Airbagin merkkivalon sammuttaminen

Markus

Osaako joku neuvoa miten saisin B-mallin DI Vectrasta sammutettua airbagin merkkivalon?
Huollossa ne sais virheen nollattua mutta kun en viitsisi siitä ruveta maksamaan kun siinä ei ole mitään vikaa.
Jostain kuulin, että ottaa akunjohdot irti vähäksi aikaa niin valot sammuu mutta sekään ei resetoinut virhettä vaikka akku oli pois 1.5 tuntia.

8

5242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Asentaja

Kyllä siinä jotain vikaa on, kun se valo palaa.

• joo

en tiiä mikä on mut katastuksesta ei mee läpi jos palaa sillo.ei muutako huoltoo ja ne nollaa!

• Kavec

Kaiketi yleisin syy vaivaan on kuljettajan penkin alla oleva turvavyönkiristimen liitin, joka nyt on löystynyt tai hapettunut. Merkkiliikkeessä yrittävät ensin korjata vikaa jollakin kontaktinparannusaineella ja nollaavat vikakoodin. Jos homma ei paria päivää pidempään auta (kuten minulla ei), käskevät heput tilaamaan ajan autosähkärille.

Autosähkäri puolestaan juottaa koko liittimen pois ja yhdistää piuhat juottamalla, jonka jälkeen voit mennä takaisin merkkiliikkeeseen nollauttamaan vikakoodia. Tämän jälkeen vaivan pitäisi olla pois päiväjärjestyksestä, mutta ainakin minulla lamppu syttyi sitten taas kolmen päivän kuluttua, jonka jälkeen en ole viitsinyt tehdä asialle mitään.

Edellinen omistaja oli näköjään korjauttanut samaa vikaa jo takuuseen, jolloin merkkiliike oli hoitanut homman uusimalla tuon liittimen niin, että vanha liitin oli irroitettu ja uusi kiinnitetty asentamalla johtoon kaksi uutta liitintä, eli peräkkäin niitä oli nyt kolme. Ja tänään siis ei enää yhtään.

Katsastukseen hommalla ei ole vaikutusta. Hyvin on mennyt läpi jo kahdesti. Sikäli vika on kuitenkin ikävä, että koko airbag -systeemi on vikavalon palaessa kytkeytyneenä pois käytöstä.

• tyynynaama

tuo on katsastusmiehen edesvastuuttomuutta, mikäli airbagin valo palaa katsastuksessa, niin ajoneuvo on automaattisesti hylättävä, näin sanoo laki ajoneuvojen katsastuksesta: http://www.ake.fi/pdf/Ajoneuvohallintokeskuksen laatimat katsastuksen arvosteluperusteet AKE-2002.pdf

• lusmu
        tyynynaama kirjoitti:

tuo on katsastusmiehen edesvastuuttomuutta, mikäli airbagin valo palaa katsastuksessa, niin ajoneuvo on automaattisesti hylättävä, näin sanoo laki ajoneuvojen katsastuksesta: http://www.ake.fi/pdf/Ajoneuvohallintokeskuksen laatimat katsastuksen arvosteluperusteet AKE-2002.pdf

Tiedän kokemuksesta, että selviä vikoja ei ole a)havaittu, tai b) sanottu vaan, että tarttis tuokin kai korjata. Laiskana miehenä en ole enää katsastukseen mennessä tehnyt autolle juuri mitään, kun niitä etukäteen korjattuja kohteita ei ole edes katottu.
        Toisin oli nuorena miehenä joskus 80-luvulla. Katsastusta pelättiin...Tosin karvanoppakiiturit ehkä nykyäänkin syynätään tarkemmin, mene tiedä.
        Silloin ei kyllä nähnyt tien varressa autoja joissa on tukivarsi irronnut tms. Viime viikolla viimeksi moinen oli tuossa työmatkalla.
        Siitä polttimosta: itse poistaisin koko lampun.
        Moraalitonta, tiedän.

• BmW

Vasaralla

• Geupeot

Itse käyttäisin lekaa - ja mahdollisimman suurta sellaista.
        Siinä sais samalla monta kärpästä - ainahan niitä paskassa on.

• MAALARI1

KÄVIN JUST KATTOMASSA YHTÄ VECTRAA JOSSA PALAA AIRBAGIN VIKAVALO ,KAIKEN LISÄKSI VAIKUTTAA PALJON MUUHUNKIN ESIM...KIERROKSET EI NOUSSU 4,5 TUHATTA YLEMMÄS ,KAIKEN LISÄKSI VIKAVALO OLI NOLLATTU ENNEN KATSASTUSTA JA TAAS PALOI ,OLIN MENOSSA OSTAMAAN KYSEISTÄ AUTOA MUTTA JÄTIN VÄLIIN.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe