Onkohan nuo vastaiskumoottorit herkkiä rikkoutumaan?
kalliit varaosat? Onko kokemuksia Subaru/Porsche:n koneista??? Jotenkin vaan epäilyttää nuo boxer moottorit... niin ja onko ajettavuus niin hyvä kuin subarukin mainostaa... painopiste alenpana???
Vastaiskumoottori(Boxer)
27
9897
Vastaukset
- pokseri4
Porschella oli aikoinaan ongelmia öljyjen kanssa: pitkissä ja tiukoissa kaarteissa ne pakkautuivat toiseen "reunaan" ja pumppu jäi kuivaksi. Kaipa tuokin on nykyään jotenkin ratkaistu.
Muutenhan bokseri on tasan niin kestävä kuin siihen valitut materiaalit, koneistus ja suunnittelu määräävät ihan kuin vaikkapa rivinelonenkin. Jonkin verran rivikonetta monimutkaisempi tuosta väkisin tulee. Harvassa rivinelosessa kun on neljää nokka-akselia mutta saadaanpahan se painopiste sitten ainakin moottorin osalta vähän alemmas.
Subarun 6-sylinterinen bokseri on muuten ainakin aiemmin ollut 180-asteinen V6 eikä suinkaan bokseri toisin kuin neloskoneet.- ExJohan
On tainnut tuon nimen ( 180 ast, V6) keksineeltä neropatilta jäädä tuo opiskelu heikoille, jo kansakoulun ala-asteen matikassa selviää että 180 astetta on suora viiva , eli n,s oikokulma, joten se ei voi olla mikään V.....
Loivin V-moottori oli BMW,n ensimmäisessä boxeri MP,ssä siinä oli pytyt kallistettu 5 astetta ylöspäin, kallistusvaran takia, se oli siis 170 asteen V2.....
Eiköhän se Subarun mainostaja tuolla sloganilla aikanaan halunnut ettei k,o konetta sekoiteta Kuplan bokseriin, joka kesti n, 100 000 km, tosin siinä ei ollut lainkaan öljynsuodatinta, ja sen ajan öljytkin olivat mitä sattuu, ja monet sen ajan kuplanomistajat vielä unohtivat sen öljyvaihdonkin...
Muuten Bokseri kestää ihan siinä kuin mikä muukin moottori, se ei ole heikompi eikä kai lujempikaan, tosin vastaiskuperiaate tappaa moottorin värinät hyvin tehokkaasti, mikä on hyvä juttu, ainakin MP,ssä... - 180 asteen V
ExJohan kirjoitti:
On tainnut tuon nimen ( 180 ast, V6) keksineeltä neropatilta jäädä tuo opiskelu heikoille, jo kansakoulun ala-asteen matikassa selviää että 180 astetta on suora viiva , eli n,s oikokulma, joten se ei voi olla mikään V.....
Loivin V-moottori oli BMW,n ensimmäisessä boxeri MP,ssä siinä oli pytyt kallistettu 5 astetta ylöspäin, kallistusvaran takia, se oli siis 170 asteen V2.....
Eiköhän se Subarun mainostaja tuolla sloganilla aikanaan halunnut ettei k,o konetta sekoiteta Kuplan bokseriin, joka kesti n, 100 000 km, tosin siinä ei ollut lainkaan öljynsuodatinta, ja sen ajan öljytkin olivat mitä sattuu, ja monet sen ajan kuplanomistajat vielä unohtivat sen öljyvaihdonkin...
Muuten Bokseri kestää ihan siinä kuin mikä muukin moottori, se ei ole heikompi eikä kai lujempikaan, tosin vastaiskuperiaate tappaa moottorin värinät hyvin tehokkaasti, mikä on hyvä juttu, ainakin MP,ssä...typeryytensä voi paljastaa niin monella tavalla ja sinä päätit sitten valita mahdollisimman julkisen.
jätetään kotitehtäväksi selvittää miten V- ja bokserkoneet eroavat toisistaan.
Vihjeeksi annetaan se että 180 asteen kulma ei ole se joka erottaa bokserin ja V-koneen vaikka bokserissa kulman tietty aina on pakko olla 180 astetta. - Holmer
ExJohan kirjoitti:
On tainnut tuon nimen ( 180 ast, V6) keksineeltä neropatilta jäädä tuo opiskelu heikoille, jo kansakoulun ala-asteen matikassa selviää että 180 astetta on suora viiva , eli n,s oikokulma, joten se ei voi olla mikään V.....
Loivin V-moottori oli BMW,n ensimmäisessä boxeri MP,ssä siinä oli pytyt kallistettu 5 astetta ylöspäin, kallistusvaran takia, se oli siis 170 asteen V2.....
Eiköhän se Subarun mainostaja tuolla sloganilla aikanaan halunnut ettei k,o konetta sekoiteta Kuplan bokseriin, joka kesti n, 100 000 km, tosin siinä ei ollut lainkaan öljynsuodatinta, ja sen ajan öljytkin olivat mitä sattuu, ja monet sen ajan kuplanomistajat vielä unohtivat sen öljyvaihdonkin...
Muuten Bokseri kestää ihan siinä kuin mikä muukin moottori, se ei ole heikompi eikä kai lujempikaan, tosin vastaiskuperiaate tappaa moottorin värinät hyvin tehokkaasti, mikä on hyvä juttu, ainakin MP,ssä...Jotkut entusiastit erottavat boxerin (vastaisku, flat-, H-engine) moottorin V-moottorista rakenteen perusteella siten että nimittävät boxeriksi moottoria, jossa jokaiselle kangelle on oma kaulansa ja vastakkaiset männät ovat samaan aikaan ylä- / alakuolokohdassa.
Jos vastakkaiset kanget on samalla kaulalla niin käyttävät nimitystä V-moottori, vaikka kulma olisikin 180 astetta.
Tuon mainitun värinättömyyden takia (ei aivan täydellinen, koska kaulat on hieman limittäin) tuntuisi vaikealta kuvitella kenenkään valmistavan 2, 4 tai 6-syl 180 asteista V-moottoria, ja yhdyn edelliseen käsitykseen että kyseessä on vain joku mainosmiesten "oivallus".
12 sylinteriset "boxerit" on sitten edellisen määritelmän mukaan selviå V-moottoreita. Niissä on poikkeuksetta vastakkaiset kanget samalla kaulalla ja boxeriperiaatteella ei saavuteta mitään etua, ainoastaan turhia kustannuksia.
(V-12 moottorin kulma voi olla luonnostaan 60 tai 180 asretta ilman muita järjestelyjä)
ps, Älkää kysykö boxeri kasista. en tunne en tiiä enkä viiti syventyä.. - Holmer
180 asteen V kirjoitti:
typeryytensä voi paljastaa niin monella tavalla ja sinä päätit sitten valita mahdollisimman julkisen.
jätetään kotitehtäväksi selvittää miten V- ja bokserkoneet eroavat toisistaan.
Vihjeeksi annetaan se että 180 asteen kulma ei ole se joka erottaa bokserin ja V-koneen vaikka bokserissa kulman tietty aina on pakko olla 180 astetta.En kerenny nähdä tuota kotitehtävää ja taisin sitten pilata koko jutun.
- ExJoHan
Holmer kirjoitti:
Jotkut entusiastit erottavat boxerin (vastaisku, flat-, H-engine) moottorin V-moottorista rakenteen perusteella siten että nimittävät boxeriksi moottoria, jossa jokaiselle kangelle on oma kaulansa ja vastakkaiset männät ovat samaan aikaan ylä- / alakuolokohdassa.
Jos vastakkaiset kanget on samalla kaulalla niin käyttävät nimitystä V-moottori, vaikka kulma olisikin 180 astetta.
Tuon mainitun värinättömyyden takia (ei aivan täydellinen, koska kaulat on hieman limittäin) tuntuisi vaikealta kuvitella kenenkään valmistavan 2, 4 tai 6-syl 180 asteista V-moottoria, ja yhdyn edelliseen käsitykseen että kyseessä on vain joku mainosmiesten "oivallus".
12 sylinteriset "boxerit" on sitten edellisen määritelmän mukaan selviå V-moottoreita. Niissä on poikkeuksetta vastakkaiset kanget samalla kaulalla ja boxeriperiaatteella ei saavuteta mitään etua, ainoastaan turhia kustannuksia.
(V-12 moottorin kulma voi olla luonnostaan 60 tai 180 asretta ilman muita järjestelyjä)
ps, Älkää kysykö boxeri kasista. en tunne en tiiä enkä viiti syventyä..Niistä "entusiasteista2 en niin tiedä mutta
kyllä minä ne V-ja boxer-koneen iskutapojen erot tiedän, siinä laskussahan suora nelonen olisi 720 asteen boxer vai ?
V-moottorin nimihän tulee siitä että sylinterit ovat V-muodossa, eikä suinkaan kampiakselin rakenteesta ! Ja missään boxerissa sylinterit eivät tietääkseni ole V-muodossa, vai ovatko ?
Parempi nimitys on jenkkien käyttämä esim Chevrolet Corvairin koneesta "Flat Six" eli vaikkapa lättäkuutuonen....no ei tuo kyllä hyvälle kuulosta tuokaan....Joku varmaan keksisi paremmankin nimen. mutta, kyllä se 180 asteen V on jo typeryyden huippu. - ExJoHan
180 asteen V kirjoitti:
typeryytensä voi paljastaa niin monella tavalla ja sinä päätit sitten valita mahdollisimman julkisen.
jätetään kotitehtäväksi selvittää miten V- ja bokserkoneet eroavat toisistaan.
Vihjeeksi annetaan se että 180 asteen kulma ei ole se joka erottaa bokserin ja V-koneen vaikka bokserissa kulman tietty aina on pakko olla 180 astetta.kyllä minä ne V-ja boxer-koneen iskutapojen erot tiedän, siinä laskussahan suora nelonen olisi 720 asteen boxer vai ?
- voi munaus
ExJoHan kirjoitti:
Niistä "entusiasteista2 en niin tiedä mutta
kyllä minä ne V-ja boxer-koneen iskutapojen erot tiedän, siinä laskussahan suora nelonen olisi 720 asteen boxer vai ?
V-moottorin nimihän tulee siitä että sylinterit ovat V-muodossa, eikä suinkaan kampiakselin rakenteesta ! Ja missään boxerissa sylinterit eivät tietääkseni ole V-muodossa, vai ovatko ?
Parempi nimitys on jenkkien käyttämä esim Chevrolet Corvairin koneesta "Flat Six" eli vaikkapa lättäkuutuonen....no ei tuo kyllä hyvälle kuulosta tuokaan....Joku varmaan keksisi paremmankin nimen. mutta, kyllä se 180 asteen V on jo typeryyden huippu.Ennenkuin jatkat tuota käsittämätöntä inttämistä niin läpytä vaikka sinne Googleen - 180-degree v12 engine - , lukase muutama rivi ja tule vasta sitten esittämään omia versioita asiasta.
- ExJoHan
voi munaus kirjoitti:
Ennenkuin jatkat tuota käsittämätöntä inttämistä niin läpytä vaikka sinne Googleen - 180-degree v12 engine - , lukase muutama rivi ja tule vasta sitten esittämään omia versioita asiasta.
Kun sinä kerrot millainen on V-kirjain jonka kulma on 180 astetta.......
- napiersabre
Holmer kirjoitti:
Jotkut entusiastit erottavat boxerin (vastaisku, flat-, H-engine) moottorin V-moottorista rakenteen perusteella siten että nimittävät boxeriksi moottoria, jossa jokaiselle kangelle on oma kaulansa ja vastakkaiset männät ovat samaan aikaan ylä- / alakuolokohdassa.
Jos vastakkaiset kanget on samalla kaulalla niin käyttävät nimitystä V-moottori, vaikka kulma olisikin 180 astetta.
Tuon mainitun värinättömyyden takia (ei aivan täydellinen, koska kaulat on hieman limittäin) tuntuisi vaikealta kuvitella kenenkään valmistavan 2, 4 tai 6-syl 180 asteista V-moottoria, ja yhdyn edelliseen käsitykseen että kyseessä on vain joku mainosmiesten "oivallus".
12 sylinteriset "boxerit" on sitten edellisen määritelmän mukaan selviå V-moottoreita. Niissä on poikkeuksetta vastakkaiset kanget samalla kaulalla ja boxeriperiaatteella ei saavuteta mitään etua, ainoastaan turhia kustannuksia.
(V-12 moottorin kulma voi olla luonnostaan 60 tai 180 asretta ilman muita järjestelyjä)
ps, Älkää kysykö boxeri kasista. en tunne en tiiä enkä viiti syventyä..Älkää puhuko p:tä. Esimerkiksi Napier Sabresta (hieno 24-sylinterinen luistiventtiilikone)valmistaja käytti nimitystä "Double-H"-moottori. Ko. myllyssä vastakkaiset kanget ovat samalla kaulalla ja vieläpä veitsi/haarukka-tyyppiä (ainoa oikea V- ja bokserimoottorin kankimalli, eli suurin osa auton V-koneista on täyttää lantaa).
- voihan v..
napiersabre kirjoitti:
Älkää puhuko p:tä. Esimerkiksi Napier Sabresta (hieno 24-sylinterinen luistiventtiilikone)valmistaja käytti nimitystä "Double-H"-moottori. Ko. myllyssä vastakkaiset kanget ovat samalla kaulalla ja vieläpä veitsi/haarukka-tyyppiä (ainoa oikea V- ja bokserimoottorin kankimalli, eli suurin osa auton V-koneista on täyttää lantaa).
Vähän meni ymmärryksen yli mitä oikeastaan yritit kertoa ?
Edellä kaiketi keskusteltiin siitä tarkoittaako V-moottorin yhteydessä ilmoitettu asteluku V-kirjaimen vai sylinterilohkojen välistä kulmaa.
Jokainen moottorinvalmistaja voi kutsua tuotettaan millä nimellä tykkää kuten on jo huomattu, mutta moottoreista voisit kyllä hieman ottaa enemmän selkoa ennenkuin esität tämän tason tietoa :
" " Ko. myllyssä vastakkaiset kanget ovat samalla kaulalla ja vieläpä veitsi/haarukka-tyyppiä (ainoa oikea V- ja bokserimoottorin kankimalli, eli suurin osa auton V-koneista on täyttää lantaa). " "
Napier kyllä käytti "veitsi/haarukka-tyyppiä" muissakin koneissaan mutta 12 syl V-moottorissa em kankityypillä ei saavuteta mitään etua, kun nykymoottoreissa mahdollinen pieni pituuden säästö ei vastaa kustannuksia ja käynnin tasaisuuteen sillä ei ole vaikutusta.
Boxerimoottoreihin taas kyseistä rakennetta on vähän vaikea sotkea kun joka kammelle on oma kaulansa. ! - napiersabre
voihan v.. kirjoitti:
Vähän meni ymmärryksen yli mitä oikeastaan yritit kertoa ?
Edellä kaiketi keskusteltiin siitä tarkoittaako V-moottorin yhteydessä ilmoitettu asteluku V-kirjaimen vai sylinterilohkojen välistä kulmaa.
Jokainen moottorinvalmistaja voi kutsua tuotettaan millä nimellä tykkää kuten on jo huomattu, mutta moottoreista voisit kyllä hieman ottaa enemmän selkoa ennenkuin esität tämän tason tietoa :
" " Ko. myllyssä vastakkaiset kanget ovat samalla kaulalla ja vieläpä veitsi/haarukka-tyyppiä (ainoa oikea V- ja bokserimoottorin kankimalli, eli suurin osa auton V-koneista on täyttää lantaa). " "
Napier kyllä käytti "veitsi/haarukka-tyyppiä" muissakin koneissaan mutta 12 syl V-moottorissa em kankityypillä ei saavuteta mitään etua, kun nykymoottoreissa mahdollinen pieni pituuden säästö ei vastaa kustannuksia ja käynnin tasaisuuteen sillä ei ole vaikutusta.
Boxerimoottoreihin taas kyseistä rakennetta on vähän vaikea sotkea kun joka kammelle on oma kaulansa. !Höpöhöpö. Keskustelin eilen asiasta ilmavoimissa n. 30 vuotta moottorioppia opettaneen hemmon kanssa. Kun esitin väitteen, että olisi olemassa muka 180-asteinen V-kone tai että bokserimoottori määriteltäisiin tuolla kammensijoittelulla, hän sanoi tylysti, että kaikkea paskaa ne edes viittivät.
Veitsi/haarukka-kanget sallivat lyhimmän mahdollisen kampiakselin, eli parhaan jäykkyyden. Tämä on tosiasia. Autonmoottorit ovat taasen olemassa pelkästään valmistajan omistajan kukkaron paksuntamiseksi, ja silloin kaikenlaisen sonnan tuottaminen vain lisää voittoja. - voihan v..
napiersabre kirjoitti:
Höpöhöpö. Keskustelin eilen asiasta ilmavoimissa n. 30 vuotta moottorioppia opettaneen hemmon kanssa. Kun esitin väitteen, että olisi olemassa muka 180-asteinen V-kone tai että bokserimoottori määriteltäisiin tuolla kammensijoittelulla, hän sanoi tylysti, että kaikkea paskaa ne edes viittivät.
Veitsi/haarukka-kanget sallivat lyhimmän mahdollisen kampiakselin, eli parhaan jäykkyyden. Tämä on tosiasia. Autonmoottorit ovat taasen olemassa pelkästään valmistajan omistajan kukkaron paksuntamiseksi, ja silloin kaikenlaisen sonnan tuottaminen vain lisää voittoja.Mihis historian kuoppaan herrat ovat oikein pudonneet ?
Jos herättelet keskustelua lentokoneiden mäntämoottoreista niin nykyään kaikki 4..8 sylinteriset vastaiskumoottorit ovat puhtaita boxereita joissa jokaiselle kammelle on omat kaulansa, ja ihannoimasi veitsi/haarukka laakerointi ei tule edes kysymykseen.
8-sylinterisiä boxereita löytyy ainakin Teledyne Continental, lycoming, ja Jabiru - nimisiltä valmistajilta, mutta kukaan ei käytä rakennetta jossa samalla kaulalla olisi kaksi kankea.
Jos kuitenkin tiedät yhdenkin valmistajan, joka tekee nykyään moottoreita, joissa on veitsi/haarukka laakerointi , niin haluaisin kyllä kuulla tarkemmin.(tiedän kyllä että joissain suurissa v-dieseleissä on kanget laakeroitu vastakkaisiin kankiin, joka on ihan eri asia).
Terminologinen totuus kuitenkin taitaa nykyään löytyä muualta kuin ikänsä lentomoottoreiden parissa touhunneen vanhan vääpelin suusta. - Anonyymi
Holmer kirjoitti:
Jotkut entusiastit erottavat boxerin (vastaisku, flat-, H-engine) moottorin V-moottorista rakenteen perusteella siten että nimittävät boxeriksi moottoria, jossa jokaiselle kangelle on oma kaulansa ja vastakkaiset männät ovat samaan aikaan ylä- / alakuolokohdassa.
Jos vastakkaiset kanget on samalla kaulalla niin käyttävät nimitystä V-moottori, vaikka kulma olisikin 180 astetta.
Tuon mainitun värinättömyyden takia (ei aivan täydellinen, koska kaulat on hieman limittäin) tuntuisi vaikealta kuvitella kenenkään valmistavan 2, 4 tai 6-syl 180 asteista V-moottoria, ja yhdyn edelliseen käsitykseen että kyseessä on vain joku mainosmiesten "oivallus".
12 sylinteriset "boxerit" on sitten edellisen määritelmän mukaan selviå V-moottoreita. Niissä on poikkeuksetta vastakkaiset kanget samalla kaulalla ja boxeriperiaatteella ei saavuteta mitään etua, ainoastaan turhia kustannuksia.
(V-12 moottorin kulma voi olla luonnostaan 60 tai 180 asretta ilman muita järjestelyjä)
ps, Älkää kysykö boxeri kasista. en tunne en tiiä enkä viiti syventyä..subarun moottori kesti215000 km meni kampiakseli poikki ja lohkot halki,kone oli kulunut väljäksi,avattu joskus 300000-400000 km ajettuja moottoreita muista merkeistä ,niissäkin kuluminen on vähäistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
subarun moottori kesti215000 km meni kampiakseli poikki ja lohkot halki,kone oli kulunut väljäksi,avattu joskus 300000-400000 km ajettuja moottoreita muista merkeistä ,niissäkin kuluminen on vähäistä.
Minulla Pösö 205:n moottori on kestänyt tähän mennessä 530 000 km 32 vuodessa ja kestää edelleen. Eikä ole yhdenkään asteen V -moottori.
Taannoin 1960-luvulla tutulla VW 1300 -kuplan bokserimoottorin kampilaakerit alkoivat pyöriä pesissään noin 20 000 km:ssä. Koneistettiin laakeripesät ylikokolaakereille ja taas 20 000 km:n jälkeen laakerit pyörivät pesissään. Piti ostaa uudet moottorin puolikkaat... Ihanan kallista! Vaan suunnitteluvikahan se on, mutta vastuu jää ostajalle.
Samaa olen kuullut huhuna Porschen laakereistakin. Faktaa minulla ei niistä ole, tuskin tuleekaan. Subarustakaan ei kokemuksia; testien mukaan isokulutuksisia niinkuin Kuplatkin.
Täällä pohjoisessa kuplan talvikulutusta labratessa ilmeni, että bensaa meni niin paljon kuin bensapumpun kapasiteetti riitti. Syynä sähkölämmitteinen automaattiryyppy, joka ei oikeissa pakkasissa kääntänytkään ryyppyä pois päältä. Seurauksena lisäksi bensan siirtyminen moottoriöljyyn; öljyn pinta nousi, voitelukyky heikkeni ja taas meni laakerit...
- jorma7
kyllähä ne porsset on aina ollu 16 sylinterisiä.
- mikä pässi?
Ja tuon neron lemauksen tuot julkin 2005 käytyy typerään keskusteluun?!?!
- Anonyymi
Tarkoitat kai Ponsse? Olet varmasti jo vuosien saatossa tullut tietämään ”porssen” sylinterien lukumäärän!
- piirujametrimittakaava
Mulla oli boxeri moottori jossa v-kirjaimen asteluku oli 0 se oli varmaan vahingossa mitattu väärästä päästä
- Anonyymi
Minulla oli aikoinaan vuoden 1968 1300 kupla, jonka moottorilla ajoin remontin*) jälkeen 180 000 km. Kun kori loppui, myin moottorin eräälle ystävälleni. Hän laittoi sen vaimonsa kuplaan, kun moottori siinä autossa alkoi juopottelemaan öljyä. He muuttivat pian pois paikkakunnalta. Olisi ollut mukava tietää jatkosta.
*)Tosin remontti tehtiin kahteen kertaan. Ensi yrittämällä tykkäsi öljystä liikaa. Se toinen remontti tehtiin sitten varmaankin hyvin huolellisesti. Korjaamo oli (taitaa vieläkin olla) Turussa.
Ainoastaan Volvolla olen ajanut enemmän, 380 000 km. Kaikkiaan kilometrjä on 50V aikana kertynyt (varovasti arvioiden) noin 1 400 000. Nykyään olen mersumiehiä. Jos leipää olisi mersua, maistuisi varmaan vähän huonompanakin.
Lasu - Anonyymi
Onhan niissä se piirre että kun männät "makaa" sylinterin alapuolta vasten niin ne sylinterit kuluukin sitä alapuolta kohden enemmän kuin muualta. Sitä en tiedä mahtaisiko jotkut RVS/Resurs aineet auttaa pitkässä juoksussa tuohon epätasaiseen kulumiseen
- Anonyymi
Laskepas jos osaat, millä voimalla mäntiä painaa liikesuunnasta sivuun kaasu- ja massavoimat. Vertaa sitten näitä voimia mäntien + osa kiertokangista, painoon.
Vaikuttiko osien paino paljonkin sivuvoimiin?
Minä laskin noita jo 60 vuotta sitten. Laskutikulla ja kynällä paperille, jos tiedät mikä se laskutikku on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskepas jos osaat, millä voimalla mäntiä painaa liikesuunnasta sivuun kaasu- ja massavoimat. Vertaa sitten näitä voimia mäntien osa kiertokangista, painoon.
Vaikuttiko osien paino paljonkin sivuvoimiin?
Minä laskin noita jo 60 vuotta sitten. Laskutikulla ja kynällä paperille, jos tiedät mikä se laskutikku on.Koville ottaa bokserimiestä, mutta fakta on niin että bokserimoottori konstruktiona ei ole yhtä kestävä kuin rivimoottori. Laskutikulla ei kannata elvistellä suhteessa tietokoneiden laskentaohjelmiin ja laskimiin. Laskutikkumiehen kannattaa huomata että öljy ei kierrä moottorissa joka paikkaan heti kun moottori käynnistyy. Bokserimoottorissa kuluminen on voimakkaampaa kuin rivimottorissa.
- Anonyymi
Jätän kyllä Subarun ihan sen korkeiden huolto- ja varaosahintojen vuoksi idealisteille.
- Anonyymi
Hitlerin kuplassa oli huono bokseri.🤬
- Anonyymi
Skoda testasi "makaavaa" moottoria farmari MB1000 mallissaan ei tullut tuotantoon
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869