Perämoottorin syyshuolto

mosa kuntoon

Perämoottorille pitäisi tehdä syyshuolto, ja tarvisin vähän neuvoja. Kone on uudehko 20hv 2-tahtikone.

1. Ensiksi ajattelin vaihtaa peräöljyt. Se pitäisi sujua jo rutiinilla...

2. Sitten pitäisi tehdä makeavesihuuhtelu. Osaisiko joku neuvoa kuinka se tulisi tehdä? Ajatus oli tehdä se letkulla. Eli lasketaanko ensiksi letkulla vettä koneeseen (kuinka kauan) ja lopuksi kone käyntiin vai pidetäänkö kone koko ajan käynnissä (kuinka kauan)? Venetarvikeliikkeessä suosittelivat hankkimaan "korvalaput" esim. Biltemasta, jolla voi laskea vettä letkulla sisään suoraan vedenottoaukoista. En aivan tajunnut mitkä nämä korvalaput ovat, osaako joku selventää että osaisin ostaa ko. kapistuksen!? =)

3. Huuhtelun jälkeen pitäisi kaasariin iskeä 2-t öljyä. Kone kuulemma käyntiin (n 2000 kierr/min) ja tippapullolla öljyä suoraan kaasariin. Pitääkö paikkansa?

4. Lopuksi kaikki bensat pihalle kaasarista avaamalla messinkinen ruuvi ilmaputken alta.


Onko jotain muuta jota piäisi tehdä/ottaa huomioon!?

17

13673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee, ei kummempaa

      On kyllä tehty niin, että polttoainetankkiin loroteltu (pieni bensamäärä)sitä bensaa, moottorin käydessä. Viimein se tukehtuu, saatuaan liikaa öljyä. No jos oikea paikka on, kaasuttajassa tiedossa, niin vähemmin tuhlautuu öljyä.

      • loroteltu

        bensan sekaan.


      • kallekippari
        loroteltu kirjoitti:

        bensan sekaan.

        Se on enemmän henkimaailman juttuja tuo kaasarin öljyllä tukahduttaminen. Kun kone säilytetään sateelta ja suuremmalta kosteudelta suojassa -> ei mitään hyötyä öljystä. Ainoastaan keväällä voi olla erittäin tuskainen käyntiinlähti vanhojen öljyjen takia kaasarissa.


      • Ykä
        kallekippari kirjoitti:

        Se on enemmän henkimaailman juttuja tuo kaasarin öljyllä tukahduttaminen. Kun kone säilytetään sateelta ja suuremmalta kosteudelta suojassa -> ei mitään hyötyä öljystä. Ainoastaan keväällä voi olla erittäin tuskainen käyntiinlähti vanhojen öljyjen takia kaasarissa.

        Aina löytyy ihmisiä joille kaikkinainen huolto on turhaa. Niin autoissa, kodissa kuin veneissäkin. Korjataan kun menee rikki tai vaihdetaan koko paska, korjatkoon muut.

        Jos meinaa huoltaa persveivaria, niin tärkeysjärjestys minun mielestäni on suurinpiirtein seuraava:

        1-vetopyörästön öljynvaihto, vettä? Korjataan talvella.

        2-koneen kampikoneiston laakerin voitelu syöttäen suojaöljyä kaasarien kautta.

        3-kaasarien tyhjennys.

        4-ylivuotiseksi jäävän bensan stabilointi tarkoitukseen sopivalla mömmöllä. Paras tapa on käyttää se bensa muulla, ettei jää seisomaan.

        5-potkuriakselin voitelu jos booreilla.

        6-voideltavien pisteiden kuten ohjausakselin, vaihdevivuston, kippilaakerin, kaasuvivuston voitelu, voidaan tehdä muutaman vuoden välein järvialueella, parin vuoden välein merialueella ja paljon ajavat tekee tämän kerran kaudessa.

        7-koneen ajo makeassa vedessä jos merivesikäytössä, käyttäen mielellään pienkonebensaa.

        8-ohjauskaapelin voitelu.

        9-kaukosäätökaapeleiden voitelu.

        10-koneen yleine puhdistu ja suojaöljyvoitelu. Merivesikäytössä tämä nousee tärkeysjärjestyksessä

        11-bensasuodattimen vaihto/putsaus.

        12-koneen yleiskunnon tarkastus, esim potkurin ja tulppien kunto, mahdolliset löystyneet liitokset, vuodot.

        13-lisäöljyn laitto sylintereihin tulpan reistä. Tässä hommassa ei ole järkeä, jos kone on suojavoideltu jo kaasarien kautta.

        Lisäksi on sellaisia hommia, jotka on tärkeitä, mutta eivät joka syksyisiä. Esim. vesipumpun siipipyörän vaihto kannattaa tehdä noin 5-10 vuoden välein, riippuen ajosta ja vesistä joissa konetta käytetään. Oikein matalissa ja hiekkaisissa olosuhteissa on vaihto edessä vuosittain.
        Termostaatin kunto pitäisi myös tarkistaa suurinpiirtein 10 vuoden välein, täystuho uhkaa konetta, jonka termari jämähtää kiinni ja suojasysteemitkin on jo kuolleet suolaveden tehtyä työtään. Ei ole pelkää teoriaa, vaan vierestä katsottua karua elämää.
        Todella monilta murheilta vältytään jos vaihtaa bensapumpun kalvon noin 10v välein. Tietysti, jos konetta ei juuri ajeta, ei homma ole mielekäs.

        Siis siinä mielestäni tärkeysjärjestys, ei suoritusjärjestys.

        Osa hommista on sellaisia, että ne voidaan tehdä myös keväällä kuten bensauodattimen vaihto, yleinen voitelu ja yleiskunnon tarkastus. Termarin ja vesipumpunsiiven voi tarkistaa / vaihtaa joko syksyllä tai keväällä, miten sopii. On vain niin, että keväällä ne voi unohtua, on kiire vesille ja toisaalta jos tarvitaan korjaamon apua, sitä ei keväällä saa.


      • mr. oil
        Ykä kirjoitti:

        Aina löytyy ihmisiä joille kaikkinainen huolto on turhaa. Niin autoissa, kodissa kuin veneissäkin. Korjataan kun menee rikki tai vaihdetaan koko paska, korjatkoon muut.

        Jos meinaa huoltaa persveivaria, niin tärkeysjärjestys minun mielestäni on suurinpiirtein seuraava:

        1-vetopyörästön öljynvaihto, vettä? Korjataan talvella.

        2-koneen kampikoneiston laakerin voitelu syöttäen suojaöljyä kaasarien kautta.

        3-kaasarien tyhjennys.

        4-ylivuotiseksi jäävän bensan stabilointi tarkoitukseen sopivalla mömmöllä. Paras tapa on käyttää se bensa muulla, ettei jää seisomaan.

        5-potkuriakselin voitelu jos booreilla.

        6-voideltavien pisteiden kuten ohjausakselin, vaihdevivuston, kippilaakerin, kaasuvivuston voitelu, voidaan tehdä muutaman vuoden välein järvialueella, parin vuoden välein merialueella ja paljon ajavat tekee tämän kerran kaudessa.

        7-koneen ajo makeassa vedessä jos merivesikäytössä, käyttäen mielellään pienkonebensaa.

        8-ohjauskaapelin voitelu.

        9-kaukosäätökaapeleiden voitelu.

        10-koneen yleine puhdistu ja suojaöljyvoitelu. Merivesikäytössä tämä nousee tärkeysjärjestyksessä

        11-bensasuodattimen vaihto/putsaus.

        12-koneen yleiskunnon tarkastus, esim potkurin ja tulppien kunto, mahdolliset löystyneet liitokset, vuodot.

        13-lisäöljyn laitto sylintereihin tulpan reistä. Tässä hommassa ei ole järkeä, jos kone on suojavoideltu jo kaasarien kautta.

        Lisäksi on sellaisia hommia, jotka on tärkeitä, mutta eivät joka syksyisiä. Esim. vesipumpun siipipyörän vaihto kannattaa tehdä noin 5-10 vuoden välein, riippuen ajosta ja vesistä joissa konetta käytetään. Oikein matalissa ja hiekkaisissa olosuhteissa on vaihto edessä vuosittain.
        Termostaatin kunto pitäisi myös tarkistaa suurinpiirtein 10 vuoden välein, täystuho uhkaa konetta, jonka termari jämähtää kiinni ja suojasysteemitkin on jo kuolleet suolaveden tehtyä työtään. Ei ole pelkää teoriaa, vaan vierestä katsottua karua elämää.
        Todella monilta murheilta vältytään jos vaihtaa bensapumpun kalvon noin 10v välein. Tietysti, jos konetta ei juuri ajeta, ei homma ole mielekäs.

        Siis siinä mielestäni tärkeysjärjestys, ei suoritusjärjestys.

        Osa hommista on sellaisia, että ne voidaan tehdä myös keväällä kuten bensauodattimen vaihto, yleinen voitelu ja yleiskunnon tarkastus. Termarin ja vesipumpunsiiven voi tarkistaa / vaihtaa joko syksyllä tai keväällä, miten sopii. On vain niin, että keväällä ne voi unohtua, on kiire vesille ja toisaalta jos tarvitaan korjaamon apua, sitä ei keväällä saa.

        Käykö kaasariin ruiskutettavaksi suojaöljyksi ihan tavallinen laimentamaton 2-tahti öljy? Sitä myyjä ja maahantuoja suosittelivat.


      • Ykä
        mr. oil kirjoitti:

        Käykö kaasariin ruiskutettavaksi suojaöljyksi ihan tavallinen laimentamaton 2-tahti öljy? Sitä myyjä ja maahantuoja suosittelivat.

        No ainakin minä olen sitäkin käyttänyt, spray-pullosta on vaan helpompi annostella. Jokainen itseään kunniottava perämoottorivalmistaja pakkauttaa tähän tarkoitukseen tavaraa, kovaan hintaan. Myös muut pyrkii osille, eiköhän Biltemallakin ole omansa myynnissä. Näissä öljyissä on se ero, että niissä perusöljynä on huomattavasti paksumpaa, lue paksumman suojakalvon tarjoavaa tavaraa, joka on ohennettu jollain liuottimella sopivaksi tulemaan spray pullosta ulos.


    • läpinää

      Elikkäs korvalapät ovat adapteri jolla voi moottoria käyttää,mikkihiiren näköiset korvat kummallakin puolella,jotka liitetty toisiinsa raudalla,sekä toisessa korvassa on vedentulo,johon voi liittää vesijohdon..varsin hyödylliset kapistukset,parempi kuin saavi,tosin vettä menee kyllä hukkaan,mutta eipä tarvitse olla täyttämässä..naapurit voi kyllä tykätä kun huudattaa läpillä,kun ei pakokaasut menekään veden alle..

      • joo

        Vettä menee hukkaan? Ota mootorista tuleva vesi pulloon ja näin säästät luontoa, voit vaikka juoda sen. Taas saat yösi nukuttua. Kateelliset naapurit vai mennä suihkukaappiin siksi aikaa kun miehet tekevät töitä. Että sikäli.

        Ei moottorimiesten saattana aina tarvi nöyristellä naapurin lenkkelijää.


      • sinä
        joo kirjoitti:

        Vettä menee hukkaan? Ota mootorista tuleva vesi pulloon ja näin säästät luontoa, voit vaikka juoda sen. Taas saat yösi nukuttua. Kateelliset naapurit vai mennä suihkukaappiin siksi aikaa kun miehet tekevät töitä. Että sikäli.

        Ei moottorimiesten saattana aina tarvi nöyristellä naapurin lenkkelijää.

        Kuule paska,en valittanut että menisi oma veteni hukaan,sitä taatusti lammesta riittää minun elinaikana..Ja jos pidät että naapurisi huudattaa tukkoista 2-tahti yamahaansa illalla pihalla niin sehän ei minun murhe ole,joten jätä poika kirjoittamasta jollei asiaa ole.


      • peacemaker
        sinä kirjoitti:

        Kuule paska,en valittanut että menisi oma veteni hukaan,sitä taatusti lammesta riittää minun elinaikana..Ja jos pidät että naapurisi huudattaa tukkoista 2-tahti yamahaansa illalla pihalla niin sehän ei minun murhe ole,joten jätä poika kirjoittamasta jollei asiaa ole.

        Tää on kyllä kummallinen foorumi, täällä nämä keskustelut vääntyy AINA jossain vaiheessa yleiseksi päänaukomiseksi =). Joku takertuu johonkin toisen sanomaan täysin mitättömään pikku asiaan ja lataa sydämen täydeltä lokaa naamlle, ja sitten toinen hermostuu ja pistää yhtä äkäsen vastineen. Ei se mitään, sehän vaan elävöittää keskustelua ja niistä saa usein loistavat naurut, kuten tästä herra "joo":n kommentista ;)! Keep up the good work guys. LOL


    • taukki2

      Hieman aihepiiirä sivuten, mikä on moottorin sisältä bensapumpun naapurista löytyvä muovinen matopurkin näköinen purnukka, jossa on sisällä ilmeisesti bensiiniä, lienee jonkinlainen bensiinisuodatin tms.? Tarviiko sille tehdä syyshuollon yhteydessä mitään, voiko/tarviiko puhdistaa (miten) entä pitäisikö se tyhjentää jollain konstilla talven ajaksi? Ja bensaan liittyen, säilyykö n. 5 litraa 95sta irtotankissa (ilman mitään säilytysmömmöjä) talven yli, eli n. 7-8kk?

    • abdullahbazar

      Hieman aihepiiirä sivuten, mikä on moottorin sisältä bensapumpun naapurista löytyvä muovinen matopurkin näköinen purnukka, jossa on sisällä ilmeisesti bensiiniä, lienee jonkinlainen bensiinisuodatin tms.? Tarviiko sille tehdä syyshuollon yhteydessä mitään, voiko/tarviiko puhdistaa (miten) entä pitäisikö se tyhjentää jollain konstilla talven ajaksi? Ja bensaan liittyen, säilyykö n. 5 litraa 95sta irtotankissa (ilman mitään säilytysmömmöjä) talven yli, eli n. 7-8kk?

      • Ykä

        Tosta ei ota vielä Erkkikään selvää. Kerro pikkuisen lisää, kuten mikä kone, onko purkki varmasti bensalinjassa ja kummalla puolella pumppua, onko läpinäkyvä, onko sen näköinen että on tarkoitettu helposti irrotettavaksi ja mahdollisesti vaihdettavaksi. Jos on suodatin, kannattaisi tyhjentää ja kokeilla vaikka puhaltamalla meneekö ilma helposti läpi. Jos menee, niin eikun kiinni takaisin.

        Bensan säilymisestä ollaan montaa mieltä, seosbensakin säilyy yleensä, mutta joskus ei. Puhdas bensa säilyy ainakin kylmässä = ulkona, mieluummin korkki tiiviisti kiinni, ettei tankki kondensoi sisään vettä ja haihtuminen olisi mahdollisimman vähäistä.
        Epävarmuuden välttämiseksi sekaan pitäisi pistää säilöntäainetta, stabilisaattoria.


      • matopurkki
        Ykä kirjoitti:

        Tosta ei ota vielä Erkkikään selvää. Kerro pikkuisen lisää, kuten mikä kone, onko purkki varmasti bensalinjassa ja kummalla puolella pumppua, onko läpinäkyvä, onko sen näköinen että on tarkoitettu helposti irrotettavaksi ja mahdollisesti vaihdettavaksi. Jos on suodatin, kannattaisi tyhjentää ja kokeilla vaikka puhaltamalla meneekö ilma helposti läpi. Jos menee, niin eikun kiinni takaisin.

        Bensan säilymisestä ollaan montaa mieltä, seosbensakin säilyy yleensä, mutta joskus ei. Puhdas bensa säilyy ainakin kylmässä = ulkona, mieluummin korkki tiiviisti kiinni, ettei tankki kondensoi sisään vettä ja haihtuminen olisi mahdollisimman vähäistä.
        Epävarmuuden välttämiseksi sekaan pitäisi pistää säilöntäainetta, stabilisaattoria.

        Kone on Tohatsu 18hv, purkki on läpinäkyvä, siinä on musta korkki ja sisällä näkyy haalean kellertävää nestettä. Purkista lähtee kaksi letkua, toinen bensapumppuun toinen bensaletkun liittimeen.


      • Ykä
        matopurkki kirjoitti:

        Kone on Tohatsu 18hv, purkki on läpinäkyvä, siinä on musta korkki ja sisällä näkyy haalean kellertävää nestettä. Purkista lähtee kaksi letkua, toinen bensapumppuun toinen bensaletkun liittimeen.

        Kone minulle outo, mutta tavallinen seosvoideltu 2-T kone, ei se oikeastaan voi olla kuin suodatin. Varmista että tavara kulkee kevyesti läpi ja tyhjennä talveksi jos et pyty enää ajamaan sisälle stabiloitua tavaraa.


      • vesimies
        Ykä kirjoitti:

        Kone minulle outo, mutta tavallinen seosvoideltu 2-T kone, ei se oikeastaan voi olla kuin suodatin. Varmista että tavara kulkee kevyesti läpi ja tyhjennä talveksi jos et pyty enää ajamaan sisälle stabiloitua tavaraa.

        Purkki on vedenerotin. Sisällä suodatin, joka filtteroi mahdolliset tankista tulevat vodat pois ennen bensapumppuun menoa. Kannattaa tyhjentää talveksi ja puhdistaa.


      • kalastaja

        se on se kadonnut matopurkkini, voisitko palauttaa sen pikaisesti että saan perheelleni ruokaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe