Lihasnykäykset

Merenneito

Hei! Oon kärsinyt jatkuvasta lihasnykinästä lähinnä jaloissa yli 10 vuotta. Oire alkoi 16-vuotiaana ja ekat viis vuotta tutkittiin, eikä mitään syytä löytynyt. Todettiinpa vain hyvänlaatuiseksi vaivaksi ja lähetettiin kotiin.

On aika kyrpiintynyt tähän sätkintään. Se estää mua mm. luomasta kovin pitkäaikaisia suhteita vastakkaiseen sukupuoleen. Syynä häpeä oudosta oireesta ja toisaalta univaikeudet. Hyvä kun saan nukuttua jalkoineni yksin jossain omituisessa asennossa, saati sitten jonkun kanssa.

Onko mulla yhtään kohtalotoveria? Ootteko saanut apua mistään?

62

55717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • panze

      Moi!
      Mulla kuplii molemmat pohkeet ja reidet ja arvaa ottaako kupoliin.Vaiva alko viime huhtikuussa ja on jatkuvaa.pohkeissa näkyy rottien vaellus kokoajan.
      Kaikki on koitettu mut mikään ei auta.
      Tosi paskamainen vaiva.

      • Merenneito

        Kuulostaa just niinku nää mun. Tuntuu ja näyttää et pieniä kaloja uiskentelis ihon alla. Mitä lääkkeitä sulle on Panze koitettu? Miten pystyt nukkumaan? Mun käskettiin vaan ottaa magnesiumia - ei apuja. Ja jotain lihasrelaksantteja on koitettu kans, tuloksetta.


    • linkki, josta apua
      • Merenneito

        Kiitti, oon joskus käynytkin tuolla. Tylsää että ne muut nykijät vaan on siel toisella puolella palloa. Suomalaisiin kohtalotovereihin en ole juuri törmänny :-(.


      • Helmiina
        Merenneito kirjoitti:

        Kiitti, oon joskus käynytkin tuolla. Tylsää että ne muut nykijät vaan on siel toisella puolella palloa. Suomalaisiin kohtalotovereihin en ole juuri törmänny :-(.

        Mulla myös pikkukalat uiskentelee pohkeissa ja jalat nykii toisinaan. Siis melkein joka päivä... Ei kivaa ollenkaan!


      • panze
        Helmiina kirjoitti:

        Mulla myös pikkukalat uiskentelee pohkeissa ja jalat nykii toisinaan. Siis melkein joka päivä... Ei kivaa ollenkaan!

        Jeps.
        Mää oon vetäny mankkua,suolaa b-vitamminia ja rasvoja,ei paskankaan hyötyä.
        oon miettiny oisko uudelleen alotettu röökinpoltto ja runsas kahvin juonti osasyynä tähän.atosi paskaa tää on ku jalat kuplii ku keitetty vesi...


      • Merenneito
        panze kirjoitti:

        Jeps.
        Mää oon vetäny mankkua,suolaa b-vitamminia ja rasvoja,ei paskankaan hyötyä.
        oon miettiny oisko uudelleen alotettu röökinpoltto ja runsas kahvin juonti osasyynä tähän.atosi paskaa tää on ku jalat kuplii ku keitetty vesi...

        Kahvi on sellanen, mikä kyllä panee tanssimaan ja pahasti. Mä alotin kahvin uudestaan monen vuoden jälkeen, ja jalat oli heti ku purkit virkeitä onkimatoja. Nyt vaihdoin takas teehen, ja se ehkä pikkasen rauhotti. Lääkärit on kyllä mulle sanoneet, että just kahvi ja tupakka ja stressi pahentaa, samoin alkoholi - tosin mulla kyllä kunnon känni auttaa, mut se vilinä on edessä sitte taas krapulapäivänä. Joskus se on ihan hirveetä.


      • panze
        Merenneito kirjoitti:

        Kahvi on sellanen, mikä kyllä panee tanssimaan ja pahasti. Mä alotin kahvin uudestaan monen vuoden jälkeen, ja jalat oli heti ku purkit virkeitä onkimatoja. Nyt vaihdoin takas teehen, ja se ehkä pikkasen rauhotti. Lääkärit on kyllä mulle sanoneet, että just kahvi ja tupakka ja stressi pahentaa, samoin alkoholi - tosin mulla kyllä kunnon känni auttaa, mut se vilinä on edessä sitte taas krapulapäivänä. Joskus se on ihan hirveetä.

        jeps.
        Krapulassa se on yhtä helvettiä,kännis taas ei nyi mikään paikka.joten ruvetaanko kokopäiväjuopoiks!


      • Merenneito
        panze kirjoitti:

        jeps.
        Krapulassa se on yhtä helvettiä,kännis taas ei nyi mikään paikka.joten ruvetaanko kokopäiväjuopoiks!

        Jups, eiköhän sihauteta ja siirrytä puistoon nykimään. Viina vapauttaa - mut entäs ku rahat loppuu?? Vois olla parin viikon putken jälkee fisuilla melkoset bileet pitkin kroppaa...

        Mä kyllä luulen, ettei mulla ne nyinnät katoa kokonaan kännissäkään. Mä en ehkä vaan - jostain kumman syystä :-) - huomaa niitä.

        Yks toinenkin juttu paitsi ryyppääminen auttaa mulla hetkellisesti. Syöminen. Siis se, kun vetää ittensä ihan ähkyyn, niin että nukahtaa siihen oloonsa. Kyllä on nimittäin makosat unet ja seuraavana päivänäkin on vielä suht rauhallista nykinöiden kanssa. Harmi, ettei tuota voi harrastaa loputtomiin. Rupee vuorostaan vaaka nykimään. Ylöspäin.

        .


    • merihirviö

      itse asiassa olet jo löytänytkin vastauksen, kun luet tota viestiketjua. Kyllä se on huonoista elämäntavoista ja kehnosta ruoasta johtuva ilmiö.

      Kun olen lopettanut tupakan ja viinan sekä minimoinut kahvin, mulla ei enää noita ole.

      Yksi mikä myös on tarpeen, niin kalkki. Ei tartte syödä pillereitä, kun vaan syö juustoa ja jugurttia yms. niin ne riittää.

      • Merenneito

        kun ei ne nyinnät kokonaan lähde. Terveellisesti syödessä oire ei tosin ole jatkuva, mutta nykinöitä tulee silti päivittäin monta kertaa. Sitä on ikään kuin varuillaan koko ajan. Ja sit stressaavissa tilanteissa ne äityvät joka tapauksessa, syömisistä riippumatta. GRRR.


    • Ms-taudin

      mahdollisuus poissuljettu?

      • Merenneito

        Kaksi puhdasta MRI:tä eli pään magneettikuvausta tehty... tosin muun syyn vuoksi. Kerran ehdotin lääkärille MS:sää, niin hän sanoi jyrkästi, että lihasnykäykset ei ole MS:n oire. Tätä oon usein ihmetellyt, koska netissä oon kyllä törmännyt samasta vaivasta kärsiviin MS-potilaisiin.


    • muurahaispesä jaloissa

      Olen kärsinyt tästä vittumaisesta vaivasta 7-vuotta. Olen nyt 23 v. En uskalla mennä lääkäriin, kun pelkään että paljastuu joku ms tauti tai vastaava. Ainoa keino mikä auttaa on kunnon känni. 3 promillen humalassa on ainut mahdolisuus milloin saa olla rauhassa näiltä nykäyksiltä. Nytkin saa olla jalat ihme asennossa, että nykäykset ei tuntuisi helvetti. Aamulla kun herää niin menee noin 5 sekuntia niin kiva nykiminen taas alkaa. Työpaikkaruokalassa yms. on vaikea olla, kun täytyy pitää jalkoja kuin normaalit ihmiset siististi pöydän alla.

      • nykinyt

        pohkeiden lihakset jo noin 35 vuotta. Olen nyt 54-vuotias. Nykimistä on tutkittu sairaalassa, mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Nykimisestä en enää piittaa, mutta tässä vanhemmiten on tullut lisävaivaksi krampit pohkeisiin. Onneksi kramppeihin on sentään hyviä lääkkeitä.


      • panze
        nykinyt kirjoitti:

        pohkeiden lihakset jo noin 35 vuotta. Olen nyt 54-vuotias. Nykimistä on tutkittu sairaalassa, mutta mitään syytä ei ole löytynyt. Nykimisestä en enää piittaa, mutta tässä vanhemmiten on tullut lisävaivaksi krampit pohkeisiin. Onneksi kramppeihin on sentään hyviä lääkkeitä.

        Joo toi pohkeiden eläminen on mullakin kokoajan päällä.ei kai se sit mitään vaarallista oo


      • pelkohan
        panze kirjoitti:

        Joo toi pohkeiden eläminen on mullakin kokoajan päällä.ei kai se sit mitään vaarallista oo

        noissa on ALS tai MS. Harvoin ne sitä on - yleensä diagnoosia on BFS eli hyvänlaatuinen nykimis oireyhtymä.


      • Anonyymi

        Olen tuo ”muurahaispesä jaloissa” nimimerkki vuodelta 2005. Löysin oman viestini googlettaessa pohkeiden nykimisestä, eli vaiva on jatkunut tähän päivään asti ja olen nyt 36-vuotias.

        Mitään muita oireita ei oikeastaan ole tullut, kuin se, että joka ikinen kehon lihas saattaa alkaa nykimään. Tätä on ollut kielessä ja jossain sisäelimien lähellä, mutta pohkeissa aina ja joka päivä. Alkoholi ei enää auta mitään tähän, ja jos erehtyy juomaan, niin tärinä seuraavana päivänä on vielä pahempaa mitä nuorempana.

        Pakko vaan hyväksyä, että nykiminen on jatkunut jo 20-vuotta ja mikään ei paranna sitä. Kaikki on kokeiltu ja magnesiumia syöty monta kiloa ilman mitään apua. Nukkumista tämä häiritsee edelleen paljon, kun jalkoja ei saa millään hyvään asentoon.


    • kasio

      Itellä on ollu nyt kaksi kuukautta päivittäistä nykimistä toisessa käsivarressa ja sormissa sekä saman puolen jalassa jonkin verran. Olen pianisti ja harjoittelu jonkin verran sitä lisää, lepo ei välttämättä vähennä. Olen ihan itku kurkussa ja luen als-sivuja ja pelkään ihan hirveästi. Olen menossa lääkäriin viikon päästä. En haluaisi tyytyä mahdolliseen "se on vain ihan jotain normaalia"-vastaukseen vaan haluaisin kaikki maailman tutkimukset. Mitä tutkimuksia tiedätte olevan olemassa, onko teille ehkä tehty joitain? Tää on vaan alkanu ihan yhtäkkiä kuin kirkkaalta taivaalta. Soittaessa tuntuu kanssa vähän heikolta ja "ei niin ketterältä" kuin ehkä olen tottunut. Oon niin huolissani...!! :(

      • 28v

        Sama juttu. Mulla on kans joka puolella kehoa nykinäitä. Nyt tutkimuksissa. Pelko myös.


      • Koo96
        28v kirjoitti:

        Sama juttu. Mulla on kans joka puolella kehoa nykinäitä. Nyt tutkimuksissa. Pelko myös.

        Kirjoitit että "nyt tutkimuksissa". Joko kävit ja jos niin mitä selvisi?


      • jamppi34
        Koo96 kirjoitti:

        Kirjoitit että "nyt tutkimuksissa". Joko kävit ja jos niin mitä selvisi?

        Mulla nykii siellä täällä ja alkoi joku pari vuotta sitten. Ei ole vielä löytynyt äijästä mitään vikaa. Jaksakaa!


      • Jantteri 25 vuotta
        jamppi34 kirjoitti:

        Mulla nykii siellä täällä ja alkoi joku pari vuotta sitten. Ei ole vielä löytynyt äijästä mitään vikaa. Jaksakaa!

        Joo itsellä 3 vuosi menossa. Heräsin eräänä aamuna kun koko keho oli täynnä elohiiriä. Nyt ovat vähentyneet, mutta vähintään useita päivittäin. Väsyneenä ja stressissä lisääntyy. Ompa noita muuitakin vaivoja, mutta mitään varmaa syytä ei ole löytynyt. Koitetaan jaksaa. Ikää oli 25 ja mies.


      • Jorma_1555

        Näitä nykimisiähän esintyy eniten ns. Mikki hiirillä eli syystä tai toisesta huonosti ravintoa saavilla ja lihasmassaansa (tai sen puutetta) heikosti huoltavilla ihmisillä. Mg:tä naamaan ja työtä niille lihaksille...nykivät ilmoittaakseen et täällä sitä viellä ollaan mut kohta lähdetään jos et nosta sitä persettäsi penkistä...LIIKUNTAA niin katoaa...


      • AAAaaaaa
        Jorma_1555 kirjoitti:

        Näitä nykimisiähän esintyy eniten ns. Mikki hiirillä eli syystä tai toisesta huonosti ravintoa saavilla ja lihasmassaansa (tai sen puutetta) heikosti huoltavilla ihmisillä. Mg:tä naamaan ja työtä niille lihaksille...nykivät ilmoittaakseen et täällä sitä viellä ollaan mut kohta lähdetään jos et nosta sitä persettäsi penkistä...LIIKUNTAA niin katoaa...

        Itselläni molemmissa pohkeissa nykii - ei muissa lihaksissa. Tuntoaistimuksia nykimisestä ei tule. Harrastan aktiiviesti liikuntaa ja ravinto on keskiverto Mikki Hiireen nähden vähintäänkin yltiöterveellistä ja monipuolista. Sinänsä mitään haittaa tai vaivaa nykimisestä ei aiheudu, mutta onhan se hauskan näköistä kun ihon alla lihakset sätkii...


      • kazan
        AAAaaaaa kirjoitti:

        Itselläni molemmissa pohkeissa nykii - ei muissa lihaksissa. Tuntoaistimuksia nykimisestä ei tule. Harrastan aktiiviesti liikuntaa ja ravinto on keskiverto Mikki Hiireen nähden vähintäänkin yltiöterveellistä ja monipuolista. Sinänsä mitään haittaa tai vaivaa nykimisestä ei aiheudu, mutta onhan se hauskan näköistä kun ihon alla lihakset sätkii...

        Mulle se ei ole ollenkaan hauskaa, koska mitä enemmän nykii, sitä enemmän sattuu. Joka puolella kehoa on nykimistä, mutta kivuainta se on toisessa jalassa, jossa se on keskeytymätöntä, päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen. Vain joissain ihmeellisissä asunnoissa ja joskus liikkeessä sekä aikaisin aamulla juuri herättyä voi olla hetkiä, jolloin nykimistä ei tapahdu ja kipua ei tunnu. Nauru on kaukana.


      • Himpu
        kazan kirjoitti:

        Mulle se ei ole ollenkaan hauskaa, koska mitä enemmän nykii, sitä enemmän sattuu. Joka puolella kehoa on nykimistä, mutta kivuainta se on toisessa jalassa, jossa se on keskeytymätöntä, päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen. Vain joissain ihmeellisissä asunnoissa ja joskus liikkeessä sekä aikaisin aamulla juuri herättyä voi olla hetkiä, jolloin nykimistä ei tapahdu ja kipua ei tunnu. Nauru on kaukana.

        Mulla on 16 v tytär jota on tutkittu nyt 5 kk eikä mitään ole löytynyt. Nykiminen ja sätkiminen jatkuu päivittäin ja on kivuliasta, kohtauksellisesti pahenevaa ja aivan järkkyä. Hoito siirtyy nyt psykiatriselle, kun ehkä Neurolla palo käämit, kuitenkaan ei kohtauksellista aivo sähkökäyrää suostuta ottamaan. Se pitää kuitenkin todeta, että paljon on tutkittu mutta se mitä toivottais ei toteudu. Kipu ja sätkiminen on järkky yhtälö näin äidinkin näkökannalta, saatika sitten potilaan itsensä kokemana! Voimia Kaza!!!


      • Anonyymi
        jamppi34 kirjoitti:

        Mulla nykii siellä täällä ja alkoi joku pari vuotta sitten. Ei ole vielä löytynyt äijästä mitään vikaa. Jaksakaa!

        Voi olla dystoniaa.


    • (-________-)

      kaverilla tuli nukuttua sohvalla sillein että pohkeet oli siinä käsinojan päällä. Sitten yöllä heräsin kun molemmat pohkeet kramppasivat samaan aikaan, AI helvetti ku sattu. siitä on nyt pari päivää ja pohje lihakset on edellee vähän kivuliaat. Tän jutun jälkeen oon ottanu niitä magnesium tabletteja.

      • Samoja vaivoja

        Itselläni nykinöitä on ollut kohta kolme vuotta, diagnoosina BFS, eli hyvänlaatuinen faskikulaatiosyndrooma (usean neurologin sekä lihastauti-spesialistin tutkimana). Ilmiö tuntuu esiintyvän lähes jokaisessa tahdonalaisessa lihaksessa ja on harmiton (lukuunottamatta stressiä ja lihasten kipeytymistä pitkässä rasituksessa). Ilmiö liittyy lihasten sisäiseen aineenvaihduntaan, ilmeisesti tarkemmin Na-K -pumppujen toimintaan. On viitteitä, että tiettyjen solukalvojen kyky läpäistä näitä lihakselle jännittymiskäskyn antavia ioneita (Na K) on syndroomassa alentunut. Vaikka varsinaista alkusyytä saati hoitoa ei tunnetakaan viitteitä on mm. autoimmuuni-alkuperään. Tutkimusten mukaan lihasten nykinä jatkuu vaikka potilas olisi täydessä nukutuksessa ja vaikka kaikkien hermoimpulssien eteneminen lihakseen olisi estetty. Itse en ole lopullista hoitoa vaivaani vielä saanut tai keksinyt, mutta tämänhetkinen katse on lihashuollossa (hieronta fysioterapia) sekä kehon suolatasapainon hallinnassa. Itselläni ainakin pohkeiden lämmittely ja huolelliset venytykset auttavat vaivaan selvästi (hetkellisesti). Venyttelyhän avaa lihaksistossa hiussuonia, joiden tärkeä tehtävä on kuljettaa lihaksista rasituksessa syntyneet kuona-aineet pois. Jos hiussuonisto on heikkokuntoinen, kuona-aineet jäävät lihaksiin ja ionitasapaino järkkyy. Esim. ScienceDirect -julkaisusivuston kautta löytää linkkejä aiheesta tehtyihin lääketieteellisiin tutkimuksiin (hakusanaksi vaikka peripherical nerve hyperexcitability).

        Tärkein hoitokeino on kuitenkin säilyttää positiivinen mieli ja lopettaa turha murehtiminen!


      • Zkupa
        Samoja vaivoja kirjoitti:

        Itselläni nykinöitä on ollut kohta kolme vuotta, diagnoosina BFS, eli hyvänlaatuinen faskikulaatiosyndrooma (usean neurologin sekä lihastauti-spesialistin tutkimana). Ilmiö tuntuu esiintyvän lähes jokaisessa tahdonalaisessa lihaksessa ja on harmiton (lukuunottamatta stressiä ja lihasten kipeytymistä pitkässä rasituksessa). Ilmiö liittyy lihasten sisäiseen aineenvaihduntaan, ilmeisesti tarkemmin Na-K -pumppujen toimintaan. On viitteitä, että tiettyjen solukalvojen kyky läpäistä näitä lihakselle jännittymiskäskyn antavia ioneita (Na K) on syndroomassa alentunut. Vaikka varsinaista alkusyytä saati hoitoa ei tunnetakaan viitteitä on mm. autoimmuuni-alkuperään. Tutkimusten mukaan lihasten nykinä jatkuu vaikka potilas olisi täydessä nukutuksessa ja vaikka kaikkien hermoimpulssien eteneminen lihakseen olisi estetty. Itse en ole lopullista hoitoa vaivaani vielä saanut tai keksinyt, mutta tämänhetkinen katse on lihashuollossa (hieronta fysioterapia) sekä kehon suolatasapainon hallinnassa. Itselläni ainakin pohkeiden lämmittely ja huolelliset venytykset auttavat vaivaan selvästi (hetkellisesti). Venyttelyhän avaa lihaksistossa hiussuonia, joiden tärkeä tehtävä on kuljettaa lihaksista rasituksessa syntyneet kuona-aineet pois. Jos hiussuonisto on heikkokuntoinen, kuona-aineet jäävät lihaksiin ja ionitasapaino järkkyy. Esim. ScienceDirect -julkaisusivuston kautta löytää linkkejä aiheesta tehtyihin lääketieteellisiin tutkimuksiin (hakusanaksi vaikka peripherical nerve hyperexcitability).

        Tärkein hoitokeino on kuitenkin säilyttää positiivinen mieli ja lopettaa turha murehtiminen!

        Lihasnykinään ei ole täysin parantavaa hoitokeinoa eikä varmaa syytä tiedetä. Siitä huolimatta, ainakin itseäni oireisiin on auttanut Rivatril - lääkitys (USA:ssa nimellä Klonopin).


    • Läskiä

      lääkärit ei saa selville, mutta sanovat puheissaan, että jotain sillä on tekemoistä sen kanssa kun nuppini vuosi.

      Tietenkään ei missään virallisessa paperissa. Ollessani poliklinikalla sanottiin, ettei se ole mitään vakavaa, ja jos haittaa niin siihen on lääkkeitä.

      Kissanviikset! Ei ainakaan mitään ole annettu. Täytyykö edes mainita, että vakituinen terveyskeskuslääkäri muuttui tuuraajaksi? Että nukkumisongelmiin vastaus oli tule vastaanotolle? Siis parin viikon päästä. Menin työterveyslääkäriin ja hän määräsi paskaa josta ei tullut edes vatsavaivoja. Puhumattakaan unesta. Muutama kilo läskiä tuli.

      • Eimuuta

        minkä työnantaja maksaa.


      • kuollutjo
        Eimuuta kirjoitti:

        minkä työnantaja maksaa.

        nonnii, kiva! joudun siis kärsimään tästä nykinästä loppu elämäni.
        Pari päivää on nykinyt, ja minun tuurilla tämä on juuri sitä tautia, josta kukaan ei tiedä mitään.
        Nykii vaan, ilman syytä. Miten sitä voi koskaan edes istua toisen vieressä kun lihakset hyppelevät paikoiltaan?


    • Tottoattiina

      Hei!
      Minulla on todettu jo muutama vuosi sitten mitokondriaalinen myopatia CPEO eli harvinainen lihassaisairaus, joton nuo lihasvärveet ja krampit kuuluvat myöskin... Tietysti muitakin oireita. Lisä´ksi löytyi Levottomat jalat-oireyhtymä juuri noiden outojen nykinöiden seurauksena. Rivatril on ollut ainoa lääke, joka minua on auttanut ja tietysti lepo... Alkoholia ei voi tippaakaan nauttia, jo lääkityskin sen kertoo. Jos siis noi magneesiumit ja lisäravinteet terveet elämäntavat ei auta (kuten ei mullakaan), niin ei kun neurologille ja syytä etsimään... Tiedän omasta kokemuksesta, että on ihan yhtä helevettiä, kun ei saa kipujen/ nykimisten takia nukuttua! Pää siinä hajoaa, kun arkikin pitäisi saaha pyöritettyä. Toivottavasti saatte apua :)

    • 9+6

      Verikokeisiin, psykiatrin konsultaatio terveyskeskus/työterveyslääkäriltä lähete enmg-tutkimukseen/neurologille ja kaikki ylimääräiset lääkitykset & alkoholi kokonaan pois siksi aikaa. Hoitoa pitää nykyään vaatia sitä saadakseen. Kaikki "turha lääkitys" mikä ei auta varsinaisesti vaivan syntymekanismiin vaan pelkästään annettu lievittämään oireita (seurauksia jostain vammasta elimistössä), pois. Tsemppiä.

    • Merenneito__

      Hei, olen tämän ketjun aloittaja. Oon itse saanut jonkinlaista helpotusta nykinöihin epilepsialääkkeestä nimeltä Neurotol Slow. Kokonaan se ei nykinää poista, mutta ainakin saa nukuttua.

      Sain reseptin viitisen vuotta sitten ja siitä asti oon lääkettä ottanut, yleensä 500 mg / vrk paitsi raskauden aikana pudotettiin 200 mg:aan, jonka otin iltaisin. Vaikuttava aine on karbamatsepiini eli sama kuin Rivatrilissa, mutta Rivatril ei jostain syystä mulla auttanut (en kyllä jaksanut sitä kovin kauaa käyttää, kun oli sen verran sivuvaikutuksia).

      Mutta tosiaan, lapsen oon tässä vuosien saatossa saanut aikaan eli se parisuhdekin sitten löytyi lääkkeen myötä ;D

      • Kuplija

        Hei!

        Itselläni alkoi jalkojen kuplinta viime syksynä välilevyn luiskahduksen jälkeen.
        Tunne on tosi rasittava ja yöllä heräilen nykäyksiin. Aloitin säännöllisen kuntosalitreenin ja kuinka ollakaan, vaiva jäi sinne. Nyt olin kipeänä toista kuukautta, enkä päässyt salille ja vaiva palasi. Parin kuntosalikerran jälkeen taas parempi olo.
        Pelkkä kävely tai muu liikunta ei ole auttanut...


      • nykivä epileptikko
        Kuplija kirjoitti:

        Hei!

        Itselläni alkoi jalkojen kuplinta viime syksynä välilevyn luiskahduksen jälkeen.
        Tunne on tosi rasittava ja yöllä heräilen nykäyksiin. Aloitin säännöllisen kuntosalitreenin ja kuinka ollakaan, vaiva jäi sinne. Nyt olin kipeänä toista kuukautta, enkä päässyt salille ja vaiva palasi. Parin kuntosalikerran jälkeen taas parempi olo.
        Pelkkä kävely tai muu liikunta ei ole auttanut...

        Mullakin on noita ihme nykäyksiä lihaksissa. Mulla on kyllä myokloninen epilepsia eli mulla nykäykset johtuu siitä.


      • Anonyymi
        nykivä epileptikko kirjoitti:

        Mullakin on noita ihme nykäyksiä lihaksissa. Mulla on kyllä myokloninen epilepsia eli mulla nykäykset johtuu siitä.

        Miten sulle selvisi että sulla on myokloninen epilepsia? Onko se aina etenevää sorttia? Toivon mukaan voit hyvin :)


    • Mullakinmatojapohkeissa

      Mulla nykinyt myös vuosia. Kuntosali mun kohdalla vain pahentaa nykimistä, vaikka muuten kivaa onkin. Samoin tutkimuksissa löytyi nykinää pitkin kehoa, sormia myöten, mutta pohkeet on pahimmat. On vaikea istua niin kuin muut ja olla paikallaan, varmaankin tämän takia. Jalat viihtyy parhaiten yläkenossa.

    • SamaVaivaVähintään

      Moikka!
      Olipa huojentavaa löytää tämä ketju... aloituksesta jo kauan, mutta aihe tuskin vanhenee.. Mulla kortisonikuurin (yli vuoden söin) jälkeen alkoi juuri pohkeissa pahimpana toi lihasnykinä, jatkuvana, ne kalat, kastemadot, rotat... Liikun päivittäin ja syön mielestäni terveellisesti. Jatkunut jo 1,5 vuotta.
      Mulla diagnosoitiin fibromyalgia (pitkittyneen stressin seurauksena ilmeisesti) ja sitä kautta lihakset väsyneet ja arat. Tää lihasnykinä tuntuu satunnaisena joka puolella kehoa, mutta erityisen aktiivisena pohkeissa. Stressitaso on korkealla työn, haastavan arjen, mutta erityisesti jatkuvan pelon takia (että onko tää sitä pahinta..) Kun löysin tämän ketjun ja luin sen, tajusin, että mulla täydelliset BFS-oireet! Siinä samassa helpotti, stressitaso laski ja nykinät pohkeissa jäivät siihen paikkaan! Satunnaisia nykimisiä on tuntunut eri puolilla kehoa, mutta pohkeet (joissa oli pahinta), rauhoittuivat heti. Onko teillä kokemusta, että vaikuttaa näin suoraan stressiin? Nyt pelko palaamassa, en vaan osaa hallita sitä ja tuntuu, että lihakset tosi väsyneet.. :( Ahdistaa tällainen.

    • aristavat

      HEI,minulla on ehk' fibromyalgia,oireet arat kipe't lihakset,niska ja olkavarret,kankea niska ja selk', keho uupuu helposti,vuoden ollut lihasnykin't jatkuvasti...kosteus ja sauna pahentavat kipuja .ja pakkaskelit talvisin.Fibroa oli mammallani,siskollani ,je veli sairastaa nivelreumaa ja tyt''r harvinaista sidekudos/sairautta. Anteekks8 kirjoitusongelmia,tietyt n'pp'imet ei toimi! olne 51v nainen.

    • NinniV

      Moikka! Mulla on lihakset nykinyt 8kk... Olen ollut verikokeissa, pään MRI:ssä. N 3 kk oireiden alkamisesta pääsin ENMG:hen. Tulokset kaikki ok mutta silti mietityttää että miksei nykinät lopu. Niitä on käsissä, käsivarsissa, selässä, pohkeissa, pakaroissa, vatsassa, jalkapohjissa, reisissä(välillä etureidessä, välillä takareidessä) ja kasvoissa. magnesiumia otan 500 mg pvssä, b-vitamiinia olen kokeillut, ei mikään tunnu auttavan. Neurologilla kävin uudestaan, teki neurologisia testejä ja totesi että kaikki ok, ei syytä huoleen, lihasnykinät ovat hyvänlaatusia eikä ole aihetta tehdä uutta ENMG-testiä. Tässä menee kuitenkin hermot ja stressitöntä elämää oon kuitenkin pyrkinyt viettämään. Kyllä pitäis uskoa lääkäriä mutta.. ikää 40 v

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat "ENMG tulokset kaikki ok". Siis, eikö ENMG havainnut nykinöitä, jotka kuitenkin itse havaitset silmämääräisesti???

        Itselläni ENMG:ssä havattiini kaikki fasciculaatiot (=lihasnykinät), joita oli yympäri kehoa, jopa kielessä. Joiltain osin löytyi myös fibrillaatioita (sehän on pahempi juttu), jolloin heräsi epäilys mahdollisesta motoneuronitaudista.
        Lopputuloksena lausunossa kuitenkin oli bening fasciculaatio-oireyhtymä.

        Näillä mennään jo toista kymmentä vuotta, eikä mitään pahenpaa ole näkynyt.


    • Lto

      Ihana viestiketju. Olen 52 v. Nainen ja kuplintaa ollut pohkeissa 3 kk. Kun seison en huomaa juurikaan nykimistä, mutta heti kun pysähdyn istumaan tai menen pitkäkseni alkaa mieletön meno.Kaikki verikokeet otettu ja odotan aikaa neurologille. Tämän ketjun ansiosta maltan odottaa lääkäriaikaani,joka on kahden viikon päästä. Huh!

    • vierass

      Käykääpä kaikki masentuneet testauttamassa D-vitamiini, eri B-vitamiinit ja ferritiini. Tutustukaa raudanpuutesivuihin. Raudan- ja vitamiinien puutteet on aivan alidiagnosoituja Suomessa. Monella terveysasemalla voi ostaa erilaisia laboratoriotestejä ilman lääkärin lähetettä. "Levottomat jalat -oireyhtymää esiintyy toissijaisena esimerkiksi raudan puutteesta johtuvan anemian ja munuaisten vajaatoiminnan (15–20 %) yhteydessä. "
      https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=jal00148

    • Anonyymi

      Itselläni nykimiset alkoi 22 vuotta sitten. Ensin pohkeissa ja myöhemmin myös käsivarsissa. En uskaltannut alkaa selvittää, mikä voisi olla syynä. Kärsin vain ja pelkäsin. Jokunen vuosi sitten ne vain katosivat hiljalleen. En tiedä olenko muuttanut ravintotottumuksiani vai mistä johtunee. Eläkkeelle kylläkin jäin kun ikä tuli täyteen.

    • Anonyymi

      Kärsin myös pohkeiden nykimisestä. Ryhdyin venyttämään pohjelihaksia siten että laskeudun kyykkyyn. Pidän kiinni esim tuolista niin että pysyn asennossa ja tunnen miten pohjelihakset venyy.
      Toistan liikettä aamuin illoin 5-10 kertaa.
      Se on poistanut nykimisen lähes kokonaan.
      Kokeile miten toimii sinulle.
      Söin aiemmin magneesiumia ja mielestäni se lisäsi nykimistä. Kokeilin ensin että en ottanut sitä viikkoon. Sitten keksin venytykset.

    • Anonyymi

      Hei, täällä myös yksi joka ilahtui tästä ketjusta jo 2018 ja palasin tänne nyt uudelleen. Mulla nämä oireet puhkeavat selvästi elämänkriiseissä. Katosi ehkä puolessa vuodessa viimeksi ja nyt oletan että tulee käymään samoin. Mulla on muutakin stressipeistä hermoston yliviritystä, eli meen ylikierroksille enkä pysty rauhoittamaan kroppaa vaikka ajatukset ois rauhalliset. Toki huolettaa, et mitä stressi tekee kropalle..

    • Anonyymi

      Dystonia tai parkinsson?

    • Anonyymi

      Niin kuten joku tuossa kysyi, oletteko perehtyneet raudanpuutteeseen (ilman anemiaa)? Ferritiini jos 0-30 on täysin tyhjät varastot. Levottomissa jaloissa käypä hoito on yli 100 ferritiini. Itsellä olut myös aina herkkä hermosto nykimään, mutta raudan tankkaus auttaa aivan valtavasti.

    • Anonyymi

      Moi. Mulla pohkeiden lihakset nykivät jatkuvasti. Aina iltaisin ennen nukkumaan menoa nykiminen tuntuu ahdistavalta, mutta päivällä nykimistä ei tunne, vaikka nykii jatkuvasti. Lääkärit eivät ole löytäneet vaivaan syytä. Rivatril ainoa lääke jota olen tähän kokeillut, mutta se ei ole auttanut. Alkoholi helpottaa olotilaa. On hyvä kuulla teidän kokemuksia, kiitos niistä.

      • Anonyymi

        Alkoholi helpottaa oireita siinä vaiheessa, kun sitä ottaa tai on juuri ottanut.
        Pidemmällä tähtäimellä on kuitenkin niin päin, että alkoholi pahentaa oireita.

        Itselläni on hermostosairaus, ja lihasten nykiminen on hyvinkin tuttua.
        Alkoholi tekee ainakin minulla sen, että ajan myötä on nykiminen mennyt vain pahemmaksi, jos vaikka en alkoholia otakaan.

        Eli alkoholi on tavallaan myrkkyä lihaksistolle ja hermostolle.


    • Anonyymi

      Mikä olisi avuksi tähän vaivaan? Kello on 22:30 ja tähän aikaan illasta lihasten nykiminen pohkeissa on sietämätöntä. Pahimmillaan sietämättömyys tuntuu sydämessä tukahduttavana tunteena. Lääkärit eivät ole löytäneet syytä tai lääkitystä vaivaan. Alkoholi helpottaa ja turruttaa oloa. Kertokaa jos tiedätte tähän lääkettä tai asiantuntevaa lääkäriä.

      • Anonyymi

        Olen huomannut saman, että alkoholi helpottaa, mutta kun se helpottaa vain siksi hetkeksi, kun juo ja on humalassa.
        Loppujen lopuksi kuitenkin olen huomannut alkoholin vain pahentavan lihasnykinää ja -vaivoja.

        Alkoholi vaikuttaa hermostoon, ja hermosto on se, joka lähettää esim. lihaksille käskyt toimia, eli jo tuo kertoo, ettei alkoholi ole hyvä lääke vaivaan pitkällä tähtäimellä.

        Oletko kokeillut lihaksia rentouttavia lääkkeitä, ns. relaksantteja. Saattaisi olla ainakin vähän apua. Valmisteita on esim. nimellä Sirdalud, Norflex, ja kai niitä on muitakin.
        Ovat tosin reseptilääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen huomannut saman, että alkoholi helpottaa, mutta kun se helpottaa vain siksi hetkeksi, kun juo ja on humalassa.
        Loppujen lopuksi kuitenkin olen huomannut alkoholin vain pahentavan lihasnykinää ja -vaivoja.

        Alkoholi vaikuttaa hermostoon, ja hermosto on se, joka lähettää esim. lihaksille käskyt toimia, eli jo tuo kertoo, ettei alkoholi ole hyvä lääke vaivaan pitkällä tähtäimellä.

        Oletko kokeillut lihaksia rentouttavia lääkkeitä, ns. relaksantteja. Saattaisi olla ainakin vähän apua. Valmisteita on esim. nimellä Sirdalud, Norflex, ja kai niitä on muitakin.
        Ovat tosin reseptilääkkeitä.

        Minulla on tuohon vaivaan Rivatril -lääkitys ja diagnoosini on BFS eli hyvänlaatuinen lihasten nykiminen.

        Sirdalud tai Norflex eivät minulla ainakaan toimi. Ja jos katsot kansainvälisiä BFS palstoja esimerkiksi Yhysvalloista, kyllä siellä suositeltu lääke tähän vaivaan on Klonopin, joka Suomessa on nimellä Rivatril.

        USA:n keskustelupalstoilla, esim."About BFS" on valtavasti enemmän tietoa asiasta.


    • Anonyymi

      Kuinka te pärjäätte pohkeitten nykimisen kanssa? Itellä sama ja kihelmöinnin tapaista nykinän lisäksi vaikea kuvailla sitä mutta pahaa oloa jaloissa. Levossa se tuntuu eniten ja tosi inhottavalta että niinku pitää jalkoja koko ajan heilutella . Toissa vuonna oli sama juttu mutta sillo vähän rauhoittui pohkeitten nykinä . Nyt taas alkanut. Muilla samanlaista. . Stressaan muutenkin paljon yleensäkin kaikkea ja murehdin . Ahdistuneisuus häiriö diagnisoitu monesti vuosien aikana. Kävin äsken neurologilla alunperin vasemman jalan sisäsyrjän jatkuvan lihas nykinän takia ja mainitsin myös hänelle pohkeitten pulputtavan eli lihasten nykivän . . Sisäsyrjän nykinä alkanut 1,5 v sitten . Neurologi teki testejä , lihasvoimat hyvät ylhäällä ja alhaalla. Rauhoitteli minua ja sanoi että hyvän laatuista nykinää. En tiä sitten. Oon harrastanut juoksemista nyt 15v. Juoksen 6-10km juoksulenkkejä 4x vkossa

    • Anonyymi

      Minulla oire alkoi hometalossa. Ja on jatkunut jo useamman vuoden. Lähinnä elohiiriä kaikkialla. Elämäntavat eivät vaikuta mitenkään. On myös sammasta suussa johon en ole saanut apua. En tiedä voisiko jokin sieni-infektio aiheuttaa hermostollisia oireita. Niskajäykkyyttä on välillä ja tunne kuin olisi jokin tauti lihaksissa vaikka muuten on ihan terve

    • Anonyymi

      Tämä on tosi hyvä ketju. Arvostan sitä, että ihmiset tulevat vuosien päästä tänne kertomaan ”miten menee nyt ja mikä diagnoosi tuli.
      Lupaan itsekin tehdä niin.

      Minä: 1970 syntynyt perusterve nainen. Syön terveellisesti, en käytä alkoholia, normaali paino, istumatyö, voisin olla liikkuvampi. Vettä voisin juoda enemmän.
      Minulla kuplinta ja hennot lihaskrampit alkoivat elokuussa. Aluksi tuli pohkeeseen. Nyt huomaan että tuntemuksia on edelleen pohkeissa, reisissä, selässä.
      Suurin ongelma on se, että minua häiritsee epätietoisuus mistä oireet johtuvat.
      Jos tietäisin että oireet johtuisivat vaikkapa ”onnellisuuden tunteesta tai rakkaudesta” niin voisin elää asian kanssa.
      Jos oireet pysyvät tämän tasoisena, niin pärjää hyvin.

      Koen oireita enimmäkseen levossa esim. makuuasennossa sohvalla tai sängyssä. Tästä syystä pohdin voisi taustalla olla vähäinen aktiivisuus kyseisenä päivänä. Ja tietenkin levossa ollessani, tarkkailen liikaa jokaista pulputusta.

      Syksyn aikana oireet olivat välillä poissa tai sitten olin liikunnallisesti aktiivisempi.

      Laitoin tämän oman tekstini sitä varten, että minulla on syy tulla tänne myöhemmin.

      Te muut, laittakaa tietoa millaisen diagnoosin olette saaneet ja millaisella historialla.

      T: Tuovi 12.12.23

    • Anonyymi

      Minulla joskus 15-vuotiaasta alkaen nykimistä ja kuplintaa jaloissa, lähinnä säärissä. Kävin kai EGG-kuvauksessa. Ei mitään poikkeavaa löytynyt. Pahinta oli pelko, muuten ei nyt hirveästi häirinnyt. Silloin oli se vesikauhu-epidemia :-) Muistan kun jaloissa nytkähteli aamulla kun ajoin autoa. Nykytilanteesta en osaa sanoa, mutta on vuosien vaiva. Itse kokeilin Crampitonia. Nyt hytkähtelee ikäänkuin koko keho levossa.

    • Anonyymi

      Miulla alkoi lokakuussa lihasten nykinät, ensin kielessä, sitten levisivät kaikkialle, nyt edelleen nykii ja on elohiiriä kehossa kaikkialla, joniin verran alkutilanteeseen verrattuna vähemmän. Miulla todettiin herpes 1 infektio, joka oli päässyt hermostoon ja ilmeisesti tämä aiheuttanut lihasten nykimiset. Toivon, että loppuisi joskus, todella rasittavaa. Nykimiset levossa, rasituksessa ei tunnu, eikä silloin, jos on ottanut alkoholia, mutta se seuraava päivä on kahta kauheenpi. Liikunnan jälkeen pohkeet nykii eniten. Aamuisin myös tunnen ne herkemmin. Tsemppiä kaikille!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4653
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe