Kaipaisin kovasti tietoa palleatyrästä? Olisi mukava lukea muiden "kokemuksia". Itselläni sitä pidetään yhtenä mahdollisuutena oireesiini, ei vielä tähystetty. Näkyykö esim tavallisessa röntgenissä tai ylävatsan ultrassa? Onko muuta hoitokeinoa kuin leikkaus?
Kuuluuko asiaan myös tunne, että aika ajoin painaisi ikäänkuin sydäntä vasten ja on vaikea hengittää ja tuntuu että sydänkin saa rytmihäiriöitä? Tämä etenkin yöaikaan.
Jos teillä kokemuksia, kertoilkaa miten vaivanne kanssa pärjäätte.
palleatyrästä
14
28737
Vastaukset
- nimetön
Todettiin gastroskopiassa palleatyrä ja se että se oli ärhäkässä kunnossa, eli se tähystys suun kautta vatsalaukkuun. Olin mahavaivojani valitellut varmaan viimeiset 10 vuotta ja käynyt vatsan ultrassa siis ylävatsankin ja siellä sitä ei nähty.
Jaa en voi syödä mausteisia ruokia kauheasti,sillon tällön kebappia mutta ei monena päivänä peräkkäin silloin tulee sairaala reissu kivun takia jos ei ole esim litalginia kotona ja vattahappojen tasaajia.
tupakan poltto olisi ehdoton nou ja kahvia vältää
ei suuria ruoka-annoksia ennen nukkumaan menoa ja muutenkin syödä vähän mutta tiheään 3-4 tunnin välein.
ja ylipaino olisi tärkeä tekija kun nuo mahamakkarat saavat vain lisää painetta tuonne vattan alueelle ja onhan se muutenkin helpompi olla kevyempänä (haave mulle)
Siin oli jotain - Äippä-80+2poikaa
Tässä meidän tarina!
Meidän vanhempi poika Asser syntyi heinäkuussa 2001. Hän oli 48cm pitkä ja painoi vain 2550g. Heti kun poika oli syntynyt, huomattiin ettei kaikki ole hyvin. Lapsi oli harmahtava eikä hengittänyt hyvin. Hänet laitettiin välittömästi happikaappiin ja juoksutettiin vastasyntyneiden teholle. Siellä meidän pikkuinen oli hengityskoneessa kiinni kun pääsimme häntä aamulla katsomaan. Asser syntyi 3.21 aamu yöllä. Siinä meille sitten kerrottiin että kyseessä on pallea eventraatio/tyrä. Pallean pitäisi olla pieni lihasmöykky. Asserin pallea oli kuin ilmapallo sisälläpäin. Suuri kalvopintainen. Väärän mallinen pallea oli tyontänyt vasemman keuhkon kasaan, työntänyt sydämmen keskemmälle rintakehää ja lisäksi suolistossa oli mutkia. Niinpä aamulla ensimmäisenä, jouduimme itkusilmässä seuraamaan poikamme hätäkastetta enkä saanut edes pitää lastani sylissä. Asser meni leikkaukseen vain puolen päivän ikäisenä. Illalla pääsimme katsomaan häntä teho osastolle. Pieni, melkein alaston nyytti, letkuja täynnä, happikoneessa kiinni. Mutta kaiken sen unohti, olihan meidän pikkuinen hengissä. Selvinnyt kauheasta leikkauksesta. Kirurgi uskalsi vasta sitten tunnustaa että pojalle olisi voinut käydä huonosti jos hänellä ei olisi ollut niin vahva sydän. Vajaan viikon sisällä Asser siirtyi jo tavalliselle osastolle ja vähän vajaan kuukauden ikäisenä saimme hänet kotiin. Luulimme että nyt on kaikki hyvin, mutta tästä alkoivat sairaalassa seurannat ja kaikki muut ongelmat. Ruuan sulatuksessa on ongelmia, vatsalaukun sulkija läppä on heikko, ruokatorventulehdus, keuhkot ovat heikot, alaraajojen ongelmia, jalkaterät kääntyvät sisäänpäin, hänellä on taipumus varvistaa kävellessään, ym,ym... Moni on sanonut että huippu urheilijaa pojasta ei tule. Nyt alkaa tilanne rauhoittua, meillä on reipas nelivuotias. Sairauden kaikki osat on "toivottavasti" kartoitettu. Tiedämme että on vain otettava päivä kerrallaan.
Kyselit että näkyykö röntgenissä: Kyllä.
Painaa sydäntä: Kyllä, jos on jo niin pahana.
Painaa keuhkoja: Jep! Kuulostaa tutulta.
Leikkattava? Luultavasti.
Mitä pikemmin pääset tutkimuksiin, sitä parempi. Tsemppiä sinulle. Jos tuo epäily pitää lopulta paikkaansa, sinulla voi olla kova kokemus vielä edessä.- lisätietoja kaipaava
Hei!
Haluaisin keskustella lisää palleaeventraatiosta. Jos sinulla on aiheesta kokemusta, vastaisitko tähän viestiin. - Ulalla
lisätietoja kaipaava kirjoitti:
Hei!
Haluaisin keskustella lisää palleaeventraatiosta. Jos sinulla on aiheesta kokemusta, vastaisitko tähän viestiin.Minä kanssa kaipaisin asiasta lisätietoja, nettihaulla ei kauheasti löytynyt.. tähän keskusteluun päädyin ;) Pojallani juuri todettiin ihan muun tutkimuksen yhteydessä ja minä sain tiedon paperilla enkä ole lääkärin kanssa vielä mitään jutellut eli ihan ulalla mistä on kyse??
- Kata
Moi! Minulla palleatyrä todettiin tähystyksessä ollessani 15 vuotias. Opin pienessä ajassa elämään niin, että enää vuosiin minulla ei ole juurikaan ollut oireita. Syön rasvaisia ja mausteisiakin ruokia, mutta kohtuudella eikä peräkkäisinä päivinä. Tuo rasvan käyttö vaikutti minulla varmastikin eniten. Lopetin tuolloin leivän päälle rasvanlaittamisen ja laihduinkin muutaman kilon. Nyt 25 vuotiaana enää harvoin edes muistan, että minulla on palleatyrä. Nytkään se ei ole vaivannut viimeksi kuin joskus kesällä ja tällöinkin vain yhtenä päivänä lyhyen aikaa. Joten minä ainakin olen vielä päässyt vähällä, vaikka silloin alkuunsa ennen kuin tiedettiin mikä minulla on, olin todella kipeä. Ruokavalio, paino ja elämäntavat kuriin!
- R.potilas
"Ruokavalio, paino ja elämäntavat kuriin!"
Hei,
Välillä vaan tuntuu ettei kukaan oikein usko, mutta hyvä kun sinäkin sanoit. ;)
- liisa
minulla löytyi tähystyksessä ruokatorventulehdus ja palleatyrä muutama vuosi sitten. En tiedä, löytyykö muilla keinoilla, mutta mahalaukuntähystys taitaa olla yleinen tutkimuskeino tähän vaivaan. Oireeni olivat palantunne kurkussa, röyhtäilyä, närästystä ym. Myös mainitsemiasi oireita tunnen aika-ajoin. Hoitona mahahappoja neutralisoiva lääkitys, laihdutus, mausteisten ja rasvaisten ruokien välttäminen jne. Tärkein varmaan ylipainon välttäminen. Lääkäri sanoi, että leikkaus on vihonviimeinen keino, koska se ei välttämättä auta vaivaan, saattaa jopa pahentaa sitä. Minulla tyrä oli poikkeuksellisen suuri, jopa lääkäri ihmetteli. Mutta niinpä sen kanssa on eletty ilman suurempia ongelmia. Tsemppiä vaan sinulle ja rohkeasti tutkimuksiin. Kokeileppa seuraavaa keinoa yöksi: laita 3-4 kirjaa tai vaikka laudanpätkää sängynjalkojen alle, siis yläpäähän. Yleensä palleatyrään liittyy ruokatorventulehdus ja sängynpäädyn kohotus auttaa siihen. Tämä oli lääkärin neuvo minullekin. Ruokatorventulehdus oireillessaan voi tuntua samanlaiselta kuin sydänoireet ja aiheuttaa jopa hengenahdistuksen kaltaisen tunteen. Toivottavasti sait tästä jotain apua tiedonjanoosi :)
- isa
Kiitos Liisa viestistäsi ja kannustavista sanoistasi. Tähystykseen menossa tässä lähiaikoina,ilmeisesti jo ensi viikolla. Närästysoireet vähän nyt helpottaneet, mutta kuvotuksen tunne aina tyhjällä vatsalla tosi paha.
Lääkäri epäili myös vatsakatarrin mahdollisuutta, mutta eiköhän tuo siellä tähystyksessä selvinne.
Aurinkoa Syksyysi!
- tähysteltiin
Olen jo yli 50, ja tähän asti närästys on ollut jokapäiväinen tuttu. 5-6 vuotta olen syönyt somaceja. Enkä tahdo enää niillä pärjätä, joten hakeuduin gastroentorologiselle. Ensin mitattiin ruokatorven paine ja samalla todettiin sen toiminta. Sitten 24 tunnin ph mittaus, eli oli nenästä letku vyötäröllä kannettavaan mittariin. Tänään tähystettiin mahalaukku ja kuvattiin. Syksyn mittaan on leikkaus. Pahinta on hapon ja vatsansisällön suuhun tulo nukkuessa, kun herää yskimään sitä pois keuhkoista. Leikkauksella saadaan asia korjattua, tuo kurja vaiva, josta olen kärsinyt pikkupojasta asti. Nuo tähystelyt vähän pelottivat etukäteen, mutta aika helppojahan ne olivat, joskin hieman epämiellyttäviä. Gastroentorologiassa homma hoituu paljon miellyttävämmin, kuin terveyskeskuksessa. Siellä tutkimukset tekee alan spesialisti. Niin ruokatorven tulehdus oli taas päällä, johtui kai tutkimusten takia lääkkeettömästä jaksosta. Terveisiä ja rohkeutta kaikille hoitoon hakeutujille. Kaverini leikattiin 5-vuotta sitten, ja hän on sitä mieltä, että jos olisi tiennyt millaisen elämänmuutoksen se saa aikaan, niin olisi mennyt aiemmin.
- niko__92
tere minulla aivan samoja oireita kuin sinulla ja minullakin sitä epäiltiin muuta ei viel tähystetty
- R.potilas
Hei,
Siksipä minä jouduin tähystykseen, koska ultralla ja röntgenillä ei näkynyt palleatyrää.
Vain äärimmäisessä tapauksessa leikataan palleatyrä, esim. kun ei voi enää niellä tai jotain muuta vaarallista.
Jos nukkuu oikealla kyljellä, niin välillä tuntuu ettei pysty kunnolla hengittämään. - ylipitkä suoli
Minulla löytyi sattumalöydöksenä Thoraxissa hyvin kookas tyrä, tai ainakin niin oletetaan. Tyräaukosta on mennyt koko ohutsuoli ja osa paksusuolestakin toiselle puolelle, puolet vatsalaukusta ja maksakin on jo käänytymässä aukkoon päin.
Minulla EI OLE närästystä, eikä muitakaan refluxivaivoja, ei ole ollut koskaan. Lisäksi paineet ruokatorvessa ja varjoainetutkimuksessa ruuan kulkeutuminen ruokatorvessa on normaalia.
Mikä ihme tämä mahtaa olla. Meilahdessa on tutkittu vaan ruokatorvea ja ketään ei ole kiinostanut oikeen missä suolisto luuraa vaikka olen siitä maininnut. Eli minua on tutkittu palleatyräpotilaana.
Tehtiin aluksi päätös, ettei sitä leikata kun ei kerran närästä.
Nyt gastro-entrologian kirurgi määräsi Spirometriaan ja vatsan CT-kuvaan.
Käsittääkseni kureutumavaara on suuri kun keskeiset sisäelimet ovat sikin sokin ja vaarassa joutua puristukseen. Keuhkon ja maksan välissä on suolta.
Mistä ihmeestä tällaisia aukkoja tulee ja mikä se voisi olla jos ei ole palleatyrä. Joku reikähän on oltava jos liki koko suolisto on mennyt siitä läpi.
Kestää aikansa, ennenkuin saan tietää tuloksen kun tutkimuspäivääkään ei ole vielä annettu.
Onko mitään tietoa, mikä reikä siellä voisi olla tai mikä on revennyt?- närästää
hyvin jos sulla noin kookkaallatyrällä ei ole mitään oireita.
Pallean aukosta (ei mitenkään repeytynyt) voi luiskahtaa kyllä yläpuolelle ainakin vatsalaukku mutta taitaa kyllä
olla aika harvinaisia.
Eikö sulla ole mitään oireita tai vajaatoimintaa missään?
- närästääh
mutta itsellä se ei oireile mitenkään. Suuri osa ei edes tiedä et niiläl on
palleatyrä kun se ei aiheuta näille mitään vaivaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862