apua!! tularista...

laydee

Tänään aamulla kun menin katsomaan liskoja, vesi oli aivan sameaa, ja pinnalla oli jonkilainen kalvo...olen aiemminkin huomannut että sitä on välillä ilmestynyt pinnalle jonkinverran...mutta en ajatellut että se varmaan mitn kovin vakavaa on, mutta nyt alkoi jo huolestuttaan...
naaras on ollut todella lihavana jo varmaan kk verran, nyt sillä oli selässä jtn valkoisia pikku pilkkuja ...? ajattelin sen eristää uroksesta..mistähän mahtaa olla kyse?:/ pystyykö mitn tekemään?

kiitti

3

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Marja

      Kuinka uusi perustettu akvaterraario on? Uutena jokin sen siustuselementeistä voi sameuttaa veden. Onko mitään mitä olisit viimeaikoina tehnyt eritavalla kuin tavallisesti? Moni ruoka sameuttaa nopeasti veden jäätyään sinne lillumaan. Vaihda vesi ja seuraa, sameutuuko uudestaan. Mikäli niin, etsi samuttajan syytä sisutuksesta, ruuoasta, suodattimesta...

      Veden pinnassa olevan kalvon ei sinänsä pitäisi olla huolestuttava, sellainen tulee aina kun akvaariossa tapahtuu kaikenlaista biologista häppeninkiä mitä sielä piäisi tapahtua. En ole ihan varma mistä kalvo koostuu, mutta jos se häiritsee (itseäni ainakin kun valo heijastuu siitä eikä akvaterraarioon näe silloin ylhäältä käsin) saa sen pois pistämällä paperia (sanomalehti tms.) muutamaksi sekunniksi pintaan ja ottamalla sen sitten pois, jolloin kalvo jääs siihen.

      Liskosta en osaa äkkiseltään sanoa, jätän sen itseäni viisaammille. Onko kyseessä kiinankääpiötulilisko?

    • aino

      Heti ensimmäiseksi rupeat vaihtamaan vettä. Vaihdat sitä säännöllisesti ensin jokapäivä, sitten puolet joka viikko. Akvassasi on todennäköisesti liiasta ravinteisuudesta johtuva vihersamennus tai bakteeri samennus.

      Naaras on joko "raskaana" tai sitten sillä on nestetasapaino häiriö, joka tappaa tularin ellei se saa itse parannettua tasapainohäiriön aiheuttajaa.

    • laydee

      Akva ja melahäntätuliliskot ovat olleet minulla jo 7kk...ikinä aiemmin tällaista ei ole tapahtunut, vasta oikeastaan nyt viimisen kk aikana on alkanut ilmestyä tuota kalvoa.

      Olen vaihtanut veden kahden viikon välein, siis tehnyt suursiivouksen, eli; veden imuroin pois, leikkaan kuolleita kasveja pois, ja kerään niitä myöskin sieltä kellumasta ja sitten uusi vesi tilalle...
      ruokavaliona minulla oli jtn 1kk ajan tuossa kk sitten katkarapu( joka olisi voinut tämän naaaraan lihottaa)...kun eläinkaupassa ei ollu näitä kärpäsentoukkia/ tai verimatoja...mitä onkaan...
      ja noita katkarapuja ennen olen aina syöttänyt vain noita toukkia.
      Silloin kun naaras lihoi tuossa kk sitten, olen antanut ruokaa vain aina joka toinen päivä jos se olisi vain liika ruokinnasta johtuvaa tai tosiaan noista katkaravuista.. mutta mitn muutosta ei ole tapahtunut.
      Ja en usko että se on raskaana..nimittäin uros on jo 2vk ainakin juossut sen perässä ja väristellyt häntäänsä ym. joten tuskin se enää sitä tekisi jos naaras olisi jo raskaana:/

      Niin ja minkäänlaista suodatinta minulla ei kyllä ole...ei ole ollut missään vaiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe