Vatstauti

Apua!!

Niin, elikkä kiinnostaisi tietää että kuinka usein pienet lapset (n. 1-4 vuotiaat) sairastavat ko. taudin. Ja mitenkä voi välttää tartunnan vai voiko sitä välttää mitenkään itse?

15

17485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • fgsgs

        Mitenköhän tämäkin liittyy aiheeseen?


    • oliokolop

      pöpöt loitolla, eli aina kun tulette jostain sisään, kipikapi kunnon saippuapesulle kädet. Ennen ruokaa ja ryyanjälkeen, wessareissun jälkeen jne.
      Kynsien aluset varsinkin kesällä kannattaa kuurata hyvin>kihomatojen munia voipi joutua myös suolistoon.
      Kyllä se siitä.
      Toinen juttunsa on sitten epäsopivat ruoka-aineet, jos kakka haisee, siis löyhkää, silloinon jotain "mätää" ruokavaliossa.

    • oliokolopi

      pöpöt loitolla, eli aina kun tulette jostain sisään, kipikapi kunnon saippuapesulle kädet. Ennen ruokaa ja ruuanjälkeen, wessareissun jälkeen jne.
      Kynsien aluset varsinkin kesällä kannattaa kuurata hyvin>kihomatojen munia voipi joutua myös suolistoon.
      Kyllä se siitä.
      Toinen juttunsa on sitten epäsopivat ruoka-aineet, jos kakka haisee, siis löyhkää, silloinon jotain "mätää" ruokavaliossa.

      • ihmeellistä,

        sama viesti tuli 2 kertaa, toinen korjattuna, ;)


    • mamisku

      Edelliset vastaajat eivät oikein vastanneet kysymykseesi joten minäpä annan pari vinkkiä.

      Tietysti tuo käsi hygienia on yksi keino välttää tartuntoja, mutta esim. gefilus mehun ja muiden lactofilusta sisältävien (maitohappobakteereita) tuotteiden käyttäminen päivittäin, antaa suojaa suolistolle, jolloin mahatauti pöpöt eivät niin tartu, ja jos tarttuvat niin vatsatauti ei tule niin rajuna!

      Tartuntojen määrää ei oikein voi sanoa, sehän ihan riippuu esim. siitä onko lapsi päiväkodissa, koska sieltähän ne yleensä kaikki pöpöt saa.
      Joka kevät kun lumet alkaa pikkuhiljaa sulamaan, alkaa vatsatauti jyllätä ympäri suomen, ainakin nyt parina vuotena peräkkäin on keväisin ollut kaksikin tauti "epidemiaa" jolloin sama pöpö saattaa sairastuttaa saman perheen kaksikin kertaa peräkkäin (näin on käynyt meillä kun poikamme oli yksi vuotias) ´

      Vatsatauti tarttuu erittäin helposti, joten jos tietää että jollain tuttava perheellä on tauti käynyt niin kyläilyä tähän perheeseen on syytä välttää parikin viikkoa koska ainakin minä olen huomannut että vaikka sen perheen jäsenet olisivat olleen terveenä jo viikon niin silti se vaan on tarttunut!!

      Toivottavasti minusta oli jotain apua :)

    • faija

      Perheessämme on tyypillisesti sairastettu vatsatauti kerran tai kaksi vuodessa. Useimmiten se on tullut joko syksyllä päiväkotien avattua ovensa tai kevään kynnyksellä.

      Koska lapset pusuttelevat vanhempiaan ja toisiaan, juovat satunnaisesti muiden mukeista jne, ei perheen sisällä tartuntoja voi juurikaan välttää.

      Kun vatsataudin oireet havaitaan ensimmäisellä perheenjäsenellä, on tauti suurella todennäköisyydellä itämässä jo muillakin. Toki oireiden ilmaannuttua pestään hanoja, lavuaareja ja ovenkahvoja erityisellä huolella, mutta tähän mennessä puhtauden merkitys ensimmäisten oireiden jälkeen on ollut lähinnä psykologinen.

      Viimeksi luulin hyvän hygienian ja ruokavalion avulla jo pääseväni vähällä, mutta sain kun sainkin vatsataudin, vain yli viikkoa myöhemmin kuin muut. Hyväkin kodin hygienia menettää merkityksensä, kun lapsi kömpii yöllä viereen, valittaa huonoa oloaan ja oksentaa suoraan vanhempansa kasvoille...

      Keskimmäinen poika (3 v) oksensi eilen kauppareissun päätteeksi keittiön lattialle. Poika oksensi vielä myöhemmin vessanpönttöön ja olohuoneessa ämpäriin. Kävin paikat läpi uddella rätillä ja pesuaineella, mutta saapa nähdä miten käy. Tosin epäilen oksennuksen aiheutuneen limasta, joka on ärsyttänyt äkillisen flunssan kouriin joutuneen pikkuisen nielua.

      • Faija x 4

        Kun lapsemme olivat päiväkoti-ikäisiä meilläkin oli oksennustautia 2-3 kertaa vuodessa. Tehostimme käsihygieniaa edellä mainituilla tavoilla ja vaikka lapsi saikin taudin me muut emme sitä enää saaneet. Siivosin lapsen oksennukset lattialta ja juotin lasta yön yli mutta en saanut tautia. Jos joku lapsista on sairaana en laita mitään suuhuni sormineni. Joskus kandee olla vähän hysteerinen; en ole ko. riesaa saanut kuuteen vuoteen vaikka joku lapsista on sairastanut. Eri asia sitten on jos vaikka kyseessä sattuu olemaan rotavirus. Se leviää ilmastointikanavankin kautta.


    • äitee +4

      tai ehkä joskus..

      ensinnäkin opeta ja huolehdi lapsen hyvästä käsihygieniasta varsinkin jos tautia jo perheessä. Meillä on sovittu tautisen wc ja muiden koska aina ollut kaksi.. pese sitä vessaa tautiaikaan ihan sikana väljällä vedellä ja kuivaa.

      kädet kannattaa pestä kotiin tullessa kuten esim päiväkotiin mennessäkin pestään. kuivausta ei saa unohtaa ja pyyhkeiden vaihto päivittäin kotona.

      tauti tarttuu eritteestä joka joutuu suuh kautta elimistöön eli se reitti on tukittava. Yrjöastioina kannattaa pesuvadin sijaan käyttää jotakin jonak saat pesukoneeseen puhdistumaan.

      meillä lapset jo alle 2v on osanneet hoitaa tuota yrjöastiaa itse ja vaippa-aikaan toinen pää ei ole ongelma.. isommallekkin on kyllä vaippa laitettu kun on velä mahtunut niin on riski pienentynyt ja lapsi nukkunut levollisemmin ja parantunutkin siksi varmasti nopeammin.

      taudin leviäminen perheessä kertoo hygieniasta aika paljon. Jos koko perhe on taudissa ei voi kuin katsoa peiliin tai kyse on todella nopeaalla itämisellä olevasta taudista.

      Niin ja meillä toinen vanhemmista hoitaa potilasta ja toinen hoitaa ruokahuollon yms eli siinäkin pienennetään riskiä levittää.. Homma ei niin vaikeaa kuin voisi luulla, mutta säästää paljon sairastelua ja vaivaa.

    • marina

      meillä 3½ vuotiaalla on ollut yksi oksennustauti ja 1½ vuotiaalla ei yhtään. en osaa sano mitä olemme tehneet taudin välttääksemme, mutta uskoisin kuitenkin, että kotihoito on yksi parhaista keinoista.

      päiväkodissahan tunnetusti kiertää tauti jos toinenkin, eikä niitä juuri voi välttää. kotona hoidettujen lasten hoitajat voivat tehdä valinnan viedäkö lapsi kerhoon tai avoimeen silloin, kun tautia on liikkeellä vai ei.

      • EI KIVA

        Myös meillä tyttö 4 v. ei ole ollut viimeiseen 1 1/2 vuoteen vatsatautia ja syyksi epäilen sitä, että olemme syöneet säännöllisesti Gefilus tabletteja sekä hyvää käsienpesua aina kotiin tultua. Naapurin lapsilla tautia on sairastettu useaankin otteeseen, mutta onneksi meille ei ole tullut. Lapseni on myös perhepäivähoidossa, joten kyllä sekin vähentää jonkin verran sairastumisriskiä. Saas nähdä, vältetäänkö tänäkin talvena vatsatauti näillä konsteilla?
        Onko kenelläkään lapsia, jotka eivät ole koskaan sairastaneet vatsatautia? Jos, niin millä keinoilla?


      • löytyy
        EI KIVA kirjoitti:

        Myös meillä tyttö 4 v. ei ole ollut viimeiseen 1 1/2 vuoteen vatsatautia ja syyksi epäilen sitä, että olemme syöneet säännöllisesti Gefilus tabletteja sekä hyvää käsienpesua aina kotiin tultua. Naapurin lapsilla tautia on sairastettu useaankin otteeseen, mutta onneksi meille ei ole tullut. Lapseni on myös perhepäivähoidossa, joten kyllä sekin vähentää jonkin verran sairastumisriskiä. Saas nähdä, vältetäänkö tänäkin talvena vatsatauti näillä konsteilla?
        Onko kenelläkään lapsia, jotka eivät ole koskaan sairastaneet vatsatautia? Jos, niin millä keinoilla?

        5 lasta jotka ei ole koskaan sairastanu vatsatautia. Meillä vanhemmillakin on ollut vaan ihan pienenä.kop kop :) Ei mitään erityistä ohjetta, tehostettua käsien pesua, terveellinen ruokavalio. Luulen että toiset vaan saa herkemmin tartunnan kuin toiset, sama asia on muittenkin viirusten kanssa. Eikä tietenkään tieten tahtoen hakeuduta paikkoihin missä viirusta liikkuu.


      • Suklaatoffee
        löytyy kirjoitti:

        5 lasta jotka ei ole koskaan sairastanu vatsatautia. Meillä vanhemmillakin on ollut vaan ihan pienenä.kop kop :) Ei mitään erityistä ohjetta, tehostettua käsien pesua, terveellinen ruokavalio. Luulen että toiset vaan saa herkemmin tartunnan kuin toiset, sama asia on muittenkin viirusten kanssa. Eikä tietenkään tieten tahtoen hakeuduta paikkoihin missä viirusta liikkuu.

        Luin yhdestä lehdestä, että osalla ihmisistä on luontainen vastustuskyky vatsatautia kohtaan, kuulemma jopa 20% väestöstä. Eli jos jossakin perheessä kaikki sairastuu ja jossakin osa säästyy, niin ei se välttämättä kerro yhtään mitään hygieniasta (kuten joku täällä väitti, aika ikävä syyllistää muita, jos itse sattuu pysymään terveenä). Eli yhdyn edelliseen, että jotkut saa tartunnan herkemmin. Meidän tyttö sairasti juuri todella rajun oksennustaudin (tarhasta saatu hyvästä käsihygieniasta huolimatta) ja vaikka kuinka pesin käteni sain sen itsekin, tosin lievempänä. Mieheni säästyi. Olin se, joka nukuin tytön kanssa ja nostin hänet oksentamaan vatiin 25 kertaa - vaikka on alle 3-vuotias, niin oksentaa siihen. Vadinhan pystyy sitten desinfoimaan kun kaikki on ohi.

        Vatsataudin voi periaattessa saada mistä vaan, kannattaa eritoten pestä kädet kauppareissun jälkeen, koska ostoskärryjen työntökahvat ovat kuulemma todella bakteeripesiä. Ja, vatsatauti tietääkseni tarttuu ennen kuin se oireilee, joten ei sitä aina pysty välttämään.


      • jtruyre

        minulla 8v poika, ei ikinä ole ollut tautia, 4 v poika, ei ikinä tautia, vaikka molemmat hoidossa olleet ja toinen koulussa! En tiedä mistä johtuu.. kotona ei tip top mutta käsien pesun tärkeyttä olen aina korostanut!


      • äippä 3
        jtruyre kirjoitti:

        minulla 8v poika, ei ikinä ole ollut tautia, 4 v poika, ei ikinä tautia, vaikka molemmat hoidossa olleet ja toinen koulussa! En tiedä mistä johtuu.. kotona ei tip top mutta käsien pesun tärkeyttä olen aina korostanut!

        Meillä 5 4 ja 2 vuotiaat pojat kotihoidossa. Nyt toisen kerran taudissa ollaan, mutta viimeksi oli 3 vuotta sitten. Molemmilla kerroilla saatu perheestä, missä kyläilty. Uskon, että ollaan vältytty paljon sillä, ettei olla kyläilty paikoissa, missä tautia ollut 2 viikkoon. Tosin ärtsymmät virukset leviävät herkemmin ja pidempään, jopa 5 viikkoa oli ollut väliä, kun eka kerran pojat sairastuivat. Saunasta pöpö tarttui vielä silloin. Joskus on ollut myös sitä, että yksi lapsista on oksentanut kerran. Olen käyttänyt kloriittia laimennettuna ja antanut vaikuttaa ja sillä puhdistanut saastuneet pinnat ja kuivannut hyvin. Uskon myös rela-maitohappobakteereihin, meillä syödään päivittäin. Nyt sairastuin itsekin, silloin hygieniasta ei jaksa samalla tavalla huolehtia. Mutta muistelin juuri, että viimeksi olen itse sairaastanut 15 vuotisna. eli 20 sitten! Oma äiti opettanut käsihygienian ja se istuu takaraivossa=) aina, kun kotiin tullaan, kädet pestään ja tietysti ennen ruokailua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2878
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2174
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe