Vaihdepesän- ja peräöljyt

tietoo

Kun puhutaan peräöljyistä, niin tarkoitetaanko sillä samaa kuin vaihdepesän öljyt? Minkähänlaista öljyä sinne vaihdepesään kannattaa tunkea?


Entä minkälaista öljyä yleisimmin käytätte moottorissa?

11

6093

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heh

      Perä- ja vaihteistoöljy on sama asia.

      Olen käyttänyt Yamahan peräöljyä. Litrahinta voi olla korkea mutta ei sitä paljon tarvita.

      Moottorissa olen käyttänyt Mobilin RalliFormulaa. Siis 4-tahtimoottori on kyseessä.

      • Erkki K

        et käytä tavallista mineraaliöljyä moottorissa ??
        Eikös Yamaha kiellä käyttämästä synteettisiä öljyjä moottorissa ??


      • kieltää
        Erkki K kirjoitti:

        et käytä tavallista mineraaliöljyä moottorissa ??
        Eikös Yamaha kiellä käyttämästä synteettisiä öljyjä moottorissa ??

        Kun synteettinen on PALJON parempaa. Ne on autoissa testattu ja ero, kuin yöllä ja päivällä. Taitaa olla hinnassakin.


      • perään

        käy GL-4,kai GL-5 käy myös.Täytä kuitenkin hitaasti,että kaikki ilma tulee pois.Kun se tulee yläropusta,niin siellä on silloin sopiva ilmamäärä tyhjää.Öljy on samaa,mitä käytetään autoissa.


      • heh
        Erkki K kirjoitti:

        et käytä tavallista mineraaliöljyä moottorissa ??
        Eikös Yamaha kiellä käyttämästä synteettisiä öljyjä moottorissa ??

        En viitsi perämoottoria varten erikseen hakea mitään kuralientä kun kaikissa muissa vehkeissä käytän Mobil 1 RF:ää.

        Yamahan käsikirja määrittelee vain minimiluokituksen öljylle eikä kiellä yliluokitellun öljyn käyttöä.


      • hehe
        heh kirjoitti:

        En viitsi perämoottoria varten erikseen hakea mitään kuralientä kun kaikissa muissa vehkeissä käytän Mobil 1 RF:ää.

        Yamahan käsikirja määrittelee vain minimiluokituksen öljylle eikä kiellä yliluokitellun öljyn käyttöä.

        ralli on hyvää öljyä en kielläsitä kaverikin kun on auton asentaja sanoo että se tekee dieseleisäkin hyvää varsinkin ventiilin kumeille ne ei kovetu niin nopeasti mutta ei meri mootoreissa tarvita kylmä ominaisuuksiltaan niin litkua öljyä


      • fastest
        perään kirjoitti:

        käy GL-4,kai GL-5 käy myös.Täytä kuitenkin hitaasti,että kaikki ilma tulee pois.Kun se tulee yläropusta,niin siellä on silloin sopiva ilmamäärä tyhjää.Öljy on samaa,mitä käytetään autoissa.

        En menisi käyttämään peräöljynä mitään autoöljyä. Veneiden peräöljyt kestävät yleensä paremmin vettä.


    • eki

      ihan tavallista vaihteistoöljyä,se että joku nimeää öljypurkin ei itse öljyä muuta.kyseessä on vaihteisto eli kaksi kolme neljä tai viisi hammasratasta jotka keskenään pyörivät.se että olosuhteet ovat viileät eivät isosti tilannetta muuta.ajattele autoasi(jos on)talvella lunta ja jäätä roiskuu ylt ympäriinsä on kuumaa ja kylmää,itse asiassa perä on helpommissa olosuhteissa vedessä ollessaan.yamaha,mercury,johnson tai evinrude,tohatsu ym. eivät itse valmista öljyä eivätkä määritä öljyn luokitusta.

      • neuvo

        Perämoottorin peräöljy on niin kovan rasituksen alaisena ettei henkilöautojen vaihteistoissa ja tasauspyörästöissä päästä lähellekään vastaavaa. Jos perää kuormitettaisiin täydellä teholla ilmassa, siis ilman veden jäähdyttävää vaikutusta, öljy kiehuisi ja palaisi (hajoaisi kemiallisesti) sekä perän rattaat ja laakerit tuhoutuisivat varsin lyhyessä ajassa. Tästä on paljon kokemuksia niillä jotka ajavat kilpaa hydro- ja kattiluokissa joissa potkuriakseli on ajossa veden pinnan tasolla tai jopa yläpuolella.
        Nykyaikaiset peräöljyt ovat vahvasti EP-lisäaineistettuja hypoidiöljyjä, joissa on myös runsaasti vaahtoutumista ja meriveden korroosiovaikutusta estäviä aineita.
        Perä on niin kallis komponentti korjata tai uusia että peräöljyn laadussa ja vaihdossa pihistely on niitä viimeisiä paikkoja olla säästäväinen. Vaikka olisi miten nuuka persoona niin kamppeistaan kannattaa pitää huolta, ja jos tekee homman itse niin ottaa ensin selville oikeat aineet ja työtavat. Se säästää eniten pitkässä juoksussa.


      • eki
        neuvo kirjoitti:

        Perämoottorin peräöljy on niin kovan rasituksen alaisena ettei henkilöautojen vaihteistoissa ja tasauspyörästöissä päästä lähellekään vastaavaa. Jos perää kuormitettaisiin täydellä teholla ilmassa, siis ilman veden jäähdyttävää vaikutusta, öljy kiehuisi ja palaisi (hajoaisi kemiallisesti) sekä perän rattaat ja laakerit tuhoutuisivat varsin lyhyessä ajassa. Tästä on paljon kokemuksia niillä jotka ajavat kilpaa hydro- ja kattiluokissa joissa potkuriakseli on ajossa veden pinnan tasolla tai jopa yläpuolella.
        Nykyaikaiset peräöljyt ovat vahvasti EP-lisäaineistettuja hypoidiöljyjä, joissa on myös runsaasti vaahtoutumista ja meriveden korroosiovaikutusta estäviä aineita.
        Perä on niin kallis komponentti korjata tai uusia että peräöljyn laadussa ja vaihdossa pihistely on niitä viimeisiä paikkoja olla säästäväinen. Vaikka olisi miten nuuka persoona niin kamppeistaan kannattaa pitää huolta, ja jos tekee homman itse niin ottaa ensin selville oikeat aineet ja työtavat. Se säästää eniten pitkässä juoksussa.

        kaunis vuodatus mutta voit huoleti kaäyttää samaa vaihteistoöljyä perässä kun muissa vaihteistoissa.normaali veneissä tuo laite ei ole ilmassa käytön aikana joten auton perä tai vaihteisto on todella paljon kovemmalla kun veneessä.öljymäärä on pienempi kun auton mutta jäähdytys huomattavasti parempi.moni on ajellu veden ja öljyn sekoituksella koko kesän eikä havainnut mitään poikkeavaa.syksyn huollossa sitten laakerit vaihdettu ja seuraavat 5-10 vuotta ilman ongelmia.kisaveneilijät eivät täältä kysele ainakaan tosissaan öljyjä perään.työtapa tosi helppo,molemmat tulpat auki,öljyt pois,alatulpasta uutta öljyä sisään ja ylätulppa kiinni,ruisku tai tuubi pois ja alatulppa paikalleen.tämä ei normaalioloissa ole tiedettä,formula ja kisakuskit hoitavat omansa.ajatteleppa hiekkamontussa ajelevaa kuormaautoa,muutama litra perässä ei minkäänlaista jäähdytystä ja toimii kesät talvet?


      • PÖYTÄÄN
        eki kirjoitti:

        kaunis vuodatus mutta voit huoleti kaäyttää samaa vaihteistoöljyä perässä kun muissa vaihteistoissa.normaali veneissä tuo laite ei ole ilmassa käytön aikana joten auton perä tai vaihteisto on todella paljon kovemmalla kun veneessä.öljymäärä on pienempi kun auton mutta jäähdytys huomattavasti parempi.moni on ajellu veden ja öljyn sekoituksella koko kesän eikä havainnut mitään poikkeavaa.syksyn huollossa sitten laakerit vaihdettu ja seuraavat 5-10 vuotta ilman ongelmia.kisaveneilijät eivät täältä kysele ainakaan tosissaan öljyjä perään.työtapa tosi helppo,molemmat tulpat auki,öljyt pois,alatulpasta uutta öljyä sisään ja ylätulppa kiinni,ruisku tai tuubi pois ja alatulppa paikalleen.tämä ei normaalioloissa ole tiedettä,formula ja kisakuskit hoitavat omansa.ajatteleppa hiekkamontussa ajelevaa kuormaautoa,muutama litra perässä ei minkäänlaista jäähdytystä ja toimii kesät talvet?

        Eki kirjoitti: "voit huoleti kaäyttää samaa vaihteistoöljyä perässä kun muissa vaihteistoissa"

        Mihinkähän faktoihin tuo väite mahtaa perustua?
        API-luokitus ei yksin takaa riittäviä ominaisuuksia perämoottorikäytössä. Ne on ne muut lisäaineet kuin EP jotka merkitsee tässä yhteydessä.

        Eki kirjoitti: "moni on ajellu veden ja öljyn sekoituksella koko kesän eikä havainnut mitään poikkeavaa. syksyn huollossa sitten laakerit vaihdettu..."

        Mietis nyt itsekin mitä juuri kirjoitit. Vettä peräöljyssä ei pane merkille ellei sitä tarkista, tai stefat vuoda niin paljon että vesi tunkee öljyt ulos perästä. Jos käytössä oli oikeaa perämoottorin peräöljyä niin ne on tehty sietämään jopa 10 % suuruusluokkaa olevia merivesipitoisuuksia ja silti ne hoitaa hommansa. Ja perän laakeriremppa ei ole mikään syksyn huoltotoimenpide, mutta saattaa hyvinkin olla edessä jos vuotavaan perään pannaan jotain muuta kuin oikeaa ja moottorivalmistajan speksit täyttävää peräöljyä. Yleensä siinä vaiheessa kun remppatarve indikoi itsestään perästä on menneet jo rattaatkin vaihtokuntoon väärän hammaskontaktin vuoksi. Ja nyt en puhu mistään kirnupiimähämmentimen kokoisista prutkuista vaan kunnon perämoottoreista.

        Aiemmin eki kirjoitti: " ...vaihteisto eli kaksi kolme neljä tai viisi hammasratasta jotka keskenään pyörivät..."

        Ei anna kovin mairittelevaa kuvaa asiantuntemuksestasi kun et tunnu olevan varma montako ratasta normiperämoottorin perässä on.

        Minun pointtini asiassa lienee nyt tullut selväksi. Kukin uskokoon ketä ja mitä tahtoo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5564
    2. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4900
    3. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2814
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2374
    5. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2078
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2028
    7. En ole koskaan kokenut

      Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1611
    9. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1512
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1489
    Aihe