Matkustaminen ja diabetes

Aqua

Tarviiko diabetes-potilaalla olla joku todistus, että saa kuljettaa neuloja lentokoneessa? Jos tarvii, mistä sellaisen saa? Tarviiko luvan lentoyhtiöltä? Minulla on juuri todettu 1.tyypin diabetes ja olen epävarma näistä asioista... Auttakaa kiitos.

6

6814

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lentävä piikittelijä

Jos haluat, voit varmuuden vuoksi pyytää englanninkielisen lääkärintodistuksen diabeteksestasi lääkäriltä, mutta todennäköisesti et sitä tarvitse. Insuliinikynien pitäisi olla tuttuja viranomaisille (ainakin ns. kehittyneissä maissa), ja ruiskutkin menevät varmaankin läpi, jos esim. näytät diabetesranneketta.

Lentoyhtiöltä et tarvitse lupaa, mutta voi olla hyvä varmistaa, että neulat saavat olla käsimatkatavaroissa. Ainakin Finnairin koneissa insuliinineuloja saa olla käsimatkatavaroissa, vaikka terävät esineet muuten onkin kielletty.

Itselläni ei koskaan ole ollut ongelmia insuliinikynien kuljettamisessa edes Turkissa tarkkaan valvotulla sotilaskentällä.

P.S. Kannattaa ottaa matkalle mukaan myös insuliinireseptit. Näin osataan hankkia oikeanlaisia insuliineja tilalle, jos omasi katoavat tai vahingoittuvat. Insuliinia kannattaa myös ottaa mukaan tuplasti tarvittava määrä, ja jakaa se sekä käsi- että ruumamatkatavaroihin, siltä varalta että jompi kumpi katoaa!

• dippendahl

Monissa asioissa puhuit ihan faktaa, mutta suuri virhe oli tuossa lopussa kun käskit ottaa kaksinkertaisen määrän insuliineja mukaan. Insuliinia ei saa KOSKAAN pistää ruumaan, koska siellä voi nykyäänkin lämpötila laskea pakkasen puolelle ja insuliini menettää tehonsa! Ota vaan molemmat paketit mukaan matkustamoon ja saapumismaan lentokentän ulkopuolella laita vaikka kaverin laukkuun ja toisen pidät itselläsi.

• Lentävä piikittelijä
        dippendahl kirjoitti:

Monissa asioissa puhuit ihan faktaa, mutta suuri virhe oli tuossa lopussa kun käskit ottaa kaksinkertaisen määrän insuliineja mukaan. Insuliinia ei saa KOSKAAN pistää ruumaan, koska siellä voi nykyäänkin lämpötila laskea pakkasen puolelle ja insuliini menettää tehonsa! Ota vaan molemmat paketit mukaan matkustamoon ja saapumismaan lentokentän ulkopuolella laita vaikka kaverin laukkuun ja toisen pidät itselläsi.

Kiitoksia oikaisusta! En ole tullut tuota ruuman lämpötila-asiaa ajatelleeksikaan. Itse olen aina laittanut puolet insuliineista ruumamatkatavaroihin. Onneksi mitään ei ole sattunut!

• diabeetikon vaimo

Minun mieheni sai lääkäriltä vihkosen, jossa on myös englanninkielinen selostus siitä, että henkilö on diabeetikko ja siksi hän tarvitsee mukanaan neulat, kynät ja lääkkeet. Lääkäri täyttää lomakkeeseen diabeetikon henkilötiedot ym.

Vihkosessa on myös paljon hyviä neuvoja esim. siitä miten aikaero vaikuttaa sokeritasapainoon. Kannattaa kysyä tällaista vihkoa lääkäriltä!

Ja tosiaan, ei insuliineja ruumaan!

• tokiobeibe

mulla on kans 1tyypin diabetes.tosin todettu jo 3-4 vuotta sitte.:) no, kannattais kyllä hankkia diabetes hoitajalta semmonen todistus lappu,mutta ei ne aina ees kysy sitä.musta ei kyllä tarvii kysyä lentoyhtiöltä lupaa..en oo kyllä varma.. mutta kysy sitä lappua!

• nasu

Joo tota... olen itse diabetikko (1. tyypin).
      Matkusteltuakin on tullut tässä ihan reilusti. Itse olen saanu lääkriltäni sellaisen pankkikortin kokoiseksi taitettavan diabeetikon matkaoppaan jossa on sitten kerrottu kaikkea tarpeellista ja huomioitavaa itse diabeetikolle sekä sellainen kohta jossa kerrotaan potilaasta hänen tiedot ja että hän sairastaa diabetesta, hoito ohjeet ja hoitavan lääkärin tiedot leimoineen! Tämä kaikki on tietysti sitten englaniksi ja oma lääkärini on vakuuttanut että tämä riittää viranomaiselle kuin viranomaiselle!
      Tietysti tämän kaiken lisäksi minulla on aina matkassa Minulla on diabetes kortti, voimassa oleva insuliini resepti ja diabetes ranneke.
      Se mitä tulee hoitovälineisiin niin en kyllä ole ikinä tarvinnut minkään maailman lupia tai todistuksia oli maanosa sitten eurooppa, afrikka tai amerikka.
      Ja sitten vielä sellaista että itse olen pakannut aina hoitovälineeni käsimatkatavaroihin (siis jos olen matkustanut lentokoneella) mutta aina kahteen tai kolmeen eri paikkaan. yleensä omiin käsimatkatavaroihin ja sitten vielä matkakaverin käsimatkatavaroihin.
      Ruumaan ei siis todellakaan kannata laittaa insuliineja tai muita hoitovälineitä monestakin syystä kuten esim. saattaa olla EHKÄ HIEMAN LIIAN KYLMÄ paikka insuliineille, matkalaukut saattavat myöhästyä tai joskus jopa kadota teille tietämättömille, jne.
      Toivottavasti oli edes jotain apua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tiedätkö mihin

Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      75
      4301
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      97
      4022
    3. Surullista

Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2507
    4. Muuttunut käytös

Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      67
      2367
    5. Väkeä oli liikkeellä

Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      41
      2054
    6. 128
      2014
    7. Oliko kiihkeä

ensimmäinen yö?
      Ikävä
      49
      1939
    8. Kummallista

Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?
      Sinkut
      54
      1708
    9. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      137
      1696
    10. Miltä meidän

Riidat näyttäisi ja mistä niitä voisi tulla?
      Ikävä
      56
      1682
    Aihe