Olen kiinnostunut Jungin psykologiasta, etenkin kulttuurisesta, kollektiivisesta alitajunnasta, kulttuurisista myyteistä. Te Jungia lukeneet, mikä teos kannattaisi lukea (ensin)? Kiitos!
Jungilainen psykologia, kollektiivinen alitajunta, mitä lukisin?
4
969
Vastaukset
- Qadesha
...se taisi nimeltään olla "Symbolit" mitä Jungilta suosittelisin ensi-aapiseksi. Siinä on komeita kuvia, useamman eri ihmisen kirjoituksia, ja mielestäni kirjasta löytyy koko jungilaisuuden ydin somassa paketissa.
Minua itseäni kiinnostaa eniten yksilöllistymisprosessi, semminkin kun vaikuttaa että se yksilöllisyys ei ehkä niin yksilöllistä olekaan. Kaikenlaisen animan/animuksen ja varjon kanssa tempoilun jälkeen ihminen (toivottavasti) viisastuu ja alkaa kuulla Itsen äänen itsessään...
"Dreams" on ollut minulla pitkään kesken, ja sellaisenkin kirjan olen lukenut kuin Jungin muistelmateoksen, oliko se joku Unia ja mitä lie (Memories, Dreams, Reflections) näemmä nettihaun mukaan.Unia, ajatuksia, muistikuvia.
Tällä nimellä se on julkaistu suomeksi.
WSOY 1995.
Jungilla on ilmiselvästi ollut jo pojankloppina spontaaneja shamaanin kokemuksia (kuten aika monella meistäkin?), joita hän ei sellaisiksi tunnistanut. Afrikassa ja Amerikassa hän ehkä oli vain karvan verran vailla törmätä paikalliseen shamaaniin, mutta eipäs vaan...:(
- Julle
Suosittelisin teosta: Symbolit
- sorkkis
Aika hyvä ja helppolukuinen/-tajuinen johdatus jungilaiseen ajatteluun on Jari Pettersonin kirja "Shamaaneja, sankareita, arkkityyppejä".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1335622
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL2454107- 91735
Nainen, älä tee aloitetta, jos
Jos olet: - ylipainoinen - yksinhuoltaja - tatuoitu - tukassa on varoitusväri - sinulla on muita lävistyksiä kuin korvak154988Persut palkitsisi verohelpotuksin röökin polton ja ryyppäämisen lopettamisesta
>> Perussuomalaiset ehdottavatkin, että haittaverojen sijaan terveellisestä elämää viettäville ihmisille voitaisii135917Veronika Honkasalo(vas.)venäjän asialla
Honkasalon mukaan mukaan venäläisiä turvapaikanhakijoita kohdellaan lainvastaisesti. "Vasemmistoliiton varapuheenjohtaj64913- 90903
- 40786
Trump laittomien siirtolaisten kauhu.
Trump toimii ihan oikein, kun karkoittaa maassa laittomasti oleskelevat rikolliset siirtolaiset takaisin kotimaihinsa ei109782- 79771