Hyvä vanha järkkäri?

Annne

Hei!

Pitäis saada jostain hommattua sellainen vanha järkkäri, johon sais myös lankalaukaisimen. Pimeäkuvausta ajatellen.. Merkkeinä puhutaan canonista tai nikonista. Suositelkaas jotain, ja hihkaiskaa ihmeessä jos jollakin sattuis olemaan vielä myynissäkin semmonen.

8

2356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KPy

Canonilta kävisi vanhemmat FD-kiinitteiset. Tuohon käyttöön menisi ihan TX tai FT:kin, mutta kannattaa katsella sellaisia kuin: FTb, AE1p ja A1. Hintatasosta pääsee kiinni MR-kameran sivuilta:

http://www.digipartner.com/mr3/

Klassikko FTb on noista omasta mielestäni paras.

Saattaa olla, että laitan myyntiin koko Canon järjestelmäni, ehkä tuota FTb:tä lukuunottamatta. Säästin tuossa digikameraa varten ja tein ostoksen vähän aikaa sitten - Hasellblad 500C, eli siirryin keskariin ja palasin samalla takaisin aikaan ennen kiinteitä valotusmittareita ;-) Erilaisia digipokkareita minulla on ollut vuodesta -97, mutta järkkäri saa odottaa laadun paranemista.

• TeroS

Hei

Ensimmäisen vastaajan tavoin suosittelisin tuota Canonin FTb:tä. Käyttäessäsi pimeässä kuvatessa pitkiä suljinaikoja et tarvitse FTb:n kanssa muuta kuin filmiä ja sen lankalaukaisimen. Muussa käytössä FTb voi olla jo hidas ja valotusmittarin kanssa on se tunnettu paristo-ongelma, joka tosin on huollossa korjattavissa.

Pimeässä kuvaaminen ja pitkät suljinajat tuovat kuitenkin FTb:n "pataraudasta" esiin ne parhaat puolet. Mekaaninen, paristoa ei tarvita sulkimen auki pitämiseen vaan ainostaan valotusmittaria varten. Pimeässä kuvatessa valotusmittariakaan ei tarvita, koska kuitenkin kuvataan taulukon, kokemuksen tai erehdy ja opi-menetelmän mukaan. Itse olen ko. kameralla kuvannut talvipakkasessa (n. -20 C-astetta) tunnin ja puolen tunnin suljinajoilla. Ainoa pikku miinus FTb:lle oli peilin alareunan jäätyminen prismakotelon etureunan pehmusteeseen kiinni. Tuonkin "vian" korjaamiseen riitti kevyt napautus peilin etureunaan.

Voi sanoa että suosittelen.

• EEH

Itselläni on ollut käytössäni Nikonin perusmalli FM eli full manual(mekaaninen)kohta 30 vuotta. Ominaisuudet ovat riittäviä, laite sopivan tukeva, Nikon laatua eli kestänyt yhdellä huollolla. Jos haluat hieman automatiikkaa mukaan, niin myös Nikonin FE: stä on kokemuksia.
      Ihan ammattirungot (esim. F3) on sitten ehkä liian painava ja kallis. Nikoneita löytyy silloin tällöin myynnissä esim. kameralehden palstoilta. Hinta-arviota en tarkkaan osaa sanoa.

• LJS

Minulla on kaksi FM-runkoa. Erinomainen peruskamera, siinä on todellakin kaikki välttämätön mutta ei mitään sen yli. Suosittelen lämpimästi. Maksaa kai jotain 150-200 euroa tällä hetkellä.

• Mesola

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22177334
      eli tossa nyt olis aika lailla halvalla zenittiä, minulla on tosin tuosta vielä vanhempi zenit, missä on lankalaukaisin. Entiedä, tuossa ei taida olla lankalaukaisinta, mutta ei tuo hinta näytä pyörivän pahoissa lukemissa huuto.netissä!

• vh123

Moi,
      löytyy Nikkormat FT2 ja Tamron 35-70 mm zoomi. En osaa sanoa onko tämä sen parempi/huonompi pimeäkuvaikseen kuin jokin muu, mutta lankalaukaisimen saa kyllä kiinni. On mulla jäänyt niin vähälle käytölle että joutaisi pois.

• JohannesFelix15

Minulla on Olymous OM 10 järkkäri. Ohjekirjoineen päivineen yhdellä perusobjektiivilla ja salamalla varustettu vähän käytetty vanha yksilö 1970- luvulta.

• hyvä panostus ketjuun jossa oli eloa viimeksi neljä vuotta sitten...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      102
      2204
    2. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      114
      2001
    3. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      302
      1990
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      344
      1791
    5. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      1647
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      37
      1435
    7. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      29
      1255
    8. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1153
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      70
      1150
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      52
      1089
    Aihe