Öljylämmityksestä pellettiin

täysin epätietoinen

Öljykattila olis vaihtoon menossa. Millainen homma olisi muuttaa lämmitys pellettiin? Mitä kaikkea täytyy uusia? Kustannukset? Millaiset tilat tarvitaan? Mistä lähteä liikkeelle? Olen täysin epätietoinen.

17

3541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aapee
      • tietoa

Olen aivan "ummikko" asiassa.

• pelletin polttaja
        tietoa kirjoitti:

Olen aivan "ummikko" asiassa.

Paikanpäällä käyminen on helpoin tapa saada konkreettista tietoa pelletistä ja sen polttamisesta. Laitteistoja on asennettuna ympäri Suomea ja erilaisilla kokoonpanoilla. Niitä löytää kun etsii. Messuja ei järjestetä jatkuvasti ja siellä ei näe heti mitä on tarjolla. Mulla on käytössä Lakan kattila ja Laatuliekin 20kW poltin.

• pelletin polttaja
        pelletin polttaja kirjoitti:

Paikanpäällä käyminen on helpoin tapa saada konkreettista tietoa pelletistä ja sen polttamisesta. Laitteistoja on asennettuna ympäri Suomea ja erilaisilla kokoonpanoilla. Niitä löytää kun etsii. Messuja ei järjestetä jatkuvasti ja siellä ei näe heti mitä on tarjolla. Mulla on käytössä Lakan kattila ja Laatuliekin 20kW poltin.

Lisäyksenä että vanhan öljykattilan purku ja uuden asennus mulla tuli maksaan 8000e. Siinä on mukana sellaistakin mitä ei ennestään ollut ja vanhan purkaminen vei enemmän aikaa kuin odotettiin (painava ja iso kattila). Halvemmallakin sen asennuksen saa -- riippuu siitä paljonko tarvii uusia esim putkistoa kattilan ympärillä. Hinta on todellinen mutta sisältö muuttuu aina vähän tilanteen mukaan & mitä "ylimääräistä" ottaa. Hinta-laatusuhdetta joutuu miettimään pitkään ja ilman omaa tiedon hakua on mainostajien armoilla.

Kannattaa olla asiantunteva asentaja, ainakin sellainen joka on kiinnostunut hyvästä laadusta.

• raksaaja--sh

>Öljykattila olis vaihtoon menossa. Millainen homma olisi muuttaa lämmitys pellettiin?

Voit muuttaa vaikkapa vaiheittain.
      Hanki kattila johon käy sekä öljy että pellettipoltin.

Jämä tai Jäspi tai Thermia tms.

> Mitä kaikkea täytyy uusia? Kustannukset?
      Poltin pitää vaihtaa pelettipolttimeksi. Hintaa en tiä, arvaan 2000€.

>Millaiset tilat tarvitaan?
      6 kuution pellettisiilo riittänee pannuhuoneen lisäxi.

• pelletit

toimitetaan? Paljonko pellettiä kuluu (kuutioina) vuositasolla n 130 neliöisen talon lämmitykseen?

• pelletillälämmiäksi
        pelletit kirjoitti:

toimitetaan? Paljonko pellettiä kuluu (kuutioina) vuositasolla n 130 neliöisen talon lämmitykseen?

Jos öljyä kuluu 2000l niin pellettiä kuluu noin 4200kg/7m3. Tässä laskentamallissa ilmeisesti oletuksena, että molemmilla on sama hyötysuhde.

Ilmeisestikään sellaista kattilaa ei ole keksitty, joka toimisi sekä pelletillä että öljyllä yhtähyvin vaikkakin niitä pellettipolttimia on noihin kaksoiskattiloihin asennettu(puupuolelle).

Kattilanhinnat noin 2000 - 3000
        Polttimet 2300 - 2800 sis 3m. ruuvin
        Siiloja on monenhintaisia, itse meinasin rakentaa sellaisen.

Suursäkeissä 650 kg tai 900 kg
        Puhallusautolla vaikka kuinka paljon.

• pelletin polttaja

Siilon koon voi laskea sillä että kertoo tarvittavan painon 1,6:lla (1 tn = 1,6m3) ja lisää tulokseen 2m3 (kun sinne siiloon jää tyhjää, riippuu geometriasta). Tarkoittaa että 4tn puhalluksella tarvitaan 8m3 tilaa ja silloin siilo on tyhjä puhalluksen alussa. Säkkien kanssa tuolla siilon koolla ei ole niin samaa merkitystä.

Mun ostamani säkki oli 500kg eli monen kokoisia löytyy. Laatu oli yllättävän kovaa. Spiraalin mutkaa se rasittaa tavallista enemmän. Tässä yksi vaihtoehto mistä laitteita löytyy http://www.pellettipiiri.fi/ Yhtä mallia ei kannata suositella jokaiselle eli kannattaa katsoa mikä miellyttää omia toiveita.

Vanhaan kattilaan asentaessa on syytä varmistaa, että poltin ja kattila on saman tyyppisiä liekin suunnassa. Omassa systeemissä palaminen on puhdasta, kun sopivuus on hyvä ;)

• e2e
        pelletillälämmiäksi kirjoitti:

Jos öljyä kuluu 2000l niin pellettiä kuluu noin 4200kg/7m3. Tässä laskentamallissa ilmeisesti oletuksena, että molemmilla on sama hyötysuhde.

Ilmeisestikään sellaista kattilaa ei ole keksitty, joka toimisi sekä pelletillä että öljyllä yhtähyvin vaikkakin niitä pellettipolttimia on noihin kaksoiskattiloihin asennettu(puupuolelle).

Kattilanhinnat noin 2000 - 3000
        Polttimet 2300 - 2800 sis 3m. ruuvin
        Siiloja on monenhintaisia, itse meinasin rakentaa sellaisen.

Suursäkeissä 650 kg tai 900 kg
        Puhallusautolla vaikka kuinka paljon.

Mistä saa 650kg ja 900 kg säkkejä, ja mitä ne maksaa? Minä tiedän vain 500 ja 1000kg, jotka maksavat 78 ja100 €

• Tupruttaja

Itselläni on "puhdasverinen" öljykattila johon istutin Iwabo villan pellettipolttimen. Toimii aivan loistavasti, eikä savukaasujen lämpötilassa kattilasta lähtevässä putkessa tullut mitään eroa öljypolttimeen verrattuna, eli hyötysuhde pysyi hyvänä.

• PIILEE

PELLETISSÄ, SIINÄ ON HAITTA-AINEITA. KYSELE VÄHÄN TARKEMMIN.
      NEHÄN LYKKÄÄ SIIHEN KAIKEN JÄTEÖLJYN, TIES MITÄ SEKAAN

• peukku68

sillä sun lääkitys on piilotettu sen sekaan!

mistä noita juttuja voi muuten keksiä? luulisi meinaan likan pupun jo oikaisseen koivet kun se paskolla käy pelelttilaatikossa ja syö niitä välillä joutessaan

• juha_h
        peukku68 kirjoitti:

mistä noita juttuja voi muuten keksiä? luulisi meinaan likan pupun jo oikaisseen koivet kun se paskolla käy pelelttilaatikossa ja syö niitä välillä joutessaan

Olisiko sitä että puut ottavat ilmasta raskasmetalleja... määrät ovat mitättöämiä, mutta onko sillä väliä, kun siitä voi pitää ääntä ;)

Vai olisiko äänessä öljylämmittäjä jota harmittaa pelletin tulo markkinoille.

• Käynnyt
        peukku68 kirjoitti:

Sahoilla ja höyläämöillä. Itse ole ollut täällä jo 40 vuotta. Suomalainen ei itse usko vaikka näkiskin.

• peukku 68
        Käynnyt kirjoitti:

Sahoilla ja höyläämöillä. Itse ole ollut täällä jo 40 vuotta. Suomalainen ei itse usko vaikka näkiskin.

asuin sellaisen vieressä eikä siellä öljyä ollut varaa puihin kaadella! koneetkin on nykyään sellaista tekniikkaa ettei niitä juuri rasvata.

olisiko myös aiheellista perehtyä juttuun sen verran että ottaisit selvää kuinka pelletin laatua valvotaan? ei sitä öljypuuta saa ihan missä vaan meinaan poltella. meilläpäin kelpaa vaan toi ekokem...

paskanen puu ei käy edes valmistukseen ja kattila menee äkkiä iihen kuntoon palopäästä alkaen että on lyhytnäköistä edes yrittää moista, öljyhän palaa paljon kuumemmalla?

• Vanhempi suunnittelija

Eikö juuri julistettu, että öljyn vaihtoa pellettiin aletaan tukea. Jäitä hattuun. Kohta saat suorasähkölämmittäjiltä siirtorahaa.

• biolämpöä

Käy sivulla www.pellettilampo.com sieltä löytyy tietoa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      50
      5237
    2. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      75
      3020
    3. Vihamielisyys naisia kohtaan on jo yllättävän suuri ongelma

Esiintyy laajemmassa mittakaavassa, mitä vain tällä palstalla. Mistä tuo ilmiö nyt oikein johtuu, ja saa alkuvoimansa?
      Sinkut
      304
      1580
    4. Odotan sitä hetkeä

kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh
      Ikävä
      75
      1204
    5. Olen melko vakuuttunut

etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok
      Ikävä
      78
      1146
    6. Jenkkilahkojen kastekaava

Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan
      Kaste
      139
      1124
    7. Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!

Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin
      Kaste
      161
      1095
    8. Leijonat Maailmanmestareita!

Ihanaa Leijonat, ihanaa!!!
      Maailman menoa
      130
      1082
    9. Mitä ajatuksia miehet, jos..?

Nainen on 40v eikä ole omia lapsia?
      Ikävä
      171