Kumpaa bensaa kannattaa käyttää ?

Ensi mersu

Ostaessani käytetyn mersun sen entinen omistaja sanoi, että käyttää 95 oktaanista bensaa.

Ohjekirja sensijaan neuvoo käyttämään 98 oktaania.

Mitä merkitystä sillä on kumpaa käyttää muuta kuin että toinen on kalliimpaa.

Missä autoissa 95.oktaania käytetään. Nyt kalliin bensan aikana houkutus käyttää halvempioktaanista on suuri.
Voiko auto tottua eri oktaanisiin bensoihin.

Tämä minun autoni on 1988 mallin bensamersu ja sen saksankielisessä ohjekirjassa on oktaanilukuna 95, mutta suomenkielisessä 98 oktaaninen.
Onkohan ne 1980 luvun mersut sellaisia, että niitten moottorit on rakennettu kestämään pienempioktaanisia. 2000 luvun mersut ovat tietysti 98 oktaaniselle rakennettu, mutta mites nämä 1980 luvun.
Mouseeko tehot jotenkin, jos siirtyis 98 oktaaniseen bensaan, vai oudoksuuko moottori muutosta millään tavalla ?

4

5172

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      102-moottoria (200E, 230E) lukuunottamatta 95 pitäisi sopia. Jos moottori on suunniteltu 95:lle, niin 98:n käytöllä ei saavuteta mitään etua, ellei sitten moottori ole erityisen karstainen.

      95:ttä puolestaan ei saa käyttää, jos moottori vaatii 98:aa. Mitähän oktaaneja Suomessa oli myynnissä ennen 1988:aa? Ei tainnut olla 95:ttä, joten se voisi selittää sen, ettei suomalaisessa ohjeessa ollut sitä (oliko tuolloin vielä 92:ta, joka ei olisi riittänyt?).

      • Ensi mersu

        Moottori on 4 D sedan 190E-, joten vastauksestasi päätellen minulla ei ole syytä huoleen, vaan voin käyttää tätä halvempaa polttonestettä edelleen.

        Niin, kuka tietää, onko vuosikymmenien aikana bensiinien tasot muuttuneet eli jalostettu paremmaksi. Lyijy on tietty jäänyt pois, mutta mitähän muuta on bensiinien koostumuksissa tullut parannusta.
        Mitä oktaaniluku sitten tarkoittaa ja miksi korkeampioktaaninen on kalliimpaa.
        Koska autokanta vaihtuu hitaasti ja liikenteessä on paljon kasikymmentä vuotta vanhoja autoja, mutta polttoaineet kehittyvät, täytyy vanhojen autojen silti hyväksyä erilaiset polttonesteet.


      • Juke
        Ensi mersu kirjoitti:

        Moottori on 4 D sedan 190E-, joten vastauksestasi päätellen minulla ei ole syytä huoleen, vaan voin käyttää tätä halvempaa polttonestettä edelleen.

        Niin, kuka tietää, onko vuosikymmenien aikana bensiinien tasot muuttuneet eli jalostettu paremmaksi. Lyijy on tietty jäänyt pois, mutta mitähän muuta on bensiinien koostumuksissa tullut parannusta.
        Mitä oktaaniluku sitten tarkoittaa ja miksi korkeampioktaaninen on kalliimpaa.
        Koska autokanta vaihtuu hitaasti ja liikenteessä on paljon kasikymmentä vuotta vanhoja autoja, mutta polttoaineet kehittyvät, täytyy vanhojen autojen silti hyväksyä erilaiset polttonesteet.

        Oktaaniluku merkkaa bensan puristuskestävyyttä. 99 kestää ison puristuksen 95 pienemmän.
        Käsittääkseni vanhassa autossa joka tarvitsee 99 bensaa, 95 aiheuttaisin käyntihäiriötä ja nakutusta. Suositeltua isommasta oktaanista ei pitäisi olla moottorille haittaa. En tiedä lisääkö se tehoa, voi olla.


      • Kallonkutistaja
        Ensi mersu kirjoitti:

        Moottori on 4 D sedan 190E-, joten vastauksestasi päätellen minulla ei ole syytä huoleen, vaan voin käyttää tätä halvempaa polttonestettä edelleen.

        Niin, kuka tietää, onko vuosikymmenien aikana bensiinien tasot muuttuneet eli jalostettu paremmaksi. Lyijy on tietty jäänyt pois, mutta mitähän muuta on bensiinien koostumuksissa tullut parannusta.
        Mitä oktaaniluku sitten tarkoittaa ja miksi korkeampioktaaninen on kalliimpaa.
        Koska autokanta vaihtuu hitaasti ja liikenteessä on paljon kasikymmentä vuotta vanhoja autoja, mutta polttoaineet kehittyvät, täytyy vanhojen autojen silti hyväksyä erilaiset polttonesteet.

        Tuohan on käytännössä sama moottori (102) kuin 200E:ssä, jonka perusteella vaatisi tuota 98:aa. Varmimman vastauksen saat Veholta. Tai sitten käytät sitä 98:aa ja voit olla varma, ettei ainakaan liian pieni oktaaniluku riko moottoria.

        Hintaero on loppujen lopuksi merkityksetön ja saattaa olla että 98:aa jopa kuluu hieman vähemmän. Mutta varmistaisin ensin tuon 95:n mahdollisuuden, ennen kuin käyttäisin sitä. Saksassa on autoissa olleet katalysaattorit jo aiemmin kuin Suomessa, ja käytännössä kaikkiin katti-versioihin käy 95. Se voisi myös selittää sen saksalaisten pienemmän vaatimuksen.

        Kyllä bensiinitkin ovat kehittyneet. Näkyvin muutos on puhtaus, eli uudemmat laadut karstoittavat entisiä vähemmän. Lyijy lähti aikoinaan ja nyt on myös rikki saatu pois. Rikittömyys lienee edellytys saasteettomuuden kehityksessä. Vanhoille autoille, kuten esim juuri 102-moottorille, on etua tuosta vähäkarstaisuudesta, kun moottorin rakenne taisi olla tavallista karstoittavampi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe