sisareni, psykopaatti

se herkkä sisko

Minä ja perheeni olemme aina tienneet että kolme vuotta vanhempi sisareni on erilainen kuin muut. Hän oli aina koulun ihailtu kuningatar, äärimmäisen säkenöivä ja älykäs ja keräsi joukon kavereita ympärilleen minne tahansa menikin. Hän oli koulun ylioppilaskunnan puheenjohtaja, draamakerhon ykkösdiiva ja hän seurusteli aina koulun suosituimpien poikien kanssa.

Minä olin se herkkä ja ujo sisar, joka jäi aina hänen varjoonsa. Äidilleni ja isälleni tultiin aina kehumaan miten ylpeitä he saavat olla kun heillä on niin lahjakas ja valovoimainen tytär kuin sisareni. Perheemme ei kuitenkaan oikein koskaan voinut iloita hänen puolestaan, sillä tiesimme että korean ulkokuorensa alla hän oli piittamaton, kylmä ja äärimmäisen itsekäs ihminen, joka manipuloi, valehteli, huijasi, petti, teki mitä tahansa saadakseen haluamansa eikä todella välittänyt kenestäkään, ei edes meistä, perheestään.

Pienenä pelkäsi sisartani hillittömästi. Pian vanhempanikin huomasivat, ettei häntä voinut jättää kanssani kahden. Etteivät mustelmat ja oudot onnettomuudet syntyneet vahingossa. Häntä käytettiin lasten psykologilla, mutta diagnoosina oli, että hän on vain mustasukkainen uudesta tulokkaasta ja kasvaa siitä ulos. Pienellä paikkakunnalla ei apua ollut paljon saatavilla, eivätkä vanhempani osanneet sitä oikein hakeakkaan.

Myös nuoruuteni oli sisareni terrorisoimaa. Hän ei jättänyt yhtäkään tilaisuutta käyttämättä saadakseen minut tuntemaan itseni huonoksi ja heikoksi ja hän halveksui minua avoimesti. Vanhempani yrittivät vakuuttaa minulle, että kyllä hän minua silti rakastaa, olenhan hänen sisarensa, mutta jossain vaiheessa kukaan meistä ei enää tosissaan uskonut siihen. Hiljalleen luovutimme ja hyväksyimme sen, ettei häneen voinut luottaa, että hän saattoi pyytää anteeksi ja olla ihana silloin kun siitä oli hänelle jotain hyötyä, mutta valehdella ja puukottaa selkään heti kun ei enää tarvinnut meitä.

Nykyään en enää juuri ole tekemisissä hänen kanssaan. Tiedän että hän on menestynyt ja hänen kaveripiirinsä on laaja, kuten aikaisemminkin. Hän myös seurustelee, ensimmäisen kerran vakituisesti. Yleensä hänen suhteensa loppuivat melko pian miesten saatua nähdä välähdyksiä hänen pimeästä puolestaan. Säälin tätä miesystävää, voin vain kuvitella miten kamalaa hänen elämänsä tulee olemaan, jos hän pysyy sisareni rinnalla. Kun muistelen miten sisareni kohteli minua lapsena, voin vain toivoa ettei hän koskaan hanki omia lapsia. Voi kuulostaa hullulta, mutta rakastan sisartani kaikesta huolimatta, vaikka tiedänkin ettei hän rakasta minua. En kuitenkaan halua häntä elämääni, sillä hän ei ole hyväksi kenellekään.

10

1522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lehtikuusi

      sain heti kiinni mitä tarkoitit.minulla on myös sisko-suhde-vaikea-outo-hyvin outo.

      äitini näki aina hänet mutta kas vain,olin aina hänen varjossaan.aina.aina.aina.

      koskaan en ole saanut rohkaisua,en kannustusta,en kehuja äidiltäni,sylistä,lämmöstä rakkaudesta puhumattakaan..

      ja mikä kauheinta---valitsin siskoni kaltaisen miehen--alitajuisesti---jotta vahingoittuminen jatkui--ja se jatkui--liian kauan--liian rankasti--olen moninkertainen uhri--kyseessä vakava luonnehäiriö.valitettavasti,mutta totta

    • On sopimatonta nostaa itseään ylös painamalla toista alas. Siskosi on ylikunnianhimoinen vallanhimoinen juonittelija. Kyse on yhteistyötä (ja ystävyyttä) koskevasta virheellisestä asenteesta; siskosi ei tajua että yhteistyö perustuu aina luottamukseen.

      Teet ihan oikein kun välttelet tuollaista, muuten voit joutua - taas jälleen kerran - hänen pettämäksi. Kyllä petkuttajat osaa.

      Suotta säälit siskosi nykyistä miesystävää, luultavasti hän on siskosi kaltainen. Kyllä vakka kantensa valitsee.

      "Voi kuulostaa hullulta, mutta rakastan sisartani kaikesta huolimatta, vaikka tiedänkin ettei hän rakasta minua."

      ...koska siskosi on pettänyt ja manipuloinut sinua jollain tavalla, mutta et sitä (vielä) huomaa.

      On ihan hyvä ettet halua olla hänenlainensa. Jos osoittelet häntä hulluksi, teet kuten hän, yrität nostaa itseäsi painamalla toista alas.

      • se herkkä sisko

        Kiitos ymmärryksestä. Haluaisin kuitenkin sanoa, ettei tarkoitukseni ole leimata sisartani hulluksi. Hän on täysin yhteiskuntakelpoinen ihminen, monessa mielessä ulkopuolisten silmin jopa enemmän kuin minä, niin nurinkurista kuin se onkin. Yrityksessäni ymmärtää sisareni käyttäytymistä ja ajatusmaailmaa olen kuitenkin perehtynyt asosiaaliseen persoonallisuushäiriöön, jota myös psykopatiaksi kutsutaan ja olen vakaasti sitä mieltä, että hän täyttää tuntomerkit enemmän kuin täydellisesti. En usko, että sisareni pystyy tuntemaan aitoja tunteita. Hän on yksinkertaisesti amoraalinen olento, joka on osaa jäljitellä "normaalin" tuntevan ihmisen käyttäytymistä omaksi hyökykseen. Ymmärtääkseni kyseessä on enemmänkin luonnehäiriö kuin varsinainen mielisairaus.


      • kyllä
        se herkkä sisko kirjoitti:

        Kiitos ymmärryksestä. Haluaisin kuitenkin sanoa, ettei tarkoitukseni ole leimata sisartani hulluksi. Hän on täysin yhteiskuntakelpoinen ihminen, monessa mielessä ulkopuolisten silmin jopa enemmän kuin minä, niin nurinkurista kuin se onkin. Yrityksessäni ymmärtää sisareni käyttäytymistä ja ajatusmaailmaa olen kuitenkin perehtynyt asosiaaliseen persoonallisuushäiriöön, jota myös psykopatiaksi kutsutaan ja olen vakaasti sitä mieltä, että hän täyttää tuntomerkit enemmän kuin täydellisesti. En usko, että sisareni pystyy tuntemaan aitoja tunteita. Hän on yksinkertaisesti amoraalinen olento, joka on osaa jäljitellä "normaalin" tuntevan ihmisen käyttäytymistä omaksi hyökykseen. Ymmärtääkseni kyseessä on enemmänkin luonnehäiriö kuin varsinainen mielisairaus.

        Taidat olla vain kateellinen ja se jos jokin vasta sairastuttaa. Uskoisin että siskossasi ei ole mitään vikaa, itse olet aina ollut kateellinen ja et osaa muuta kuin yrittää matkia häntä.


      • epäilen
        kyllä kirjoitti:

        Taidat olla vain kateellinen ja se jos jokin vasta sairastuttaa. Uskoisin että siskossasi ei ole mitään vikaa, itse olet aina ollut kateellinen ja et osaa muuta kuin yrittää matkia häntä.

        että sinä olet myös(siis edellinen kirj.) psykopaatti... puolustelet gollegojasi vaan.


      • se herkkä sisko kirjoitti:

        Kiitos ymmärryksestä. Haluaisin kuitenkin sanoa, ettei tarkoitukseni ole leimata sisartani hulluksi. Hän on täysin yhteiskuntakelpoinen ihminen, monessa mielessä ulkopuolisten silmin jopa enemmän kuin minä, niin nurinkurista kuin se onkin. Yrityksessäni ymmärtää sisareni käyttäytymistä ja ajatusmaailmaa olen kuitenkin perehtynyt asosiaaliseen persoonallisuushäiriöön, jota myös psykopatiaksi kutsutaan ja olen vakaasti sitä mieltä, että hän täyttää tuntomerkit enemmän kuin täydellisesti. En usko, että sisareni pystyy tuntemaan aitoja tunteita. Hän on yksinkertaisesti amoraalinen olento, joka on osaa jäljitellä "normaalin" tuntevan ihmisen käyttäytymistä omaksi hyökykseen. Ymmärtääkseni kyseessä on enemmänkin luonnehäiriö kuin varsinainen mielisairaus.

        Moitin siskosi asenteita muita ihmisiä kohtaan.

        "Yrityksessäni ymmärtää sisareni käyttäytymistä ja ajatusmaailmaa olen kuitenkin perehtynyt asosiaaliseen persoonallisuushäiriöön, jota myös psykopatiaksi kutsutaan ja olen vakaasti sitä mieltä, että hän täyttää tuntomerkit enemmän kuin täydellisesti."

        Voi tietysti olla että hän sattumalta täyttää jonkun mielivaltaisen psykologisen "oireluettelon" (pääosin tuiki tavallisia ihmispersoonan persoonan piirteitä psykologisoituna). Tälläisiä luetteloita on psykologiassa niin paljon että tuskin kukaan jää niin sanottujen terveitten luokkaan.

        "En usko, että sisareni pystyy tuntemaan aitoja tunteita."

        Väitteesi on pelkkä myytti, vai väitätkö pystyväsi lukemaan toisen ajatuksia? Tiettävästi kukaan ei pysty.

        "Hän on yksinkertaisesti amoraalinen olento, joka on osaa jäljitellä "normaalin" tuntevan ihmisen käyttäytymistä omaksi hyökykseen."

        Yleensähän juonittelijan konstina on ensin hankkia toisen luottamus ja sitten käyttää sitä hyväksi huijauksessaan. Viattomuuden naamio on huijarin suojakilpi. Luultavasti siskosi on niin ovela että häntä ei koskaan saa kiinni mistään selvästi osoitettavasta. Selustansa hän luultavasti turvaa nuolemalla itseään vaikutusvaltaisempia ihmisiä, kuten esim. terveyskeskuksen psykiatria jos yrität laittaa häntä pakkohoitoon.

        Osa ihmisistä on kieroja paskiaisia, en osaa sanoa kuuluuko siskosi heihin koska en ole saanut hänen vastinettaa syytteisiisi. Kieroilijan pitäisi itse muuttaa omia asenteitaan, mutta on aika epätodennäköistä että hän niin tekisi jos on kieroillut pienestä pitäen.


      • Anonyymi
        epäilen kirjoitti:

        että sinä olet myös(siis edellinen kirj.) psykopaatti... puolustelet gollegojasi vaan.

        Keneztä se ap nyt kertoo, itsestäkö?


    • Zunnevar

      "hän oli piittamaton, kylmä ja äärimmäisen itsekäs ihminen, joka manipuloi, valehteli, huijasi, petti, teki mitä tahansa saadakseen haluamansa eikä todella välittänyt kenestäkään, ei edes meistä, perheestään. "

      Itsekin olen kylmä, itsekäs ja manipuloiva. Valehtelusta en pidä.... Onko siinä jotain pahaa? Ja jos on niin mitä sitten....

      (Tunteet on muuten vain heikoille)

    • ymmärtää

      Jos epäilet, että siskollasi on luonnehäiriö tai tällainen persoonallisuuden "vinksahtuma", hänhän on psyykkisesti sairas ja tarvitsee apua. Molemmat varmaan hyötyisitte puolueettomasta keskusteluavusta, yhdessä tai erikseen. Luultavasti tuossa tilanteessa erikseen. Harmillista, että välinne ovat olleet noin rikki. Sisaruussuhde on elämän pisin ihmissuhde, jota voi toki yrittää myöhemmälläkin iällä paikkailla. Toivottavasti löydätte ratkaisun. Älä ole katkera.

    • Anonyymi

      Oli kuin omasta perheestä olisi kirjoittanut. Ja parikymmentä vuotta meno paheni koko ajan ja lopulta piti välit katkaista lopullisesti. Psykopaatti on edennyt sille asteelle, ettei hänen oma lapsensakaan saanut kotikoulua kummempaa opetusta, on kerrannut jo luokkia ja peruskoulun päättämisestä saa vain haaveilla, eli siirtyy ongelmat seuraavalle syyttömälle sukupolvellekin siitä, että ei ajattele kuin itseään eikä edes oman lapsensa tulevaisuutta, terveyttä jne. Narsisimina pidin aiemmin mutta viimeisimmät tapahtumat avasivat silmäni ja psykopaatti on suljettu pois elämästä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe