Happovaivat ja nivelsärky

Luin!

Jostakin netistä luin että mahakatarri voisi aiheuttaa jopa reuman tapaisia oireita nivelissä.

Oletteko moista kokeneet?

Viime keväänä menin TKseen valittamaan sitä että molempia ranteitani särki, toista jopa niin että esineet putoilivat kädestä. Polvissakin oli kipuilua. (Reumakokeita tehtiin ja mitään ei löytynyt.)

Käynnilläni mainitsin ohimennen vatsavaivat joita oli myös (happovaivoja), ja niistäkös lääkäri säikähti. Muutti äkkiä puheenaihetta, ei halunnut kuulla koko asiasta vaikka vasta ehdin sanoa että voisihan siihenkin vaivaan jotain lääkitystä ajatella vai?

Mahtoikohan tietää tuosta yhteydestä vatsan ja nivelien välillä, ja inhota jo ajatustakin siitä että vatsaa pitäisi alkaa tutkia... Noh, enpä ole häntä sen koommin asialla vaivannut. Hoitelen itse itseni.

Mutta nyt on taas vatsa vaivaillut ja kas kummaa, ranteissa alustavasti kipua aamuisin!

13

17935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietoisena hieman tuoreemman palstakyselyn sisällöstä tarjoan tähän oman vastaukseni.

      Parantaja Blomkvist päätyi vuosikymmenien praktiikassaan käsitykseen, että katarrimainen tila vatsassa on peräisin kauan jatkuneesta tilanteesta, jossa ruoka ei sulattavien aineiden puutteessa sula vaan pyrkii mätänemään vatsassa. Mätänemistuotteet ärsyttävät mahalaukun pinnan ja voivat kutsua esiin bakteeritkin. Syynä sulamattomuuteen on vatsahappojen puute.

      Et maininnut happovaivojesi laatua. Jos kuitenkin joudut toteamaan itseksesi, että minullahan on kosteita, happamia röyhtäyksiä, mikä on merkkinä liiasta haposta, päätelmä ei ole oikea. Jos hapot pyrkivät nousemaan ylös, se ei yleensä ole merkki liiasta suolahaposta tai sen väärästä virtauksesta vaan yksinkertaisesti siitä, että vatsa huutaa pepsiiniä (sulattaa valkuaisaineita). Mahalaukkua ei pidä leikata kallelleen tai neutraloida happoja, vaan antaa sille puuttuvaa pepsiiniä ja suolahappoa sulattamaan valkuaisaineita. Yleinen oire suolahapon puutteesta on ummetus, kova vatsa. Jos huono sulatus, etenkin valkuaisaineiden sulatus, on jatkunut pitkään, voi olla myös ripulia, aina kuitenkin paha haju.

      Suolahapon puute ja anemia liikkuvat pareittain. Suolahappoa ei synny riittävästi jos on anemia, anemia syntyy jos ei ole suolahappoa. Suolahapon ja pepsiinin puutteessa ruumiiseen jää sulamatonta rikkiä, jonka eräs oire on niveltulehdukset.

      Suositukseni, jolla pääset alkuun, olisi; huolehdi ruoansulatuksestasi tasapainottamalla vatsahapposi. Aamiaisen alle on hyvä syödä pieni määrä raakaa luomulaatuista kaalia. Se osaltaan parantaa vatsasi limakalvoja. Samalla saat siitä kromia, jota sinulta puuttuu. Sappitiehyesi kaipaisi ehkä avaavan hieronnan. Vältä makeaa ja alkoholia ja yritä sovittaa ruokasi sulatuskykysi mukaan. Jos vatsaan on syntynyt jo haavaumia, ne paranevat vaikeasti ilman suolaa. Siksi voi joinain aamuina juoda tyhjään vatsaan lasillisen haaleaa vettä, jossa on esim. 3/4 teelusikallinen karkeaa merisuolaa. Puoleen tuntiin ei muuta.

      • (Luin!)

        >Jos kuitenkin joudut toteamaan itseksesi, että minullahan on kosteita, happamia röyhtäyksiä, mikä on merkkinä liiasta haposta, päätelmä ei ole oikea.

        En joudu. Minulla on aina kuivia röyhtäyksiä; mutta sinä aikana jonka käytin reseptilääkkeenä haponmuodostuksen estäjää minulle tuli korventava kipu rintaan aamuöisin, ja tämä ilmeisesti oli närästystä.

        Päättelin sitten että ehkäpä olisi parempi jättää ne lääkkeetkin väliin suosiolla.

        >Suolahappoa ei synny riittävästi jos on anemia, anemia syntyy jos ei ole suolahappoa

        Veriarvoni ovat aina olleet todella hyvät.

        >Yleinen oire suolahapon puutteesta on ummetus, kova vatsa.

        Ummetus on oire niin monesta muustakin asiasta. Esim. PMS-tilassa naisella on herkästi ummetusta. Kaikkein ummettavinta on tietenkin vääränlaisen ravinnon nauttiminen (eli jos ei syö tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä).

        Moniallergikkona en itse ihan kaikkea kasviperäistä voi syödä, ja kaalit ja sipulit ja sen sellaiset jätän suosiolla väliin kun on muutakin tekemistä kuin piereskellä loppupäivä.

        >Siksi voi joinain aamuina juoda tyhjään vatsaan lasillisen haaleaa vettä, jossa on esim. 3/4 teelusikallinen karkeaa merisuolaa.

        Olen kerran, pari katarrisena erehtynyt syömään lohta jossa oli runsaasti merisuolaa mukana. Kamalat kivut.

        Luulenpa että ihmisellä voi olla oireita vuorotellen niin hapon liiallisuudesta kuin sen puutteestakin, varsinkin jos käyttää välillä jotain lääkkeitä. Itse en voi aina etukäteen tietää onko olo parempi vai pahempi sitten kun on lääkettä syönyt. Tällä erää olen kumminkin täysin kyllästynyt niin lääkkeisiin ja lääkäreihin kuin tee-se-itse parantelijoihin lukuisine hulluine ohjeineen. Taidan jättää seuraan ongelman tullen kroppani selviämään miten itse parhaiten taitaa, enkä kokeile mitään muuta kuin puolipaastoa. Sillä olen ennenkin itseni kondikseen saanut.


      • (Luin!) kirjoitti:

        >Jos kuitenkin joudut toteamaan itseksesi, että minullahan on kosteita, happamia röyhtäyksiä, mikä on merkkinä liiasta haposta, päätelmä ei ole oikea.

        En joudu. Minulla on aina kuivia röyhtäyksiä; mutta sinä aikana jonka käytin reseptilääkkeenä haponmuodostuksen estäjää minulle tuli korventava kipu rintaan aamuöisin, ja tämä ilmeisesti oli närästystä.

        Päättelin sitten että ehkäpä olisi parempi jättää ne lääkkeetkin väliin suosiolla.

        >Suolahappoa ei synny riittävästi jos on anemia, anemia syntyy jos ei ole suolahappoa

        Veriarvoni ovat aina olleet todella hyvät.

        >Yleinen oire suolahapon puutteesta on ummetus, kova vatsa.

        Ummetus on oire niin monesta muustakin asiasta. Esim. PMS-tilassa naisella on herkästi ummetusta. Kaikkein ummettavinta on tietenkin vääränlaisen ravinnon nauttiminen (eli jos ei syö tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä).

        Moniallergikkona en itse ihan kaikkea kasviperäistä voi syödä, ja kaalit ja sipulit ja sen sellaiset jätän suosiolla väliin kun on muutakin tekemistä kuin piereskellä loppupäivä.

        >Siksi voi joinain aamuina juoda tyhjään vatsaan lasillisen haaleaa vettä, jossa on esim. 3/4 teelusikallinen karkeaa merisuolaa.

        Olen kerran, pari katarrisena erehtynyt syömään lohta jossa oli runsaasti merisuolaa mukana. Kamalat kivut.

        Luulenpa että ihmisellä voi olla oireita vuorotellen niin hapon liiallisuudesta kuin sen puutteestakin, varsinkin jos käyttää välillä jotain lääkkeitä. Itse en voi aina etukäteen tietää onko olo parempi vai pahempi sitten kun on lääkettä syönyt. Tällä erää olen kumminkin täysin kyllästynyt niin lääkkeisiin ja lääkäreihin kuin tee-se-itse parantelijoihin lukuisine hulluine ohjeineen. Taidan jättää seuraan ongelman tullen kroppani selviämään miten itse parhaiten taitaa, enkä kokeile mitään muuta kuin puolipaastoa. Sillä olen ennenkin itseni kondikseen saanut.

        >En joudu. Minulla on aina kuivia röyhtäyksiä; mutta sinä aikana jonka käytin reseptilääkkeenä haponmuodostuksen estäjää minulle tuli korventava kipu rintaan aamuöisin, ja tämä ilmeisesti oli närästystä.

        Kuivat röyhtäykset vaativat nekin happojen tasapainotusta. Silloin on kyse betainihydrokloridin puutteesta. Ilman sitä hiilihydraateista, kalkista ja kahvista on ongelmia.

        >Veriarvoni ovat aina olleet todella hyvät.

        Aina eivät pepsiini ja suolahappo pääse mahalaukkuun asti. Siksi suosittelin sappitiehyeesi avaamista hieronnalla. Suolahappo ei muodostu mahalaukussa vaikka niin sanotaan.

        >Ummetus on oire niin monesta muustakin asiasta. Esim. PMS-tilassa naisella on herkästi ummetusta. Kaikkein ummettavinta on tietenkin vääränlaisen ravinnon nauttiminen (eli jos ei syö tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä).

        PMS-tilassa ruumis askartelee hormonien ja veren kanssa. Verestä ruumis muodostaa suolahapponsa. Jos sitä ei jossain tilanteessa ole riittävästi siihen käyttöön, ei ole suolahappoakaan.
        Hormonikanavat taas saattavat pakkautua liian ahtaiksi, jolloin ne paikallisesti estävät mm. pepsiinin muodostumista ja hedelmäsokerin sulatusta. Tarkkailepa vain kummankin lapaluusi seutuvia näinä aikoina. Hedelmäsokerin liika nauttiminen voi olla monelle ongelma. Itse saan siitä perin helposti ongelmia, niin moni muukin, moni tietämättään.

        >Olen kerran, pari katarrisena erehtynyt syömään lohta jossa oli runsaasti merisuolaa mukana. Kamalat kivut.

        Paljon suolan syöminen aterian aikana on aivan eri asia kuin suolaveden nauttiminen tyhjään vatsaan, jota suosittelin. Itse olen terveydekseni tehnyt tempun monesti.

        >Luulenpa että ihmisellä voi olla oireita vuorotellen niin hapon liiallisuudesta kuin sen puutteestakin, varsinkin jos käyttää välillä jotain lääkkeitä. Itse en voi aina etukäteen tietää onko olo parempi vai pahempi sitten kun on lääkettä syönyt. Tällä erää olen kumminkin täysin kyllästynyt niin lääkkeisiin ja lääkäreihin kuin tee-se-itse parantelijoihin lukuisine hulluine ohjeineen. Taidan jättää seuraan ongelman tullen kroppani selviämään miten itse parhaiten taitaa, enkä kokeile mitään muuta kuin puolipaastoa. Sillä olen ennenkin itseni kondikseen saanut.

        On peräti totta, että itse kannattaa yrittää hoitaa terveytensä kuntoon, omasta ruumiistaan ja tavoistaan on itsellään eniten tietoa. Sulattavien aineiden tila vaihtelee ja kukin vaatii omat toimenpiteensä. Kokenut kaiken tietää, kurja ken kaiken kokee. Kannattaa kuulla myös toisten kokemuksia. Kokemuksia on hyviä ja huonoja, valikointi jää aina lukijalle.


      • (Luin!)
        certo kirjoitti:

        >En joudu. Minulla on aina kuivia röyhtäyksiä; mutta sinä aikana jonka käytin reseptilääkkeenä haponmuodostuksen estäjää minulle tuli korventava kipu rintaan aamuöisin, ja tämä ilmeisesti oli närästystä.

        Kuivat röyhtäykset vaativat nekin happojen tasapainotusta. Silloin on kyse betainihydrokloridin puutteesta. Ilman sitä hiilihydraateista, kalkista ja kahvista on ongelmia.

        >Veriarvoni ovat aina olleet todella hyvät.

        Aina eivät pepsiini ja suolahappo pääse mahalaukkuun asti. Siksi suosittelin sappitiehyeesi avaamista hieronnalla. Suolahappo ei muodostu mahalaukussa vaikka niin sanotaan.

        >Ummetus on oire niin monesta muustakin asiasta. Esim. PMS-tilassa naisella on herkästi ummetusta. Kaikkein ummettavinta on tietenkin vääränlaisen ravinnon nauttiminen (eli jos ei syö tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä).

        PMS-tilassa ruumis askartelee hormonien ja veren kanssa. Verestä ruumis muodostaa suolahapponsa. Jos sitä ei jossain tilanteessa ole riittävästi siihen käyttöön, ei ole suolahappoakaan.
        Hormonikanavat taas saattavat pakkautua liian ahtaiksi, jolloin ne paikallisesti estävät mm. pepsiinin muodostumista ja hedelmäsokerin sulatusta. Tarkkailepa vain kummankin lapaluusi seutuvia näinä aikoina. Hedelmäsokerin liika nauttiminen voi olla monelle ongelma. Itse saan siitä perin helposti ongelmia, niin moni muukin, moni tietämättään.

        >Olen kerran, pari katarrisena erehtynyt syömään lohta jossa oli runsaasti merisuolaa mukana. Kamalat kivut.

        Paljon suolan syöminen aterian aikana on aivan eri asia kuin suolaveden nauttiminen tyhjään vatsaan, jota suosittelin. Itse olen terveydekseni tehnyt tempun monesti.

        >Luulenpa että ihmisellä voi olla oireita vuorotellen niin hapon liiallisuudesta kuin sen puutteestakin, varsinkin jos käyttää välillä jotain lääkkeitä. Itse en voi aina etukäteen tietää onko olo parempi vai pahempi sitten kun on lääkettä syönyt. Tällä erää olen kumminkin täysin kyllästynyt niin lääkkeisiin ja lääkäreihin kuin tee-se-itse parantelijoihin lukuisine hulluine ohjeineen. Taidan jättää seuraan ongelman tullen kroppani selviämään miten itse parhaiten taitaa, enkä kokeile mitään muuta kuin puolipaastoa. Sillä olen ennenkin itseni kondikseen saanut.

        On peräti totta, että itse kannattaa yrittää hoitaa terveytensä kuntoon, omasta ruumiistaan ja tavoistaan on itsellään eniten tietoa. Sulattavien aineiden tila vaihtelee ja kukin vaatii omat toimenpiteensä. Kokenut kaiken tietää, kurja ken kaiken kokee. Kannattaa kuulla myös toisten kokemuksia. Kokemuksia on hyviä ja huonoja, valikointi jää aina lukijalle.

        Ei minulla ole lapaluissa ikinä ollut mitään...

        Jos nyt joku muukin tätä ketjua lukee, niin tiedoksi kaikille että kuukautiskipuja näyttäisi vähentävän jos ennakkoon osaa jättää kaikki makeat ja vehnät pois hyvissä ajoin; oikeastaan lähes paasto vaikuttaisi auttavan eniten.

        Paljon puhutaan noista hiilihydraateista, mutta joka kerta kun niistä luen, menen ihan sekaisin päästäni. Jotenkin en vaan osaa mieltää mitä ne ovat, ovatko ne tarkalleen noinniinkuin viljaa vaan...


      • (Luin!) kirjoitti:

        Ei minulla ole lapaluissa ikinä ollut mitään...

        Jos nyt joku muukin tätä ketjua lukee, niin tiedoksi kaikille että kuukautiskipuja näyttäisi vähentävän jos ennakkoon osaa jättää kaikki makeat ja vehnät pois hyvissä ajoin; oikeastaan lähes paasto vaikuttaisi auttavan eniten.

        Paljon puhutaan noista hiilihydraateista, mutta joka kerta kun niistä luen, menen ihan sekaisin päästäni. Jotenkin en vaan osaa mieltää mitä ne ovat, ovatko ne tarkalleen noinniinkuin viljaa vaan...

        certo

        >Ei minulla ole lapaluissa ikinä ollut mitään...

        Hyvä niin, vaikka ei sitä kukaan väittänytkään. Kirjoitin lapaluiden seutuvilla. Se tarkoittaa lapaluun vieressä selkärankaan päin, voi olla myös hieman alempana, kuitenkin lähellä lapaluita. Sinne muodostuu pieni kumpare, joka aristelee painettaessa. Jos se on vasemmalla puolen, lopeta heti hedelmäsokerin nauttiminen. Jos se on oikealla puolen, tiedät että todennäköisesti maksasi ei ole täydessä iskussa ja pepsiinistä ilmeisesti puutetta, jolloin valkuaisaine ei sula. Molemmat liittyvät voima- ja nestevirtauksiin ilman fyysistä elintä, joten patologit niitä tuskin löytävät.

        >Jos nyt joku muukin tätä ketjua lukee, niin tiedoksi kaikille että kuukautiskipuja näyttäisi vähentävän jos ennakkoon osaa jättää kaikki makeat ja vehnät pois hyvissä ajoin; oikeastaan lähes paasto vaikuttaisi auttavan eniten.

        Ehkä niin jos omaat sen kokemuksen. Asiaa voi hormonaaliselta kannalta Blomkvistin silmin asiaa katsoen auttaa myös ottamalla jälkiruokalusikallisen oliiviöljyä noin 15 min ennen aamiaista ja näin pari kuukautta. Sen jälkeen ajoittain. Ja sianlihaa kannattaa välttää. Hyvän oliiviöljyn löytämiseksi ks. Test-lehti 10/2005. Vaivan hoitamiseen kuuluu myös tietty hieronta. Näiden mainittujen kanavien tukkeutumiseen vaikuttaa paljon ruumiille vieraat aineet esim. erilaiset kemialliset aineet, joita ovat mm. ns. sallitut lisäaineet, jäämät ja synteettiset lääkkeet. Tähän tarvittaisiin myös tietty voimistelu. Paastossa kannattaa ottaa huomioon, että siinä vanhat kertymät lähtevät liikkeelle, ja siinä olisi taas tehtävää sulattaville aineille.

        >Paljon puhutaan noista hiilihydraateista, mutta joka kerta kun niistä luen, menen ihan sekaisin päästäni. Jotenkin en vaan osaa mieltää mitä ne ovat, ovatko ne tarkalleen noinniinkuin viljaa vaan...

        Tarkoittaa esim. sokereita ja tärkkelystä. Hyvä olisi jos ihminen valmistaisi tarvitsemansa sokerin tärkkelyksestä itse eikä nauttisi – ainakaan paljoa – valmista sokeria. Jos syö paljon hiilihydraatteja, sokereita, perunaa, viljaa, perunajauhoa jne. tarvitsee vastaavasti enemmän betaiinihydrokloridia, muutoin voi ruveta närästämään, ellei sen oma tuotanto riitä. Suklaa on joka neljännelle ihmiselle tässä mielessä supermyrkky.

        Jos sallit, niin vielä yksi huomion kiinnitys: Kun sinulla jo on niveltulehduksia, ole varovainen - jos se on sulamattoman rikin aiheuttama, kuten epäilen - tulehduksia voi ilmetä silloin myös rauhasissa, esim. rinnoissa. Asian voi hoitaa.


      • Fenkoli
        certo kirjoitti:

        certo

        >Ei minulla ole lapaluissa ikinä ollut mitään...

        Hyvä niin, vaikka ei sitä kukaan väittänytkään. Kirjoitin lapaluiden seutuvilla. Se tarkoittaa lapaluun vieressä selkärankaan päin, voi olla myös hieman alempana, kuitenkin lähellä lapaluita. Sinne muodostuu pieni kumpare, joka aristelee painettaessa. Jos se on vasemmalla puolen, lopeta heti hedelmäsokerin nauttiminen. Jos se on oikealla puolen, tiedät että todennäköisesti maksasi ei ole täydessä iskussa ja pepsiinistä ilmeisesti puutetta, jolloin valkuaisaine ei sula. Molemmat liittyvät voima- ja nestevirtauksiin ilman fyysistä elintä, joten patologit niitä tuskin löytävät.

        >Jos nyt joku muukin tätä ketjua lukee, niin tiedoksi kaikille että kuukautiskipuja näyttäisi vähentävän jos ennakkoon osaa jättää kaikki makeat ja vehnät pois hyvissä ajoin; oikeastaan lähes paasto vaikuttaisi auttavan eniten.

        Ehkä niin jos omaat sen kokemuksen. Asiaa voi hormonaaliselta kannalta Blomkvistin silmin asiaa katsoen auttaa myös ottamalla jälkiruokalusikallisen oliiviöljyä noin 15 min ennen aamiaista ja näin pari kuukautta. Sen jälkeen ajoittain. Ja sianlihaa kannattaa välttää. Hyvän oliiviöljyn löytämiseksi ks. Test-lehti 10/2005. Vaivan hoitamiseen kuuluu myös tietty hieronta. Näiden mainittujen kanavien tukkeutumiseen vaikuttaa paljon ruumiille vieraat aineet esim. erilaiset kemialliset aineet, joita ovat mm. ns. sallitut lisäaineet, jäämät ja synteettiset lääkkeet. Tähän tarvittaisiin myös tietty voimistelu. Paastossa kannattaa ottaa huomioon, että siinä vanhat kertymät lähtevät liikkeelle, ja siinä olisi taas tehtävää sulattaville aineille.

        >Paljon puhutaan noista hiilihydraateista, mutta joka kerta kun niistä luen, menen ihan sekaisin päästäni. Jotenkin en vaan osaa mieltää mitä ne ovat, ovatko ne tarkalleen noinniinkuin viljaa vaan...

        Tarkoittaa esim. sokereita ja tärkkelystä. Hyvä olisi jos ihminen valmistaisi tarvitsemansa sokerin tärkkelyksestä itse eikä nauttisi – ainakaan paljoa – valmista sokeria. Jos syö paljon hiilihydraatteja, sokereita, perunaa, viljaa, perunajauhoa jne. tarvitsee vastaavasti enemmän betaiinihydrokloridia, muutoin voi ruveta närästämään, ellei sen oma tuotanto riitä. Suklaa on joka neljännelle ihmiselle tässä mielessä supermyrkky.

        Jos sallit, niin vielä yksi huomion kiinnitys: Kun sinulla jo on niveltulehduksia, ole varovainen - jos se on sulamattoman rikin aiheuttama, kuten epäilen - tulehduksia voi ilmetä silloin myös rauhasissa, esim. rinnoissa. Asian voi hoitaa.

        onko kaakao yhtä paha myrkky kuin suklaa?


      • Fenkoli kirjoitti:

        onko kaakao yhtä paha myrkky kuin suklaa?

        yhtä vaarallisia


      • (Luin!)
        certo kirjoitti:

        certo

        >Ei minulla ole lapaluissa ikinä ollut mitään...

        Hyvä niin, vaikka ei sitä kukaan väittänytkään. Kirjoitin lapaluiden seutuvilla. Se tarkoittaa lapaluun vieressä selkärankaan päin, voi olla myös hieman alempana, kuitenkin lähellä lapaluita. Sinne muodostuu pieni kumpare, joka aristelee painettaessa. Jos se on vasemmalla puolen, lopeta heti hedelmäsokerin nauttiminen. Jos se on oikealla puolen, tiedät että todennäköisesti maksasi ei ole täydessä iskussa ja pepsiinistä ilmeisesti puutetta, jolloin valkuaisaine ei sula. Molemmat liittyvät voima- ja nestevirtauksiin ilman fyysistä elintä, joten patologit niitä tuskin löytävät.

        >Jos nyt joku muukin tätä ketjua lukee, niin tiedoksi kaikille että kuukautiskipuja näyttäisi vähentävän jos ennakkoon osaa jättää kaikki makeat ja vehnät pois hyvissä ajoin; oikeastaan lähes paasto vaikuttaisi auttavan eniten.

        Ehkä niin jos omaat sen kokemuksen. Asiaa voi hormonaaliselta kannalta Blomkvistin silmin asiaa katsoen auttaa myös ottamalla jälkiruokalusikallisen oliiviöljyä noin 15 min ennen aamiaista ja näin pari kuukautta. Sen jälkeen ajoittain. Ja sianlihaa kannattaa välttää. Hyvän oliiviöljyn löytämiseksi ks. Test-lehti 10/2005. Vaivan hoitamiseen kuuluu myös tietty hieronta. Näiden mainittujen kanavien tukkeutumiseen vaikuttaa paljon ruumiille vieraat aineet esim. erilaiset kemialliset aineet, joita ovat mm. ns. sallitut lisäaineet, jäämät ja synteettiset lääkkeet. Tähän tarvittaisiin myös tietty voimistelu. Paastossa kannattaa ottaa huomioon, että siinä vanhat kertymät lähtevät liikkeelle, ja siinä olisi taas tehtävää sulattaville aineille.

        >Paljon puhutaan noista hiilihydraateista, mutta joka kerta kun niistä luen, menen ihan sekaisin päästäni. Jotenkin en vaan osaa mieltää mitä ne ovat, ovatko ne tarkalleen noinniinkuin viljaa vaan...

        Tarkoittaa esim. sokereita ja tärkkelystä. Hyvä olisi jos ihminen valmistaisi tarvitsemansa sokerin tärkkelyksestä itse eikä nauttisi – ainakaan paljoa – valmista sokeria. Jos syö paljon hiilihydraatteja, sokereita, perunaa, viljaa, perunajauhoa jne. tarvitsee vastaavasti enemmän betaiinihydrokloridia, muutoin voi ruveta närästämään, ellei sen oma tuotanto riitä. Suklaa on joka neljännelle ihmiselle tässä mielessä supermyrkky.

        Jos sallit, niin vielä yksi huomion kiinnitys: Kun sinulla jo on niveltulehduksia, ole varovainen - jos se on sulamattoman rikin aiheuttama, kuten epäilen - tulehduksia voi ilmetä silloin myös rauhasissa, esim. rinnoissa. Asian voi hoitaa.

        Onneksi ei ole jatkuvia.

        Mutta tuosta vatsapuolesta vielä sen verran että pahimmat vaivat olen saanut aina särkylääkkeiden käytön jälkeen; pyrinkin pääasiassa olemaan täysin lääkkeittä, mutta tänä kesänä en voinut sitä välttää.

        Suklaa kieltämättä on aika rankkaa ravintoa, eikä sovi kuin hyvin harvoin.


      • (Luin!) kirjoitti:

        Onneksi ei ole jatkuvia.

        Mutta tuosta vatsapuolesta vielä sen verran että pahimmat vaivat olen saanut aina särkylääkkeiden käytön jälkeen; pyrinkin pääasiassa olemaan täysin lääkkeittä, mutta tänä kesänä en voinut sitä välttää.

        Suklaa kieltämättä on aika rankkaa ravintoa, eikä sovi kuin hyvin harvoin.

        Suklaan vaarallisuus eräille ilmisille on sekin Blomkvistin löytöjä, kuten betaiinihydrokloridin toimintakin. Suklaa sopii joillekin ehkä suuressakin määrin, jotkin sietävät sitä vähän ja noin joka neljäs ihminen on sellainen, että se ei sovi edes muruina. Jos ei tiedä mihin ryhmään kuuluu, niin ainakin lapset pitäisi säästää suklaan syönniltä täysin.
        Suklaalla on tahmaava ominaisuus. Se tahmaa paikan, jossa ruumis valmistaa käyttöönsä betaiinihydrokloridia. Tämä tapahtuu usein niillä, joiden veriryhmä on O, kuten itselläni, joten olen asian omakohtaisesti kokenut ja ollut viimeisen kolmannesvuosisadan ilman suklaan hippuakaan.
        Jos tämä betaiinirauhaseksi tai suklaarauhaseksi nimetty paikka, rauhanen se on vain toiminnallisesti, tahmaantuu, eikä osaa asialle mitään tehdä, edessä voi nuorella olla varhainen kalkkeutuminen muine komplikaatioineen.
        Itse kävin läpi myös "suklaaihottuman". Minulla se oli ihottuma oikean reiden sisäpinnassa lähellä nivusia. Ihottuma oli pyöreähkö, suurimmillaan halkaisija oli luokkaa 7 cm. Terävärajainen, vetisen punertava, kuin iho olisi nyljetty siltä kohtaa pois. Sille ei Blomkvistkaan voinut tehdä muuta kuin odottaa, että se ajan mukana menee pois. Sen se tekikin, kun suklaan syönti loppui ja betainirauhanen oli taas avattu. Arvelen betainikloridin tuotantoni kuitenkin pysyvästi jonkin verran alentuneen suklaavuosieni takia.


    • eewa

      moikka.

      Mielenkiinoinen juttu.
      Mulla kans vatsavaivoja. Palleatyrää ja takaisinvirtausta. Nyt on ollut vatsatauteja..ja viimeksi vesiripuli. Nyt siitä reilu viikko niin mulla nivelet polviss ja ranteissa särkee

    • apua tarvitseva

      Heippa!
      Samat vaivat minulla on ja reumakokeet ei näytä mitääm,lisäksi on tullut patteja ranteisiin.
      Kuumeilu on ollut ja nivel kipuja,voimattomuutta käsissä(pudottelen tavaroita lattialle),lämmintä ja kylmää en tunne.
      Tää on tylsää kun ei löydy mitään vikaa.Maha ei tykkää lääkkeistä ja ei tiedä mitä syö kohta kun aina kuohahtaa.

      • Höpsö?

        Certon jutut ovat ihan hömpän pömppää, uskokoon kuka haluaa, mutta satuja sepittää. :)


    • Anonyymi

      Tuuliviiri on varmin tapa säätää ruokavaliota, katsoo vain mistä tuulee ja syö sen mukaan niin homma toimii kun junan vessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe