Punakorvat

ex konna

Heips!

Mulla oli kaksi punakorvaa naaraspuolisia kumpikin.
Joskus niillä oli sellaisia kausia, että ne yöllä tappeli, toinen puri toista ja noinen yritti paeta....toisena kertana toinen oli hyökkäävä osapuoli, toisena toinen. Se oli hirveää ryminää..

No...sitten joskus taas näytti et ne hässi toisiaan siis paritteli...toinen oli kaula ojossa toisen päällä...? xD

Ja entä? Muniiko teidän punakorvat yleensä vankeudessa? ne oli siis hedehedelmöittymättömiä munia...niitä löysin silloin tällöin terraariosta.

Osaako teidän punakorvat viheltää? Toinen meidän konnista vihelteli silloin tällöin.

Enää minulla ei niitä ole..Pari vuotta sitten möin konnaseni ystävälleni jonka kotona oli niille enemmän tilaa.

Olisi silti kiva kuulla samankaltaisia kokemuksia punakorvien omistajilta ;)

9

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..Jonna

      Minullakin on kaksi punakorvakilpikonnaa :)

      Ne tappeluthan johtuu vaan siitä et ne selvittelee et kumpi on pomo xD

      Kyllä meilläkin akvaan ilmestyy niitä munia aina vähän ennen syksyä :) Ne sotkee aika lailla jos ei ehi ottaa pois sieltä ennen ku ne hotkii ne xD

      Joskus munki toinen konna viheltelee, yleensä silloin kun se säikähtää XD

      Miks myit ne? etkö enää jaksanu hoitaa? ;)

      • Roosa

        Tappelevat konnat pitäisi erottaa heti toisistaan kun tappelua alkaa ilmaantumaan. Joskus esim. isompi akva saattaa rauhoittaa tilannetta (itsellä auttoi tilannetta noin vuodeksi), mutta usein kaksi konnaa eivät tule toimeen keskenään. On käynyt niinkin että vahvempi konna on tappanut heikomman, siksi konnat täytyisi erottaa niiden molempien hyvinvoinnin kannalta. Heikompihan joutuu älyttömän stressin alle paetessaan toista koko ajan ja siis kärsii jatkuvasti.

        Konnat saattavat aika ajoin vihellellä, mutta jos viheltely jatkuu jatkuvasti esim. lämpölampun alla kölliessä on kyseessä mitä luultavammin hengitystietulehtus. Mutta ajoittainen viheltely on ihan normaalia :)


      • ..Jonna
        Roosa kirjoitti:

        Tappelevat konnat pitäisi erottaa heti toisistaan kun tappelua alkaa ilmaantumaan. Joskus esim. isompi akva saattaa rauhoittaa tilannetta (itsellä auttoi tilannetta noin vuodeksi), mutta usein kaksi konnaa eivät tule toimeen keskenään. On käynyt niinkin että vahvempi konna on tappanut heikomman, siksi konnat täytyisi erottaa niiden molempien hyvinvoinnin kannalta. Heikompihan joutuu älyttömän stressin alle paetessaan toista koko ajan ja siis kärsii jatkuvasti.

        Konnat saattavat aika ajoin vihellellä, mutta jos viheltely jatkuu jatkuvasti esim. lämpölampun alla kölliessä on kyseessä mitä luultavammin hengitystietulehtus. Mutta ajoittainen viheltely on ihan normaalia :)

        Niin, tiedän, että tappelevat konnat pitää erottaa, mutta meidän konnien tappelut eivät ole vakavia, ja sitä paitsi niitä ei saa erotettua, toinen masentui kun kaveri vietiin eläinlääkäriin kahdeksi yöksi..


      • Roosa
        ..Jonna kirjoitti:

        Niin, tiedän, että tappelevat konnat pitää erottaa, mutta meidän konnien tappelut eivät ole vakavia, ja sitä paitsi niitä ei saa erotettua, toinen masentui kun kaveri vietiin eläinlääkäriin kahdeksi yöksi..

        Kaikki tappelut ovat vakavia, ja pahenevat ajan kanssa, se on ikävä tosiasia. Ja tuosta masentumisesta, konnathan ovat erakoita, eivätkä siis tarvitse toista konnaa kaverikseen. Meilläkin konnat ovat olleet 12 vuotta yhdessä, ja sukukypsäksi tultuaan ne piti erottaa, hyvin kuitenkin tulevat toimeen yksinkin :)Tokihan konna voi varmaankin huomata olosuhteiden muutoksen kun kaveri lähtee pois, mutta erottaminen on silti järkevämpää kuin yhdessä pitäminen, johan tappelukin kertovat etteivät konnat tule toimeen keskenään.


      • ..Jonna
        Roosa kirjoitti:

        Kaikki tappelut ovat vakavia, ja pahenevat ajan kanssa, se on ikävä tosiasia. Ja tuosta masentumisesta, konnathan ovat erakoita, eivätkä siis tarvitse toista konnaa kaverikseen. Meilläkin konnat ovat olleet 12 vuotta yhdessä, ja sukukypsäksi tultuaan ne piti erottaa, hyvin kuitenkin tulevat toimeen yksinkin :)Tokihan konna voi varmaankin huomata olosuhteiden muutoksen kun kaveri lähtee pois, mutta erottaminen on silti järkevämpää kuin yhdessä pitäminen, johan tappelukin kertovat etteivät konnat tule toimeen keskenään.

        Sattumoisin sinä et ole konniani nähnytkään, joten enköhän tiedä, kun puhun konnistani jotka ovat olleet minulla 16 vuotta.
        Niitä ei ole ikinä pidetty toisistaan erossa. Ja ne ovat todella kiintyneet toisiinsa.
        Minun konnien kinastelu ei ole pahentunut ajan myötä. Sitä siis voi sanoa vain kinasteluksi!
        Minulla on konnista kokemusta ja tiedän kyllä missä tapauksessa ne tulee erottaa.
        Että jos puhuisit vaan omien konniesi kannalla.


      • Roosa
        ..Jonna kirjoitti:

        Sattumoisin sinä et ole konniani nähnytkään, joten enköhän tiedä, kun puhun konnistani jotka ovat olleet minulla 16 vuotta.
        Niitä ei ole ikinä pidetty toisistaan erossa. Ja ne ovat todella kiintyneet toisiinsa.
        Minun konnien kinastelu ei ole pahentunut ajan myötä. Sitä siis voi sanoa vain kinasteluksi!
        Minulla on konnista kokemusta ja tiedän kyllä missä tapauksessa ne tulee erottaa.
        Että jos puhuisit vaan omien konniesi kannalla.

        ei oikeastaan ole mitään muuta lisättävää, kuin heh ja heh.


      • -g-
        Roosa kirjoitti:

        ei oikeastaan ole mitään muuta lisättävää, kuin heh ja heh.

        ihan ensimmäiseksi; punakorvakilpikonnat eivät viheltele normaalisti. kyse on aina lievästä tai vähemmän lievsäötä tulehduksesta hengitysteissä. punakorvien ainoat ääntelyt ovat sihahduksia ja sähähdyksiä, ja näitähän kuulee lähinnä kun kilpikonna säikähtää tai suuttuu.

        nyt en muista, kirjoititko, että kaksi naarasta ja hedelmöittyneitä munia? biologisesti mahdoton yhtälö. juuri munituista munista ei myöskään tiedä päältäpäin, ovatko ne hedelmöittyneitä vai eivät.

        kilpikonnat kinastelevat kyllä jonkin verran, ja aktiivisina lajeina tämä on normaalia niin kauan, kun ei ilmene oireita stressistä tai vahingoittumisia. (esimerkiksi epämääräistä sairastelua, kuten alttius hengitystietulehduksille tai puremahaavoja).


      • Quizzard
        -g- kirjoitti:

        ihan ensimmäiseksi; punakorvakilpikonnat eivät viheltele normaalisti. kyse on aina lievästä tai vähemmän lievsäötä tulehduksesta hengitysteissä. punakorvien ainoat ääntelyt ovat sihahduksia ja sähähdyksiä, ja näitähän kuulee lähinnä kun kilpikonna säikähtää tai suuttuu.

        nyt en muista, kirjoititko, että kaksi naarasta ja hedelmöittyneitä munia? biologisesti mahdoton yhtälö. juuri munituista munista ei myöskään tiedä päältäpäin, ovatko ne hedelmöittyneitä vai eivät.

        kilpikonnat kinastelevat kyllä jonkin verran, ja aktiivisina lajeina tämä on normaalia niin kauan, kun ei ilmene oireita stressistä tai vahingoittumisia. (esimerkiksi epämääräistä sairastelua, kuten alttius hengitystietulehduksille tai puremahaavoja).

        Punakorvakilpikonnat eivät normaalisti viheltele, mutta joskus niiden noustessa pintaan hengittämään, saattaa niiden sieraimista kuulua vaimeaa vinguntaa hetken aikaa. Jos viheltelyä tapahtuu kovasti, on kysymys tulehduksesta hengitysteissä.

        Punakorvakilpikonnat voivat munia ilman urostakin. Itselläni on kaksi naarasta, jotka molemmat ovat munineet. Munat ovat hedelmättömiä.

        Kinastelu saattaa johtua esimerkiksi kiimaajasta. Minun kilpikonnani ärhentelevät toisilleen kiimassa. Vuorotellen kumpikin naaras "leikkii urosta" ja heiluttelee eturaajojaan toisen edessä. Tämä tapahtuu yleensä joskus talvella joulukuun - helmikuun aikaan. Tällöin kilpikonnat saattavat näykkiäkkin toisiaan.

        Kilpikonnanaaraan pitäisi päästä kesällä munimaan maalle, hiekka-astiaan tai terraarioon jossa on riittävästi hiekkaa tai multaa. Omat kilpikonnani ovat munineet sekä sisällä hiekkalaatikkoon että ulkona nurmikolle. Olisi hyvä jos naaras saisi itse valita rauhassa munimispaikan. Jos munia löytyy terraariosta, on se merkki siitä että naaraalla on ollut kova tarve päästä munimaan. Terraariossa kilpikonna ei pääse mielestäni toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistä.


      • Ana Pee
        Quizzard kirjoitti:

        Punakorvakilpikonnat eivät normaalisti viheltele, mutta joskus niiden noustessa pintaan hengittämään, saattaa niiden sieraimista kuulua vaimeaa vinguntaa hetken aikaa. Jos viheltelyä tapahtuu kovasti, on kysymys tulehduksesta hengitysteissä.

        Punakorvakilpikonnat voivat munia ilman urostakin. Itselläni on kaksi naarasta, jotka molemmat ovat munineet. Munat ovat hedelmättömiä.

        Kinastelu saattaa johtua esimerkiksi kiimaajasta. Minun kilpikonnani ärhentelevät toisilleen kiimassa. Vuorotellen kumpikin naaras "leikkii urosta" ja heiluttelee eturaajojaan toisen edessä. Tämä tapahtuu yleensä joskus talvella joulukuun - helmikuun aikaan. Tällöin kilpikonnat saattavat näykkiäkkin toisiaan.

        Kilpikonnanaaraan pitäisi päästä kesällä munimaan maalle, hiekka-astiaan tai terraarioon jossa on riittävästi hiekkaa tai multaa. Omat kilpikonnani ovat munineet sekä sisällä hiekkalaatikkoon että ulkona nurmikolle. Olisi hyvä jos naaras saisi itse valita rauhassa munimispaikan. Jos munia löytyy terraariosta, on se merkki siitä että naaraalla on ollut kova tarve päästä munimaan. Terraariossa kilpikonna ei pääse mielestäni toteuttamaan lajityypillistä käyttäytymistä.

        Kyllä nuokin parikymppiset uros ja naaras konnat tappelevat joitakin viikkoja ennen paneskelua. Vaikuttaisi että se on enemmän asiaan kuuluvaa riiausta, eikä varsinaista tappelua. No kai ne vähän flaidaa ilman panemistakin mutta sekin alkaa yleensä siitä kun uros menee lirputtelemaan ja haistelemaan toisen persettä.

        Jokatapauksessa ne vaikuttavat kiintyneiltä toisiinsa ja akvaariossa, kuivalla köllötellessä niillä saattaa olla päät vastaikkain tai päällekkäin, aivan kuin Disneyn eläinaiheisissa rakkaustarinoissa. Maalla ne menevät kyllä eri suuntiin.

        Oppihan ne pummaamaan lattiallakin kun annoin niille kädestä katkarapuja. Ne seuraili pitkään meikäläistä ja haisteli varpaita. Se naaras on niin kilipää että pelkäsin sen maistavan varvasta. Kyllä se onneksi tajusi ettei se ole syötävää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4709
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2279
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1804
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1526
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1471
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      23
      1092
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1031
    Aihe