Tetrasyclinistä muutama kysymys...

Heips, te jotka olette käyttäneet tetrasycliniä!
Olen syönyt antibiottia nyt viikon ja kysyisinkin että kuinka nopeasti paranemista näkyy, jos siis näkyy ollenkaan..ja onko teillä ollut sellasta ongelmaa, että jos vähänkin ihoa puristelee niin tuntuu että koko naama turpoaa,punottaa ja jopa sinertää(niinkuin se ois totaalisen tulehtunut)...vai olenkohan vain allerginen lääkkeelle!? Olen kuitenkin käsittänyt että lääkkeen pitäisi olla tulehduksia poistava ja estävä lääke...! Entä minkälaisiin iho-ongelmiin teille on lääkettä määrätty? Mulla itsellä on sekä pieniä finnejä että isoja vaikeita ihonalaisia, mutta koska lääkärisetä oli vähän hömppä ja ulalla asioista, niin mietinkin että oonkohan saanut ollenkaan oikeenlaista lääkitystä...

Kiitos, kiitos!:)
31132
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Tetrasyclin on ihan "tavallista" antibioottia. Sitä käytetään mm. kaikenlaisiin ihoinfektioihin, kuten akneen. Näppyjen tyypillä tai koolla ei ole merkitystä. Lääke tappaa bakteereja, poistaa siis bakteerien aiheuttaman tulehduksen iholta. Olet varmasti saanut ihan oikeanlaista hoitoa siinä mielessä, että yleensä tetrasyclin on se ensimmäinen lääke mitä akneen määrätään. Tosin sen tuoma apu kestää yleensä vain kuurin ajan, sitten finnit palaavat. Toki pysyväkin parannus voi olla mahdollinen. Vasta sitten, jos käy ilmi ettei antibiootti sovi, voidaan kokeilla järeämpiä keinoja, kuten roaa tms. Monet syövät antibioottikuureja vuosikausia, sillä se on kuitenkin suhteellisen tehokas ja edullinen keino hankkiutua eroon finneistä.

Äänestä

Olen 22-vuotias, eikä akne ole pahemmin vaivannut elämäni aikana - mitä nyt teinivuosina finnejä tupsahteli tasaiseen tahtiin. Kyllä, finnejä tulee vieläkin, mutta varsinaista aknea minulla ei ole.
Nyt viime kesänä minulle tuli omituinen ongelma, vaikka kuinka pidin hygieniastani huolen, naamaan tuli finni toisensa perään - niitä tuli useita. Naama oli omituisen karhea, useita punaisia näppyjä, mutta eivät kuitenkaan olleet kipeitä. Yritin taistella ongelmaa vastaan kotikonstein - siinä kuitenkaan onnistumatta.
Niinpä päätin mennä lääkärille. Käytin työterveyttä hyödykseni ja painelin aivan tavalliselle lääkärille. Hän määräsi minulle kuukauden Apocyclin -kuurin (joka siis sisältää tetrasykliiniä). Naaman iho parani selvästi, viikon jälkeen tulos oli jo aika hyvä. Kuurin loputtua kävi kuitenkin niin, mistä kaikki olivat varoittaneet - finnit palasivat. Tuntui jotenkin uskomattomalta, enpä tiennyt, mistä moinen äkillinen muutos johtui. Tarkkailin tilannetta kuukauden verran, jonka jälkeen painelin jälleen lääkärille. Tällä kertaa sain samaa tavaraa, kolmen kuukauden kuurin.
Säännöstelin kuurin vähän omalla tavallani. Finnit katosivat jälleen. En syönyt kuuria ihan loppuun, pidin pari välipäivää ja katsoin, että alkavatko finnit jälleen palata. Kyllähän muutama sitkeästi yritti, jonka jälkeen popsin jälleen kolmisen päivää lääkkeitä. Tämä toimi, ja nyt iho alkaa olemaan jälleen entisellään.

Noh, tulipa tarinoitua pitkästi.. mahtaako kukaan edes jaksaa lukea. :) Mutta kuitenkin, tämmöinen tapahtuma minulla. Eli tetra auttoi, mutta finnit ainakin minulla palasivat. Mutta tämäkin saattoi johtua kyseisestä viime kesän episodistani.. mikä lie tulehdusinfektio kasvoillani.. pelottavaa, mutta onneksi meni ainakin toistaiseksi ohi..

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Serena kirjoitti:

Heips, te jotka olette käyttäneet tetrasycliniä!
Olen syönyt antibiottia nyt viikon ja kysyisinkin että kuinka nopeasti paranemista näkyy, jos siis näkyy ollenkaan..ja onko teillä ollut sellasta ongelmaa, että jos vähänkin ihoa puristelee niin tuntuu että koko naama turpoaa,punottaa ja jopa sinertää(niinkuin se ois totaalisen tulehtunut)...vai olenkohan vain allerginen lääkkeelle!? Olen kuitenkin käsittänyt että lääkkeen pitäisi olla tulehduksia poistava ja estävä lääke...! Entä minkälaisiin iho-ongelmiin teille on lääkettä määrätty? Mulla itsellä on sekä pieniä finnejä että isoja vaikeita ihonalaisia, mutta koska lääkärisetä oli vähän hömppä ja ulalla asioista, niin mietinkin että oonkohan saanut ollenkaan oikeenlaista lääkitystä...

Kiitos, kiitos!:)

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu