atooppinen iho

hei!

meidän tytöllä punoittaa kaikki taipeet ja kaula varsinkin,kaula on todella punainen kun tyttö raapii koko ajan enkä tiedä miten saisin sen raapimisen loppumaan.tänään huomasin että tyttö rupes välillä kiukkumaan siitä kun häntä kutitti kaulasta ja nyt myös jaloista.sääliksi käy kun yrittää estää toista raapimasta, tyttö on vähän päälle 3 kuukautinen.olen kokeillut talkkia rasvaa ja apteekista ostettua öljyä mutta mutta...onko kukaan ollut saman laisessa tilanteessa kun minä, jos on niin miten te olette toimineet tässä tilanteessa?

27

10158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täältä

      Kortisonivoiteet on pitkään käytetty ja yleinen lääke atooppiseen ihottumaan, ja miedoimpia saa ilman reseptiä apteekista (hydrokortison, sibikort ym). Mutta kun tyttö on noin nuori, niin kannattaa kysyä apteekista heidän kantaansa. Lyhyinä muutaman päivän kuureina ei pitäisi olla mitään haittavaikutuksia. Kortisonivoidekuurin ohella ja jälkeen sitten tavallista, hajusteetonta perusvoidetta pari-kolme kertaa päivässä. Ei likaa pesua jottei ihon luontainen rasvakerros kärsi, ja kylpyveteen voi sekoittaa myös tuota perusvoidetta.

    • meilläkin

      Meidänkin pian 3 vuotta täyttävällä lapsella on atooppinen iho, ei syntymästä saakka mutta ilmaantui noin vuosi sitten. Aluksi käytin kortisonivoidetta kuurina, ja se auttaakin, mutta koska kyseessä todellakin on hormonilääke, en suosi sen käyttöä jatkuvasti kuureinakaan. Olen kokeillut apteekin rasvoja huonolla menestyksellä, ainut millä saan kuivan ihon edes muutamaksi päiväksi laantumaan, on apteekissa myytävä essex-voide jolla sitten voitelen useamman kerran päivässä. Käytin lastani myös ihotautilääkärillä, josta sain rasvoja mutta jotka eivät auttaneet toivotulla tavalla. Voi tietysti olla, että olisi pitänyt sittenkin kirjoittaa toisenlaiset rasvat, ja edessä saattaakin olla vielä käynti ihotautilääkärillä.
      Olen kokeillut myös vaatteiden pesussa hajusteetonta pesuainetta ja jättänyt huuhteluaineen pois, mutta ei ole auttanut. Kesäisin iho on parempi, mutta näin syksy-ja pian talviaikaan iho-ongelma pahenee. Meillä helpotusta tuo ainoastaan se, että ihoa voidellaan säännöllisesti, useamman kerran päivässä. Varsinkin pesun jälkeen on hyvä laittaa runsaasti rasvaa, niin paljon kuin iho vain imee. Teillä kyseessä on vielä pikkuinen vaaveli, joten suosittelen neuvojen kyselyä lääkäriltä, ja käymistä vaikka ihan ihotautilääkärin luona. Harmillista tällaiset iho-ongelmat, täytyy vain toivoa että ne ajan kanssa helpottavat. Tuli vielä mieleeni, onko teidän suvussa muilla atooppista ihoa, meiltä löytyy muiltakin. Syysterveisiä :)).

      • raapsraapsraaps

        mulla ja mun pojalla on atooppinen iho. Olemme saaneet parannusta ja helpotusta aikaan seuraavilla konsteilla: vehnäjauhot minimiin, pastat ym. durum-vehnästä,
        ei kastikkeita, paitsi maissijauhosta tehtyjä,
        ei liha/kasvisliemiä (paljon kaikenlaisia lisä-aineita)
        muutenkin mahdollisimman vähän käsiteltyjä ruoka-aineita
        paljon hedelmiä ja kasviksia, kotimaisia marjoja
        ja se, mikä on mua auttanut eniten, tarpeeksi nesteitä
        kannattaa kokeilla.


    • muuan äiti

      Meidänkin pojalla puhkesi atoopinen ihottuma noin yksi ja puoli vuotiaana. Hänellä todettiin myös maitoallergia. Ihottuma ei kuitenkaan loppunut kokonaan maidon jäätyä pois ruokavaliosta. Aluksi käytimme kortisonia (mahdollisimman vähän ja siksipä yöt usein valvottiin pojan kutinan vuoksi.)Myöhemmin saimme lastenlääkäriltä protopic-nimisen voiteen, josta saimme todellisen avun. Lisäksi käytimme repair-nimistä ihorasvaa, joka oli essexin lisäksi ainoa tavallinen ihorasva, joka pojallemme sopi. Paljon myöhemmin aloimme huomata, että poikamme ihottuma paheni aina, kun hän oli syönyt paljon keinotekoisia väriaineita sisältäviä tuotteita. Jätimme ne pois ruokavaliosta ja yllätys, yllätys ihottuma katosi kokonaan.

    • mimmi

      Olen nyt reilun vuoden taistellut pojan atooppisen ihon kanssa, ei ole helppoa. Sen olen huomannut, että mikä toimii toisella ei välttämättä itsellä.

      Mene ensimmäiseksi yksityiselle lastenlääkärille tai ihotautilääkärille. Toivottavasti sulla on vakuutus voimassa, sillä kuluja tulee olemaan paljon. Neuvoja tulee paljon, mutta kuuntele valikoiden (lääkäri tietää, mitä tekee). Meilläkin neuvolan tätillä oli vanhentunutta tietoa aiheesta.

      Oikea perusvoide löytyy vain kokeilemalla. Kannattaa pyytää apteekista näytepakkauksia. Meillä kaikki öjypohjaiset rasvat pahensivat ihottumaa. Novalan, basan 2, essex (rasvaisin), lipolan ovat sopineet meillä. Liian kevyet rasvat kuivattavat ihoa entisestään (lotionit ja cremit).

      Kaikki materiaalit, jotka ovat ihoa vasten kannattaa hankkia puuvillaisia (mielellään alkkarit valkoisia). Minirisk pyykinpesuaine on toiminut meillä. Huuhteluainetta en ole käyttänyt ollenkaan, vaan olen silittänyt kaikki vaatteet. Voihan se olla, että teillä on vielä pesukoneessa vanhan pesuaineen jäämiä, siksi ei ole helpottanut.

      Meillä otettiin ihotestit jo 4:n kk:n iässä, mutta mitään ei näkynyt. 6:n kk:n iässä tehtiin sama testi ja siinä näkyi kotimaiset viljat ja kananmuna. Tämä löytö helpotti meillä jonkin verran. Jos tyttösi on rintamaidolla, jätä nyt esim. mansikka, muna, suklaa, sitrushedelmät, tomaatti pois omasta ruokavaliostasi. Minulle suositeltiin myös maidotonta ruokavaliota, mutta kun en käytä muutenkaan, niin ei johtunut siitä.

      Ensiapuna nyt kynsien leikkaus ja viilaus. Hanskat käteen yöksi ja muulloinkin, jos tarvetta. Kutinaan auttaa myös märät kääreet eli rasvaa paksusti, päälle pari märkää (viileä ei kylmä) kerrosta lakanakankaasta leikattua palasta, sitten vielä pari kuivaa ja vaikka solmimalla kiinni, jos ei ole harsosukkaa tms. Tavallinen vesi käy, mutta keittosuolaliuos on virallinen "kostuke". Anna olla pari tuntia tai niin kauan, ku pysyy.

      Atooppiseen ihottumaan ei ole mitään ihmelääkkeitä, tautia ei voi parantaa, oireita kylläkin helpottaa. Toivottavasti sinä pääset helpommalla, kuin minä. Kun iho on huonossa kunnossa se todella vaatii paljon vanhemmilta, onneksi niitä hyviäkin jaksoja on välissä.

      Ja vielä semmosta, että tein itse tietämättömyyttäni monta mokaa, mutta se kuuluu asiaan. Neuvoja kysymällä, kokeilemalla ja kantapään kautta oppii tähän rasvarumbaan ja kaikkeen tottuu, vaikka heti aluksi ei siltä tunnukkaan.

    • tietoa

      Tutkimuksissa on havaittu myös atooppisen ihon suhteen helpottavaa vaikutusta eräillä maitohappobakteereilla, näitä myydään maitohyllyssä gefilus-tuotteina. On pieniä tehojuomapulloja sekä muita maitotuotteita. Vauvoille on myös ainakin jauheena myynnissä äidinmaidonkorviketta, jossa on mukana samainen gefilus.

      • jaana

        Gefilus-tutteli on erittäin pahan makuista, en saanut lastani juomaan sitä (onneksi ei sitten ollut maitoallergiaa). Lisäksi se maksaa 28 euroa/3 litraa (valmista maitoa). Mistä voisin käydä lukemassa näistä tutkimuksista?


      • riikka
        jaana kirjoitti:

        Gefilus-tutteli on erittäin pahan makuista, en saanut lastani juomaan sitä (onneksi ei sitten ollut maitoallergiaa). Lisäksi se maksaa 28 euroa/3 litraa (valmista maitoa). Mistä voisin käydä lukemassa näistä tutkimuksista?

        Tuo keitettävä gefilus peptidi-tutteli on kieltämättä oksettavan hajuista ja maistuu vielä pahemmalle. Itse sain vauvan syömään sitä käyttämällä vauvalusikkaa, jolla sujautin pieniä määriä valmistetta poskiin. Ensimmäisillä lusikallisilla ilme oli valokuvan arvoinen. Sellaisiin nyrpistyksiin ei naama ole enää myöhemmin taipunut.

        Vauva tottui hiljalleen makuun ja lopulta nälkä voitti. Ensimmäinen pullollinen vei noin 20 minuuttia, mutta muutaman päivän päästä ei ollut enää mitään ongelmia.

        Tosin maitoallergiaoireet jäivät ja jouduimme vaihtamaan nutri-junioriin, joka on vielä vähän kalliimpaa. Mutta kelahan korvaa tuosta 75% kun allergia on todettu, joten ei siinä paljoa päiväaterialle jää hintaa.


      • jaana
        riikka kirjoitti:

        Tuo keitettävä gefilus peptidi-tutteli on kieltämättä oksettavan hajuista ja maistuu vielä pahemmalle. Itse sain vauvan syömään sitä käyttämällä vauvalusikkaa, jolla sujautin pieniä määriä valmistetta poskiin. Ensimmäisillä lusikallisilla ilme oli valokuvan arvoinen. Sellaisiin nyrpistyksiin ei naama ole enää myöhemmin taipunut.

        Vauva tottui hiljalleen makuun ja lopulta nälkä voitti. Ensimmäinen pullollinen vei noin 20 minuuttia, mutta muutaman päivän päästä ei ollut enää mitään ongelmia.

        Tosin maitoallergiaoireet jäivät ja jouduimme vaihtamaan nutri-junioriin, joka on vielä vähän kalliimpaa. Mutta kelahan korvaa tuosta 75% kun allergia on todettu, joten ei siinä paljoa päiväaterialle jää hintaa.

        Meillä kela ei korvannu (eikä vakuutuskaan), kun ei ollut maitoallergiaa. Ei varmaan saa sitä korvausta pelkän atooppisen ihottuman perusteella. Kumma juttu, ettei ne saa nykypäivänä näitä erikoiskorvikkeita maistumaan paremmalta...


      • tutkimukset
        jaana kirjoitti:

        Gefilus-tutteli on erittäin pahan makuista, en saanut lastani juomaan sitä (onneksi ei sitten ollut maitoallergiaa). Lisäksi se maksaa 28 euroa/3 litraa (valmista maitoa). Mistä voisin käydä lukemassa näistä tutkimuksista?

        Toivottavasti ei sotketa nyt kahta eri gefilus-tuotetta. Eli on gefilus-tutteli, jota saa tavan kaupasta, ja on normaali korvike lisättynä tuolla gefiluksella. Ja sitten on gefilus peptidi-tutteli,joka on erityiskorvike, myydään apteekeissa, ja on tarkoitettu maitoallergisille lapsille (siis allerginen maidon proteiinille, joka on puolestaan eri asia kuin laktoosin imeytymishäiriö, laktoosi-intoleranssi, johon usein sotketaan).
        No, joka tapauksessa, tutkimuksista jotain tietoja ainakin saat netistäkin, kun esim. laitat googleen hakusanaksi LACTOBACILLUS GG, ja selailet sitä kautta löytyviä artikkeleita. Neuvoloissakin voisi jotain tietoa olla, mutta tuskin näitä tutkimuksia kovin laajalti.


      • maku
        jaana kirjoitti:

        Meillä kela ei korvannu (eikä vakuutuskaan), kun ei ollut maitoallergiaa. Ei varmaan saa sitä korvausta pelkän atooppisen ihottuman perusteella. Kumma juttu, ettei ne saa nykypäivänä näitä erikoiskorvikkeita maistumaan paremmalta...

        Erikoiskorvikkeet on tarkoitettu sairaille lapsille. Kaikki lisäaineet, joita ei tarvita, jätetään sen takia pois. Maku on toisarvoinen seikka jos yritetään etsiä valmistetta jota lapsi voisi käyttää ravintonaan kun tavalliset tuotteet eivät sovi.


    • martti2

      Atooppinen iho on tulehtunutta ihoa, joka hoidetaan kortisonikuurilla. Perusvoiteet, rasvat yms. eivät auta atooppisen ihon hoidossa. Ne saattavat hetkeksi helpottaa oireita, mutta pitkällä juoksulla tulehdus vain pahenee.

      Sopivanvahvuisen kortisonin määrää lääkäri. Kortisoni ei saa olla liian mietoa, koska tällöin tulehdus ei parane kuurin aikana kokonaan vaan uusii heti kuurin loputtua.

      Oma vauvamme joutui tähän neuvola-lääkäri-erikoislääkäri -pyöritykseen ja hankimme kilotolkulla erilaisia rasvoja ja mietoja kortisoneja joilla ihoa hoidettiin. Lopputuloksena oli niin tulehtunut iho, että vauva ei sietänyt enää kosketusta. Kuulimme myös mielenkiintoisia perusteluja miksi iho ei parane: vauva oli tullut allergiseksi käytetylle iholle ja yhtäkkiä myös äidin syömät viljat, kasvisrasvat yms. aiheuttivat oireet.

      Vaihdoimme jälleen kerran ihotauti-/allergialääkäriä ja sitten onnisti. Saimme keskivahvan kortisonikuurin (4 kk vauvalle) ja iho parani viikossa. Jatkohoitoon määrättiin protopic - jota ei vielä ole suomessa hyväksytty vauvan hoitoon (prosessi oli ainakin kesällä vielä kesken).

      Parantumisen jälkeen testattiin maitoallergia, ja sehän syynä olikin. Toisin sanoa, maitohappobakteerit joita eräs lääkäri oli määrännyt, vain pahensivat tilannetta...

      Tämän yhden kortisonikuurin jälkeen iho-oireet ovat tulleet takaisin vain pari kertaa ja tällöinkin vain pienenä punoituksena. Ne olemme hoitaneet heti ilmaannuttua kotikonstein muutamassa päivässä samaisella kortisonilla ja protopic:llä.

      Lopetimme imettämisen samalla kun maitoallergia testattiin. Lääkäri piti sitä järkevänä vaihtoehtona, koska samalla hanskattiin myös viljat ym. ruoka-aineet jotka aiheuttivatkin jatkossa lieviä allergiareaktioita.
      Toisekseen, imettämisen lopettaminen antoi myös mielenrauhan, koska ikinä ei halua vauvalleen samaa kohtaloa toistamiseen kuin mitä ensimmäisten elinkuukausiensa aikana joutui kärsimään.

      Neuvoni on: jos lääkäri on todennut, että kyse on atooppisesta ihosta, unohtakaa tuo rasvaralli. Etsikää lääkäri joka tietää mitä tekee ja on valmis hoitamaan vauvanne kuntoon.

      • mimmi

        Teillä kävi nyt vaan onnellinen sattuma sen allergian löytymisen kanssa. Meillä hoitavana rasvana on elidel (saman tyyppinen protopicin kanssa), mutta vaikka aloitan rasvaamisen terveelle iholle, ei kortisoni taukoa kestä viittä päivää pidempään. Jos ns. kovempia kortisoneja käytetään vuosikausia niiden teho loppuu ja haittavaikutuksia tulee varmasti. Atooppinen ihottuma saattaa olla eliniän kestävä sairaus, joten miettikää itse, mitä kannattaa uskoa...


      • jaana

        Tuo atooppisen ihottuman määritelmä meni ihan metsään ("atooppinen iho on tulehtunutta ihoa jne..")!!! Atooppisen ihon rakenne on erilainen, kuin normaalin ihon. Se haihduttaa helpommin kosteutta, kuin normaali iho sekä oman rasvan koostumus on erilainen! Tulehdus reaktiot tulevat näistä syistä helpommin. Perusvoiteet ovat todella tärkeitä atoopikolle, koska muuten iho kiristää, kutisee ja tulehtuu helpommin. Et ilmeisesti ole ottanut asioista selvää, joten älä neuvo muita.


      • martti2
        jaana kirjoitti:

        Tuo atooppisen ihottuman määritelmä meni ihan metsään ("atooppinen iho on tulehtunutta ihoa jne..")!!! Atooppisen ihon rakenne on erilainen, kuin normaalin ihon. Se haihduttaa helpommin kosteutta, kuin normaali iho sekä oman rasvan koostumus on erilainen! Tulehdus reaktiot tulevat näistä syistä helpommin. Perusvoiteet ovat todella tärkeitä atoopikolle, koska muuten iho kiristää, kutisee ja tulehtuu helpommin. Et ilmeisesti ole ottanut asioista selvää, joten älä neuvo muita.

        Niin, no, tuo atooppisen ihon määritelmä oli ihotautien erikoislääkärin suusta jolla on erityiskokemusta vaikean psoriaasin ja atooppisen ekseeman siklosporiinihoidosta. Ehkä hän oli väärässä ;-).

        Kaikki atooppinen ihottuma ei ole sitä "pahana koko eliniän" tyyppiä. Suurin osa on hoidon löydyttyä hyvin kontrollissa tai siitä päästään eroon kokonaan. Alkuperäinen kirjoittaja ei kuvauksesta päätellen ole varsinaisesti "atoopikko".

        Kehotin myös ihon hoitoon lääkärin johdolla, en kokeilemaan vaihtoehtoja itse. Sanallakaan en kehottanut itse kokeilemaan vahvaa kortisonikuuria.


      • jaana
        martti2 kirjoitti:

        Niin, no, tuo atooppisen ihon määritelmä oli ihotautien erikoislääkärin suusta jolla on erityiskokemusta vaikean psoriaasin ja atooppisen ekseeman siklosporiinihoidosta. Ehkä hän oli väärässä ;-).

        Kaikki atooppinen ihottuma ei ole sitä "pahana koko eliniän" tyyppiä. Suurin osa on hoidon löydyttyä hyvin kontrollissa tai siitä päästään eroon kokonaan. Alkuperäinen kirjoittaja ei kuvauksesta päätellen ole varsinaisesti "atoopikko".

        Kehotin myös ihon hoitoon lääkärin johdolla, en kokeilemaan vaihtoehtoja itse. Sanallakaan en kehottanut itse kokeilemaan vahvaa kortisonikuuria.

        En osaa sanoa kummassa oli vika lähetyksessä vai vastaanotossa. Käyppä täällä vähän lukemassa fakta tietoa... www.tohtori.fi/ihotautilaakari/15.html


      • martti2
        jaana kirjoitti:

        En osaa sanoa kummassa oli vika lähetyksessä vai vastaanotossa. Käyppä täällä vähän lukemassa fakta tietoa... www.tohtori.fi/ihotautilaakari/15.html

        Saitko tosiaankin alkuperäisen kirjoittajan viestistä vaikutelman, että heidän tyttönsä iho olisi tuolla asteella? Vai lähtikö ajatuksesi harhailemaan ihan itsestään kohti pahimpia skenaarioita.

        Tiesitkö, että ekseema on yhteisnimi joukolle tulehduksellisia ihosairauksia.


      • jaana
        martti2 kirjoitti:

        Saitko tosiaankin alkuperäisen kirjoittajan viestistä vaikutelman, että heidän tyttönsä iho olisi tuolla asteella? Vai lähtikö ajatuksesi harhailemaan ihan itsestään kohti pahimpia skenaarioita.

        Tiesitkö, että ekseema on yhteisnimi joukolle tulehduksellisia ihosairauksia.

        Siinä tekstissä oli esim. semmonen juttu, että atooppista ihottumaa on allergialla ja ilman. Myös allergista ihottumaa on ilman atopiaa. Teillä saattoi olla jälkimmäistä. Meillä taas pojalla on atooppinen iho allergia.

        Vaikka allergia on tiedossa/hoidossa, pelkkä atooppinen iho aiheuttaa ongelmia. Se on luontaisesti kuiva ja kutiseva. Ja siitä alkuperäisestä kirjottajasta sen verran, että meillä ja monella muullakin se on alkanu noin.

        Satun olemaan sairaanhoitaja, joten lääketieteen sanasto on hallussa (ekseema=ihottuma). Sinähän se kirjoitit väärän määritelmän atooppisesta ihosta ja sen hoidosta, en minä. Kävit siis katsomassa linkistäni kuvat, jos menisit nyt uudestaan ja lukisit myös sen tekstin.


      • äitee +4

        taas on kuivaa ihoa jota hoidetaan rasvaamalla sitä ja ihon ärtyessä hoidetaan kortisonilla.

        tuolla naljailet lääkärin lausumalla lainauksella. Samaa porukkaa on nekin lekurit joista on oikein kirja tehty lausumiensa vuoksi...

        atooppinen iho ei siis todellakaan pysy ilman lisärasvaa kunnossa vaan on jatkuvasti hoidettava kortisonilla.

        Teillähän ei itseasiassa olut atoopikkoa vaan allergikko kuten kirjoituksestasi myöhemmin selviää.


      • Jaana
        äitee +4 kirjoitti:

        taas on kuivaa ihoa jota hoidetaan rasvaamalla sitä ja ihon ärtyessä hoidetaan kortisonilla.

        tuolla naljailet lääkärin lausumalla lainauksella. Samaa porukkaa on nekin lekurit joista on oikein kirja tehty lausumiensa vuoksi...

        atooppinen iho ei siis todellakaan pysy ilman lisärasvaa kunnossa vaan on jatkuvasti hoidettava kortisonilla.

        Teillähän ei itseasiassa olut atoopikkoa vaan allergikko kuten kirjoituksestasi myöhemmin selviää.

        Hyvin kirjoitettu! Juuri tätä minä olen tässä yrittänyt selventää.


    • luontaistuote

      psoriin atopiaan joku kehui hyväksi tällä palstalla

    • Atoopikko
    • täällä sama

      meillä oli iso apu hydrokortisoni kuurista ja ihan perus aqualan voiteesta! toimii kun vaan muistaa käyttää :)

    • oireet häviää
    • Apuaaaaaa

      Apua! Oon 11 v, tyttö ja mulla on paha atooppinen ihottuma. Oon kokeillu: Novalan, Aqualan L, Aqualan Duo, Novalan, Hydrokortison, Sibicort, essex, ceralan ja ceridal. Ei vaan auta! Iho kutisee, ja on tulehtunu. Ihottumaa on kaulassa ja kaikissa taipeissa.

    • ll

      Oikea osoite on ihotautilääkäri. Ja tulehtunut iho vaatii antibioottihoidon ensimmäiseksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe