Lauantaina oli asunnon lopputarkastus, muutin uuteen asuntoon. Läsnä olivat minä vanhempien kera, vuokraisäntä ystävänsä kanssa. Kämpän hän syynäsi tarkaan, kävi kaikki kaivot läpi jne. Lopulta hän sanoi että asunto siistissä kunnossa ja sopi palauttavansa takuurahan tililleni.
Puoli tuntia tästä hän soittaa kylppäriin vaihtamastani peilistä, ettei hyväksy muutosta (vanhasta 70-luvun peilistä meni pari pvää aikaisemmin lasinen hylly rikki ja ostin tilalle uuden arvokkaamman): Asennuttaa uuden ja verottaa kulut takuustani.
Tunti keskustelun jälkeen hän lähettää viestiä että asunto on siivottomassa kunnossa ja hella miltei käyttökelvoton (vuoden vanha jonka uunia ei käytetty, ainoat jäljet kulumisesta aiheutuneet ja tuskin silmin havaittavissa), muttei näistä verota mitään...
Otin selvää oikeudestani kun pelästyin että peilinasennushan maksaa huimasti, ja minua neuvottiin että oikeuteni on vaihtaa peili samanlaiseen kuin siellä ennen oli ja vuokratakuuseen ei kosketa. Informoin tästä omistajaa joka ei ilahtunut lainkaan, kielsi minua menemästä asuntoon, soitteli uudelle asukkaalle ettei minua saa päästää sisään, ja lähetti PITKÄN meilin jossa erottelee kaikki kulut jotka hänelle aiheutuu: siivouksesta, peilin ostaminen ja asennus, lieden kunnostus, ja bensakulut. Kokonaisuudessa summa nousee satasta vaille vuokratakuuseen.
Nyt asia on mennyt niin järjettömäksi että hän on haastamassa minua oikeuteen, uhkailee käräjillä jne. Olen opiskelija joten pelottaa noi oikeudenkäyntikulut jos niitä tulee.. Mitä voin tehdä? Omistaja tekaissut itseään miellyttävän "heti käteen"-sopimuksen, koska hänen mukaan parhaiten asiasta voimme sopia rahallisesti. Minä vastasin että haluan postitse hänen allekirjoittamansa selvityksen asunnon vioista ja puutteista, ja ennen sen vast.ottoa en millään tavoin ota asiaan kantaa.
Hän ei suostu kirjoittamaan lappua vaan "tulosta sähköpostit", koska lapun kirjoittamisesta on hänelle liikaa vaivaa. Selvityksen hän kirjoittaa jos joudumme käräjöimään. Takuurahat hän jäädyttää kunnes päädymme sopimukseen, ja rahat hän sitten käyttää asunnon kunnostukseen -ilmoittaen että luultavasti joudun vielä pulittamaan hänelle lisärahaa korjausten jälkeen.
Mitä ihmettä voin tehdä? Olen erittäin siisti ihminen, jätin asunnon hyvään kuntoon ja siistiksi hän sitä kehuikin alussa (kunnes huomasi peilin josta unohdin hänelle ilmoittaa).
Jätin asuntoon mm. kokovartalopeilin, uusia valaisimia, aivan uuden kromi-puisen kirjahyllyn koska sovimme uuden asukkaan kanssa sen sinne jättäväni koska hän siitä piti. Tämän hyllynkin omistaja sanoi irroittavansa ja siitäkin laskuttaa minua mahdollisesta uudelleentapetoinnista. (Hylly n. 70 cm leveä ja pultattu 6 ruuvilla seinään). Osa hänen posteistaan lähentelee solvausta, ja eilenillalla vastaanotin posteja miltei kymmenen kappaletta. Tänään posteja tullut vasta neljä joihin päätin lopettavani vastaamisen.
Mitä tehdä? Oikeusaputoimisto? Kuluttajansuojaviranomainen? Poliisi? Lakimies?
VUOKRATAKUU/omistaja ei suostu palauttamaan
22
9248
Vastaukset
- Jurristi
Sinulla näyttää joka tapauksessa olevan hyvin pullat uunissa, koska lopputarkastuksessa on ollut todistajat mukana. Jos vain kaikki se mitä kerrot, pitää paikkaansa, niin on selvää, että peiliä lukuunottamatta asia on kunnossa. Peilsitä sinun olisi pitänyt ilmoittaa vuokranantajalle. Nyt tämä ketku yrittää käyttää tilaisuutta hyväksi. Pidät vain kiinni siitä, että laitat itse omilla rahoillasi sinne takasin uuden vastaavan peilin, jos vuokralainen on valmis maksamaan siitä, että vanhan tilalle tulee täysin uusi -> joutuu maksamaan, koska taso paranee.
Joudut haastamaan tämä herran oikeuteen, koska hänellä on rahasi. Ala kirjata kaikki kulut ylös mitä nyt auheuttuu mm. käyttämäsi aika sähköpostikirjeen vaihtoon. Jatka linjallasi ja ilmoita kuukauden kuluttua, että kaksi viikkoa aikaa maksaa tai viet asian oikeuteen, jolloin hänelle tulee suuret kulut.
Poliisi ei auta, koska vuokranantaja on perustellut, miksi ei maksa. Minkä tahansa lakitoimiston kanssa pystyt sopimaan maksuista. - vuokranantaja
Melkoista käytöstä asunnon omistajalta. Yleensä en kannata käräjille menoa ja suosittelen sopimista ilman ulkopuolisia mutta jos toinen osapuoli on kerrassaan niin peräänantamaton ja varma asiastaan niin silloin vaihtoehdot ovat vähissä.
Teit ihan oikein kun pyysit kirjallista selvitystä asunnon vioista. Yleensä kun asukas muuttaa pois asunnosta niin on hyvä saada todellakin molempien osapuolien allekirjoittama paperi vioista ja puutteista. Teillä sitä ei ilmeisesti tehty vaan asia sovittiin suullisesti?
Kuulostele rauhassa mitä mies aikoo ja jos rahoja ei ala näkymään, eikä myöskään minkäänlaista kirjallista selvitystä, ota yhteys oikeusaputoimistoon. Älä tee mitään suullisia sopimuksia! Koita pärjätä siellä. - Pottersville
Harmillinen ja kohtuuttoman tuntuinen tilanne. Jotkut ihmiset vaan ovat niin hankalia.
Itselläni on neljä asuntoa vuokralla ja kyllä tuollainen omistaja saa sapen kiehumaan.
Takuuta ei noin heppoisesti voi korjauksiin käyttää. Uusi vuokralainenkin on ilmeisesti asuntoon tyytyväinen joten turhaa kiristystä tuntuisi olevan.
Toivottavasti saat asian järjestymään.- Pottersville
apuva?
vuokralaistenkeskusliitto.fi - tässä vielä
Pottersville kirjoitti:
apuva?
vuokralaistenkeskusliitto.fikiitos tuhannesti viesteistä, tuntuu jotenkin että hän pystyy sälyttämään mun päähän jonkinasteista masennusta; syyttelemällä ja syyllistämällä. Sairasta. Otin liittoon yhteyttä, soitin myös asukasliittoon (olikohan toi nimi) josta sanoivat että jos oikeuteen mennään niin miekkonen häviää. Mutta näin ajattelenkin, odottelen ja katttelen. Tosta lieden hinnasta hän meilasi hetki sitten; että ei se ollutkaan niin huonosti hoidettu ja voisi tulla 40 euron edestä vastaan. Onnneks on kaikki sähköpostit tallella: ihan selvää rahastustahan tämä.. Tosi surullista vaan. En pääse peiliä asuntoon vaihtamaan vaikka saisin sellasen 5 eurolla kierrätyskeskuksesta: omistaja kielsi mua menemästä kämppään ja kielsi uutta asukasta päästämästä sisään. Pitänee treffata rappukäytävässä... Aivan uskomatonta ja mitä enemmän tätä miettii niin sitä uskomattomalta tuntuu...
- elämää vaan
tässä vielä kirjoitti:
kiitos tuhannesti viesteistä, tuntuu jotenkin että hän pystyy sälyttämään mun päähän jonkinasteista masennusta; syyttelemällä ja syyllistämällä. Sairasta. Otin liittoon yhteyttä, soitin myös asukasliittoon (olikohan toi nimi) josta sanoivat että jos oikeuteen mennään niin miekkonen häviää. Mutta näin ajattelenkin, odottelen ja katttelen. Tosta lieden hinnasta hän meilasi hetki sitten; että ei se ollutkaan niin huonosti hoidettu ja voisi tulla 40 euron edestä vastaan. Onnneks on kaikki sähköpostit tallella: ihan selvää rahastustahan tämä.. Tosi surullista vaan. En pääse peiliä asuntoon vaihtamaan vaikka saisin sellasen 5 eurolla kierrätyskeskuksesta: omistaja kielsi mua menemästä kämppään ja kielsi uutta asukasta päästämästä sisään. Pitänee treffata rappukäytävässä... Aivan uskomatonta ja mitä enemmän tätä miettii niin sitä uskomattomalta tuntuu...
Noilla tiedoilla et voi kuin voittaa. Vaadi rahoja, mahd. korkoineen/kuluineen, jos ei maksa, älä pitkitä asiaa vaan mene lakimiehen juttusille.
Minulla joskus vastaavanlainen tapaus, sähköpostit tukivat minua ja voitin. Sen jälkeen olenkin asiani hoitanut sähköpostilla .
Onneksi kuitenkin suurin osa vuokranantajista on kunnollisia, mutta joitakin vastarannan kiiskiä vielä on. - entinen vuokralla-asuja
Joskus nuorempana jouduin asumaan vuokralla ja asuessani epäilin jonkun lukevan postini ja päätin vähän innostaa lukijaa kirjoittelemalla itselle oikein "kunnon" kirjeitä. En tiennyt ketä epäillä kirjeideni lukemisesta mutta muutettuani pois muutaman kuukauden kuluttua entinen vuokraisäntä otti yhteyttä ja pyysi muutamaa tonnia koska hän kertomansa mukaan tietää "yhtä sun toista".
- näin menee
tässä vielä kirjoitti:
kiitos tuhannesti viesteistä, tuntuu jotenkin että hän pystyy sälyttämään mun päähän jonkinasteista masennusta; syyttelemällä ja syyllistämällä. Sairasta. Otin liittoon yhteyttä, soitin myös asukasliittoon (olikohan toi nimi) josta sanoivat että jos oikeuteen mennään niin miekkonen häviää. Mutta näin ajattelenkin, odottelen ja katttelen. Tosta lieden hinnasta hän meilasi hetki sitten; että ei se ollutkaan niin huonosti hoidettu ja voisi tulla 40 euron edestä vastaan. Onnneks on kaikki sähköpostit tallella: ihan selvää rahastustahan tämä.. Tosi surullista vaan. En pääse peiliä asuntoon vaihtamaan vaikka saisin sellasen 5 eurolla kierrätyskeskuksesta: omistaja kielsi mua menemästä kämppään ja kielsi uutta asukasta päästämästä sisään. Pitänee treffata rappukäytävässä... Aivan uskomatonta ja mitä enemmän tätä miettii niin sitä uskomattomalta tuntuu...
"kielsi uutta asukasta päästämästä sisään"
Ei voi kieltää. Vuokralaisella on lakien mukaan hallintaoikeus asuntoon ja voi päästää sisälle kenet tahtoo.
Naurettavaa edes kuvitella että voi valkata ketä uusi vuokralainen sisään päästää. - ja....
näin menee kirjoitti:
"kielsi uutta asukasta päästämästä sisään"
Ei voi kieltää. Vuokralaisella on lakien mukaan hallintaoikeus asuntoon ja voi päästää sisälle kenet tahtoo.
Naurettavaa edes kuvitella että voi valkata ketä uusi vuokralainen sisään päästää...aivan oikein. Nykyinen vuokralainen voi päästää asuntoon kenet haluaa.
- sivullinen vain
tässä vielä kirjoitti:
Luin silmät pyöreänä kohtalostasi. Miten on ihmeellinen vuokranantaja. Ihmettelen sitäkin, voiko hän kieltää uusia asukkaita päästämästä sinua sisään. Eikö asukas siis saa avata ovea haluamalleen henkilölle, jos vuokranantaja kieltää? Kerro ihmeessä seuraajillesi mitä heillä on edessään tulevaisuudessa.
Toivottavasti olet säästänyt kaikki viestit.
- Jaakko
Toi on siis niin tyypillistä rikollista rahastusta! Ne yrittää kaikin keinoin häikäilemättömästi ja röyhkeästi varastaa vuokravakuudet! Ne ei voi menettää mitään kun vain onnistuvat pitämään riidan pois oikeudesta ja siinä ne yleensä onnistuvatkin. Aikansa yrittävät häikäilemättömästi voittaa perättömillä väitteillään ja uhkauksillaan ne vuokravakuudet ja kun käy selväksi että riita menee oikeuteen niin luopuvat sitten "hyvää hyvyyttään" "heille kuuluvista" vuokravakuuksista. Toi on siis aivan systemaattista että yritetään varastaa ne vuokravakuudet. Viranomaiset ja muu hallinto eivät jostain käsittämättömästä syystä tee asialle mitään, no ei ne tee kyllä muillekaan asioille.
Sä voitat sataprosenttisen varmasti tämän riidan vaikka se menisi oikeuteen. Älä luovuta nyt missään tapauksessa. Tee kaikesta muistiinpanot. Hyvällä onnella tämä tyyppi on sellainen että palauttaa sen vuokravakuuden kun huomaa että et luovuta. Yhä useammin ne eivät tosin pelkää enää oikeustoimiakaan. Vaikka voittaisit oikeudessa, se ei tarkoita että saat vuokravakuuden takaisin.
Vaadi se vuokravakuus muuten korkoineen takaisin. Lain mukaan vuokravakuus on palautettava korkoineen mikäli vuokravakuus on ollut korollisella tilillä.
Älä anna tämmösen paskakohtelun lannistaa tai masentaa! Taistele, mutta sivuuta koko paskahomma kokonaan!
Ja opetelkaa hyvät toopet ennaltaehkäisemään erilaiset röyhkeät hyväksikäytöt! Vuokravakuusvarkaudelta välttyy kun vaatii että vuokravakuus laitetaan vuokravakuustilille. Se on nimenomaan näiden varkaiden vuoksi suunniteltu tili. Vuokraisäntä voi käyttää vuokravakuustiliä ilman vuokralaisen suostumusta.- vuokravakuustilille fyrkat.
Yhdessä pankkiin ja tili lopetetaan.
Normaali käytäntö.
Lisäksi asumisesta tulee aina normaalia kulumista.
Miten hellaa sitten tutkitaan on eri asia.
Tapetoinnit ei onnistu laskuttaa hyllyn takia.
Lisäksi hylly kuuluu sitten sinulle. - Inter Arma
Mikäli voitat oikeudessa, eikä vuokranantajasi maksa takuuta takaisin, sen saattaa korvata valtio.
Eli oikeuden päätöksen kanssa ensin perintätoimistolle, ja mikäli perintä ei onnistu, niin Valtiokonttorille rikosvahingonkorvausta hakemaan... - Jaakko
"Vuokraisäntä voi käyttää vuokravakuustiliä ilman vuokralaisen suostumusta."
Tottakai se virhe tuli sitten oleelliseen kohtaan! Siis vuokraisäntä EI voi käyttää vuokravakuustiliä ilman vuokralaisen suostumusta.
Ikäviä tuommoset kelmit, oikein suututtaa aina lukea ja kuulla niiden röyhkeydestä ja toisaalta myös vuokralaisen olemattomista mahdollisuuksista puolustautua kohtuullisin voimavaroin. Onneksi on paljon myös asiallisia ja mukavia vuokranantajia, heille kuuluu vuokralaisen kohtelusta lämmin kiitos!
Löytäispä nuo huonot vuokralaiset ja huonot vuokraisännät aina toisensa niin ei muiden olisi pakko kärsiä heidän vastuuttomuudestaa ja röyhkeydestään!
- kokemusta on
Terve,
olen ollut vuokralaisena sekä vuokranantajana. Sen verran tiedän, että normaali asunnon kuluminen kuuluu ns. vuokraustoimintaan. Tällä tarkoitan esimerkiksi kiinnitysreikiä seinissä (kohtuus kuitenkin tässäkin!), pieniä naarmuja siellä täällä. Asunnon tapetointi vuokrasuhteen jälkeen ei myöskään kuulu vuokralaisen vastuulle, mikäli tapetissa on vain joitakin kiinnitysreikiä. Vuokranantajan on ymmärrettävä se, että vuokraa maksetaan nimenomaan asunnon käytöstä ja vuokra pitää sisällään em. asunnon normaalin kulumisen. Suoranaisesti rikkoontuneista laitteista, seinistä jne. vastaa vuokralainen ja tälle on annettava mahdollisuus korjata rikki menneet (vrt. peili, eli uusi tilalle). ei vuokranantaja voi palkata (tai tehdä itse kalliilla hinnalla)kallista korjaajaa ilmoitusasiana. Jos omistaa tyhjän asunnon ja haluaa, että se pysyy täysin siinä kunnossa ajankohdasta A ajankohtaan B, ei asunnon vuokraaminen (eikä edes itse siihen muuttaminen)tule kysymykseen! - Vuokranantajat 2 kpl
Vuokratakuun saa käyttää ainoastaan maksamattomiin vuokriin - ei siis mihinkään vahingonkorvauksiin tms.
Jos asunnolle on aiheutettu kohtuutonta vahinkoa, on vuokralainen velvollinen korvaamaan ne, mutta ei vuokratakuusta, vaan sopimuksella tai vaikkapa oikeuden päätöksellä.
Vaadi takuuraha korkoineen - tulet voittamaan!
Onnea ja menestystä ja huonoja päiviä kelvottomalle vuokranantajalle = rikolliselle!- peertopeer
Kyllä iso osa noista vuokranantajista on ihan nihilistejä! Tästä paljon kokemusta itsellä ja usea kaveri on joutunut oikeuteitse selvittämään vuokratakuun kohtalon..(esimerkki-->vuokranantaja lupasi maksaa tapetit jos kaverin kanssa tapetoimme asunnon jossa kaveri vuokralla. Vuokranantaja alkoi väittämään kun kaveri lähti kämpästä että on huonosti tapetoitu.. oli itse lisännyt kiinteän tason asuntoon ja tapetoinut päin helvettiä. Onneksi kuitenkin asia oikeudessa selvisi ja NIIN ON AINA VUOKRALAINEN VOITTANUT muissakin kavereitten oikeusjutuissa!
- Heippa
Kopiot kaikista maileista ja kipinkapin kuluttajansuojaviranomaiselle, samoin kuin opiskelukuntasi oikeusaputoimistoon, on opiskelijalle ilmainen!!!!!!!!!! Kun olet käynyt oikeusavussa, laita maililla viesti että kaikki yhteydenotot tulee tehdä oikeusaputoimiston juristin kautta. Häirintä pitää saada loppumaan, joillakin on mennyt hermot vastaavanlaisten hullujen kanssa. Se on varmaan joskus selvinnyt tästä huijauksesta, joten laita sille luu kurkkuun. Poliisilta voisi kysyä jos tulee maileja tai puheluja, että missä vaiheessa menee kotirauhan häirinnäksi. Laita kova kovaa vasten.
- kisa
Usein puhutaan yleisesti vakuudesta vain "vuokravakuus". Siitä ei tosiaankaan voi pidättää kuin vuokranlöaiminlyönnistä aiheutuneet rästit.
Mutta tosiallinen vakuus on kuitenkin useimniten on
"sopimusvakuus", josta voi myös pidättää asunnon huonoon hoidon jne. Tarkista siis sopimuksessasi oleva vakuuden sanamuoto!
Tässä ko. tapauksessa ei vuokranantaja ole oikeutettu pidättämään vakuutta, eikä ole toiminut ns. hyvän vuokraustavan mukaisesti. Varsinkin lopputarkastuksen jälkeiset löydökset ovat arvelluttavia, eihän asunto ole enää silloin ollut
vuokralaisen hallinnassa.
Lähetä isännälle kirjattuna kirjeenä vaatimuksesi palauttaa vakuus, ettei ketku pääse jälkeenpäin väittämään, että ei ole vaatimustasi saanut. Jos asia menee pidemmälle, ovat todistajat arvokkaita.
Itsekin vuokranantajana toivon, että ko. tapaiset luikurit häipyvät tästä kentästä.
Älä anna periksi!- screwed
kävin oikeusaputoimistossa.. miekkonen istui ja luki sähköpostit, ei kysellyt oikein mitään. Huokaisi syvään luettuaan tunnin posteja yms ja sanoi "voi kun tää oikeusvaltio toimisikin aina niin että oikeus toteutuisi..." ja selitti jotain että nyt sitten pitäisi ottaa selvää kumpi on oikeassa. Pläräili lakikirjaa muttei löytänyt mitään.. sanoi että ainoa tapa saada mun rahat on haastaa mies oikeuteen. Uus aika ens torstaina, tapaan jonku asialle vihkiytyneen joka TOIVOTTAVASTI osaa neuvoa mua enemmän ja kertoo miten kannattaa jatkaa. Ei edes neuvonut otanko yhteyttä vuokranantajaan vai en, jne.. edelleen yhtä suurta kysymysmerkkiä. Hätyytti mut huoneesta valkkaamaan uutta aikaa ja painui itse kahville. Menee putkeen. Tiijättekö Ismo Alangon biisin "v?%¤# kun v&"¤¤aa?". Tätä tää on..
- tilanne...
screwed kirjoitti:
kävin oikeusaputoimistossa.. miekkonen istui ja luki sähköpostit, ei kysellyt oikein mitään. Huokaisi syvään luettuaan tunnin posteja yms ja sanoi "voi kun tää oikeusvaltio toimisikin aina niin että oikeus toteutuisi..." ja selitti jotain että nyt sitten pitäisi ottaa selvää kumpi on oikeassa. Pläräili lakikirjaa muttei löytänyt mitään.. sanoi että ainoa tapa saada mun rahat on haastaa mies oikeuteen. Uus aika ens torstaina, tapaan jonku asialle vihkiytyneen joka TOIVOTTAVASTI osaa neuvoa mua enemmän ja kertoo miten kannattaa jatkaa. Ei edes neuvonut otanko yhteyttä vuokranantajaan vai en, jne.. edelleen yhtä suurta kysymysmerkkiä. Hätyytti mut huoneesta valkkaamaan uutta aikaa ja painui itse kahville. Menee putkeen. Tiijättekö Ismo Alangon biisin "v?%¤# kun v&"¤¤aa?". Tätä tää on..
Meillä oli samanlainen tapaus. Muutimme kesken kuukauden (vaikka maksoimme koko kuukauden vuokran). Avaimet haluttiin heti muuttomme jälkeen, koska uudet asukkaat haluavat jo muuttaa taloon. Sanoimme, että se käy, jos he maksavat meille sen loppukuun vuokran. Meidän kuulemma pitää joustaa asiassa. No, joustimme sitten viikon, eli palautimme avaimet viikkoa ennen kuun vaihdetta.
Meni kuukausia, kunnes lopulta ilmoitettiin, ettei vuokratakuuta palauteta. Syynä huonosti hoidettu loppusiivous. Ja varmasti oli siivottu kunnolla. Papereiden mukaan lopputarkastus oli tehty vasta toinen päivä seuraavaa kuuta, jolloin siis uudet asukkaat olivat asuneet kämpässä jo viikon (meidän laskuun).
Koskaan emme rahoja nähneet. Emme jaksaneet viedä asiaa oikeuteenkaan. Kukapa olisi voinut mitään todistaa. Ja kyse oli kunnan vuokra-asunnosta, ei edes yksityisestä. - vuokranantajalle
screwed kirjoitti:
sitten yksityisen lakimiehen puheille, Hän hakee ns maksuttoman oik käynnin (jos saat), ei tuollaisiin oik aputoimistoihin kannata aikaa tuhlata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275