Turbon ääni?

miten mahdollista

Miten on mahdollista turbo autossa semmonen, et on vaihde vapaalla ja kaasuttelet paikallaan ja päästät kaasusta, niin turbo päästään sen kaikkien toivoman "sthisiii" äänen? Tarkoitan sitä että kun hurjapäissäkin ne kaasutteli siinä paikallaan niin niiltä kuulu turbon ääni niin pirun helposti vai onko niillä sit semmonen turbo mikä ottaa alhaalla kiinni jo?

39

31943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      vaan venttiili,joka päästää väärään aikaan kehittyvän paineen pihalle.

      • esa

        olet, ja sillä "venttiilillä" on olemassa monta eri nimeä.


    • hukkaportista

      että turboahtimen turbiinipuolella on tietty massa jolloin se ei sen paremmin kiihdy huippukierroksille, kuin hidastakaan näiltä kierroksilta alaspäin ihan kaasuläpän painamisen tahdissa.

      Vapaalla kaasuteltaessa turbo nappaa siis kunnon kierrokset mutta kun kaasu yllättäen höllätään, jää ahdin omalla massallaan hetkeksi pyörimään ja tuottamaan myös ahtopainetta joka ei yllättäen pääsekään mihinkään -> paine nousee -> hukkaportti aukeaa -> tsähtsähtsähtsäh....

      • Hukka perii

        Ei se hukkaportti mitään ääntä pidä. Kannattaa tutustua turbomoottorin tekniikkaan.


      • maaksi
        Hukka perii kirjoitti:

        Ei se hukkaportti mitään ääntä pidä. Kannattaa tutustua turbomoottorin tekniikkaan.

        Varmaan meinaatte dump-valvee joka päästää ylmääräiset paineet pois silloin kun kaasusta päästetään irti.


      • se hukkaporttikin
        maaksi kirjoitti:

        Varmaan meinaatte dump-valvee joka päästää ylmääräiset paineet pois silloin kun kaasusta päästetään irti.

        pitää ääntä tosin ei sitä samaa kuin dumppi, päästä kyllä painetta pois! vai mitä varten se muuten on jos ei paineenalennusta?!


      • Superamis
        se hukkaporttikin kirjoitti:

        pitää ääntä tosin ei sitä samaa kuin dumppi, päästä kyllä painetta pois! vai mitä varten se muuten on jos ei paineenalennusta?!

        Mutta ei niin kauheita koska yleensähän hukkaportti päästää pakokaasut turbiinin ohi pakoputkeen. En ole kyllä törmännyt sellaiseen että hukkaportti olisi sen tyyppinen että se säätäisi ahtopainetta päästämällä painetta putkistosta pihalle (bypass, dumppi, jne on eri asia). Enkä kyllä sellaiseenkaan ole törmännyt että hukkaportti päästäisi pakopaineita suoraan ulkoilmaan (turhan reippaat äänet olis varmaan).


      • Pocce
        Superamis kirjoitti:

        Mutta ei niin kauheita koska yleensähän hukkaportti päästää pakokaasut turbiinin ohi pakoputkeen. En ole kyllä törmännyt sellaiseen että hukkaportti olisi sen tyyppinen että se säätäisi ahtopainetta päästämällä painetta putkistosta pihalle (bypass, dumppi, jne on eri asia). Enkä kyllä sellaiseenkaan ole törmännyt että hukkaportti päästäisi pakopaineita suoraan ulkoilmaan (turhan reippaat äänet olis varmaan).

        Kyse oli kaasun poispäästämisestä ja siitä syntyvästä äänesta. Hukkaportti päästää korkeilla teholla paineita pois jotta ne ei kasva rajattomasti. Eli ei päästä silloin kun hellittää kaasua. Hukkaportin äänet ovat myös laimeat koska se ei päästä ulkoilmaan paineita.

        Kyseessä on dumppi. Päästää paineet pois kun kaasua hellitetään vastapaineiden poistamiseksi ja jotta ylläpidetään turbon kierrokset nopeasti vaihtaessa. Se sihahtaa ja siitä on kyse tässä.

        Yleensä se asennetaan vain juuri näiden äänien takia...kerrotaan muille että on turbo.


      • Superamis
        Pocce kirjoitti:

        Kyse oli kaasun poispäästämisestä ja siitä syntyvästä äänesta. Hukkaportti päästää korkeilla teholla paineita pois jotta ne ei kasva rajattomasti. Eli ei päästä silloin kun hellittää kaasua. Hukkaportin äänet ovat myös laimeat koska se ei päästä ulkoilmaan paineita.

        Kyseessä on dumppi. Päästää paineet pois kun kaasua hellitetään vastapaineiden poistamiseksi ja jotta ylläpidetään turbon kierrokset nopeasti vaihtaessa. Se sihahtaa ja siitä on kyse tässä.

        Yleensä se asennetaan vain juuri näiden äänien takia...kerrotaan muille että on turbo.

        Hukkaportti ei kyllä päästä ainakaan ahtopaineita yhtään mihinkään (pakopainetta kylläkin), vaan säätää ahtopainetta rajoittamalla pakokaasujen virtauksia. ? mielestäni kyllä koko tehoalueella, turbomoottori voi kehittää maksimi paineen jo aivan alimmilta kierroksilta asti.

        = Amikset asentaa ohivuotoventtiilin/poistoventtiilin äänien takia..

        [Jankataan nyt samaa asiaa oikein kunnolla kun kerran alettiin..]


      • Hukka perii
        Superamis kirjoitti:

        Hukkaportti ei kyllä päästä ainakaan ahtopaineita yhtään mihinkään (pakopainetta kylläkin), vaan säätää ahtopainetta rajoittamalla pakokaasujen virtauksia. ? mielestäni kyllä koko tehoalueella, turbomoottori voi kehittää maksimi paineen jo aivan alimmilta kierroksilta asti.

        = Amikset asentaa ohivuotoventtiilin/poistoventtiilin äänien takia..

        [Jankataan nyt samaa asiaa oikein kunnolla kun kerran alettiin..]

        Eiköhän se dumppi asenneta ihan muista syistä kun äänien takia. Esimerkiksi siksi, että kaasuläpän sulkeutuessa turbo syöttää edelleen ilmaa...mitähän vittua mäkin tätä selitän. Amikset ja GTI-lehden tilaajat tietävät paremmin.


      • eiiii
        Pocce kirjoitti:

        Kyse oli kaasun poispäästämisestä ja siitä syntyvästä äänesta. Hukkaportti päästää korkeilla teholla paineita pois jotta ne ei kasva rajattomasti. Eli ei päästä silloin kun hellittää kaasua. Hukkaportin äänet ovat myös laimeat koska se ei päästä ulkoilmaan paineita.

        Kyseessä on dumppi. Päästää paineet pois kun kaasua hellitetään vastapaineiden poistamiseksi ja jotta ylläpidetään turbon kierrokset nopeasti vaihtaessa. Se sihahtaa ja siitä on kyse tässä.

        Yleensä se asennetaan vain juuri näiden äänien takia...kerrotaan muille että on turbo.

        moi
        ääni tulee kuin popoks venttiili aukeaa kun hellätään kaasusta ja kone räjähtäisi ilman paineeseen jos ei olisi sitä popoks venttiilii vai miten toi kirjoitetaan toi venttiilin nimi..
        eli lyhyesti turha ilma joka on paineeltaan isompi kuin kyseiseen sallittu niin kun päästetään kaasulta jalka niin ylimääräinen ilma poistuu venttiilistä konehuoneeseen, diisselissä ei ole tälläistä venttiiliä kuin paine säätelee turbon ns aukkoa erillisellä laitteella...

        Päästää paineet pois kun kaasua hellitetään vastapaineiden poistamiseksi ja jotta ylläpidetään turbon kierrokset nopeasti vaihtaessa.
        ei pir paikkaa... pakokaasu paukulla pidetään turbossa vastapaine pakoputkessa niin turbo reakoi äkimmin ja nostaa ahtopaineet äkäsemmin , ei jää miettiin...


      • Turbomies
        eiiii kirjoitti:

        moi
        ääni tulee kuin popoks venttiili aukeaa kun hellätään kaasusta ja kone räjähtäisi ilman paineeseen jos ei olisi sitä popoks venttiilii vai miten toi kirjoitetaan toi venttiilin nimi..
        eli lyhyesti turha ilma joka on paineeltaan isompi kuin kyseiseen sallittu niin kun päästetään kaasulta jalka niin ylimääräinen ilma poistuu venttiilistä konehuoneeseen, diisselissä ei ole tälläistä venttiiliä kuin paine säätelee turbon ns aukkoa erillisellä laitteella...

        Päästää paineet pois kun kaasua hellitetään vastapaineiden poistamiseksi ja jotta ylläpidetään turbon kierrokset nopeasti vaihtaessa.
        ei pir paikkaa... pakokaasu paukulla pidetään turbossa vastapaine pakoputkessa niin turbo reakoi äkimmin ja nostaa ahtopaineet äkäsemmin , ei jää miettiin...

        Herranen aika sentään, mulla ei turboautossa ole sellaista popoks venttiiliä (eikä mitään muutakaan venttiiliä hukkaportin lisäksi koko ahdinjärjestelmässä), eikä silti ole kone vielä kertaakaan räjähtänyt vaikka vehje onkin viritetty.


      • esa
        Turbomies kirjoitti:

        Herranen aika sentään, mulla ei turboautossa ole sellaista popoks venttiiliä (eikä mitään muutakaan venttiiliä hukkaportin lisäksi koko ahdinjärjestelmässä), eikä silti ole kone vielä kertaakaan räjähtänyt vaikka vehje onkin viritetty.

        ei se kone mihinkään kyllä räjähdä, siihen se venttiili kyllä vaikuttaa että turbo pitää ne kierrokset kaasulta höllättäessä. noita venttiileitähän on olemassa sitten myös "äänettömiä" jotka päästää ylimääräiset paineet turbon kompurapuolen ja kaasuläpän välistä takaisin ilmanputsarin ja turbon väliseen letkuun. tämä venttiili ei tosiaan päästä sitä kaikkien toivomaa aivastusta vaihdettaessa mutta ajaa saman asian kun dumppi. tämä äänetön kierrättävä malli löytyy vakiona kaikista uudemmista bensa turboautoista...

        dieselistä sen verran että siinä tuo paineet pois päästävä venttiili on turha koska dieselissä ei pääse painetta syntymään turbon ja kaasuläpän väliin. jos tietää miten diesel kone toimii tämän kyllä ymmärtää...


      • puhallin
        Turbomies kirjoitti:

        Herranen aika sentään, mulla ei turboautossa ole sellaista popoks venttiiliä (eikä mitään muutakaan venttiiliä hukkaportin lisäksi koko ahdinjärjestelmässä), eikä silti ole kone vielä kertaakaan räjähtänyt vaikka vehje onkin viritetty.

        moi sulla taitaa olla pienitehoinen puhallin , ainakin mulla tossa omas on se popoks venttiili mikä pitää sen ihanan äänen...
        ja se venttiili ei taida olla noissa halvoissa turpoissa ollenkaan ja onhan niitä eri mallisia niitä turpoi..


      • Turbomies
        puhallin kirjoitti:

        moi sulla taitaa olla pienitehoinen puhallin , ainakin mulla tossa omas on se popoks venttiili mikä pitää sen ihanan äänen...
        ja se venttiili ei taida olla noissa halvoissa turpoissa ollenkaan ja onhan niitä eri mallisia niitä turpoi..

        Tosi halpa turbo onkin, nykyrahassa auto maksoi yli 70t€ maksanut aikanaan. Mikä vitun popoks? Onks se vähän niinkuin ne riisimurot mitkä juttelee aamulla?

        Se venttiili, joka päästää ahtimen ja kaasuläpän välistä paineet ilmaan on nimeltään dump valve, ja jos venttiililtä ohjataan paine takaisin ahtimen kompurapuolelle, on järjestelmä nimeltään by-pass.


      • dump
        Turbomies kirjoitti:

        Tosi halpa turbo onkin, nykyrahassa auto maksoi yli 70t€ maksanut aikanaan. Mikä vitun popoks? Onks se vähän niinkuin ne riisimurot mitkä juttelee aamulla?

        Se venttiili, joka päästää ahtimen ja kaasuläpän välistä paineet ilmaan on nimeltään dump valve, ja jos venttiililtä ohjataan paine takaisin ahtimen kompurapuolelle, on järjestelmä nimeltään by-pass.

        valvella on olemassa niin monta eri nimeä... dumppi kyllä yleisin...


      • Superamis
        dump kirjoitti:

        valvella on olemassa niin monta eri nimeä... dumppi kyllä yleisin...

        Helpoin olisi jos käyttäisi tätä suomenkieltä ja sanoisi että tuuletusventtiili..


      • garret
        Hukka perii kirjoitti:

        Eiköhän se dumppi asenneta ihan muista syistä kun äänien takia. Esimerkiksi siksi, että kaasuläpän sulkeutuessa turbo syöttää edelleen ilmaa...mitähän vittua mäkin tätä selitän. Amikset ja GTI-lehden tilaajat tietävät paremmin.

        pienemmän turboviiveen takia....

        Oikeen! Amikset tietää aina että hukkaportti se siellä pihisee:)


      • Hachiroku
        esa kirjoitti:

        ei se kone mihinkään kyllä räjähdä, siihen se venttiili kyllä vaikuttaa että turbo pitää ne kierrokset kaasulta höllättäessä. noita venttiileitähän on olemassa sitten myös "äänettömiä" jotka päästää ylimääräiset paineet turbon kompurapuolen ja kaasuläpän välistä takaisin ilmanputsarin ja turbon väliseen letkuun. tämä venttiili ei tosiaan päästä sitä kaikkien toivomaa aivastusta vaihdettaessa mutta ajaa saman asian kun dumppi. tämä äänetön kierrättävä malli löytyy vakiona kaikista uudemmista bensa turboautoista...

        dieselistä sen verran että siinä tuo paineet pois päästävä venttiili on turha koska dieselissä ei pääse painetta syntymään turbon ja kaasuläpän väliin. jos tietää miten diesel kone toimii tämän kyllä ymmärtää...

        Elikkäs, dumppi päästää paineet ylimääräiset paineet ulos ahtojärjestelmästä, joka pitää taas sitten moottorin ja turbon osat pitkäikäisempinä, mutta kyllä se ääni on niissä se hienoin ;)


      • esa
        Hachiroku kirjoitti:

        Elikkäs, dumppi päästää paineet ylimääräiset paineet ulos ahtojärjestelmästä, joka pitää taas sitten moottorin ja turbon osat pitkäikäisempinä, mutta kyllä se ääni on niissä se hienoin ;)

        turbon ikää kyllä dumppi pidentää mutta kerros miten se vaikuttaa moottorin kestoon??


    • Ahto

      Eiköhän tässä kuitenki alunperin haettu sitä ääntä,joka syntyy kun läpät menee kiinni,ja syntyy ns.paineisku,joka pyrkii takasinpäin kompuran läpi,saaden aikaan sen ihanan "sakkaus"äänen.Ja tämä ääni vaihtuu dumpin myötä yhteen sihahdukseen,joka ei oo yhtään niin hieno ku se dumpiton "sakkaus",mutta säästää ahtimen laakereita,ja vähentää viivettä.Luulisin että tätä haettiin,eli dumppi pois käytöstä,ni johan on hienot äänet...

      • Superamis

        Eiköhän tuo kerrottu jo useamman kerran eri muodoissaan nuissa ylemmisää viesteissä?!..


      • Ahto
        Superamis kirjoitti:

        Eiköhän tuo kerrottu jo useamman kerran eri muodoissaan nuissa ylemmisää viesteissä?!..

        Mitä mä noita lueskelin,niin siellä oli ehdotettu hukkaporttia ja dumppia vuorotellen sen sakkauksen aiheuttajaksi,ja tämän alkeellisen tiedon puutteen mä halusin korvata kertomalla että se ääni EI tule portista EIKÄ dumpista,vaan juuri siitä että dumppia ei käytetä,jolloin tapahtuu toi em.sakkaus painesiipien läpi,aiheuttaen sen äänen jota alkujaan kai tarkotettiin.Tämän voi kokeilla missä tahansa turboautossa,ottamalla dumpin alipaine letkun irti,ja ajamalla lenkin kylillä,kyllä siinä amispoikien päät kääntyy,ja taas alkaa asiantuntevat kommentit portista ja dumpista...


      • tossa
        Ahto kirjoitti:

        Mitä mä noita lueskelin,niin siellä oli ehdotettu hukkaporttia ja dumppia vuorotellen sen sakkauksen aiheuttajaksi,ja tämän alkeellisen tiedon puutteen mä halusin korvata kertomalla että se ääni EI tule portista EIKÄ dumpista,vaan juuri siitä että dumppia ei käytetä,jolloin tapahtuu toi em.sakkaus painesiipien läpi,aiheuttaen sen äänen jota alkujaan kai tarkotettiin.Tämän voi kokeilla missä tahansa turboautossa,ottamalla dumpin alipaine letkun irti,ja ajamalla lenkin kylillä,kyllä siinä amispoikien päät kääntyy,ja taas alkaa asiantuntevat kommentit portista ja dumpista...

        alunperin kysyttiin ja annettiin esimerkki missä moinen ääni kuuluu ja se ei ole sakkauksen vaan dumpin ääni...


      • Superamis

        Sakkausääni on sellain terävä "tsikitsiki" ääni ja kun taas dumpin paineenpäästöääni on sellainen "tsiih" tai "tsuuh" ääni :) Ja paine iskut ovat voimakkaammat (myös äänet) moottorijarrutuksissa, tyhjäkäynnillä kaasutellessa ei tuo paineennousu ole niin hurjaa muutenkaan kun ei ole kuormaa..


      • turpiini

        Koittakaas joskus tuollaisen 12-18litran diiselikuormurin turbon painetta pelkästään tyhjäkäynnillä huvikseen esim, tukankuivaimena.. Yllätytte.. kuinka vaikeeta on jo esim saada käsi ahtopuolenputken tukkeeksi, kun se on avoimena ( putki irti).. SAATI, kun sieltä on "hieman" syöttöä päällä.. ;)... tai siis..elä koita "tukosta", et onnistu.. ;)


    • anti-lag

      Kyllä se on dump-valve josta tuo ääni lähtee. Laittakaa googleen hauksi anti-lag tai paukkusysteemi niin saatte lisää tietoa tuosta paikallaan ahtamisesta. Uskomatonta mitä vastauksia täällä, ilmeisesti kaikki jotain amispoikia jotka haaveilevat turboautosta, eivätkä ole edes ikinä nähnyt sellaista livenä Paras ehdotus oli tuo, että muka ahtimen sakkauksesta johtuva ääni :) hah!

    • minunkin päteä

      HUKKAPORTTI, eli wastegate, säätelee ahtopainetta päästämällä pakokaasuja turboahtimen pakopuolen siipipyörän ohi suoraan pakoputkeen, jolloin pakokaasut ei pyöritä ahtimen siipipyöriä, eikä lisää ahtopainetta synny. DUMPPI, eli pop-off, blow-off ym, avautuu kun kaasuläppä sulkeutuu, päästäen siten ahtimen ja kaasuläpän välillä olevan paineen joko konehuoneeseen tai ilmanputsariin KOSKA MUUTEN ahtimelta viirtaava ilma "pomppaa" sulkeutuneeseen kaasuläppään jolloin virtaussuunta muuttuu ja ilmamassa pyrkii takaisin turbolle jolloin se hidastaa/pysäyttää turbon siipipyörien pyörimistä, ja tämän seurauksena mutteri joka pitää siipipyörää akselissa saattaa löystyä/irrota, sen lisäksi kestää kauemmin tuottaa ahtopainetta seuraavalla vaihteella jos turbo pysähtyy välillä. Dumppi pitää myös todella pornoa amis-ääntä. Pientä pihinää kuuluu myös ilman dumppia, eikä se tule hukkaportista, vaan se syntyy juuri siitä paineaallosta mikä syöksyy takaisin turboon. Olen luultavasti aivan väärässä.

      • saab 2,3tbo

        kivasti ilman pöhinöitä,ihan tarpeettomia jollei tappo paineita ole.


      • kanamurva
        saab 2,3tbo kirjoitti:

        kivasti ilman pöhinöitä,ihan tarpeettomia jollei tappo paineita ole.

        Mun mielestä vaikuttavinta olis jos auto kulkis niin perkeleesti mut äänet olis silti sivistyneet. Mitään suhinoita tai pauketta tartte olla.


    • Välillä myös
      • Mekaanikko

        tjurbosta voi tehä suihkumoottorin,,,, itsetein s en niiiin että otim meijjän rillistä kaasupönöntön ja laiton letkuun tuuboon sisään ja sytytin ja alkoi tubo pyyriin_ korvensin silllä omaaperäsuoltani ja hitsasiin omaan päähäni tumpin irti nii kuulutosikiva "TSSSSSHIIIIIIIYÖÄKBSDDASVVVVVDASDADASDASDAAAWWWEEE" ja pynpassi venniilin kolnvasinpolveen ja siitä letku vasenmank äden pinkkkurinlliin mutta ei oollut vainkutusta muutakuin että pää si pieru ja meidänkissa kaatu eikän oussu enää sitte menin isin kukkaroonja otin 5eeej a onstin kinsmetin mun mun kanveriltaaaaaa*


    • -.-

      jos ketään liikuttaa se sihisy ääni, niin osan nimi on "blow off valve"

    • wvpassat

      tere

      mulla on vwpassat vm99 1,8t ja aatelin dumpin asentaa niin saisko asennus ohjeita ja mitä pitää olla asenukseen ja tarviiko olla joku bybassventtii ja mikä sillä on virka

    • Diesel_power

      Joo-o, melekosia juttuja.. Siis itellä ahdettu vanhempi diesel jossa ei ole mitään "popoks"- venttiilejä (mitälie sitte ikinä meinaa) ja silti sähähtää aina kun käy ahtopaine ylhäällä ja löysää kaasun. riippuu siitä minkälainen ilman putsari että vaimentaako imuäänet. ei liity pako puoleen tuo suhina yhtään mitenkään.. Ja palio turposta kiinni itellä pikkunen gto3 ja se suhisee jatkuvasti, eli suhina on retkiturpon vika :)

    • Ei morjes
      • 14 + 20

        Samoin amatööri.


    • NGR Type-s dump valv
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe