Epiduraalipuudutus?

RV 21

Kertokaa minulle, jotka ovat ottaneet epiduraalipuudutuksen, että sattuuko se ja miten paljon se lievittää kipua?

Itselläni on kipukynnys suhteellisen matalalla ja tiedän tarvitsevani kivun lievitystä. Olen tosissani miettinyt päätyväni epiduraalipuudutuksen ottamiseen.

12

9094

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti vm-95 ja -98

Minua itseäni ei sattunut, kun minulle laitettiin epiduraalipuudutus...
      Ensimmäisellä kerralla puudutusainetta laitettiinkin reilummin, sillä minulle tehtiin sektio.
      Toisella kerralla synnytin ihan normaalisti..ja silloinkin halusin epiduraalipuudutuksen. Se oli minulle ainakin hyvä vaihtoehto, sillä minulla on erittäin alhainen kipukynnys. Epiduraalipuudutuksen aikana mulle laitettiin supistuksia kiihdyttävä tippa ja kun puudutuksen teho alkoi lakata..olinkin jo auennut tarpeeksi, että pääsin ponnistamaan.

Hyvää synnytystä sulle :)

• Äiti

Itselläni oli "pelko" epiduraalista, vaikka kaikki tutut olivat sitä kehunneet ja suositelleet. Onneksi ohitin pelkoni jo ennen synnytystä. Itselläni on mielestäni korkea kipukynnys, joten synnytyksen alussa pärjäsin mainiosti ilokaasulla, kunnes kipu nousi kovemmaksi ja sain epiduraalin. Ihme ainetta! Vei pois kaikki kivut ja sitten vain istuttiin ison "rantapallon" päällä ja odoteltiin... Suosittelen lämpimästi!

• Sirkka
        Äiti kirjoitti:

Itselläni oli "pelko" epiduraalista, vaikka kaikki tutut olivat sitä kehunneet ja suositelleet. Onneksi ohitin pelkoni jo ennen synnytystä. Itselläni on mielestäni korkea kipukynnys, joten synnytyksen alussa pärjäsin mainiosti ilokaasulla, kunnes kipu nousi kovemmaksi ja sain epiduraalin. Ihme ainetta! Vei pois kaikki kivut ja sitten vain istuttiin ison "rantapallon" päällä ja odoteltiin... Suosittelen lämpimästi!

Sehän vaikuttaa mainiolta.
        Miksikähän minulle sanottiin, että on parempi kuin ei sitä ota.
        Että lapsi on usein "väsyneempi" jos äiti ottaa epiduraaliapua?
        Onko kukaan kuullut tästä?
        Ehkäpä aineet ovat parantuneet koska minun synnytyksestäni on jo 15 vuotta aikaa?

• kehittyy
        Sirkka kirjoitti:

Ehkäpä aineet ovat parantuneet koska minun synnytyksestäni on jo 15 vuotta aikaa?

Et voi tulla tänne antamaan neuvojasi, kun omasta synnytyksestäsi on 15 vuotta aikaa. Kun lääketiede kehittyy, sinun kokemuksesi eivät ole enää ajankohtaisia. Sitäpaitsi olet varmasti unohtanut jo tuhansia raskausaikaan, synnytykseen ja lapsen kehittymiseen liittyviä asioita, jotka nyt ovat meille nuoremmille ajankohtaisia.

Enkä tiennyt, että jo 15 vuotta sitten oli mahdollista saada epiduraalia. Ne olivat tietysti niitä ensimmäisiä kokeiluja, ja alussahan monia asioita ei heti voi alkaa suositteleen.

• mv
        kehittyy kirjoitti:

Et voi tulla tänne antamaan neuvojasi, kun omasta synnytyksestäsi on 15 vuotta aikaa. Kun lääketiede kehittyy, sinun kokemuksesi eivät ole enää ajankohtaisia. Sitäpaitsi olet varmasti unohtanut jo tuhansia raskausaikaan, synnytykseen ja lapsen kehittymiseen liittyviä asioita, jotka nyt ovat meille nuoremmille ajankohtaisia.

Enkä tiennyt, että jo 15 vuotta sitten oli mahdollista saada epiduraalia. Ne olivat tietysti niitä ensimmäisiä kokeiluja, ja alussahan monia asioita ei heti voi alkaa suositteleen.

tuo sirkka sanonu selvästi että hänellä on aikaa kulunu ja aineet varmaan paremmat..

silti hänelläkin oli oikeus sanoa kokemuksensä, ilman että sinunkaltainen ääliö alkaa niitä moittia

kasva aikuiseksi

• hoitsu
        Sirkka kirjoitti:

Kyllähän epi on lääkeainetta siinä missä asperiini tai diapamikin. Spinaalissa lääkeaineena on morfiini. Ilokasu on lääkeainetta sekin...

Näistä aineista ei luonnollisestikaan ole havaittu olevan haittaa vauvalle, mutta vaikutuksia ei kukaan tiedä tarkaan. On hieman filosofinenkin kysymys miten olettaa lapsen kokevan synnytyksen ja syntymän. Joku psykologi on arvellut syntymän trauman vaikuttavan aikuisenakin ja ohjaavan ihmistä. Tiedä häntä.

Oma mielipiteeni on kuitenkin se, että jokainen synnytys on oma tapahtumansa ja jokainen synnyttäjä yksilö. Synnytykseen liittyvässä tapahtumassa tahdin tulisi määrätä äiti niin pitkälle kuin mahdollista. Hoitajat ja lääkärit varmistajat turvallisuuden. Kun äidillä on mahdollisuus valita hänelle sopivin tapa synnyttää on kaikki hyvin.

Jos äiti kokee pelkoa tai kipuherkkyyttä, miksi hänen pitäisi "kärvistellä" tuskissaan ja yrittää olla luomu? Miksei synnytystä autettaisi niillä turvallisilla keinoilla, joita on saatavana? Näin synnytys sujuu mukavammin niin äidin kuinlapsenkin kannalta.

• Piia

Olen 3,5-vuotiaan ja pian 2 vuotta täyttävän pojan äiti. Esikoista synnyttäessäni halusin puudutuksen heti, toisen lapsen kohdalla yritin mahdollisimman pitkään lievittää supistuskipuja luonnonmukaisin keinoin (jumppapallon, aqua-rakkuloiden, vesialtaan, erilaisten asentojen avulla), mutta mikään ei lievittänyt kipujani ja viime hetkellä sain epiduraalin. En muista puudutuksen laiton tuntuneen pahalta, vähän saattoi poltella selkää. Se lievitti kipuni nopeasti ja rauhoitti ensimmäisen lapseni kohdalla minut uneen asti. Toista synnyttäessäni luulin saavani nukkua puudutuksen jälkeen, mutta pienokainen päättikin tulla pikavauhdilla maailmaan eikä lepäilyyn jäänyt enää aikaa. Olo oli jonkin aikaa hutera epiduraalin ja synnytyksen yhteisvaikutuksesta. Itse synnytyskipuunhan epiduraalilla ei ollut vaikutusta, mutta itse nopeana synnyttäjänä koinkin poltot pahempina kipuina kuin synnytyksen. Polttojen lievittäjänä epiduraalista jäikin minulle todella hyvät kokemukset. Synnytys on aina kuitenkin hyvin yksilöllinen tapahtuma ja jollakin on varmasti toisenlaisiakin kokemuksia epiduraalista. Itse olin siihen tyytyväinen.

• june

Älä vielä mieti kipua. Mene synnytykseen avoimin mielin, kyllä ne siellä tietävät asiat. Itse luulin omaavani alhaisen kipukynnyksen, mutta kyllä vaan yli nelikiloisen lapsen synnytin ilokaasu "lievityksenä". Onnea matkaan!

• Iode

Ei se epiduraalin laitto satu! Eka neulanpisto (kuten rokotuksessa tms.) ja sitten hivenen epämiellyttävä lämmin hulvahdus selässä, mutta se kestää vain pienen hetken. Mulla ainakin molemmilla kerroilla lähti kaikki kivut pois. Ponnistusvaiheessa rupesi sitten tuntumaan työntämisen tarve.(ikään kuin kuin kakkahätä)

• kolmen lapsen äiti

Kyllä kannattaa ottaa..
      itse olen ottanut kahden viimeisen lapsen synnytyksissä, sattui aivan vietävästi, mutta tunnin kuluttua syntyivät vauvat..en toki tarkoita, että sinullakin saattaisi auttaa yhtä nopeasti, mutta minulla se tehosi hyvin.
      Se laitettiin kun synnytyskanvaa oli auki 4 cm, ja reilun puolen tunnin päästä tuli kauhea tunne, että pitää ponnistaa, ja kaikki oli ns. valmista..
      Joten suosittelen lämpimästi, muista, ettei turhaa kipua kannata kärsiä, ei siitä synnytyksestä muuten nauti..tai no, voiko siitä nauttia, tiedä häntä?

• kipuherkkä

jos sinulla on matala kipukynnys, niin luultavasti synnytyskipujen aikana et edes tunne kun ebidurali laitetaan......heh

• Famita

Olen vasta raskauden alku vaiheessa, mutta pelkään synnytystä ihan älyttömästi. Haluan kokea raskauden ja saada oman vaavin, mutta synnytysvaihe on ainoa, jota en odota innolla. Tuosta epiduraalista kysyisin vain, että saako sen !> varmasti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe