TTL tietää altistusriskit

Esko Leipälä

Pohjois-Suomen sisäilmapäivillä 15.9.2005 Oulun työterveyslaitoksella tapahtunutta:

Paikalla Oulun työterveyslaitoksen erikoislääkäri Jari Latvala ja toimittaja Esko Leipälä, allekirjoittanut.

Kysyin Latvalalta, miksi homeammattitautia potevaksi epäillyille tehdään homealtistustestejä, vaikka tiedossa on, että niistä saattaa seurata 3-6 kuukautta kestävät ja jopa ikuiseksi jäävät aivan hirvittävät sairaudet; jos sairauksia ei ole ennen ollut, niin niissä altistustesteissä ne ainakin puhkeavat.

Latvala kertoi, että kyllä homealtistustestien riskit tunnetaan - hän myönsi nämä hirvittävien seuraamusten mahdollisuuden ja että kyllä ne työterveyslaitoksella tiedetään [! nimenomaan näin keskustelu meni] - ja hän jatkoi, että altistustestiin tulevalle riskit kyllä selostetaan hyvin tarkkaan, ja että aina riskin ottaa kuitenkin testattava itse [onhan riskit tehty hänelle tiettäväksi].

Hän selosti yksityiskohtaisen tarkasti, milloin homealtistustesti tehdään. Yleistäen Latvalan sanoman tiivistän niin, että Työterveyslaitos tekee homealtistustestit, kun muilla keinoin ammattitautiepäilyä ei ole voitu osoittaa; "ilman homealtistustestiä ammattitautidiagnoosia ei voi saada".

Tämähän on kiristystä täsmälleen samalla tavalla, kuin jos vaihtoehtona olisi venäläinen ruletti: piippu otsalle ja voi olla, ettei ase laukea. Se leikki on kuitenkin läpikäytävä, jos aikoo saada toimeentulonsa edes jotenkin järjestettyä.

Näin jälkikäteen keskustelun sisältöä ja merkitystä ajatellen: Kansanedustajamme ovat siunanneet tämän murhaleikin. Tulokset he näkevät suoraan tilastoista: homeammattiautidiagnoosit senkun laskevat, vaikka homeinen rakennuskanta laajenee huimaa vauhtia.

Kansanedustajamme ovat kai oikein tyytyväisiä "tapetaan sua ainakin vähän" -uhkailun tehokkuuteen.

Keskustelussa Oulun ttl:n erikoislääkäri Latvalan kanssa tuli erittäin selkeästi ja painokkaasti selväksi, että homealtistustestien erittäin vakavat sairastumisriskit ovat hyvin työterveyslaitoksen tiedossa; testit tekee työterveyslaitos, mutta vahinkoriskit jäävät kuitenkin testattavalle itselleen (ilman minkäänlaista vahingonkorvauksen tai työkyvynmenetyskorvausta tai asiaankuuluvaa sairauskorvauksen mahdollisuutta; tämä on oma lisäykseni keskustelun ulkopuolelta).

Esitin Latvalalle epäilykseni, että tuskin testattavat tajuavat, varsinkin kun heidän sairaudentilansa otetaan huomioon, kuinka suureen riskiin he testiin alistuessaan antautuvat. Riskit ovat joka tapauksessa potilaan itse ottamia, toisteli Latvala.

Vertaus: Jos menet benji-hyppyyn, ja sitä varten on valittu niin ohut naru, että se voi katketa ja saatat murskautua kivikkoon, niin onko järjestäjän vastuut sillä kuitattu, jos hypyn järjestäjä on vakuuttanut, että ei se naru jokaisen kohdalla katkea, mutta kyllä se silti saattaa katketa.

Millä valtakirjalla työterveyslaitos pelaa irvokasta peliään hengellämme - se hometautikituminen on melkein pahempaa kuin kuolema.

Olen valmis todistamaan tämän keskustelun sisällöstä koska tahansa ja millä forumilla tahansa.

===============

Yllä muistio-ote Jari Latvalan, ttl, haastattelusta
Pohjois-Suomen sisäilmapäivillä 14-15.09.2005

Esko Leipälä, [email protected]

==============

P.S. Oletko käynyt työterveyslaitoksen homealtistustestissä?
Millä tarkkuudella testin vaarat tehtiin sinulle selväksi?
Mitä riskeistä sinulle kerrottiin?

Kerro vastauksesi tällä keskustelupalstalla tai suoraan minulle sähköpostiosoitteeseen

[email protected]

40

5405

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Histamiini

Tämä samainen lääkäri oulussa ei alkanut minua edes tutkimaan millään tavoin,kuten olen aikaisemmin kertonut.

Hän ei edes alkanut selvittämään,onko minulla ammattitautia vai ei!!!!

Kaksi reissua tein siihen taloon ja siihen se jäi!!
      Ei mitään elettäkään,että oltaisiin selvitetty mahdollista ammattitautia siellä!!

Ensimmäisen siellä käynti kerran jälkeen(tutkimuksen teki toinen lääkäri),tuli kotiin väliepikriisi,jossa luki:
      Jatkotutkimukset aiheelliset,Mahdollisesti altistunut yli kymmenen vuoden ajan kosteusvauriomikrobeille ja minä luotin,että pääsen jonnekin selvittelyihin!!

Seuraavalla käynnillä oli mainitsemasi lääkäri minua tutkimassa/haastattelemassa ja niin kävi,että hänen mukaansa minua ei ole aiheellista lähettää jatkotutkimuksiin minnekään!! Outoa!!!

Nyt,kun tilanne "räjähti" käsiin opiskelupaikassani(vanha opisto) ja olin yhteydessä työterveyslääkäriin,kysyin hänen mielipidettään siitä,miksei minua tutkittu silloin ja esittäessäni hänelle,että olisinko ollut ERITTÄIN TODEN NÄKÖINEN ALVEOLIITTI POTILAS viitaten kaikkiin tutkimuksiin mitä minulle oli tehty siihen mennessä,hän myönsi asian todennäköisesti olevan näin!!! Eivät uskaltaneet jatkaa oulussa minun tutkimuksia,kun se oli niin selvää mikä minua vaivasi.

Silloin en vielä tiennyt niin paljon kuin nyt.
      Minua kusetettiin täyttä häkää ja minä hullu uskoin niitä.....

Nyt odottelen mitä tuleman pitää,laitetaanko minut uudelleen ammattitauti tutkimuksiin,niin kuin lääkärini lupasi(niidenkin lupaukset tiedetään).
      Oireilu hänen mukaansa on selkeää....

TOIVOTAAN PARASTA JA PELÄTÄÄN PAHINTA....

• Drifter

tämä on täyttä puppua eli valhetta!
      Olen kuullut useita alveoliitikkojen kokemuksia TTL:ssa vierailujen tiimoilta, eikä koskaan ole kerrottu mitään altistuksen sisältämistä riskeistä.
      Eli on tehty rikos!
      Kyllä ovat röyhkeitä.

• yks monista

Nyt kun vihdoin työpaikallani on tehty tutkimukset ja sädesientä löyty enemmän kuin lääkäri määräää ym ym niin sain puhua tämän Latvalan kanssa.
        Sano ihan suoraan että olen niin heikkokuntoinen ettei minulle edes suostuta tekemään altistustestejä.Käski vain nauttimaan eläkepäivistä(luulotautisen papereilla eläkkeellä)
        Sanoin että panepa omalle kohdalle kun niin väärin on kohdeltu monet vuodet.Nyt ainakin saisi oikean diagnoosin,Sanoi että kyllä sieltä ammattitautipkl:n papereista selvästi tulee esiin että työpaikan sisäilma on oireiluuni syy.Mutta koska altistustestejä ei pysty kohdallani tekemään ja KELA niitä vaatii ammattitautidiagnoosiin niin asiani jääköön selvittämättä.
        Lopuksi sanoi että ei saa olla KATKERA.Siitä pitää päästä pois ettei myrkytä lähipiiriä!!!!

Meitä on ja paljon väärinkohdeltuja

• Drifter

hieman tietoa, miten paljon on jo -95 tiedetty ja kaikki tämä käytännössä on yritetty salata sairastuneilta ja tämän ongelman piirissä työpaikoilla olevilta.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Itä-Suomen työterveyslääkärit&btnG=Google-haku&meta=cr=countryFI

Katsokaapa täältä: 20-vuotisjuhlajulkaisu XI/1995

• terveydestä viis!

• lääkäreillä oli ???
        terveydestä viis! kirjoitti:

"Samalla lehden toimitus toivottaa Raili Kreusille aktiivisia eläkevuosia ja toivoo Railin
        esimerkin mukaista nykyistä laajempaa ja ennakkoluulottomampaa suhtautumista
        homealtistuskokeisiin. - toimituksen puolesta Markku Seuri."

Oliko ennakkoluuloa esim. rottakokeiden laittomuus, eettisyys, miksi ihmeessä niitä nyt pitäisikään tehdä ? Vaiko vain se, että voi voi kun ei ole kymmentä uutetta joilla näitä rottakokeita voisi ihmisillä tehdä.

• Hyssälä

"Työterveyslaitoksella ei suoriteta tutkittavien terveyttä vaarantavia ja väärin perusteluin tehtyjä keuhkojen altistuskokeita, vaan edellä mainitun mukaisesti tutkimusten tarve vaihtelee oireiden ja sairauksien luonteesta johtuen.

Helsingissä 19 päivänä lokakuuta 2004

Peruspalveluministeri Liisa Hyssälä "

• Esko Leipälä

Tämän vuoksi juuri "todistuslausuntoni" kirjoitin - ja kun tiedän, että todellisuudessa ihmiset yllätyksekseen tulevat ttl:n testeistä entistä monin kerroin sairaampina pois - ja pysyvät sairaina.

Esko Leipälä
        [email protected]

• Stp

Vuonna 2002 yritimme saada Etelä-Suomen lääninhallitusta käynnistämään tutkimuksen Työterveyslaitoksen homeallergikkoihin kohdistuvasta tutkinnasta.

Vastineessaan 31.12.2003 lääninhallitus totesi, että lääninhallituksella ei ole mahdollisuutta lahteä kartoittamaan Työterveyslaitoksella tutkittujen potilaiden antamien oirekuvien ja tehtyjen tutkimusten ja heidän saamiensa E-lääkärinlausuntojen todellisuutta kantelijan esittämällä tavalla. Allerkirjoittajana ylitarkastaja Ilkka Virtanen ja lääninlääkäri Helena Mussalo-Rauhamaa.

Kantelussa todettiin, että Työterveyslaitos
        keuhkoaltistuksensa jälkeen suuntautuu pelkästään astmatutkimukseen ja tutkittava kotiutetaan seuraavana päivänä ja altistuksen aiheuttamien vaikeiden tulehdusreaktioiden vuoksi tutkittava joutuu hakeutumaan paikallisiin terveydenhoitoyksikköihin Työterveyslaitoksen ollessa niistä täysin piittaamaton.

Pitäisi käynnistää lääketieteellinen tutkimus kaikista Työterveyslaitoksella keuhkoaltistetuista homeallergikoista.
        Kun keuhkoaltistettu kotiutetaan seuraavana päivänä silloinhan jätetään tietoisesti tutkimatta ammattitautilain vaatimat allerginen keuhkoputkitulehdus ja allerginen alveoliitti.

Tämänkaltaisen tutkinnan jälkeen ministeri Hyssälä voisi tulla toisenlaisiin johtopäätöksiin altistuksen aiheuttamista vaaratekijöistä.

Kuitenkin ministeri Hyssäläkin pitäisi tietää, että Suomi on ainut maa, jossa keuhkoaltistetaan homeallergikkoja. Pitäisi myös tietää, että Suomessakin näistä keuhkoaltistuksista luovuttiin ainakin jo 1970-luvulla niiden aiheuttamien keuhkovaurioiden takia.

Vaikka tiedettiin keuhkovaurioriskeistä STM:n siunaukella ne otettiin maassamme uudelleen käyttöön toimeenpanijana Työterveyslaitos.
        STM:n tiedossa oli myös, että Työterveyslaitos alkoi käyttää keuhkoaltisteena kolmea homelajia: Aspergillus fumigatus, Cladosporium cladosporioides ja Acremonium.
        Eli STM:n tiedossa on ollut, että VAIN KOLMELLA HOMELAJILLA SINETÖIDÄÄN HOMEALLERGIKON KOHTALO vaikka työpaikkatutkimuksissa työpaikoilta löytyy myös paljon muitakin homelajeja.

STM:ää edustavien virkamiesten aina nimitettyä sosiaali-ja terveysministeriä ja peruspalveluministeriä myöten pitäisi tietää
        että kolmen homelajin käyttö tutkinnassa ei täytä homeallergikkojen kohdalla lääketieteellisiä tutkimuskriteerejä.

Sosiaali- ja terveysministeriöllä on paljon vastattavaa verovarojen käytön suhteen niin homeallergikkohin suuntautuvassa tutkinnassa kuin homeongelmien tutkinnan rahoittamisessakin aina yhdistyksiä myöten.

Ja homeitiöitä päiväkodeissa, kouluissa ja yliopistoissa pakkohengittävät lapsemme ja lapsenlapsemmehan ovat kaiken lääketieteellisen tutkinnan ulkopuolella.
        Heidänkään kohdalla lääkärimme eivät pysty osoittamaan onko flunssa homeitiöiden vai virusten aiheuttama.
        Jossain vaiheessa alkaa lääkitseminen aluksi antihistamiini- ja myöhemmin astmalääkkein.

No. Suomessahan on hengitysliitto Helin mukaan miljoona keuhkosairasta.

Tosin johtavat poliitikkomme ministeri Hyssälän tavoin eivät ole edes ihmetelleet näihin lukuihin päätymisen syitä.
        Onneksi on kansalaisia, jotka ihmettelevät.

• Stp
        Stp kirjoitti:

Vuonna 2002 yritimme saada Etelä-Suomen lääninhallitusta käynnistämään tutkimuksen Työterveyslaitoksen homeallergikkoihin kohdistuvasta tutkinnasta.

Vastineessaan 31.12.2003 lääninhallitus totesi, että lääninhallituksella ei ole mahdollisuutta lahteä kartoittamaan Työterveyslaitoksella tutkittujen potilaiden antamien oirekuvien ja tehtyjen tutkimusten ja heidän saamiensa E-lääkärinlausuntojen todellisuutta kantelijan esittämällä tavalla. Allerkirjoittajana ylitarkastaja Ilkka Virtanen ja lääninlääkäri Helena Mussalo-Rauhamaa.

keuhkoaltistuksensa jälkeen suuntautuu pelkästään astmatutkimukseen ja tutkittava kotiutetaan seuraavana päivänä ja altistuksen aiheuttamien vaikeiden tulehdusreaktioiden vuoksi tutkittava joutuu hakeutumaan paikallisiin terveydenhoitoyksikköihin Työterveyslaitoksen ollessa niistä täysin piittaamaton.

Pitäisi käynnistää lääketieteellinen tutkimus kaikista Työterveyslaitoksella keuhkoaltistetuista homeallergikoista.
        Kun keuhkoaltistettu kotiutetaan seuraavana päivänä silloinhan jätetään tietoisesti tutkimatta ammattitautilain vaatimat allerginen keuhkoputkitulehdus ja allerginen alveoliitti.

Tämänkaltaisen tutkinnan jälkeen ministeri Hyssälä voisi tulla toisenlaisiin johtopäätöksiin altistuksen aiheuttamista vaaratekijöistä.

Kuitenkin ministeri Hyssäläkin pitäisi tietää, että Suomi on ainut maa, jossa keuhkoaltistetaan homeallergikkoja. Pitäisi myös tietää, että Suomessakin näistä keuhkoaltistuksista luovuttiin ainakin jo 1970-luvulla niiden aiheuttamien keuhkovaurioiden takia.

Vaikka tiedettiin keuhkovaurioriskeistä STM:n siunaukella ne otettiin maassamme uudelleen käyttöön toimeenpanijana Työterveyslaitos.
        STM:n tiedossa oli myös, että Työterveyslaitos alkoi käyttää keuhkoaltisteena kolmea homelajia: Aspergillus fumigatus, Cladosporium cladosporioides ja Acremonium.
        Eli STM:n tiedossa on ollut, että VAIN KOLMELLA HOMELAJILLA SINETÖIDÄÄN HOMEALLERGIKON KOHTALO vaikka työpaikkatutkimuksissa työpaikoilta löytyy myös paljon muitakin homelajeja.

STM:ää edustavien virkamiesten aina nimitettyä sosiaali-ja terveysministeriä ja peruspalveluministeriä myöten pitäisi tietää
        että kolmen homelajin käyttö tutkinnassa ei täytä homeallergikkojen kohdalla lääketieteellisiä tutkimuskriteerejä.

Sosiaali- ja terveysministeriöllä on paljon vastattavaa verovarojen käytön suhteen niin homeallergikkohin suuntautuvassa tutkinnassa kuin homeongelmien tutkinnan rahoittamisessakin aina yhdistyksiä myöten.

Ja homeitiöitä päiväkodeissa, kouluissa ja yliopistoissa pakkohengittävät lapsemme ja lapsenlapsemmehan ovat kaiken lääketieteellisen tutkinnan ulkopuolella.
        Heidänkään kohdalla lääkärimme eivät pysty osoittamaan onko flunssa homeitiöiden vai virusten aiheuttama.
        Jossain vaiheessa alkaa lääkitseminen aluksi antihistamiini- ja myöhemmin astmalääkkein.

Tosin johtavat poliitikkomme ministeri Hyssälän tavoin eivät ole edes ihmetelleet näihin lukuihin päätymisen syitä.

Valtiovaltamme edustajat ovat katsoneet hyväksi käyttää myös työttymyysturvalainsäädäntöä homeallergikkojen kaatopaikkana.

Pudottajina toimivat julkisen vallan organisaatiot kuten esim. KELA sv-päivärahan suhteen todetessaan, että sv-päiväraha on evätty, koska henkilö ei ole ammattiinsa nähden työkyvytön. Eli KELA:llakaan, valtioneuvostomme rahoittamana terveyttämme ylläpitävänä yksikkönä, ei ole tietoa homeallergiasta. Seurauksena hakeutuminen työttömyyskortistoon.

Homeallergikko saatta yltää myös ammattitautilain mukaiseen korvaukseen asti JONKIN AIKAA. Vakuutusyhtiön lääkärin toteaman ihmeparantumisen jälkeen seuraa putoaminen työttömyyskortistoon.

Työkyvyttömyydestä vastaava eläkelaitos saattaa tehdä myönteisen eläkepäätöksen homeallergikon kohdalla jopa kun ammattitautilain mukainen valitusprosessi on vireillä? Tämä on todella harvinaista.

Yleensä työkyvyttömyyseläkkeen myöntämisestä vastuussa oleva eläkelaitos myötäilee ammattitautilain mukaisesta korvauksesta vastuussa olevan vakuutusyhtiön päätöstä.
        Korvaus päättyy. Ja ei kun työttömyyskortistoon.

Kyselyihin kuinka paljon työttömyyskortistoissa on homeallergikkoja ei pysty vastaamaan STM eikä työministeriö.
        Eli valtioneuvostomme jäsenet, joiden palkan maksavat veronmaksajat, näyttävät suuntaavan kansalaisilta saamiaan verovaroja muihin kuin kansalaisia kiinnostaviin tutkimuskohteisiin.

Iso laiva kääntyy hitaasti. Kääntyy se kuitenkin.

• nisuiisu

Nimenomaan Työterveyslaitoksella suoritetaan tutkittavien terveyttä vaarantavia ja väärin perustein tehtyjä kokeita!

Et kai se ole vaan Sinä Henkka, joka pistit tämän Hyssälän-jutun?

Kosteusvauriomikrobien itiöt menevät perille asti eli keuhkorakkuloihin ja niiden kohdatessa vasta-aineen (IgG) syntyy AINA (huom. sana "AINA") immunokompleksi. Siis KAIKILLE ihmisille, jotka ovat homeitiöiden kanssa tekemisissä, syntyy heidän veressään näitä immunokomplekseja (=itiö IgG-vasta-aine). Suurimmalla osalla ihmisistä (varmasti yli 95 %) elimistö pystyy poistamaan nämä immunokompleksit verenkierrosta, eikä heille tule mitään sairauksia!

Sitten jää jäljelle me, joiden elimistö ei pystykkään jostain syystä poistamaan näitä immunokomlekseja (tarkkaanottaen keskisuuria komplekseja) syntyy 100 %:lla varmuudella (tarkoitan tietysti meitä, joiden immuunipuolustusjärjestelmä on viottunut, esim. juuri meitä, jotka olemme päässeet ammattitautitutkimuksiin Työterveyslaitokselle) keuhkorakkulatulehdus eli ALLERGINEN ALVEOLIITTI!

Tämä on se primääri sairaus, jonka homeitiöt aiheuttavat. Kun altistus jatkuu tämä tulehdus leviää myös keuhkoputkeen. Juuri tätä keuhkoputken tulehdusta TTL sanoo ASTMAKSI ja monen kohdalla nimenomaan sisäsyntyiseksi astmaksi. Mutta kyseessä on jo toissijainen sairaus. Toki sen on alunperin aiheuttanut homeitiöt.

Kun minulla todettiin allerginen alveoliitti, niin minun keuhkoputkeni ei ollut vielä tulehtunut. Jos keuhkoputkeni olisi jo tuolloin ollut tulehtunut, TTL olisi sanonut, että minulla on astma. He olisivat olleet hiljaa alveoliitistani, niin kuin he ovat siitä hiljaa kaikkien niiden kohdalla, joilla tulehdus on jo levinnyt keuhkoputkeen. Tällaisille henkilöille saadaan melko helposti puhallustehojen lasku eli voidaan sanoa, että katso nyt, sinulla on astma. Minullakin sitten myöhemmin (kun sain kovan homemällin eräässä paikassa) levisi tulehdus keuhkoputkeen ja ns. bronkodilaatiokoe oli positiivinen. Sanoin tuolloin RP:lle, että nyt tiedän sen, miten te voitte kusettaa meitä näillä astma-diagnooseilla. Hän oli muuten hiljaa sen jälkeen! Ei tullut mitään kommenttia.

Työterveyslaitos tahallisesti altistaa meitä työpaikkamme homeista sairastuneita. Meitä ei saisi altistaa, koska sairautemme on aina allerginen alveoliitti, ei astma.

Pekka Nikkola

• Homepöhlö
        Esko Leipälä kirjoitti:

Tämän vuoksi juuri "todistuslausuntoni" kirjoitin - ja kun tiedän, että todellisuudessa ihmiset yllätyksekseen tulevat ttl:n testeistä entistä monin kerroin sairaampina pois - ja pysyvät sairaina.

Esko Leipälä
        [email protected]

Altistus ja riskit onko niitä?????

Minut altistettiin Helsingin työterveyslaitoksella homeille kaksi eri kertaa vuonna 2003. Altistuksen riskeistä ei työterveyslaitoksella minua varoittanut kukaan.
        Altistuksesta kieltäytyminen minulle tehtiin selväksi, kieltäytyminen aiheuttaa sen että, ei saa ammattitauti näyttöä.

Ensimmäinen altistus jouduttiin lopettamaan kesken, voimakas allerginen reaktio, verta keuhkoista puhaltaessa. Kotiutettiin kotiin kuntoutumaan, useita lääkekuureja.
        Minä olin sitä mieltä että en enää kuntoutukseen mene, mutta mutta Lääkärit, Lakimiehet ja ystävät saivat pääni käännettyä että, jos et mene et saa ammattitauti näyttöä etkä selvyyttä johtuiko sairaus työpaikasta.

Minut altistettiin toisen kerran homeilla Helsingin työterveyslaitoksella ja minulla todettiin kosteusvauriomikrobien aiheuttama ammattiastma.Home altistus aiheutti sen että, keuhkot tulehtuivat ja jouduin syömään useita antibiootti sekä kotisoni kuureja.

Terveisin
        Yrjö Kotanen
        Pälkäne

• tänään?
        Homepöhlö kirjoitti:

Altistus ja riskit onko niitä?????

Minut altistettiin Helsingin työterveyslaitoksella homeille kaksi eri kertaa vuonna 2003. Altistuksen riskeistä ei työterveyslaitoksella minua varoittanut kukaan.
        Altistuksesta kieltäytyminen minulle tehtiin selväksi, kieltäytyminen aiheuttaa sen että, ei saa ammattitauti näyttöä.

Ensimmäinen altistus jouduttiin lopettamaan kesken, voimakas allerginen reaktio, verta keuhkoista puhaltaessa. Kotiutettiin kotiin kuntoutumaan, useita lääkekuureja.
        Minä olin sitä mieltä että en enää kuntoutukseen mene, mutta mutta Lääkärit, Lakimiehet ja ystävät saivat pääni käännettyä että, jos et mene et saa ammattitauti näyttöä etkä selvyyttä johtuiko sairaus työpaikasta.

Minut altistettiin toisen kerran homeilla Helsingin työterveyslaitoksella ja minulla todettiin kosteusvauriomikrobien aiheuttama ammattiastma.Home altistus aiheutti sen että, keuhkot tulehtuivat ja jouduin syömään useita antibiootti sekä kotisoni kuureja.

Terveisin
        Yrjö Kotanen
        Pälkäne

Jäikö pysyviä ongelmia, vai auttaako ammattitauti eteenpäin?

• =
        Stp kirjoitti:

"homeherkkä"

Kirjoitus on muuten hyvä, mutta hän puhuu siinä homeallergiasta, jollaista kosteusvaurio ei ole vielä koskaan aiheuttanut. "homeherkän" olisi pitänyt lukea vain sitä kolmatta omistamaansa kirjaa eli "Myrkylliset mikrobit sisätiloissa".

Tottakai homeitiöitä on kaikkialla ja jos ne sairastuttaisivat, niin ihmiset olisivat kuolleet jo aikoja sitten sukupuuttoon.

Kukaan ei ole reagoinut keuhkoputkillaan noihin kolmen homeen allergeeneihin, vaan ovat reagoineet noissa uutteissa epäpuhtautena olevaan beta-glukaaniin.

• löytyy raportti
        tänään? kirjoitti:

Jäikö pysyviä ongelmia, vai auttaako ammattitauti eteenpäin?

hänen oikeudenkäynnistään:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/1897880

Tiettävästi tuo lääkäri, joka todisti kunnian ja omantunnon kautta Ykällä olevan ammattiastman oli Tuula Putus. Ykälle oli myös Matti Paananen määrännyt 8 erilaista tabua.

• edelleen.
        Stp kirjoitti:

Työterveyslaitos on edelleen piittaamaton siitä, mitä homealtistus on aiheuttanut. Oikeus ja kohtuus olisi, että altistettujen terveyttä seurattaisi jatkossa - erikoinen on tämä työlääketieteen ala, kun ei ole kiinnostunut altistetun terveydestä. Piittaamaton - sana kertoo kaiken.

• turha aina valittaa
        edelleen. kirjoitti:

Työterveyslaitos on edelleen piittaamaton siitä, mitä homealtistus on aiheuttanut. Oikeus ja kohtuus olisi, että altistettujen terveyttä seurattaisi jatkossa - erikoinen on tämä työlääketieteen ala, kun ei ole kiinnostunut altistetun terveydestä. Piittaamaton - sana kertoo kaiken.

Altistettujen oireilua ja terveyttä on seurattu. Kyseessä on Työsuojelurahaston tutkimus ja erään TTL erikoislääkärin väitöskirja. Mikä muu sairaala seuraa potilaidensa terveydentilaa tällaisella tutkimuksella???

• ko. tutkimus
        turha aina valittaa kirjoitti:

Altistettujen oireilua ja terveyttä on seurattu. Kyseessä on Työsuojelurahaston tutkimus ja erään TTL erikoislääkärin väitöskirja. Mikä muu sairaala seuraa potilaidensa terveydentilaa tällaisella tutkimuksella???

olisi näkyvillä? Maksettua puhetta?

• ei infomoitu
        edelleen. kirjoitti:

Minulla altistettiin ttl:lla jo 8 vuotta sitten nenä ja keuhkot ja nyt työterveyslääkäri sanoo vain että "kyllä sinut on jo tutkittu joten ei muuta kuin jos et jaksa töissä olla niin saat sairaslomaa."

• Raipe

Heippa Esko!
      Olen kieltäytynyt altistuksista, jonka jälkeen minua ei sinne edes lähetetty. Laitettiin psykologin konsultaatioon. Puolentoista tunnin keskustelun jälkeen lausunto oli hysterioformisia konversio-oireita. Kielsin lääkäriä antamasta tätä lausuntoa eteenpäin ja jos olisi antanut olisin hommannut rinnalle toisen psykologin lausunnon.
      Näin minut olisi kaikessa hiljaisuudessa laitettu pitkään psykoterapiaan ja pitkälle sairaslomalle. Minä en kaipaa pitkää sairaslomaa, koska ainoa tarve on homeeton ja kemikaaliton sisäilma oli sitten kysymyksessä työpaikka tai koti.
      Näin toimii osuuskauppa väki ja systeemi jyrää....

• hometta

Olin altistuksissa vuodenvaihteessa, ei kerrottu altistusriskeistä ja kuinka toimia, jos tulee oireita. Sairastin koko kevään, kesä meni kohtalaisesti. Töihin palasin ja kykenin olemaan noin 1,5kk työssä oireet palasivat. Minä en saanut ammattitautidiagnoosia. Huom tutkimukset tehtiin lääkesuojassa, joiden "piti vaikuttaa" tuloksien tulkintaan! Hengitettävästä typpikokeesta kyselin perusteluja myöhemmin, koska arvot olivat koholla reilusti;mittaavat astman tasapainoa virallisesti!!!!!!!!! Enkä kuulemma pääsee koskaan todennäköisesti normaaleihin arvoihin. Limaa olen yskinyt siintä lähtien ja hoitava lääkärini sanoo astmani olevan paremmassa kunnossa kuin koskaan. PEF ohjearvojen alarajoilla, eli siis normaalit! Kritisoin "astmani" hoitotasapainoa !

Eli siis meille valehdellaan, jotta tilastot saadaan pidettyä kauniina, eikä meille tarvitse korvata mitään. Osa työkyvyttömyyseläkkeen hakupaperit kierroksella, ellen henkeäni heitä ennen. Viimeisessä sairaslomatodistuksessani lukee;hengenahdistus. Hengitysäänet hyvin hiljaiset kauttaaltaan, syö nyt kortisoonia. Siinä ohjeet. En suostu enää altistuksiin, koska saan suunnitella sitten hautajaisiani! Kokemus oli erittäin "avartava", valitettavasti en näitä sivuja hoksannut ennen altistuksiin menoa!

• eikö kukaan enää

Miten tutkimuksia tehdään tänään ja huomenna? Ketkä tutkimuksiin pääsevät ja millä oireilla?

• ovat olleet

huijausta alusta alkaen, joten ei niitä enää tehdä. Sadat ovat saaneet niistä ihan aidon homepölykeuhkon ja jopa kuolleet pois.

Kolmikanta vain teki poliittisen sopimuksen, joka löytyy tästä:
        http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/0687C75C-3B3B-455E-BA0D-865CAC53C43B/0/SuojalehtoHille150509.pdf

Tuo sopimuksen oli tuonut pöytään kukas muu kuin TTL:n Henrik "ammattiastma" Nordman.

Noita kriteerejä ei tule kukaan täyttämään, koska kosteusvaurio ei aiheuta homepölykeuhkoa eikä ammattiastmaa.

• valehtelua !!!

"
      Esitin Latvalalle epäilykseni, että tuskin testattavat tajuavat, varsinkin kun heidän sairaudentilansa otetaan huomioon, kuinka suureen riskiin he testiin alistuessaan antautuvat. Riskit ovat joka tapauksessa potilaan itse ottamia, toisteli Latvala.
      "

• ei riskeistä

kerrottu yhtään mitään, ei niin mitään edes puolella sanalla. Ja koko naurettavasta ammattitaudista ei ole ollut muuta hyötyä kun se, että on sairastunut niin pahoin, ettei edes ulkoilmaa enää kestä. Vastuutonta ihmiselämällä leikkimistä.

• 2

Onko mahdollista, että vain ex potilaat tiesivät kokemusperäisesti riskeistä? Lääkäri eivät tienneet mitä tutkituille tapahtui?
      Vaihtuiko lääkäri jatkuvasti. Kuka vastaa altistuksista tosiasiallisesti? Erikoistuvat lääkäritkö?

• a ja ö

Tieto siitä, että potilaat sairastuivat vakavasti ei estänyt uusia altistuksia. Ne lopetettiin vasta vuosia myöhemminkö?
        Eikä yhdellekään altistetulle kerrottu miten muille oli altistuksissa käynyt.
        Tämähän on ihan tahallista tuottamuksellista vahingontekoa. Kuka siitä on vastuussa?

• on ns.
        a ja ö kirjoitti:

Tieto siitä, että potilaat sairastuivat vakavasti ei estänyt uusia altistuksia. Ne lopetettiin vasta vuosia myöhemminkö?
        Eikä yhdellekään altistetulle kerrottu miten muille oli altistuksissa käynyt.
        Tämähän on ihan tahallista tuottamuksellista vahingontekoa. Kuka siitä on vastuussa?

kolmikanta aikoinaan päättänyt. Sen siunasi silloinen sosiaali- ja terveysministeri, työperäisten keuhkosairauksien erikoislääkäri Sinikka Mönkäre.

Tuolla kolmikannalla tarkoitetaan valtiota, ammattiyhdistysliikettä ja työnantajia. Valtiovaltaa edustaa ministeriön jäsenkirjoilla valitut virkamiehet.

Kolmikannan mukana näistä asioista on sopimassa myös vakuutusyhtiöt, jolloin puhutaan ns. nelikannasta.

Tästä löydät viimeisimmän, joka toivottavasti jää viimeiseksi, nelikannan poliittisesta sopimuksesta. Se on siis 100 % fuskua:
        http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/0687C75C-3B3B-455E-BA0D-865CAC53C43B/0/SuojalehtoHille150509.pdf

Tässä ovat siis huijarit aakkosjärjestyksessä:
        Työryhmä:

Heikki Savolainen, puh.joht STM
        Tari Haahtela HYKS, Iho- ja Allergiasairaala
        Jaakko Hannula STM
        Kari Haring SAK
        Kaj Husman TTL
        Kirsi Karvala TTL
        Kari Kaukinen EK
        Irmeli Lindström TTL
        Henrik Nordman TTL
        Hille Suojalehto TTL
        Ilkka Torstila Tapaturma-asioiden korvaus-ltk, Tapiola
        Elina Toskala-Hannikainen TTL
        Riitta Työläjärvi STTK

Kaikki muut ovat lääkäreitä paitsi STM:n Jaakko Hannula. Tiettävästi TTL:n lääkärit olivat tuoneet esityksen valmiina, jonka muut sitten olivat kynsin hampain hyväksyneet.

• "totta
        on ns. kirjoitti:

kolmikanta aikoinaan päättänyt. Sen siunasi silloinen sosiaali- ja terveysministeri, työperäisten keuhkosairauksien erikoislääkäri Sinikka Mönkäre.

Tuolla kolmikannalla tarkoitetaan valtiota, ammattiyhdistysliikettä ja työnantajia. Valtiovaltaa edustaa ministeriön jäsenkirjoilla valitut virkamiehet.

Kolmikannan mukana näistä asioista on sopimassa myös vakuutusyhtiöt, jolloin puhutaan ns. nelikannasta.

Tästä löydät viimeisimmän, joka toivottavasti jää viimeiseksi, nelikannan poliittisesta sopimuksesta. Se on siis 100 % fuskua:

Työryhmä:

Jaakko Hannula STM
        Kari Haring SAK
        Kaj Husman TTL
        Kirsi Karvala TTL
        Kari Kaukinen EK
        Irmeli Lindström TTL
        Henrik Nordman TTL
        Hille Suojalehto TTL
        Riitta Työläjärvi STTK

Kaikki muut ovat lääkäreitä paitsi STM:n Jaakko Hannula. Tiettävästi TTL:n lääkärit olivat tuoneet esityksen valmiina, jonka muut sitten olivat kynsin hampain hyväksyneet.

mutta kukaan ei tee mitään. TTL on saanut tehdä vaarallisia altistuksia. Lapset saavat myrkytyksiä kouluissa ja päiväkodeissa.

Mikä ihmeen takapajula Suomi oikeusvaltiona oikein ON?

• niitä

altistuksia valvoivat ja tutkivat altistettavat ennen ja jälkeen homeen hengittelyn. Erikoistuvat siis erikoistuvat melkoisiin homekokeisiin. Jostakin välillä kävivät neuvoa kysymässä ja palasivat selittämään kuulemansa opin sitten potilaalle kukin taitojensa mukaan. Toisten erikoistuvien pokka piti, mutta toisten kasvoista näki, että jotakin taisi olla pielessä. Kuka oli vastuuhenkilö erikoistuvien takana?

• Casimir K.
        on ns. kirjoitti:

Työryhmä:

Jaakko Hannula STM
        Kari Haring SAK
        Kaj Husman TTL
        Kirsi Karvala TTL
        Kari Kaukinen EK
        Irmeli Lindström TTL
        Henrik Nordman TTL
        Hille Suojalehto TTL
        Riitta Työläjärvi STTK

Tässä alla olevassa jutussa Suomen ja stm:n ylin virkamies vakuutusasioissa, Outi Antila kertoo mielipiteensä vakuutuslääkärijärjestelmästä vuonna 2010.

Nimellä Outi Antila-Rantanen hän esiintyi MOT-ohjelmassa vuonna 1999. Ohjelman nimi Vakuutuslääketiede - lääkärietiikan aivotärähdys. Toimittajana Ari Korvola.

Vuonna 1999 Outi Antila-Rantanen toimi tapaturmalautakunnan puheenjohtajana ja hänen alaisuudessaan toimivat vuosien ajan vakuutuslääkäreinä sekä vakuutuslääketieteen asiantuntijoina muun muassa nimet:

Mikael Ole Böstman
        Jorma Juhani Juntunen

Nyt Suomi expressin 21.4.2010 tullut jakso esittelee vakuutuslääkärijärjestelmää Yle Areenalla:
        http://areena.yle.fi/video/920505

Vakuutuslääkäreitä koskeva osuus on aikajanalla 26,00 - 35,00 minuutin välillä.

Poistuu Yle Areenasta: 21.5.2010 klo 19.20 - voi katsoa myös ulkomailta.

* * * *

Olkaa runsain mitoin yhteydessä MOT-ohjelmaan ja pyytäkää tuota vuoden 1999 ohjelmaan uusintana. Siinä esiintyy myös monien papereilta hyvin tuntema Juhani Juntunen.

Ohjelman nimi siis Vakuutuslääketiede - lääkärietiikan aivotärähdys

• TIETOA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

"Latvala kertoi, että kyllä homealtistustestien riskit tunnetaan - hän myönsi nämä hirvittävien seuraamusten mahdollisuuden ja että kyllä ne työterveyslaitoksella tiedetään [! nimenomaan näin keskustelu meni] - ja hän jatkoi, että altistustestiin tulevalle riskit kyllä selostetaan hyvin tarkkaan, ja että aina riskin ottaa kuitenkin testattava itse [onhan riskit tehty hänelle tiettäväksi].

Hän selosti yksityiskohtaisen tarkasti, milloin homealtistustesti tehdään. Yleistäen Latvalan sanoman tiivistän niin, että Työterveyslaitos tekee homealtistustestit, kun muilla keinoin ammattitautiepäilyä ei ole voitu osoittaa; "ilman homealtistustestiä ammattitautidiagnoosia ei voi saada".

Tämähän on kiristystä täsmälleen samalla tavalla, kuin jos vaihtoehtona olisi venäläinen ruletti: piippu otsalle ja voi olla, ettei ase laukea. Se leikki on kuitenkin läpikäytävä, jos aikoo saada toimeentulonsa edes jotenkin järjestettyä.
      "

• pakonomainen pakkomielle

sinulle on jäänyt pakonomainen pakkomielle tästä altistustestissä sinne pääkoppaasi, siksi haluat ehdottomasti tämän neljä vuotta vanhan kirjoituksen etunenään. Herää jo punkki unestasi!!!!'

Elämme vuotta 2009 EIKÄ ALTISTUKSIA TEHDÄ ENÄÄ!!!

Hae itsellesi hoitoa sillä mielenterveytesi on pahasti järkkynyt.

• masentaa
        pakonomainen pakkomielle kirjoitti:

sinulle on jäänyt pakonomainen pakkomielle tästä altistustestissä sinne pääkoppaasi, siksi haluat ehdottomasti tämän neljä vuotta vanhan kirjoituksen etunenään. Herää jo punkki unestasi!!!!'

Elämme vuotta 2009 EIKÄ ALTISTUKSIA TEHDÄ ENÄÄ!!!

Hae itsellesi hoitoa sillä mielenterveytesi on pahasti järkkynyt.

itselle on tehty tänä vuonna juuri noita homealtistuksia,eli niitä todellakin tehdään vielä!

• RIP
        masentaa kirjoitti:

itselle on tehty tänä vuonna juuri noita homealtistuksia,eli niitä todellakin tehdään vielä!

joka ottaisi kosteusvaurioista sairastuneen asian ajaakseen?

Riski havita juttu ei ole oleellinen, vain se, etta oikeuteen mennaan ja asiaan kasitellaan ja oikeuteen kutsutaan altistuksia tehneet laakarit, hoitavat laakarit ja kaydaan koko homma lavitse.

Onko yksikaan lakimies kiinnostunut jutusta? Materiaalia riittaa, aika taitaa loppua ennen kuin koko materiaali on lapi kayty, joten ehka homma pitaa jattaaa perinnoksi. Mutta, jos kukaan tietaa hyvaa lakimiesta joka myos tekee tyonsa ja tai tata palstaa lukee joko lakimies, joka haluaisi toita talta saraltakin, niin ... vinkkia palstalle vain

• Katkera nainen

Olin samaisen Jari Latvalan kanssa tekemisissä kun arvioitiin työpaikan sisäilmamyrkkyjen osallisuutta keskenmenooni. Sain heti hyvin jyrkän vaikutelman henkilöstä. Hän ei kuunnellut lainkaan mitä minulla oli sanottavana vaan puhui järkähtämättömän itsevarmasti, vaikkei ole edes gynekologian erikoisasiantuntija, ettei keskenmenoni ole voinut johtua sisäilman myrkyistä. Hänellä ei ollut mitään perusteita mielipiteilleen, koska sisäilman myrkkypitoisuuksia ei ollut tutkittu niissä olosuhteissa, jotka vallitsivat raskaana ollessani. Eikä erään sisäilmassa todetun myrkyn vaikutuksia edes vielä tunneta tarpeeksi hyvin, vaikka viitteitä sen osallisuudesta keskenmenoihin ja sikiön kromosomipoikkeavuuksiin on olemassa. Hän vain sanoi, että hän on ollut itse työryhmässä, jossa päätettiin suhtautumisesta ko. myrkkyyn ja sanoi epäilevänsä, että sitä koskaan todetaan vaaralliseksi.

Tiedehän ei toimi näin, että oletetaan jotain vaan asia pitää tutkia ja siksi se oli hyvin erikoinen mielipide häneltä. Kyseessä vaan sattuu olemaan aine, jolla on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia jos se todetaan vaaralliseksi. Niinpä ko. ainetta on vain pikkuhiljaa alettu poistamaan/vähentämään kaikkialta. Vähän sama juttu kuin amalgaamin kanssa. Amalgaamipaikkoja vaihdetaan koko ajan vähemmäksi, vaikka sen vaarallisuutta ei koskaan myönnetty Suomessa. Kaiken lisäksi hän ei ollut kiinnostunut edes näkemään potilaskertomustani vaan tokaisi, että kyllä hän sen tuolta OYS:sta saa jos katsoo tarpeelliseksi. Silti, tämä henkilö oli hyvin varma siitä, että myrkyillä ei ole mitään osallisuutta keskenmenooni.

Sain kyllä hänen välityksellään erittäin huonon käsityksen työterveyslaitoksen toiminnasta ja epäilytti heidän objektiivisuutensa riskien tarkastelussa. Raha taitaa ratkaista ttl:kin tomintaa hyvin pitkälle. Työsuojelupiiri ei ollut kiinnostunut asiasta ollenkaan eikä he katsoneet, että se kuuluu edes heidän vastuulleen. Vauvat saa kuolla ja kenelläkään ei kiinnosta. Ko. Jari Latvala vain sitten tokaisi, että tällaiset asiat pitää vain hyväksyä ja että nämä tapaukset on aina hankalia kun on näitä keskenmenotapauksia. Onkohan hän ihan oikea henkilö ratkaisemaan tällaisia asioita jos kokee tilanteet liian hankaliksi itselleen?

• Katkera nainen jatko

Niin. Ja jatkona vielä. Sama juttu se on näiden homealtistusten kanssa kuin sisäilmamyrkkyjan ja amalgaaminkin kanssa. Jos niiden vaarallisuus myönnettäisiin, se tulisi erittäin kalliiksi. Siksi valtio on aloittanut talkoot ongelmien kitkemiseksi ja vähentämiseksi. Kenties amalgaaminkin vaarallisuus myönnetään sitten kun 99% amalgaamista on vaihdettu.

• Oikeusturvaton
        Katkera nainen jatko kirjoitti:

Niin. Ja jatkona vielä. Sama juttu se on näiden homealtistusten kanssa kuin sisäilmamyrkkyjan ja amalgaaminkin kanssa. Jos niiden vaarallisuus myönnettäisiin, se tulisi erittäin kalliiksi. Siksi valtio on aloittanut talkoot ongelmien kitkemiseksi ja vähentämiseksi. Kenties amalgaaminkin vaarallisuus myönnetään sitten kun 99% amalgaamista on vaihdettu.

otatin pois jo 15 vuotta sitten, tosin en osannut silloin varautua operaation haittoihin, mm. paikan vaihdon jälkeen pulssini nousi 150:een mutta onneksi tasoittui levolla. Homealtistustestit aiheuttivat taas minulle paljon pahempaa kuin pulssin nousun. Nyt vain harmittelen etten aikoinaan altistustesteihin mennessäni tiennyt mitä tuleman pitää.

• Katkera nainen..
        Oikeusturvaton kirjoitti:

otatin pois jo 15 vuotta sitten, tosin en osannut silloin varautua operaation haittoihin, mm. paikan vaihdon jälkeen pulssini nousi 150:een mutta onneksi tasoittui levolla. Homealtistustestit aiheuttivat taas minulle paljon pahempaa kuin pulssin nousun. Nyt vain harmittelen etten aikoinaan altistustesteihin mennessäni tiennyt mitä tuleman pitää.

Amalgaamien mahdolliset vaikutukset ovat todennäköisesti vain niin huomaamattomia, että niitä ei voi itsekään tietää. Ensinnä tulee mieleen hitaasti kehittyvä Alzheimerin tauti, joka on joissain tutkimuksissa liitetty amalgaamipaikkohin. Vaikea sitä on tietää onko se sitten peräisin paikoista vai jostain muusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä sanoisit

juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      150
      1479
    2. Mitä hyvää

Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      573
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      462
    9. Missä näet kaivattuasi?

Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe