Fysioterapeutin työ kiinnostaa, ja kysyisinkin teiltä fysioterapeutit, mitä tehtäviä juuri sinun työnkuvaan kuuluu ja missä työskentelet? Paljonko on palkka? Onko työ raskasta? Millaisia työvuoroja? Onko töitä löytynyt valmistumisen jälkeen hyvin? Entä mitä mieltä olet koulutuksesta? Missä itse opiskelit? Sisältyikö opintoihin paljon käytännön harjoittelua?
Kaikki mahdollinen tieto asiasta enemmän kuin tervetullutta! Kiitos!
Fysioterapeutit huomio!
4
13095
Vastaukset
- fysioterapeutti-79
Hyvä Nina! Olet valitesemassa itsellesi hyvää ammattia. Tässä hieman käytännön kokemusta fysioterapeutin työstä ja koulutuksesta. Opiskeluaika oli pääosin mukavaa, toisinaan työntäyteistä, mutta ei mitään älytöntä puurtamista, välillä teoriaopiskelu tuntui ehkä jopa liian löysältä. Koulua oli keskimäärin neljänä päivänä viikossa. Joten hyvin ehti opiskelun ohessa harrastaa ja käydä töissä. Harjoittelujaksoja oli muistaakseni 6x5vko:a, siis käytännön kenttäharjoittelua. Toki myös koululla opiskeltaviin teoriajaksoihin limittyi harjoittelua useita tunteja viikossa. Eli siis harjoiteltiin toisillamme esim. tutkimista, hierontaa, manuaalista ohjausta, jne. Ensimmäinen opiskeluvuosi vietettiin suurimmaksi osaksi pelkät alusvaatteet päällä koululla kun opiskeltiin tosi tarkkaan anatomiaa ja opeteltiin tunnusteleen kaikki lihakset ja luunkyhmyt läpi. :) Anatomian ja fysiologian lisäksi opiskeluun kuului paljon lääketiedettä, erilaisten terapiamenetelmien opiskelua, ohjaustaitoa, liikuntaa, testausta ja mittaamista jne. Kaikkea en edes muista.
Valmistumisen jälkeen työskentelin aluksi yksityisessä fysikaalisessa hoitolaitoksessa. Työ sisälsi paljon passiivista fysioterapiaa eli hierontaa ja erilaisia fysikaalisia hoitoja. Työtahti oli todella kova, mutta toisaalta palkka oli kohtalainen. Tässä työpaikassa en kuitenkaan viihtynyt kovin pitkään, koska halusin enemmänkin työskennellä fysioterapian peruskysymysten äärellä eli ohjata perusliikkumista ja tukea toimintakykyä. Vaihdoin siis työhön julkiselle sektorille ja työskentelen nyt vakituisessa toimessa kunnalla sairaalassa, jossa pääosa potilaista on iäkkäitä ihmisiä, jotka ovat joutuneet sairaalaan esim. lonkkamurtuman tai aivoinfarktin vuoksi. Tällä hetkellä pidän työstäni todella paljon ja koen sen tärkeäksi. Fysioterapeutin työ on itsenäistä, mutta limittyy tiukasti yhteen hoitotyön kanssa. Uskaltaisin silti väittää, että fysioterapeutin työ on paljon itsenäisempää kuin esim. sairaanhoitajan, koska usein sairaalaosastolla on vain yksi fysioterapeutti, joka joutuu yksin tekemään potilaan fysioterapiaa koskevat päätökset. Sairaanhoitajat voivat usein jakaa vastuuta keskenään, mutta fysioterapeutti on yksin päätöstensä kanssa. Ehkä juuri tästä johtuen fysioterapeutilla on usein myös paljon sanavaltaa esim. potilaan kotiutukseen liittyen. Fysioterapeuttia siis arvostetaan työyhteisössä. Valitettavasti tämä arvostus ei näy palkassa, joka on tällä hetkellä n. 1800€/kk. Mutta vaikka palkka on huono, ovat työajat mielestäni hyvät. Työaika on 38,25h/vko. Eli käytännössä olen töissä ma-pe klo 8-16, työajan lyhennykset saa otta silloin kun haluaa ja muutenkin työnantaja on tosi joustava työaikojen suhteen. Itse en voisi kuvitellakaan tekeväni kolmivuorotyötä kuten hoitajat.
Vaikka hoidan paljon vanhoja ja huonokuntoisia potilaita, en koe että työ olisi fyysisesti mitenkään erityisen raskasta. Hyvällä peruskunnolla kyllä pärjää. Sen sijaan työn henkinen kuormitus ottaa toisinaan enemmän voimille. Sairaalatyössä kuolema on läsnä eikä siihen totu koskaan, vaikkakin kuolemaa oppii käsittelemään eri tavalla kuin maallikkona. Myös julkisuudessa paljon käsitelty etenkin hoitotyöhön liittyvä uhkailu ja väkivalta potilaiden ja omaisten taholta ovat valitettavan tuttuja myös fysioterapeutin työssä. Vaikka parhaansa yrittää ei silti voi kaikkia parantaa eikä kaikkia miellyttää ja toisinaan tulee kuraa niskaan oikein kunnolla. Onneksi tukean ovat aina työkaverit (sekä fysioterapeutit että hoitajat), joiden kanssa asioita voi purkaa. Mutta se täytyy sanoa, että ilman hulvatonta huumorin tajua ei näissä hommissa pärjää! Ei tätä hommaa kukaan kestäisi jos ei välillä kahvihuoneessa naurettaisi oikein kunnolla hauskoille potilas-tapauksille.
Toivottavasti jaksoit lukea pitkän kirjoituksen loppuun asti ja haluat edelleen fysioterapeutiksi. Muista kuitenkin, että edellä kuvaamani on vain pieni osa fysioterapeutin työtä. Työtehtävät ovat hyvin monipuolisia ja omasta kiinnostukseta riippuu pitkälti mihin haluaa suuntautua ja millaisten asiakkaiden parissa työskennellä. Toivottavasti kertomukseni antoi sinulle todenmukaisen kuvan fysioterapeutin työstä, sillä monet luulevat työn olevan lähinnä aerobicin vetämistä tai venytysten ohjaamista huippu-urheilijoille. Suurin osa fysioterapeuteista tekee kuitenkin sitä "perus vääntämistä", josta on "kauniit ja rohkeat" kaukana.- Nina
Ihanaa, että kirjoitit - kiitos!:)
Mistä koulusta valmistuit? Oliko opiskelemaan pääsy vaikeaa ja millaiset pääsykokeet olivat? Kerro kaikki mahdollinen niistä!:)
Kuinka paljon työhösi sisältyy "paperitöitä"? Entä asiakkaat: montako asiakasta päivittäin ja kuinka pitkään sinulla on kestäneet asiakassuhteet? - fysioterapeutti-79
Nina kirjoitti:
Ihanaa, että kirjoitit - kiitos!:)
Mistä koulusta valmistuit? Oliko opiskelemaan pääsy vaikeaa ja millaiset pääsykokeet olivat? Kerro kaikki mahdollinen niistä!:)
Kuinka paljon työhösi sisältyy "paperitöitä"? Entä asiakkaat: montako asiakasta päivittäin ja kuinka pitkään sinulla on kestäneet asiakassuhteet?Kiva, että olet vielä innostunut alasta. :)
Itse siis valmistuin Piramk:sta jokunen vuosi sitten. Hakijoita koulutukseen oli muistaakseni lähes 800, joista ensisijaisia 300-400 (en muista tarkkaan) ja sisään otettiin 35. Näin tilastojen valossa kuulostaa siis vaikealta päästä sisään, mutta pääsinhän minäkin sinne! Miksi siis sinä et pääsisi? Kunhan lukion keskiarvo on tarpeeksi hyvä (lähes 9),niin loput voi sitten hoidella pääsykokeissa. Silloin kun itse pyrin sisältyi kokeisiin psykologiset testit, opettajan haastattelu, psykologin haastattelu, ryhmätilanne sekä liikunakoe. Psykologiset testit oli rasti ruutuun paperilla (millainen olet, mistä olet kiinnostunut, piirrä kuva, jne.) Ryhmätilanteessa oli aluksi palikkatesti ja sen jälkeen ryhmälle annettiin aihe, josta piti keskustella about puoli tuntia ja opettaja tarkkaili miten kukin käyttäytyy. Liikuntakokeessa oltiin taas n. 6 hlö:n ryhmissä. Jokaiselle annettiin paperilappu, johon oli kirjoitettu jokin liike tai liikesarja, joka sitten piti ohjata muille. Tässä kuulemma katsottiin sekä ohjaustaitoa, että erilaisten liikkeiden hahmottamiskykyä, mikä on ft:n työssä tärkeää. Ei mitään pahoja tehtäviä siis. Voi tosin olla, että testit ovat muuttuneet sitten vuoden "miekka ja kypärä", jolloin itse pyrin. :)
Sitten taas lisää käytännön työstä. Päivittäin hoidan ehkä keskimäärin 8-10 potilasta, riippuu vähän päivästä. Toisaalta joitakin potilata saatan hoitaa myös x2/pv. Itse konkreettisen potilastyön lisäksi päivään mahtuu luonnollisesti myös niitä paperitöitä sekä muuta käytännön asioiden hoitamista kuten yhteydenpitoa muiden sairaaloiden fysioteraputteihin silloin kun potilas on siirtymässä meiltä pois. Paperitöihin menee ehkä vajaa tunti päivässä, joskus enemmän joskun vähemmän. Joskus pelkästään yhden potilaan paperitöihin ja asioiden hoitamiseen voi mennä 2h/pv. Eli tosi paljon vaihtelee. Hoitosuhteiden pituudet vaihtelevat niin ikään hyvin paljon. Toisinaan ei tarvita kuin yksi ft:n konsultaatiokäynti, toisinaan hoitosuhde voi kestää puoli vuotta. Ehkä keskimäärin kuitenkin n. kuukauden.
Eli työ on hyvin monipuolista. Kahta samanlaista työpäivää ei ole. :) - Anonyymi
fysioterapeutti-79 kirjoitti:
Kiva, että olet vielä innostunut alasta. :)
Itse siis valmistuin Piramk:sta jokunen vuosi sitten. Hakijoita koulutukseen oli muistaakseni lähes 800, joista ensisijaisia 300-400 (en muista tarkkaan) ja sisään otettiin 35. Näin tilastojen valossa kuulostaa siis vaikealta päästä sisään, mutta pääsinhän minäkin sinne! Miksi siis sinä et pääsisi? Kunhan lukion keskiarvo on tarpeeksi hyvä (lähes 9),niin loput voi sitten hoidella pääsykokeissa. Silloin kun itse pyrin sisältyi kokeisiin psykologiset testit, opettajan haastattelu, psykologin haastattelu, ryhmätilanne sekä liikunakoe. Psykologiset testit oli rasti ruutuun paperilla (millainen olet, mistä olet kiinnostunut, piirrä kuva, jne.) Ryhmätilanteessa oli aluksi palikkatesti ja sen jälkeen ryhmälle annettiin aihe, josta piti keskustella about puoli tuntia ja opettaja tarkkaili miten kukin käyttäytyy. Liikuntakokeessa oltiin taas n. 6 hlö:n ryhmissä. Jokaiselle annettiin paperilappu, johon oli kirjoitettu jokin liike tai liikesarja, joka sitten piti ohjata muille. Tässä kuulemma katsottiin sekä ohjaustaitoa, että erilaisten liikkeiden hahmottamiskykyä, mikä on ft:n työssä tärkeää. Ei mitään pahoja tehtäviä siis. Voi tosin olla, että testit ovat muuttuneet sitten vuoden "miekka ja kypärä", jolloin itse pyrin. :)
Sitten taas lisää käytännön työstä. Päivittäin hoidan ehkä keskimäärin 8-10 potilasta, riippuu vähän päivästä. Toisaalta joitakin potilata saatan hoitaa myös x2/pv. Itse konkreettisen potilastyön lisäksi päivään mahtuu luonnollisesti myös niitä paperitöitä sekä muuta käytännön asioiden hoitamista kuten yhteydenpitoa muiden sairaaloiden fysioteraputteihin silloin kun potilas on siirtymässä meiltä pois. Paperitöihin menee ehkä vajaa tunti päivässä, joskus enemmän joskun vähemmän. Joskus pelkästään yhden potilaan paperitöihin ja asioiden hoitamiseen voi mennä 2h/pv. Eli tosi paljon vaihtelee. Hoitosuhteiden pituudet vaihtelevat niin ikään hyvin paljon. Toisinaan ei tarvita kuin yksi ft:n konsultaatiokäynti, toisinaan hoitosuhde voi kestää puoli vuotta. Ehkä keskimäärin kuitenkin n. kuukauden.
Eli työ on hyvin monipuolista. Kahta samanlaista työpäivää ei ole. :)Vähän vanha ketju mutta kysympä kuitenkin. Saako fysioterapeutilla olla maltillisia rakennekynsiä? Harrastan rakennekynsiä mutta olen miettinyt lähteväni opiskelemaan kyseistä ammattia :/
Onko kaikki fysioterapeutiksi valmistuneen työmahdollisuudet itse käytännön työtä?. Entä mihin voisi erikoistua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279