Pyörä kävi 30tkm huollossa, jonka jälkeen tankillisella ajaa n. 220km ja tankkiin mahtuu bensaa maksimissaan 11 litraa. Ennen huoltoa vastaavat lukemat oli (kulutuksesta riippuen) 300-350km ja bensaa mahtui tällöin tankkiin n. 13,5 litraa. Vika tosiaan ilmeni heti huollon jälkeen, jolloin mieleni laski yhteen 1 1 että huollossa olisi tapahtunut jotain tämän aiheuttanutta.
Kävin kysymässä huollossa että mistä olisi kyse, eikä vikaan löytynyt ratkaisua. Kyllähän varatankilla pääsee aina huoltoasemalle, mutta paljon matka-ajoa ajavana tuo ottaa hermoon kun pitää tankata huomattavasti tiheämmin.
GS 500 E:n vika. Osaisiko joku auttaa?
6
1511
Vastaukset
- MiK
Terve!
Aika kummalta vaikuttaa. No selvästi siellä huollossa on jotain tehty..!
Minulla on samalla pyörällä viimeisen 30000 km:n osalta keskimääräinen kulutus 4.88 ltr/100km.
Laskeskelin, että Sinulla oli ennen remonttia kulutus 13,5 ltr/325 km * 100 = 4,15 ltr/100km. (noin).
Remontin jälkeen pyöräsi kuluttaa
11 ltr/220km * 100 = 5,00 ltr/100km (noin).
Tällöin kulutus on kasvanut huollon jälkeen noin 17 %.
Mielestäni pyöräsi vei bensiiniä ennen remonttia varsin niukasti. Eli onko seossuhde (kaasuttimelta) ollut turhan laihalla? Tällöin huollossa on tavalla tai toisella viritetty kone rikkaammalle seokselle. Oma koneeni on sytytystulppien värin perusteella jo kyseisellä (4,88) seoksella varsin laihalla. (Tulpat vaaleat).
Mielestäni huollon jälkeinen kulutus on jokseenkin hyväksyttävällä tasolla, joskin ehkä hiukan suuremman puolella? Enemmän kannattaisi kiinnittää huomiota sytytystulppien väriin. Optimiseoksella tulpan väri on suunnilleen sama kuin liptonteen. Vaaleampi merkitsee laihaa ja tummempi/musta rikkaampaa seosta.
Tässä oli muutamia pohdintoja mitä mieleen tuli. Vaikeampi sanoa enempiä tietämättä tarkkaan mitä huollossa tehtiin.Kiitokset viestistä.
Valittelin viimeisimmässä huollossa tehon puutetta, jonka he olivat mielestään ratkaisseet lisäämällä käyntikierroksia [ymmärtääkseni]. Tämä oli marginaalisesti lisännyt kulutusta.
Seoksen suhdetta on kuitenkin säädetty joka huollossa (18, 24, 30tkm), joten siitä tämä varsinainen ongelmani johdu.
Ongelmahan on siinä, että jostain syystä kaikki bensatankissa oleva bensa ei tule käytetyksi. Voi olla että kulutuksen lisääntyminen liittyy ongelmaan tai ei, mutta kun kone hyytyy ja sen jälkeen menee tankkaamaan, ei tankkiin mene 11 litraa enempää bensaa. Ajoin huollon ehdotuksesta myös varatankin tyhjäksi, jolloin bensaa meni tankkiin vähän runsaat 14 litraa. 17 litran tankkiin pitäisi mahtua enemmän bensaa.
Ärsyttävintähän tässä on se, että paljon matka-ajoa ajavana 300km:n käyttösäteen kapeneminen n. 220-240 kilometriin on melko häiritsevää.
Sanoin huollossa vitsillä, että ovat pudottaneet minun bensatankkiin ison jakoavaimen, joka vie tuon parin litran tilan. Parempia ideoita?
Kulutukseen vielä palatakseni on se ollut 3,7-5,5l/100km ajamani n. 17tkm kilometrin aikana. Luullakseni kulutuksen vähyys johtuu kevyestä lastista ja alhaisista matkanopeuksista [siis tuo alle 4l/100km].- oap
t08 kirjoitti:
Kiitokset viestistä.
Valittelin viimeisimmässä huollossa tehon puutetta, jonka he olivat mielestään ratkaisseet lisäämällä käyntikierroksia [ymmärtääkseni]. Tämä oli marginaalisesti lisännyt kulutusta.
Seoksen suhdetta on kuitenkin säädetty joka huollossa (18, 24, 30tkm), joten siitä tämä varsinainen ongelmani johdu.
Ongelmahan on siinä, että jostain syystä kaikki bensatankissa oleva bensa ei tule käytetyksi. Voi olla että kulutuksen lisääntyminen liittyy ongelmaan tai ei, mutta kun kone hyytyy ja sen jälkeen menee tankkaamaan, ei tankkiin mene 11 litraa enempää bensaa. Ajoin huollon ehdotuksesta myös varatankin tyhjäksi, jolloin bensaa meni tankkiin vähän runsaat 14 litraa. 17 litran tankkiin pitäisi mahtua enemmän bensaa.
Ärsyttävintähän tässä on se, että paljon matka-ajoa ajavana 300km:n käyttösäteen kapeneminen n. 220-240 kilometriin on melko häiritsevää.
Sanoin huollossa vitsillä, että ovat pudottaneet minun bensatankkiin ison jakoavaimen, joka vie tuon parin litran tilan. Parempia ideoita?
Kulutukseen vielä palatakseni on se ollut 3,7-5,5l/100km ajamani n. 17tkm kilometrin aikana. Luullakseni kulutuksen vähyys johtuu kevyestä lastista ja alhaisista matkanopeuksista [siis tuo alle 4l/100km].tottakai sun ajonopeus vaikuttaa asiaan. Oon huomannut ainakin omassa pyörässä, että jos kiekat on noin 5000 kohdalla, moottorin käyntiääni muuttuu humisevammaksi ja samalla kulutus omien mittailujen mukaan lisääntyy, mut jos pystyt pitämään sen alle, niin silloin keskikulutus voi jäädä alle neljän litran. Parhaimmillaan oon päässyt 3.6:een jossain pitkässä ajossa jossa on vaan saanut ajella rauhallisesti.
oap kirjoitti:
tottakai sun ajonopeus vaikuttaa asiaan. Oon huomannut ainakin omassa pyörässä, että jos kiekat on noin 5000 kohdalla, moottorin käyntiääni muuttuu humisevammaksi ja samalla kulutus omien mittailujen mukaan lisääntyy, mut jos pystyt pitämään sen alle, niin silloin keskikulutus voi jäädä alle neljän litran. Parhaimmillaan oon päässyt 3.6:een jossain pitkässä ajossa jossa on vaan saanut ajella rauhallisesti.
Siis ongelma oli se, että kulutuksen ja nopeuden ollessa vakio [sama], yhdelle tankillisella pääsi vähemmän kilometreja ja kului määrällisesti [litroissa] vähemmän bensaa.
Ongelma ratkesi toisen ylimääräisen huollossa käymisen jälkeen. Putsasivat siellä kaikki polttoainejärjestelmään liittyvät putket [en termistöä osaa]. Lopputuloksena on se, että tankillisella pääsee jälleen yli 300 kilometria ja kulutuksesta riippuen tämän jälkeen menee bensaa tankkiin 12,5-13,5 litraa eli kulutus on n. 4,3-5 litraa /100km, eli varsin normaali syyskulutus.
Kiitokset vastauksista.- Tujapit
ketjus viesteistä on kauan aikaa kulunut, mutta; Minula on ollut ajopyörinä kaksi eri yksilöä GS500 pyörää vuosi mallit 1989 ja 1990. Molempien polttoaineen kulutus on vaihdellut matka-ajossa (Pisin etappi Espanja - Suomi ja 2 henkeä retkivarusteineen) välillä 3,1 - 3,5 litraa/100 km. Kuluts lukema jok alähentelisi 4 litraa sadalla on minusta pöyristyttävä.
- Jutustelija1
Kyllä se juu on jos huollon jälkeen noin käy niin selvä juttu, vie toiseen liikkeeseen laitettavaksi.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä431805Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641637Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701378Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2391333Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2071238- 1281145
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3321137- 781086
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3141057Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271057