Ruotsin tuliaisina toimme "kolmosautoksi" vm96 328Ci:n. Myyjä kertoi vuolaasti kuinka kone on lastutettu ja siinä on lähemmäs 250hv. Otin asian lähemmäs vitsinä. Vapaasti hengittävän koneen virittäminenhän on onnistunutta kun tehot eivät laske!
Tarkemmin asiaa tutkittuani, on Ruotsissa myytävissä E36/328:ssa useissa maininta lastusta ja lukuja juuri naurettavan suurista teholukemista. Netistä löytyy mm. AMB:ltä 17hv:n(jo tuo kuullostaa suurelta) lastu http://www.amb-tuning.de/produkte/chiptuning/amb-tuning/bmw/328_2.html
Auton kiihtyvyys on kyllä vähän liian hätäistä normaaliksi 328Ci:ksi. Tai sitten uusi tuttavuus vain hämää. Verrattuna koneen "hyökkääväisyyttä" perheemme 728iA:han on ero selvä. Tietysti autoilla on huomattava painoero mutta kuitenkin...
Onko kenelläkään kokemusta M52:n lastuttamisesta tai muiden BMW:n moottoreiden lastuttamisesta? Toimivatko ne oikeasti?
2.8 / M52:n lastuttaminen?
11
6665
Vastaukset
- toimi
kyllä se on semmonen homma että ei ilman turboa tehot nouse.Sua on KUSETETTU...byääähhähähäää!
- bmw:tä
...tarvi lastutaa.Tarpeeksi reipas jo vakiona!
- Alex
Moi !
728 tuntuu minusta varsin laiskalta peliltä. Painoero 3-sarjalaiseen on niin iso että tuntuu kuin olisi paljon tehokkaampi kone.
Eipä noita kyllä paljoa kannata viritellä, ei turbollista eikä turbotonta. Jos haluaa lisää tehoa niin ostaa isompikoneisen mallin.
--- janishell
M50 motin imusarjalla ja lastulla pääsee 328i lähelle 230hp lukemiin.
- Ex-GTI
olen siinä samaa mieltä, että vapaasti hengittävää ei paljoa kannata lastuttaa.
Nyt kun autossa kerran on jo lastu (ja kilpamallinen vapaavirtaus suodatin hiljainen SuperSprint putkisto) niin kiinnostus asiaan heräsi. Koneen kierrosherkkyys on erilainen kuin räpeltämättömässä 728:ssa. Mieleen tulee 10 vuoden takaiset ajat kun leikittiin GTI -autojen kanssa... : )
Tässä linkissä (Ranskalaisen?) Creative Car Gilletin lastut erittäin moneen Biimeriin: http://www.creative-car-gillet.com/produits/chip-tuning/chip-tuning-bmw.htm
Mm. 730i V8:n 24hv:n lastu kuullostaa mielenkiintoiselta.
- lentää
Siis miten ihmeessä voit mitenkään verrata 300-manuaalia 700-automaattiin?
Häh, nehän on täysin erilaisia. Toisekseen, automaatin ohjausparametritkin voi olla erilaisia ja vielä 7-satkussa. Nuo molemmathan on lisäksi adaptiivisella boxilla jo vakiona, jolloin ne säätävät itse itseänsä. Siis moottoreiden ecut.
Sanon 100-varmaan, että lastut on 99% huuhaata. Moottori ehkä saadaan toimimaan hieman eri lailla, jolloin se tuntuu paremmalta. Kello on ainoa oikea mittari. Paitsi, jos olet niin typerys, että "perstuntuma" on oikeata tehoa.
Nuo "kisafiltterit" on myös täyttä potaskaa. Meneppäs tututumaan esim tuon bemutuuninkiklubin sivuille, missä olivat jarruttaneet tuollaisella hölöpölöfiltterillä ja vakiolla. Teho oli luonnollisesti laskenut vaihdettaessa "kisa"filtteriin. Kaupanpäällisinä saa ilmamassamittarille lyhyemmän käyttöiän, koska paskasempaa ilmaa pääsee sisään. Ja hioohan ne mukavasti männänrenkaitakin. Ai juu: mutta olihan niiden nettisivuilla sellainen kuva missä esitettiin, että kisafiltteri suodattaa satakertaa paremmin kuin vakio. Salli mun nauraa. Vittu, että teitä nuorisoa vedetään, kun pässiä narussa.
Hah hah!- Ex-GTI
On aina mukavaa kuulla, että kuuluu yli 3 kymppisenä nuorisoon... : )
Perstuntuma = Jos lyön tallan joutokäynnillä pohjaan niin Seiskassa punainen tulee hitaammin kuin Kolmosessa. Eli auto pysyy koko tilanteen paikalla (automaatti P-asennossa / manuaalissa vaihde vapaalla). Autoissa sama kone? Kolmonen säädetty mielestäsi siis tehtaalla erilaiseksi?
Ikää on jo sen verran etten todellakaan lähde "kellottamaan" jotain vanhaa Kolmosta. Hah! Edelleen, autossa oli nämä hilavitkuttimet valmiina jotka saa helposti irti. Ruotissa lastuttaminen on kulttuurina paljon laajempaa kuin Suomessa joten ajattelin kysyä mielipiteitä. Arvasin ettei köyhässä maassamme löydy paljoa kokemusta. : (
Mutta jos mielestäsi lastuilla auto saadaaa "tuntumaan" paremmalta niin sitten pientä järkeä siis voi löytyä. Koko auton ostaminenkin tapahtuu joillakin ihmisillä pelkällä tunteella. - lentää
Ex-GTI kirjoitti:
On aina mukavaa kuulla, että kuuluu yli 3 kymppisenä nuorisoon... : )
Perstuntuma = Jos lyön tallan joutokäynnillä pohjaan niin Seiskassa punainen tulee hitaammin kuin Kolmosessa. Eli auto pysyy koko tilanteen paikalla (automaatti P-asennossa / manuaalissa vaihde vapaalla). Autoissa sama kone? Kolmonen säädetty mielestäsi siis tehtaalla erilaiseksi?
Ikää on jo sen verran etten todellakaan lähde "kellottamaan" jotain vanhaa Kolmosta. Hah! Edelleen, autossa oli nämä hilavitkuttimet valmiina jotka saa helposti irti. Ruotissa lastuttaminen on kulttuurina paljon laajempaa kuin Suomessa joten ajattelin kysyä mielipiteitä. Arvasin ettei köyhässä maassamme löydy paljoa kokemusta. : (
Mutta jos mielestäsi lastuilla auto saadaaa "tuntumaan" paremmalta niin sitten pientä järkeä siis voi löytyä. Koko auton ostaminenkin tapahtuu joillakin ihmisillä pelkällä tunteella.Ensiksi, mistäs päättelet, että olen yli 30...?
Se, että auto paikallaan "kelaa" nopeammin punaiselle, ei kerro 150% yhtään mitään!
Jo ja siis jos molemmat olisi manuaaleja, veikkaisin, että seiskassa on painavampi vauhtipyörä. Voin kyllä olla väärässäkin. Sen sijan man/aut vertailu on täysin järjetön = en tiedä kuinka paljon momentinmuunninta pyörii mukana = veikkaan lisämassaa.
Ruotsissa "kulttuuri" heh heh...
Olet kyllä oikeassa tuon tunteen suhteen. Tunnustan itsekin, että en osta autoa lähellekään pelkästään järjellä. No, ei se silti muuta tosiasioita! - Ex-GTi
lentää kirjoitti:
Ensiksi, mistäs päättelet, että olen yli 30...?
Se, että auto paikallaan "kelaa" nopeammin punaiselle, ei kerro 150% yhtään mitään!
Jo ja siis jos molemmat olisi manuaaleja, veikkaisin, että seiskassa on painavampi vauhtipyörä. Voin kyllä olla väärässäkin. Sen sijan man/aut vertailu on täysin järjetön = en tiedä kuinka paljon momentinmuunninta pyörii mukana = veikkaan lisämassaa.
Ruotsissa "kulttuuri" heh heh...
Olet kyllä oikeassa tuon tunteen suhteen. Tunnustan itsekin, että en osta autoa lähellekään pelkästään järjellä. No, ei se silti muuta tosiasioita!Kirjoitit asiallisesti "Vittu, että teitä nuorisoa vedetään, kun pässiä narussa. Hah hah!" = oletit minun olevan nuorisoa, siitä kiitos. Sinun iästä en ota selvää, käyttämäsi huutomerkkien määrä viittaa kyllä nuorisoon.
Eikö "perstuntuma" vertailu yleensäkin ole lähellä järjetöntä. Siksi se on persetuntumaa eli ns. TM-lehden vertailua.
PS. Suomen autokulttuuri Heh heh... Saanko kysyä nim.lentää millä autolla / autoilla ajelet? - lentää
Ex-GTi kirjoitti:
Kirjoitit asiallisesti "Vittu, että teitä nuorisoa vedetään, kun pässiä narussa. Hah hah!" = oletit minun olevan nuorisoa, siitä kiitos. Sinun iästä en ota selvää, käyttämäsi huutomerkkien määrä viittaa kyllä nuorisoon.
Eikö "perstuntuma" vertailu yleensäkin ole lähellä järjetöntä. Siksi se on persetuntumaa eli ns. TM-lehden vertailua.
PS. Suomen autokulttuuri Heh heh... Saanko kysyä nim.lentää millä autolla / autoilla ajelet?En kai muuten tänne kirjoittelisi.
Ym merkin yksilöitä löytyy tällä hetkellä 4 kpl.
Tosin vain 3 rekisterissä.
Et muuten arvaa minkä ikäinen olen...voisit yllättyä (pitäisköhän laittaa tähän kasa huutomerkkejä?)
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: Jos on jo "Ruotsi"viritetty, anna hilppeet olla, mutta jos ei ole laitettu. Ei kannata aloittaakaan. Samoin E39 ja 46 ovat niin hiljaisia, että minä en ainakaan suostuisi laittamaan mitään mölyputkea, vaikka ilmaiseksi saisin.
PS On omaakin kokemusta M52 koneista: 20, 23, 25 ja 28. Sekä TU:lla ja ilman!!!!!!!! (heh heh huutomerkeistä)
- vaihtoon
Tuo 2.8 kone muuttuu ihan eri peliksi kun keinotekoisesti liian pieneksi tehty imusarja vaihdetaan kunnolla virtaavaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849