Tehoilla vauhtia mutta kuutioilla plaaniin

"virittelijä"

Ainakin minä olen nähnyt asian näin.
Moottoria valitessa kannattaa ottaa huomioon.

16

3945

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehoilla

      paatti saadaan liukuun,mutta vääntökäyrähän se vaikuttaa asiaan.

      • Jullikka ...

        Teho riippuu suoraan väännöstä ja pyörimisnopeudesta.

        P=w*T, jossa w on kulmanopeus rad/s ja
        T= vääntömomentti Nm


      • asia
        Jullikka ... kirjoitti:

        Teho riippuu suoraan väännöstä ja pyörimisnopeudesta.

        P=w*T, jossa w on kulmanopeus rad/s ja
        T= vääntömomentti Nm

        tehoa,mutta millä kierroksilla.Siis vääntökäyrä,kuinka jyrkästi se alkaa nousta alakierroksilta.


    • Kääntäjä

      Tämä teho/vääntö kysymys liene ihmisille oudompi asia kuin pelkkä teho.

      Missä sitä vääntöä tarvitaan?
      Teho on siis kierrokset kertaa vääntö. Hyvä, miksi sitten puhutaan siitä väännön tarpeesta kun kerran sen tulee olla joka tapuksessa samalla huipputehon kierrosluvulla saman tehoisessa koneessa sama?

      Esimerkein: Jos meillä on 2hv kone jonka oletettu huippunopeus on käyttötilanteessa 4kn, koneen potkuri valitaan siten, että kone saavuttaa huipputehonsa 4kn nopeudella. Vaikka koneen tehon nousu olisi suora kierrosluvun mukaan, tämä kone saavuttaa helposti paikoillaan pidettynäkin varsin korkean kierrosluvun, käytännössä hyvin lähelle koneen huipputehon kierroslukua koska koneen kannalta tilanne ei ole muuttunut kuin 4kn. Eli tässä tapauksessa koneen osakierrosteholla = isommalla väännöllä, ei ole käyttöä.

      Esimerkki toisesta ääripäästä: Kilpaveessä on 2 x 300hv koneet, huippunopeus 80kn. Potkurit on valittu siten, että koneet saavuttaa huipputehonsa juuri tuolla 80 kn nopeudella. Käy niin, että toinen kone mykistyy. No kulkeehan se 300hv kovaa. Vaan kun ei käytännössä kuljekkaan. Syy selviää kun ajatellaan tilannetta koneen kannalta. Liukuun päästäisiin jos saataisiin vauhtia yli 15kn. Se kuitenkin edellyttää reippaasti tehoa ehkä 100hv. Nyt sitten koneen potkuri on mitoitettu 80kn ja 15 kn kone kiertää vasta vajaata kolmassosaa huipputehonsa kierrosluvusta. Koneesta löytyy saavutetulla kierrosluvulla 50-70hv. Potkurin hyötysuhdekin on tässä vaiheessa kehno, koska se on optimoitu paljon korkeammalla kierrosluvulle.
      Eli ei ole toivoakaan saada venettä liukuun ja nopeus jää alle liukukynnyksen. (Esimerkki täysin hatusta reväisty) Nyt olisi ollut hyötyä "väännöstä" eli koneesta joka tarjoaa suuren osan tehostaan jo alle kolmassaosalla kierroslukualueestaan, siis yli 100hv.

      Normaali veneilijä törmää ilmiöön liukuvassa veneessä. Kun tulee lastia, ei kone jaksakkaan nostaa liukuun koska kierrosluku ei nouse ja kone ei pysty tarjoamaan tehoa, vaikka koneen huipputeho riittäisi hyvinkin nostamaan veneen liukuun.

      Pääsääntöiseti isosylinteritilavuuksisesta, vapaasti hengittävästä koneesta on helpompi tehdä vääntävä kuin vastaavan tehoisesta pienemmän sylinteritilavuuden omaavasta korkeavireisemmästä koneesta, siis sellainen, että koneen tehoalue on laaja suhteessa käyttökierroslukuun.

      Optimaalinen moottori antaisi heti tyhjäkäyntikierroksilla täyden tehonsa, eli huikean vääntömomentin, jolloin käyttäjä voisi valita potkurin avulla veneeseen parhaiten sopivan välityksen. (koneen painosta ja hinnasta tulee tietysti ongelmia eli ei toteudu koskaan vaikka olisi teknisesti mahdollista)
      Tulevaisuutta ajatelen, sähkömoottori pääsee lähimmäksi tätä ominaisuutta, ja sinnepäin ilmeiseti ollaan menossa.

      • ominaisuudet!

        Joka ravitsee paljon tehoa ja vääntöä kannattaa valita riittävän iso moottori.

        Dieselmoottoreissa vääntötekijä on tyypillisesti hiukan suurempi kuin bensiinimoottoreissa.


    • 90 - 140hv

      Kuutiot on hyvä asia.
      Vene kulkee vaivatta!

      Vaihdoin 90hv yamahan 2t (noin 1100cc)
      suzuki 140hv koneeseen 2t(noin 1800cc)

      ---ja muutos oli uskomaton! Yamaha oli tiukoilla - kulutti paljon. Nihkeä....
      ---nyt voi isommalla lokoisasti ajella ja pienemmillä kierroksilla.... ja kulkee !
      ---ei inise !

      • "virittelijä"

        on tarpeen. Ajatellaanpa konetta jossa suurin vääntö asettuu n.4000 kohdalle ja sitten toinen saman tehoinen kone mutta suuremptilavuuksinen se voi olla jo 3500 kohdalla niin voi arvata kummalla nousee liukuun paremmin.
        4-5 metrisessä veneessä liukukynnys asettuu noin moottorin 2500 kieppeille jolloin sitä vääntöä tarvittaisiin eniten. Loivemmalla potkurilla voidaan asiaa helpottaa mutta se on taas vauhdista pois.


    • Ihmettelevä.

      Kaverilla ja minulla on samanlaiset veneet,Silver Foxit -94 ja -99.
      Itse ostin halpis koneen 60hv 2t Selvan 2v takas.
      Kaveri osti tänä kesänä 50hv E-tec koneen.
      Yllätys oli kuitenkin melkoinen kun kokeilimme veneidemme kulkua.
      Joka tilanteessa 60hv jättää tämän Vääntäväksi kehutun 50hv.n
      Erillaisia potkureita kokeiltiin 50hv.n koneeseen ja tulos oli että kun vene lähti hyvin liukuun,se ei sitten kerännyt huippuja hyvin.
      Sitten taas päivastoin.
      Mielestäni tämä E-tec on kuutioiltaan suurempi kuin oma 60hv.
      Suurin Ero löytyy kun veneessä on 5 aikuista.
      E-tec pääsee vaivoin liukuun,kun taas 60hv pistää aika vaivatta liukuun veneen ja huippua kerää 26s.
      Eli kyllä hevosvoimillakin jotain merkitystä on oltava.
      Kaverini on pikkasen pettynyt koneensa voimaan ja tehoon. En mitenkään hauku tai moiti E-teciä,upea kone kaikin puolin.
      ostaisin itse samanlaisen,mutta.....se hinta.

      • SilverBuster

        Eikös Foxin (Ja Buster L:n) suurin sallittu koneteho ole 50hv? Mitenkäs vakuutusyhtiö suhtautuu vahinkotapauksessa jos veneessä on liian suuri koneteho?


      • heh
        SilverBuster kirjoitti:

        Eikös Foxin (Ja Buster L:n) suurin sallittu koneteho ole 50hv? Mitenkäs vakuutusyhtiö suhtautuu vahinkotapauksessa jos veneessä on liian suuri koneteho?

        Ehdotan, että kysyt vakuutusyhtiöltä.


      • heh
        SilverBuster kirjoitti:

        Eikös Foxin (Ja Buster L:n) suurin sallittu koneteho ole 50hv? Mitenkäs vakuutusyhtiö suhtautuu vahinkotapauksessa jos veneessä on liian suuri koneteho?

        Kysyin itse vakuutusyhtiöstä eli kävin Pohjolan kotisivuilla ja leikkasin venevakuutusehdoista palan:

        11.4 Vakuutuskelvottomat kohteet

        Vakuutuskelvottomia kohteita ovat
        - moottoriveneet, joiden moottorin
        teho on yli 30 % veneen valmistajan
        suositusta suurempi
        - kantosiipialukset
        - asuntoveneet
        - kauppa-alusrekisterissä olevat
        veneet tai alukset
        - moottoriveneet ilman moottoria
        - irralliset moottorit.

        _____

        Jos tuo prosenttilasku ei ole hallinnassa niin voin kertoa, että 60 hv kone on 20% tehokkaampi kuin 50 hv kone.


      • SilverBuster
        heh kirjoitti:

        Kysyin itse vakuutusyhtiöstä eli kävin Pohjolan kotisivuilla ja leikkasin venevakuutusehdoista palan:

        11.4 Vakuutuskelvottomat kohteet

        Vakuutuskelvottomia kohteita ovat
        - moottoriveneet, joiden moottorin
        teho on yli 30 % veneen valmistajan
        suositusta suurempi
        - kantosiipialukset
        - asuntoveneet
        - kauppa-alusrekisterissä olevat
        veneet tai alukset
        - moottoriveneet ilman moottoria
        - irralliset moottorit.

        _____

        Jos tuo prosenttilasku ei ole hallinnassa niin voin kertoa, että 60 hv kone on 20% tehokkaampi kuin 50 hv kone.

        Busterin kotisivuilta löydetty (mikä osaa lukea!)

        "Älkää käyttäkö venettä, mikäli siinä on suurempi koneteho kuin valmistajan kilpeen merkitty teho."


        "Kuormatessanne venettä älkää koskaan ylittäkö
        suurinta suositeltua kuormaa."
        Suurempi kone aiheuttaa suuremma peräpainon ja alentaa vaikkapa matkustajien määrää viidestä neljään jos kokonaispainoa ei muuten saada alas lisäksi ylisuuri kone (=isompi peräpaino) aiheuttaa isommat peräallot hitaasti ajettaessa.


        "Busterit XXL, XL, L, M, S ja XS on varustettu kellukkeilla, joiden avulla vene kantaa kohdassa 5.4 mainitun kuormituksen vaikka
        vene olisi vedellä täyttyneenä."
        Eli ylikuormattuna vene ei enää kellu.


      • SilverBuster
        SilverBuster kirjoitti:

        Busterin kotisivuilta löydetty (mikä osaa lukea!)

        "Älkää käyttäkö venettä, mikäli siinä on suurempi koneteho kuin valmistajan kilpeen merkitty teho."


        "Kuormatessanne venettä älkää koskaan ylittäkö
        suurinta suositeltua kuormaa."
        Suurempi kone aiheuttaa suuremma peräpainon ja alentaa vaikkapa matkustajien määrää viidestä neljään jos kokonaispainoa ei muuten saada alas lisäksi ylisuuri kone (=isompi peräpaino) aiheuttaa isommat peräallot hitaasti ajettaessa.


        "Busterit XXL, XL, L, M, S ja XS on varustettu kellukkeilla, joiden avulla vene kantaa kohdassa 5.4 mainitun kuormituksen vaikka
        vene olisi vedellä täyttyneenä."
        Eli ylikuormattuna vene ei enää kellu.

        Latomo tekee näköjään virheitä lyöntinopeuden kasvaessa.


      • SilverBuster
        heh kirjoitti:

        Kysyin itse vakuutusyhtiöstä eli kävin Pohjolan kotisivuilla ja leikkasin venevakuutusehdoista palan:

        11.4 Vakuutuskelvottomat kohteet

        Vakuutuskelvottomia kohteita ovat
        - moottoriveneet, joiden moottorin
        teho on yli 30 % veneen valmistajan
        suositusta suurempi
        - kantosiipialukset
        - asuntoveneet
        - kauppa-alusrekisterissä olevat
        veneet tai alukset
        - moottoriveneet ilman moottoria
        - irralliset moottorit.

        _____

        Jos tuo prosenttilasku ei ole hallinnassa niin voin kertoa, että 60 hv kone on 20% tehokkaampi kuin 50 hv kone.

        "Ylitehoiset koneet

        Ylitehoiset moottorit ja suuret nopeudet aiheuttavat onnettomuuksia

        Veneen valmistajan ilmoittama suurin koneteho on yleensä laskettu jo niin korkeaksi kuin mahdollista, joten tämän rajan ylittäminen saattaa aiheuttaa veneen ominaisuuksiin suuria muutoksia. On mahdollista, että vene muuttuu ominaisuuksiltaan hengenvaaralliseksi, jos siihen asentaa suuremman moottorin, kuin on sallittu. Lisävaaraa aiheuttaa veneen kuljettajan kyky hallita tällaista ajo-ominaisuuksiltaan heikentynyttä venettä suurilla nopeuksilla.

        Konetehon kasvaessa myös moottorin paino lisääntyy. Tämä puolestaan pienentää veneen varalaitakorkeutta perässä ja näin ollen veneen vakavuus- ja kelluvuusominaisuudet heikentyvät. Vene ei siis välttämättä enää täytä suunnitteluluokkansa varalaitavaatimuksia.

        Kesällä 2004 sattui muutamia pahoja jopa kuolemaan johtaneita veneonnettomuuksia, joissa ylitehoiset koneet olivat osasyynä. Pahimmillaan koneteho oli ylitetty nelinkertaisesti. Myös moottorin kiinnityksissä on ollut erittäin vaarallisia virityksiä. Esimerkiksi kahdessa onnettomuudessa uhrit joutuivat potkurin silpomaksi pudottuaan veteen. Näissä tapauksissa ei käytetty hätäkatkaisijaa, joka olisi estänyt silpoutumiset."

        Lähde: Merenkulkuhallitus


        -------

        Jos tuon ymmärtäminen ei ole hallinnassa niin voin kertoa, että 60hv kone on 20% liian suuri kuin 50 hv kone.


      • heh
        SilverBuster kirjoitti:

        "Ylitehoiset koneet

        Ylitehoiset moottorit ja suuret nopeudet aiheuttavat onnettomuuksia

        Veneen valmistajan ilmoittama suurin koneteho on yleensä laskettu jo niin korkeaksi kuin mahdollista, joten tämän rajan ylittäminen saattaa aiheuttaa veneen ominaisuuksiin suuria muutoksia. On mahdollista, että vene muuttuu ominaisuuksiltaan hengenvaaralliseksi, jos siihen asentaa suuremman moottorin, kuin on sallittu. Lisävaaraa aiheuttaa veneen kuljettajan kyky hallita tällaista ajo-ominaisuuksiltaan heikentynyttä venettä suurilla nopeuksilla.

        Konetehon kasvaessa myös moottorin paino lisääntyy. Tämä puolestaan pienentää veneen varalaitakorkeutta perässä ja näin ollen veneen vakavuus- ja kelluvuusominaisuudet heikentyvät. Vene ei siis välttämättä enää täytä suunnitteluluokkansa varalaitavaatimuksia.

        Kesällä 2004 sattui muutamia pahoja jopa kuolemaan johtaneita veneonnettomuuksia, joissa ylitehoiset koneet olivat osasyynä. Pahimmillaan koneteho oli ylitetty nelinkertaisesti. Myös moottorin kiinnityksissä on ollut erittäin vaarallisia virityksiä. Esimerkiksi kahdessa onnettomuudessa uhrit joutuivat potkurin silpomaksi pudottuaan veteen. Näissä tapauksissa ei käytetty hätäkatkaisijaa, joka olisi estänyt silpoutumiset."

        Lähde: Merenkulkuhallitus


        -------

        Jos tuon ymmärtäminen ei ole hallinnassa niin voin kertoa, että 60hv kone on 20% liian suuri kuin 50 hv kone.

        Kun vakuutus ei ollut este 60 numeroiselle koneelle niin sitten alettiin kaivamaan muuta.

        Sanoisin tähän, että lukekaa muutakin kuin sanomalehtiä. Tietäisitte esim. sen, että 50 numeroisissa koneissa teho vaihtelee välillä 45-55 hv merkin mukaan.

        Lisäksi tietäisitte, että teholtaan suurempi ei ole aina painavampi eikä nopeampi.

        Ja sen, että 10 hv lisäys tehossa ei oleellisesti muuta veneen ominaisuuksia. Tehon nelinkertaistaminen toki jo tekee niin.

        Ja tietäisitte myös sen, että 60 heppaista konetta ei ollenkaan aina ajeta luukku levällään, pikemminkin päin vastoin.

        Jne.

        Vakuutusyhtiö on liikeyritys, jolla on omat rahat liossa. Jos vakuutusyhtiön mielestä 30% tehon ylitys ei ole vaarallista, ei se ole minunkaan mielestäni sitä.


      • Ihmettelevä.
        SilverBuster kirjoitti:

        Eikös Foxin (Ja Buster L:n) suurin sallittu koneteho ole 50hv? Mitenkäs vakuutusyhtiö suhtautuu vahinkotapauksessa jos veneessä on liian suuri koneteho?

        Mielenkiintoista on se että Foxin moottorisuositus on 40-60hv.
        Tai siis ainakin vanhassa Foxissa oli näin.
        Vanhat veneluettelot ja esitteet antavat nämä arvot.
        Itse kysyin asiaa Silverin edustajalta ja hän todellakin suositteli 60hv konetta veneeseen.
        Vakuutusyhtiö ei asiaan sanonut mitään vastalausetta,vaikka kone on 10hv isompi mitä sininen kilpa antaa max tehoksi.
        Koneen paino on 110kg ja se ei aiheuta mitään ongelmia perän kantavuuden suhteen.
        Vesi ei tule edes moottorikaivoon,kun kaksi aikuista istuu takana ja ollaan paikallaan.
        Entinen kone oli 40hv Mariner ja aivan liian pienitehoinen. 3 henkeä ja liukuunlähtö oli aivan tuskaa. Yksin sillä pärjäsi jotenkin.
        Nyt tällä 60hv koneella vene saavuttaa 32s nopeuden ja ei kyllä tunnu edelleenkään liian isolta koneelta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2255
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1968
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1509
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1347
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      95
      1066
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      987
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe