käytettiin ”betonin” sijasta polyuretaania joka on vettä kevyempää, mutta vettyessään muuttuu veden raskaaksi ja on vaikea tai mahdoton kuivata. Toimiessaan uuden lailla, ts ei sepelikölle vetoa ilman rullia, ”PU-valu”, eli täyteaine, vaimentaa mm perämoottorin melua ja tärinää huomattavasti. JK. Olen entinen melumies patentteineen =[}


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe