Miten teillä muilla on mennyt eka neuvolakäynti? Mulle jäi vähän huono kokemus siitä sen takia et ku siellä kyseltiin alkoholin käytöstä ennen raskautta. Täytin sellasen lapun siitä, josta määräyty audit-pisteet. No mulle tuli sit pistemääräks yli sen suositusten, joten se ehdotti et saaks se laittaa mulle lähetteen äitipolille. Et siellä ne sit valistais mua alkoholin käytöstä yms. Siis toihan on ihan perseestä, miten jotkut nuoruuden villit vuodet voi vaikuttaa johonkin raskauteen. Sanoin siellä etten aio juoda mitään raskausaikana, mut sekään ei riittäny. Mulle ainakin on itsestäänselvyys se et silloin EI juoda. Onks teillä muilla ollut tollasia kyselyitä ja jos on ni ootteko joutunu johonkin valistukseen?
Loukkaava neuvolakäynti....
37
5347
Vastaukset
- ole siellä käydä.
Haistata paskat.
- rv30
Kuulostaa vähän siltä, että sun rehellisyydestä rangaistaan. Mää täytin itse ton kyseisen kyselyn edellisen vuoden alkoholinkäytön perusteella. Lomake ois näyttäny erilaiselta jos oisin pohdiskellu aikaisempia aikoja. Eipä tuolla menneellä tulisi olla suuri merkitys raskauden editymisen kannalta, jos alkoholipolitiikka on tiukka raskaus- ja imetysaikana. Toiset neuvolat suhtautuu lievemmin raskauden aikaiseenkin pienen alkoholinkäyttöön. Älä ota turhan vakavasti tuota passitusta äitipolille. Todennäköisesti neuvolantätisi oli konservatiivisimmasta päästä eikä ihan aatellu loppuun asti. Jos kaikki olisi yhtä rehellisiä kyselyssä kuin sinä, voisi passitus tulla useammalle jos neuvolassa suhtaudutaan menneeseen samalla tavalla. Onnellista odotusta sulle. Älä ressaa suotta!
- eka neuvola
Täytin samaisen lappusen ja sit oli joku huumekysely myös. Teki mieli piruuttaan laittaa, että käytän ihan hirveesti ja kaikkia. Törkeintä musta oli se, että tivattiin miehen ruokatottumuksia, alkoholinkäyttöä ym., niin kuin niillä nyt olisi jotain tekemistä mahassani kasvavaan sikiöön. Odotin valituksia, kun mies on töissä klo 21:30 asti ja meillä päivällinen syödään vasta siinä 22:30, mutta tein heti selväksi, että esim. leipää meillä syödään niin vähän, että joudun sitä muutenkin pakastamaan enkä taatusti rupea ostamaan monenlaisia, kun mieheni ei tummaa leipää syö ollenkaan, ulkomaalainen kun on.
Loukkaavinta oli se, että täti alkoi kyselemään sukunimestäni, mistä se tulee ja katseli papereista, kuinkas pitkään ollaan oltu naimisissa. Sitten tuli vähän halventavaan sävyyn ihmetystä, että tämä ei ookaan ihan uusi suhde. Tuli pakostakin tunne, että täti pitää ulkomaalaisia isiä epäluotettavina, vaikka asun alueella, jossa vähintään 50 % asukasmäärästä on ulkomaalaisia ja kaikki suomalaiset jotain laitapuolen kulkijoita. Tuli heti olo, että eipä ainakaan haluaisi olla yksinäinen äiti siellä neuvolassa, varsinkaan jos oisi vielä isästäkin epäselvyyttä.
Kun se vielä alkoi esittelemään perhevalmennuskursseja ym., niin teki mieli sanoa ihan suoraan, että miten ja mihin kuvittelet valmentavas ihmistä, jonka kulttuurista et tiedä yhtään mitään, että meillä ei ole todellakaan tarkotus suomalaistaa perhe-elämää vain raskauden takia. - poiskin
eka neuvola kirjoitti:
Täytin samaisen lappusen ja sit oli joku huumekysely myös. Teki mieli piruuttaan laittaa, että käytän ihan hirveesti ja kaikkia. Törkeintä musta oli se, että tivattiin miehen ruokatottumuksia, alkoholinkäyttöä ym., niin kuin niillä nyt olisi jotain tekemistä mahassani kasvavaan sikiöön. Odotin valituksia, kun mies on töissä klo 21:30 asti ja meillä päivällinen syödään vasta siinä 22:30, mutta tein heti selväksi, että esim. leipää meillä syödään niin vähän, että joudun sitä muutenkin pakastamaan enkä taatusti rupea ostamaan monenlaisia, kun mieheni ei tummaa leipää syö ollenkaan, ulkomaalainen kun on.
Loukkaavinta oli se, että täti alkoi kyselemään sukunimestäni, mistä se tulee ja katseli papereista, kuinkas pitkään ollaan oltu naimisissa. Sitten tuli vähän halventavaan sävyyn ihmetystä, että tämä ei ookaan ihan uusi suhde. Tuli pakostakin tunne, että täti pitää ulkomaalaisia isiä epäluotettavina, vaikka asun alueella, jossa vähintään 50 % asukasmäärästä on ulkomaalaisia ja kaikki suomalaiset jotain laitapuolen kulkijoita. Tuli heti olo, että eipä ainakaan haluaisi olla yksinäinen äiti siellä neuvolassa, varsinkaan jos oisi vielä isästäkin epäselvyyttä.
Kun se vielä alkoi esittelemään perhevalmennuskursseja ym., niin teki mieli sanoa ihan suoraan, että miten ja mihin kuvittelet valmentavas ihmistä, jonka kulttuurista et tiedä yhtään mitään, että meillä ei ole todellakaan tarkotus suomalaistaa perhe-elämää vain raskauden takia."Loukkaavinta oli se, että täti alkoi kyselemään sukunimestäni, mistä se tulee ja katseli papereista, kuinkas pitkään ollaan oltu naimisissa. Sitten tuli vähän halventavaan sävyyn ihmetystä, että tämä ei ookaan ihan uusi suhde. Tuli pakostakin tunne, että täti pitää ulkomaalaisia isiä epäluotettavina, vaikka asun alueella, jossa vähintään 50 % asukasmäärästä on ulkomaalaisia ja kaikki suomalaiset jotain laitapuolen kulkijoita."
Ootko ihan varma, että et vain kuvitellut tuota kaikkea äänensävyä yms, mitä pidit loukkaavana? Sinulla on kaikesta päätellen aikamoisen "piikit pystyssä"-asenne tuon ulkolaisen miehesi takia ja siksi näet kummituksia siellä, missä niitä ei ole. - onko
poiskin kirjoitti:
"Loukkaavinta oli se, että täti alkoi kyselemään sukunimestäni, mistä se tulee ja katseli papereista, kuinkas pitkään ollaan oltu naimisissa. Sitten tuli vähän halventavaan sävyyn ihmetystä, että tämä ei ookaan ihan uusi suhde. Tuli pakostakin tunne, että täti pitää ulkomaalaisia isiä epäluotettavina, vaikka asun alueella, jossa vähintään 50 % asukasmäärästä on ulkomaalaisia ja kaikki suomalaiset jotain laitapuolen kulkijoita."
Ootko ihan varma, että et vain kuvitellut tuota kaikkea äänensävyä yms, mitä pidit loukkaavana? Sinulla on kaikesta päätellen aikamoisen "piikit pystyssä"-asenne tuon ulkolaisen miehesi takia ja siksi näet kummituksia siellä, missä niitä ei ole.uusi suhde, vanha suhde vai suhdetta ollenkaan. Parisuhde osataan hoitaa kotona eikä tarvita siihen kolmatta pyörää. Yleensä joku perhevalmennuksen parisuhdeosio on mun mielestä aivan outoo. Mutta eipä onneksi ole tultu meille edes esittämään.
- Äippä-76
Juup minäkin täytin kaavakkeen.
No mulla tais tulla vaan 1 piste...
Juttelin neuvolatädin kanssa asiasta lähinnä mitä tällä haetaan jne.
Ymmärsin asian, niin että näkevät millaisiin perheisiin lapset syntyvät tms. En oikeen osaa selittää, mut varmaan hoksaat.
Esim. jos perheen isi on alkoholisti, niin se vaikuttaa myös sinun hyvinvointiisi ilman muuta, vaikkei muuten olekaan isä "kytkettynä" vauvaan odotusaikana.
Mutta tuon asian olisi täti vounut ystävällisemmin tuoda esille ja ehdottaa käyntiä siellä polilla, ei käskeä.
Tuollainen pakotus asenne nostattaa ilman muuta karvat pystyyn varmasti jokaisellla ainakin ko. asiassa.
Jos olet nuori, niin ehkä olettaai että tällainen sinulle tarpeen tai tiedäthän mitä monesti nuorista odottavista ajatellaan...
Toisaalta neuvolassa koittavat päästä "tuntemaan" äidit yksilöinä koska jokaisen raskaus on erillainen jne.
Pystyvät sitä kautta sitten mahdollisesti ohjaamaan.
Eli jätä ihan omaan arvoon tätin kommentti :)
Sanot vaan, että joo joo.
Jatkossa muutenkin monesti lapsen kanssa, kun käy neuvolassa ja kyselevät teetkö niin ja niin ja oletko jo antanut, niin joo joo on kaikista paras ja "kaikkia" osapuolia miellyttävä vastaus (tietysti ihan oman harkinnan mukaan, ei kuitenkaan aina kannata valehdellakaan) :D
Tietenkin jos yhtään auttaa, niin voisithan sanoa testistä, että vastasit kysymyksiin monen vuoden takaa eli pitemmältä ajalta kuin 1vuosi ennen raskautta ;)
Kaavakkeeseenhan piti laittaa ainoastaan vuosi ennen raskautta koskevaa aikaa.
Nauti raskaudestasi! :)- Pettynyt!
Nii no kyl se sanokin mulle siitä sit ku näki varmaan et mua jäi vaivaamaan se. Se selitti vaan sitä et ku niillä on tietyt suositukset ja johonkin on vedettävä raja, mut sen selittelyistä huolimatta mietin sit sitä koko ajan. Ja mun pitää nyt sit seuraavalla lääkärikäynnillä keskustella lääkärin kanssa siitä et onko mun tarpeellista mennä sinne polille vai ei. Jotenkin tuntuu niin tyhmältä tollanen kaikille vakuuttelu. Ja sit tosta miehen juomisesta, kerroin sinne sen mitä se oli ennen raskautta, mut raskauden aikana mun mies ei aio juoda, koska mäkään en juo. Ni siinäki on tyhmää olettaa et isä jatkaa sitä touhua mitä meillä oli aikasemmin. Mun ikä on siis 21 ja mies on 26. Mut kaipa tää tästä, mut jos oisin tienny tollasesta kyselystä ni oisin valehdellu.
- Joo...
Mä olisin menettänyt hermoni ihan totaalisesti!!! Oon itse vissiin täyttäny myös keseisen lappusen ja myöskin rastit tuli monessa kohtaa sinne "pahemmalle" puolella. Mutta eihän se nyt jumalauta tarkota sitä jos sä oot ennen raskautta vetäny baari-iltoina enemmän ku lääkäri määrää, että sä tissuttelet tai kännäät myös raskausaikana. Mä myös vedin ennen raskautta jumalattomat määrät röökiä, nyt ei tulis pieneen mieleen!!! Saakeli mikä ÄMMÄ, voimia sulle loppuajaksi neuvolakäynneille... ja todellakaan sun ei tarvi mennä sinne äitipolille. Toisaalta tollanen muija voi saada vaan lisä potkua siitä, vetää johtopäätöksen että sulla on joku ongelma kun et sinne suostu meneen, ahistava juttu!! :(
- Hanna
Totuus on (vaikka kuinka suututtaisi), että arviolta 10% aikuisikäisistä suomalaisista on alkoholisteja eli alkoholista fyysisesti ja henkisesti riippuvaisia. Ongelma voi olla, vaikkei rappiolla olekaan. Suurkuluttajia on vielä enemmän.
Todennäköisesti alkoholinkulutuksesi on ollut liian runsasta ja fyysinen riippuvuus on voinut syntyä. Naisille tämä riippuvuus syntyy huomattavasti nopeammin kuin miehille, ja sitä nopeammin mitä nuorempana aloittaa suurkulutuksen.
Mistä tiedät, että pääset yksinäsi irti alkoholista? Alkoholin suurkulutus aiheuttaa pysyviä muutoksia aivoissasi yllättävän nopeasti. Entä jos oletkin ilman alkoholia raskautesi ajan, mutta lapsesi jää kuitenkin perheeseen tämän ajan jälkeen. Oletko sinä ja miehesi valmiita muuttamaan pysyvästi tottumuksianne.
Alkoholi aiheuttaa valtavat vahingot suomalaisissa perheissä sekä sosiaalisesti, henkisesti että fyysisestikin. On vain hyvä, että neuvola ohjaa alkoholin suurkäyttäjät valistukseen. Jotakin on tehtävä, koska alkoholistien määrän on arvioitu nousevan 20% seuraavan 20 vuoden sisällä.
Onnea kuitenkin odotukseesi ja uutta raitista elämää!
- kyse?
Minä en ole koskaan missään raskaudessa täytellyt mitään tuollaisia lappuja. Neuvolakorttia varten täti kysyi alkoholinkäytöstä ennen raskautta ja raskauden aikana. Sitten vain ruksi kohtaan, ei käytä alkoholia (raskauden aikana siis). Ja asia on ollut sillä selvä, koskaan sen jälkeen ei noihin asioihin neuvolassa ole palattu. Olisiko tämä siis vain joissakin neuvoloissa käytössä. Varmastikin tarkoitus on kartoittaa riskiryhmät, alkoholivaurioisia lapsia kun syntyy vuosittain liikaa. Mutta en tiedä sitten miten tehokas menetelmä tuo on. Tulee juuri noita turhia loukkaantumisia... Mutta kyseessä on kuitenkin perusajatuksena se, että alkoholin käytöstä puhutaan avoimesti.
- Äippä-76
Kysely on päihteiden käytöstä odottavalle perheelle.
Kartoitetaan päihteiden käyttöä.
Lomake täytetään myös puolison kanssa hänen omasta päihteiden käytöstä.
Alkoholin riskikulutus tämän testin pistemäärien mukaan:
0-7p. alhainen. 8-13p. kohonnut, viite suurkulutuksesta. 14-25p. korkea, mahdollinen alkoholiriippuvuus. 26-40p. hyvin korkea. Maksimi pisteet siis 40.
Äitiyspoliklinikalle lähettämisen kriteerit (koskee molempia vanhempia):
-Audit-lomakkeen pisteitä naisella 8 tai enemmän, miehellä pisteitä 10 tai enemmän.
-Huumeiden, lääkkeiden tai muiden korvikkeiden käyttö tai kokeilu raskautta edeltävän vuoden aikana.
-Pidempiaikainen alkoholin, huumeiden, lääkkeiden tai korvikkeiden käyttö ennen raskautta.
-Alkoholin, huumeiden, lääkkeiden tai muiden korvikkeiden käyttö/kokeilu raskauden aikana.
-Yksikin suonensisäisten huumeiden kokeilu ennen raskautta.
-Lähete terveydenhoitajan/lääkärin oman harkinnan mukaan: esim. asiakkaan oma toive päästä äitiyspoliklinikalle päihdeasioiden puitteissa.
Oli sitten suora kopio kaavakkeesta :)
Jäänyt viemättä miehen kaavake (varmaan luulevat neuvolassa, että salataan miehen juopottelu) :) - Hanna
"Tulee juuri noita turhia loukkaantumisia... Mutta kyseessä on kuitenkin perusajatuksena se, että alkoholin käytöstä puhutaan avoimesti."
Alkoholistin tunnistaa siitä, että tämä loukkaantuu huomautuksista ja varoituksista.
Suurkuluttaja kiittää neuvosta,ja pyrkii toimimaan näiden mukaan. Alkoholisti keksii kaikki keinot kieltääkseen ja salatakseen ongelmansa muilta ja itseltään.
- Minä
Mä en taasen ole tällaisesta lappusesta kuullutkaan.
Olen kyllä sitä mieltä, että kannattaa jättää tuollainen aivan omaan arvoonsa. Ymmärrän toki, että olet huolestunut ja varsinkin kun jo ekasta neuvolakäynnistä jäi paha maku suuhun ni ei varmasti tunnu kivalta!
Minä en kyllä sinuna menisi sinne äippäpolille, tuohan on jo kerrassaan naurettavaa ja kun tiedät ettet tasan tarkkaan juo raskausaikana... Jos mäkin olisin joutunu kyseisen lapun täyttään tai kaikki kaverini joilla on lapsia, olisimme tehneet polille kyllä pitkät jonot...!- Hanna
Entäs sitten kun lapsi on syntynyt? Onko hyvä kasvaa alkoholisti- tai suurkuluttajaperheessä? Lasinen lapsuus on kymmenien tuhansien lapsien kohtalo tässä maassa.
- Pettynyt!
Hanna kirjoitti:
Entäs sitten kun lapsi on syntynyt? Onko hyvä kasvaa alkoholisti- tai suurkuluttajaperheessä? Lasinen lapsuus on kymmenien tuhansien lapsien kohtalo tässä maassa.
Mulla ei todellakaan ole mitään alkoholiongelmaa. Enkä yritä kieltää mitään, loukkaannuin vain siitä et syytellään turhaan asioista, jotka ei pidä paikkaansa. Mun juominen on ollut ennen raskautta sitä et joskus oon saattanu juoda 2 krt/kk, mut osasin kyl pitää muutaman kuukaudenkin kestäviä taukoja, samoin mieheni. Ja olen kyllä seurannut muutaman läheisen ihmisen alkoholismia, ja mä en todellakaan kuulu niihin ihmisiin. Ja jos kuvittelet et mä meinaan heti synnytyssalista lähtee ryyppäämään, ni sekään ei todellakaan ole aikomus. Tiedän kyllä mitä lapsi tuo mukanaan ja olen jo asennoitunut siihen, että nuoruusvuoteni riennot on nyt vietetty. Tiesin sen ennen raskautta ja siksi otinkin siitä ajasta vielä kaiken irti. Tarkoitan vain sitä, että olen aikuinen ihminen ja osaan kyllä vetää rajat asioihin. Eikä kaikki nuoret ole samanlaisia, joten ei pidä yleistää.
- minä
Oletko varma nyt sitten ettei hän juo,vai loukkaantuiko hän kun sattui arkaan paikkaan...juoppoja äitejä on oikeasti...
- mä vaan
minä kirjoitti:
Oletko varma nyt sitten ettei hän juo,vai loukkaantuiko hän kun sattui arkaan paikkaan...juoppoja äitejä on oikeasti...
Juoppoja äitejä saattaa olla, mut mä en ainakaan kuulu niihin. Ja mulle on sanottu sitä et musta tulee hyvä äiti ku en juo niin paljon. Mut eipä mun sua tarvii vakuuttaa, mulle on pääasia ku mun mies ja läheiset tietää totuuden. Eikä mua oo ikinä juoppona edes pidetty.
- Nemi
itse kyseistä lappua täyttänyt kun neuvolatädin mielestä oli hauskempi kysyä kysymykset minulta ja ite laittaa rastit ruutuihin..
Mutta aika reippaasti kyllä valehtelin koska tiesin mitä seuraa jos vastaa rehellisesti, (isot tytöt on kertonut..) varsinkin kun ite olin baarissa töissä (nykyään erityisäitiysrahoilla) ja siellä tuli istuttua melko ahkerasti töitten jälkeen ja vapaa-aikana.. - maalaisjärki tallessa
itse olin raskaana 2002-2003 jolloin ei ollut ainakaan täällä päin koko lomaketta. Kysyttiin pelkästään "sinähän et tietenkään juo raskausaikana alkoholia" ja homma oli siinä. Nyt hyvä ystäväni on raskaana ja hän esitteli minulle tämän alkoholikysely lomakkeen. Voi herran jumala kuinka tarkasti siinä kaikki kysytään!!!
Itse ainakin tiedän sen tosiasian, että aika monet äidit (varmaankin itseni mukaanlukien) ovat olleet melkoisia bilehileitä ennen raskautta, mutta raskausajan ovat tottakai olleet ilman viinaa. Kannattaa varmaan hieman kaunistella totuutta, jos on ollut reippaammin alkoholia ottava ennen raskautta. Aniharvat äidit todella tarvitsevat jotain vieroitushoitoa raskaana ollessaan, joka kai on koko kyselyn pointtina. Neuvolatädit kai ajattelevat, että 9 kuukautta on liian pitkä aika pystyä olemaan selvin päin, jos on ennen juonut vaikka kerran pari kuussa.
Mulla on itellä sellainen loukkaava kokemus erään lääkärin taholta. Muutin avomieheni kanssa kaupungista toiseen kaupunkiin raskausaikana. Eräs lääkäri sitten totesi erittäin koppavalla äänen sävyllä, että vieläkö meinaatte muuttaa paikasta toiseen ennen lapsen syntymää. Todella omituisesti sanottu, koska olemme alusta asti viihtyneet täällä mihin muutimme raskausaikana, emmekä ole muuttamassa vielä nytkään- ihan hirveätä...
Loukkaavaa..Mulle neuvolantäti sanoi päivää sen sijaan että sanoi HYVÄÄ PÄIVÄÄ...Vieläkin vituttaa,vaikka 10 vuotta jo tapauksesta...
- Riikka
Mua ärsyttää todella paljon kun neuvollan ämmä kyseli niitä alkoholi ym juttuja ja kun kysyi huumeista ennen raskautta niin minä kysyin että millä aika välillä, no ämmä sitten sanoi että onko jossain vaiheessa ollut käyttöä johon sanoin että olen noin 4 vuotta sitten polttanut muutaman kerran pilveä. No sitten vasta kotona tajusin että se saamarin ämmä oli kirjoittanut neuvola korttiini että huumeiden käyttäjä ennen raskautta.
Kyllä on inhottava olo kun jostain 4 vuoden takaisista muutamasta henkäyksestä pitää kortissa toitottaa. Nyt ei voi neuvola korttia näyttää kenellekkään tutulle kun kun sen perusteella saa kuvan että olisin narkomaani. Kun kyllä on 100% varmaa ettei 4 vuoden takaisesta muutamasta henkosista ole mitään vaikutuksia tähän raskauteen.
Lisäksi ei meinannut millään uskoa että ei tulisi mieleenkään ottaa alkoholia raskauden aikana.- tympäisee
Mulla kans harmittaa tosissaan, kun äitiyskorttiin oli laitettu merkintä, kannabiksen käytöstä ennen raskautta, vaikka olen vain muutaman kerran kokeillut. Kiva kun ei voi nyt esim äidille näyttää korttia kun se heti luulee että mä oon joku narkkari. Aateltiin miehen kans kuitenkin käydä siellä polilla, niin näkeepähän siellä ainakin että ei käytetä mitään. Koko raskausaikana en ole ottanut hörppyäkään alkoholia tai savuakaan huumeita. Aattelin seuraavalla neuvolakerralla ottaa puheeksi että tämä korttiasia vaivaa, josko ne antais uuden kortin.
- täällä
työkseni täytätän potilaillani audit-kaavaketta, kylläkin tuolla psykiatrian puolella. Ne 8 pistettä tulee siinä hurjan helposti normaaleilla tavoilla. Sen onkin lähinnä tarkoitus toimia puheeksi ottamisen välineenä. Mutta kysely edustaa pikkuista osuutta totuudesta - jos pisteitä tulee 8 tai yli, ammattitaitoinen työntekijä katsoo potilaan kokonaisuutta, ei niitä pisteitä. Eli voi sanoa esim. "tästä tulikin nyt sellaisia pisteitä että kysyn muutaman kysymyksen lisää" jne. JA SITTEN SAATUJEN VASTAUKSIEN, HABITUKSEN JA INTUITION YM perusteella mietitään kokonaisuutta!!!
Itselläni ekalla neuvolakäynnillä terkkari kysyi, että onko alkoholin käyttöni normaalia? Vastasin, että kyllä. Hän tarkensi että onko käyttö joka viikkoista, josta aloin ihmetellä että se ei mielestäni ole perheen äidin normaalin käytön määrä! Siis käytän 2-3 krt/vuosi, siinä kyllä vielä varaa lisätä, niin ja toki vähentääkin.
Kiinnostaa kyllä oliko terkkarisi nuori, innokas, vailla kykyä olla luova ja joustava? Onhan toi rahakysymyskin laittaa erikoissairaanhoitoon!!! Ei kivaa, mutta ilmeisesti ohjeiden tiukkaa tuijottamista.- Pettynyt!
Terkkari oli näöltään ainakin aika nuori n. 25-30-vuotias. Hän ei kyllä kysynyt minulta mitään lisäkysymyksiä. Mukana oli myös alan opiskelija kuuntelemassa, et en sit tiiä oliko siinä sellasta pätemisen meininkiä vai mitä. Ja vaikka sanoin etten aio juoda mitään raskausaikana, niin terkkari vaan sano et on hyvä et oon pohtinu asiaa, mut ei tuntunu uskovan ettei se jää pelkkään pohtimiseen.
- rv 27
Pettynyt! kirjoitti:
Terkkari oli näöltään ainakin aika nuori n. 25-30-vuotias. Hän ei kyllä kysynyt minulta mitään lisäkysymyksiä. Mukana oli myös alan opiskelija kuuntelemassa, et en sit tiiä oliko siinä sellasta pätemisen meininkiä vai mitä. Ja vaikka sanoin etten aio juoda mitään raskausaikana, niin terkkari vaan sano et on hyvä et oon pohtinu asiaa, mut ei tuntunu uskovan ettei se jää pelkkään pohtimiseen.
Audit-kyselyllä kartoitetaan mahdollista alkoholiongelmaa ja sen vakavuutta.
Tarkoitus on hyvä: Luonnollisestikaan ei riitä, että äiti on raskausajan juomatta. Rankka juominen ei voi jatkua myöskään lapsen synnyttyä; ei isän eikä äidin kohdalla.
Testin toimivuudesta voi olla montaa mieltä. Sanoisinpa jopa niin, että oikea alkoholisti varmimmin valehtelee testiä tehdessään; hänhän on salailun ammattilainen. Rehelliset vastaukset tulevat enemmänkin ihmisiltä, joilla ei alkoholiongelmaa ole.
Onnea raskauteen ja vauva-aikaan teille :) - Pettynyt!
rv 27 kirjoitti:
Audit-kyselyllä kartoitetaan mahdollista alkoholiongelmaa ja sen vakavuutta.
Tarkoitus on hyvä: Luonnollisestikaan ei riitä, että äiti on raskausajan juomatta. Rankka juominen ei voi jatkua myöskään lapsen synnyttyä; ei isän eikä äidin kohdalla.
Testin toimivuudesta voi olla montaa mieltä. Sanoisinpa jopa niin, että oikea alkoholisti varmimmin valehtelee testiä tehdessään; hänhän on salailun ammattilainen. Rehelliset vastaukset tulevat enemmänkin ihmisiltä, joilla ei alkoholiongelmaa ole.
Onnea raskauteen ja vauva-aikaan teille :)Niin halusin vain selventää vielä sen, että aikomukseni ei ole aloittaa juomista myöskään raskauden jälkeen (niin kuin tuolla aikaisemmin kerroin). En olisi muuten lasta alkanut tekemään jos en olisi valmis tähän kaikkeen. Haluan tarjota tulevalle lapselleni ihanan ja onnellisen lapsuuden ilman kärsimystä aikuisten alkoholin käytöstä. Olen myös itse saanut viettää tällaisen lapsuuden ja saan kiittää siitä vanhempiani. Mutta se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että pitäisi olla täysin absolutisti, kohtuudella kaikkea.
- ko. testin
En minä viitsinyt kertoa rehellisesti niistä käyttämistäni määristä. Viilasin alakanttiin suurimman osan. En ole todellakaan suurkuluttaja, mutta esim. kerta-annos voi mennä joskus selkeästi rajojen yli, mutta isoja kerta-annoksia ei vain ota oikeasti kovinkaan usein.
Eli: sinä olet kärsinyt rehellisyydestä. Useimmat varmastikin tekevät samaa kuin minäkin, mikä tietysti vaikuttaa siihen, ettei ne raja-arvotkaan siitä pahemmin muutu.
Ne vanhat tantat ei oikein ymmärrä nykyistä nuorten alkoholikulttuuria. Toki onhan se riski, että meidän sukupolvesta tulee varmaan löytymään yhä enemmän alkoholisteja kuin ennen, mutta ne raja-arvot on oikeasti ihan järkyttävän matalat. - voi hyvä tavaton
Kylläpäs on paljon nokkiinsa ottaneita mammoja vai ämmiäkö tekin olette.Ikävä kyllä nykyään on järkyttävän paljon huumeiden käyttäjiä,alkoholisteiksi luettavia ,ja ylipainoisia odottajia..Ja jokainen heistäkin kieltää ottaneensa mitään,,,Se joka ei käytä ei pitäisi kyselyistä suuttua,,ikävä kyllä neuvolassa ajatellaan myös sitä syntyvää ihmistäkin,,,Ja niitä äitejä jotka käyttävät huumeita ja alkoa yritetään ohjata oikealle tielle.Monesti siinä epäonnistuen...hekin kun sanovat" että en oo mittään ottanu"..
Eihän neuvolaan ole pakoitettu ketään menemään jos se niin vaikealta tuntuu,pakko on vain kuolla tässä elämässä...- hölmönä
sinä ja neuvolatädit uskotte, että joku narkkari tai rapajuoppo auliisti kertoo ongelmastaan, kun siitä noin nätisti kysytään. Huumeet ja viinankäyttöhän näkyy kokeissa, jos niitä kokeita tehdään. Eli miksi ei vain tehdä huumetestiä äidille samalla lailla kuin ne testaa HIV- ja hepatiittivasta-aineet verestä. Säästyisi paljon paperia ja pahoja mieliä.
- ämmä
hölmönä kirjoitti:
sinä ja neuvolatädit uskotte, että joku narkkari tai rapajuoppo auliisti kertoo ongelmastaan, kun siitä noin nätisti kysytään. Huumeet ja viinankäyttöhän näkyy kokeissa, jos niitä kokeita tehdään. Eli miksi ei vain tehdä huumetestiä äidille samalla lailla kuin ne testaa HIV- ja hepatiittivasta-aineet verestä. Säästyisi paljon paperia ja pahoja mieliä.
Parempi laittaa vain oikein tai väärin kohtaan merkki,niin typeriä näköjään odottajat ovat.Jo tuo kielenkäyttökin saa toivomaan että tulisi heille keskenmeno ,niin tulisi muuta ajattelemisen aihetta...
- ämmiä ja..
hölmönä kirjoitti:
Parempi laittaa vain oikein tai väärin kohtaan merkki,niin typeriä näköjään odottajat ovat.Jo tuo kielenkäyttökin saa toivomaan että tulisi heille keskenmeno ,niin tulisi muuta ajattelemisen aihetta...Jos neuvolanhoitajaa kutsuu ämmäksi,niin ei kai sitten voi valittaa vaikka neuvolantäti sanoo odottajaa vaikka vitun lutkaksi,vai...
- itselleen
ämmiä ja.. kirjoitti:
Parempi laittaa vain oikein tai väärin kohtaan merkki,niin typeriä näköjään odottajat ovat.Jo tuo kielenkäyttökin saa toivomaan että tulisi heille keskenmeno ,niin tulisi muuta ajattelemisen aihetta...Jos neuvolanhoitajaa kutsuu ämmäksi,niin ei kai sitten voi valittaa vaikka neuvolantäti sanoo odottajaa vaikka vitun lutkaksi,vai...
että jos et kestä totuutta, niin mene pois. Ja ihan vain tiedoksi, niin toivo mitä tykkäät, mun raskaus on jo niin pitkällä, että vauva säilyy hengissä ilman tehohoitoakin. Entä omasi? Jos oikeen kovasti sitä keskenmenoa toivoo... Mene hoitoon!
- Pro neuvola
En ymmärrä reaktiotasi. Vaikka itse et juokaan raskauden aikana (uskon sinua) niin moni äiti juo. Mielestäni suomalainen terveydenhoitojärjestelmä on todella hyvä neuvolan osalta. Parempi olla ylivarovainen kuin päinvastoin. Kysykääpäs mielipidettä alkoholistien sairailta lapsilta...
Nyt esikoisen synnytettyäni olen ihan mykistynyt neuvolatoiminnasta ja samoin synnytyssairaalasta, miten meillä Suomessa voikin olla kaikki niin hyvin?!
T: Paljon köyhiä maita kiertänyt - minä
On OIkeasti
- tavoitetaanko
ne juopot tollasella kyselylomakkeella? Jo tämä otanta tässä osoittaa, että kohtuukäyttäjätkin kaunistelevat totuutta ja ongelmakäyttäjä ei taatusti kerro ongelmastaan. Mitä siis tuo kysely hyödyttää? Äidit pitäisi testata tai sitten jättää koko kysely.
Eniten mua ihmetyttää kuitenkin se, että mulle lyötiin lomake kouraan, jossa kyseltiin mun miehen RUOKAtottumuksia. Siis mitä syö ja mihin aikaan. Kellonaika, määrä, syökös leipää ja mitä merkkiä, montako siivua.. mitä juustoa ja kuinkas paljon...
Haloo, mitä sil o merkitystä mitä syö ja mihin aikaan, minun sisällänihän se skidi kasvaa!
- rv 22+1
saan ilmeisesti olla onnellinen kun mulla on käynyt niin hyvä säkä terkkareitten suhteen. täytin samaisen lapun ja aika pahalta näytti kun itse sitä katselin. aika rankasti olen nimittäin alkoholia ennen raskautta käyttänyt. useamman kerran viikossa humalaan asti. neuvolassa sanoin, etten aio raskausaikana juoda ja minua uskottiin enkä ole juonutkaan paitsi viikolla 18 yhden oluen. kun kärsin masennuksesta pari kuukautta sitten ja sanoin neuvolassa, että tekis mieli vaan vetää lärvit, terkkari kysyi tunnenko tarvitsevani apua siihen viinanhimoon. kun sanoin, että en siihen, mutta masennukseen ja että varasin jo ajan psykologille, hän kannusti ja sanoi, että tosi hyvä kun uskallan kertoa mitä todellisuudessa ajattelen.
ensimmäinen terkkari kysyi huumeista silloin ekalla kerralla ja kun sanoin, että joskus, noin pari kertaa vuodessa olen pilveä poltellut (ja pari kertaa kovempia kokeillut vuosia sitten) jos on tarjottu (enkä aio raskauden aikana), niin hän sanoi, ettei merkitse sitä neuvolakorttiin, ettei tule mitään väärinkäsityksiä. kyllä mustakin terkkari tekee virheen jos ei katso kokonaisuutta ja alkaa turhaan äitiä epäilemään ja syyttelemään. tottakai on tärkeämpää saada alkoholin väärinkäyttäjät esiin kuin yrittää olla ketään loukkaamatta, mutta en kyllä ymmärrä millä perusteella jotkut sitten ovat saaneet osakseen niin hyökkäävän kohtelun. sanokaa suorat sanat vaan jos tuntuu, että ovat neuvolassa kohtuuttomia. eivät sitten ehkä pahota jonkun toisen äidin mieltä. ei alkoholismia voida pelkästään tollasella kyselyllä diagnosoida. esim. opiskelijoistahan (itse mukaan luettuna) varmaan suurin osa olisi silloin alkoholisteja. ja kuitenkin ainakaan itselleni ei tulisi mieleenkään vaarantaa vauvan terveyttä alkoholilla, tupakalla, huumeilla tms. - Tuulia
Saman testin ne tekee jokaiselle siellä ja siitä kyllä saa helposti "yli menevät pisteet".
En mäkän ymmärrä, että miten se raskauteen liittyy, koska tällä htkellä pisteet olis nolla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793