sokeriarvo 24

MrMaailma

Mitä tarkottaa sokeriarvo 24? Onko se hengenvaarallista yli 85 vuotiaalle diabeetikolle? Eräs sukulaiseni omasi edellämainitut olosuhteet ja kuoli hoitokodissa tapahtuneeseen vakavaan virheeseen, mutta kysymys on: miten kauan voi elää sokeriarvo 24:llä jos on diabetes ja yli 85v ikää?

10

14895

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ykköstyypin diabeetikko

      Ei kyllä kauan pysy hyvässä kunnossa. Siinä vaiheessä elimistöön alkaa kerääntyä niin sanottuja keto-aineita. Ne ovat eräänlaista myrkkyä mitä oma elimistö alkaa tuottamaan, jos verensokeri on liian kauan korkealla. Hetkellisesti jos verensokeri on yli 20 niin siitä ei ole kummempaa haittaa. Jos veren sokeri on kauan liian korkealla, niin se rasittaa ääreisverenkietoa, munuaisia ja oikeastaan kaikkia sisäelimiä. Kuitenkin, jos potilas oli yli 85-vuotias, niin hänen elistönsä oli luultavasti jo muutenkin hyvin rappeutunut.

      Liian korkea verensokeriarvo ei ole kuitenkaan niin paha asia kuin liian matala. Pitkä aikainen korkea verensokeriarvo lyhentää elämää sieltä loppupäästä, mut liian alhainen voi viedä koko elämän kerralla. Se on kuitenkin varmaa että hoitokodeissä on varmasti liian vähän tietoa diabeteksestä. Itse olen joutunut ojentamaan
      jopa terveyskeskuslääkäreitä diabetekseen liittyvissä asioissa.

      Kerro tarkemmin, niin vastailen parhaani mukaan...

    • toistuvasti?

      pitäisi tietää onko sokerit olleet toistuvasti, siis päivästä toiseen, noin korkealla. Jos tillanne on jatkuvasti tuo, niin onhan se korkea. Toisaalta hetkellinen noinkin korkea arvo ei vielä maailmaa kaada.

      Eli siis onko ollut päivästä toiseen ja aamusta iltaan...

      Itse olen ollut 39 vuotta 1-tyypin diabeetikko ja lähes joka kuukausi verensokeri käy ainakin kerran yli 20 mmol/l arvoissa, mutta tosiaan vain käväisee siellä...

    • MrMaailma

      Tässä on tätä tarinaa parin minuutin lukemisen edestä:
      Kaikki alkoi siitä kun kesällä tämä henkilö eli ukkini sai pienen sydänkohtauksen kun todennäköisesti oli niin kuumat olot mutta hänen huoneeseen ehdittiin jo kesän alussa ostamaan ilmanjäähdytyslaite (huoneessa siitä lähtien 24c, muualla talossa 32c), hän kumminkin selviytyi sydänkohtauksesta hyvin. Ongelmat alkoivatkin sitten paluun jälkeen kun hän oli väsynyt syömään normaaliruokaa ja hoitohenkilökunta ei viitsinyt syöttää niin he antoivat 3 kpl pieniä tetrajuomia päivässä, jokainen sisälti 24g sokeria paketti eli 12 sokeripalaa. He kumminkin sanoivat että ovat antaneet normaaliruokaa mutta kun yllätimme heidät monta kertaa ruoka-aikoina olivat he vain tunkeneet pillin tetrasta ukin suuhun ja "juottivat". Sitten syötimme itse.

      Kun 2 viikkoa oli mennyt ja ukin kunto huonontunut niin että hän ei enään osannut puhua mitään niin itse huomasin tämän sokerin tässä tetrassa ja huomasin että tämähän on se syy.

      Lyhyesti tarina menee niin että hän oli 4 kertaa sairaalassa ja 4:llä kerralla kuoli. Olimme jo siirtämässä häntä pois tuolta paikasta mutta itse jouduin poistumaan paikkakunnalta ja luotin että muut sukulaiset jotka jäivät paikanpäälle katsoisivat ruoka-aikoina että hän ei saisi enään sokeria yhtään koska tämä henkilökunta ei selvästi tiedä edes mikä on diabetes.

      Kummallista on myös se että ennen 4:ttä sairaalareissua tämän hoitokodin lääkäri sanoi että hänen sokeriarvo on 17.9 ja vain jos se on yli 18 niin saa lähettää sairaalaan (lääkäri paikalla kerran kahdessa viikossa muutenkin). Hän myöskin sanoi että vanhoja ihmisiä ei tarvitse hoitaa tarkasti ja sokeri on terveellistä diabeetikoille. Lääkäri sanoi kanssa ambulanssin soittamisen sijaan: tällä kyseisellä henkilöllä on ollut dementia viimeisen 5 vuoden aikana eikä hän ole ollut tässä maailmassa enään vuosiin ja sitten kirjoitti paperille alzheimer omaisille suunnatun tukiryhmän numeron. Lopulta eräs hoitaja soitti ambulanssin ja sairaalassa otettiin heti sokeriarvo ja se oli 24.

      No joo en ollut enään näinä päivinä siellä ja en kuullut puhelimen kautta kaikkia uutisia ennenkuin jälkeenpäin vasta, jos olisin jäänyt vielä paikanpäälle niin olisin ottaneet hänet vaikka kotiin asumaan jos olisin ollut siellä enään.

      Jos jollakin ihmisellä katkesi pinna tätä lukiessaan niin ei hätää, kyllä tässä ollaan tekemässä rikosilmotusta ja muita toimenpiteitä..

      • MrMaailma

        Tosiaankin rikosilmoitus on vetämässä. Samalla olen ottanut yhteyttä EU:n ihmisoikeuskomissioon ja Venäjän presidentti Putiniin. Minä olen niin herkkä, että teen aina rikosilmoituksen jos minua loukataan.


      • jaakko

        Ensimmäiseksi osanottoni läheisen menettämisestä.

        Tekstisi perusteella kuolemaan johtaneita syitä voi olla kohonneen sokerin lisäksi muitakin. Oliko arvo yhden mittauksen vai GHbA1c-arvo?
        Tuota sokerin määrää on tuskin syytä suurennella, sillä yhden mehutetran hiilihydraattimäärä tuskin ylittää normaaliaterian hh- määrää.

        Lääkäri osaa perustella miksi verensokeritaso pidettiin tarkoituksella noin korkealla (yritetäänkö sillä varmistaa ettei tule hypoglykemioita ja niistä vaurioita), miksi on annettu juuri tuo määrä ruokaa ja millaisia määriä insuliinia ja muita lääkkeitä. Suoranaista ajattelemattomuutta on sanoa "vanhoja ihmisiä ei tarvitse hoitaa niin hyvin".

        Vaadi epikriisi nähtäväksi. Jaksamista.


      • ykköstyypin diabeetikko

        Noista mehutetroista... Yleensä diabetikot laskevat hiilihydraatteja eikä sokeripaloja. Elimistössä sokerit muuttuvat hiilihydraateiksi (..tai jotain sinnepäin). Eli oletko sekoittanut hiilihydraatit ja sokerit?? Täysmehut sisältävät fruktoosia, joka on siis hedelmäsokeria. Se vaikuttaa hitaammin kuin varsinainen sokeri ja täten parempaa kuin normaali sokeri. Normaali sokeri ei ole haitallista diabetikoille, mutta se vain nostaa verensokerin nopeammin ylös kuin fruktoosi (hedelmistä), tärkkelys (perunasta) tai laktoosi/maitosokeri (maitotuotteet).

        Jos mehutetrassa oli 24g sokeria/hiilihydraattia, niin se ei nosta verensokeria niin korkealle. Jos nostaa, niin silloin jätetty kaikki insuliinit pistämättä ja se on jo paskempi juttu. Kuten aikaisemmassa vastauksessa jo sanoin niin korkea verensokeri lyhentää elämää sieltä loppupäästä, mutta ukillasi sitä ei luultavasti ollut enää muutenkaan paljon jäljellä. Elimistö on saattanut olla siinä vaiheessa jo vaikka kuinka paskana. Olisi tietysti helpompi sanoa, jos tietäisi miten kauan ukillasi oli ollut diabetes. Jos hän oli sairastanut sitä jo 50 vuotta, niin on ihme että hän eli niinkin vanhaksi. Vielä 80-luvulla diabeteksen hoito oli aika alkeellista verrattuna nyky päivään, joten kauan sairastaneilla elimistö on joutunut todella kovalle rasitukselle.

        Ja lopuksi: Jos hän oli jo niin vanha ja dementikoitunut, niin eikö hänen ollut jo aika lähteä?? Turhaa sitä kituuttaa, jos ei tajua mistään mitään..


      • Inka
        MrMaailma kirjoitti:

        Tosiaankin rikosilmoitus on vetämässä. Samalla olen ottanut yhteyttä EU:n ihmisoikeuskomissioon ja Venäjän presidentti Putiniin. Minä olen niin herkkä, että teen aina rikosilmoituksen jos minua loukataan.

        Feikki MrMaailma voisi vähän ajatella ennen kuin kirjoittelee.

        Tyttäreni on ollut töissä yksityisissä (voittoa tuottavissa) hoitokodeissa, ja ne jutut mitä hän kertoo, ovat ihan kammottavia. Kun on lääninhallituksen tarkastus, paikat ja potilaat puunataan ja ruoka on mallikelpoista. Lääninhallitus saattaa antaa huomautuksen esim kouluttamattomasta henkilökunnasta, mutta eiväthän voittoa tavoittelevat omistajat sellaisista välitä. Omaisten pitäisi tehdä enemmän valituksia lääninhallituksiin, jotta valvonta tehostuisi. Yllätystarkastukset olisivat tarpeen.

        Toivon, että joudut johonkin sellaiseen laitokseen Mr Feikki.


      • kaptpolis

        enään,enään,enääN,ENÄÄN!perkele!!!


      • gdfgddsxgsf
        kaptpolis kirjoitti:

        enään,enään,enääN,ENÄÄN!perkele!!!

        Äidinkielinipottajat pois palstalta!

        Miksi edes luit 13 vuotta vanhaa ketjua?


    • Oikea MrMaailma

      Tuo kolmas viesti tässä ketjussa missä mainitaan "putin" ja "eu" niin en ole sitä kirjoittanut, sen kirjoittajana oleva "MrMaailma" on feikki.
      Tämä on siis viimeinen viesti mitä kirjoitan tämän asian osalta koska muuten feikit valtaavat.

      Ukillani ei ollut dementiaa, ukkini sisarenpoika joka on aivokirurgi katsoi muutama vuosi sitten aivoskannaus kuvia jota otettiin niin niissä ei ollut mitään normaalista poikkeavaa, puhumattakaan siitä, että ukkini puhui asioista kuten terve 30 vuotias. Lääkäri ei ollut ikinä nähnyt mitään kuvia vaan hän puhui 5 minuutin analyysin perusteella, sama lääkäri joka ei halunnut lähettää sairaalaan koska sairaala aina rekisteröi mistä hoitokodista tulee potilaita ja sairaalassakin kerrottiin, että tuosta hoitokodista on tullut useita tapauksia ambulanssilla.
      Ja ukille ei annettu insuliinia kuin vain muutaman kerran hoitokodissa kun vaadimme sitä ja sen jälkeen tuli aina heti sairaalareissu koska oli sokeria niin kauheasti tullut ja ukki ihan koomassa.
      Ja sairaalassa kauhisteltiin kanssa miten hoitokodissa ei tunnuta tietävän mikä on diabetes. Kun hän ei ollut aikaisempina vuosina syönyt sokeria keskimäärin kuin korkeintaan se mitä on leivässä päivän aikana niin tämä oli aivan liikaa.

      Ja tiedän hiilihydraatin ja puhtaan sokerin eron ja tämä on sokeria mitä hän sai.
      Tuosta juomasta oli olemassa diabeetikoille oleva versio ilman sokeria jota ei oltu annettu vaan tämä oli ns. normaalia ja siksi korkea sokerimäärä, johan se nähtiin ukin huonosta tilasta miten se vaikutti.

      Ja sinulle joka kirjoitit, että eikö ole hyvä, että hän kuoli, sanon vain, että sinä olet klassinen tapaus nykymedian aivopesusta.

      En enään kirjoita tähän ketjuun mutta kiitos kaikille tiedoista mitä kirjoititte.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe