Kasvurahasto

pekka puupää

Mitenkäs kasvurahastojen kasvua voidaan seurata? Koitan yksinkertaistaa kysymykseni tarkoituksen karkealla esimerkillä jonka osioin,korjatkaa missä olen väärässä:

1)Ostan rahastoa jonka arvo on 100€ viisi kappaletta eli minulla on 500€ kiinni rahastossa jonka arvo on 500€.
2)Rahasto-osuus nousee 100€:sta 120€:een. Eli nyt olen tehnyt viidellä osuudellani 120€x5-500€=100€ voittoa.
3)Koska en saa kyseistä voitollista summaa se sijoitetaan lisäpääomana rahastoihin.Eli nyt minulla on 600€:n arvosta rahastoa.
4]Rahaston arvo laskee 120:stä 70:een. Eli nyt minulla on 350€:n arvosta tätä rahastoa?

Kohta 2)/3) Missä vaiheessa salkunhoitaja ostaa saamallani kasvulla uusia osakkeita? Rahaston arvohan muuttuu päivittäin ja kasvun erohan on valtaisa riippuen ajankohdasta jolloin saan tuotoilla lisäosuuksia rahastosta.Se että jos kuvitellaan että rahaston osakkeet nousee joka päivä on kasvurahaston arvonnousu täysin erilainen riippuen siitä saanko vaikka kerran kuukaudessa lisää osuutta vai esimerkiksi joka päivä jonkun pienen prosentuaalisen määrän. Ja voiko salkunhoitaja lisätä osuuksieni määrää ilman rahaston jonkun osakkeen realisointia?

Myös kohdan neljä tappioon vaikuttaa se kuinka usein saan uusia kasvuosuuksia rahastossa. Lisäksi minun on mahdotonta tietää tarkkoja tuottoja/tappioita jos en tiedä milloinka, mihin hintaan ja minkä määrän olen saanut "kasvu"osuutta.

7

2721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höhläke

Ei arvonnousu ole "rahaa", vaan niiden arvopapereiden markkinahinta on noussut juuri sen 100->120 €. Eli ei siinä tilanteessa sijoiteta mitään uudestaan, eikä myöskään osteta lisää osakkeita. Lisää osakkeita rahasto ostaa, kun nettomerkintöjä on riittävästi, tai rahasto on saanut osingot, jotka uudelleensijoitetaan.

• silloin

...ostaa osakkeita, kun on päättänyt siirtää rahaston painotusta ja myynyt toisia osakkeita ja ostanut toisia tilalle, tai käyttänyt rahaston käteisvarantoja (joita yleensä on jonkin verran mahdollisen "loistavan tilaisuuden" varalta) osakkeiden ostoon!

• pekka puupää

Käsitinkö nyt oikein mitenkä tuotto sitten menee?
        Eli karkeana esimerkkinä jos tuottorahastossa olisi vain 2kpl 100€:n osuutta ja ostaisin toisen (eli minulla olisi rahastosta 50%)ja se nousisi 100€:sta -> 150€:oon ja näin ollen saisin 50€ tuottovoittoa mutta osuuteni rahastossa putoaisi 33%:iin? Sillä ei ole mitään merkitystä mutta uteliaisuuttani kysyn mihin katoaa prosentit jotka eivät jää kenenkään haltuun ja mitenkä pankki hoitaa tuotot asiakkaalleen koska pörssierämyynnit tuskin menee tasan omistajien tuotto-osuuksien kanssa?

Eikö se arvonnousu ole juuri "rahaa"? Eikö salkunhoitaja sijoittele "aktiivisesti" myy/ostaa?
        Eikö salkunhoitaja myy jos jonkun osakkeen näkymä on huono? Tai osta jos havaitsee potentiaalisen osakkeen? Onko rahastoissa siis seisovat osakkeet joita ei vaihdella? Itse käsitin että salkunhoitaja olisi markkinoilla hereillä joka takaisi rahastolle jatkuvan "suuren" tuoton kun markkinoihin reagoisi joku asiantuntija.

Kiitoksia jo edellisistä vastauksista ja anteeksi että vaivaan lisää tyhmillä kysymyksillä :)

• rahastoon
        pekka puupää kirjoitti:

Käsitinkö nyt oikein mitenkä tuotto sitten menee?
        Eli karkeana esimerkkinä jos tuottorahastossa olisi vain 2kpl 100€:n osuutta ja ostaisin toisen (eli minulla olisi rahastosta 50%)ja se nousisi 100€:sta -> 150€:oon ja näin ollen saisin 50€ tuottovoittoa mutta osuuteni rahastossa putoaisi 33%:iin? Sillä ei ole mitään merkitystä mutta uteliaisuuttani kysyn mihin katoaa prosentit jotka eivät jää kenenkään haltuun ja mitenkä pankki hoitaa tuotot asiakkaalleen koska pörssierämyynnit tuskin menee tasan omistajien tuotto-osuuksien kanssa?

Eikö se arvonnousu ole juuri "rahaa"? Eikö salkunhoitaja sijoittele "aktiivisesti" myy/ostaa?
        Eikö salkunhoitaja myy jos jonkun osakkeen näkymä on huono? Tai osta jos havaitsee potentiaalisen osakkeen? Onko rahastoissa siis seisovat osakkeet joita ei vaihdella? Itse käsitin että salkunhoitaja olisi markkinoilla hereillä joka takaisi rahastolle jatkuvan "suuren" tuoton kun markkinoihin reagoisi joku asiantuntija.

Kiitoksia jo edellisistä vastauksista ja anteeksi että vaivaan lisää tyhmillä kysymyksillä :)

Jos omistaisit 50% salkun arvosta, ja arvo nousisi 50 %, omistaisit yhä saman osuuden (50 %) tästä salkusta. Totta kai myös toisille osakkaille maksettaisiin vastaava tuotto, eikä omistusosuutenne muuttuisi.

Vain jos joku muu toisi rahaa salkkuun, se muuttaisi omistussuhteita sen hetkisen salkun arvon mukaan. Eli jos olisi 200€ salkku, ja tulisi 100 € lisää joltain muulta mukaan, salkun arvo olisi nyt 300. Salkunhoitaja ostaisi tällä summalla (100€) lisää osakkeita (tai pistäisi osan kassaan tms). Tästä omistaisit 33,3 (100/300)%. Samassa suhteessa jakautuvat tietysti myös salkun tuotot. Nämä omistussuhteet muuttuvat päivän arvolla tehtyjen merkintöjen/lunastusten mukaan.

Lue noi edelliset viestit; niissä on juttua noista sun loppupuolen kyssäreistä

• pekka puupää
        rahastoon kirjoitti:

Jos omistaisit 50% salkun arvosta, ja arvo nousisi 50 %, omistaisit yhä saman osuuden (50 %) tästä salkusta. Totta kai myös toisille osakkaille maksettaisiin vastaava tuotto, eikä omistusosuutenne muuttuisi.

Vain jos joku muu toisi rahaa salkkuun, se muuttaisi omistussuhteita sen hetkisen salkun arvon mukaan. Eli jos olisi 200€ salkku, ja tulisi 100 € lisää joltain muulta mukaan, salkun arvo olisi nyt 300. Salkunhoitaja ostaisi tällä summalla (100€) lisää osakkeita (tai pistäisi osan kassaan tms). Tästä omistaisit 33,3 (100/300)%. Samassa suhteessa jakautuvat tietysti myös salkun tuotot. Nämä omistussuhteet muuttuvat päivän arvolla tehtyjen merkintöjen/lunastusten mukaan.

Lue noi edelliset viestit; niissä on juttua noista sun loppupuolen kyssäreistä

mutta en vieläkään ymmärrä mitä eroa rahaston kahdella eri mallilla on. siis jos jostakin on kasvu- ja tuottomallia?

• pekka puupää
        pekka puupää kirjoitti:

mutta en vieläkään ymmärrä mitä eroa rahaston kahdella eri mallilla on. siis jos jostakin on kasvu- ja tuottomallia?

kun esimerkiksi pankin sivuilla lukee:"Kasvuosuuksille ei jaeta tuottoa vaan kaikki tuotot sijoitetaan rahastoon kasvuosuuksien arvon kasvattamiseksi. Tuotto-osuudelle jaetaan vuotuinen tuotto rahaston säännöillä määritellyllä tavalla." Mitenkä kasvuosuuksia voidaan sijoittaa jos minulla on kuitenkin vain se 100% jonka olen sijoittanut tosin arvoltaan mahdollisesti nousseena. Kun sitä ylimääräistähän ei mistään tule. Vai tarkoitetaanko tällä osakeantia?

• A bystander
        pekka puupää kirjoitti:

kun esimerkiksi pankin sivuilla lukee:"Kasvuosuuksille ei jaeta tuottoa vaan kaikki tuotot sijoitetaan rahastoon kasvuosuuksien arvon kasvattamiseksi. Tuotto-osuudelle jaetaan vuotuinen tuotto rahaston säännöillä määritellyllä tavalla." Mitenkä kasvuosuuksia voidaan sijoittaa jos minulla on kuitenkin vain se 100% jonka olen sijoittanut tosin arvoltaan mahdollisesti nousseena. Kun sitä ylimääräistähän ei mistään tule. Vai tarkoitetaanko tällä osakeantia?

"Lisää pääomaa" viestissä oli tuosta pääoman kasvusta.

Kuten varmaan tiedät rahasto koostuu joukosta arvopapereita (yleensä osakkeita) ja yleensä myös käteisestä rahasta. Näiden yhteenlaskettu arvo määrää rahasto-osuuden arvon.

Kasvurahastossa osakkeista saadut osingot (käteinen raha) lisätään rahaston pääomaan käteisenä rahana. Eli rahasto arvo ja täten myös rahasto-osuuden arvo kasvaa (siitä nimi ;-) Salkunhoitaja voi luonnollisesti sijoittaa rahaston käteistä rahaa edelleen osakkeisiin.

Tuottorahastossa osakkeista saadut osingot jaetaan rahasto-osuuksien omistajille.

Osingonjako ja osakeanti ovat eri asioita, mutta "se ylimääräinen" tarkoittaa juuri osinkoja, joita kaikki voittoa tekevät yritykset jakavat vuosittain. Korkorahastossa tyypillisesti kyse on velkakirjalle maksettavasta korosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      271
      5940
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      45
      3882
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      35
      3254
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      60
      3129
    5. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      169
      2992
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      49
      2826
    7. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      93
      2777
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      82
      2470
    9. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      196
      2082
    10. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      77
      2068
    Aihe