raskaus ja työpaikkahaastattelu

Nina

Hei vaan. Olen menossa haastatteluun ja olen raskaana viikolla 14. Onko muilla ollut samantapaista tilannetta? Miten olette toimineet? Tiedän ettei tarvitsisi kertoa mutta..
Mitä teen!!?!

14

1530

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalisvauva

hei!
      kyllä sun täytyy noin iso asia kertoo, vaikka paikka sitten menisikin sivu suun... Itse kerroin, ja sain osa-aikaisen työn, eli lopetan työn kun jään äitiyslomalle.

• Nina

Niin mut jos oot hakenu vakipaikkaa niin toihan on väärin et sit saakin töitä siihen asti kunnes äitiysloma alkaa. Kun eihän se saisi olla este..

• tiuhti

ni sit ei ainakaan joudu valehteleen. Mun mutsi just kerto et tietää tapauksia, jotka on saanu vakituisen paikankin vaikka oottaa, ja on kertonu siitä. Pitää vaan sit hyvin perustella et miks raskaana hakee töitä. Ite mietin samaa, ku haen töitä täs koko ajan. Ite 6. rv.

• jess

Jos kerrot, et todennäköisesti paikkaa saa. Itse en ainakaan palkkaisi töihin henkilöä, koska a) hänen kouluttamisensa maksaa b) hetken kuluttua hänen tilalleen pitää taas koulutta joku ja se maksaa ja c) saman paikan pitää olla taattu äitiysloman jälkeen. Pienyrittäjät ja pienemmät yritykset kärsivät suunnattomia rahallisia tappioita tuollaisesta.

Jos et kerro, saattaa se itsestä tuntua suoranaiselta valehtelulta eikä työsuhde ehkä näin perustu ainkaan luottamukselle.

• määräaikainen

Ensinnäkin et valehtele mitään, jos ei kysytä etkä kerro. Ja toiseksi, työnantajalla ei ole oikeutta kysyä, joten ei tarvi kertoa, vaikka kysyisivätkin.

Harvassa on työnantajat, jotka palkkaa raskaana olevia työntekijöitä. Ei vain sen kouluttamisen takia, vaan jo sen takia, että on jatkuvia neuvolakäyntejä ja pelkäävät, että kohta on kaikenlaisia rajoitteita, jotka estävät työntekoa; sekä pahoinvointia, supistuksia ym. joiden takia ollaan jatkuvasti sairaslomalla.

Itse olin raskaana, kun hain nykyistä työpaikkaani. Enkä varmasti olisi saanut, jos olisin kertonut. Neuvolakäynnit joudun korvaamaan muina aikoina, mutta päivääkään en ole ollut sairaslomalla raskauden takia. Työsopimuksenikin loppuu juuri äitiysloman alkaessa eli työnantajalle ei ole tullut mitään haittaa, vaan olen itse saanut arvokasta työkokemusta ja saanut paljon paremman äitiyspäivärahan kuin jos se olisi laskettu aikaisempien verotulojen mukaan.

• eetu

Itse oli pari viikkoa sitten samassa tilanteessa. Päätin että jos asiaa kysytään en aio kertoa, koska se kyllä vaikuttaa paikan saamiseen vaikka ei saisikaan vaikuttaa. Multa ei asiaa kysytty ja eihän se työnantajalle kuulukaan.Joten pidäpä vielä omana tietona on mun neuvo.

• määräaikainen....

Ja kun kyseessä on vielä vakinainen työpaikka, työnantaja on velvollinen maksamaan sulle täyttä palkaa jopa 3 kuukaudelta tai jotakin äitiyslomasi aikana eli tulee työnantajalle todella kalliiksi, kun maksaa sinulle palkkaa kotiin ja sen lisäksi vielä sijaisellesi, joka tekee työsi. Eli voit kuvitella, mitkä on mahdollisuutesi saada se työpaikka, jos kerrot. Ei kukaan työnantaja halua maksaa äitiyspäivärahoja.

• lisäys
        määräaikainen.... kirjoitti:

Ja kun kyseessä on vielä vakinainen työpaikka, työnantaja on velvollinen maksamaan sulle täyttä palkaa jopa 3 kuukaudelta tai jotakin äitiyslomasi aikana eli tulee työnantajalle todella kalliiksi, kun maksaa sinulle palkkaa kotiin ja sen lisäksi vielä sijaisellesi, joka tekee työsi. Eli voit kuvitella, mitkä on mahdollisuutesi saada se työpaikka, jos kerrot. Ei kukaan työnantaja halua maksaa äitiyspäivärahoja.

Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta maksaa äitiyslomarahaa, olipa paikka vakinainen tai ei. Mikään laki ei siihen velvoita. Tämä on ihan työpaikka- ja työnantajakohtaista, maksetaanko näin. Eipä levitellä näitä "tietoja" taas :(

• Ja lopuilla lakritsia
        lisäys kirjoitti:

Työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta maksaa äitiyslomarahaa, olipa paikka vakinainen tai ei. Mikään laki ei siihen velvoita. Tämä on ihan työpaikka- ja työnantajakohtaista, maksetaanko näin. Eipä levitellä näitä "tietoja" taas :(

Oiskohan kuitenkin työehtosopimus, joka näin sanoo. Ja asianhan riippuu siitä, että onko sopimus yleissitova vai ei. Eli kolmen kuukauden palkka voi kyllä olla työehtosopimuksesssa, mutta jos ei ole yleissitova sopimus, niin ei tartte maksaa, jos työnantaja ei ole järjestäytynyt työnatajanliittoon. Ja tämän järjestäytymisen voi tsekata EK:n jäsenrekisteristä. http://www.ek.fi/

• olet jo

noinkin pitkällä raskaudessasi, niin kertoisin tilanteessasi, jos sitä kysytään, mutta en mainostaisi, jos ei kysytä. Oikeuttahan työnantajalla ei ole kysyä, mutta kyllä ne usein kyseleekin... Tietenkin sillä edellytyksellä, että haluat työpaikan. Jos et halua sitä paikkaa (esim työkkäri pakottaa haastatteluun) niin sitten tietysti kannattaa kertoa raskaudesta.

Mutta mielestäni ihan alkuraskaudesta ei vielä kannata kertoa, koska ethän sitä itsekään vielä välttämättä tiedä, mut kun viikkoja on jo noinkin paljon, niin vie se luottamusta työnantajalta, jos hänelle kysyttäessä valehdellaan.

• Nina

Siitä olen varma että jos suoraan kysytäään(vaikkei saisi kysyä), niin en pysty valehtelemaan. Mietin vaan että pitäisikö sanoa ihan oma-aloitteisesti. Järki kylläsanoo että ei,mutta..Kysesessä on vielä ryhmähaastattelu joten ei olisi kiva noin henk.koht. asioista puhua..
        Ajattelin että jos siitä ei tule haastattelussa puhetta niin jos minut valitaan niin kerron kuitenkin heti kun valinnasta ilmoitetaan. Ei kai työnantaja enää silloin voi perääntyä? Mutta itselle tulisi parempi mieli.. Kyllä olisi helppoa jos osaisi ajatella vain itseään eikä välittäisi mitä muut ajattelee.
        Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti että pitää hyvin perustella miksi hakee raskaana töitä. Siitä olen kyllä hiukan eri mieltä..
        Minä en kyllä hanenut tuota paikkaa raskaana ollessani vaan jo aikaisemmin hain toista paikkaa ja nyt samasta paikasta soitettiin että heille tulee lisää paikkoja.
        Kyllä on stressaavaa ja tuntuu kuin tekisin jotain väärää vaikka kaikki lait on minun puolella

• tiuhti
        Nina kirjoitti:

Siitä olen varma että jos suoraan kysytäään(vaikkei saisi kysyä), niin en pysty valehtelemaan. Mietin vaan että pitäisikö sanoa ihan oma-aloitteisesti. Järki kylläsanoo että ei,mutta..Kysesessä on vielä ryhmähaastattelu joten ei olisi kiva noin henk.koht. asioista puhua..
        Ajattelin että jos siitä ei tule haastattelussa puhetta niin jos minut valitaan niin kerron kuitenkin heti kun valinnasta ilmoitetaan. Ei kai työnantaja enää silloin voi perääntyä? Mutta itselle tulisi parempi mieli.. Kyllä olisi helppoa jos osaisi ajatella vain itseään eikä välittäisi mitä muut ajattelee.
        Joku tuolla aikaisemmin kirjoitti että pitää hyvin perustella miksi hakee raskaana töitä. Siitä olen kyllä hiukan eri mieltä..
        Minä en kyllä hanenut tuota paikkaa raskaana ollessani vaan jo aikaisemmin hain toista paikkaa ja nyt samasta paikasta soitettiin että heille tulee lisää paikkoja.
        Kyllä on stressaavaa ja tuntuu kuin tekisin jotain väärää vaikka kaikki lait on minun puolella

Nii siis mäkin tarkotin aikasemmin et kertoo jos kysytään, mut muuten sitä ei tarvii mainita erikseen. Ja se palkataanko raskaana oleva vakituiseen paikkaan on ihan yrityksestä kiinni. Jotkut ymmärtää toiset taas ei. Ja tiedän senkin et varmasti suurin osa yrityksistä on sellasia, jotka ei palkkaa raskaana olevaa.

• ryhmähaastattelussa
        Nina kirjoitti:

Hei,

on sen verran yksityinen asia, että en kyllä mainitsisi ryhmähaastattelussa. Jos valitaan tai pyydetään yksilöhaastatteluun, sitten voisin kertoa.

Kyllä työnantaja varmasti ymmärtää, jos sanot, ettet halunnut kertoa muiden hakijoiden kuullen. Vaikka tietysti sinunhan ei tarvitse selitellä mitään eikä kertoa mitään.

Eri asia on, että vetävätkö tarjouksen pois tai purkavatko työsuhteen koeajan puitteissa tuon kivan "ilmoituksen" takia (vaikka ei saisikaan, mutta vaikea sitä on riitauttaakaan).

Vakkaripaikoissa on usein 4 kk:n koeaika. Koska olet jo viikolla 14, 4kk:n sisällä raskautesi saattaa näkyä jo selkeästi.

Ainakin, jos sulla on nyt joku duuni, niin silloin kertoisin, etten jäisi sitten asian paljastuttua tyhjän päälle.

Se kiva puoli siinä on, ettet heti kerro, että tiedät, olisiko sinut valittu vai ei. Ei tarvitse jossitella, että jättivätköhän valitsematta, koska kerroin.

Tsemppiä, sulla on vaikea tilanne. Olisi kiva kuulla, miten kävi.

• Minsku

Olen kyllä sitä mieltä henk.koht., että kerrot oma-aloitteisesti olevasi raskaana...antaa ainakin rehellisen kuvan sinusta. Rv 14 on kuitenkin jo niin pitkällä, että kauaa et voisi raskauttasi piilotella ilman huomiota. Normaali 4 kk:n koeaika ei auta pelastamaan tilannettasi, jos jätät kertomatta. Uskon, että rehellisyys palkitaan, jos olet työhön sopivin. Työnantajakin arvostaa suoraa puhetta, joko ottamalla töihin tai sitten ei.

Näin kävi mulle ja olin rv:lla 15, kun sain työn.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7505
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      96
      5424
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      261
      4669
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      44
      4555
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      64
      3302
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2728
    7. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2378
    8. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      51
      2362
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2352
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2214
    Aihe