yrtti-poropeukalo

???

miten ihmeessä saan kaupasta ostetut ruukkuyrtit pysymään hengissä?
tällä hetkellä kuolemaa tekee timjami. en tiedä kastelenko liikaa, vai liian vähän, mutta varret mustuvat/kuivuvat(?) kuitenkin, ja toisinaan multa menee homeeseen.
basilikalla sama, varret mustuvat.
miten huolehtia kaupan yrteistä, olen aina ollut täysi käsi niiden kanssa, vaikka muut kasvit ehkä kukoistavatkin.

5

1096

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hirmu Harava

Ne kuolevat, koska kotisi olosuhteet eivät vastaa ihanteellisia kasvihuoneolosuhteita, joihin ne kasvattajan luona ovat tottuneet. Varsinkin näin syksyllä on jo hyvin pimeää. Neuvoni: syö ne aina heti pois, ja osta uusi tilalle, kun kaipaat samaa laatua. Voit tietysti kokeilla myös kasvilamppua ja sumuttamista.

• ...................

pari neuvoa tulevaisuuden varalle:

ota se muovinen ruukku pois ja möyhennä vähän juuristoa, jotta se avautuu ja lähtee paremmin kasvamaan. istuta vasta sen jälkeen isompaan ruukkuun. kannattaa tietenkin ostaa mahdollisimman tuoreen näköinen yrtti. siinä menee pari-kolme päivää tai viikkokin, ennen kuin kaupasta haettu yrtti alkaa virkistyä, koska juurien pitää kasvaa ennen kuin se saa ravinteita uudesta mullasta. kasvihuoneessahan se on tietääkseni kasvanut ravinneliuoksessa.

oma timjamini alkaa myös tehdä kuolemaa, johtuu luultavasti valon vähyydestä. kesällä se ehti kasvaa noin 5-kertaiseksi verrattuna alkuperäiseen kokoon, vaikka sitä käytettiin runsaasti.

• ...

Ylimääräisen timjamin voit esim pilkkoa öljyyn ja säilyttää jääkaapissa.Siis jos et halua alkaa kasvattelemaan sitä (mikä on kyllä vaikeaa tähän vuodenaikaan).Otat sitten aina tarvittavan määrän sieltä kaapista.:)

• ???
        ... kirjoitti:

Ylimääräisen timjamin voit esim pilkkoa öljyyn ja säilyttää jääkaapissa.Siis jos et halua alkaa kasvattelemaan sitä (mikä on kyllä vaikeaa tähän vuodenaikaan).Otat sitten aina tarvittavan määrän sieltä kaapista.:)

kiitos todella paljon neuvoista. täytyy nyt vain todeta ettei se ole kiinni vuodenajasta tai mistään muustakaan sellaisesta, koska yrtit kuolevat minulla aina! oli ne sitten kesällä ikkunalla/parvekkeella tai pihalla, niin aina tulee varma kuolema. turha on edes puhua etä onnistuisin kasvattamaan yrtit itse!
        nyt pelottaa että itse kasvatetut chilitkin kuolevat, vaikka hyvin voivat toistaiseksi.
        mie oon vaan niin käsi noitten yrttien kanssa. olen yrittänyt hoitaa niitä ohjeen mukaan jne, mutta ei.
        nimim.yrtitön loppuelämän?

• J_K

Kuulostaa ihan siltä, että kastelet liikaa. Kannattaa, kun kaupasta ostaa, laittaa isompaan ruukkuun (savi, mielellään, 10-14senttiä halkaisija) kasvamaan. Ainakin itselläni monet yrtit kasvavat lasitetulla partsilla, vielä pukkaa hyvin basilikaa, oreganoa, persiljaa yms. Osan kasvatan (tomaatti, minipaprika, chili, thaibasilika) siemenestä, osan ostan torilta taimina keväällä. Kaupan purkkiyrtit usein kuivahtaneet pahasti, joten kasvuun lähtö välillä huonoa, paakku kannattaa repiä muutamaan osaan, jotta kasvutilaa yrtillä on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      29
      1206
    2. Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?

Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke
      Haapavesi
      58
      995
    3. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      63
      933
    4. Sukunimesi eka kirjain?

🤗
      Ikävä
      54
      873
    5. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      51
      771
    6. 65
      748
    7. Haluatko mies mennä naimisiin melko pian, ku ollaan kohdattu?

Mä haluaisin mennä mahdollisimman nopeesti....💍
      Ikävä
      81
      706
    8. Kerro vain.

Lipsauta johtolanka...
      Ikävä
      82
      672
    9. Tönölän hukkaputki

Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le
      Kuhmo
      38
      668
    10. Ei mitään käytöstä

Ei Jumalauta. Videoidaan kun jollain hengenvaarallinen tilanne. Ja laitetaan nettiin. VITTU HÄPEÄ. Olisko kiva jos su
      Ähtäri
      30
      615
    Aihe