Yhteistä Raamatussa ja ACIM:ssa

aci m lai nen

.. on erityisesti pari seikkaa.

1.) Molemmissa kehotetaan luopumaan tämän maailman nautinnoista ja tukipilareista sekä korvaamaan ne itsellään Jumalalla
2) Molemmissa on perusajatuksena Sovitus. Se että synneistä lakataan tuomitsemasta toisia, ne tunnustetaan omina ja niistä luovutaan jotta pelastuttaisiin.

ACIM ei ole mitään pullamössöoppia jonka mukaan ihminen saisi toimia miten haluaa ja voisi silti pelastua. En ole tainnut tuoda tätä kyllin selvästi esille.


Raamatun mukaan ihminen niittää mitä hän kylvää. ACIM sanoo:

"What you project or extend is real for you. This is an immutable law of the mind in this world [of ego] as well as in the Kingdom. (T-7.II.2:4-5)
I am perfectly free of the effects of all laws save God's. And His are the laws of freedom. (W-pI.rII.88.3:7-8)


If I [Jesus] intervened between your thoughts and their results, I would be tampering with a basic law of cause and effect; the most fundamental law there is.

http://www.pyramus.com/acim/WcompanionG3.htm

Jos ajattelee pahaa niin seuraukset ovat pahoja. Syyn ja seurauksen väliin Jeesus eli mene sörkkimään ja pullamössöilemään. Mutta Hän voi auttaa ihmistä ajattelemaan Jumalan mielen mukaisesti jolloin seurauksetkin ovat Jumalan mielen mukaisia.

23

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi ihminen

      1. Eiköhän suurin osa maailman uskonnoista vaadi tätä samaa luopumista maailman iloista.

      "14. Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niin kuin minäkään en ole maailmasta."(Joh17)

      Näkisin tuon kohdan kuitenkin niin, että uskonnollinen maailma vihaa Totuudessa eläviä. Tältä asialta hyvän ajatteleminen ja tekeminen ei säästä Totuuden puolesta puhuvia.

      Olisi siis helppoa nähdä sellainen tilanne, että jos Acimin kuvailemia opettajia alkaisi ilmestyä uskonnollisen maailman keskelle, jotka elävät pimeydessä, niin jotain tämän kaltaista voisi tapahtua.

      2. He erottavat teitä synagogista. Tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
      3. He tekevät teille tätä, koska eivät tunne Isää eivätkä minua. (Joh16)


      Tai ainakin voisi kuvitella tapahtuvan, jos he ovat todella sen saman Jeesuksen opettamia kenestä myös raamattu puhuu.

      "Siitä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan lapsia ja ketkä Perkeleen lapsia. Kuka tahansa ei elä vanhurskauden tekijänä, ei ole Jumalasta, ei myöskään se, joka ei rakasta veljeään."

      • acim la ine n

        ..anteeksiantamuksella.

        "Näkisin tuon kohdan kuitenkin niin, että uskonnollinen maailma vihaa Totuudessa eläviä. Tältä asialta hyvän ajatteleminen ja tekeminen ei säästä Totuuden puolesta puhuvia. "

        Jos kerran KAIKKI ulkoinen maailma on mielen projektiota niin silloinhan mielen projektiota on myös "uskonnollinen maailma". Ratkaisu: Tehkäämme parannus "uskonnollinen maailma"-synnistämme.

        Kristityt tai ketkä tahansa jotka kokevat tulevansa vainotuiksi eivät ole vielä seuranneet Jeesusta perille asti = täydelliseen anteeksiantamukseen lähimmäisilleen.

        "I elected, for your sake and mine, to demonstrate that the most outrageous assault, as judged by the ego, does not matter. As the world judges these things, but not as God knows them, I was betrayed, abandoned, beaten, torn, and finally killed."

        Jeesus ei siis tullut Jumalan mielestä pahoinpidellyksi. Sellainen on täysin mahdotonta Jumalan perspektiivistä katsottuna.

        "The real meaning of the crucifixion lies in the apparent intensity of the assault of some of the Sons of God upon another. This, of course, is impossible, and must be fully understood as impossible. "

        "apparent" näennäinen, ei todellinen

        http://acim.home.att.net/text-06-02.html

        "The betrayal of the Son of God lies only in illusions.."

        "I could not have said, "Betrayest thou the Son of man with a kiss? " unless I believed in betrayal. The whole message of the crucifixion was simply that I did not."

        http://acim.home.att.net/text-17-01.html



        "..You are not persecuted, nor was I.."


        http://acim.home.att.net/text-06-02.html


      • Yksi ihminen
        acim la ine n kirjoitti:

        ..anteeksiantamuksella.

        "Näkisin tuon kohdan kuitenkin niin, että uskonnollinen maailma vihaa Totuudessa eläviä. Tältä asialta hyvän ajatteleminen ja tekeminen ei säästä Totuuden puolesta puhuvia. "

        Jos kerran KAIKKI ulkoinen maailma on mielen projektiota niin silloinhan mielen projektiota on myös "uskonnollinen maailma". Ratkaisu: Tehkäämme parannus "uskonnollinen maailma"-synnistämme.

        Kristityt tai ketkä tahansa jotka kokevat tulevansa vainotuiksi eivät ole vielä seuranneet Jeesusta perille asti = täydelliseen anteeksiantamukseen lähimmäisilleen.

        "I elected, for your sake and mine, to demonstrate that the most outrageous assault, as judged by the ego, does not matter. As the world judges these things, but not as God knows them, I was betrayed, abandoned, beaten, torn, and finally killed."

        Jeesus ei siis tullut Jumalan mielestä pahoinpidellyksi. Sellainen on täysin mahdotonta Jumalan perspektiivistä katsottuna.

        "The real meaning of the crucifixion lies in the apparent intensity of the assault of some of the Sons of God upon another. This, of course, is impossible, and must be fully understood as impossible. "

        "apparent" näennäinen, ei todellinen

        http://acim.home.att.net/text-06-02.html

        "The betrayal of the Son of God lies only in illusions.."

        "I could not have said, "Betrayest thou the Son of man with a kiss? " unless I believed in betrayal. The whole message of the crucifixion was simply that I did not."

        http://acim.home.att.net/text-17-01.html



        "..You are not persecuted, nor was I.."


        http://acim.home.att.net/text-06-02.html

        "Tehkäämme parannus "uskonnollinen maailma"-synnistämme."

        Voisitko vähän valaista asiaa lisää. Tuo juttu jää jotenkin puoli tiehen.

        Selittäisitkö tarkemmin millainen on "uskonnollinen maailma" synti meissä tai joissakin, kun en ole tälläisestä synnistä ennen kuullut puhuttavan. Enkä sitä tajua.


      • Yksi ihminen
        acim la ine n kirjoitti:

        ..anteeksiantamuksella.

        "Näkisin tuon kohdan kuitenkin niin, että uskonnollinen maailma vihaa Totuudessa eläviä. Tältä asialta hyvän ajatteleminen ja tekeminen ei säästä Totuuden puolesta puhuvia. "

        Jos kerran KAIKKI ulkoinen maailma on mielen projektiota niin silloinhan mielen projektiota on myös "uskonnollinen maailma". Ratkaisu: Tehkäämme parannus "uskonnollinen maailma"-synnistämme.

        Kristityt tai ketkä tahansa jotka kokevat tulevansa vainotuiksi eivät ole vielä seuranneet Jeesusta perille asti = täydelliseen anteeksiantamukseen lähimmäisilleen.

        "I elected, for your sake and mine, to demonstrate that the most outrageous assault, as judged by the ego, does not matter. As the world judges these things, but not as God knows them, I was betrayed, abandoned, beaten, torn, and finally killed."

        Jeesus ei siis tullut Jumalan mielestä pahoinpidellyksi. Sellainen on täysin mahdotonta Jumalan perspektiivistä katsottuna.

        "The real meaning of the crucifixion lies in the apparent intensity of the assault of some of the Sons of God upon another. This, of course, is impossible, and must be fully understood as impossible. "

        "apparent" näennäinen, ei todellinen

        http://acim.home.att.net/text-06-02.html

        "The betrayal of the Son of God lies only in illusions.."

        "I could not have said, "Betrayest thou the Son of man with a kiss? " unless I believed in betrayal. The whole message of the crucifixion was simply that I did not."

        http://acim.home.att.net/text-17-01.html



        "..You are not persecuted, nor was I.."


        http://acim.home.att.net/text-06-02.html

        Kiitos vastauksestasi.

        "Kristityt tai ketkä tahansa jotka kokevat tulevansa vainotuiksi eivät ole vielä seuranneet Jeesusta perille asti.."

        Ketju liittyy Acimin ja Raamatun yhtäläisyyksiin, joten kysyn sinulta miten selität seuraavan raamatun jakeen:

        Hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        Hän kysyi: "Kuka olet, herra?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.(Apt 9:4-5)

        Kokiko Jeesus, että häntä vainottiin tuon jakeen mukaan, koska hänen seuraajiaan vainottiin?

        Vai mistä tuossa on sinun tai Acimin mukaan kysymys?


      • a ci mla inen
        Yksi ihminen kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.

        "Kristityt tai ketkä tahansa jotka kokevat tulevansa vainotuiksi eivät ole vielä seuranneet Jeesusta perille asti.."

        Ketju liittyy Acimin ja Raamatun yhtäläisyyksiin, joten kysyn sinulta miten selität seuraavan raamatun jakeen:

        Hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        Hän kysyi: "Kuka olet, herra?" Ääni vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.(Apt 9:4-5)

        Kokiko Jeesus, että häntä vainottiin tuon jakeen mukaan, koska hänen seuraajiaan vainottiin?

        Vai mistä tuossa on sinun tai Acimin mukaan kysymys?

        ..vainosi ja oli Jeesusta vastaan. Jeesus käytti tässä Paavalin näkökulmaa. Tämä oli yksiselitteinen tapa tehdä selväksi Paavalille kenet hän nyt oli kohdannut.

        Entäpä jos Jeesus olisi sanonut Paavalille olevansa se jota tämä kuvittelee vainoavansa? Hmm.. :)

        No tämä oli nyt minun tulkintani.


      • a ci m la i nen
        Yksi ihminen kirjoitti:

        "Tehkäämme parannus "uskonnollinen maailma"-synnistämme."

        Voisitko vähän valaista asiaa lisää. Tuo juttu jää jotenkin puoli tiehen.

        Selittäisitkö tarkemmin millainen on "uskonnollinen maailma" synti meissä tai joissakin, kun en ole tälläisestä synnistä ennen kuullut puhuttavan. Enkä sitä tajua.

        "Olisi siis helppoa nähdä sellainen tilanne, että jos Acimin kuvailemia opettajia alkaisi ilmestyä uskonnollisen maailman keskelle, jotka elävät pimeydessä, niin jotain tämän kaltaista voisi tapahtua.

        2. He erottavat teitä synagogista. Tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
        3. He tekevät teille tätä, koska eivät tunne Isää eivätkä minua. (Joh16)"


        Tämä menee samalla kaavalla kun kaikki muukin. :)

        Uskonnollinen maailma -termi oli sinun käyttämäsi ja minä taas väänsin siitä ~synnin.
        ACIM:n mukaan ei ole olemassa mitään muuta kuin Jumala ja Hänen Poikakuntansa ja kaikki muu mitä näkee on harhaa. Myös "uskonnollinen maailma". Eli luopuminen "uskonnollinen maailma -synnistä" tarkoittaa että alkaa nähdä kaikki "uskonnollisessa maailmassa" olevat Jumalan Poikina eikä vihollisinaan. Meidän pitää siis antaa anteeksi niille jotka "tappavat meitä".

        On muuten helppoa analysoida tällaisia asioita tässä ruudulla, mutta eläpäs tämä todeksi. Se onkin jo toinen juttu. :) Tällä hetkellä minulla on sellainen tunne että taidan olla aika tekopyhä.


      • a ci m l a in e n
        a ci m la i nen kirjoitti:

        "Olisi siis helppoa nähdä sellainen tilanne, että jos Acimin kuvailemia opettajia alkaisi ilmestyä uskonnollisen maailman keskelle, jotka elävät pimeydessä, niin jotain tämän kaltaista voisi tapahtua.

        2. He erottavat teitä synagogista. Tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
        3. He tekevät teille tätä, koska eivät tunne Isää eivätkä minua. (Joh16)"


        Tämä menee samalla kaavalla kun kaikki muukin. :)

        Uskonnollinen maailma -termi oli sinun käyttämäsi ja minä taas väänsin siitä ~synnin.
        ACIM:n mukaan ei ole olemassa mitään muuta kuin Jumala ja Hänen Poikakuntansa ja kaikki muu mitä näkee on harhaa. Myös "uskonnollinen maailma". Eli luopuminen "uskonnollinen maailma -synnistä" tarkoittaa että alkaa nähdä kaikki "uskonnollisessa maailmassa" olevat Jumalan Poikina eikä vihollisinaan. Meidän pitää siis antaa anteeksi niille jotka "tappavat meitä".

        On muuten helppoa analysoida tällaisia asioita tässä ruudulla, mutta eläpäs tämä todeksi. Se onkin jo toinen juttu. :) Tällä hetkellä minulla on sellainen tunne että taidan olla aika tekopyhä.

        ..sydämessään antaneet vainotulle heidän roolinsa. Näkyvässä maailmassa tämä heijastuu takaisin juuri vainona.

        "What would they see instead? The shining radiance of the Son of God, so like his Father that the memory of Him springs instantly to mind. "


      • Yksi ihminen
        a ci m la i nen kirjoitti:

        "Olisi siis helppoa nähdä sellainen tilanne, että jos Acimin kuvailemia opettajia alkaisi ilmestyä uskonnollisen maailman keskelle, jotka elävät pimeydessä, niin jotain tämän kaltaista voisi tapahtua.

        2. He erottavat teitä synagogista. Tulee aika, jolloin jokainen, joka tappaa teitä, luulee tekevänsä uhripalveluksen Jumalalle.
        3. He tekevät teille tätä, koska eivät tunne Isää eivätkä minua. (Joh16)"


        Tämä menee samalla kaavalla kun kaikki muukin. :)

        Uskonnollinen maailma -termi oli sinun käyttämäsi ja minä taas väänsin siitä ~synnin.
        ACIM:n mukaan ei ole olemassa mitään muuta kuin Jumala ja Hänen Poikakuntansa ja kaikki muu mitä näkee on harhaa. Myös "uskonnollinen maailma". Eli luopuminen "uskonnollinen maailma -synnistä" tarkoittaa että alkaa nähdä kaikki "uskonnollisessa maailmassa" olevat Jumalan Poikina eikä vihollisinaan. Meidän pitää siis antaa anteeksi niille jotka "tappavat meitä".

        On muuten helppoa analysoida tällaisia asioita tässä ruudulla, mutta eläpäs tämä todeksi. Se onkin jo toinen juttu. :) Tällä hetkellä minulla on sellainen tunne että taidan olla aika tekopyhä.

        "On muuten helppoa analysoida tällaisia asioita tässä ruudulla, mutta eläpäs tämä todeksi."

        Niinpä. On helppo yhtyä tuohon mitä lopuksi kirjoitit. Mitenhän monet kerrat minä olen tuntenut itseni "fariseukseksi"? Ei sormet riitä ja silti löydän itseni samasta tilanteesta yhä uudelleen. Ehkäpä tuon vuoksi Acimkin kulkeutui joksikin hetkeksi käsiini. Aikani sitä tutkin ja tein harjoituksia ja kaikki tuntui taas siltä että oikea suunta on löytynyt, mutta heti seuraavalla hetkellä arjen keskellä olin taas alkupisteessä- fariseuksena fariseusten joukossa.

        Ehkäpä pitäisi vain rukoilla, että Jumala kasvattaa opettajia, jotka saattavat vielä monia vanhurskauteen. Minusta ei tuollaiseksi opettajaksi ole sen olen jo oppinut. Arkielämä tekee sen mahdottomaksi. Perhe, työ ja muut velvollisuudet vievät miltei kaiken ajan.

        " luopuminen "uskonnollinen maailma -synnistä" tarkoittaa että alkaa nähdä kaikki "uskonnollisessa maailmassa" olevat Jumalan Poikina eikä vihollisinaan."

        Ajatus on todella hieno ja vetoaa sydämeeni, mutta mutta... sydämestäni nousee niin monta asiaa tuota vastustamaan(etenkin jakeita raamatusta).

        Katsos kun olen oppinut(on opetettu), että Jumalan lapseksi täytyy syntyä uudelleen, jos mielii päästä Jumalan valtakuntaan. Tietysti... tuli juuri mieleeni, että ehkäpä uudesti syntyminen onkin sitä, että meidän mielemme täytyy muuttua... ikäänkuin uudestisyntyä.

        "Tehän olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. "1.piet1:23

        Miten voisin tuon soveltaa niin sanottuihin "vihollisiini", jotka eivät ole syntyneet vielä Jumalan elävän sanan kautta? Eivätkä näe totuutta. Puhumattakaan siitä, että minä näkisin koko totuuden...

        Minun on vain vaikeaa nähdä ihmiset Jumalan poikina tai lapsina raamatun mukaan, jos he eivät elä Kristuksessa vaan lihassa. Tai niinkuin sinä sanot Anteeksiannossa tai vihassa.

        Tällä hetkellä minä näen ja tunnen, että kaikissa uskon suunnissa ja uskonnoissa ja muuallakin on varmasti Jumalan lapsia, jotka elävät rakkaudessa ja anteeksiannossa, mutta entä "nuo" muut, jotka eivät elä? Ehkäpä suurin osa ihmiskuntaa voisi olla noita raamatun mainitsemia tuhlaaja poikia, joita Jumala ja Jeesus etsii takaisin rakkauteen...

        "Syökäämme ja pitäkäämme ilojuhlaa, sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt'."(Luuk15:23,24)


      • a ci m la inen
        Yksi ihminen kirjoitti:

        "On muuten helppoa analysoida tällaisia asioita tässä ruudulla, mutta eläpäs tämä todeksi."

        Niinpä. On helppo yhtyä tuohon mitä lopuksi kirjoitit. Mitenhän monet kerrat minä olen tuntenut itseni "fariseukseksi"? Ei sormet riitä ja silti löydän itseni samasta tilanteesta yhä uudelleen. Ehkäpä tuon vuoksi Acimkin kulkeutui joksikin hetkeksi käsiini. Aikani sitä tutkin ja tein harjoituksia ja kaikki tuntui taas siltä että oikea suunta on löytynyt, mutta heti seuraavalla hetkellä arjen keskellä olin taas alkupisteessä- fariseuksena fariseusten joukossa.

        Ehkäpä pitäisi vain rukoilla, että Jumala kasvattaa opettajia, jotka saattavat vielä monia vanhurskauteen. Minusta ei tuollaiseksi opettajaksi ole sen olen jo oppinut. Arkielämä tekee sen mahdottomaksi. Perhe, työ ja muut velvollisuudet vievät miltei kaiken ajan.

        " luopuminen "uskonnollinen maailma -synnistä" tarkoittaa että alkaa nähdä kaikki "uskonnollisessa maailmassa" olevat Jumalan Poikina eikä vihollisinaan."

        Ajatus on todella hieno ja vetoaa sydämeeni, mutta mutta... sydämestäni nousee niin monta asiaa tuota vastustamaan(etenkin jakeita raamatusta).

        Katsos kun olen oppinut(on opetettu), että Jumalan lapseksi täytyy syntyä uudelleen, jos mielii päästä Jumalan valtakuntaan. Tietysti... tuli juuri mieleeni, että ehkäpä uudesti syntyminen onkin sitä, että meidän mielemme täytyy muuttua... ikäänkuin uudestisyntyä.

        "Tehän olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. "1.piet1:23

        Miten voisin tuon soveltaa niin sanottuihin "vihollisiini", jotka eivät ole syntyneet vielä Jumalan elävän sanan kautta? Eivätkä näe totuutta. Puhumattakaan siitä, että minä näkisin koko totuuden...

        Minun on vain vaikeaa nähdä ihmiset Jumalan poikina tai lapsina raamatun mukaan, jos he eivät elä Kristuksessa vaan lihassa. Tai niinkuin sinä sanot Anteeksiannossa tai vihassa.

        Tällä hetkellä minä näen ja tunnen, että kaikissa uskon suunnissa ja uskonnoissa ja muuallakin on varmasti Jumalan lapsia, jotka elävät rakkaudessa ja anteeksiannossa, mutta entä "nuo" muut, jotka eivät elä? Ehkäpä suurin osa ihmiskuntaa voisi olla noita raamatun mainitsemia tuhlaaja poikia, joita Jumala ja Jeesus etsii takaisin rakkauteen...

        "Syökäämme ja pitäkäämme ilojuhlaa, sillä tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt'."(Luuk15:23,24)

        "Katsos kun olen oppinut(on opetettu), että Jumalan lapseksi täytyy syntyä uudelleen, jos mielii päästä Jumalan valtakuntaan. Tietysti... tuli juuri mieleeni, että ehkäpä uudesti syntyminen onkin sitä, että meidän mielemme täytyy muuttua... ikäänkuin uudestisyntyä."

        Näin minäkin olen asian käsittänyt. ACIM:n mukaan ihmiset, kun syntyvät maailmaan, tulevat tänne voidakseen olla jotain mitä he eivät todellisuudessa ole, siis mitä he eivät ole Jumalan luomina. Heillä on jokin epäpyhä suunnitelma elämälleen täällä mutta Jumalalla on silti varalla kaikille toinenkin tarkoitus. Kun ihminen tulee uskoon, hän vaihtaa oman suunnitelmansa Jumalan antamaan tarkoitukseen elämänsä ohjenuorana. Hän tavallaan vaihtaa identiteettiään. Ainut poikkeus tästä oli Jeesus jolla ei koskaan ollutkaan tätä väärää elämän tarkoitusta ja identiteettiä. Hän oli siis synnitön. Minusta Jeesuksen neitseestäsyntyminenkin on ymmärrettävissä tämän perusteella. Kaikella mitä tapahtuu on jokin alkuunpaneva ajatus takana. Jeesus ei syntynyt tänne esim. siksi että Maria halusi vauvan tai että Joosef halusi sukunsa jatkuvan sillä olihan täysin sopimatonta että heidän tuolloiseen elämäntilanteeseen syntyisi lapsi. Sehän oli suorastaan suuri häpeä. Jeesus on "manifestation of the Holy Spirit" sanoo ACIM. Jeesuksen maailmaan syntymisen aikaansaava ajatus oli siis vain ja ainoastaan Pyhä Henki.


        Minua ihmetytti kauan miksi kristityt yleensä näkevät ns. "itsensä toteuttamisen" negatiivisena. Syy on tietysti se että "itsensä toteuttaja" toimii ego-motiiveista käsin eikä vielä toteuta Jumalan suunnitelmaa elämässään. ACIM:n mukaan elämän ainoa tarkoitus on viedä evankeliumia eteenpäin. "Itsensä toteuttaja" kilpailee toisten kanssa luodessaan uraa ja hankkii kunniaa itselleen vaikka tässä tosin saavat muutkin osansa, esim. jos kysymyksessä on yritysjohtaja, niin toiset saavat työpaikkoja. "Itsensä toteuttamisessa" pitkälle menevät voivat myös olla suuria urheilusankareita tai filmitähtiä jolloin he alkavat edesauttaa väärien arvojen ylläpitoa kun kunnianhimoa ja toisten voittamista pidetään hyveinä.


      • Yksi ihminen
        a ci m la inen kirjoitti:

        "Katsos kun olen oppinut(on opetettu), että Jumalan lapseksi täytyy syntyä uudelleen, jos mielii päästä Jumalan valtakuntaan. Tietysti... tuli juuri mieleeni, että ehkäpä uudesti syntyminen onkin sitä, että meidän mielemme täytyy muuttua... ikäänkuin uudestisyntyä."

        Näin minäkin olen asian käsittänyt. ACIM:n mukaan ihmiset, kun syntyvät maailmaan, tulevat tänne voidakseen olla jotain mitä he eivät todellisuudessa ole, siis mitä he eivät ole Jumalan luomina. Heillä on jokin epäpyhä suunnitelma elämälleen täällä mutta Jumalalla on silti varalla kaikille toinenkin tarkoitus. Kun ihminen tulee uskoon, hän vaihtaa oman suunnitelmansa Jumalan antamaan tarkoitukseen elämänsä ohjenuorana. Hän tavallaan vaihtaa identiteettiään. Ainut poikkeus tästä oli Jeesus jolla ei koskaan ollutkaan tätä väärää elämän tarkoitusta ja identiteettiä. Hän oli siis synnitön. Minusta Jeesuksen neitseestäsyntyminenkin on ymmärrettävissä tämän perusteella. Kaikella mitä tapahtuu on jokin alkuunpaneva ajatus takana. Jeesus ei syntynyt tänne esim. siksi että Maria halusi vauvan tai että Joosef halusi sukunsa jatkuvan sillä olihan täysin sopimatonta että heidän tuolloiseen elämäntilanteeseen syntyisi lapsi. Sehän oli suorastaan suuri häpeä. Jeesus on "manifestation of the Holy Spirit" sanoo ACIM. Jeesuksen maailmaan syntymisen aikaansaava ajatus oli siis vain ja ainoastaan Pyhä Henki.


        Minua ihmetytti kauan miksi kristityt yleensä näkevät ns. "itsensä toteuttamisen" negatiivisena. Syy on tietysti se että "itsensä toteuttaja" toimii ego-motiiveista käsin eikä vielä toteuta Jumalan suunnitelmaa elämässään. ACIM:n mukaan elämän ainoa tarkoitus on viedä evankeliumia eteenpäin. "Itsensä toteuttaja" kilpailee toisten kanssa luodessaan uraa ja hankkii kunniaa itselleen vaikka tässä tosin saavat muutkin osansa, esim. jos kysymyksessä on yritysjohtaja, niin toiset saavat työpaikkoja. "Itsensä toteuttamisessa" pitkälle menevät voivat myös olla suuria urheilusankareita tai filmitähtiä jolloin he alkavat edesauttaa väärien arvojen ylläpitoa kun kunnianhimoa ja toisten voittamista pidetään hyveinä.

        "Heillä on jokin epäpyhä suunnitelma elämälleen täällä "

        Heidän joukossaan mekin kaikki ennen vaelsimme turmeltuneen luontomme himoissa, noudattaen tämän luonnon ja sen ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin. (ef 2:3)

        "Jumalalla on silti varalla kaikille toinenkin tarkoitus."

        Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valo Herrassa. Vaeltakaa valon lapsina.
        Kaikkinainen hyvyys, vanhurskaus ja totuus on näet valon hedelmää.(Ef5:9)


        Vastailin ajatuksiisi raamatulla. ACIM ja Raamattu puhuu hyvin paljon samaa kieltä. Paluusta Jumalan yhteyteen, joka on rakkaudessa elämistä.

        Mutta yksi asia silti mietityttää, ja se näyttää isoltakin erolta noiden kahden välillä mielestäni.

        Pelastus.

        Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se ei ole teidän oma aikaansaannoksenne, vaan se on Jumalan lahja, eikä se ole teoista, ettei kukaan kerskaisi.(Ef 2:8,9)

        Pakollisen oppikurssin opiskelu kuulostaa hiukan siltä, että se menisi omien tekojen piikkiin. Vai olenko ymmärtänyt koko asian väärin? Mitä ahkerampi opiskelija sen enemmän mahdollisia tuloksia voi seurata, ja eikö sen voi luokitella omiin aikaansaannoksiin. Joten kysyn, miten pelastus voisi olla Jumalan lahja, jos meidän täytyy nähdä sen eteen näinkin suuri vaiva? Siitähän voi joku saada ihan oikeasti kerskaamisen aiheen itselleen.

        Mutta kommentoi, jos sinulla on jotain selvyyttä tähän asiaan. Muistelin vain lukeneeni, jostain ketjusta ACIMista, ja joku puhui Pelastuksesta Acimin näkökulmasta... en nyt enää muista miten se meni...


      • aci m l ai nen
        Yksi ihminen kirjoitti:

        "Heillä on jokin epäpyhä suunnitelma elämälleen täällä "

        Heidän joukossaan mekin kaikki ennen vaelsimme turmeltuneen luontomme himoissa, noudattaen tämän luonnon ja sen ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin. (ef 2:3)

        "Jumalalla on silti varalla kaikille toinenkin tarkoitus."

        Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valo Herrassa. Vaeltakaa valon lapsina.
        Kaikkinainen hyvyys, vanhurskaus ja totuus on näet valon hedelmää.(Ef5:9)


        Vastailin ajatuksiisi raamatulla. ACIM ja Raamattu puhuu hyvin paljon samaa kieltä. Paluusta Jumalan yhteyteen, joka on rakkaudessa elämistä.

        Mutta yksi asia silti mietityttää, ja se näyttää isoltakin erolta noiden kahden välillä mielestäni.

        Pelastus.

        Armosta te olette pelastetut uskon kautta. Se ei ole teidän oma aikaansaannoksenne, vaan se on Jumalan lahja, eikä se ole teoista, ettei kukaan kerskaisi.(Ef 2:8,9)

        Pakollisen oppikurssin opiskelu kuulostaa hiukan siltä, että se menisi omien tekojen piikkiin. Vai olenko ymmärtänyt koko asian väärin? Mitä ahkerampi opiskelija sen enemmän mahdollisia tuloksia voi seurata, ja eikö sen voi luokitella omiin aikaansaannoksiin. Joten kysyn, miten pelastus voisi olla Jumalan lahja, jos meidän täytyy nähdä sen eteen näinkin suuri vaiva? Siitähän voi joku saada ihan oikeasti kerskaamisen aiheen itselleen.

        Mutta kommentoi, jos sinulla on jotain selvyyttä tähän asiaan. Muistelin vain lukeneeni, jostain ketjusta ACIMista, ja joku puhui Pelastuksesta Acimin näkökulmasta... en nyt enää muista miten se meni...

        Tuosta pelastuksesta

        Kristittyjen ajattelun mukaan (mikäli olen oikein ymmärtänyt) ihminen pitää ikäänkuin luoda uudestaan kun hän uudestisyntyy ja ottaa Jeesuksen vapahtajakseen. Tämä uudestisyntyminen usko Jeesukseen on Jumalan teko.

        ACIM:N mukaan se osa ihmisestä joka on Jumalan luoma ja näin ollen Todellinen ei ole koskaan turmeltunutkaan. Tämäkin on siis Jumalan teko.

        Kummankin opetuksen mukaan JUMALA on se joka takaa ihmisen synnittömyyden. Ihmisen ei tarvitse luoda mitään uutta pelastaaksen itsensä vaan ottaa vain vastaan.

        Kristitynkin pitää valvoa ja rukoilla. ACIM:ssa tehdään harjoituksia ja etsitään oman mielen syvyyksistä asioita jotka eivät ole samassa linjassa Jumalan ajatusten kanssa. Yhteneväinen opetus, eikö totta?

        Kun puhutaan oppikurssin opiskelusta pakollisena niin huomatkaamme että PAKOLLISTA EI OLE TIETTY MUOTO vaan hengellinen sisältö. Raamatunkin mukaan ihmisen pitää tehdä parannus ja Jeesus on Tie, totuus ja elämä. Tiet on kuljettaviksi tarkoitettu ja Raamattua on tarkoitus lukea ja tutkia.

        Synti on käsittääkseni AKTIIVISTA pahan valitsemista. Parannuksen teko on sitä että lopettaa tämän jolloin pääsee pois synnin ikeen alta, vapaaksi. "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." (Matteus 11)

        Jotain samaa kuvaa tämä ACIM-sitaatti:

        "Your way will be different, not in purpose but in means. A holy relationship is a means of saving time. One instant spent together restores the universe to both of you. You are prepared. Now you need but to remember you need do nothing. It would be far more profitable now merely to concentrate on this than to consider what you should do. When peace comes at last to those who wrestle with temptation and fight against the giving in to sin; when the light comes at last into the mind given to contemplation; or when the goal is finally achieved by anyone, it always comes with just one happy realization; "I need do nothing."

        siis
        "Now you need but to remember you need do nothing."

        Sinun ei tarvitse tehdä mitään.


      • moi
        aci m l ai nen kirjoitti:

        Tuosta pelastuksesta

        Kristittyjen ajattelun mukaan (mikäli olen oikein ymmärtänyt) ihminen pitää ikäänkuin luoda uudestaan kun hän uudestisyntyy ja ottaa Jeesuksen vapahtajakseen. Tämä uudestisyntyminen usko Jeesukseen on Jumalan teko.

        ACIM:N mukaan se osa ihmisestä joka on Jumalan luoma ja näin ollen Todellinen ei ole koskaan turmeltunutkaan. Tämäkin on siis Jumalan teko.

        Kummankin opetuksen mukaan JUMALA on se joka takaa ihmisen synnittömyyden. Ihmisen ei tarvitse luoda mitään uutta pelastaaksen itsensä vaan ottaa vain vastaan.

        Kristitynkin pitää valvoa ja rukoilla. ACIM:ssa tehdään harjoituksia ja etsitään oman mielen syvyyksistä asioita jotka eivät ole samassa linjassa Jumalan ajatusten kanssa. Yhteneväinen opetus, eikö totta?

        Kun puhutaan oppikurssin opiskelusta pakollisena niin huomatkaamme että PAKOLLISTA EI OLE TIETTY MUOTO vaan hengellinen sisältö. Raamatunkin mukaan ihmisen pitää tehdä parannus ja Jeesus on Tie, totuus ja elämä. Tiet on kuljettaviksi tarkoitettu ja Raamattua on tarkoitus lukea ja tutkia.

        Synti on käsittääkseni AKTIIVISTA pahan valitsemista. Parannuksen teko on sitä että lopettaa tämän jolloin pääsee pois synnin ikeen alta, vapaaksi. "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." (Matteus 11)

        Jotain samaa kuvaa tämä ACIM-sitaatti:

        "Your way will be different, not in purpose but in means. A holy relationship is a means of saving time. One instant spent together restores the universe to both of you. You are prepared. Now you need but to remember you need do nothing. It would be far more profitable now merely to concentrate on this than to consider what you should do. When peace comes at last to those who wrestle with temptation and fight against the giving in to sin; when the light comes at last into the mind given to contemplation; or when the goal is finally achieved by anyone, it always comes with just one happy realization; "I need do nothing."

        siis
        "Now you need but to remember you need do nothing."

        Sinun ei tarvitse tehdä mitään.

        että acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin, jonka mukaan me löydämme saman tien jonka Hänkin kulki?


      • a ci m lai nen
        moi kirjoitti:

        että acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin, jonka mukaan me löydämme saman tien jonka Hänkin kulki?

        Ei se nyt näinkään ole:

        "että acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin, jonka mukaan"


        Etsin ACIM:sta paikkoja tämän selvittämiseksi kunhan kerkeän. Kysymyksesi oli erittäin mielenkiintoinen.


      • Yksi ihminen
        aci m l ai nen kirjoitti:

        Tuosta pelastuksesta

        Kristittyjen ajattelun mukaan (mikäli olen oikein ymmärtänyt) ihminen pitää ikäänkuin luoda uudestaan kun hän uudestisyntyy ja ottaa Jeesuksen vapahtajakseen. Tämä uudestisyntyminen usko Jeesukseen on Jumalan teko.

        ACIM:N mukaan se osa ihmisestä joka on Jumalan luoma ja näin ollen Todellinen ei ole koskaan turmeltunutkaan. Tämäkin on siis Jumalan teko.

        Kummankin opetuksen mukaan JUMALA on se joka takaa ihmisen synnittömyyden. Ihmisen ei tarvitse luoda mitään uutta pelastaaksen itsensä vaan ottaa vain vastaan.

        Kristitynkin pitää valvoa ja rukoilla. ACIM:ssa tehdään harjoituksia ja etsitään oman mielen syvyyksistä asioita jotka eivät ole samassa linjassa Jumalan ajatusten kanssa. Yhteneväinen opetus, eikö totta?

        Kun puhutaan oppikurssin opiskelusta pakollisena niin huomatkaamme että PAKOLLISTA EI OLE TIETTY MUOTO vaan hengellinen sisältö. Raamatunkin mukaan ihmisen pitää tehdä parannus ja Jeesus on Tie, totuus ja elämä. Tiet on kuljettaviksi tarkoitettu ja Raamattua on tarkoitus lukea ja tutkia.

        Synti on käsittääkseni AKTIIVISTA pahan valitsemista. Parannuksen teko on sitä että lopettaa tämän jolloin pääsee pois synnin ikeen alta, vapaaksi. "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt." (Matteus 11)

        Jotain samaa kuvaa tämä ACIM-sitaatti:

        "Your way will be different, not in purpose but in means. A holy relationship is a means of saving time. One instant spent together restores the universe to both of you. You are prepared. Now you need but to remember you need do nothing. It would be far more profitable now merely to concentrate on this than to consider what you should do. When peace comes at last to those who wrestle with temptation and fight against the giving in to sin; when the light comes at last into the mind given to contemplation; or when the goal is finally achieved by anyone, it always comes with just one happy realization; "I need do nothing."

        siis
        "Now you need but to remember you need do nothing."

        Sinun ei tarvitse tehdä mitään.

        Löysin ACIMista tälläisen kohdan:

        "Pyhä Henki tietää, että kaikki pelastus merkitsee pääsyä syyllisyydestä. Mitään muuta "vihollista" sinulla ei ole, ja Pyhä Henki on ainoa ystäväsi, joka puolustaa sinua tätä Jumalan Pojan viattomuuden merkillistä vääristymää vastaan. Hän on sinut vapaaksi tekevän viattomuuden vahva suojelija."

        Jeesus sanoo raamatussa:

        "Te olette jo puhtaat/(viattomat) sen sanan tähden, minkä olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä."(Joh15:3,4)

        Paavali sanoo uskovista:

        " Olenhan kihlannut teidät yhdelle miehelle asettaakseni teidät Kristuksen eteen [kuin] viattoman neitsyen. Pelkään kuitenkin, että kuten käärme kavaluudellaan petti Eevan, teidänkin mielenne ehkä turmeltuu vilpittömyydestä ja puhtaudesta Kristusta kohtaan.(2.Kor11:2,3)

        " että olisitte moitteettomia, viattomia ja tahrattomia Jumalan lapsia kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, jossa te loistatte kuin tähdet maailmassa."(Fil 2:15)

        Totta on myös se, että Jeesus ilmestyi pelastamaan meidät syyllisyydestä, jonka synti pitää sisällään. Minä ainakin olen aina pitänyt syntiä synonyyminä syyllisyydelle - olipa kyse syyllisyydestä ihmisten tai Jumalan edessä.

        Raamattuhan puhuu esim. saatanasta veljien syyttäjänä. Kyse voisi olla siis siitä, että saatanan yksi suurimmista missioneista on hyökätä Jumalan lapsien puhtautta ja viattomuutta vastaan ja saada heidät uskomaan omaan syyllisyyteensä.

        Jeesuksesta raamattu taas sanoo:

        "Nyt maailmanaikojen lopulla hän on yhden ainoan kerran ilmestynyt poistamaan synnin [syyllisyyden ja tuomion] uhraamalla itsensä."(Hep 9:26)

        Kun taas saatana(hepr.-aram. vihollinen, vastustaja, syyttäjä) on tuomittu.



        "ACIM:N mukaan se osa ihmisestä joka on Jumalan luoma ja näin ollen Todellinen ei ole koskaan turmeltunutkaan."

        Näkisin tässä ajatuksen tulla jälleen lapsen kaltaiseksi. Viattomaksi.

        "Raamatunkin mukaan ihmisen pitää tehdä parannus ja Jeesus on Tie, totuus ja elämä. Tiet on kuljettaviksi tarkoitettu ja Raamattua on tarkoitus lukea ja tutkia."

        "Tehkää parannus*, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."

        * metanoeo=ajatella toisin, katua, muuttaa mielensä, kääntyä.

        Olen samaa mieltä kanssasi tästä mitä kirjoitit. Meillä tulisi olla Kristuksen mieli. Se vaatii sen, että olemme halukkaita ottamaan asioista selvää ja pitämään korvat ja silmät auki.

        Mutta tulisiko meidän ajatella itsestämme samallatavoin, kuin Kristus ajatteli itsestään?

        Hän sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Voitko sinä sanoa acimilainen itsestäsi samalla tavoin?
        Minä en voi sanoa vaikka ACIM siihen kehoittaakin.

        Minä olen tilanteessa, että voin sanoa: "Jeesus on tie, totuus ja elämä." mutta itseeni en voi samaa soveltaa. Minä voin vain kulkea tuon saman tien, jonka Jeesus ennalta jo kulki.

        Olen samaa mieltä tuosta ACIMin kohdasta, että syyllisyys on todellakin ihmisen pahin vihollinen.
        Eikös siitä kaikki lähtenytkin menemään päin mäntyä?

        "He kuulivat iltapäivän tuulessa Herran Jumalan kävelevän paratiisissa. Silloin mies vaimoineen piiloutui Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan."(1.moos3:8)

        Jumala alkoi etsimään ihmistä..."Missä olet?"

        "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä olen alasti. Siksi minä piilouduin."

        Ihminen tunsi syyllisyyttä ja häpeää alastomuudestaan.

        Sitten jälleen Jumalalta kysymys: Jumala sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti?"

        Syyllisyys heitetään vaimon päälle, vaimo heittää sen käärmeen päälle jne...

        tää juttu alkaa leviimään nyt niin paljon, että pakko lopettaa kun ei pysy kasassa. väsyneenä ei kannata oikein kirjoitella.


      • moi
        Yksi ihminen kirjoitti:

        Löysin ACIMista tälläisen kohdan:

        "Pyhä Henki tietää, että kaikki pelastus merkitsee pääsyä syyllisyydestä. Mitään muuta "vihollista" sinulla ei ole, ja Pyhä Henki on ainoa ystäväsi, joka puolustaa sinua tätä Jumalan Pojan viattomuuden merkillistä vääristymää vastaan. Hän on sinut vapaaksi tekevän viattomuuden vahva suojelija."

        Jeesus sanoo raamatussa:

        "Te olette jo puhtaat/(viattomat) sen sanan tähden, minkä olen teille puhunut. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä."(Joh15:3,4)

        Paavali sanoo uskovista:

        " Olenhan kihlannut teidät yhdelle miehelle asettaakseni teidät Kristuksen eteen [kuin] viattoman neitsyen. Pelkään kuitenkin, että kuten käärme kavaluudellaan petti Eevan, teidänkin mielenne ehkä turmeltuu vilpittömyydestä ja puhtaudesta Kristusta kohtaan.(2.Kor11:2,3)

        " että olisitte moitteettomia, viattomia ja tahrattomia Jumalan lapsia kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, jossa te loistatte kuin tähdet maailmassa."(Fil 2:15)

        Totta on myös se, että Jeesus ilmestyi pelastamaan meidät syyllisyydestä, jonka synti pitää sisällään. Minä ainakin olen aina pitänyt syntiä synonyyminä syyllisyydelle - olipa kyse syyllisyydestä ihmisten tai Jumalan edessä.

        Raamattuhan puhuu esim. saatanasta veljien syyttäjänä. Kyse voisi olla siis siitä, että saatanan yksi suurimmista missioneista on hyökätä Jumalan lapsien puhtautta ja viattomuutta vastaan ja saada heidät uskomaan omaan syyllisyyteensä.

        Jeesuksesta raamattu taas sanoo:

        "Nyt maailmanaikojen lopulla hän on yhden ainoan kerran ilmestynyt poistamaan synnin [syyllisyyden ja tuomion] uhraamalla itsensä."(Hep 9:26)

        Kun taas saatana(hepr.-aram. vihollinen, vastustaja, syyttäjä) on tuomittu.



        "ACIM:N mukaan se osa ihmisestä joka on Jumalan luoma ja näin ollen Todellinen ei ole koskaan turmeltunutkaan."

        Näkisin tässä ajatuksen tulla jälleen lapsen kaltaiseksi. Viattomaksi.

        "Raamatunkin mukaan ihmisen pitää tehdä parannus ja Jeesus on Tie, totuus ja elämä. Tiet on kuljettaviksi tarkoitettu ja Raamattua on tarkoitus lukea ja tutkia."

        "Tehkää parannus*, sillä taivasten valtakunta on tullut lähelle."

        * metanoeo=ajatella toisin, katua, muuttaa mielensä, kääntyä.

        Olen samaa mieltä kanssasi tästä mitä kirjoitit. Meillä tulisi olla Kristuksen mieli. Se vaatii sen, että olemme halukkaita ottamaan asioista selvää ja pitämään korvat ja silmät auki.

        Mutta tulisiko meidän ajatella itsestämme samallatavoin, kuin Kristus ajatteli itsestään?

        Hän sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Voitko sinä sanoa acimilainen itsestäsi samalla tavoin?
        Minä en voi sanoa vaikka ACIM siihen kehoittaakin.

        Minä olen tilanteessa, että voin sanoa: "Jeesus on tie, totuus ja elämä." mutta itseeni en voi samaa soveltaa. Minä voin vain kulkea tuon saman tien, jonka Jeesus ennalta jo kulki.

        Olen samaa mieltä tuosta ACIMin kohdasta, että syyllisyys on todellakin ihmisen pahin vihollinen.
        Eikös siitä kaikki lähtenytkin menemään päin mäntyä?

        "He kuulivat iltapäivän tuulessa Herran Jumalan kävelevän paratiisissa. Silloin mies vaimoineen piiloutui Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan."(1.moos3:8)

        Jumala alkoi etsimään ihmistä..."Missä olet?"

        "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä olen alasti. Siksi minä piilouduin."

        Ihminen tunsi syyllisyyttä ja häpeää alastomuudestaan.

        Sitten jälleen Jumalalta kysymys: Jumala sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti?"

        Syyllisyys heitetään vaimon päälle, vaimo heittää sen käärmeen päälle jne...

        tää juttu alkaa leviimään nyt niin paljon, että pakko lopettaa kun ei pysy kasassa. väsyneenä ei kannata oikein kirjoitella.

        =q=Hän sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Voitko sinä sanoa acimilainen itsestäsi samalla tavoin?
        Minä en voi sanoa vaikka ACIM siihen kehoittaakin.

        Minä olen tilanteessa, että voin sanoa: "Jeesus on tie, totuus ja elämä." mutta itseeni en voi samaa soveltaa. Minä voin vain kulkea tuon saman tien, jonka Jeesus ennalta jo kulki.==o==

        Meidän on hyvä pysyä siinä minkä Raamatun sanan kautta koemme pitävän meitä lähellä Vapahtajaamme.
        Häntähän juuri saamme nyt kiittää uskostamme kaiken aikaa.
        Pysykäämme kiinni Hänessä joka on meidän uskomme kulmakivi.


      • moi kirjoitti:

        että acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin, jonka mukaan me löydämme saman tien jonka Hänkin kulki?

        >>
        acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin...
        >>

        Ei vaan päinvastoin Jeesus on nimenomaan välimies myös ACIM:in mukaan. Etsin ja löysin paikan:

        II. ILMESTYS, AIKA JA IHMEET (s.7)
        "4. "Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" ei tarkoita, että olisin jollain tavalla erilläni sinusta tai erilainen kuin sinä, muuten kuin ajassa, eikä aikaa todellisuudessa ole.
        Tällä väitteellä on enemmän merkitystä pystysuoralla kuin vaakasuoralla akselilla. Sinä olet minun alapuolellani ja minä olen Jumalan alapuolella. "Ylösnousemisen" prosessissa minä olen ylempänä, koska ilman minua etäisyys Jumalan ja ihmisen välillä olisi liian suuri sinun ylitettäväksi. Vanhempana veljenä ja toisaalta Jumalan poikana olen silta tuon etäisyyden yli."

        III. SOVITUS JA IHMEET (s.9)
        "1. Minä olen vastuussa Sovituksen etenemisestä, prosessista, jonka otin alkaakseni. ...
        Minun osuuteni sovituksessa on kaikkien niiden erehdysten mitätöiminen, joita sinä et muuten pystyisi korjaamaan. Kun sinut on palautettu alkuperäiseen olotilasi tunnistamiseen, tulet luonnostasi itse olemaan osa Sovitusta. "


      • moi
        admata kirjoitti:

        >>
        acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin...
        >>

        Ei vaan päinvastoin Jeesus on nimenomaan välimies myös ACIM:in mukaan. Etsin ja löysin paikan:

        II. ILMESTYS, AIKA JA IHMEET (s.7)
        "4. "Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" ei tarkoita, että olisin jollain tavalla erilläni sinusta tai erilainen kuin sinä, muuten kuin ajassa, eikä aikaa todellisuudessa ole.
        Tällä väitteellä on enemmän merkitystä pystysuoralla kuin vaakasuoralla akselilla. Sinä olet minun alapuolellani ja minä olen Jumalan alapuolella. "Ylösnousemisen" prosessissa minä olen ylempänä, koska ilman minua etäisyys Jumalan ja ihmisen välillä olisi liian suuri sinun ylitettäväksi. Vanhempana veljenä ja toisaalta Jumalan poikana olen silta tuon etäisyyden yli."

        III. SOVITUS JA IHMEET (s.9)
        "1. Minä olen vastuussa Sovituksen etenemisestä, prosessista, jonka otin alkaakseni. ...
        Minun osuuteni sovituksessa on kaikkien niiden erehdysten mitätöiminen, joita sinä et muuten pystyisi korjaamaan. Kun sinut on palautettu alkuperäiseen olotilasi tunnistamiseen, tulet luonnostasi itse olemaan osa Sovitusta. "

        Tässä pysyy vielä syy olla mukana. Ilman sitä olisi nimittäin juuri se oleellinen ero ollut, joka olisi riittänyt kyseenalaistamaan acim:in.
        Katsotaan onko muut kohdat samoin.Ei kuitenkaan ihan heti.
        Seuraava kysymys tarvitsee vielä täsmentymistä.


      • Yksi ihminen
        admata kirjoitti:

        >>
        acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin...
        >>

        Ei vaan päinvastoin Jeesus on nimenomaan välimies myös ACIM:in mukaan. Etsin ja löysin paikan:

        II. ILMESTYS, AIKA JA IHMEET (s.7)
        "4. "Ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani" ei tarkoita, että olisin jollain tavalla erilläni sinusta tai erilainen kuin sinä, muuten kuin ajassa, eikä aikaa todellisuudessa ole.
        Tällä väitteellä on enemmän merkitystä pystysuoralla kuin vaakasuoralla akselilla. Sinä olet minun alapuolellani ja minä olen Jumalan alapuolella. "Ylösnousemisen" prosessissa minä olen ylempänä, koska ilman minua etäisyys Jumalan ja ihmisen välillä olisi liian suuri sinun ylitettäväksi. Vanhempana veljenä ja toisaalta Jumalan poikana olen silta tuon etäisyyden yli."

        III. SOVITUS JA IHMEET (s.9)
        "1. Minä olen vastuussa Sovituksen etenemisestä, prosessista, jonka otin alkaakseni. ...
        Minun osuuteni sovituksessa on kaikkien niiden erehdysten mitätöiminen, joita sinä et muuten pystyisi korjaamaan. Kun sinut on palautettu alkuperäiseen olotilasi tunnistamiseen, tulet luonnostasi itse olemaan osa Sovitusta. "

        DOES JESUS HAVE A SPECIAL PLACE IN HEALING?

        This course has come from him(Jeesukselta) because his words have reached you in a language you can love and understand. Are other teachers possible, to lead the way to those who speak in different tongues and appeal to different symbols? Certainly there are. Would God leave anyone without a very present help in time of trouble; a savior who can symbolize Himself? Yet do we need a many-faceted curriculum, not because of content differences, but because symbols must shift and change to suit the need.

        Tuli mieleeni tästä tekstistä, että voisiko tuo tarkoittaa, että esimerkiksi Budha tai joku muu mestari eri kulttuureissa eri aikoina olisi symbolisoinut Jeesuksen merkitystä ja roolia, jollakin muulla kielellä kuin "kristillisellä" kielellä? Ja olisi ajanut saman tarkoituksen mistä Jeesuskin puhui, mutta vain eri nimellä.

        Eli voiko tuo "silta" ihmisen ja Jumalan välillä olla vaikkapa intiassa inkarnoituneena jollain toisella nimellä kuin Jeesus? Vaikkapa joku valaistunut yksilö. Ylösnousemushan voi jossakin intialaisessa kulttuurissa merkitä ihan eri asiaa, kuin "perinteisessä" kristinuskon merkityksessä.


      • a ci m la i ne n
        Yksi ihminen kirjoitti:

        DOES JESUS HAVE A SPECIAL PLACE IN HEALING?

        This course has come from him(Jeesukselta) because his words have reached you in a language you can love and understand. Are other teachers possible, to lead the way to those who speak in different tongues and appeal to different symbols? Certainly there are. Would God leave anyone without a very present help in time of trouble; a savior who can symbolize Himself? Yet do we need a many-faceted curriculum, not because of content differences, but because symbols must shift and change to suit the need.

        Tuli mieleeni tästä tekstistä, että voisiko tuo tarkoittaa, että esimerkiksi Budha tai joku muu mestari eri kulttuureissa eri aikoina olisi symbolisoinut Jeesuksen merkitystä ja roolia, jollakin muulla kielellä kuin "kristillisellä" kielellä? Ja olisi ajanut saman tarkoituksen mistä Jeesuskin puhui, mutta vain eri nimellä.

        Eli voiko tuo "silta" ihmisen ja Jumalan välillä olla vaikkapa intiassa inkarnoituneena jollain toisella nimellä kuin Jeesus? Vaikkapa joku valaistunut yksilö. Ylösnousemushan voi jossakin intialaisessa kulttuurissa merkitä ihan eri asiaa, kuin "perinteisessä" kristinuskon merkityksessä.

        "joku muu mestari eri kulttuureissa eri aikoina olisi symbolisoinut Jeesuksen merkitystä ja roolia"

        "For Christ takes many forms with different names until their oneness can be recognized..."

        Kristus voi esiintyä monella nimellä mutta (jatkoa edelliseen)



        "...Jesus has come to answer yours. In him you find God's Answer. Do you, then, teach with him, for he is with you; he is always here."


        ja


        " But Jesus is for you the bearer of Christ's single message of the Love of God. You need no other."

        Muita ei siis tarvita.


      • aci m la i nen
        moi kirjoitti:

        =q=Hän sanoi: "Minä olen tie, totuus ja elämä."

        Voitko sinä sanoa acimilainen itsestäsi samalla tavoin?
        Minä en voi sanoa vaikka ACIM siihen kehoittaakin.

        Minä olen tilanteessa, että voin sanoa: "Jeesus on tie, totuus ja elämä." mutta itseeni en voi samaa soveltaa. Minä voin vain kulkea tuon saman tien, jonka Jeesus ennalta jo kulki.==o==

        Meidän on hyvä pysyä siinä minkä Raamatun sanan kautta koemme pitävän meitä lähellä Vapahtajaamme.
        Häntähän juuri saamme nyt kiittää uskostamme kaiken aikaa.
        Pysykäämme kiinni Hänessä joka on meidän uskomme kulmakivi.

        ..eli egoni ei ole tie, totuus ja elämä eikä ACIM kehoita tällaista väittämäänkään.

        ACIM:

        "Because I [Jeesus] am always with you, you are the way, the truth and the life."


        Huomaa tuo ehto.


      • acim la i nen
        moi kirjoitti:

        että acim ei tunnusta Jeesuksen tekemää työtä Jumalan poikana meidän pelastamiseksemme takaisin Jumalan yhteyteen?
        Eli acimin mukaan Jeesus ei ole välimiehenä Jumalan ja ihmmiskunnan välillä vaan ainoastaan näytti meille esimerkin, jonka mukaan me löydämme saman tien jonka Hänkin kulki?

        Sovitus on suurempi asia kuin vain se että Jeesus kuoli ristillä. Jeesus suoritti täydellisesti oman osuutensa sen ilmaisemisessa.

        "The Atonement principle was given to the Holy Spirit long before Jesus set it in motion. "


        "Atonement works all the time and in all the dimensions of time."

        Sovitus ei siis rajoitu yhteen tapahtumaan täällä fyysisessä maailmassa.


      • moi
        acim la i nen kirjoitti:

        Sovitus on suurempi asia kuin vain se että Jeesus kuoli ristillä. Jeesus suoritti täydellisesti oman osuutensa sen ilmaisemisessa.

        "The Atonement principle was given to the Holy Spirit long before Jesus set it in motion. "


        "Atonement works all the time and in all the dimensions of time."

        Sovitus ei siis rajoitu yhteen tapahtumaan täällä fyysisessä maailmassa.

        Minä ymmärrän tämän ihmiskunnan olevan suorittamassa yhteistä tehtävää kaikkia meitä maailmassa eläneitä ihmishenkiä varten.
        Meidän täälläolo on osa ikuisesti jatkuvaa luomistapahtumaa.
        Jokainen, Jeesus mukaanlukien, tekee oman osansa ja osan yhteisestä osuudesta prosessissa jota voi nimittää"sovitukseksikin".
        Siten todelista "pahaa" ei ole kuin työnimikkeenä tavoitteiden aiheuttaman välttämättömyyden vuoksi.
        Kaikki mikä nyt on poistuu sen tultua tarpeettomaksi ja muuttuu uuden tehtävän edellyttämään muotoon.

        Paratiisin tottelemattomuus on siten yhteistä "syntiä" joka jatkuu loppuun asti aiheuttaen seurauksia joiden läpi eläminen on meitä jalostavaa "työtä"kaikkien elämään osallistuvien kesken.
        Me ihmiset itse olemme mukana "luomassa" sitä osaa joka on "pahan"osuutta luomisessa tekemällä syntiä ja aiheutamalla synnin seurauksia jotka koskettavat myös koko maanpäällistä luomakuntaa maan perustuksia myöten.

        Jeesus tuli määräaikana kääntämään meidän suuntamme kohti "työpäivän päättymistä ja sadon korjuuta".Myös se osa joka on "Hyvää" ja jonka työn Jeesus aloitti, kuuluu meidän tehtävänä olevaan yhteiseen työnkuvaan.Olemme yhteisellä pellolla korjaamassa satoa kukin kykyjemme ja käyttämiemme voimavarojen mukaan.


    • SE ON METSÄSSÄ

      Et ymmärrä Raamatun perussanomaa, vielä..............

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2723
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2300
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2070
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1817
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1711
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1696
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1676
    8. 95
      1625
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe