yrtti-poropeukalo

???

miten ihmeessä saan kaupasta ostetut ruukkuyrtit pysymään hengissä?
tällä hetkellä kuolemaa tekee timjami. en tiedä kastelenko liikaa, vai liian vähän, mutta varret mustuvat/kuivuvat(?) kuitenkin, ja toisinaan multa menee homeeseen.
basilikalla sama, varret mustuvat.
miten huolehtia kaupan yrteistä, olen aina ollut täysi käsi niiden kanssa, vaikka muut kasvit ehkä kukoistavatkin.

5

987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hirmu Harava

      Ne kuolevat, koska kotisi olosuhteet eivät vastaa ihanteellisia kasvihuoneolosuhteita, joihin ne kasvattajan luona ovat tottuneet. Varsinkin näin syksyllä on jo hyvin pimeää. Neuvoni: syö ne aina heti pois, ja osta uusi tilalle, kun kaipaat samaa laatua. Voit tietysti kokeilla myös kasvilamppua ja sumuttamista.

    • ...................

      pari neuvoa tulevaisuuden varalle:

      ota se muovinen ruukku pois ja möyhennä vähän juuristoa, jotta se avautuu ja lähtee paremmin kasvamaan. istuta vasta sen jälkeen isompaan ruukkuun. kannattaa tietenkin ostaa mahdollisimman tuoreen näköinen yrtti. siinä menee pari-kolme päivää tai viikkokin, ennen kuin kaupasta haettu yrtti alkaa virkistyä, koska juurien pitää kasvaa ennen kuin se saa ravinteita uudesta mullasta. kasvihuoneessahan se on tietääkseni kasvanut ravinneliuoksessa.

      oma timjamini alkaa myös tehdä kuolemaa, johtuu luultavasti valon vähyydestä. kesällä se ehti kasvaa noin 5-kertaiseksi verrattuna alkuperäiseen kokoon, vaikka sitä käytettiin runsaasti.

      • ...

        Ylimääräisen timjamin voit esim pilkkoa öljyyn ja säilyttää jääkaapissa.Siis jos et halua alkaa kasvattelemaan sitä (mikä on kyllä vaikeaa tähän vuodenaikaan).Otat sitten aina tarvittavan määrän sieltä kaapista.:)


      • ???
        ... kirjoitti:

        Ylimääräisen timjamin voit esim pilkkoa öljyyn ja säilyttää jääkaapissa.Siis jos et halua alkaa kasvattelemaan sitä (mikä on kyllä vaikeaa tähän vuodenaikaan).Otat sitten aina tarvittavan määrän sieltä kaapista.:)

        kiitos todella paljon neuvoista. täytyy nyt vain todeta ettei se ole kiinni vuodenajasta tai mistään muustakaan sellaisesta, koska yrtit kuolevat minulla aina! oli ne sitten kesällä ikkunalla/parvekkeella tai pihalla, niin aina tulee varma kuolema. turha on edes puhua etä onnistuisin kasvattamaan yrtit itse!
        nyt pelottaa että itse kasvatetut chilitkin kuolevat, vaikka hyvin voivat toistaiseksi.
        mie oon vaan niin käsi noitten yrttien kanssa. olen yrittänyt hoitaa niitä ohjeen mukaan jne, mutta ei.
        nimim.yrtitön loppuelämän?


    • J_K

      Kuulostaa ihan siltä, että kastelet liikaa. Kannattaa, kun kaupasta ostaa, laittaa isompaan ruukkuun (savi, mielellään, 10-14senttiä halkaisija) kasvamaan. Ainakin itselläni monet yrtit kasvavat lasitetulla partsilla, vielä pukkaa hyvin basilikaa, oreganoa, persiljaa yms. Osan kasvatan (tomaatti, minipaprika, chili, thaibasilika) siemenestä, osan ostan torilta taimina keväällä. Kaupan purkkiyrtit usein kuivahtaneet pahasti, joten kasvuun lähtö välillä huonoa, paakku kannattaa repiä muutamaan osaan, jotta kasvutilaa yrtillä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe