Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

mikä monninen sopisi

chloe

eli, haluaisin 180-litraiseen akvaariooni 8 kpl monnisia. en vain osaa päättää mitä.
kriteerit olisi: maksaa siedettävästi (korkeintaan 7 e/kpl), ei kupari eikä täplämonnisia, ja olisi suht vilkkaita. ei siis sellaisia jotka lymyilee koko ajan jossain kasvipusikossa ja joita ei näe koskaan.
pohjalla hiekka, muut kalat: 3 kääpiörihmakalaa ja 12 kerritetraa.
vesi neutraalia ja suht pehmeää. lämpöä 26 astetta.

8

2413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaari-o

      Corydoras davidsandsi
      Corydoras barbatus
      Corydoras semiaguilus
      Corydoras rabauti
      Corydoras concolor
      Corydoras narcissus
      Corydoras ambiacus
      Corydoras elegans
      Corydoras gossei
      Corydoras melanotaenia
      Corydoras metae
      Corydoras synchri
      Corydoras trilineatus



      suom.

      Somamonninen
      Ruutumonninen
      Ristimonninen
      Ruostemonninen
      Nokimonninen
      Jousimonninen
      Pantterimonninen
      Korumonninen
      Kultapäämonninen
      Kultakylkimonninen
      Mustaselkämonninen
      Pantamonninen
      Leopardimonninen

      ! ! ! Hiekkapuhallushiekkaa ! ! ! pohjalle, hinta politiikkaa en mene spelukoimaan tämän enempää.

      Mitä suurempi parvi sen aktiivisempia ovat, oppivat myös päivä ruokailuun ajallaan.
      Älä kuitenkaan yli kansoita akvaariotasi.

      Laskin pikaisesti tilavuus suhteen kalastostasi johon voisit hankkia ? määrän monnisia...

      säyseä kala 1xaikuispit.
      vilkas kala 2xaikuispit.

      18 Rihmoista, 3 kpl
      144 vilkkaista tetroista, 12 kpl
      = 162 (verrattavissa akvaarion litra määrään)
      40 - 60 monnisista, 8-10 kpl
      Ei jää paljoakaan tilaa monnisille, vaativat 48 litratilavuus suhdetta joten akvaariosi pitäisi olla väh. 250l.
      Suodattimen kierrätettävä vettä tunnissa n. 800l
      Nitriitin pysyttävä nollissa veden vaihdon välin sekä Nitraatin 10-20 välillä.

      Muuten kyllä mutta ei, hiekkakin pitäisi vaihtaa ja suurempaa akvaa lähteä hankkimaan ... ei voi mitään mutta näin on faktat.

      • chloe

        siis en iha tajunnu kaikkee sun viestistä... x)
        enkö muka maininnut että pohja ON HIEKKAA? mitä siitä et ymmärtänyt?
        suodatin on mattosuodatin. en juuri nyt muista paljon se kierrätti tunnissa, mutta on taatusti riittävä.
        itse kun laskin altaan riittävyyttä, ajattelin että
        rihmakalat vie 30 l (äijä voi kuitenkin olla suht äkäinen)
        kerritetrat korkeintaan 100 litraa (eivät kuitenkaa kasva kovin suuriksi eikä ne nyt kuitenkaa mitään kauhean vilkkaita ole kuten esim. kuparitetrat, ovat myös sävyisiä eivätkä ole reviiritetroja. miten ihmeessä saat ne viemään 144, tai 162 litraa??)
        ja jos niitä monnisia olisi vaikkapa 8 pandamonnista (aikuispit. 5 cm) ne veisi noin 40 litraa. ne ainakin ovat kilttejä ja saavat elellä keskenään pohjalla.
        siis kyllä kait nyt 180 litraiseen altaaseen voi laittaa pikkurihmakalahaaremin, parven tetroja ja pienemmän parven monnisia?


      • patu
        chloe kirjoitti:

        siis en iha tajunnu kaikkee sun viestistä... x)
        enkö muka maininnut että pohja ON HIEKKAA? mitä siitä et ymmärtänyt?
        suodatin on mattosuodatin. en juuri nyt muista paljon se kierrätti tunnissa, mutta on taatusti riittävä.
        itse kun laskin altaan riittävyyttä, ajattelin että
        rihmakalat vie 30 l (äijä voi kuitenkin olla suht äkäinen)
        kerritetrat korkeintaan 100 litraa (eivät kuitenkaa kasva kovin suuriksi eikä ne nyt kuitenkaa mitään kauhean vilkkaita ole kuten esim. kuparitetrat, ovat myös sävyisiä eivätkä ole reviiritetroja. miten ihmeessä saat ne viemään 144, tai 162 litraa??)
        ja jos niitä monnisia olisi vaikkapa 8 pandamonnista (aikuispit. 5 cm) ne veisi noin 40 litraa. ne ainakin ovat kilttejä ja saavat elellä keskenään pohjalla.
        siis kyllä kait nyt 180 litraiseen altaaseen voi laittaa pikkurihmakalahaaremin, parven tetroja ja pienemmän parven monnisia?

        On riittävän aktiivenen parvikala joka kasvaa kuitenkin kuutisen senttiä pitkäksi ja aikas paksuksi vielä ympärys mitaltaan jotta sille voi helposti antaa kakkos kertoimen rasittavuudesta akvaariossa.

        Mattosuodatin on bueno.

        Pandamonniset jää n. 3-4 cm pitkiksi = 32

        Laske siitä itte sitte ku kerran osaat. ;P


      • chloe
        patu kirjoitti:

        On riittävän aktiivenen parvikala joka kasvaa kuitenkin kuutisen senttiä pitkäksi ja aikas paksuksi vielä ympärys mitaltaan jotta sille voi helposti antaa kakkos kertoimen rasittavuudesta akvaariossa.

        Mattosuodatin on bueno.

        Pandamonniset jää n. 3-4 cm pitkiksi = 32

        Laske siitä itte sitte ku kerran osaat. ;P

        no siis.. minkälaisia hiekkoja sitten on? oon ite kuullut vaan sorasta (pyöreästä, karkeasta...) ja sitten hiekasta.
        jääkö pandat tosiaan niin pikkusiksi? oon kuullu monilta, ja lukenu että ne ois kuitenkin sen 5 cm... mutta ei se pienempi koko haittaa mitenkään :)
        ja kasvaako kerrit sitten tosiaan noin isoiksi? kuusisenttisiksi? oon käsittäny että ne on 4-5 cm... eiks keisarit sitten kasva isommiksi, noin 7 senttisiks...
        ja kyl mä luulen että tossa altaassa vois noi fisuset viihtyä oikein hyvin, kysyinkin ehdotuksia monnisiksi.
        eli siis niitä rohkeamman puoleisia...noi pandat oli kyllä tosiaan ykkösenä listalla, mutta olen lukenut nyt niin paljon huonoa niiden kestävyydestä että en sitten tiedä...
        leopardeja harkitsin myös, mutta ne on viileämmän veden kaloja kun noi muut. tai siis altaan lämpö on 26 ja leopardit ei kuuleman mukaan tykkää yli 25 asteisesta.
        onko täällä muilla parempia kokemuksia pandoista? kasvattajilta, siis yksityisiltä saa varmaan paljon terveempiä ja parempikuntoisia, mutta onko yleensä kaikki kaupasta ostetut kovin huonossa kunnossa?


      • Vaari-o
        chloe kirjoitti:

        no siis.. minkälaisia hiekkoja sitten on? oon ite kuullut vaan sorasta (pyöreästä, karkeasta...) ja sitten hiekasta.
        jääkö pandat tosiaan niin pikkusiksi? oon kuullu monilta, ja lukenu että ne ois kuitenkin sen 5 cm... mutta ei se pienempi koko haittaa mitenkään :)
        ja kasvaako kerrit sitten tosiaan noin isoiksi? kuusisenttisiksi? oon käsittäny että ne on 4-5 cm... eiks keisarit sitten kasva isommiksi, noin 7 senttisiks...
        ja kyl mä luulen että tossa altaassa vois noi fisuset viihtyä oikein hyvin, kysyinkin ehdotuksia monnisiksi.
        eli siis niitä rohkeamman puoleisia...noi pandat oli kyllä tosiaan ykkösenä listalla, mutta olen lukenut nyt niin paljon huonoa niiden kestävyydestä että en sitten tiedä...
        leopardeja harkitsin myös, mutta ne on viileämmän veden kaloja kun noi muut. tai siis altaan lämpö on 26 ja leopardit ei kuuleman mukaan tykkää yli 25 asteisesta.
        onko täällä muilla parempia kokemuksia pandoista? kasvattajilta, siis yksityisiltä saa varmaan paljon terveempiä ja parempikuntoisia, mutta onko yleensä kaikki kaupasta ostetut kovin huonossa kunnossa?

        Osittain.

        Akvaaríon hiekkaa on monenlaista myynnissä monissa eri kaupoissa moneen eri hintaan.
        Puhallus hiekat, joka tällä hetkellä on se oikea tapa sisustaa akvaarion pohjaa, helppo hoitoisuutensa takia, voivat olla rae kooltaan nolla koosta n. 1.3mm.
        Erilaiset sorat taasen ovat siitä karkeampaa tavaraa ja niitä usein myyvät akvaario liikeet pitävät kilohintaakin jo niin korkeana ettei oikein kiinnosta edes ostaa mokomaa ulosteen kerääjää sisustus elementiksi harraste akvaaarioon.

        Halvimmillaan hiekkapuhallus hiekka voi olla 10Centtiä kilolta joltakin louhimolta ostettuna ja kalleimmillaan akvaarioliikkeessä saman sannan kilohinta voi olla Euron.

        Hyviä paikkoja hankkia Hiekkapuhallus hiekkaa; Biltema, Rautakaupat ja kiven murskaamot.
        Huono paikka hankkia pohjahiekkaa; Akvaarioliike

        Joo, mun Pandamonniseni on keskimitaltaa n. 3cm luokkaa, pari 4 senttistä mahtuu porukkaan mutta pieneksi jäävät. Tuosta kestävyys ongelmasta ei mun parveni oo kait kuullutkaan kun ovat muiden monnisten kanssa saman ikäisiä n. 7-9v.
        Saattavat elää hyvässä hoidossa yli viistoista vuotiaiksi jopa kakskymppisiksi jos hyvin käy.
        Se mua näissä kiehtookin kun tulevat lähes omiksi lapsiksi kun niihin kiintyy juuri pitkä ikäisyyden takia.

        On mulla Leobardejakin sekä pientä että luonnon muotoa (jättiläistä) Molemmat lajit elää ihan samassa lämpötilassa kaikkien muiden monnisten kanssa ( 26).

        Kaikki Monniset lukuun ottamatta Kupareja taitavat olla luonnosta metsästettyjä??? En nyt tiedä tarkkaan tämän hetken viljely tuloksia, käympä katsomassa ja kerron kohta lisää...


      • chloe
        Vaari-o kirjoitti:

        Osittain.

        Akvaaríon hiekkaa on monenlaista myynnissä monissa eri kaupoissa moneen eri hintaan.
        Puhallus hiekat, joka tällä hetkellä on se oikea tapa sisustaa akvaarion pohjaa, helppo hoitoisuutensa takia, voivat olla rae kooltaan nolla koosta n. 1.3mm.
        Erilaiset sorat taasen ovat siitä karkeampaa tavaraa ja niitä usein myyvät akvaario liikeet pitävät kilohintaakin jo niin korkeana ettei oikein kiinnosta edes ostaa mokomaa ulosteen kerääjää sisustus elementiksi harraste akvaaarioon.

        Halvimmillaan hiekkapuhallus hiekka voi olla 10Centtiä kilolta joltakin louhimolta ostettuna ja kalleimmillaan akvaarioliikkeessä saman sannan kilohinta voi olla Euron.

        Hyviä paikkoja hankkia Hiekkapuhallus hiekkaa; Biltema, Rautakaupat ja kiven murskaamot.
        Huono paikka hankkia pohjahiekkaa; Akvaarioliike

        Joo, mun Pandamonniseni on keskimitaltaa n. 3cm luokkaa, pari 4 senttistä mahtuu porukkaan mutta pieneksi jäävät. Tuosta kestävyys ongelmasta ei mun parveni oo kait kuullutkaan kun ovat muiden monnisten kanssa saman ikäisiä n. 7-9v.
        Saattavat elää hyvässä hoidossa yli viistoista vuotiaiksi jopa kakskymppisiksi jos hyvin käy.
        Se mua näissä kiehtookin kun tulevat lähes omiksi lapsiksi kun niihin kiintyy juuri pitkä ikäisyyden takia.

        On mulla Leobardejakin sekä pientä että luonnon muotoa (jättiläistä) Molemmat lajit elää ihan samassa lämpötilassa kaikkien muiden monnisten kanssa ( 26).

        Kaikki Monniset lukuun ottamatta Kupareja taitavat olla luonnosta metsästettyjä??? En nyt tiedä tarkkaan tämän hetken viljely tuloksia, käympä katsomassa ja kerron kohta lisää...

        ei siis soraa.. hiekkaa.. sanotaan nyt pitkän kaavan mukaan hiekkapuhallushiekkaa. ollut jo monta vuotta. ei siis tarvitse enempää ostella mistään. sitä on oikein riittävästi. olen kyllä harkinnut laittavani vieläkin hienompaa hiekkaa mutta ei oikein onnistu maton kanssa kun menee sitten jo niin hienoksi että alkaa menee maton läpi.tää nykyinen on siis sellaista rantahiekan kokoista. hiekkapuhallusHIEKKAA. ei soraa.
        niin niistä pandoista... kyllä ne kai onkin muillaki sitten eläny, jos ovat kestäny muuton.
        sun monniset on tainnu olla sulla jo useamman vuoden? toi heikkous kai on tämmönen uus "trendi"... vähän niinkuin esim musta-aavetetrojen pahkat ym... eli jopa 20-30% parvesta kuolee ostosta viikon sisään. ja aikaa kun kuluu, kuolee vielä useampia. ilman ulkoisia merkkejä. tuberkuloosia?
        tämmöistä on monilta harrastajilta saanut lukea netistä.
        niitä leopardeja on sitten varmaan kanssa vähän eri tasoa... voihan toikin niiden lämpöjuttu olla sitten uutta tjtn... kun monet on niistäkin sanonu että viikset on syöpyny (ja on siis pohja ollu hiekkapuhallushiekkaa ja puhdasta) ja kuolemia tullu lämpösessä vedessä. tiedä sitten.
        ei kai kaikki monniset luonnosta ole? vain ne harvinaisemmat. kun kyllähän tosi monet harrastajat on kudettanu vaikka mitä lajia ja kutevat ilman kudetustakin altaassa.
        esim. kuparit, täplät, rusot, pandat, helmet... onhan niitä.


      • patu
        chloe kirjoitti:

        ei siis soraa.. hiekkaa.. sanotaan nyt pitkän kaavan mukaan hiekkapuhallushiekkaa. ollut jo monta vuotta. ei siis tarvitse enempää ostella mistään. sitä on oikein riittävästi. olen kyllä harkinnut laittavani vieläkin hienompaa hiekkaa mutta ei oikein onnistu maton kanssa kun menee sitten jo niin hienoksi että alkaa menee maton läpi.tää nykyinen on siis sellaista rantahiekan kokoista. hiekkapuhallusHIEKKAA. ei soraa.
        niin niistä pandoista... kyllä ne kai onkin muillaki sitten eläny, jos ovat kestäny muuton.
        sun monniset on tainnu olla sulla jo useamman vuoden? toi heikkous kai on tämmönen uus "trendi"... vähän niinkuin esim musta-aavetetrojen pahkat ym... eli jopa 20-30% parvesta kuolee ostosta viikon sisään. ja aikaa kun kuluu, kuolee vielä useampia. ilman ulkoisia merkkejä. tuberkuloosia?
        tämmöistä on monilta harrastajilta saanut lukea netistä.
        niitä leopardeja on sitten varmaan kanssa vähän eri tasoa... voihan toikin niiden lämpöjuttu olla sitten uutta tjtn... kun monet on niistäkin sanonu että viikset on syöpyny (ja on siis pohja ollu hiekkapuhallushiekkaa ja puhdasta) ja kuolemia tullu lämpösessä vedessä. tiedä sitten.
        ei kai kaikki monniset luonnosta ole? vain ne harvinaisemmat. kun kyllähän tosi monet harrastajat on kudettanu vaikka mitä lajia ja kutevat ilman kudetustakin altaassa.
        esim. kuparit, täplät, rusot, pandat, helmet... onhan niitä.

        Hyvä kun saa rupatella välillä kokeneemmankin harrastajan kanssa... ;)


      • chloe
        patu kirjoitti:

        Hyvä kun saa rupatella välillä kokeneemmankin harrastajan kanssa... ;)

        vai tuota mein vaaria? x)
        mulla on itellä takana kuus vuotta altaita, ja kolme vuotta aktiivista harrastamista.
        tosin nyt on varaa pitää vain yhtä allasta, köyhä opiskelija kun olen...
        vielä ei ole kokemusta monista kalalajeista joten pitää aina koittaa kysellä muilta vinkkejä :D
        kun ei ole tapana vaihtaa kaloja jos ne ei olekaan sitten niin ihania mitä luulin. että yleensä saavat olla elämänsä samassa altaassa ja kun niiden aika on ohi tulee uudet fisuset...
        mutta tosiaan kauheen harmillista noi kalakantojen heikentymiset. muutaman vuoden päästä ei varmaan enää uskalla ostaa mistään kaloja, esim tuberkuloosin takia. kalakaupoissa sais olla paremmat karanteenit. ja yleensä tietenkin myös harrastajilla. tubikin on kyllä siitä inhottava että ei sitä välttämättä huomaa kuin vasta kun se vuosien päästä puhkeaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      88
      2313
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      52
      2019
    3. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1853
    4. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1638
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      26
      1437
    8. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1400
    9. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      73
      1370
    Aihe