Bensan määrä tankissa

Talven yli

Kysymys varmaankin herättää tunteita mutta kysytään kuitenkin.

Kuinka paljon jätätte bensaa (sama kai osittain pätee dieseliinkin) tankkiin talvisäilytyksen ajaksi? Kyseltyäni tutuiltani tavat eroavat laidasta laitaan:

1.Otetaan lapolla viimeisetkin pisarat tankista pois sekä kaikki tankkiin johtavat putket teipataan umpeen. Ongelmana että kondensiolle jää tilaa jyllätä ja vettä hiukan tankissa keväällä.

2. Täytetään tankki syksyllä melkein täyteen ja stabilointiaine sekaan. Keväällä sitten tuoretta bensaa joukkoon joilloin höyrystyminen käynnistyy uudelleen. Ongelmana ettei nyky bensa mukamas säily 3 kk enempää täysin kelvollisena.

Tapaan vaikuttaa myös onko kaasarikone (ei niin ronkeli) vai ruisku kysessä.

Mitenkäs arvon fooruni hoitelee tämän asian omissa veneissään?

15

7359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osku

      herättänyt kummempia tunteita. Jätän tankkiin bensaa sen mitä syksyllä sattuu jäämään. Näin olen aina menetellyt, enkä ole huomannut keväällä mitään eroa.

    • venesäilytys

      Itselläni on dieselkone(t)ja olen joka vuonna täyttänyt tankin(t)jotta kondensivettä ei kerry lainkaan , tankit eivät pääse ruostumaan . bensiinikoneilla lienee sama tilanne .polttoaine tuskin yhden talven aikana ns.vanhentuu

      • pnieminen

        dieselivene, 40l tankki, täyteen talven ajaksi ettei vedenerotin ole täynnä kevätstarteilla...
        eikä mitään lisäaineita, aivan sama onko kesälaatua, kyllä se sulaa kevääksi taas täysin käyttökelpoisena...jos edes jäätyy...


      • Semi
        pnieminen kirjoitti:

        dieselivene, 40l tankki, täyteen talven ajaksi ettei vedenerotin ole täynnä kevätstarteilla...
        eikä mitään lisäaineita, aivan sama onko kesälaatua, kyllä se sulaa kevääksi taas täysin käyttökelpoisena...jos edes jäätyy...

        Muuten oikein, paitsi tuo "sulaminen". Kesälaatua käytettäessä talvehtimiseen on olemassa riski parafinoitumisesta. Tuo ilmiö tapahtuu kovilla pakkasilla. Valitettavasti käänteinen ilmiö ei tapahdu samoilla lämpötiloilla, vaan vaatii niin korkean lämpötilan, ettei sitä yleensä tankissa ole edes kesällä.


    • näkökulmaa

      On myös muistettava että on hieman eriasia kun puhutaan 40 litran tai 400 litran tankista.
      Haluaisitteko että veneitänne säilytettäisiin alueella jossa on ihan vierekkäin vaikka 4000 litraa bensaa?
      Itse en ainakaan tuollaisessa ympäristössä venettäni haluaisi säilyttää.

      Toiseksi tuossahan on jo varkausriskiä. Ei ole ihan pieni raha seisottaa tankissa odottamassa pimeitä iltoja.

      • meripelastaja

        parempi niin, että siellä on se 4000 litraa bensaa ja tankit täynnä, kuin että siellä olisi 20 litraa bensaa muuten tyhjien 4000 litran tankkien pohjalla. Kun tuo ilman kanssa sekoittunut bensahöyry kuitenkin on hiukka vaarallisempaa kuin pelkkä bensa.


      • näinkö
        meripelastaja kirjoitti:

        parempi niin, että siellä on se 4000 litraa bensaa ja tankit täynnä, kuin että siellä olisi 20 litraa bensaa muuten tyhjien 4000 litran tankkien pohjalla. Kun tuo ilman kanssa sekoittunut bensahöyry kuitenkin on hiukka vaarallisempaa kuin pelkkä bensa.

        Eli liian paljon bensaa veneessä on paloriski.
        Mutta vähän bensaa on myös paloriski (pahempikin vielä).
        Miten uskallan ajaa kesällä tankkini tyhjäksi kun viimeiset litrat muuttuvat vaaralliseksi bensiini höyryksi?

        Eiköhän ole niin että jos niinkin huonosti kävisi että palo alkaa niin 4000 litraa bensaa on pahempi juttu kuin 20 litraa bensaa!
        Syttymisen kannalta on varmaan toisinpäin.
        Oikeeta tapaa ei siis ole???


      • Yks N

        Vakuutukset on sitä varten, ettei tarvi juosten hakea palokuntaa, vai mitä?!


    • Emppu

      hieman erimieltä oktaanien jäljähtymisten kanssa. Rovaniemellä eräällä kelkkatehtaalla oli testattu tuo oktaanien laskeminen. Jos en ihan väärin muista niin parissa kuukaudessa tippui oktaaniluku 98--> 90 pintaan ja sillä on jo merkitystä jos viritysasteet ja puristussuhteet on kovia. Perämoottoreilla tietenkin eri asia kun viritysasteet niin laimeita.Kyllä madaltunut oktaaniluku aiheuttaa konevaurioita, sitä ei voi kieltää kukaan. Dieseleiden setaaniluvuista en sitten tiedä miten menee.

      • Niin paljon kun syksyllä jää ja ensi startilla käyntiin keväällä. Bensan putsarista olen seurannut että talven aikana ei ole muodustunut vettä tankkiin vaikka niin luulisi. Bensan säilymisestä voidaan olla erimieltä koska 4 vuotta seisonut 2-t kone toisella nykäisyllä käyntiin ja ei käynti häiriöitä. Näin meillä entäs teillä


      • Emppu
        anska10 kirjoitti:

        Niin paljon kun syksyllä jää ja ensi startilla käyntiin keväällä. Bensan putsarista olen seurannut että talven aikana ei ole muodustunut vettä tankkiin vaikka niin luulisi. Bensan säilymisestä voidaan olla erimieltä koska 4 vuotta seisonut 2-t kone toisella nykäisyllä käyntiin ja ei käynti häiriöitä. Näin meillä entäs teillä

        Oktaaniluku siis kertoo polttoaineen, tässä tap. bensan, puristuskestävyyden. Mitä isompi oktaaniluku, sitä suurempaa puristusta se kestää syttyäkseen.
        Kone siis lähtee jopa paremmin käyntiin kun oktaanit ovat hävinneet ts. väljempi moottori käynnistyy silloin herkemmin. Tämä käynnisytvyyshän tässä ei ole se pointti vaan se että moinen polttoaine on moottorille kuitenkin vahingollista koska se aiheuttaa koneessa ns. nakutusta.Kun oktaaniluku on liian matala, voi polttoaineseos syttyä itsestään korkean paineen ja lämpötilan vuoksi. Räjähdyksenomainen palo aiheuttaa paineaaltoja. Ilmiö kuuluu nakutuksena. Pitkäaikainen nakutus johtaa männän tai pakoventtiilin vaurioitumiseen.
        Setaaniarvo on käänteinen verrattuna oktaaneihin, mitä isompi setaaniarvo, sitä pienempi on sen oktaaniarvo.
        Sen talven tankissa olleen bensan voi käyttää vaikka B&S :n ruohonleikkureissa, nehän kestää melkein mitä vain :)


    • tankki

      Moneskohan keskustelu tämä mahtaa ollakaan tällä veneilypalstalla tän syksyn aikana. Ja joka kerralla samat ristikkäiset mielipiteet. Itse kuitenkin vakuutuin, kun näin selkeän laskelman siitä vesimäärästä, joka tankkiin noin periaatteessa pystyy kondensoitumaan. Eipä ollu hääppöinen, käytännössä epäoleellinen. Sen jälkeen en ole asiasta piitannut, mutta tuo paloturvallisuuskysymys on silti varteenotettava. Ottaen huomioon, että ainakaan ajamalla ei tankkia niin tyhjäksi saa, että räjähdysvaaraa ei olisi, jäänee paremmaksi vaihtoehdoksi ajaa lähes tyhjäksi. Ensi kauden bensan hinnan mukaistakaan arvausta en viitsisi tehdä. Toisaalta tietysti perimätiedon mukaan meriasemilta saa usein keväällä paljon vettä tankatessa, joten kaikkiin ratakisuihin on perusteet.

      • tankki

        Nimim. Toivo olikin tuolla alempana olevassa säikeessä laskenut kondensoituvissa olevan vesimäärän 450 l tilavuudelle, joka on hyvin sovellettavissa polttoainesäiliöillekin, tarpeen vaatiessa pientä kerrointa käyttäen. Tiivistettynä, oikein kirjaimellisesti, saatiin tankkiin pari millilitraa vettä. Kas näin Toivo sen laski:

        "Suomen keskimääräinen suhteellinen kosteus prosentti on 80% jos ilmanlämpötila on kuten kerroit 20 C voi kuutio ilmaa sitoa maximissaan 0,17dl siitä 80% = 0,14dl vettä eli 450litraa ilmaa sitoo 0,07 dl. Kun tämä ilma joutuu veneen sisään suhteellinen kosteus laskee koska vesi määrä pysyy samana.Joten veneen sisälämpötilalla ei ole merkitystä. Kun lasket veneen veteen.ja veden lämpötila on esim 10 astetta sitoo 450l ilmaa vettä 0,046dl joten kondenssi vettä tiivistyy 0,07dl-0,046dl = 0,024dl. Joten 2 dl kondessivettä on todella paljon."

        Lisäksi Nesteen antaman tiedon mukaan bensaan liukenee vähäinen määrä vettä ilman omia alkoholilisäyksiäkin. Tuota muutaman millilitran määrää voinee pitää sellaisena vähäisenä.


    • Pölhis

      jättäisi tankit tasan puolilleen?
      Näyttää olevan paras ratkaisu -vai käykö niin että syttyy hyvin herkästi ja palaa valtavalla liekillä -eli kerää huonoimmat puolet molemmista ratkasuista?

      No mutta ainakin mitä aikoinaan opin työväenopiston tälvisäilytyksen peruskurssilla ja millainen sana suvussani on kulkenut suvun vanhemmalta jalkeläisille on, ettei niitä tankkeja kaasuuntumisen takia kannata ihan tyhjiksi jättää. Toisaalta näen kyllä myös pointin siinä, ettei 400 l. välttämättä ole järkevä määrä säilyttää veneessä, mutta toisaaltaan jos jos veneeseen mahtuu 400 l. bensaa, niin ei venekään mahda olla mitenkään järkevä ja järkevin ratkaisu olisi poistaa moottorit ja tankit ja asentaa tiiselit tilalle...

      • Katsastusmies-1

        Kondenssi talvisäilytyksen aikana on kohtuullisen pieni riesa. Suositus kun on kaikissa suuremmissa moottoreissa käyttää erillistä vedenerotin/suodatin systeemiä, on sitten kyseessä diesel, bensa-sisäkone tai perämoottori.
        Hyvin suuri osa venemoottorin käyntiongelmista aiheutuu polttoaineen mukana tulevasta vedestä tai roskista, siksi sudatin on ehdottomasti aina paikallaan.
        Mikäli veneessä on tuo suodatin/vedenerotin, ei kondenssivesi yleensä ole ongelma.
        Tankin tyhjänä, puolillaan tai täytenä pitämisestä on sitten montaa mieltä.
        Ainakin mikäli tankki on suuri esim. 400 - 500 litraa on sen paino jo aikamoinen lisä pukeilla makaavan veneen massaan. Siitä kannattaa olla huolissaan ainakin siten että mitoittaa pukit oikein ja asettaa ne siten että vene ei "väänny" niiden 5 kuukauden aikana kun se seisoo pukeilla. Tuollainen vääntörasitus saattaa olla kohtalokastakin.
        Itse olen pitänyt dieseltankin kokolailla tyhjänä juuri painosyistä, enkä ole vielä koskaan löytänyt vettä tai muuta roskaa tankista. Aina on kaikki moskat ja muutama tippa vettä olleet vedenerottimessa/karkeasuotimessa.
        Parafinoituminen ei ole ollut ongelma keväällä vielä koskaan pian 20 vuoden dieselöinnin aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe