Tärinäraidat

sinivilkku

Eilen uutisissa oli juttua paitsi teiden sivuihin, niin myös keskiviivan tuntumaan tehtävistä tärinä/meluraidoista. Pohjois-Karjalassa kerrottiin kokeillun niitä ja nyt olisi tarkoitus alkaa murtaa asfalttia myöskin muualla.

Kai ne ihan hyvät "herättäjät" ovat, ei siinä mitään. Toivottavasti reunaraidat ovat valkoisen viivan ulkopuolella, ettei tarvitse niiden takia muuttaa ajotapaa keskemmälle tietä.

Kokeilupaikoilla ovat tienvarsiasukkaat alkaneet rakentaa meluvalleja. Eli onkos siellä vallan tapana ajaa keskiviivan tuntumassa?!

Mitä luulisitte, onko hyvä juttu?

Itseäni ei keskiraita haittaa, ei ole tapana ajaa keskellä. Ohi kun menen niin siinähän ujeltaa :)

28

2004

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kallonkutistaja

      En nähnyt enkä kuullut uutista. Oliko siinä tosiaan, että tärinäraidat tehdään asfalttia murtamalla? Ne reunaraidat joita olen nähnyt on tehty valkoisesta kovasta massasta, joka on siis samalla reunaviiva tai osa sitä.

      Kapealla tiellä saattaa monasti tulla tilanteita, joissa ajetaan reunaviivan päällä, joka aiheuttaa kyllä melua. Samoin monet haluavat kokeilla miltä se tuntuu, kun tärinäraidat ovat Suomessa vielä tuore ilmiö, esim Amerikassa niitä on ollut jo vuosikymmneiä.

      Väsyneenä ajaminen ja väsymyksestä johtuvat onnettomuudet ovat ilmeisesti turvallisuustyön kohteena. Yllättävän paljon niitäkin sattuu ja jos reunaviivakin halutaan herättävksi, niin lienee se keskiviiva vähintään yhtä tärkeä rajalinja nukkujalle.

      • sinivilkku

        Niin ymmärsin, että ne oli jollakin vempeleellä tavallaan "murrettu" asfalttiin. Sanottiin, että ääni kuuluu jään ja lumen läpikin.

        Kun siinä uutispätkässä ajoivat sen yli, oli ääni samanoloinen kuin kymppitiellä sen jälkeen kun Parolan pojat ovat käyneet "pantsukeilla" Hätilässä.


      • Kallonkutistaja
        sinivilkku kirjoitti:

        Niin ymmärsin, että ne oli jollakin vempeleellä tavallaan "murrettu" asfalttiin. Sanottiin, että ääni kuuluu jään ja lumen läpikin.

        Kun siinä uutispätkässä ajoivat sen yli, oli ääni samanoloinen kuin kymppitiellä sen jälkeen kun Parolan pojat ovat käyneet "pantsukeilla" Hätilässä.

        Siinähän olisikin hyvä lisätienesti "tuottamattomalle" armeijalle. Pojat ajavat kaikki Suomen tiet tärinäraidoille. Siinähän tulisi samalla kertaa sekä reuna- että keskiviiva raidoitettua.

        Eikös ne ajele siinä moottoritielläkin niillä "lastenvaunuillaan"? Semmoista sirinää sekin tie pitää toisinaan Parolan ja Hattelmalan liittymien välillä. Mielestäni tärinäraidoista lähtevä ääni on tosin jonkin verran matalampaa, joka ilmeisesti kantautuu paremmin kuljettajan korviin.


      • ....ja tärinäraidat olivat paikallaan jo ennen maalausta....


    • havaittavissa

      On noita testipätkiä ollut jo aika pitkään. Pääkaupunkiseudulla voi kokeilla kun lähtee ajelemaan 1-tietä kohti Turkua. Lohjanharjun jälkeen on pitkä pätkä asfalttia, jossa saa ääniefektin testattua.

      Näyttäisivät toteuttavan ne niin, että pientareen puolella on viivaan tehty valkoisella massalla niinkuin edellä oli mainittu. Keskiviivalle on sitten asfalttiin jyrsitty pienin välein suorakaiteen muotoiset kolot. Jos siihen ajaa niin tärinän ja äänen puolesta taatusti huomaa!

      • rane

        Ei niitä koloja jyrsitä, vaan ne tulevat kuten
        pyällysrullalla lämpimään asfalttiin tietä pinnoitettaessa.


      • ---
        rane kirjoitti:

        Ei niitä koloja jyrsitä, vaan ne tulevat kuten
        pyällysrullalla lämpimään asfalttiin tietä pinnoitettaessa.

        uuteen pinnoitteeseen näin. Mutta olen nähnyt toiminnassa härpäkkeen, joka raidoitti vanhaa asfalttia keskiviivan tuntumasta. Kyllä se jyrsinnältä lähinnä vaikutti, tarkemmasta termien käytöstä en osaa lähteä väittelemään.


    • ...arsyttäisivät ohitettaessa.... :)

      "Toivottavasti reunaraidat ovat valkoisen viivan ulkopuolella, ettei tarvitse niiden takia muuttaa ajotapaa keskemmälle tietä." -Valitettavasti näin ei ole ainakaan vt8:lla.

      Ottaen huomioon vuosittain tapahtuvat nukkumiseen perusteet kuolemantapaukset, tärinäraidat taitavat kuitenkin olla perusteltuja....

      • tölktölktötlköt

        Tuskimpa niitä raitoja keskiviivalle, alueille jossa ohitus on sallittu tehdään.

        Ruotsissa ja muualla euroopassa on niin isoja raitoja ettei ohittaminen huokuta. Auto ryskää ja meinaa hampaat pudota suusta jos menee kieltoalueella yli tai liikaa oikeaan reunaan.

        Tällaisia voisi suomeen lisätä mieluiten.


      • ..että..
        tölktölktötlköt kirjoitti:

        Tuskimpa niitä raitoja keskiviivalle, alueille jossa ohitus on sallittu tehdään.

        Ruotsissa ja muualla euroopassa on niin isoja raitoja ettei ohittaminen huokuta. Auto ryskää ja meinaa hampaat pudota suusta jos menee kieltoalueella yli tai liikaa oikeaan reunaan.

        Tällaisia voisi suomeen lisätä mieluiten.

        ..tehdään ja on tehty.


    • kerrankin

      Keltaisen viivan kohdalle keskelle saisi ainakin tehdä.Koska "perusapinat"ei ymmärrä että se on ohitus kielto alue..Valkoinen melu reunaraita ihan asiaa,jossain alueilla jo käytössä.Turhempiakin asioita on liikenteeseen tehty.Eiköhän niitä meluvalleja rakennuteta muutenkin.

      • sinivilkku

        Uutisissa mainittiin, ettei tielaitos rakenna meluvalleja niiden vuoksi ja ihmiset ovat siksi itse alkaneet rakentaa niitä.

        Raidat toki ovat hyvä juttu sinällään. Mutta nuo meluaidat välillä vähän hymyilyttävät (kun en itse asu niiden lähellä). Aitoja (ja kamalia) on rakennettu sellaisiin paikkoihin, missä asukkaat ovat niitä vastustaneet. Ovat sitä mieltä, että talojen arvo on alentunut niiden vuoksi. Esim. n. kilometrin pätkä liukuvaluna toteutettua betoniaitaa.
        Jos joku lähtee siinä kohdassa luistelemaan, ei ole mitään mahdollisuutta päästä alta pois. Reunaviivasta kun ei ole aitaan kuin puoli metriä.


    • kärsitty jo pitkään

      Joo täällä Pohjois-Karjalassa tosiaan on ollut noita tärinäraitoja jo pitemmän aikaa. Ainakin melkein joka kerta on tullut sitä "ulinaa" kuunneltua, kun sitä osuutta ajelee tuossa kutostiellä.

      Muuten varmaan ihan hyvä keksintö, mutta mitä ihmettä se tekee valaistulla ja hyvällä tien pätkällä, jossa suurin osa tärinästä on hyvien ohitussuorien kohdilla. En ihmettele yhtään miksi täkäläiset tienvarsi asukkaat ovat käpynä noista äänistä mikä noista lähtee, sillä ne kuuluvat oikeasti todella kovasti varsinkin satasen alueella.

      Kyllähän noihin raitoihin varmasti kuurokin herää, sillä tunne on sama kuin penkki olisi tungettu täyteen vibraattoreita. Lisäksi muistelen, että ne reunaraidat olisivat vielä tien keskiviivan puolella, mutta varmaksi en sano, koska kerran vain kokeilin ajaa siinä reunassa. Ja jollakin tavalla asfalttiinhan tuo on tehty painamalla tai vastaavaa, sillä mitään maaleja tuossa ei näy.

      Itse yritän vähentää tien lähellä asuvien meluhaittaa vaihtamalla nopeammin kaistaa ohittaessani muita autoja siinä kohdalla. Yleisesti ottaen olen kyllä huomioinut, että mitä kovempi nopeus sitä suurempi melu siitä lähtee. Ja jotenkin omituisesti on näyttänyt vaikuttavan myös auton ohjattavuuteen. Siis ei auto muutu aivan kamalaksi, mutta sen huomaa sillai jännästi.

      Ja se mitä viittasit tuohon keskiviivan tuntumassa ajamiseen niin voin sanoa, että enemmän täällä on vain näitä oikeasti hitaita ajajia, joita joutuu jatkuvasti ohittelemaan ja melu syntyy siitä. Kaupungeissa täällä tosin ajetaan kuin päättömät kanat, mutta taitaa mennä vähän off topic ;)

    • pikku-stobe

      ja sitähän lähtee mukava tärinä takapuolen alla............mmmmm

      • Äijälä

        Eräs tuntemani naisihminen oli ajellut tärinäreunaa ensimmäistä kertaa ja ihmetellyt kovasti luullen sen johtuvan autosta.

        Hän oli luullut, että autossa on joku paha vika ja ajanut tien sivuun.
        Sieltä hän oli soitellut ukolleen: "Tuu kattoon, mikä tätä autoa oikein vaivaa, kun se tärisee niin kovasti !"
        Ukkohan ajoi yli sadan kilometrin päästä paikalle ja tutki auton löytämättä vikaa.

        Ei tässä kyllä mitään ole, mutta lähdetäänpä koeajelulle. Mitään ääntä ei kuulunut ja niinpä akka aikoi jatkaa matkaa ja ukkonsa lähti kotimatkalle.
        Taas alkoi kuulua tärinää. Ei perskaleen ukko saanu sitä vikaa korjatuksi ja miksi hiidessä se ei silloin tärissyt, kun ukko oli ajamassa.

        Taas akka pysäytti autonsa ja soitti ukolleen, joka nyt ei ollut vielä ehtinyt kovin kauas.

        Taas tuli ukkonsa paikalle, jolloin hyppäs itse kyytiin ja antoi akkansa ajaa.
        Kuuntele nyt, miten tämä tärisee !

        Voi taivahan vallat sinua, sinähän ajat niin reunaa, että oikeat pyörät on koko ajan tuolla tärinäreunalla.
        Nyt valkeni totuuus akalle ja niinpä hän alkoi ajamaan nyt aivan keskiviivan tuntumassa niin, että ohittajat ei päässeet helposti ohi.

        Kyllä me naurettiin työmaakopissa hörönaurua, kun kuultiin tämä juttu ensi kerran.

        Mutta itse asiaan. Tärinäreunat ovat eräs keksintö liikenneturvallisuutta lisäämään.

        Sen heti tietää, jos menee liiaksi oikeaan reunaan. Samanlainen tärinäviiva saisi olla myös keksellä, jotta pysyisi omalla puolellaan.


    • Runttaaja

      "Kokeilupaikoilla ovat tienvarsiasukkaat alkaneet rakentaa meluvalleja. Eli onkos siellä vallan tapana ajaa keskiviivan tuntumassa?!"

      Tuohon kiinnitin itsekin heti huomioni. Pari asiaa tuli mieleen: luulis, että sen meteliä pitävän urituksen päällä ei kukaan viitsi pitkää matkaa ajaa, joten ohitellaanko siellä sitten niin paljon, että meluhaittoja tulee? Toinen mahdollisuus vois olla raskas liikenne, kaistat kun ovat aika kapean näköisiä rekoille.

      Reunaraidat ovat yleensä olleet sen valkoisen maalin alla, en tiedä onko muita käytäntöjä, en ole ainakaan huomannut.

    • Rinkula

      moottoritiellä on jo heräteraidat. Ainakin Keimolan ja klaukkalan liittymän välillä.

      "Toivottavasti reunaraidat ovat valkoisen viivan ulkopuolella, ettei tarvitse niiden takia muuttaa ajotapaa keskemmälle tietä."

      Ne ovat valkoisen viivan ulkoreunassa, mutta eihän se sisäreunassakaan mitään haittaisi, kun jatkuva ajokaistaviivan päällä ajaminen on kielletty.
      Ei kai vaan sinivilkku ajele viivojen päällä? :)

      • sinivilkku

        minä aina välillä ajelen. Etenkään keväisin en aja mielelläni urissa, en myöskään vesisateella.
        Silloin ajan mieluummin oikeassa sivussa kuin keskiviivalla :)

        *tulipas tehtyä tunnustus ;)*


      • rahikaisella
        sinivilkku kirjoitti:

        minä aina välillä ajelen. Etenkään keväisin en aja mielelläni urissa, en myöskään vesisateella.
        Silloin ajan mieluummin oikeassa sivussa kuin keskiviivalla :)

        *tulipas tehtyä tunnustus ;)*

        ________________


      • pikku-stobe
        sinivilkku kirjoitti:

        minä aina välillä ajelen. Etenkään keväisin en aja mielelläni urissa, en myöskään vesisateella.
        Silloin ajan mieluummin oikeassa sivussa kuin keskiviivalla :)

        *tulipas tehtyä tunnustus ;)*

        mie jotenkin arvasin sen...


      • sinivilkku
        pikku-stobe kirjoitti:

        mie jotenkin arvasin sen...

        ko Sie oot niin fiksu ;)


      • Rekkanainen

        ...haittaa on kenellekään. Ovat ihan paikallaan. Uusiin kuorma-autoihinhan tulee "kaistavahti" eli jos ajat reuna/keskiviivan päälle,hälytin alkaa huutaa. On muuten mielenkiintoista aikanaan nähdä, vähentääkö ohituksia vai saako hälyttimen katkaisijasta pois päältä??!! Siihen lisäyksenä MB kehittelee korjaus-systeemiä; mikäli kuljettaja ei havahdu toimimaan hälyttimestä, auto alkaa itse korjata liikerataa.
        Ritari Ässän Kitt on siis tullut :)
        On muuten ihan totta tuo kaikki yllä oleva.
        Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!


      • sinivilkku
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...haittaa on kenellekään. Ovat ihan paikallaan. Uusiin kuorma-autoihinhan tulee "kaistavahti" eli jos ajat reuna/keskiviivan päälle,hälytin alkaa huutaa. On muuten mielenkiintoista aikanaan nähdä, vähentääkö ohituksia vai saako hälyttimen katkaisijasta pois päältä??!! Siihen lisäyksenä MB kehittelee korjaus-systeemiä; mikäli kuljettaja ei havahdu toimimaan hälyttimestä, auto alkaa itse korjata liikerataa.
        Ritari Ässän Kitt on siis tullut :)
        On muuten ihan totta tuo kaikki yllä oleva.
        Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!

        >>Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!


      • pikku-stobe
        Rekkanainen kirjoitti:

        ...haittaa on kenellekään. Ovat ihan paikallaan. Uusiin kuorma-autoihinhan tulee "kaistavahti" eli jos ajat reuna/keskiviivan päälle,hälytin alkaa huutaa. On muuten mielenkiintoista aikanaan nähdä, vähentääkö ohituksia vai saako hälyttimen katkaisijasta pois päältä??!! Siihen lisäyksenä MB kehittelee korjaus-systeemiä; mikäli kuljettaja ei havahdu toimimaan hälyttimestä, auto alkaa itse korjata liikerataa.
        Ritari Ässän Kitt on siis tullut :)
        On muuten ihan totta tuo kaikki yllä oleva.
        Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!

        onkin naisille todella tärkeä päivittäinen tapahtuma?ps SAISIKO SEN REKAN LOIKKIMAAN HITAAMPIEN YLI NIIN KUIN SUURI IDOLINI KITT TEKI 80-LUVULLA.VOI NIITÄ AIKOJA.


      • pikku-stobe
        sinivilkku kirjoitti:

        >>Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!

        pystyisi tähän.MIELIPITEITÄ!


      • Rekkanainen kirjoitti:

        ...haittaa on kenellekään. Ovat ihan paikallaan. Uusiin kuorma-autoihinhan tulee "kaistavahti" eli jos ajat reuna/keskiviivan päälle,hälytin alkaa huutaa. On muuten mielenkiintoista aikanaan nähdä, vähentääkö ohituksia vai saako hälyttimen katkaisijasta pois päältä??!! Siihen lisäyksenä MB kehittelee korjaus-systeemiä; mikäli kuljettaja ei havahdu toimimaan hälyttimestä, auto alkaa itse korjata liikerataa.
        Ritari Ässän Kitt on siis tullut :)
        On muuten ihan totta tuo kaikki yllä oleva.
        Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!

        "Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!"

        Järjestelmällä tarkoitettaneen systeemiä, joka tunnistaa nukkuvan kuljettajan. Eli pystynet tulevaisuudessakin väistämään, koska kun käännät sitä rattia niin sensorit huomaavat sen ja tietävät, että ohjausliike on tarpeellinen....


      • Rekkanainen
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        "Mutta kysymys taas kuuluu, entäs kun joudutkin tarkoituksella väistämään pientareelle ja auto alkaa väkisin korjata ohjausta takaisin tielle??!!"

        Järjestelmällä tarkoitettaneen systeemiä, joka tunnistaa nukkuvan kuljettajan. Eli pystynet tulevaisuudessakin väistämään, koska kun käännät sitä rattia niin sensorit huomaavat sen ja tietävät, että ohjausliike on tarpeellinen....

        ...tuo esittämäsi teoria, en osaa sanoa,mutta toivotaan,että näin on.

        Niin ikään MB on kehittänyt tutka-järjestelmän kuorma-autoihin. Maskista löytyvät tunnistimet,jotka toimivat siten,että:
        Vakionopeudensäätäjällä määräät halutun ajonopeuden ja samalla tietokone ottaa muistiin etäisyyden edellä ajavaan. Jos edellä oleva auto alkaa hidastaa, kuorma-auto alkaa automaattisesti myös hidastamaan nopeutta. Ja jälleen hälytyskellot soivat tietyssä kohtaa,jos et reagoi niihin,lopulta auto jarruttaa täydellisesti itse.
        Fiksua,eikös vaan??
        Mutta kun asiassa on yksi ainoo mutta... tutka ei toimi ilman vakkaria ja vakkaria ei ole turvallisuussyistä mitään mahdollisuutta käyttää liukkailla keleillä. Eli mahtaakohan järjestelmä olla suunniteltu enempi Keski-Euroopan baanoille kuin Suomen olosuhteisiin???
        Kesäkelillähän se on kyllä ihan yes!!


    • henkeni

      Olin kerran nukahtaa rattiin aamuyöstä Etelä-Ruotsissa.Ilman noita tärinäraitoja olisin varmasti ajanut moottoritieltä ulos.Kyllä niihin herää "sekuntiunesta".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe